17,5 Miljoen
in EK voetbé
MEDIA
Op zoek naar het Flippergevoel
'Aan slijmerij heeft de kijker helemaal niets'
Theo Reitsma: de schrijver die commentator werd
25 NOS-mensen naar Portugj
}js
Van Leeuwen weg
bij Jongerendag
Hilversum - De presentator van
de EO-Jongerendag Bert van
Leeuwen stopt er mee. Na
twaalf afleveringen vindt Van
Leeuwen het welletjes, zo heeft
zijn werkgever de Evangelische
Omroep bekendgemaakt. Op 12
juni presenteert hij voor de
laatste keer de jongerenmani-
festatie in het Gelredome in
Arnhem. De 40-jarige presenta
tor zei vorig jaar al dat het tijd
werd dat iemand anders het
stokje overneemt. „Maar ik zal
het erg missen, de EO-Jonge-
rendag is voor mij altijd een
feest", zegt Van Leeuwen. Hij
debuteerde in 1993 in het stadi
on De Galgenwaard in Utrecht.
SBS6 wil Loos als
'special reporter'
Amsterdam - SBS6 gaat niet
verder met Rebecca Loos als
presentatrice van SBS Show
nieuws. De ex-minnares van
voetballer David Beckham be
schikt volgens de commerciële
zender niet over voldoende
vaardigheden om in die rol uit
te kunnen blinken, aldus een
SBS-woordvoerder gisteren.
Voordat Loos haar entree
maakte bij de showbizz-rubriek
was al bekend dat ze aanvanke
lijk slechts zes afleveringen zou
presenteren. In het besluit
speelt mee dat de kijkcijfers
sinds de komst van Loos wel
opleefden, maar snel daarna
ook weer inzakten. SBS praat
nu met Loos over een rol als
'special reporter' bij het pro
gramma.
Friese ochtenkrant
tijdens Spelen
Leeuwarden - Tijdens de Olym
pische Spelen is de Leeuwarder
Courant voor twee weken een
ochtendkrant. Het regionale
dagblad valt normaal gespro
ken 's middags bij de abonnees
in de bus. De krant noemt twee
redenen om in de ochtend te
verschijnen. De redactie vindt
dat het sportnieuws uit Athene
in een middaguitgave te laat bij
de lezer is. Ten tweede wil de
Leeuwarder Courant elk jaar
iets bijzonders doen voor haar
lezers.Het is niet aan de orde
dat de Leeuwarder Courant
permanent in de ochtend gaat
verschijnen.
donderdag 3 JUNI 2004
Hilversum - 'Flipperdeflapper
wat een dolfijn! Om trots op te
zijn!', zong het kinderkoor stee
vast bij de vertrouwde aankon
diging van de ooit legendari
sche televisieserie over dolfijn
Flipper.
De Amsterdamse filmmaakster
Wilma Ligthart, in haar jeugd
gek van het toenmalige kin
deridool, wilde weten waar die
aantrekkingskracht van dolfij
nen 'm in zit. Spirituele vakan
tiereizen naar de Azoren waar
de deelnemers zwemmen met
dolfijnen en daarmee hun leven
'een nieuwe impuls geven', the
rapieën waarbij autistische kin
deren door dolfijnen opeens
wél kunnen communiceren: de
helende kracht van de zwem
mende zoogdieren staat voor
velen immers buiten kijf.
In de leuke film Het Flipperge
voel die Human vanavond op
de buis brengt, reist ze de we
reld af om een antwoord te vin
den.
Ligthart: „Flipper was vroeger
mijn held. Ik droomde er altijd
van eens met hem te kunnen
zwemmen. Op een gegeven
moment werden dolfijnen min
of meer geadopteerd door de
NewAge-beweging. Het is heel
makkelijk om daar cynisch over
te zijn, maar ik wilde er toch
eens meer van weten. Ik hou
niet van cynisme. Ik wilde ove
rigens ook niet dat het een zwe
verig verhaal zou worden, ik
wilde geen wetenschappelijke
aanpak, ik wilde gewoon als
Wilma gaan."
In de film ontmoet ze tijdens
een heus dolfijnencongres de
Amerikaan Ric O'Barry, voor
malig trainer van Flipper uit de
vrolijke NBC-serie uit de jaren
zestig. Voor Flipper, in werke
lijkheid werd de rol vervuld
door vijf dolfijnen, liep het min
der vrolijk af. De dieren werden
door de eigenaar - het Miami
Sea Aquarium - van elkaar ge
scheiden en verkocht. Dolfijn
Cathy, die de trainer beschouwt
als de enige echte Flipper, stierf
in zijn armen, zo vertelt hij nog
immer geëmotioneerd. Nu zet
hij zich in voor de verbetering
van het lot van dolfijnen en zet
bevrijdingsacties op touw.
Op Curacao zwemmen toeristen tegen betaling met dolfijnen. Foto: GPD/PR
O'Barry voelt zich, omdat hij
het dier mede populair maakte,
verantwoordelijk voor de he
dendaagse grootschalige ex
ploitatie van dolfijnen. „Zwem
men met dolfijnen is big busi
ness geworden, bijvoorbeeld
om autisme te genezen. Maar
het is hypocriet om het leven te
vernietigen om het onze te ver
rijken."
In het Dolphin Reef in Eilat is
de business duidelijk. Een half
uurtje zwemmen met dolfijnen
- in gevangenschap - kost 48
dollar, duiken kost 58 dollar,
een video waarop de onvergete
lijke gebeurtenis is vastgelegd,
is te koop voor 80 dollar. Wei
nig magie, veel toeristen. Lig
thart verkast dan ook al spoedig
naar een stoffig bedoeïendorp
in Egypte, waar ene Abdallah
naar verluidt een bijzondere
vriendschap heeft gesloten met
een wilde dolfijn. Het verhaal
blijkt waar. Olin, een vrouwtjes
dolfijn van een jaar of zes en
één van de zeven solitair leven
de dolfijnen in de wereld,
woont in de Rode Zee, dicht bij
haar slechthorende mensen
vriend die haar volgens de
overlevering ooit uit een visnet
heeft gered. Waarna Olin als
dank een haai verjoeg én de ka
potte boot van Abdallah en zijn
broers naar de kust sleepte.
Waar of niet, ze is gebleven en
de vriendschap is écht, zo zien
we door de ogen van Ligthart.
Het levert prachtige beelden op
van de visser die samen met de
dolfijn een soort waterdans uit
voert. Sprookjesachtig is het
hier echter ook niet. Overdag
drommen de toeristen samen
rond Abdallah. Op zoek naar
die wonderlijke dolfijn, die zich
overigens door niemand anders
laat benaderen. Alleen Ligthart
mag haar, aan het eind van
haar verblijf in het dorp, op een
gegeven moment aanraken. Zo
vindt de filmmaakster toch haar
'flippergevoel': „Het gevoel dat
dat slimme dier jou uitkiest om
vriendjes mee te zijn." Inmid
dels leeft Olin, bevallen van een
meisje, niet meer in de baai.
Het werd te druk. Abdallah wil
haar verblijfplaats niet meer
prijsgeven om de dolfijn en
haar jong te beschermen. Lig
thart hoopt binnenkort met
man en zoontje op bezoek te
gaan bij Abdallah én Olin.
Monique Brandt
Het flippergevoel, Nederland 1,
23.05 uur, Human.
N'
hilversum/me diaredactie - De
NOS besteedt de komende we
ken ongeveer 1,5 miljoen euro
aan het in beeld brengen van het
Europees Kampioenschap voet
bal in Portugal. Dat bedrag komt
bovenop de zestien miljoen euro
die de NOS kwijt is voor de tele
visierechten. Dat is twee procent
van de achthonderd miljoen eu
ro die de Europese publieke om
roepen hebben betaald voor de
tv-rechten, aldus de NOS. In to
taal trekt de Publieke Omroep
ongeveer 17,5 miljoen euro uit
voor het EK.
Duitsland is grootbetaler als het
gaat om de tv-rechten. De oos
terburen betalen 160 miljoen
euro, twintig procent. In heel
Europa is het EK via de publie
ke omroepen te volgen. Behalve
in Engeland, waar de BBC en
het commerciële ITV de rech
ten samen hebben verworven.
De NOS stuurt de komende we
ken 25 eigen mensen naar de
Portugese Algarve om de pro
gramma's rond het EK te ma
ken en huurt nog eens elf tech
nici apart in. Op de avonden
dat het Nederlands elftal speelt,
komen daar zes eigen mensen
bij, plus negen technici. Ook in
Hilversum werken nog mensen
aan de EK-productie, want een
deel van de programma's komt
vanuit de studio in Hilversum.
De NOS begint op dinsdag 8 ju
ni met uitzendingen vanuit de
Algarve, vlakbij de plek waar
het Nederlands elftal haar trai
ningskamp heeft. Vanuirc
boerenlandhuis wordt c
avond dat het Nederland^
niet speelt (tot en met
vanaf 22.45 uur het progrè"
Studio Sportzomer uitg;
den. Daarin komen ondc
dere de trainers Guus Hif
Leo Beenhakker, Bert varr;
wijk, Co Adriaanse en y
Gullit langs. De traininger?
het Nederlandse elftal c!'
wedstrijden zelf worden gr'j
lyseerd door Johan Cruijff|,^
Tijdens het toernooi zeirj^
NOS in het begin (vanaf p1
en met 19 juni) elke avon'c
17.30 uur tot en met 23.3^.e
uit via Nederland 2. Ondcv
van de avond zijn twee vel'
ge wedstrijden en om 20.(T*
een EK-journaal. Van 20 jir!
en met 4 juli duren de u
dingen van 20.00 uur totp.r'
uur. Tijdens avonden de
Nederlands elftal speelt, ï11
de programma's geheel if;5
teken van die wedstrijd. Ccl!
dere dagen is er ook aan^
voor randverschijnselenfv
voor de nieuwtjes rond ap
deelnemers aan het EK.
De NOS zendt alle wedstr^
van het EK uit, 27 duels kr'
live op de buis en vier dui.®
ter, omdat sommige wer'
den gelijktijdig worden
speeld. SBS 6 en RTL 4 k|.
het recht maximaal drie ij
ten van elke wedstrijd te
zien. Via nossport.nl ziji^'
vendien korte voetbalfragi3
ten te zien. 3.5
Voetbalanalist Uzeren Rinus gaat met pensu m
IJzeren Rinus is met pensioen, nauwkeurig te zijn en is d„-
NOS Studio Sport zet het om afgedankt. Met de IJzel*'
computerprogramma waar- Rinus kon getoond word
mee voetbalsituaties kunnen wat een speler zag die vi
worden nagebootst niet meer een muurtje stond en of e
in. Het apparaat blijkt on- bal over de doellijn was.
Judith Bosch leert nu anderen de kunst van het presenteren
Achter de schermen speelt Judith Bosch
twintig jaar na haarvertrek van de buis nog
altijd een belangrijke rol. Als coach maakt ze
tientallen presentatoren wegwijs voor de ca
mera. Haar aanwijzingen en ervaringen
heeft ze nu gebundeld in een boek.
door Bart van Zoelen
Amsterdam - Er ligt een grens bij de leeftijd
van pakweg 35 jaar, stelt ze vast. Onder
jongeren is haar naamsbekendheid nihil,
maar wie de 35 is gepasseerd, zal de naam
van Judith Bosch vrijwel meteen herken
nen. In de jaren zeventig genoot ze grote
bekendheid als presentatrice van NCRV-
programma's als Tweekamp en Stedenspel.
Haar vertrek van het scherm in 1984 is de
simpele verklaring voor haar geringe be
kendheid onder jongere generaties. „Ik had
er genoeg van", zegt ze. Dolgraag had ze
een serieus programma gepresenteerd over
cabaret, musicals of Franstalige muziek,
maar de NCRV bood haar alleen 'het zo
veelste spelletje'. Bovendien: ze was tot een
echt NCRV-gezicht geworden, en een over
stap naar een andere omroep was nog erg
ongebruikelijk.
Als afscheidscadeau vroeg ze in plaats van
een receptie of een etentje een presentatie
training bij de Media Academie, het oplei
dingsinstituut voor radio en televisie in Hil
versum. Daar werd de docent in haar ont
dekt. Sindsdien geeft ze les in presentatie
technieken en in de omgang met de media.
„Ik heb het zelf gevoeld", zegt ze. „Ik weet
hoe het is om voor de camera te staan. Ik
weet hoe je moet kijken, waarop je moet
reageren en welk effect het teweeg brengt."
Zelf werd de vroegere cabaretière van Pe
pijn, het gezelschap rond Paul van Vliet, op
22-jarige leeftijd van de ene op de andere
dag de presentatrice van het tienerpro
gramma Fanclub. „Dat ging van: daar is de
camera, ga maar staan. Niemand wist toen
hoe het moest."
In de uitzending sprak ze live met de grote
tieneridolen van de jaren zestig, zoals Jimi
Hendrix. „Op The Beatles en The Stones na
heb ik alle grote artiesten van toen wel zo'n
beetje gesproken." De interviews die ze af
nam, hadden soms te lijden onder haar on
ervarenheid. Ze maakte de fouten waarvoor
ze haar pupillen nu probeert te behoeden.
„Ik was 22 en dacht: wie ben ik dat ik met
Eric Clapton mag spreken? Dat is dan ook
een heel akelig, klef interview geworden."
Vooral in sportprogramma's ziet ze de pre
sentator nogal eens een te bewonderende
houding aannemen. „Het interview wordt
dan tot een soort slijmerij, en daar heeft de
kijker helemaal niets aan." Plichtmatige
desinteresse bij de vragensteller, het andere
uiterste, is al even desastreus. Bij SBS 6
hebben ze er een handje van, zegt Bosch.
En het publiek merkt dat, heus.
Bij haar trainingen op de zolderverdieping
van haar woning in de Plantagebuurt
neemt ze zelf de rol van de kijker aan.Als
mijn aandacht al niet kan worden vastge
houden, als ik het niet snap of er niet om
kan lachen, dan is het niet goed." Ze stoort
zich mateloos aan de vele programma's
waarin de autocue.allesbepalend is, zodat
de presentator de volgende vraag alweer af
vuurt, zonder naar het antwoord te luiste
ren.
Zelfs presentatoren die hun sporen al
ruimschoots hebben verdiend, vragen haar
om hun functioneren onder de loep te ne
men. Ze merken dat ze na al die jaren voor
de camera niet meer aansluiten op wat de
kijker van ze verwacht, al neemt die het ze
niet eens kwalijk dat ze niet meer blaken
,van de ambitie.Als eenmaal een bepaalde
graad van bekendheid is bereikt, dan ont
stijgen ze die wetmatigheid."
Maar niet alleen tv-presentatoren kunnen
profijt trekken van het nieuwe boek, waarin
auteur Ko van Geemert haar adviezen heeft
gebundeld. Iedereen die incidenteel een
presentatie geeft, zoals bijvoorbeeld in de
politiek of een grafrede, kan met haar aan
wijzingen zijn voordeel doen.
Het zit hem in de kleine dingetjes, leert ze
haar cursisten. In de stem en de ogen met
name. Studio Sport-presentator Toine van
Peperstraten leerde van haar dat er mis
schien wel tien manieren zijn om goeden
avond te zeggen. „Maar als de kijker wel
kom wordt geheten, moet het wel gemeend
zijn", hield ze hem voor.
Get the Picture-quizmaster Lucille Werner
kreeg de aanbeveling haar ogen meer te la
ten spreken. „Elke presentator moet uit
gaan van zijn eigen kracht. Haar ogerï leg
gen door die prachtige maanvormige
wenkbrauwen direct het contact met de
kijker, en kijk eens hoe ze straalt!"
Belangstellend slaat ze de verrichtingen
van jonge presentatrices als Katja Schuur
man, Bridget Maasland en Tooske Breu-
gem gade. „Ze doen het heel leuk. Maar wil
je echt goed worden en het een paar jaar
volhouden, dan blijkt het een vak te zijn of
zelfs een kunst. Er is veel talent voor nodig,
maar dat moet wel worden ontwikkeld." Ze
vreest dan ook voor het lot van de nieuwe
SBS-presentatrice Rebecca Loos. „Dan
denk ik: Rebecca, kom toch even langs."
Terugkijkend betreurt ze het dat ze als jon
ge vrouw niet de kans heeft gekregen om te
laten zien wat ze als presentatrice nog meer
in haar mars had. „Ik vind het wel jammer
dat ik niet heb kunnen bewijzen dat ik het
kon, al was het maar tegenover mezelf."
Succesvol Presenteren, Ko van Geemert en
Judith Bosch, uitgeverij Kok, 15,90 euro
Judith Bosch: „Als mijn aandacht a
worden vastgehouden, als ik het n
er niet om kan lachen, dan is het n
Foto: GPD/Marco van Hall
door André Hoogeboom
makkum - „Ik toon weinig
emotie, maar ik ben wel op
recht." Theo Reitsma nam in
2002 afscheid van de NOS als
vaste voetbalverslaggever. Van
middag ontvangt hij de Ere Zil
veren Nipkow-schijf omdat hij
volgens de jury 'de journalistie
ke kant van de sportverslagge
ving benadrukte'.
Sommigen vinden hem saai.
Zeker nu, in een tijd waarin la
waai soms de boodschap over
stemt, waarin sportverslagge
vers de sporthelden naar de
kroon menen te moeten steken.
Een sneer: „Ik ga niet hard in
de microfoon schreeuwen om
dat het zo leuk is voor de dvd,
die straks in de losse verkoop
gaat. Als je supporter bent,
moet je met een oranje shirtje
in het publiek gaan zitten, maar
niet na de wedstrijd de spelers
gaan interviewen. Dan doe je
de sport te kort door het gebrek
aan respect voor de tegenstan
der."
Hij is trouwens wel opgescho
ven naar het midden, erkent
hij. „Sport is beter amusement
dan menig amusementspro
gramma, dus dan mag je er best
een populair sausje overheen
gooien. Maar dat heeft wel z'n
grenzen. Emotie moet echt blij
ven. Sport is geen eindeloos ge-
emmer na afloop van een voet
balwedstrijd. Er is veel te veel
geklets op televisie door men
sen die allemaal quasi belang
rijke dingen hebben té vertel
len. Ik begrijp het wel: het geld
is al uitgegeven en dan moet je
zoveel mogelijk tijd in die uit
zending stoppen om de adver
tenties te kunnen verkopen."
Kom bij Reitsma niet aan met
die dubbele moraal. Sport is
van zichzelf al mooi genoeg en
hoeft niet mooier gemaakt te
worden dan het al is. Noem het
saai, hij zal het toegeven, maar
voelt zich niet aangesproken.
„Ik ben nuchter van aard. Mijn
werkwijze is een weerslag van
m'n karakter."
Hij vindt zichzelf een schrij
vend journalist die toevallig
verzeild is geraakt in tv-verslag-
geving. Omdat-ie zo'n prettige
stem heeft. Met genoegen kan
de 61-jarige terugkijken op zijn
beginperiode in Beverwijk bij
Dagblad Kennemerland. Daar
heeft hij het allemaal geleerd.
„In feite zijn die eerste jaren bij
de krant de vingerafdruk van
mijn loopbaan geweest. Ik heb
raadsvergaderingen bezocht,
heb cabaretvoorstellingen ge
zien. De mensen die zich voor
de vitrine verzamelden van de
krant om de uitslagen van het
streekvoetbal te bekijken. Dat
waren mijn oren en mijn ogen.
Door naar hen te luisteren, be
greep ik wat ze wilden weten."
Als televisieverslaggever ging
Reitsma net zo te werk. In de
tijd van zwart-wit televisie wa
ren er 'de meneren': ir. Ad van
Emmenes, Herman Kuiphof,
Koen Verhoef, Jan Cottaar.
Maar onder invloed van de
krant De Tijd daalden de jour-
Theo Reitsma ontvangt vanmiddag de Ere Zilveren Nipkowschijf.
Foto: GPD
nalisten af uit hun ivoren toren
en verschenen langs het trai
ningsveld. „We kozen meer
voor de invalshoek van de spor
ter en we begonnen ons te inte
resseren voor de achtergron
den. Op de trainingen haalde ik
de informatie die ik tijdens de
wedstrijden gebruikte. Hoe een
speler in zijn vel zat, waar hij
stond, wat de opdrachten van
de trainer waren. Ik wilde de
kijkers meer bieden dan ze in
beeld zagen."
Het werd gewaardeerd en Theo
Reitsma groeide uit tot de norm
van de voetbal- en sportverslag
geving. Van hem kwamen ge
vleugelde uitspraken: „Ja, dit is
een goed stel, hoor", bij de
prijsuitreiking van het EK '88.
En: „Ohahah, wéér drie", na de
derde goal van Van Basten te
gen Engeland. Nu: „Die kreten
zijn een eigen leven gaan lei
den, maar ik beschouw ze echt
niet als literatuur, hoor."
Reitsma staat zich niet voor op
zijn televisiewerk. Hij is geen
Mart Smeets. „Het is een baan
en als je erin stapt moet je het
volhouden. Dat heb ik gedaan.
Zo eenvoudig is dat. Het is een
mooie baan, dat wel, maar het
is gegaan zoals het is gegaan. Er
zat geen ambitieus plan achter.
Ik werkte bij de krant, schnab
belde wat bij voor de televisie
en zo ben ik erin gerold en erin
gebleven."
De combinatie van een prettige
stem en de hunkering naar in
formatie bracht hem langs alle
grote toernooien.Als je dit
werk doet, moet je wel streven
naar het hoogste. Wereldkam
pioenschappen en Olympische
Spelen. Dat wilde ik graag
doen."
Hoogte- en dieptepunten on
derging hij, het dieptepunt
wekt nog steeds meer emotie.
„Het WK van 1990 in Italië. Een
schande dat Nederland daar
geen wereldkampioen is gewor
den. Nederland was Europees
kampioen en ze hadden adles
om het af te maken. Het is er
niet van gekomen vanwege dat
gezeur rond de aanstelling van
de trainer. Het EK van 1988 was
de perfecte vingeroefening.
Maar niet meer dan dat. Het
echte werk is het wereldkampi
oenschap. Grote voetballers la
ten het niet van de trainer af
hangen. Die nemen zelf het
voortouw. Nu wordt van Van
Basten, Gullit en Rijkaard ge
zegd dat ze persoonlijkheden
zijn, maar daar bleek toen wei
nig van. Van der Vaart die zegt:
'Ik hoor te spelen'. Dat hoor ik
Voor buitenspel heeft Reitsema
geen herhaling nodig.Als ik ze
op televisie hoor zeggen: dat zal
de herhaling uitwijzen, kan ik
daar slecht tegen. Je moet het
zélf zien. Toen Herman Kuip
hof in 1978 last van zijn ogen
kreeg, nam ik het stokje over.
Als je het niet meer kunt omdat
het te snel gaat, dan moet je er
mee stoppen."
Trots is hij soms om zijn voor
uitziende blik. „Vooruitkijken is
een van mijn sterke kanten. In
1996 zag ik Frankrijk aanko
men, zag ik dat Zidane een hele
grote zou worden. De WK-fina-
le in 1998 en de rel rond Ronal-
do. Ik heb het gevoel dat ik
daarmee precies goed zat. Dat
vervult me dan wel met een
soort tevredenheid."
Na de finale van 2002 zat het
erop. Reitsma had z'n laatste
grote toernooi gedaan en zette
de koptelefoon af met de woor
den: „Dat was het dan". Geen
literatuur, maar kernachtig.
KIJKCIJFERS
Top 10 meest bekeken programma's
1. Spoorloos KRO
2. Nederland-België SBS 6
3. AS Monaco-FC Porto NOS
4. Opsporing verzocht AVRO
5. Hart van Nederland SBS 6
6. Journaal 20 uur, ma. NOS
7. Goede tijden slechte tijden RTL 4
8. Kopspijkers VARA
9. Tv show TROS
10. Postcodeloterij 1 tegen 100 TROS
Top 10 meest bekeken kinderprogramma's!^
krn>
17|ste
14oe
14f0
14P<
14pde
14!
13
13
13
W
tril
Irro
|mi
k ril
r?p
Yu-gi-oh
Jeugdjournaal
Braceface
Klokhuis
Spongebob squarepants
Fairly odd parents
Zoop
Totally spies
Kids top 20
Shinchan
Fox Kids
NOS
Fox Kids
NPS
Nickelodeon
Nickelodeon
Nickelodeon
Fox Kids
Fox Kids
Fox Kids
Marktaandelen in I
Nederland 1
13,0
(12,3)
Nederland 2
14,3
(13.7)
Nederland 3
6,4
(7,8)
RTL 4
16,4
(16,5)
RTL 5
4,8
(4,5)
Yorin
6,2
(6,7)
SBS 6
13,5
(14,2)
NET 5
5,5
(5,6)
Veronica
5,0
(4,1)
De weekcijfers zijn afkomstig van de afdeling Kijk- en Luisfprf
onderzoek van de Publieke Omroep. Het aantal kijkers x l|M
De lijst met meest bekeken kinderprogramma's bestaat uit ree
kers van 3 tot en met 12 jaar. Tussen haakjes staan de ma !vr<
aandelen van vorige week.
dde