ft
REGIO
'Alle geloven komen uit één bron
1
Klas 1C2 van Herbert Vissers College beloond voor halfjaar niet rok
Willem-Alexander zag derland en ver
mij en gaf mij een knikje sen de circa
Renske en Lars
MAANDAG I4JUNI 2OO4
NAVRAAG
De doop van prinses Amalia was zaterdag een gebeurtenis van natio
naal belang. De Grote Kerk in Den Haag puilde uit met belangstellen
den uit heel Ne-
r j .7 j daarbuiten. Tus-
twaalfhonderd
genodigden zaten ook twee Leiderdorpers, de tienjarige SABINE BAËR
en haar moeder. Navraag bij de leerlinge van de christelijke basis
school De Regenboog.
Waarom mocht jij bij de doop van Amalia zijn?
„Maanden geleden heb ik een brief geschreven aan prins Willem-
Alexander en prinses Maxima. Ik wilde graag bij de doop op 12 juni
zijn omdat ik één dag eerder jarig ben. Er kwam maar geen ant
woord op mijn brief.
Tot ik een tijdje gele
den opeens bericht
kreeg dat ik bij de
doop aanwezig mocht
zijn. Mijn moeder
mocht me begelei
den."
Hoe begon de dag?
„Ik moest zaterdag al
om half zeven mijn
bed uit. We kregen een
leuke ontvangst in het
Nederlands Congres
centrum en daarna
gingen we onder poli
tiebegeleiding naar de
kerk. Mamma's hoed
waaide ook nog weg."
Heb je alles in de kerk
goed kunnen zien?
„Nee. Om Amalia
goed te kunnen zien
tussen al die grote
mensen moest ik gaan staan. Net toén ik opstond, keek Willem-
Alexander mijn kant op. Hij zag mij en gaf mij een knikje. Dat
Amalia zo moest gapen, heb ik alleen op een groot tv-scherm ge
zien."
Was dat het hele verhaal?
„Nee. Na de kerkdienst zijn we nog wat gaan eten en toen gingen
we weer naar huis. Nu ga ik het hele verhaal nog op school vertel
len."
Vinden jouw vrienden en iniendinnetjes jou nu een geluksvogel?
„Ja. Er is er zelfs één jaloers op mij, omdat er een interview met mij
in een krant staat. Misschien wordt hij na dit verhaal wel dubbel
jaloers."
tekst: Tim Brouwer de Koning foto: ANP/Robin Utrecht
UIT DE ARCHIEVEN
ANNO 1954, Maandag 14 Juni
WARMOND - Warmond is Zaterdag uit een betrekkelijk isolement ver
lost. Eeuwenlang heeft het tolrecht van het Warmonderhek als een
slagboom gelegen tussen deze waterrijke gemeente en de nabijzijnde
grote stad. Op de Jongste Oudejaarsavond verdween de tol. Twee stoe
re agenten sloegen de hekken in open stand in de boeien. Maar de mi
sère was daarmee nog niet de wereld uit. De toegangsbrug tot War
mond voldeed niet aan de eisen van vrij verkeer. In het bollenseizoen
sneuvelde deze oude brug, waardoor het isolement van Warmond ster
ker werd dan ooit tevoren. Zaterdag echter was het leed geleden. De
Commissaris der Koningin in Zuid-Holland mr L. A. Kesper opende
een nieuwe royale brug door symbolische tolhekken te ontsluiten. In
de avonduren werden die hekken feestelijk verbrand. Pas vele uren la
ter, om zes uur des middags, werd de brug voor verkeer vrijgegeven.
Over de brug trok eerder een alleraardigste optocht, het verkeer door
alle eeuwen heen in beeld brengend, het dorp in en door. Er werden
mailcoaches getoond, fietsen van wonderlijke makelij, een heel oude
auto uit 1904 die zowaar nog liep, en boerenkarren en rijtuigen uit di
verse perioden. De brandweer ontbrak al evenmin met een voorwereld
lijke spuit.
ANNO 1979, woensdag 13 juni
SASSENHEIM - Aannemer Noorlander uit Leiderdorp zal binnenkort
beginnen met het bouwen van het gebied 'Wasbeek' in Sassenheim.
Hier een deel van het gebied voor de bebouwing.
Foto: archief Leidsch Dagblad
Foto's in deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertien dagen na
plaatsing 2,50 (afdruk van 13 bij 18 in zwart wit) over te maken op gironummer
8406 t.n.v. HDC Media b.v., Postbus 2, 1800 AA Alkmaar, onder vermelding van
Leidsch Dagblad, ANNO d.d.(datum van plaatsing) of door contante betaling aan
de balie van het Leidsch Dagblad, Rooseveltstraat 82 te Leiden. U krijgt de foto
binnen drie weken thuisgestuurd.
COLOFON
Leidsch Dagblad
Directie: B M. Essenberg
E-mail: directie.hdcuz@hdc.nl
Hoofdredactie: Jan Geert Majoor,
Adriaan Brandenburg
E-mail: redactie.ld@hdc.nl
HOOFDKANTOOR
Rooseveltstraat 82, Leiden, tel. 071-5 356 356
Postadres: Postbus 54 2300 AB Leiden.
Redactie fax 071-5 356 415
Advertentie fax 071-5 356 325
Familieberichten fax 023-5150 567
ADVERTENTIEVERKOOP
Advertenties m.b.t:
Auto's: 072-6813661
Onroerend goed: 023-5 '5° 543
Personeel: 075-6813677
Overige detailhandel: 071-5 356 300
Reclamebureaus kunnen contact opnemen
met 075-6813636
LEZERSSERVICE
0800-1711 (gratis)
Mobiel: 072 - 5196800
ABONNEMENTEN
Bij vooruitbetaling (acceptgiro)
p/m €20,20 (alleen aut. ine)
p/kw €56,70 p/j €216,90
Abonnees die ons een machtiging verstrekken
tot het automatisch afschrijven van het
abonnementsgeld ontvangen €0,50 korting
per betaling.
VERZENDING PER POST
Voor abonnementen die per post (binnenland)
worden verzonden geldt een toeslag van €0,50
aan portokosten per verschijndag.
Voor zaterdagabonnementen geldt €0,60 per
zaterdag
GEEN KRANT ONTVANGEN?
Voor nabezorging: 0800-1711 (gratis).
Mobiel: 072 - 5196800.
ma t/m vr. 07.30-17.00 uur; za: 08.00-13.00 uur
(als op zaterdag voor 12.00 uur wordt gebeld,
wordt de krant dezelfde dag nabezorgd. Wie
tussen 12.00 en 13.00 uur belt, ontvangt de
krant op maandag.)
AUTEURSRECHTEN
Alle auteursrechten en databankrechten ten
aanzien van (de inhoud van) deze uitgave
worden uitdrukkelijk voorbehouden. Deze
rechten berusten bij HDC Uitgeverij Media BV
cq. de betreffende auteur
O HDC Media BV, 2004
De publicatierechten van werken van
beeldende kunstenaars aangesloten bij een
CISAC-organisatie zijn geregeld met Stichting
Beeldrecht te Amstelveen
HDC Media BV is belast met de verwerking van
gegevens van abonnees van dit dagblad. Deze
gegevens kunnen tevens worden gebruikt om
gerichte informatie over voordeelaanbieding
en te geven, zowel door onszelf als door
derden. Heeft u hier bezwaar tegen, dan kunt
u dat laten weten aan HDC Media BV, Afdeling
Lezersservice, postbus 2,1800 AA Alkmaar
IER
BOVEN
Wat stelt geloof nog voor
in de nieuwe eeuw? Voor
de een is religie de leidraad
in het leven, voor een an
der volstaat een geloof aan
'iets'. In 'Hierboven' acht
vragen aan een heden
daagse gelovige. Deze
week aan Andrea Eysbach
(30) van de Baha'i-ge-
meenschap(beweging) in
Leiden. Een religie die ge
looft in één bron, wereld
vrede en eenheid.
door Marieke de Kok
Wat houdt het Baha'i-geloof i?i?
„Het is een wereldgemeenschap die
gelooft dat alle profeten van alle reli
gies uit één bron komen. Christenen
noemen de bron God, arabieren
noemen hem Allah. De profeten wa
ren gebonden aan de tijd en cultuur
van toen ze op aarde waren. Onze
profeet heet Bahé'u'lléh. Hij stichtte
het Bahé'i-geloof in 1844 in Iran en
verkondigde dat goddelijke openba
ring na de bijbel en de koran een
vervolg had gekregen. De beloofde
profeet was opgestaan. Hij schreef
ontzettend veel geschriften waarin
alle levensthema's aan bod komen.
Zijn zoon en kleinzoon hebben de
teksten vervolgens nog eens uitge
legd en uitgediept. Wij gebruiken al
die schriften en gebeden nog
steeds."
Heeft u het geloof van huis uit mee
gekregen?
„Mijn ouders zijn oorspronkelijk ge
reformeerd en hervormd, maar een
jaar nadat ik geboren werd, zijn ze
Bahé'i geworden. In de jaren zestig
en zeventig hebben ze onderzoek
gedaan naar allerlei religies. Het be
gon toen ze een dominee vroegen
wat er gebeurde met Boeddhisten.
Andrea Eysbach: „De grote vrede, de broederschap tussen mensen en respect voor verschillen, moet nog komen. Hoe
lang dat proces gaat duren, weten we niet." Foto: Hielco Kuipers
Hij zei dat ze in de hel kwamen. Dat
konden mijn ouders gewoon niet ge
loven."
Heeft u een bekering doorgemaakt?
„Ik heb wel een bekering doorge
maakt, maar het ging in stadia. In
eerste instantie had ik alleen een
goed gevoel bij de leer van Bahé'u'l
léh, later ben ik hem ook verstande
lijk gaan volgen. Elf jaar geled(
ik in Israël geweest om er eenj
werken. Daarna ben ik meere
meer gaan lezen en is mijn ge
steeds sterker geworden. Voo
religies is Israël belangrijk. Aai
moskee die op de rots van Abt
gebouwd is, zie je bijvoorbeeld
alle geloven eigenlijk uit éénbi
komen."
Probeert u andere mensen te bi
tot het Bahd'i -geloof?
„Van Baha'u'lléh mag je nietb
ren. Ik zeg ook niet dat andere
gies het fout hebben; het zijnj
maal wegen tot de waarheid. 1
dien is het niet aan mij te oord
Iedereen doet zijn best bewua
loven. Daarnaast zijn de dade
iemand doet belangrijker dan F
woorden Ik kan ze alleen maai r
waarheid vertellen. Bahé'i -ga Ij
schap Leiden nodigt sinds kon
steeds vaker mensen uit voori
tatieve bijeenkomsten. We lea
teksten uit allerlei religies enn
Hoe kijkt u tegen religieuze ooi
aan?
,,Als religie de oorzaak is vaoo H
kan je beter geen religie hebbe
zei Baha'u'lléh over godsdiem
logen. Maar vaak is de strijd rd
leen religie, maar ook etnicitd
politiek. Nog in dit tijdperk za! 1
reldvrede komen. De kleine w
vrede is er voor een groot dee
politieke vrede. Er is geen oori
meer op wereldniveau. De gro 1
de, de broederschap tussen m
en respect voor verschillen, m
nog komen. Hoelang dat proc
duren, weten we niet. En dew
naar vrede toe kan verschillen,
formiteit is niet het doel, maai
heid in verscheidenheid."
Is er leven na de dood?
„Als je dood bent, word je in
nieuwe wereld geboren, geloo
Het is een soort geestelijke we
waar mensen elkaar terugzien
zich ook verder ontwikkelen.)
alles begrijpen en dichter bijd
komen. Je ziel, je ware identiti
leeft voort."
Hoe voert u uw geloof in hetdi
leven uit?
„Ik wil mijn werk als pedagoq
doen. Als je je werk met heel
uitvoert, is dat ook een vorm
aanbidding. Ik probeer een gi
mens te zijn en elke dag te bid
Ik lees de geschriften van de p
en zijn zoon. Daarin wordt de
gezien als een mijn vol edelsti
Je moet werken aan jezelf om
wikkelen."
Hoe zie je wetenschap versus r jj
„Die twee kunnen hand in hal
gaan. Wetenschap druist nieti
religie in. Ik denk wel dat heti
lans moet zijn en ben dus tegi
thisch onderzoek met welk do
ook. Ware wetenschap ontken
bestaan van God niet."
Een eervolle vermelding en
een lampje voor aan je sleu
telhanger. Dat is de beloning
die klas 1C2 van het Herbert
Vissers College (HVC) in
Nieuw-Vennep kreeg voor een
halfjaar niet roken en het ma
ken van een pakkende rap-
tekst over deze bezigheid. De
klas werd tweede van Noord-
Holland in een Europese niet-
roken-competitie.
„De leerlingen waren wel een
beetje teleurgesteld", vertelt
klassementor Wendy Hesta.
„Ze vonden dat ze een hele
mooie tekst hadden bedacht:
Waarom bied je mij dat spul
aan?Uk wil niet dat mijn lon
gen vergaard Je vindt me nou
vosteen muts/Maar ik wil niet
dat ik daardoor mijn leven
verpruts.
Alle vijftien brugklassen van
het HVC deden mee aan de
'Actie Tegengif, georgani
seerd door de niet rokenclub
Stivoro en het Trimbos-insti
tuut voor verslavingsziekten
in samenwerking met GGD en
instelling voor Verslavings
zorg. Aan de actie deden
scholen voor voortgezet on
derwijs in zeventien Europese
landen mee.
Voor zover Wendy Hesta
weet, was er bij de andere vier
brugklassen voor havo/vwo
nog een klas die ook rookvrij
is gebleven, maar die viel he
lemaal niet in de prijzen. In
de andere klassen zat er altijd
wel een leerling die rookte.
„We hadden ook een jongen
die af en toe probeerde te ro
ken maar hij zit niet meer in
de klas", vertelt Hesta die zelf
ook rookte, maar voor de ac
tie is gestopt. „Ik heb best veel
gerookt, nu rookte ik al veel
minder. Ik heb de leerlingen
verteld hoe verslavend het is
en hoe moeilijk het dus is om
er vanaf te blijven."
Voor de actie tekenden de 23
leerlingen van klas 1C2 een
contract dat ze een half jaar
geen sigaret zouden opsteken.
De niet-rookwedstrijd begon
op 5 november 2003. Er
moesten drie formulieren
worden ingestuurd, voor 1 de
cember, 1 februari en 1 mei,
waarop de huidige stand van
zaken werd doorgegeven. „Ik
ga er vanuit dat leerlingen mij
de waarheid hebben verteld.
Ik weet ook eigenlijk wel zeker
dat dat zo is", zegt Hesta.
Deze week zijn de prijswin
naars bekendgemaakt. Aan de
actie deden 3.478 eerste en
tweede klassers van het voort
gezet onderwijs (ruim 87.000
scholieren) mee. In de provin
cie Noord-Holland waren dat
414 klassen: 151 haalden de
eindstreep. Uit de regio Am-
stelland en Meerlanden de
den 61 klassen mee, dertig
klassen hielden de wedstrijd
tot het eind vol, daarvan wa
ren er twintig havo/vwo klas
sen, laat Madeline van Riems
dijk, gezondheidsvoorlichter
onderwijs van de GGD weten.
Op het HVC deden alleen de
eerste brugklassers mee. Af
delingsleider onderbouw
Remco Hulsbergen denkt dat
het beter is met tweede en
derdeklassers een niet-roken
contract te sluiten. „Zo'n pro
ject is prima, maar je ziet dat
leerlingen toch vaker in de
tweede of derde klas p«
roken. Ze zijn dat proja
ze in de eerste klas hebl
gedaan echt niet verge
maar er spelen dan am
vloeden zoals stoer dof
meedoen mee de groep -
als ze beginnen met rol
Kijk, niemand maakt
dat hij met roken beg
dat het zo lekker is." Vi
Hulsbergen is het eem
stand te denken dat vu
leerlingen meer roken
havo-of vwo-scholierer ,n
maakt bij ons op schoo
niets uit."
Annalaura Molducci
AANGENAAM
Het viel in de derde eeuw
na Christus niet mee om
christen te zijn in Rome.
Verschillende Romeinse
keizers waren namelijk
niet zo gecharmeerd van
het christelijke geloof en
deden hun uiterste best
de gelovigen zo snel mo
gelijk naar de hemel te
helpen. In 258 was het de
beurt van een zekere
Laurentius, een christen
die in Rome de rang van
diaken kreeg en werd be
last met de financiële za
ken van de kerk.
Op dat moment was Va-
lerianus de regerende
Romeinse keizer en deze
had zijn oog laten vallen
op de bezittingen van de
kerk. Laurentius werd ge
sommeerd deze bij de
keizer in te leveren, maar
in plaats daarvan deelde
hij ze uit onder de arme
christenen. Daarna zei
hij tegen Valerianus dat
deze mensen de ware
schat van de christelijke
kerk vormden.
Valerianus zag daar de
humor niet van in en be
val Laurentius gevangen
te nemen en op een
rooster boven een vuur
te martelen. Na een
poosje roosteren schijnt
Laurentius toen tegen
zijn folteraar opgemerkt
te hebben dat hij ge
draaid kon worden, om
dat zijn ene kant inmid
dels wel gaar was.
Laurentius werd vervol
gens uiteraard heilig ver
klaard en zijn sterfdag op
10 augustus werd Lau-
rentiusdag genoemd. Hij
werd onder andere
schutspatroon van Span
je en Rome, van de ar
men en de brandweerlie
den en je kon hem aan
roepen bij brandgevaar
en bij brandwonden. Na
dat de Duitse keizer Otto
I in 955 op Laurentiusdag
de Hongaren had versla
gen, werd hij in Duits
land nog geliefder dan hij
al was.
Laurentius kan 'man uit
Laurentum' betekenen,
een plaats in de streek
rond Rome, maar de
naam kan ook samen
hangen met het Latijnse
woord laurus 'laurier' en
dan zoveel betekenen als
'de met lauwertakken
versierde, de gelauwer
de'.
Zoals bij de meeste po
pulaire heiligen wordt
zijn naam al sinds de
Middeleeuwen in vele
varianten aan kinderen
gegeven. Nederlandse
jongensnamen zijn bij
voorbeeld Laurens, Lau,
Louwe en Rens. In Vlaan
deren kennen ze ook va
rianten als Laureins,
Laureis, Leis, Lens en
Lins. Laurent is een Fran
se vorm en Lorenzo en
Renzo stammen uit het
Italiaans. Lawrence en
Larry komen uit Enge
land, terwijl Laurie een
Schotse variant is. Het
Duits kent naast Lauren
tius nog Laurenz, Lorenz
en Lenz en Laurits, Lars
en Lasse zijn Scandinavi
sche afleidingen bij Lau
rentius. Van al deze vari
anten is Lars overigens
de enige die al jaren ste
vig in de toptien van po
pulaire jongensnamen
staat.
Natuurlijk werden er bij
Laurentius ook meisjes
namen gevormd, zoals
Laurentia, Laurentien,
Lauwerina en Renske.
Behalve Renske komen
de meeste van deze na
men nu niet vaak meer
voor. Vlaamse varianten
van Laurentia zijn Laur-
eina en Lorate, terwijl het
Frans nog Laurence kent.
Ook het Duits heeft Lau
rentia, terwijl in het En
gels nog Lauren, Lauretta
en Lolly voorkomen.
Een nog wel vaak voor
komende meisjesnaam
die van Laurentius is af
geleid, is Laura. Deze
naam, die bij de popu
lairste meisjesnamen van
2003 in Nederland de
vierentwintigste plaats
inneemt, werd al in de
veertiende eeuw in West-
Europa bekend door de
sonnetten van de Itali
aanse dichter Petrarca.
Lara is de Russische vari
ant ervan. Deze naam,
die nu vooral bekend is
door game- en filmhel
din Lara Croft, werd in
West-Europa waarschijn
lijk in 1957 geïntrodu
ceerd via het boek Dr.
Shivago van Boris Paster
nak, waarin een van de
hoofdpersonen Lara
heet.
Er zijn ook vele achterna
men op de een of andere
manier afgeleid van Lau
rentius en zijn hiervoor
genoemde varianten. Het
telefoonboek van Leiden
vermeldt bijvoorbeeld
Laurens, Lauretise, Lau-
rey, Lauryssens, Lavrijsen,
Lens, Lensen, Leijnse,
Linssen, Lourens, Lourijs-
sen, Louwerens, Louwers,
Louwerse, Louwes,
Louws, Louwsma en Lyn-
se, maar er zijn er uiter
aard nog veel meer.
Een paar bekende
nen met een vanl
tius afstammende
temaam zijn Tuss )r
kunst en kitsch-eq
Theo Laurentius,L
gelse schrijver D.H r
rence, onder meer
kend door Lady Cl
ly's Lover, en de er
Engelse acteur Hu\
Laurie, die we ken
Blackadder en Jeei
Maar wie we natir. lar
Leiden het meest i
moeten houden, i' 0
drik Antoon Loren C
(1853-1928), de U tf
hoogleraar theore: ol
natuurkunde die is
de Nobelprijs kree id
01
Reacties en tips va N
rubriek kunt u stil n
naar Aangenaam d
bus 54, 2300 AB U >e
E-mailen naardet* p
kan ook: schoon-
heim@inl.nl
Tanneke Schoonhei er