Europi 'als wasmildel verkocht' MEDIA The other final: Verplichte kost voor profs 'De gemene deler van elf omroepen is grijze brij' 3 inna Verboom nieuw "zicht Top of the pops Oranje limousine luistert Villa BvD op Nationale ÊQ-test komt it jaar uit gevangenis !004 paart Reagan bij de NOS - De NOS past mor- p programmering aan in I Upd met de uitvaart van de ^Jjjpen weekeinde overleden ^fcaanse oud-president Ro- leagan. De plechtigheid vanaf 17.00 uur recht- 5 op Nederland 2 uitge- t e^n. Bij de uitvaart in Was- Aanin zijn onder anderen de jud-premier Thatcher, lietljtse kanselier Schroder en iaanse premier Berlusco- tvezig. De Franse presi eiüiirac en zijn Russische traPoetin laten zich door vertegenwoordigen. voetbal in i niet op VRT - Het wereldkampioen- letbal van 2006 in id zal niet te zien zijn IT. De Vlaamse publie- ep heeft de slag om de :echten verloren van de rciële zenders VTM en lerlandse voetballief- missen daardoor het ie commentaar op de lijden. De Vlaamse com- zenders ontbreken na- ip de Nederlandse ka- twee omroepen werkten om meer geld te kunnen Ze deden dat mede uit met het tijdelijke van de VRT, Sporza. In id is het WK 2006 via te zien. or ue vrouwen in ogjdische raad i de; de nr Voor het eerst sinds de il B ting zijn twee Saudische lotteen gekozen in de Raad rtpj e journalistiek, een me- aan dat ten doel heeft de zen in van journalisten te be- Difnen. Gekozen zijn Nawad ihed, hoofd van de vrou- jdactie van het dagblad al- en Nahed Bashatah, umaliste bij dezelfde In de in 2001 opgerichte roor de journalistiek zit- I sder nog zeven mannen. ll( Et bijzonder vrouwvrien- Saudi-Arabië telt zeker igbladen, waaronder het Engels. Alle zijn ligendom. donderdag 10 JUNI 2004 Ui door Berrit de Lange Hilversum - Met de campagne 'Europese Verkiezingen. U komt toch ook?' hoopt de overheid de kiezers vandaag naar de stem bus te lokken. De gemiddelde kijker heeft de spotjes acht a ne gen keer voorbij zien trekken, zo is becijferd. Reclamemakers en communicatiestrategen zijn ech ter sceptisch. Nederland staat met de rug naar Europa. Dat verander je niet binnen zes weken met een paar tv-spotjes en een stapel folders. „De campagne om Ne derland Europa-bewust te ma ken had eigenlijk al tien jaar ge leden moeten beginnen", zegt Ed Stibbe, managing-director van reclamebureau Lowe. De reclamemaker is er van over tuigd dat het mogelijk is Europa te 'verkopen'. „Maar daar moet je een flink aantal jaren voor uittrekken. En wees eerlijk in de boodschap. Nu wordt alleen benadrukt dat Brussel zo goed voor ons is. Europa wordt ver kocht als een wasmiddel." Nog geen dertig procent van de Nederlandse kiezers nam in 1999 de moeite om een stem uit te brengen voor het Europees Parlement. De overheid is flink geschrokken van die zeer gerin ge animo. Vandaar dat naast de campagne 'Europa. Best be langrijk', begin mei de actie 'Europese Verkiezingen. U komt toch ook?' werd gelan ceerd. In tv- en radiospotjes, via posters en met behulp van een verkiezingskaravaan werd de kiezi 'uitgenodigd' naar de stenus te komen. Dezfampagne is overduidelijk ontboten aan het brein van eenreed samengestelde over- legaimissie van ambtenaren, zegt>ig Istha, communicatie- advjur en voormalig campag- nelfier van de PvdA. „'Europa. Besrtelangrijk' blijft al niet langn het achterhoofd door dreun, U komt toch ook? is eveens niet erg creatief." Volgis Istha is het wel moge lijk n prikkelende campagne te blenken. Hij zat in de jury bij actie Stemmen voor Eu ropi waar een alternatieve carmgne werd gekozen. „De wininde campagne, Verstand op ij, laat zien dat er veel mo- gelijis als je creatieve geesten hupang laat gaan." Die mier zoet campagne roept op om vooi met te gaan stemmen. Irorj uiteraard, want de bood- scha luidt: je bent stom als je geeï gebruik maakt van je stenjecht. De (erheid maakt een essenti- ele fit, constateert Kay van de Lind voormalig 'spindoctor' van 'im Fortuyn en Leefbaar Nediland. „Er lopen drie a vier camagnes door elkaar heen. Tervjl regel één in de commu- nicae luidt: formuleer één simple, heldere boodschap en herhd die constant." Volgens Van O Linde zal deze campag ne gm massa's mensen naar de stsnhokje lokken. „Er zijn maar wee zaken die opkomst- bevorerend werken: aanspre- kendepolitici als Pim Fortuyn en Water Bos of een crisis." De onwaarschijnlijke lokatie van een ongewone interland. In dit stadionnetje in de Himalaya speelden Bhutan en Montserrat hun eigen finale. Foto: GPD/KesselsKramer Amsterdam - Eigenlijk is het verplichte kost voor alle voet ballers die straks tijdens het EK in Portugal in actie komen: The other final van reclameman Jo- han Kramer van het befaamde reclamebureau KesselsKramer. De film uit 2002, die op ver schillende festivals terecht in de prijzen viel, toont het voetbal zoals het behoort te zijn maar eigenlijk al lang niet meer is: een sport die mensen nader tot elkaar brengt, en ontroering, spanning maar vooral onge compliceerd plezier biedt. Daarbij valt er ook veel te ge nieten voor kijkers die het voet bal voor de eerste EK-aftrap al beu zijn. Het verhaal in The other final draait om de 'verge ten' interland die op 30 juni 2002 werd gespeeld, op een moment dat miljoenen mensen over de hele wereld zagen hoe Brazilië Duitsland versloeg in de finale van het WK voetbal in Japan. Montserrat en Bhutan, de twee laagst gekwalificeerde landen op de FIFA-ranglijst, waren door KesselsKramer bij elkaar gebracht voor een eigen finale in een stadion in Bhutan, zonder reclameborden, maar vol gebedsvlaggen. Kostte een kaartje voor de WK- finale 800 dollar, deze scha- duwfinale was gratis toeganke lijk. „We werden een beetje droevig van het feit dat Neder land was uitgeschakeld en raak ten geïntrigeerd door het ver schijnsel 'verliezen', zo vertel len de reclamemakers in de film. „We kwamen uit bij de twee landen die het meeste er varing hebben met verliezen. Toen hebben we ze allebei een fax gestuurd." Het idee blijkt wonderwel aan te slaan in beide landen, al heeft eigenlijk niemand een idee waar het land van de te genstander zich bevindt. Kra mer: „Eerst dachten we dat Bhutan ergens in het Midden- Oosten lag. Later lazen we in een boek dat het ergens hoog in de Himalaya ligt, maar dat je het alleen te voet kon bereiken. Toen ontdekten we dat dat boek heel oud was en dat ze al sinds de jaren tachtig een eigen vliegmaatschappij hebben." De teams, beide zonder voet balfaciliteiten van enige beteke nis, koesteren hoge verwachtin gen van de wedstrijd. „Het is een kans ons land internatio naal op de kaart te zetten en ons voetbal te ontwikkelen", al dus een speler van het team van Bhutan. Het schilderachti ge koninkrijkje in de Himalaya verloor zijn laatste interland te gen Koeweit met 20 -0. Op het Caribische eiland is het al niet beter gesteld met het voetbal, dat een nationale competitie heeft van vijf teams die dus steeds tegen elkaar spelen. „Op een gegeven moment ken je elk trucje van elke speler." De spanning stijgt zichtbaar als de spelers van Montserrat na een eindeloze reis eindelijk in Thimpu, Bhutan arriveren. Dan blijkt de coach van Montserrat opgestapt te zijn, terwijl die van Bhutan net is gestorven. De topscorer van Bhutan wordt bovendien verteerd door heim wee naar vrouw en kinderen, en het armetierige veldje waar De Match zal plaatsvinden ziet er niet uit. Het maakt allemaal niet uit, want beide teams vermaken zich opperbest. Tijdens het openingsfeest met Caribische muziek en lokale sinas, worden vriendschappen voor het leven gesloten. De spelers van Mont serrat worden door de jeugd van Thimpu als helden behan deld, terwijl de spelers van Bhutan intussen in een klooster bidden dat de tegenstander ge vrijwaard blijft van blessures. Dat er uiteindelijk één duidelij ke winnaar is, mag ook de pret niet drukken. Beide aanvoer ders zwaaien hand in hand naar het uitzinnige publiek, de verliezers worden net zo hard toegejuicht als de winnaars. „Onze vrienden moeten zich geen verliezers voelen", aldus de voetbalcommentator. „Er zijn hier geen verliezers." Monique Brandt The other final, vanavond op Nederland 1, 22.52 uur. BOS. Jan op zand - Tweeduizend hadden zich na een op- 5 ij BNN aangemeld als het gezicht van Top of the maar uiteindelijk is de J1' toch gevallen op een wat Ier hoofd: de 21-jarige Verboom is de nieuwe tatrice van het muziek- resamma op Nederland 2. Verboom won vorig jaar iblieksprijs van de Elite 4-®1' Look en speelt de vrou- j~e hoofdrol in de nieuwe ™®van regisseur/producent 1 Nijenhuis, Snow Fever. geruchten dat zij de \vcntatie met Eric Bouwman Idols gaat doen kloppen mroep omschrijft Hanna Verboom als 'helemaal BNN'. „Ze studeert filosofie, houdt van snowboarden en woont an ti-kraak." Zelf spreekt de nieuwbakken presentatrice van een heel duidelijke 'klik' met BNN. „Voor mij betekent BNN vrijheid, stoer en rebels, en dat slaat ook op mij." Door haar muziekminnende vader groeide ze op met Dire Straits, maar ze luistert ook graag naar top 40- hits van nu. Verboom volgt Ruud de Wild op, die onlangs BNN verruilde voor Radio 538. Het programma met optredens van wereldsterren en Neder lands talent wordt nu tijdelijk gepresenteerd door Bridget Maasland. Hanna Verboom is vanaf zondag 4 juli te zien. HannaVerboom. Foto: GPD hierden/gpd - Met zijn oranje limousine trekt Hierdenaar Peter Epe volop bekijks van zijn dorpsgenoten. Sinds deze week heeft hij bijna dagelijks een groter publiek bij het televisieprogramma Villa BvD. An derhalf jaar geleden kocht de tuinhouton dernemer een witte limousine. „Gewoon voor de aardigheid", vertelt hij. „Ik heb er een rally mee gereden, maar deed er verder niet zoveel mee." De Cadillac uit 1989 is inmiddels knaloran je geverfd en naar Portugal getranspor teerd. De met rood fluweel beklede limo, waar achterin acht mensen kunnen zitten, doet dienst als blikvanger tijdens het dage lijks EK-programma van Frits Barend en Henk van Dorp op RTL 4. Het transport per vrachtwagen naar het dorpje Olhos d'Aqua (Algarve), waar de uitzendingen plaatsvin den, duurde vier dagen. Hoe is het balletje gaan rollen? Epe: „Het leek me aardig om met een stel vrienden naar Portugal te gaan voor wedstrijden tij dens het Europees Kampioenschap. En dan met die limo. Als een soort reisorgani satie." Via via kent Epe de producer van het programma Barend en Van Dorp. „Ik heb die man eens gebeld en gevraagd of die iets met die limousine kon beginnen. Ze waren direct enthousiast. Of ik niet een keer langs wilde komen om te praten." Televisie De slee werd oranje geverfd. Harderwijker Chris Tomassen voorzag de bijna negen meter lange zijkanten van Villa BVD- stic kers. Het resultaat was verbluffend. „Ik heb er ook een nieuwe televisie met dvd-speler in laten bouwen. Prachtig man, je weet niet watje ziet." De limousine is vast onderdeel in Villa BvD - het televisieprogramma dat tijdens het WK van 1998 voor het eerst op tv was. De komende tijd is de limo bijna dagelijks op de buis. „D? auto staat op het pleintje bij de villa. Tijdens elke uitzending mag een oranjefan uitleggen wat het Nederlands elftal voor hem betekent. Die fan wordt dan gefilmd door het open dak van mijn auto", vertelt Epe trots. „En ik heb begrepen dat ik André Hazes van het vliegveld mag halen voor een optreden in het televisieprogramma. Hart stikke mooi, natuurlijk." Gezelligheid troef, want een club van twaalf bevriende ondernemers uit de omgeving Harderwijk is met hem mee naar Portugal. Onder hen ook voetballer Bert Konterman. Epe: „Bert heeft een deel van de kaartjes geregeld voor de wedstrijden. Ik kon ook aan kaarten komen, omdat ik zaken doe in Portugal. Bert - als BN'er - is de chauffeur. Dat leek die mensen van BVD wel een goed idee. Ik vrees dat we overdag weinig in de auto kunnen rijden, want niet alle stadions liggen in de buurt van het dorpje van de opnames. En wij willen uiteraard wel graag alle wedstrijden zien." Villa BvD, dagelijks om 22.40 uur bij RTL 4. ;um - Het BNN-televi- igramma De nationale j^gJpst wordt komend sei- ,rj, eenmalig gedeeltelijk e j. lit een gevangenis uitge- 5ch('en" Gedetineerden strij- n tegen politieagenten die studio aan de competi- 0 leedoen. Jgn naakte de omroep be- Lj hj I tijdens de zomerpre- t[j atie in Loon op Zand. ander opvallend initia- Komt dat schot, een toje lelige zoektocht naar de Jive voetbalcommentator #mi Nederland. naj lidaten mogen hun ta- :n tonen aan een des- ïe^jge jury onder leiding .^Theo Reitsma. De win- mag een wedstrijd van ^Jnentaar voorzien bij Vmi Sport. Dit programma yaf oktober te zien. ous Cola ten slotte is ichtdelige docusoap ge- enteerd door Patrick Lo- 'ii d [j j, aantal leerlingen van L ^Amsterdamse vmbo- fl0pp°l> die negentig nationa- ^en telt, vormen een de- P"Ze 8aan de strijd <ndi Vco' -0| ich iet elkaar en zichzelf: Jen zonder hoofddoek, deiSlen en mostim' jongens Meisjes, rappend en ge- ten schrijvend, is de bedoeling om met ^eer de helft van de jon- ljer 91 naar Amerika te gaan, «in ^en het land van de on- ensde mogelijkheden en ~ensde haat. Ook dit rjfr-nmia zendt BNN van- n( t najaar uit. Twintig jaar Villa Achterwerk: feest met rouwrandje 'Kees, ik ben hartstikke verliefd op jou!'. 'Dit is mijn allerliefste huisdier. Het is een wandelende tak'. 'Dit is Joep, het is een vogel spin'. 'Ik ben Tanja, ik ben negen jaar. Ik wil niet dat mijn papa en mama gaan scheiden'. En roetsjj, het gordijntje schoof weer dicht. door Monique Brandt Achterwerk in de Kast, het pro gramma waarmee VPRO's jeugdrubriek Villa Achterwerk zijn naam voorgoed vestigde, was één van de eerste kinder programma's waarin kinderen écht over hun eigen leven, hun eigen wereldje praatten. Een idee van geniale simpelheid: zet een kind in een kleine, afgeslo ten ruimte, richt er een camera op en Iaat het iets over zichzelf vertellen. In de beslotenheid van die klei ne kast kwamen de verhalen opvallend makkelijk los. Alle daagse, vrolijke, droevige, ont roerende, rare verhalen. Over kalverliefdes, over huisdieren - waarbij cavia Piet of konijn Knabbel meestal op het mo ment dat de camera begon te draaien uit de armen van zijn onbeholpen baasje of vrouwtje sprong - over ernstig zieke ou ders of over de pestende klasge noten. „Villa Achterwerk was echt iets nieuws", herinnert Anna van der Staak - voorheen actrice en programmamaker, tegenwoor dig eindredacteur van het ooit door Burny Bos opgezette we kelijkse jongerenmagazine - zich. „Het maakte duidelijk dat kinderen zelf echt iets te mel den hadden." Foto's van de tv- klassieker sieren de wand van de redactieruimte van Villa Achterwerk. Ernaast hangen af beeldingen van vooral bij derti gers en veertigers legendarische figuren. De met konijnentand jes getooide Theo en Thea, de deftige Freules, Mevrouw ten Kate, Buurman Bolle. Afgezien van de foto's en een muurtje vol kindertekeningen, doet de behuizing op het uit grauwgrijs beton opgetrokken Hilversumse Mediapark, in niets denken aan de knusse Vil la Achterwerk. Bureau's, com puters, rinkelende telefoons en betonnen vloeren waar her en der een geluiddempend tapijtje overheen is gedrapeerd. Géén slingers, terwijl die hier toch ze ker niet zouden misstaan. Villa Achtwerk viert dit jaar het 20-jarig jubileum en dat mag gevierd, \inden ze bij de om roep. Kinderfilmfestival Cinekid zal in oktober veel aandacht be steden aan het jubileum en ook de eigen programmering staat die maand geheel in het teken van het fe«st. Al wordt het wel een verjaardag met een subtiel zwart randje. De befaamde en meermalen bekroonde rubriek, ooit in niajazine-achtige vorm gegoten ondat er op die ma nier geen rïclame tussen de verschillende programma-on derdelen kon worden uitgezon den, heeft het moeilijk. Eens was hot het best bekeken kinderprogiamma, maar met name de concurrentie van Fox Kids en Nictleodeon heeft de kijkcijfers geen goed gedaan. De publiekekinderzender Z@ppelin, waar Villa Achter werk deel van uitmaakt, doet het weliswaa- nog goed in de doelgroep tot zes jaar, maar Maxim Hartman en Theo Wesseloo als Rembo Rembo, voorbeeld van een spraakmakend programma uit de twintigjarige geschiedenis van Villa Achterwerk. Foto: VPRO daarna haken de kijkertjes mas saal af. Hoezo een documentai re-serie over kinderspelletjes in andere werelddelen? Op Nicke lodeon is nu Sponge Bob Squa re Pants en - het stokoude - Bassie en Adriaan! En Fox Kids heeft Pokémon, Yu-Gi-Oh en Teenage mutant ninja turtles! Stoer Het probleem is bekend: Z@ppelin is niet cool, niet stoer genoeg. Een soap en een ande re programma-opzet zijn enke le van de noodgrepen die het imago in het nieuwe seizoen op moeten vijzelen. Van der Staak vraagt zich af of het genoeg is. Het probleem ligt dieper, aldus de eindredacteur. Ze is sinds een jaar of drie de baas in de Villa, als opvolgster van de te genwoordige VPRO-hoofdre- dacteur Daniëlle Lunenborg. „De zender is bestemd voor kinderen van 2 tot 12,13 jaar, en dat is natuurlijk veel te breed. Je hebt de Teletubbies en je hebt programma's voor oudere kinderen als Geheimen van het Schoolplein. Al die pro gramma's worden onder die grote Z@ppelin geprogram meerd, en dat werkt dus niet." Het werkt niet, want het is ook nooit goed. Kinderen vinden Z@ppelin te kinderachtig, ou ders van de jonge kijkertjes vin den het vaak juist weer te bru taal, zo hebben ze gemerkt bij de VPRO. Talloze mailtjes en boze telefoontjes van bezorgde ouders zijn er al binnengeko men over de naam van Fukkie Slim, het bij hun kinderen po pulaire animatiefiguurtje van Villa Achterwerk. En onlangs kreeg Villa Acht werk zelfs een boete van tv- waakhond Nicam, wegens het vertonen van vermeende ge welddadige beelden in de po pulaire serie Rembo en Rembo, die al vier keer is herhaald. „Bloot, dat mag ook niet. Onze natuurserie Melatten draaide om een onontdekte stam. De vrouwen van die stam lopen bloot rond. Je zag dus blote borsten en zelfs een paring. Of dat dan kan, ik weet het niet. Maar het wordt wel ongelooflijk ingewikkeld om kinderen weg te houden van dingen die ho ren bij het dagelijkse bestaan. In de tijd van Theo en Thea kon het allemaal wel, terwijl het programma voor die tijd érg ver ging. Maar het leverde wel mooie, spannende tv op, juist omdat er op de grens werd ge balanceerd." De komst van Z@ppelin is in sommige opzichten best goed geweest, vindt Van der Staak zuinigjes. Vóór die tijd kon he lemaal niemand de kinderpro gramma's van de publieke om roep vinden. Maar haar eigen rubriek heeft nu mooi wél te lij den onder het zwakke imago van de zender. „Villa Achter werk is op zich een goed merk, dat willen we zo houden. Maar oudere kinderen zien het logo van Z@ppelin, denken o God, en schakelen spel door. Het las tige is dat je met alle omroepen binnen dat concept moet sa menwerken. Op zich uniek, want waar zie je dat binnen de publieke omroep? Maar de ge mene deler van 11 omroepen, dat is net niks, dat is grijze brij." Daarbij komt dat kindertelevi sie voor veel omroepen de ab solute sluitpost is. „Wat ik ab soluut niet begrijp, want kin dertelevisie is één van de be langrijkste onderdelen van de publieke omroep, daar moet je het van hebben, kinderen zijn de toekomst van het bestel. Daarom moeten er ook echt knopen worden doorgehakt over hoe hen terug te winnen. Misschien moet Z@ppelin zich juist gaan profileren aan de hand van de verschillende mer ken als Villa Achterwerk, Se samstraat, het Jeugdjournaal. Of twee jeugdzenders opzetten, één voor de kleintjes en één voor de oudere kinderen. Als er maar wat gebeurt, zonder dat het geheel saai en correct en kleurloos wordt." Swingen Vanaf komend najaar richt Villa Achterwerk zich in ieder geval op de wat oudere kinderen van af zes jaar. Voor die goep staat er een nieuwe Ik beffWillem op stapel, een prachtige serie over twee broertjes in Amsterdam. Het Loenatik-team - Karen Holst Pellekaan en Martin van Waardenberg - werkt aan Nieu we Ouders, en van de succes volle serie Taarten van Abel wordt een derde serie opgeno men. De makers zoeken op dit moment - in de provincie - naar nieuwe deelnemers. Vanaf 27 juni begint bovendien het zomerse amusementsma gazine Als de zomer komt, op zondagochtend en vrijdag avond op de buis. Van der Staak: „Wat ons betreft gaan we nog eens twintig jaar door. Maar dat kan alleen als er echt actie wordt ondernomen. Kin- der-tv op de publieke omroep moet weer gaan swingen."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 9