Voeten van het gras op Berghpop Bij nummer 85:Doe die bingokaart maar weg meid KUNST CULTUUR Poëzie op maat De kracht van het verhalen vertellen LEC mist kompg Aanstekelijk gezinstheater De landëntedms zijn EK COACH Kijk voor meer informatie op www.leidschdagblad.nl Leidsch Dagblad Amsterdam - De toneelschrij ver, regisseur en musicus Lode- wijk de Boer is vrijdagavond op 67-jarige leeftijd in Amsterdam overleden. De Boer schreef on geveer veertig stukken, waaron der libretti en muziektheater, en regisseerde ongeveer zeven tig voorstellingen, onder meer voor toneel, film en opera. In 1963 schreef hij zijn eerste, door het absurdisme geïnspi reerde theaterstuk met de titel 'De kaalkop luistert.' Hij was tussen 1960 en 2000 aan diverse theatergezelschappen verbon den waaronder het Nieuw Rot terdams Toneel, Globe, het Pu- bliekstheater en De Appel. Zijn bekendste stuk was The Family. Kunstenaars halen illegaal beeld weg leiden - Leden van het Kunst Uitschot Team hebben zelf het illegale beeld weggehaald dat zij op Koninginnedag op het Stadhuisplein hadden neerge zet. De groep kunstenaars, die anoniem opereert, stelt echter nog niet besloten te hebben wat ze met de andere twee beelden, in het Plantsoen en bij De Burcht, gaat doen. Eerder liet de gemeente weten dat ze de beelden, waarvoor in alle ge vallen geen vergunning was aangevraagd, zou verwijderen. Ze stelde in dat verband reeds met de makers op zoek te zijn naar andere plekken voor de sculpturen. De kunstenaars ontkennen dat echter. door Susanne Lammers leiden - Vijfenzestig Muurge dichten heeft de Leidse compo nist Huub de Vriend nu op mu ziek gezet. Daar kun je met ge mak een dag mee vullen. Van één tot tien uur klonken ze zon dag in Sociëteit De Burcht, elk uur een tiental, gespeeld door Street Fable, geïllustreerd en aangevuld met foto's en film pjes van en over de gedichten en de vertaling. De liederen worden opgediend in hapklare serietjes, te genie ten als tapas en naar believen uit te breiden tot het dagvullen- de diner. Het klinkt als een aantrekkelijk en ijzersterk programma, boei end en afwisselend, en dat is het ook. Huub de Vriend heeft elk gedicht van een maatpak voorzien, het avontuurlijke Street Fable (bestaande uit bas sist Manfred Wijker, saxofonist Frits Heimans, fluitiste Arille van Eijsden, pianist Huub de Vriend en zangeres Carolien Devilee) blijkt een veelzijdig en semble en de projecties van Jan Scheerder ondersteunen de muziek heel doeltreffend. Maar de dag komt moeizaam op gang: het publiek laat het een beetje afweten. Blijkbaar werkt het marathon-karakter van de manifestatie afschrik wekkend. Ook de in de pauzes tussen de muziek gedachte voordrachten door huiseigena ren of -bewoners vallen een beetje in het water. Die zijn be paald niet massaal op komen draven. Terwijl er 's middags al zo veel moois te horen was. Het caba reteske 'Verlaine' van Bloem, waarin Devilee als een soort waarzegster de bozige tekst de clameert en de musici haar woorden sarcastisch en cynisch onderstrepen, of het prachtige, klassieke "Wahrlich' van Inge borg Bachmann, waarin de pia no evocatief de 'bimbam von Worten' schildert: de expressio nistische wirwarwals van 'Franz War' van Konrad Bayer, en een bijzonder uitstapje als het 'Noodvers' van stadssecretaris Jan van Hout, te lezen op het Stadhuis. Daarin laat De Vriend niet de honger en de ellende van het Beleg doorklinken, maar de vrolijkheid en de op luchting van het Ontzet, in een American Songbook-stijl, gelar deerd met citaatjes Carmen. Elk gedicht maakt De Vriend tot een mini-universum met zijn eigen kleur en sfeer. door Theo de With alphen aan den rijn - Verhalen hebben soms een grotere kracht dan we denken. Dat be toogde Nico ter Linden, schrij ver en predikant, gisteren bij de opening van de Nationale Ver teldag in het Alphense thema park Archeon. Hij haalde als voorbeeld de dodenherdenking van vorig jaar aan die door Ma rokkaanse jongeren werd ver stoord. „Ze gingen zelfs met de bloemenkransen voetballen." Volgens Ter Linden, die zelf een serie bijbelverhalen heeft na verteld in de boekenreeks 'Het verhaal gaat', hebben verhalen in dit geval een oplossend effect gehad. „Aan die Marokkaanse jongeren is verteld over de Tweede Wereldoorlog en de rol van de Marokkanen daarin. Dat was op zich al voldoende om begrip te kweken en de ogen te openen en dit jaar is 4 mei pro bleemloos verlopen." De kracht van verhalen. Daar ging het over op de Nationale Verteldag, die gisteren op initia tief van het Nederlands Cen trum voor Volkscultuur (NCV) en de Stichting Vertellen voor het eerst in Nederland werd ge houden. Op 170 plaatsen in het land is aandacht geschonken aan de vertelcultuur. De lande lijke aftrap werd in Archeon verricht, omdat in dit archeolo gische park vertellen een essen tiële rol speelt. „Door middel van de archeotolken wordt de geschiedenis hier levend ge maakt", zegt Johan de Bruin van het NCV. „Dat is het grote verschil met een gemiddeld museum. De archeotolken zijn in feite beroepsvertellers." NCV-directeur Ineke Stroucken vertelt blij verrast te zijn hoe dit initiatief plaatselijk is opgepikt. „Ik ging uit van drie activiteiten per provincie, maar dat aantal is ruimschoots overtroffen. Dat bewijst maar weer dat vertellen niet iets van vroeger is, maar ook van deze tijd." „Vertellen is het maken van beelden in het hoofd van ie mand anders", is de definitie die Stroucken de genodigden meegeeft voordat ze het park ingaan op zoek naar verhalen. In Archeon zijn op diverse plek ken vertellers actief met verha len die uiteenlopen van het bij belse 'Jonas en de walvis' tot het middeleeuwse 'Karei ende Elegast'. Ook is er een open po dium waarop elke bezoeker welkom is, want, zegt Ineke Stroucken: „Iedereen heeft een verhaal." Bij de openingsceremonie blijkt Nico ter Linden toch de meest begenadigde spreker. Hij zegt graag chassidische verhalen uit de joodse cultuur te vertellen. Ze zijn vaak doorspekt met reli gieuze elementen. „Waarom heeft God de mens geschapen? is dan ook de vraag die hij zijn publiek stelt. „Omdat hij zo van verhalen houdt." door Joris Rietbroek noordwij k - Muziek als middel om mensen met een verstande lijke beperking en hun mede burgers samen te brengen. Dat is al elf jaar het belangrijkste doel van het Noordwijkse festi val Berghpop, gehouden in het recreatiepark van zorgcentrum Willem van den Bergh. Zater dag wist de organisatie deze jaarlijkse ontmoeting op te luis teren met veel vrolijke, dansba re of feestelijke live-muziek voor iedereen. Of het nu de feestfolk van Join Popprijs-win naar Matzko uit Eindhoven was, de reggae van Poor Man Friend of de Rolling Stones- show van Flip the Switch, het was voor iedereen genieten ge blazen en de voeten gingen re gelmatig van het gras. Dat was zeker het geval bij de zes broeders van Pater Moes- kroen, die met hun feestmuziek en vrolijke Nederlandstalige teksten over kroegen, bier en liefde het eerste echte feestje van de dag bouwen. Vooral hun grootste hit Roodkapje gaat er nog altijd in als koek bij het pu bliek, dat dan al massaal bezit heeft genomen van het gras voor het buitenpodium. Van een hele andere orde is de muziek van The Longplayers. Twee DJ's, een drummer, een gitarist en een rapper laten de feesttent snel vollopen met him strakke dansmuziek vol funk- en hiphopinvloeden. Drie breakdansers zorgen er met hun spectaculaire capriolen voor dat er genoeg spannends te zien is op het podium en sporen iedereen aan tot bewe gen. De groep overstemt met gemak de liedjes van popkoor All Sounds uit Voorschoten, dat net zijn optreden afrondt. De tientallen koorleden zingen meerstemmig bekende ever greens als 'Bridge over troubled water' en een Beach Boys-med ley. De zang is erg aangenaam voor de bezoekers die niet veel voe len voor dansen op snelle mu ziek. Zij laten zich ook verras sen door een straattheateract die plotseling op Berghpop op duikt. Het zijn de jonge spelers van 'Out of the Basement', in opvallende witte kledij en wit geschminkt, die op hun eigen manier met de festivalbezoe kers communiceren. Het is de ze theatergroep die door veel gekke bekken te trekken de meest verwonderde blikken van de dag krijgt. De vreemde we zens van 'Out of the Basement' stonden kortom garant voor de verrassendste ontmoeting van een wederom geslaagd Bergh pop. muziek recensie Susanne Lammers Concert: Lustrumconcert 2004 door het Leiden English Choir o.l.v. Patrick Pranger. M.m.v. het Leiderdorps Kamerorkest, Sebastian Brouwer (tenor) en Bas Ramselaar (bariton). Gehoord: 5/6, Hooglandse kerk, Leiden. Het Leiderdorps Kamerorkest had er zin in. Puccini's Messa di Gloria - een niet voor niets in de mottenballen verdwenen jeugdwerk van de operacompo nist - werd door het orkest zo vitaal en overdonderend aange pakt, dat het jubilerende Leiden English Choir geregeld het na kijken had. Maar ook de balans in het koor zelf was zaterdag avond niet optimaal: met name de mannen waren echt te wei nig aanwezig. Het LEC liet zich pas gelden na de pauze, met gearrangeerde volksliedjes, twee psalmen van Holst en El- gars eerste Pomp and Circum- stance-mars. Dat het LEC er op zo'n avond eigenlijk nauwelijks aan te pas komt, mag voor een groot deel op het conto van de dirigent ge schreven worden. Aan hem is de taak richting te geven aan en eenheid te bewaren in de mu ziek. Patrick Pranger lukt dat niet. Puccini's mis is vooral een ia. voorbode van de operaj°e ten van de componist. |e< lent voor mooie melodjO' dit werk al onmiskenbqec het geheel is te wijdlopig lievig om echt te boeiers prikt niet, het droomt rf door, zelfs de vet aangaf kestuitbarstingen schuP- niet wakker. De mis is f0 naar het Gloria, het lan;0- derdeel, maar in deze iP: ring althans, overtuigd?* Credo meer, met namtPel passage waarin Christijnl verlosser, en Maria geë|el den. Dan wordt de muJe* eens doorzichtig en waP' blijkt er toch expressie L lijk. Psalm 86, 'To my humP'1 plication', is de mooist!®' twee uitgevoerde psal#1 Gustav Holst. Het somP* sobere, met een duideB3' namische opbouw, ga#s LEC goed af. Psalm 14IPÊ verschillende stemgrotP' beurtelings de kans te F* ren wat ze waard zijn, ip eindigt te tumultueus <P° kelijk mooi genoemd tPs worden. In het gezellige repertoP" dan volgt, klinkt het kor' der en sterker, vooral af°{ begeleid wordt door alF piano. Maar voor een jp' de dertigjarige is dat to®' zuinige lof. ac in =|n< De leden van Out of the Basement communiceerden op geheel eigen wijze met de festivalbezoekers op Berghpop. Foto: Dick Hogewoning theater recensie Dick van Teylingen Voorstelling: David Co van Zooitje (on) geregeld naar David Copperfield van Charles Dickens. Tekstbewerking, regie en choreografie: Marjolijn Kraal. Decor en rekwisieten: Mick van Etten en Yrma van Ree. Geluidsdecor: Joniet Mokasay. Kostuums: Rixt en Joppe Wieringa en Ajelet Mokasay. Gezien: LAKtheater, 5 juni Met 'David Co' viert de Leid se theatergroep Zooitje (on)ge- regeld haar eerste lustrum. En dat terwijl het oudste lid van de club eenentwintig is. Vijfjaar betekent ook vijf producties, waarin de groep uitersten op zocht: na het zware psychologi sche drama 'Stil' vorig jaar speelt het zooitje nu een bewer king van Dickens' breed opge zette roman David Copperfield. Dat was dus hakken geblazen, en regisseuse Marjolijn Kraal heeft dat gedaan. We krijgen een beeld van Davids leven: ge boorte, foute stiefvader met foute dochter, kostschool, moe der sterft, David komt er alleen voor te staan, wordt opgevan gen door oom en tante, krijgt toch een goede opleiding, trouwt, z'n vrouw sterft aan tbc, is getuige van de ontmaskering van malafide praktijken, beseft wat vriendschap betekent en al les komt op z'n pootjes terecht. Kortom, David leert leven met een lach en een traan. Dickens stopte zoveel verwikke lingen en personages in zijn boek dat je daar in de anderhalf uur die deze bewerking duurt onmogelijk diep op in kunt gaan. Bijna alle acteurs spelen een rol of vier, vijf. In korte scè nes moeten ze hun personage neerzetten en de essentie tref fen van een verwikkelii^' verhaal. Zo'n scenisch^ bouw is altijd lastig, oil v eigenlijk van elk blokjefej dividueel miniatuurtje^ maken, met een duidefji wikkeling en een poinftei lukte dat, soms niet. Z<P- slot een beetje bleek. zé David is op papier wel Wc hoofdpersoon, maar kP9 meestal over als een big3 staander, die geleefd v^jd door zijn omgeving. D(ia rollen werden karikatu00 hun eigenaardigheden'Q zwaar overdrijven. DeV/i groep STAN deed in Po. iets vergelijkbaars meth van Molière. De kruipC klerk loopt niet een bejo bogen, hij lijkt op een óe denschaatser die na B^v£ de sneeuwrand met z's'o wil bijwerken. Tante BÓo wordt geleefd en mee{*Jd door haar tasje. Die grf^ rollen zijn vaak grappig den van de groep hebb lekker uitgeleefd. Wel s verdraaide stemmen d^( staanbaarheid soms Ü15 en'flitsen de korte scèirsi snel door het boek dat?rt toe de draad kwijt benj^ De groep heeft bij haaj4 houdende aanpak eenri kelijke vorm gevonden^1 schaduwspel en de cl% fietjes tussendoor werk 1 ma. Het geluidsdecor F goed en de kleding za^ uit. jvc 'David Co' is een vo(st> voor het gezin, en dat ft! dus getest worden. In Ir praatte Gijs (10) drietata als James Steerforth eilirc hij vrolijke dansjes. Na^ wilde Lot (9) het boek jo zen. Dan maakt zo'n yB ling wat los, en dat is \iN in het theater om gaat Hilarische avond rond Casino Royal in buurtcentrum De Kooi door Theo de With leiden - De verbijstering is hier en daar van de gezichten te le zen. Met zijn vieren gezellig rond een tafeltje, een kopje kof fie erbij, een aangenaam mu ziekje op de achtergrond en een kaart met 24 getallen voor zich. (advertentie) U kunt nü nog inschrijven of wiss De bingo kan beginnen. Met een pen in de aanslag worden de cijfers afgewacht. Bij het omroepen van 85 valt het kwartje bij de eerste grijze da me aan tafel. „Doe die bingokaart maar weg, meid", klinkt in onvervalst Leids. „De 85 zit er geeneens in." De bingo is het decor, maar niet waar het vanavond in buurtcentrum De Kooi om draait. Het buurthuis is omge toverd in een heus bingopaleis met de illustere naam Casino Royal. Het in volkswijken gelief de spel wordt gebruikt als 'set ting' om de liefde voor De Kooi te belijden in liedjes en mono logen. Een groot aantal buurt bewoners heeft hier de afgelo pen maanden onder leiding van regisseur Nicole Linssen hard aan gewerkt. Het theaterspekta kel is immers een van de hoog tepunten van het TamTam Fes tival, dat de hele maand juni in Leiden-Noord plaatsvindt. Na een revue en een musical op eerdere edities van het festival is dit jaar in de wijk zelf gezocht naar verhalen die de moeite waard zijn om op de planken te brengen. Schrijver en journalist Cees van Hoore tekende die verhalen op en smeedde ze aaneen tot een script. Tussen door is ruimte voor liedjes, waarbij vooral bekende smart lappen zijn voorzien van een tekst die op de eigen wijk slaat. 'Heb je even voor mij' van Frans Bauer wordt 'In De Kooi was je vrij' en 'Mag ik van u een lift, meneer' van de Zangeres zonder Naam heeft een nieuw jasje gekregen onder de titel "k Woon zo graag in De Kooi, me neer'. Als ook tot de oudere bezoekers is doorgedrongen dat er geen standaard bingospel op het programma staat, wordt het een hilarische avond. De bingo leider wordt voortdurend ge stoord in zijn 'nummertjes trek ken'. Dat begint al als een me vrouw haar mobiele telefoon niet kan vinden in het leger aan plastic tassen dat zij om zich heen heeft staan. Er volgen nog veel stoorzenders. Een kwartet dat op zoek is naar de schouw burg neemt de bezoekers op de hak in het lied 'De meeste bin go's zijn bedrog' (vrij naar Mar co Borsato). De Hollandse Diny zingt met haar Marokkaanse buurjongen Abdel het 'Integra tielied' over een allochtoon die in de kroeg iedereen op een biertje trakteert. Bert Verver speelt de bingolei der met verve als een soort be roepschagrijn. Hij weet als ras echte Leidenaar precies de juis te toon te treffen en schuwt als 'Kooiker' ook het wat grovere taalgebruik niet. En natuurlijk valt hij zo nu en dan uit zijn rol. Dat hoort erbij. Maar dan roept hij gewoon even naar de regis seur: „Help me 'ns effe." We zitten hier immers niet in de sjieke schouwburg, maar in het hart van De Kooi. Als aan het eind van de bingo avond de polonaise wordt inge zet, is echter niet alleen maar joligheid de revue gepasseerd. Verver heeft bijvoorbeeld ook de oorlogstijd aangetipt en dui delijk gemaakt hoe De Kooi het karakter van echte arbeiders wijk heeft verloren. „Er wonen nu ook studenten die tot hun 27ste niet veel meer doen dan zuipen. Wij moesten op onze veertiende al werken. Wij zaten achter de tralies van De Kooi. Opgesloten in de armoe." 'Casino Royal' - reprise 27 juni 14.00 uur. Buurtcentrum De Kooi, Driftstraat 49, Leiden V- Hilarische taferelen in Casino Royal, het tot bingopaleis omgebouwde buurtcentrum De Kooi. 9. Foto: Henk Bouwman Pf Lodewijk de Boer overleden maandag 7 juni 2oo4

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 14