KUNST CULTUUR Singer Museum belicht schildersdorpen Dirigent Ricardo Chaïllyvertrekt in triomf Muziek kr iets nietigs 'Hooglanc Katwijk en Noorden vroeger belangrijke kunstenaarskolonies Wagners 'Ring5 als ultieme sproof Frank Groothof in de Leidse Schouwburg Geef vader een gesigneerd boek cadea Mart Smeets Kooyker£ zaterdag 12 JUNI 2OO4 Simon and Garfunkel. Foto: AP/Cathy Willens Nieuwe Simon and Garfunkel londen - Paul Simon en Art Garfunkel hebben voor het eerst in dertig jaar een nieuw nummer opgenomen. Dat mel den de artiesten op hun websi te. Het nummer is geschreven door Paul Simon en heet 'Citi zen of the Planet'. Het duo kreeg in de jaren '60 grote be kendheid door hits als 'Bridge Over Troubled Water' en 'The Sounds of Silence'. Simon and Garfunkel treden op 21 juli op in de Amsterdam Arena. Het is nog niet bekend of ze daar het nieuwe nummer ten gehore zullen brengen. Geerten Meijsing gastschrijver UL leiden - Geerten Meijsing is de nieuwe gastschrijver aan de Universiteit Leiden. Vanaf sep tember 2004 geeft hij een werk college over creatief schrijven. In november houdt hij twee openbare lezingen, de zoge naamde Albert-Verwey-lezin- gen. Het gastschrijverschap is sinds 1985 aan de Leidse lette renfaculteit gevestigd. Eerdere gastschrijvers waren onder an deren Gerard Reve, Judith Herzberg, Andreas Burnier, Maarten 't Hart, Hugo Brandt Corstius, Louis Ferron, Hella S. Haasse, Kristien Hemmerechts, Adriaan van Dis, Nelleke Noor- dervliet, Gerrit Komrij, Joost Zwagerman en Kees 't Hart. Arrestatie brand kunstpakhuis londen - De politie in de Britse hoofdstad Londen heeft een ar restatie verricht in verband met de brand in een opslagplaats die op 27 mei meer dan hon derd kunstwerken uit de verza meling van Charles Saatchi ver woestte. De arrestant is een 23- jarige Londenaar, die wordt verdacht van inbraak. De brand richtte voor miljoenen ponden schade aan. Boek Connie Palmen verfilmd amsterdam - Van het boek 'Ge heel de Uwe' van Connie Pal men is een verfilming in de maak. De regie is in handen van Frans Weisz In het boek 'Ge heel de Uwe' geeft Connie Pal men een filosofische analyse van haar liefdesrelatie met de tien jaar geleden overleden journalist Ischa Meijer. Wie de hoofdrollen gaan vertolken, is nog niet bekend. De film moet in 2006 in première gaan. amsterdam/anp - ,,Riccardo Chailly, je vertrekt in tromf." Dat zei de alge meen directeur van het Koninklijk Concertgebouworkest, Jan Willem Loot, gistermiddag bij het afscheid in besloten kring van de chef-dirigent van zijn gezelschap. Gisteravond viel officieel het doek van de zestienjarige relatie tussen Chailly en het orkest met een uitvoering van Mahlers Negende Symfonie. Een stroom van lovende woorden viel Chailly gisteren ten deel. Burgemees ter Cohen van Amsterdam schonk Chailly de zilveren medaille van de stad en noemde het ondoenlijk te ver tellen wat de eerste niet-Nederlandse dirigent van het Concertgebouworkest heeft betekent voor zijn gezelschap en voor de stad. Cohen prees Chailly wel met name om zijn vernieuwende invloed en om de verbreding van het repertoire met Ita liaanse opera. Cohen herinnerde ook aan de concerten die Chailly leidde naar aanleiding van de Bijlmerramp en de aardbeving in Turkije. „Op waardige wijze wist u aansluiting te zoeken bij de gevoelens." Voorzitter M. van Veen van het stich tingsbestuur stelde vast dat de Italiaan inspirerend en hardwerkend was en een uitnemend hoofdstuk heeft toege voegd aan de geschiedenis van het or kest. Behalve de medaille van Amsterdam en diverse andere cadeaus was er voor Chailly het erelidmaatschap van de Mengelbergvereniging. Chailly was verguld met alle mooie woorden en at tenties: „De warmte en menselijkheid hier hebben mijn familie en mij erg geraakt. Ze blijven in ons hart." Chailly was voor een chef-dirigent bij zonder veel bij zijn orkest en in Am sterdam te vinden. Andere chef-diri genten zijn hun orkesten vaak minder zo nabij. „Maar dan is het eigenlijk een beetje een toeristische toestand", al dus de naar Leipzig vertrekkende maestro. De uitvoering bij het afscheid van de dirigent gisteravond was de driehon derdste van Chailly samen met het or kest. muziek recensie Maarten Baanden n( Js Concert: Het Pancras Concert,lflL voor kerk en kroeg. Gezien 0 Hooglandsekerk Leide door Theo de With laren - Katwijk en Noorden (ge meente Nieuwkoop) liggen zo'n veertig kilometer uit elkaar. Toch hebben de twee dorpen meer met elkaar gemeen dan menigeen op het eerste gezicht zou zeggen. Ze liggen allebei aan het water, van respectieve lijk de Noordzee en de Nieuw- koopse Plassen, maar belangrij ker is dat ze beide ooit een bloei end bestaan leidden als schil dersdorp. Het Singer Museum in Laren wijdt momenteel een ex positie aan deze en nog twaalf andere kunstenaarskolonies die Nederland gekend heeft. Katwijk heeft door de eeuwen heen aantrekkingskracht op schilders uitgeoefend. Al in de zeventiende eeuw trok een schilder als Jan van Goyen van uit het nabijgelegen Leiden naar het vissersdorp. Er liep echter niet meer dan een zand pad naar de kust en dus bleven de meeste kunstenaars liever in hun atelier. In de negentiende eeuw komen er een straatweg en tramlijn tot stand. Katwijk ontpopt zich dan in rap tempo tot geliefd schildersoord, zeker nadat Josef Israëls er in 1856 neerstrijkt en het vissersleven tot thema verheft in zijn kunst werken. Op de tentoonstelling in het Singer Museum wordt duidelijk dat Katwijk aan het einde van de negentiende eeuw zijn bloei tijd beleeft als kunstenaars dorp. Het zijn dan veelal aan hangers van de Haagse School die het voorbeeld van Israëls volgen. Ze vallen vooral voor de 'Schelpenvisser' van Willy Sluiter. Publiciteitsfoto plaatselijke bevolking in kleder dracht. Vissers op het strand in de weer met hun bomschuiten of netten boetende vrouwen zijn ontelbare keren vereeu wigd. Ook modernere schilders als Willy Sluiter en Jan Toorop, die zelfs een tijdje in Katwijk woont, worden door het vis sersleven aangetrokken. In het Singer Museum hangt bijvoorbeeld het schilderij 'Schelpenvisser' van Willy Slui ter. De afgebeelde visser staat met blote voeten op het strand, een pet op zijn hoofd, het net in zijn handen. Het is afkomstig uit de collectie van het Katwijks Museum, zoals meerdere doe ken op de expositie. Sluiter heeft heel erg ingezoomd op de visser, terwijl de schilders van de Haagse School zich meer concentreren op het weergeven van zee en lucht. Een prachtig voorbeeld daarvan is het meer dan een meter brede doek van Henry Luyten, waarop hij twee vissersvrouwen heeft afgebeeld. Ze sjouwen een mand met zich mee die ongetwijfeld gevuld is met vis, afkomstig van het schip dat vaag achter hen ligt. In dezelfde museumzaal wordt ook Noorden/Nieuwkoop als schilderskolonie behandeld. Elk dorp heeft van samenstelster Saskia de Bodt, die ook een boek over dit onderwerp het licht liet zien, een stuk of vijf, zes schilderijen toebedeeld ge kregen. Daarbij hangt een ba nier die aan één kant is voor zien van een toelichting op het dorp. Op de andere kant is een foto afgedrukt die L.JAD. Creyghton heeft gemaakt van de huidige staat van het land schap, dat de schilders destijds hebben vastgelegd. Daaruit blijkt dat nog verrassend veel van de natuurpracht intact is gebleven. Toch was juist de oprukkende verstedelijking rond Den Haag voor de schilders van de Héag- se School reden om op zoek te gaan naar nog ongerept na tuurschoon. Zo komen ze ook terecht in het nog erg geïsoleer de dorpje Noorden. Het verhaal gaat dat een groep schilders het lintdorp langs de Nieuwkoopse Plassen in 1875 ontdekt tijdens een boottochtje dat zij maken met de Leidse lijstenhandelaar Sala. Onder anderen Paul Ga- 'Boerderij te Nieuwkoop' van J.H. Weissenbruch. Publiciteitsfoto briël, J.H. Weissenbruch en Wil lem Roelofs strijken er neer. Herberg 't Vliegend Paard in Nieuwkoop en het pension van 'moeder Verzijden' in Noorden varen wel bij de komst van deze kunstzinnige zomergasten. Ze blijven meestal een paar weken en trekken bij voorkeur met hun schildersspullen de vrije natuur in. Dankzij de uitvin ding van de tubeverf is het mo gelijk geworden om plein air te werken. Schilders hebben in het Franse Barbizon daarvoor de trend gezet die overal in Eu ropa navolging krijgt. Dat het werken in de openlucht in Noorden vaker is gebeurd dan in het winderige en zande rige Katwijk blijkt uit het for maat van de doeken. De groots opgezette strand- en zeegezich ten kunnen niet anders dan in het atelier zijn ontstaan. De af metingen van de kleine schilde rijtjes uit het Nieuwkoopse plassengebied wijzen erop dat deze doeken vaak in het deksel van de schilderskist waren ge prikt. Soms zijn zelfs nog de punaisegaten teruggevonden. Zij gingen echt buiten zitten om een impressie te geven van het landschap, het water en de vaak spectaculaire wolkenluchten. Een ander opvallend verschil is dat op de Katwijkse doeken al tijd mensen figureren. Ze ver vullen vaak een prominente rol. Het kan een schelpenvisser zijn, maar nog vaker zijn het de in klederdracht gehulde vissers vrouwen. Zij bepaalden immers het straatbeeld. Hun mannen zaten op zee. Op de in Nieuw koop gemaakte schilderijen ko men daarentegen nauwelijks Gratis toegang De tentoonstelling 'Schil dersdorpen in Nederland' is tot en met 29 augustus te zien in het Singer Museum in Laren (NH). Het bijbeho rende boek is voor 25 euro te koop. De inwoners van Katwijk, Nieuwkoop en de andere schildersdorpen hebben op 26 en 27 juni gra tis toegang tot de expositie. Voor amateurfotografen is er een wedstrijd uitgeschreven. Tot 22 augustus kunnen fo to's worden ingezonden van een van de deelnemende kunstenaarsdorpen. Meer informatie: www.singerla- ren.nl. mensen voor. De bevolking van rietsnijders en palingvissers in teresseerde het kunstenaarsgil- de niet. Het gaat ze nadrukke lijk om de dominant aanwezige natuur. Daarom houden ze de plek zolang mogelijk geheim voor collega's. Liever blijven ze onder elkaar. De enige mensen die geschilderd worden zijn kunstbroeders. W.B. Tholen schildert Paul Gabriël die in een bootje aan het werk is. Willem Roelofs vereeuwigt Victor Bauf- fe die onder een parasolletje zit te schilderen. Misschien komt het daardoor dat Noorden zo'n beetje het minst bekende schildersdorp van de veertien is. Onterecht, want na de aanhangers van de Haagse School trokken Leidse schilders als Alexander Rose- meier en Chris van der Windt er. heen en tot de dag van vandaag zijn er rondom de Nieuwkoop se Plassen kunstenaars actief. Wie echter het werk wil zien dat er de afgelopen 125 jaar is ge maakt, moet naar het Gemeen temuseum in Den Haag of het Stadsmuseum in Woerden. Er is namelijk geen museum zoals in Katwijk, Laren, Veere en de meeste van de andere kunste naarskolonies. Je kunt de Hooglandsel schouwen als een m t strument met een klankkast. Net zoals hei viool veel uitmaakt speelt, zo haalt iedere 10j, de akoestische kwalitei 31 dit gebouw op zijn eig in nier naar voren. Maarhi n wel een moeilijk instrun n Een hele reeks aan sfet -g( voorbij in 'Muziek voot ch kroeg'. Dat Het Pancr 1; sort o.l.v. Hans Brons j jjr de bespelers van deze k^|ol is evident. Het publiel naar diverse gedeeltes ai gebouw geleid om de ns lende werken in een 0 akoestiek te kunnen ho kroegliederen van Despi den helder, strak en nu voor de tekst uitgevoerd j en opgewekt klinkt hei gezang in 'El Grillo', te leed in 'Mille Regretz' 7 de akoestiek dat onbe^ krijgt dat je in een dron ervaart. Bij de trefzeker te lijnen in de werken Victoria dwalen je ogen langs de ramen en h 51 dak. De muziek kan t)0' nietigs krijgen. Dat is 00n door je heen gaat bij de muziek van Pieter de10 Sandip Bhattacharya. I111 verfijnde en rijke ondm van de tabla's roepen d aardige zangstem, de v lJ: dige altdwarsfluit en de altsax een weids, t 11 landschap op. De M P* Bhattacharya voelen eli stekend aan. "e Voor mezzosopraan 11 Devilee is de galmende tiek niet gunstig. H maakt haar stem zich k rs gedragen orgeltonen. 0 01 veelzijdigheid in Ierse e c gese nummers ontga J?' mand, maar haar ste drinkt in de galm. Ti "J Haaster legt een hee warmte en concentratiel' popversie van het 'Ave In een jazz-nummer gli stem soepel van lichi1 donkere registers en overwint ze de ruime al "r met gemak. Alain A V( overtuigt het meest 51 djembé speelt. Geleidelijk trekt het avondlicht, dat zo'n bi) n sfeer oproept in deze fa terug. Mooi klinkt hie mysterieuze Magnific s! Part door Het Pancras en wordt de avond afj F met een orgelimprovisa Theo Visser, waarin mf1' en uitgaande lampen he 'kerk en kroeg' een sug finale krijgt. DE ZEVENDE HEMEL Welke film zou iedereen gezien moeten hebben? Wat is het mooiste boek ooit geschreven? Welke muziek weet telkens weer te ontroeren? Wat is het fraaiste kunstwerk aller tijden? Kortom, waarmee is Rene Vallent- goed, impresario en the atermaker, in de zevende hemel? Beste boek? „Dan moet ik kiezen uit drie boeken van Willem Frederik Hermans. Dat zijn: 'Nooit meer slapen', 'De donkere ka mer van Damocles' en 'De tra nen der acacia's'. Ik ga toch maar voor het laatste boek. Het gaat over de tragiek van het le ven. Geschreven vanuit steeds wisselende perspectieven. Remco Campert bewonder ik trouwens ook. Hij kan op sim pele wijze de meest ingewik kelde zaken ontrafelen. Dat is een kunst." Beste film? „'Once upon a time in the West'. Gemaakt naar voorbeeld van die oude Russische cineas ten. Zóóó traag - in één woord geweldig. Die cameravoering in combinatie met de muziek. Het betekende voor mij een keerpunt in de filmgeschiede nis. Je ziet de invloed van Ser gio Leone trouwens nog steeds terug in hedendaagse films. Zoals bijvoorbeeld in 'Kill Bill' van Quentin Tarantino. Ook een prachtige rolprent, trou wens." Beste muziek? „Het nummer 'Paint it Black' van The Rolling Stones. De ge meenheid die eruit spreekt. Ik hoorde het nummer voor het eerst toen ik een jaar of elf, twaalf was. Dat intro is onver slijtbaar. Wat me ook altijd is bijgebleven is het Ebony-con- cert van Igor Strawinsky. Ik hoorde dat 's nachts op de BBC-radio en sindsdien zit het in mijn kop." Beste kunstwerk? „De Guernica van Picasso. De combinatie van abstractie en politiek. Kunst die midden in de maatschappij staat. Ik heb het destijds gezien op een rei zende tentoonstelling in Parijs. Aansprekend is voor mij ook het hele oeuvre van Karei Ap pel. Puur vanwege die fantasti sche kleuren." tekst: Ad van Kaam foto Vallentgoed: Henk Bouw man foto Jagger: AP/Alexandra Winkler leiden/gpd - Frank Groothof is al jaren meester in het vertalen van grote opera's naar een publiek van 'vol wassenen vanaf 7 jaar'. Morgen brengt hij met zijn broer René en collega Erna Sassen 'De broertjes en de strijd om de ring' in de Leidse Schouwburg. En daar mee is na componisten als Mozart, Bizet, Moussorgs- ki en Beethoven nu de megalomane Richard Wagner aan de beurt. Zijn 'Ring des Nibelungen', een werk van veertien uur muziek, verspreid over vier lange avonden, heeft Groothof teruggebracht tot een uur en kwartier. „Want eigenlijk kun je het hele verhaal na vertellen op een half A-viertje." Groothof bracht Wagners op muziek gezette Ger maanse mythologie vol goden, halfgoden, reuzen dwergen, een draak en tal van andere fantastische we zens, onder in een verhaal over de broertjes Frank en René. Ze kunnen het prima met elkaar kunnen vin den. Tot Frank een vriendinnetje krijgt. „Met haar wil hij spannende dingen doen. Maar René voelt dat als verraad aan de broederliefde." „En daarmee loopt het verhaal als vanzelf over in dat van 'Der Ring'. Want daarin worden Siegfried en Brünhilde verliefd. En net als in 'Der Ring' zie je dat de oppergod Wodan zijn paleis het Walhalla een beet je te duur heeft laten verbouwen. Hij wil de reuzen die dat hebben gedaan daarom betalen met de goudschat van de Dochters van de Rijn." Siegfried moet die voor hem stelen en daarmee beginnen de avonturen. Een verhaal dat leert dat macht en geld een mens niet gelukkig maken: „Kinderen kunnen dat verhaal goed vol gen. En de muziek blijken ze ook al geweldig te vinden. Ze zitten ademloos te kijken en te luisteren. Ze herkennen die broertjes, die voor elkaar mee dogenloos zijn, die elkaar soms haten, maar die ook niet zonder elkaar kunnen. Verder is dit na tuurlijk het ultieme sprookje met dwergen, een kwade reus, een jonkvrouw en een vuurspu wende draak Opera voor 'volwassenen vanaf 7 jaar'. Publiciteitsfoto (advertentie) 'De broertjes en de strijd om de ring1, morgen in de Leidse Schouwburg, 14.30 uur. Op donderdag 17 juni signeert zijn nieuwe boek: 'Spelen' van 19.30 - 20.30 uur Breestraat 93, Leiden RmRrw.kooyker.nl kr

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 16