I I KUNST CULTUUR Krachttoer van Marco Borsato Chailly zette zijn orkest in de Italiaanse zon Van Gorp geniet in de Kuip Luie donders noodzakelijk kwaa[ Maquette van Europol. Foto: ANP Rotterdammers bouwen Europol den haag - Het Rotterdamse ar chitectenbureau Quist Winter- mans mag aan de Eisenhower- laan in het Haagse Statenkwar tier het nieuwe hoofdkantoor van Europol bouwen. Een jury koos het ontwerp uit zeven in ternationale inzendingen. In 2008 moet het complex klaar zijn. Europol is nu aan de Raamweg gevestigd. Jeugd kiest voor 'Weerwolvenbos' zaanstad - Kinderen van zes tot en met negen jaar vinden 'Weerwolvenbos' van Paul van Loon het beste kinderboek dat vorig jaar in Nederland is ver schenen. Voor kinderen in de leeftijd van tien tot en met twaalf jaar is dat het boek 'Hoe overleef ik een gebroken hart?' van schrijfster Francine Oo- men. De verkiezing is georgani seerd door de Stichting Collec tieve Propaganda van het Ne derlandse Boek CPNB. Ruim 25.000 kinderen van zes tot en met twaalf jaar hebben de afge lopen periode via school, bi bliotheek, de boekwinkel en in ternet een stem uitgebracht voor de de jaarlijkse publieks prijs. De prijs is de eer. Ooievaars in de stijlkamers den haag - Het Gemeentemu seum Den Haag besteedt tot en met 22 augustus aandacht aan doopplechtigheden en geboor te in Nederland. Onder de titel 'Ooievaars in de Stijlkamers: Kraam en doop in Nederland' zijn onder meer historische doopjurken uit de 18de en 19de eeuw te zien, alsmede andere voorwerpen die te maken heb ben met geboorte, zoals luier manden van zilver en wiegen. Babyschilderij prinses Marianne Apeldoorn - Museum Paleis Het Loo heeft uit het Poolse Nysa een schilderij van prinses Marianne (1810-1883) als baby weten te halen. Het zusje van koning Willem II hing daar al bijna twee eeuwen zonder dat het Nederlandse publiek ervan op de hoogte was, aldus een woordvoerder van het muse um. Het portret met Marianne als baby liggend in een bloe menmand werd bovendien ge schilderd door haar moeder, koningin Wilhelmina van Prui sen, vrouw van koning Willem I. Het schilderij is tot en met 1 augustus te zien in de tentoon stelling 'Oranje in de Wieg'. Workshop over striptekenen noordwijk - Illustrator en striptekenaar Fer Elzinga geeft woensdag 16 juni een stripte- kenworkshop in de bibliotheek van Noordwijk. De demonstra tie is bedoeld voor kinderen van negen tot vijfden jaar. Zij leren dan de fijne kneepjes van het striptekenen, met name hoe zij stripfiguurtjes met een eigen karakter kunnen ontwerpen. Centraal in de workshop staat de strip Ollie B. Bommel en Tom Poes van Marten Toonder, waarvan de hele maand een tentoonstelling is te zien in de bibliotheek. (advertentie) VENDUEHUIS •Ier Nolaritien Ie 'i-Cracenhagr. teder! 1*12 Het oudste veilinghuis van Nederland Kosteloze Taxatie Kunst 8 Antiek vrijdag 18 juni 12.00 - 16.00 uur Stedelijk museum De Lakenhal Oude Singel 28-32, Leiden Eerstvolgende Kunst- en Antiekveiling: 30 juni, 1 en 2 juli Venduehuis der Notarissen. Nobelstraat 5 Den Haag, informatie: 070 - 365 88 57 info(S>vonduehuis.com/www.venduehuis.coni rotterdam/gpd - Marco Borsato zat meteen op ro zen, gisteravond bij zijn rentree in de Rotterdamse Kuip voor een recordserie van zes uitverkochte con certen. Het eerste optre den was voor een speciale groep fans (nieuwe abon nees van 'belcompany') en werd voorafgegaan door een 'monsterrace' te gen de klok omdat de ver huizing van het Antwerpse sportpaleis (waar hij tien avonden stond) naar het Feyenoordstadion afgelo pen weekeinde meer voe ten in aarde bleek te heb ben dan was voorzien. Een fors deel van de ruim 300 medewerkers aan het megaspektakel moest heel wat overuren draaien om ervoor te helpen zorgen dat vanaf even voor ach ten alles dik drie uur lang op rolletjes verliep. Meer dan bij zijn vorige krachttoer op deze speel plaats twee jaar geleden pakt 's lands populairste zanger (37) bij deze super- show in het kader van zijn recente dvd/album 'Zien' uit met technische stunts. Indachtig de titel van die jongste bestseller is het evenzeer kijken geblazen als luisteren. Zo is Borsa to's opkomst een regel recht 'plaatje': wanneer de middelste van de drie im mense satellietschotels op het stadionbrede podium zich langzaam omdraait blijkt Marco in het hart te 'hangen' en dient hij eerst af te dalen naar zijn werk plek. Anders ditmaal is verder de grotere rol die voor zijn gasten is weggelegd. Naast Do, Boris, Loïs Lane, Veld huis Kemper, John Ew- bank en Ali B neemt Lee Towers voor de gastheer een bijzondere positie in. „Als je zegt 'Rotterdam en De Kuip' dan denk ik daar altijd onmiddellijk Leen bij. Vandaar dat ik enorm trots ben dat hij hier van de partij wilde zijn", aldus Borsato, die zelf het con cert van gisteravond als de officiële première van de unieke reeks (goed voor in totaal 300.000 bezoekers) beschouwt. Marco Borsato in de schijnwerpers. Foto: ANP/Rick Nederstigt Met de watertaxi naar De Kuip Om te voorkomen dat fans van Marco Borsato op weg naar de concerten in de Rotterdamse Kuip in de file belanden, kunnen ze zich met de watertaxi laten overzetten naar Rotterdam-Zuid. Rederij Thor heeft twee salonboten klaarliggen om groepen bezoekers van de concerten over de Maas te brengen. Het initiatief is afkomstig van Watertaxi Rotterdam, dat de afgelopen weken 'gek werd gebeld' doormensen die bang waren voor verkeersproblemen voorafgaand aan de concerten. Toen Borsato in 2002 drie concerten in De Kuip gaf, arriveerden en kele honderden fans veel te iaat wegens verkeersproblemen. Hoewei de NS ook na het concert extra treinen inzetten, kwa men destijds toch veel mensen met de au to. Dat leidde tot files op de snelwegen en lange zoektochten naar parkeerplekken. Voordelen van deze vorm van vervoer zijn dat de boten vertrekken van locaties met voldoende, gratis parkeerplaatsen en dat de reizigers dicht bij De Kuip worden af geleverd. Marco Borsato treedt nog op 12,14,16 en 17 juni in De Kuip op. door Herman Joustra leiden - Het is Marco Borsato die dezer dagen flink in de schijnwerpers staat vanwege de reeks van zes concerten die de zanger in de Kuip geeft. Maar hij heeft er zelf nooit een ge heim van gemaakt, dat hij me de groot is geworden door een componist als John Ewbank en door zijn begeleidingsband. Daarin draaft achtergrondzan ger Lo van Gorp geregeld op. Ook in Rotterdam is de muzika le Leidenaar weer present. Op weg naar de Kuip, voor het tweede concert, laat Van Gorp kort zijn licht schijnen op de show van Borsato. „Het eerste concert ging hartstücke goed, er zijn weinig fouten gemaakt. Be paalde overgangen kunnen misschien nog iets sneller, nog iets strakker. En er was een klein probleempje met het uit- versterken van de akoestische vleugel. Maar voor het overige ging het lekker, het was echt ge nieten." Van Górp voegt daar aan toe dat Borsato en band er natuur lijk al een reeks van tien con certen in Antwerpen op hadden zitten. „Met ongeveer dezelfde show. In Rotterdam treden een paar andere gasten op, maar voor ons muzikanten is er wei nig veranderd. In de loop van die optredens is het echt een geoliede machine geworden." De ambiance in de Kuip is nog eens extra genieten. „Als je op het podium staat is het een heel mooi gezicht als je om je heen kijkt. Zeker als het donker wordt en je al die lichtjes ziet. Bovendien, 50.000 mensen is nogal wat. Al is dat geen record. Ik heb een keer met Borsato op getreden tijdens de millenni umwisseling. Naar schatting was er toen 80.000 man pu bliek." En eerlijk is eerlijk, een hoogte punt is het niet voor hem, deze reeks concerten. „Hoewel ik dit een prachtige ervaring vind, moet ik zeggen dat ik niet zo hou van dat massale gedoe, ik vind het leuker om in theaters te spelen. Dat is veel intiemer. Met Borsato zou dat trouwens ook wel kunnen. Een akoestisch programma lijkt me dan het beste." Maar dat is niet iets waar Van Gorp zich druk om maakt. Hij heeft het al druk genoeg. Na de reeks concerten in de Kuip staan dvd-opnames met Xan- der de Buisonjé op het pro gramma. Als Trijntje Ooster huis moeder is geworden, ga ik misschien weer met haar op tournee. Verder heb ik natuur lijk losse bedrijfsfeestjes waar ik op moet treden en komend voorjaar ga ik een theatertour nee doen met Leonie Jansen." Stel, je zit in de raadscommissie voor cultuur en je bezoekt op 14 januari jongstleden de depots van het Stedelijk Museum De Lakenhal. Daar wordt tijdens een rondleiding duidelijk dat die opslagruimtes kwantitatief en kwalitatief ver onder de maat zijn. Sterker nog: dat de zorg voor het behoud van de collectie zelfs niet voldoet aan de basiseisen van de Stichting Het Nederlandse Museumregis- ter. Wat doe je dan? Ik denk dat u en ik onmiddellijk zouden roepen dat er maatrege len genomen moeten worden. Maar raadsleden hangen eerst nog een tijdje achter over en stellen op 29 mei, ruim vier maanden later, een paar vraagjes aan burgemeester en wethouders: deelt u onze zor gen over het ge brek aan vol doende professio nele depotruimte voor De Laken hal? En: kunt u een overzicht ge ven van de eisen waaraan op dit moment niet wordt voldaan? Wat een gesuf- kees. Een raadslid meteen beetje lef had dat overzicht zelf gege ven en gezegd: wethouder, doe er wat aan! Ik bedoel: je hoeft echt geen Pe ter R. de Vries te zijn om er ach ter te komen dat er al jaren heel veel mis is met de depot- en werkruimtes van De Lakenhal. De vragenstellers weten dat ook allang, want ze constateren zelf dat de directeur van het muse um in haar jaarverslag van 2002 en 2001 al melding heeft gemaakt van onverantwoorde situaties en achterstanden die moeten worden weggewerkt. Mag ik eens vragen aan de luie donders van CDA, D66, CU, SP en LWG/DG: waarom bent u pas jaren na die vermelding in het jaarverslag gaan kijken wat er precies aan de hand is? En waarom heeft u er, als u zo be zorgd bent, na uw bezoek nog vier maanden over gedaan om een paar vragen te stellen? Ik zou de bezorgde raadsleden willen aanraden om nog eens verder in het museum rond te neuzen. Er is namelijk ook een tekort aan geklimatiseerde ten- toonstellingsndmte, waardoor al enkele jaren terug een schil derij in de Grote Pers, een expo sitieruimte die niet is aangeslo ten op een afdoende klimaatbe heersingssysteem, is gaan scheu ren. Maar ook kantoorruimtes, de fotostudio en de luchtbehan- delingsapparatuur voor de en treeruimte voldoen niet aan de eisen gesteld in Arbo-wet. Al ja ren niet! Ik zou me, als ik raads lid was, in minstens tien boch ten wringen om me te veront schuldigen voor het feit zo lang goed vind dat er of niets gebeurt. En ik z !c helemaal rot schamen al e wethouder nu nog zou i j3' vragen of hij te zijner tij 0 een globaal overzicht problemen kan geven. f: Als de raadsleden eens n ken in de Stadsgehoorzi'* schouwburg of het LVC, ze zien dat het met de J® ruimtes aldaar niet beter is. Personeel en directie Stadsgehoorzaal zitten ters met jassen aan achr bureau ten er de gen weg in de krr kozijnen kantoom zijn co verrot, trische ding den de vena function f nauwelij u het lekt heb vertellen P een z personeel^ deze wee huis gest omdat omstond den onverantwoord z wordt door de gemeente werkt hoor, al nemen natuurlijk ook even de iijj En hebben onze volksvé woordigers de werkruim het LVC weieens gezien daar kan Stevie Won paard geen schade aan"] En zouden ze in de Schouwburg al eens ac'"1 schermen hebben gi Daar werkt het persoi's hokken waarvan kistk s. claustrofobisch zouden i51 Deze week nog werd bekl de balletscholen naar De c en Zoetermeer moeten ui omdat de Leidse Schoi niet kan voldoen aan d a op gebied van veiligheü p beidsomstandigheden. 0Ï Ik zou ook wel willen waarom andere partijen ic eerder genoemde hierou vragen stellen? Zijn Pi WD soms dik tevreden gang van zaken? Of ko\ pas in actie als de dirt 1 van Lakenhal en Stadsf( zaal in de cocaïnehandt om de nodige verbouwi iv bekostigen. Staatssecretaris Rutte jj zaken) vond afgelopen u u een gewillig oor bij pol a vooral bij zijn WD-acl voor zijn opvatting maar eens afgelopen m met al die 'pietluttige' waaraan een u gels moet voldoen. Wed moeten daarover zelf de slag met hun werkgei H de culturele instellingen den weten ze precies wi s van terechtkomt. 'In de ogen van Riccardo lees je het verhaal van de muziek' door Hans Visser en Jos Ruiters Amsterdam - Kleurrijke dirigen ten heeft het Koninklijk Concert gebouw altijd al gehad. Maar na Willem Kes, Willem Mengelberg, Eduard van Beinum en Bernard Haitink is de Italiaan Riccardo Chailly, de eerste buitenlandse chef in Nederlandse dienst, toch een hoofdstuk apart. Hij kwam in 1988. De passie tussen beide partners was groot, tot het Nederlands-Itali aanse huwelijk wat sleets raak te. Al was het alleen maar om dat de 'maestro' hier gewoon 'chef-dirigent' heet. Maar met uitvoeringen van de opera 'Don Carlo' en een uitvoering van Mahlers Negende, gaan beide partners deze maand toch goed uit elkaar. Vanavond neemt Riccardo Chailly officieel af scheid, in aanwezigheid van ko ningin Beatrix, Er is dan ook alle reden om met een goed gevoel om te zien. Chailly vernieuwde het reper toire, liet het orkest ook glanzen in de opera, nam talloze cd's op en in de geest van deze tijd maakte hij het orkest zelfs tele- visiegeniek. „Maar hij houdt dan ook van televisie", zegt Joop Stokkermans, die veel van zijn concerten voor de Avro-te- levisie regisseerde. „Hij is niet verliefd op de camera, maar hij vindt het niet erg om 'close' in beeld te komen. Gelukkig maar, want zijn ogen vertellen het verhaal van de muziek. Ik richt te daarom altijd een camera al leen op hem. In de loop van het concert haalde ik hem steeds vaker en steeds dichter in beeld. 'Zoek zijn ogen', zei ik dan tegen de cameraman. En dan zag je pure passie." „Van alles hebben we met hem uitgezonden: kerstmatinees, openluchtconcerten. En hij laat je alle ruimte. Een ideale sa menwerking. Maanden tevoren lagen we soms samen op de vloer van zijn kleedkamer in het Concertgebouw, met de muziek op de grond, te praten over hoe we het orkest in beeld moesten brengen. En als hij dan voor de rechtstreekse uitzending van zo'n concert naar zijn plaats voor het orkest liep, zag je een persoonlijkheid. Maar ook ie mand onder grote spanning. Na de kerstuitzending ging hij altijd direct naar Italië. Met een videoband van de uitzending die hij thuis meteen met zijn gezin bekeek. Hij wilde die er varing delen. De volgende och tend, tweede kerstdag, belde hij mij, 'die regisseur uit Neder land', al vroeg op om me te be danken." Andrew Cornell, ruim twintig jaar zijn producer bij platen maatschappij Decca, herkent dat: „We werken op gelijk ni veau, voelen elkaar blindelings aan. Ik hoef hem niet te vragen hoe op de cd de trompetten in Mahler 2 moeten klinken. Om gekeerd denk ik dat hij feilloos weet wat ik van hem verlang. Een bevlogen podiumdier, cha rismatisch dirigent. Voor pu bliek en orkest. Bij andere diri genten kan bij de opnamen nog wel eens spanning ontstaan, zo niet bij Riccardo. Hij kan dan ook goed afstand nemen, over iets anders praten en ook la chen. Ook onder het werk. Be langrijk, want er lopen zich bij zo'n opname vaak heel wat gro te ego's te manifesteren. Musici voelen die ontspanning aan en hebben daardoor de neiging te Riccardo Chailly, vorige week vrijdag, toen hij de Edison Klassiek 2004 voor koormuziek in ontvangst nam. Foto: ANP/Rick Nederstigt geven wat ze hebben." Hoboïst en voorzitter van de Vereniging 'Het Concertge- bouworchest' Jan Kouwenho- ven maakte Chailly vrijwel da gelijks mee tijdens repetities, concerten en tournees. Zijn komst was als een stormachtige opmars. „Hij was bij het Ko ninklijk Concertgebouworkest de eerste écht democratisch ge kozen dirigent. Eigenlijk op ba sis van de twee optredens: een modem concert en een symfo nie van Tsjaikovsky. Het was bij Chailly toen 'Veni, Vidi, Vici'. Hij ging met een enorm en thousiasme aan de slag, met vooral veel twintigste-eeuws re pertoire. Gezien de enorme in spanning die dat eiste, leidde dit bij de strijkers bijna tot fy sieke klachten. Maar met dit moderne repertoire zette hij het orkest zeker op de kaart." „Daarmee voorkwam hij dat het orkest een museumstuk zou worden", zegt Cornell. „Hij wist wat dit orkest kon, bouwde voort op hun traditie en hield die met dat nieuwe repertoire fris. Ook op cd. Alles bij elkaar hebben we een wonderlijke mix van genres opgenomen. Ook de lichte theatermuziek van Sjostakovitsj en de Italiaanse opera: Rossini, Verdi en I" ni. Ook liet hij Berio eenfe slot schrijven voor diensrl randot'. Maar altijd stukF waar hij op dat moment rijp voor was. De cd's vota een afspiegeling van zijnbi tieke leven, van een pers? ke muzikale reis.,5 Alles bij elkaar drukte 1| elke andere grote dirigenti duidelijk stempel op het?, Maar zonder de ziel erv» te tasten. Hij liet de meltl! spreken door het orkesti zingen. Heel Italiaans. e|| Mahler onder Haitink ha Rembrandt-achtige claii scur, maar bij Chailly voIh Italiaanse zonlicht." Het afscheidsconcert vi 1 illy wordt vanavond rei streeks uitgezonden op land 3 en Radio 4,20.0' (ook te zien op scherm f Museumplein, gratis). (j dirigeert 'Don Carlo' in ziektheater nog op 13,1 22, 25 en 27 juni (op ee beeldscherm te volgen Amsterdamse Oosterpa, 19 en 22 juni, gratis). R streekse radio-uitzendi juni, 19.00 uur. Docum ries over Chailly: 'Mahli bin der Welt abhanden kommen', relatie tussei ly, KCO en Mahler 13 jt derland 3,15.25 uur; 'G ting Mahler', over Mahl KCO en de interpretatii de dirigenten Abbado, Haitink, Muti en Rattle, ni, Nederland 3,15.171 tv-opnamen van 'Giani Schicchi' en 'Le sacre di temps' van Strawinsldi op 21 juni vertoond, Ai dam, Oosterpark (gratl 19.00 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 6