Met modeltank over het ruitjestapijt
MEDIA
Big Brother in Midden-Oosten nog brug te ver
loontje en Sap de Aardwortel terug
Minder EK-reclame
verkocht door STER
Margarita, een arme prinses
Documentaire over 'de mannen en de machines' van D-day
Idol Eric wordt getipt als
opvolger Ruud de Wild
geeft BNN
_alig zendtijd
i - De bedreigde jon-
hoep BNN krijgt steun
RO. Dinsdag maakt
^O-zendtijd eenma-
pitenden (9-12 uur) op
Ca het programma ver-
iroep wat er verloren
NJN moet verdwijnen,
t de problemen, om-
ste Kamer weigert
.oorstel goed te keu-
,jei de ledeneis voor
',s wordt verlaagd naar
den. Daarmee zou
.000 leden) zijn gehol-
t de Senaat is tegen
.eidswetgeving'.
»e muziek
straling 3FM
te!» - Radio 3FM gaat
Sfember meer pop- en
en de middag-
aan-
z€e radiomakers con-
/y£at luisteraars vaak
jejit 3FM veel R&B en
's^endt. Die genres zijn
maar het accent
repgrammering ligt op
De dj's wollen dat
viars het station vooral
mciëren met bands en
n^ls Coldplay, Keane,
epvitz, Kane en Nelly
el
1
t.°n van Roven
J
e« Zomergast
>iji
e - Bestsellersauteur
en Royen is op 25 juli
stgast in het door Joost
k\an gepresenteerde
de)gramma Zomergas-
worden dit seizoen
in^its van vier gasten
t -yang geïnterviewd aan
ar'an door henzelf geko-
Na Van
erigen voormalig PvdA-
Felix Rottenberg, ca-
teecteur Theo Maassen,
evvier-topman Morris
;t lat, bioloog/schrijver
hefchmidt en WD-ka-
>n(aan Hirsi Ali.
zaterdag 5 juni 2004
londen - Net zestien jaar was Sam Handelaar
toen hij zich aanmeldde bij het Britse leger, en
zijn beeld van oorlog was gestoeld op heroï
sche films en patriottistische bioscoopjour
naals. Toen hij als 'de baby' van zijn tankeen
heid die bewuste 6 juni 1944 aankwam op het
strand van Normandië, miste hij iets. „De Duit
sers namen ons onder vuur, en toch vond ik het
zo stil. Ik dacht: waar blijft de muziek", lacht hij
zestig jaar na D-day in een bistro nabij Tower
Bridge in Londen.
Zijn disgenoot Jimmy Green (82) is boos op
Steven Spielberg. De filmregisseur laat in Sa-
ving Private Ryan voorkomen of de strijd op
Omaha Beach louter door Amerikanen is be
vochten. Deze op-en-top Engelsman moest
destijds als marineofficier de eerste Ameri
kaanse manschappen aan land afzetten. Ze
waren kansloos. Binnen enkele minuten wer
den de soldaten vanuit de duinen neerge-
maaid. „Het is moeilijk te leven met de ge
dachte dat je tweehonderd man de dood hebt
ingestuurd", stelt hij. „Soms zie ik hun ge
zichten nog voor me, al die jonge ventjes."
Op National Geographic Channel is morgen
een indrukwekkende en met veel zorg ge
maakte documentaire D-day: Men and Ma
chines te zien. Het is de makers gelukt om
ondanks alle media-aandacht rondom het
zestigjarig jubileum van de militaire invasie
een originele invalshoek te vinden; de voer
tuigen die speciaal voor deze aanval op de
nazi's werden ontworpen. De film bestaat uit
portretten van de uitvinders, gesprekken met
veteranen die deze nieuwe wapens moesten
besturen en nagespeelde historische scènes.
Om de twee uur durende documentaire te
promoten zijn enkele hoofdrolspelers uitge
nodigd voor een dagje Londen.
Botenbouwer Jackson Higgins uit New Or
leans nam het niet zo nauw met de wet. Uit
gerekend hij ontwierp een boot met water
dichte laadkleppen waardoor de geallieerden
met materieel snel het vaartuig konden verla
ten. De Hongaarse jood Nicholas Straussler
ontwikkelde de baanbrekende DD Tank. Dit
tankvoertuig kan in water drijven door buizen
Geallieerde troepen landen in Normandië op 6 juni 1944. Beeld uit de documentaire Men and Machines, morgenavond uitgezonden door National
Geographic Channel. Foto: GPD/PR/NGC
met samengeperste lucht („Het heeft een rok
je aan", zeggen de Britten), en rijdt met rups
banden vervolgens het land op. De tank moet
dan niet te ver uit de kust te water worden ge
laten, wat op D-day helaas wel gebeurde. 27
van de 29 tanks zonken direct naar de bodem
van de zee. Sam Handelaar had het geluk dat
zijn tank de kust wel bereikte. Goedmoedig
ondergaat hij met zijn vrouw en andere vete
ranen een ritje in een ander landingsvaartuig,
dat tegenwoordig in Londen wordt ingezet
voor alternatieve stadsrondritten ten behoeve
van toeristen. Een soort veredelde schoolbus,
met zwemvesten aan het plafond, rijdt een
stukje door de stad om vervolgens pal naast
het gebouw van de MI6 (de Britse geheime
dienst) in de Thames te plonzen.
Ene Percy Hobart bedacht een hele serie
vreemd uitziende legervoertuigen met namen
als De Krokodil, De Wortel en De Krab. Ian
Hammerton bestuurde de laatstgenoemde
van Hobo's Funnies. In de documentaire
doet hij thuis voor hoe deze mijnenveger met
slaande kettingen te werk ging. Het is bijna
hilarisch hoe de veteraan zijn modeltank over
het ruitjestapijt laat rijden terwijl cd-hoesjes
dienst doen als hindemissen. Hammerton
reed na D-day door naar Nederland. Onder
meer de bevrijding van Breskens was geen
pretje.Al die modder daar! Ik ben nog met
tank en al van die dijk gegleden."
Op Decision Day werd ook de glider ingezet,
een zweefvliegtuig dat geluidloos troepen bij
twee belangrijke bruggen moest afeetten. Pi
loot George Barkway:Als iemand nu zegt: 'jij
gaat in een houten vliegtuig zonder motoren
elf kilometer in het pikkedonker vliegen en
dan landen op een plek ter grootte van een
half voetbalveld', zou ik zeggen: 'rot op'!."
Destijds flikte hij dit kunstje drie maal, al ein
digde de dag toch heel onfortuinlijk. Hij werd
door een geallieerde kogel in zijn pols ge
raakt. Door wondroos moest uiteindelijk zijn
rechterarm worden geamputeerd.
De kracht van de documentaire, erkent ook
de producent, zit voor een groot deel in de
gedetailleerde herinneringen en rake opmer
kingen van de veteranen. Zo zegt de Ameri
kaanse parachutist Don Burgett:Als je de
eerste persoon die jij ooit zult doden hoort
naderen, begint je hart waanzinnig te pom
pen, je pols gaat zo snel dat het bonst bij je
slaap. Het zweet uit je oksels (huppelt van je
ellebogen. Het is een ziek gevoel. Hier zijn we
niet voor gemaakt." Duitser Franz Gockel:
„We hebben nooit op mensen geschoten, we
schoten op de vijand. Als het er minder waren
geweest, hadden we hen misschien als indivi
duen kunnen zien. Maar het waren er ge
woon te veel."
De weinige veteranen die nog smakelijk over
D-day kunnen vertellen, worden dezer dagen
besprongen door de media. Hun echtgenotes
kunnen het aantal kranten- en televisie-inter
views nauwelijks bijhouden. Mevrouw
Barkway lacht toegeeflijk als haar echtgenoot
weer een anekdote over zijn glider oplepelt.
„Gelukkig is het alleen de laatste maand zo
druk geweest", zegt ze. „En wat mij betreft
had het ook niet veel langer moeten duren."
Bernice Breure
National Geographic, D-Day: zondag Men
and Machines, 21.00 uur.
1
t
d» - Het had zo mooi kunnen V stiatie en de dreiging van meei
ijdn - Het had zo mooi kunnen
jktfrother, de wereldwijde kijk-
g0an producent Endemol, in
vaf^abische versie, met twaalf
enïts uit evenzoveel landen, uit-
,eti vanuit het Golfstaatje Bah-
gofderd dagen gr ensverleggende
ja^loorbrekende tv had het
Het werden er in
oip dit jaar slechts negen, al
nog op een vervolg.
idende machten in het Mid
bleken toch sterker dan
generatie Arabieren die aan
lekende conservatisme en aan
atjphie wil ontsnappen, en in
üfna's ais Big Brother een zeld-
ziet. VPRO's Tegen-
^erbij, en doet in een extra
g^edelige aflevering verslag
dat vanwege de
controverses in het diepste
vopoest worden voorbereid.
en exporteerde Big Brother na
succes in Nederland
a dertig landen, en overal
aan. Producent Anuska Ban,
_haar betrokkenheid bij alle
5k 'the mother of all Big Bro-
ïoemd, aarzelde dan ook
3ment toen zich de unieke ge-
1 voordeed om de pan-Arabi-
ie te maken. De voorberei-
uurden maar liefst twee jaar.
/as de Saudische zender
stj|dschieter een vermogende
ntAet koninkrijk. Het oliestaatje
"zjpood zich aan als lokatie, en
zou van Irak tot Marokko
Programma-
Sarah Vos vroeg namens Te-
om alles te vol-
reeg die van MBC en Ende-
yh de eerste, prille voorberei
dt het onverwacht vroege ein-
IjÖfe erbij, en volgde ze Ban, haar
.4, f/JZW
G\5W
Anuska Ban geeft een Arabische ploeg in het vrouwendeel van het Big Brother-huis uitleg over de camera's. Foto: GPD/VPRO
Arabische co-producenten, de kandi
daten en andere betrokkenen.
Hoe geroutineerd Endemol inmiddels
ook moet zijn met het opzetten van
Big Brother-edities, de Arabische ver
sie stelde veel eigen eisen. Van het be
gin af aan was het de bedoeling dat de
deelnemers uit alle Arabische landen
kwamen. In Tegenlicht is te zien voor
welke problemen dat zorgde bij de se
lectie van de deelnemers. Uit de dui
zend initiële aanmeldingen werden
uiteindelijk enkele tientallen mensen
geselecteerd en naar Beiroet gehaald,
waar de finale schifting plaatsvond.
Daarnaast moest ieder confrontatie op
religieus gebied worden vermeden.
Het Big Brother-huis, dat in andere
edities ongewijzigd kon worden ge
bouwd naar het Nederlandse, moest
worden aangepast aan de islam. Er
kwamen aparte woongedeeltes en bid-
ruimtes voor mannen en vrouwen, de
voorgeschreven veiligheidscamera in
de toiletten werd weggelaten en de
badkamers waren taboe voor de came
ra's. Ook in de slaapvertrekken mocht
slechts worden gefilmd als de dekens
tot onder de kin waren opgetrokken.
Maar zelfs dat gaat al ver in landen
waar soaps worden gecensureerd als
een man en een vrouw slechts on
schuldig in dezelfde ruimte verkeren,
maar geen familie van elkaar zijn.
Toen eenmaal duidelijk was dat MBC
het programma ging brengen, was de
controverse dan ook meteen geboren.
Vos sprak bijvoorbeeld ook met twee
Bahreinse geestelijken annex parle
mentariërs, die bij hoog en bij laag vol
houden dat er wel degelijk oppositie
tegen Big Brother bestond, hoezeer de
minister van informatie dat ook voor
de camera ontkent.
Eén niet eens erg omvangrijke demon
stratie en de dreiging van meer verzet
bleken uiteindelijk genoeg om de emir
van Bahrein om te krijgen: na negen
dagen verbood hij Big Brother van het
ene moment op het andere, tot ver
bijstering van MBC, Endemol en voor
al van de deelnemers. Ook al werd het
programma in heel de Arabische we
reld uitgezonden, het verbod van de
vorst maakte voortzetting onmogelijk.
Het huis staat er nog, ingericht en wel,
en de producenten beraden zich op
een hervatting of een vervolg.
Het voortijdige einde betekent niet dat
er geen baanbrekende tv is gemaakt.
Joris Luyendijk, oud-correspondent in
de Arabische wereld en Midden-Oos
tenkenner, vergelijkt de impact die
sommige scènes in de Arabische we
reld moeten hebben gehad met die
van het roemruchte ontklede optreden
van kunstenares Phil Bloom bij de
VPRO in de jaren '60. „Vrouwen die op
de televisie hun mannen openlijk af
zeiken, dat is echt ongekend in de Ara
bische wereld. En ik ben blij dat ik niet
een van die mannen ben.
Volgens Luyendijk moet de VPRO de
documentaire aan zo veel mogelijk
landen verkopen. „Want zo zien we
nou eindelijk eens niet de eenzijdige
Arabier die we hier in het Westen zo
vaak zien. Het zijn niet allemaal fun
damentalisten met baarden en onder
drukte, gesluierde vrouwen. Deze film
laat zien hoe mensen in elkaar overlo
pen en hoe veel ze in het Midden-Oos
ten eigenlijk op ons lijken."
Patrick van den Hurk
Big Brother in het Midden-Oosten, zon
dag 6 juni bij VPRO's Tegenlicht op Ne
derland 3. Deel 1 van de documentaire
begint om 20.55 uur, deel 2 volgt na
Jiskefet om 22.42 uur.
hilversum/anp - De STER heeft
aanzienlijk minder reclame
spots verkocht rond tv-uitzen-
dingen over het EK voetbal dan
vier jaar geleden, toen het voet
balevenement in Nederland en
België plaatshad. „Juist omdat
het EK toen deels in eigen land
werd afgewerkt, verkochten we
meer spotjes", zo verklaart
STER-directeur J. Minnaar de
minder grote belangstelling.
Het EK in Portugal begint op 12
juni. Ruim een week voor de
opening is ongeveer 65 procent
van de beschikbare STER-üjd
verkocht. Een week voor de
opening van Euro 2000 was al
ruim 80 procent door reclame
makers ingekocht.
Behalve het feit dat Euro 2000
op eigen bodem werd afge
werkt, speelde destijds ook mee
dat de internethype veel extra
inkomsten genereerde. Boven
dien floreerde de economie
destijds. „Dat is nu allemaal
minder", aldus Minnaar. „Be
drijven bezuinigen op reclame
kosten. De spotjes die ze willen
uitzenden haken bovendien
minder snel in óp de actualiteit
van het EK. Ze zenden hun be
staande spotjes uit."
De NOS betaalde 16 miljoen
euro om de televisierechten van
het sportevenement binnen te
halen. Die investering wil de
omroep terugverdienen met
STER-inkomsten. Of dat gaat
lukken wil Minnaar niet zeggen.
„Daarover doen we nooit uit
spraken. Laat ik het er maar op
houden dat we ons niet al te
veel zorgen maken."
De reclametijd rond de wed
strijden in de poule van Oranje
is wel verkocht, maar bijvoor
beeld de reclameblokken rond
de finale zijn nog niet vol.
voorburg/gpd - Eric Bouwman
lijkt de opvolger te gaan wor
den van Ruud de Wild op als
presentator van het televisie
programma Top of the Pops
van BNN. Bouwman (21) werd
bekend door de landelijke ta
lentenjacht Idols, waar hij eer
der dit jaar de laatste zes haal
de. De Voorburger gaat de pre
sentatie van 'Top of the Pops'
beurtelings doen met de stu
dente economie en filosofie
Hanna Verboom (20), die een
rol heeft in de nieuwe film
Snow Fever. Ze gaan de weke
lijkse uitzendingen verdelen.
BNN wilde gisteren de komst
van het duo niet bevestigen. De
omroep maakt maandag offici
eel bekend wie Ruud de Wild
(35) opvolgt.
- Twee jaar zijn ze
mis geweest: Kloontje,
lardwortel, Ridder Gra-
lean d'Orange. Vanaf
ast ïek zijn de 'landervrien-
oï zaterdag en woensdag
s' ij SBS 6 in een nieuw
geurtje. Dat wordt aan el-
igiipraat door actrice Isa
daarvoor in de rol
ia Tunnel kruipt.
topte twee jaar geleden
i,70idertelevisie omdat des-
iderzender Fox Kids
ierdeel uitmaakte van
le concern en de zen-
taar niet wilden becon-
n. Inmiddels zijn die
t verbroken en kon SBS
n op het voorstel van de
tse productiemaat-
ij Taminiau Content
pment. Die levert SBS 6
oor de woensdag een
m°dertelevisie per week
d,ral-volgens zaterdag wordt
^J'ld)Directeur/eigenaar
rratuntony Taminiau hoopt
Dtaf'd te verdienen met ver
maan dvd's en videoban-
uonJ gaan over de figuren
jn jelevisie verschijnen.
au heeft het kinderuur
KZDB-Network mee-
h, waarbij de afkorting
staat voor 'kinderen zijn de
baas'. Die naam en de karak
ters die in het programma op
treden zijn merendeels afkom
stig van het kinderpretpark Het
Land van Ooit. Taminiau: „Ik
betaal Het Land van Ooit voor
het gebruik daarvan. Het zijn
bekende karakters die bij kin
deren meteen herkenning op
roepen. Dat is handig voor het
park, maar ook voor het tv-
programma."
Het kinderuur op SBS 6 is be
doeld voor kinderen tussen de
twee en twaalf jaar en wordt
twee keer onderbroken door
reclame. Na een introductie
door Tina Tunnel volgen de
avonturen van Sap de Aard-
wortel en Kloontje het Reuzen
kind. Daarna volgen voor de
wat oudere kinderen Prins en
Ploes (een poes en een hond)
en ridderverhalen. Vervolgens
praat Tina Tunnel in haar gan
genstelsel dat in de studio is
gebouwd met kinderen over
onderwerpen als 'geloven in',
'anders is oké', 'talent' en 'lef.
Het uur wordt afgesloten met
'Sjiek on the Road', waarin
Jean d'Orange bekende Neder
landers ontmoet. De eerste
week is dat oud-voetballer
Tina Tunnel (Isa Hoes)
Foto:GPD/SBS 6
Zeljko Petrovic en de komende
week werkt SP-politicus Jan
Marijnissen mee aan het pro
gramma.
De programma's zijn allemaal
Nederlandstalig en worden
door Taminiau in eigen beheer
gemaakt. Ongeveer de helft
van alle uitzendingen voor het
komend jaar zijn al af. Na de
zomer liggen de videobanden
en dvd's in de winkel. In België
gaat de commerciële tv-zender
VT4 het kinderuur uitzenden.
Inmiddels worden de voorbe
reidingen getroffen om het
programma volgend jaar uit te
breiden naar twee uur. „Ik wil
graag weer een gezellige
woensdagmiddag op televisie
waarbij ouders hun kinderen
zonder zorgen kunnen laten
kijken. Bij andere zenders kijk
je je toch graag even mee. Wij
maken gezellige televisie zon
der geweld."
Dat andere kinderzenders,
Nickelodeon en Zappelin on
geveer hetzelfde beogen te
doen, deert Taminiau niet. „De
markt is groot genoeg en wij
houden onze lijn vast. In het
verleden heeft Nickelodeon
ook wel programma's gemaakt
die meer leken op wat Fox Kids
doet. Dat doen wij zeker niet."
Dolf Rogmans
KZDB-Network bij SBS 6, zater
dag om 13.00 uur en woensdag
om 12.30 uur.
BIJ DE KAPPER
Waaraan zie je het eerst of een vrouw
zwanger is? Niet aan haar benen, ben je ge
neigd te zeggen. Maar Story beweert deze
week met tamelijk voorbarige stelligheid
dat MAXIMA opnieuw in verwachting is, en
voert daarbij een in Turkije geschoten foto
van haar onderdanen - nee, niet u en ik -
aan als curieus bewijs. Twee benen in dun
ne panty's en hippe bandjesschoenen, de
zoom van de roze jurk nog net zichtbaar.
Met een onderschrift dat zonder meer de
Pulitzerprijs voor roddeljournalisten ver
dient. 'Wanneer MAXIMA verscheen op
hoge hakken, werd er extra goed op de
prinses gelet.' Vooral door de fotograaf van
Story. Ondanks de aandacht lukte het haar
toch om stiekem in een plas te trappen,
want de fuchsiaroze neuzen van de schoe
nen zijn doorweekt. Doen zwangere vrou
wen dat, speels in plassen springen, zolang
het nog kan? Meer bewijzen? MAXIMA
werd constant met alle zorg omringd. Nog
niet overtuigd? ALEX hielp zijn vrouw waar
mogelijk. Dat laatste staat dan onder een
foto waarop de prins zijn eega op een rots
pad een hand toesteekt, zijn blik volledig
op zijn eigen tenen gericht. Ook voor een
aanstaande vader geldt: eigen voeten eerst.
Maar goed, er waren ook nog hardnekkige
geruchten, meldt de verslaggever die (voor
het laatst?) mocht meereizen. Als alles goed
gaat wordt de baby medio januari geboren,
belooft zij. Kreun. De babykoorts had nog
wel even mogen wegblijven.
Prinses Margarita en Edwin de Roy van Zuy-
dewijn op hun huwelijksdag.Foto: AFP
Benieuwd hoe lang de andere bladen de
verleiding kunnen weerstaan. Volgens
Weekend is een liefdesbaby wel oppor
tuun, al staat dat er niet met zoveel woor
den. Wat wel in koeienletters op de cover
staat: MAXIMA voorkomt huwelijkscrisis.
Het hele artikel binnenin maar een keer
van apekool tot zot gespeld, maar echt
geen syllabe over relatieproblemen bij wie
dan ook. Tenzij je in het feit dat de prinses
tijdens het bezoek aan Turkije meer in de
schijnwerpers stond dan haar man de kiem
ziet van scherpe intieme conflicten.
Nee, dan was nicht MARGARITA het wel
anders gewend. Maar ook nu het Franse
kasteel leeg staat en EDWIN zich koest
houdt heeft ze nog steeds zorgen. Weekend
meldt, op gezag van het duidelijk nog ge
zaghebbende Vrij Nederland - dat de ongé
lukkige prinses zelfs de rekening van de
fietsenmaker niet kan betalen. Negentien
eurootjes voor een nieuw zadel, om weer
van A naar B te kunnen komen. Weekend
loopt over van medelijden, maar bij Story
vinden ze het een typisch geval van eigen
schuld. Wat een schijnheiligheid, als je zelf
een verhaal jat maar dat er niet bij vertelt.
ESTELLE Gt IT I TT en haar budget worièn
geheel in beslag genomen door nering
doenden in de Amsterdamse PC Hooft -
straat. Toch denkt ze nog steeds na over
een carrière als actrice, melden Weekend
en Party. Al gaat een reallife soap naar het
voorbeeld van de BAUERTJES en de
FROGERTJES haar te ver, en weigerde zij
destijds ook een rol in de strandsoap Cost^!
Maar ESTELLE moest regisseur JOHAN
NIJENHUIS teleur stellen, zij zag niets in de
rol van het jonge ding dat in Salou haar
eerste orgasme beleeft. Haar verklaring:
'Hallo, ik ben moeder van twee kinderen'.
Party noch Weekend vroegen door.
Niettemin zal het grote publiek spoedig iets
van ESTELLE'S kijk op erotiek en sensuali
teit vernemen, als zij voor RTL 4 een pro
gramma gaat maken dat is gewijd aan haar
eigen lingerielijn. Titel van het programma:
De Onderwereld. Als ze het nou maar niet
bij HARRY MENS gaat aanprijzen.
Ingrid Bosman