KUNST CULTUUR De Muze in Noordwijk: vernuftig theatercomplex 1 Nachtburgemeester opent schilderfestival Noordwijk Zooitje (on)geregeldp doe-het-zelftheater met hart en ziel Bral verpakt moppen in theatervorm Speciale prijs voor jonge deelnemers Musicals in Ahoy' Den Haag Sculptuur H np-h pt-7p1 f+h pa tpr* Muffat centraal op Orgeldag leiden - De twintigste Leidse Orgeldag staat zaterdag in het teken van de Duitse componist Georg Muffat (1653-1704), in zijn tijd een vermaard organist en componist. Om 10.00 uur speelt Jan Upperman in het Academiegebouw. De afsluiting is om 14.45 uur in de Harte- brugkerk. De toegang is gratis. theater recensie Wijnand Zeilstra Voorstelling: Sjaak Bral - Op ware grootte. Muzikale leiding: Rob Sprinkhuijzen. Gezien: 3/6, schouwburg Leiden. vrijdag 4 JUNI 2004 door Theo de With noordwijk - Jules Deelder opent op maandag 21 juni de zesde editie van het Schilderfestival Noordwijk. Het jaarlijks terugkerende evenement staat dit keer in het teken van het thema 'Noordwijks licht'. „De opening is precies op de langste dag, Deelder is de nachtburge meester van Rotterdam en het thema is licht. Dat leken ons mooie contrasten", verklaart organisator Marjolein van der Jagt de keuze voor de dichter. Bij voorgaande edities openden onder meer kunstenaar Aad Veldhoen, levend kunstwerk Fabiola en kunstenaarskolo nie Ruigoord het Schilderfestival, dat sinds 1999 Noordwijk als thuisbasis heeft. Voordien was er in 1995 een een malig festival in Katwijk. Naast de vuur toren verrijst een grote festivaltent, die de hele week als uitvalsbasis dient. Hier wordt op zondag 27 juni ook de afslui tende veiling van de geschilderde doe ken gehouden. Het is altijd aardig om te zien hoe de tent op de Koningin Wilhelmina Boule vard in de loop van de week steeds vol ler en voller raakt met nog natte schilde rijen. „In vergelijking met vorig jaar heb ben we nu een tent die vijf meter langer is", zegt Van der Jagt. „Daardoor heb ben we meer wandnümte en kunnen we dus nog meer schilderijen kwijt." En dat dit geen overbodige luxe is, blijkt uit het groeiend aantal deelnemers. De teller staat momenteel op 125. „De helft komt elk jaar terug. Dat is de vaste kern die weet hoe het festival reilt en zeilt" „Daarnaast hebben we via kunstacade mies geprobeerd ook wat jongere deel nemers aan te trekken en dat is gelukt." Speciaal voor hen is een nieuwe prijs in het leven geroepen: de Amsterdam Painting Award. Deze aanmoedigings prijs van 500 euro komt naast de al be staande Rembrandt Painting Award (2500 euro) voor de beste deelnemer aan het festival. Bovenal draait het deze week in Noord wijk echter om schilderen. Overal in de badplaats kunnen kunstenaars worden aangetroffen op zoek naar het mooiste licht. Ze kunnen ook workshops en mas- Sjaak Bral tapt moppen. Dat weet iedereen, daarvoor komt ook iedereen. Het is de humor van de feestavondjes en uit de kroeg. Bij dat soort gelegenhe den is Sjaak het prototype van de gevierde jongen die hele reeksen moppen moeiteloos uit zijn mouw weet te schudden. Voor de vorm giet hij er een theatersausje overheen. Er is decor, er zijn lichteffecten, kos tuums en zelfs een bandje. Hij zingt, hij leest voor, babbelt met het publiek en maakt als toetsenist muziek. Je zou haast aan een show gaan denken. En toch draait alles uiteindelijk al leen maar om die moppen. Zelfs als hij een verhaal vertelt, fungeert dat slechts als een kapstokje. In feite schetst hij een situatie waarin de diverse personages tegen elkaar opbie den met klassieke grappen. "Mijn vrouw zei laatst tegen me, dat we binnenkort twintig jaar getrouwd zijn. Ze vroeg, hoe zullen we dat gaan vieren? Ik zeg tegen d'r: wat zou je zeg gen van twee minuten stilte?" Met dat soort humor bouwt Sjaak Bral een hele avond op. Het gaat rap, het is Haagser dan Haags en het is simpelheid troef. Smeuïg gaat hij in op tal van herkenbare irritaties. Dan maken de moppen even plaats voor een staaltje kleurrijk zeu ren. 'Wat maakt het uitwe le ven voor de lol' zijn de regels uit het refrein dat we moeten meezingen in het "Vieze liedje'. Daarin is een scala aan sca breuze wederwaardigheden verwerkt, want ook in de cate gorie der 'schuine bakken' wil hij zijn reputatie waarmaken. Volgend seizoen komt Sjaak Bral met een nieuw programma naar Leiden. Wie zijn moppen- repertoire voor feestjes e.d. wil uitbreiden, moet de datum al vast maar noteren. Misschien zit er weer enige theatrale franje bij. Maar dat is slechts schijn. Sjaak Bral is niet voor theater liefhebbers, Sjaak Bral bedient de moppentappers. Rotterdam - In Rotterdam wordt voor de tweede maal het musicalspektakel 'Musicals In Ahoy' gehouden. Ahoy* is voor die gelegenheid omgebouwd tot een enorm theater met de uitstraling van de Radio City Music Hall in New York. 'Musical meets Movie' is het thema van de show die gisteravond in première ging. Daarmee staat de verbinte nis tussen Broadwaymusicals en Hollywoodfilms centraal. Herinneringen werden op gehaald aan de grootste musicalfilms en aan de grootste sterren daarvan, onder wie BOUWKUNST Fred Astaire en Mariene Dietrich. De show met onder anderen Tooske Breugem, Pia Douwes, Simone Kleinsma en Joke de Kruijf is nog tot en met maandag te zien. Produ cent Joop van den Ende maakte deze week bekend dat het succesvolle concept van 'Musicals in Ahoy* door Duitsland wordt overgenomen. Dit najaar wordt de productie voor het eerst opgevoerd in Keulen. Foto: ANP Op een steenworp afstand van de kust bij Noordwijk aan Zee ligt het nieuwe theater complex De Muze; een modem gebouw dat qua volume en uit straling sterk verschilt van de grote, logge zeehotels en de ho ge, versleten flats uit de jaren zestig in de omgeving. Het gebouw De Muze ligt op het terrein van het inmiddels gesloopte dorpshuis De Rank waar een groot deel van het plaatselijke culturele leven van de badplaats zich afspeelde. In het nieuwe multifunctionele gebouw zijn uiteenlopende functies bij elkaar gebracht. De Muze biedt niet alleen onder dak aan een ruime theaterzaal, maar ook aan een cultureel centrum met kantoren, oefen ruimtes en lokalen en aan 18 appartementen die de exploita tie van het complex mede mo gelijk maken. Het culturele cen trum is bestemd voor het plaat selijke verenigingsleven terwijl het theater een podium biedt aan amateur- en professionele gezelschappen. Meest opvallend aan het gloed nieuwe gebouw is de centraal gelegen theaterfoyer met de ho ge, glazen pui aan het Want veld. De glazen draaideuren brengen de bezoeker in een ho ge, lichte ruimte met een vide die zich uitstrekt tot het glazen dak. Langs de ticketbalie en een klein theatercafé voert de route over brede, open trappen naar boven waar zich een ruim bal kon met een bar bevindt. De trappen, bordessen en het bal kon met open balustrades lig gen vrij in de ruimte en nodi gen uit om met langzame tred te flaneren, net als op de strandboulevards. De hoge, gla zen pui en de kolommen wor den 's avonds aangelicht terwijl overdag de foyers ook dankzij De riante toneelzaal van De Muze beschikt over 345 knalrode stoelen. Foto's: Dick Hogewoning De hoge, glazen pui van het gloednieuwe theater aan het Wantveld. het glazen dak ruim worden verlicht. De appartementen liggen op vier verdiepingen langs het Wantveld en beschikken alle maal over een balkon met uit zicht op zee. Deze balkons vor men een opvallende dynami sche gevel van lichtrode, ge metselde horizontale balustra des die boven de hoofdingang van het theater met een scher pe punt uitsteken. De ontslui ting van de appartementen ge schiedt via inpandige galerijen. Dankzij de horizontale raam- stroken is vanaf de galerijen een kijkje mogelijk naar de theater foyer. Bovendien stroomt het daglicht vanuit het glazen foy- y erdak dit gangenstelsel binnen. Langs de oostelijke zijgevel van het bouwwerk is het culturele centrum ondergebracht in een volume van twee bouwlagen. In deze lage vleugel ligt eveneens de gemeenschappelijke in gangsportiek naar de wonin gen. Zowel de zijgevel als de la ge achtergevel van het theater- complex is opgetrokken in lichtgele baksteen. Dankzij de aanwezigheid van deuren en ramen is een levendige en kleinschalige achterkant gerea liseerd die fraai aansluit bij de lage, grondgebonden woningen aan de overzijde van de straat. De opdrachtgever, Stichting Dorpshuizen Noordwijk, heeft in samenwerking met de ge meente Noordwijk in 1998 een besloten prijsvraag georgani seerd. Het ontwerp van het Noordwijkse architectenbureau Korbee won de prijs en het bu reau kreeg de opdracht. Korbee heeft op vernuftige wijze de verschillende onderdelen bin nen het theatercomplex aan el kaar gekoppeld en de foyer de meest centrale positie gegeven. Door de witte vlakken en hou ten lambriseringen, de halo- geenlampjes en de witte hang lampen is dit een lichte, moder ne ruimte met een open en za kelijk karakter. Hoewel het uit zicht op duinen en zee fraai is had de foyer nog sfeervoller ge kund zodat het ook appelleert aan een bruisend avondleven. NOODZAKELIJK K WA A terclasses volgen. Op woensdag 23 juni is er bijvoorbeeld al een masterclass om zeven uur 's ochtends. De Amerikaanse Debra Goertz gaat haar cursisten bij het ontbijt inwijden in de geheimen van 'Morning Light'. Ook voor kinderen zijn er schilderworkshops. Het Schilderfestival levert gemiddeld zo'n achthonderd werken op. Ze kun nen gedurende de festivalweek al in de tent worden gekocht. De onverkochte schilderijen worden op zondagmiddag tussen 13.00 en 16.00 uur geveild. Schilderfestival Noordwijk, 21 t/m 27 juni, festivaltent, Koningin Wilhelmina Boulevard, Noordwijk. Meer informa tie: www.schilderfestival.nl. Nog meer allure dus, wellicht door meer kleur, luie trappen en ruisende gordijnen? De riante toneelzaal beschikt over 345 knalrode stoelen waar mee het een van de grootste za len in de bollenstreek is. Het is een vlakkevloertheater, dus zonder een podium, met een groot speelvlak van 13 bij 9 me ter. De tribunes zijn verplaats baar zodat de zaal ook voor bij eenkomsten of exposities ge bruikt kan worden. Bij de eerst volgende uitbreiding zal er ho pelijk een toneeltoren worden gerealiseerd zodat de muzen in dit theatercomplex nog aange namer kunnen toeven. Joosje van Geest Als rechtgeaarde Leidenaar heb ik niet zoveel op met Den Haag die in mijn ogen wat saaie stad achter de duinen. Stad is trou wens een te groot woord, want de historische rechten op die be naming hebben ze daar onder de rook van Scheveningen nim mer verworven. Dus dorp is ei genlijk een betere kwalificatie. Toegegeven, je kunt in dat dorp leuker winkelen dan in Leiden, er is een Bijenkorf, er zijn meer en be tere boekenzaken, op het Noordeinde zit een keur aan fij ne galeries en Cros sing Border met zijn schrijvers en dichters is op een gure november avond altijd een hartverwarmend uitje. Voor een paar keer per jaar is het in de Hofstad heus wel goed toeven. Maar doorgaans ga ik bij het Prins Clausplein gewoon rechtdoor, of links af. Want voor het overige stelt het daar achter het Malieveld weinig voor. In juni evenwel is het vrijblij vende er vanaf. Dan is Den Haag gewoon een must. De plaatsbepaling is het Lange Voorhout, het doel de expositie van sculpturen onder het nog frisgroene bladerdak dat in deze tijd van het jaar dikwijls baadt in scherp voorjaarslicht. Een wondermooie combinatie van natuurlijke en gefabriceerde schoonheid. Die - ook dat moet ik ze meegeven - het Lange Voorhout voor even verandert in één van de fraaiste plekjes van Nederland. De achtste aflevering van Den Haag Sculptuur staat dit jaar in het teken van de voortschrijden de eenwording van Europa. Een logische keuze nu Nederland in de tweede helft van 2004 het voorzitterschap van de EU op zich neemt en Den Haag tijde lijk de hoofdstad is van de aan gesloten lidstaten. Op het Lange Voorhout worden we altijd ver wend met kunstenaars van in ternationale allure recentelijk nog Fernando Botero), maar zo veel nationaliteiten als ditmaal acte de présence geven is nog nooit vertoond, Het zijn er 25. Net zoveel landen als er inmid dels zijn aangesloten bij het uit 1 m AD VAN KAAM dijende Europa. Nu ben ik nooit een fan van dit door Frankrijk, land en Engeland geregt door overbetaalde ambti gedomineerde konii Waaraan Nederland ht moet bijdragen zondei maar iets te vertellen te en dat ons een euro door heeft geperst waarvoor maar minder krijgt. Mc terzijde. Als louter bekijl uit het van de cull het een uitsi zaak dat tal le kunstei Letland, Tsj Polen en Si de kans krijt zich op een lijk breed po te profi Kruisbestuivii i basis van t heid. Daar iedereen wat Deelnemer eirp zoeker. De Europese gedi Die op de koe hi nog gratis is 0 ati Zonder gedtó leerd in te gain 1 wat er op het Lange Voo vanaf vandaag te zien is zelf maar naar de Gigant d kan ik verklappen dat de g dengroep van Jurriaan vat bai een beste kans maakt oree Sculptuurprijs. Van Hall va komstig uit Noordwijk en te in Leiden samen met e kompanen After Nature ojjiei stond voor echte kleuren. I va celleerde een paar jaar tei ;d. De Lakenhal met een j vij overzichtsexpositie van pn. vaak volumineuze werk. In Den Haag komt Jurriaafyei Hall met een beeldengroejAe imposante statuur. Vijf nty doorschijnende mannen difla binnenuit zijn verlicht. Volab toekenning van de prijs zei het publiek een vinger iFc pap. Zonder vanzelfspn rl; uw stemming te willen el vloeden, raad ik de bezoek iat deze regio toch aan heel al] naar Jurriaans' beelden f«rv ken. Ze zijn beslist de n|ul waard. Want leuk voor Haag dat het voor even cul in de kijker staat. Prima o<4m brede internationale deelrter Maar als het om de ver&or van de prijzen gaat, geldt oirg anderd het motto: eigen ku\ tc naars eerst. di< be l leiden - Toneelspelen op de middelbare school is niks bij zonders. Maar een groep leer lingen die alles zelf willen uit vinden, en ook na het eind examen bij elkaar blijven om theater te maken, dat is zeld zaam. In Leiden komt Zooitje (on) geregeld al vijf jaar lang elke zondagmiddag bij elkaar om te werken aan een nieuwe voorstelling. Dit weekend spe len ze David Co. Marjolijn Kraal is 21, en toch al meer dan haar halve leven regisseur. „Mijn ouders heb ben een huis met echte schuifdeuren, en daar deed ik altijd van alles, met kinderen uit de buurt. Ik ben dominant van aard. Maar geen tiran, toch?" Ze vraagt het aan Pe pijn Smit (20) die ook sinds het prille begin bij Zooitje (on) geregeld zit. Waarom die naam? „We hebben zóveel verschillende mensen bij el kaar, en iedereen gaat zijn ei gen gang. Maar aan de andere kant regelen we natuurlijk heel veel, vandaar dat on tus sen haakjes. Maar ik sluit niet uit dat we volgend jaar een andere naam hebben." In de laatste week voor de première van David Co loopt hun hoofd om. Marjolijn Kraal bewerkte David Copper- field van Charles Dickens en regisseert. Pepijn Smit speelt de hoofdrol. Kraal: „David komt op zijn achtste in de wereld terecht en moet zich maar zien te red den. Hij komt allerlei types te gen, uit alle sociale klassen. Het gaat ons vooral om die ontmoetingen. Het wordt een heel dynamische voorstelling, waarin ritme, beweging en humor een grote rol spelen. Je hoeft geen Shakespeariaanse volzinnen te verwachten: het is lekker theater van jongeren voor de hele familie. Een meisje uit de groep zit in het voorbereidend jaar vanj het conservatorium, die hi het geluidsdecor gemaakt, mand anders ging naar de kunstacademie en ontwei nu de kostuums. Het is een historische voorstel we brengen David niet 01 naar het nu, maar je moet geen Scrooge- of Oliver- verwachten. Eerder Amélie[ Angela's ashes shy; ken j< die films?" Smit: „Vijf jaar geleden den we op het Da Vinci-c< ge De vrek van Molière. Di beviel zo goed dat we allei wisten: hier gaan we mee door. Vanaf het begin hebl we alles zelf, met de mensi uit de groep gedaan, van h( stuk schrijven tot en met kaartjes verkopen. De kra< van de groep is dat hij zo is, we kunnen veel van el' hebben en durven ook proberen." Kraal: „Na twee voorstel op school mochten we in LAK spelen; daar hebben ons altijd geweldig geholi Search for souls ging over aantrekkingskracht van religieuze sekte op jonge sen; het was het eerste si dat ik helemaal zelf schreef Vorig jaar speelden we StilJ v« nogal een heftig psycholo-r- gisch stuk waarin de wereld1 b politiek en het terrorisme doorklonken. Dit jaar is Da#^ Co daar een soort vrolijkt reactie op." Wsl De liefde voor het theater heeft ook gevolgen voor de| toekomst: Pepijn Smit gaatl volgend jaar naar de toneel school in Amsterdam ('Datf was mijn droom, en het is lukt'), Marjolijn Kraal stui" daar al theaterwetenschap pen. „Ik weet inmiddels dafc mijn ziel en zaligheid naast br het toneel liggen, en niet Een eigen jeugdtheatei dat lijkt me het allermooi*

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 16