KUNST CULTUUR Liever een geïnspireerd dan een afgeblaft kooi IV Illegale beelden in Leiden krijgen nieuwe bestemming Wijnkans van de maand! 1^5 Schilderijen vol pakhuizensfeer Pinkpopbaas Jan Smeets wil volgend jaar 'classic-Pinkpop Theatrale dirigent Hans van der Toorn 25 jaar bij Leids Toonkunstkoor Montt Lontué Chili Merlot woensdag 2 JUNI 2OO4 Alex Kapranos van de band Franz Ferdinand. Foto: ANP/Rick Nederstigt Franz Ferdinand op Lowlands biddinghuizen - The White Stripes, The Offspring, NERD, Soiiïwax en Arrested Develop ment komen naar het festival Lowlands. Eerder werd onder meer de komst van Chemical Brothers, The Darkness, Within Temptation, Faithless, Danko Jones en Groove Armada, Bloodhound Gang, Dropkick Murphys, Felix da Housecat, Keane, Franz Ferdinand en Auf der Maur bekend. Lowlands is 20, 21 en 22 augustus in Bid dinghuizen. Première musical in Buytenpark zoetermeer - Op 11 juni gaat de Nederlandse musical 'De Vlie gende Hollander' in première in het Buytenpark te Zoeter meer. In de periode van 10 tot en met 27 juni is de musical daar vijftien maal te zien. In to taal maken dertig acteurs hun opwachting, waarbij grote rol len zijn weggelegd voor Jeroen Phaff, ondermeer bekend van 'Evita', Phantom of the Opera', 'Elisabeth' en 'Aïda' en Marleen van der Loo, die eveneens te zien was in 'Elisabeth', 'Evita' en 'Aïda'. De kaartverkoop van 'De Vliegende Hollander' loopt via het Haags Uitburo, telefoon: (0900) 8282999. Musical Otis in Stadsgehoorzaal leiden - Musicalgezelschap Otis voert morgen-, vrijdag- en za terdagavond de musicalpro ductie 'Hutkoffers en Vetkui- ven' op in de Stadsgehoorzaal te Leiden. 'Hutkoffers en Vet- kuiven' is een semi-professio- nele show vol zang, dans en musicalspektakel. Kaarten (16.50 euro) zijn verkrijgbaar via de kassa van de Stadsge hoorzaal. door Timoteus Waarsenburg leiden - De illegaal geplaatste kunstwerken in het Plantsoen, op het Stadhuisplein en bij de Burcht worden weliswaar verwijderd, maar zij gaan voor het publiek toch niet ver loren. De gemeente Leiden is met de makers op zoek naar andere plekken in de stad waar de beelden de kans op een tweede leven krij gen. ,,Voor het plaatsen van kunstkunstobjecten in de openbare ruimte is een vergunning no dig", zegt burgmeester Lenferink. „Dat is nu eenmaal de afspraak. Door deze beelden te laten staan, zouden we een verkeerd signaal afgeven. Maar we zijn wel gevoelig voor leu ke kunst in de stad en voor dit initiatief. Van daar dat we voor deze oplossing kiezen." De beelden zijn vervaardigd door een paar Leidse kunstenaars die zich het Kunst Uit schot Team noemen. Ze verwierven lokale bekendheid met uithakken van strandpalen in Katwijk tot kunstvormen. Eind april plaatsten de kunstenaars in alle vroegte een houten sculptuur in het Plantsoen. Deze Leidse primeur kreeg een vervolg op Konin ginnedag. Toen maakten ze voor de ogen van het publiek een beeld op het Stadhuis plein. De toeschouwers zagen echter niet dat het beeld stevig verankerd stond in de grond. Het derde beeld werd half mei bij de Burcht neergezet. De gemeente liet al vrij snel weten dat kunstwerken niet konden blijven st^ Maar haast om ze weg te halen had ze ev min. Lenferink: „Nu iedereen een tijdje r2 de beelden heeft kunnen genieten, gaan^ over tot 'handhaving'." Waar de hour beelden terugkomen, is nog niet zeker. Qr ze terugkomen wel. Q fv door Theo de With leiden - Het Toonkunstkoor Lei den viert vrijdag een feestje. Di rigent Hans van der Toorn staat 25 jaar voor het koor en dus is er in de Pieterskerk een jubileum concert. Niet alle verlangens die de dirigent op zijn wensenlijstje had staan, konden worden geho noreerd. Hij wilde graag heel theatraal uitpakken, maar moest een tandje terug. Ach ja, ik hou van dat theatra le", zegt Hans van der Toom. „Ik ben een expressief dirigent. Dat is denk ik ook mijn sterke punt. Ik ben niet zo'n ontzet tende driller, niet zo heel streng. Voor mijn neus heb ik liever een geïnspireerd koor dan een afgeblaft koor." Voor het jubileumconcert had hij ei genlijk zijn oog laten vallen op een spektakelstuk van Arthur Honegger over de Franse heldin Jeanne d'Arc. Het bleek echter een maatje te groot voor het Toonkunstkoor. „Het koor had mij als cadeautje carte blanche gegeven voor het jubileumconcert. Helaas waren voor het muziekstuk dat ik had willen uitvoeren een gigantisch orkest, een kinderkoor en ac teurs nodig en dat bleek net een te lang verlanglijstje." Van der Toom vond een alternatief in een ander werk van Honegger: 'Le Roi David'. Dit uit 1921 stammende werk is gebaseerd op het bijbelverhaal over de eenvoudige herdersjongen Da vid die het schopt tot koning van Israël. „Ik heb 'Le Roi David' in 1982 al met het Toonkunstkoor en een klein orkest uitgevoerd in de Stadsgehoorzaal", weet Van der Toom. „Het stuk is later be werkt voor symfonie-orkest. Het was een wens van mij om die uitvoering ook nog eens voor mijn rekening te nemen. Waarom? Ook vanwege dat the atrale. Er zit bijvoorbeeld een prachtige scène in van een heks die een geest oproept." Zijn ogen beginnen te glimmen en hij kan het niet nalaten een kleine imitatie van de heks te geven. „Het leven van David wordt gevolgd aan de hand van zijn psalmen. Die markeren be paalde gebeurtenissen in zijn leven." Hans van der Toom heeft er geen psalm aan gewijd, maar zijn 25-jarig dienstverband bij Toonkunst is ook een markante gebeurtenis uit zijn dirigenten loopbaan. Nog tijdens zijn stu die aan het conservatorium van Rotterdam begon hij bij het Leidse koor. „Ik had al een kerkkoor in Hazerswoude en een koor in Den Haag onder mijn hoede", herinnert hij zich. Inmiddels dirigeert hij vijf ko ren in Leiden, Dordrecht, Hel- levoetsluis en Rotterdam, maar nergens is hij zo lang aan ver bonden als aan het Toonkunst koor. „Mijn leraar heeft me altijd JÊf r 99 Hans van den Toorn: „Dat ik Toonkunst nog steeds niet losgelaten heb komt omdat ik hier vrij en avontuurlijk kan programmeren." Foto: Henk Bouwman voorgehouden dat tien jaar het maximum is. Dat ik Toonkunst nog steeds niet losgelaten heb, komt omdat ik hier vrij en avontuurlijk kan programme ren. Het koor zit niet aan één stijlperiode vast. Het kan uit de voeten met een opera van Bizet, maar ook met een oratorium- werk als de Johannes Passion of nieuw werk van hedendaagse componisten. De meeste koren zitten vast aan het geijkte reper toire. Toonkunst niet. Van mijn verlanglijstje heb ik bij dit koor al heel veel kunnen realiseren." Voor de koorleden is het sja flink doorwerken om de anj^ euze dirigent bij te benei^r kent koorlid en pr-vrou\ta. cinta Perquin. „We zullenL' niet snel vervelen. Vorig F hebben we de vespers rt< Rachmaninov gedaan. DalL kantje boord. We hebben L, studiedagen ingelast om 01 c klaar te zijn. Maar ja, dat^ tienstemmig en in het |c sisch." p Hans van der Toom grijns Perquin haar verhaal heef^, daan. „We studeren eenu, jaar op zo'n stuk. Het moe^v zes maanden blijven prikk, en boeien. Ik merk datijj. koorleden in eerste instr een afwachtende houding u-, nemen en dat op een gegja moment het kwartje valt. ,rj begrijpen ze wat ik met 'ei muziekstuk beoog, maar^ professional wil ik natut vaak sneller dan amateurs L nen." pr Zijn jubileumconcert Lj naast 'Le Roi David' ookp 'Gloria' van Francis Pou^ „We wilden het drama ovete] vid combineren met iets fe( lijks. En dit is een spette, f stukje muziek. Op deze ms' bieden we anderhalf uur i ressante muziek. Het voelt 1 als mijn eigen feestje." Toonkunstkoor Leiden q medewerking van diverse listen en het Randstedelijk geleidings Orkest, vrijdag ni, 20.15 uur, Pieterskerk^ den. t }ti In Leiden en de regio bestaat grote belangstelling voor professionele en amateuristische-kunstbeoefening. Heilig Vuur volgt stad- en regiogenoten die musiceren, zingen, dansen, toneelspelen, fotograferen of op andere wijze actief zijn. Vandaag: Janna Hopman. Op tafel staan potjes verf, een pot met kwasten, een doosje met Chinese stempels, een theepot en een paar boeken. Op de vloer liggen latjes in ver schillende lengten. Tegen een muur leunt een imposante sta pel schilderijen. Het is duide lijk, in het atelier van Janna Hopman aan de Leidse Boom- markt, waar het licht aange naam zacht binnenvalt, wordt gewerkt, wordt geleefd. Het is de plek waar zij zich als beel dend kunstenaar thuisvoelt. „Eerst werkte ik in het pakhuis, hierachter. Met twee daglichtjes in het dak, dat was alles. Als ik buiten kwam deed het licht me soms pijn aan de ogen. Maar ja, het was er groot. Uiteindelijk ben ik toch hier gaan werken. Het is hier wel klein, maar de tafel is bijvoorbeeld opklap baar. Net als de schilderezels. Bovendien is het is een zalige plek, met uitzicht op het water. Het is hier prettig, intiem wer ken. Ik heb ook noorderlicht, dat is indirect licht. Dat is het fijnste licht voor een schilder om mee te werken." Toch zijn het in eerste instantie niet zozeer de kleuren, maar veeleer de vormen en de ver schillende gebruikte materia len, die haar werk zo doen op vallen. Een ambachtelijke handtekening geven, zeg maar. „Het werk dat ik maak heeft een pakhuizensfeer. Theekis ten, loodsen, de geur van koffie, jute zakken, de kistbelettering, verroeste bouten... de hele vormgeving in en van pakhui zen is heel mooi, heel robuust vaak." „In mijn werk probeer ik die sfeer terug te brengen. Ik werk vooral met acrylverf, ik maak assemblages, ik loop lekker te experimenteren met allerlei materialen, zoals bijvoorbeeld was of teer. Ik zoek die materia len bij elkaar die een mooie huid opleveren. De huid van een schilderij is natuurlijk let terlijk de huid, het materiaal. Maar het is gelijk ook een ge dachte, je kunt met materiaal meteen een sfeer neerzetten, een verhaal vertellen. Mijn werk komt voort uit kijken. Kijken en observeren. Ik heb een grote VUUR Arrow Rock voelt zich in de wielen gereden Janna Hopman: „Als ik het geld niet had om materialen te kopen dan struinde ik de Vlikobakken af." Foto: Henk Bouwman liefde voor vorm. Waar je aan dacht aan geeft, wat je obser veert, wordt op een gegeven moment interessant, het gaat een verhaal vertellen." ihA1s kind keek ik al heel goed. Werkelijk naar van alles. Aan een knoop, twee halmapoppe tjes, lucifers en een touwtje had ik genoeg, om daar in mijn hoofd een heel verhaal bij te verzinnen, een nieuwe wereld te maken. En dat doe ik eigen lijk nog. Ik stop van alles in mijn zakken wat ik vind. Toen ik in Amsterdam aan de Riet veld Academie studeerde, kreeg ik veel opdrachten om werk stukken te maken. Ik had alleen het geld niet om steeds maar weer al die materialen te kopen. Dan struinde ik de Vlikobakken af. 'Als je twee voetjes uit zo'n bak ziet steken, dan is het Jan na', zeiden sommige mensen. Ik vind het leuk als een voor werp al een leven heeft gehad, er doorleefd uitziet." „Ik ben daar gevoelig voor. Je kunt zeggen dat ik ook een kun stenaar ben als ik met mijn ar men op mijn rug door de stad loop. Ik kijk dan, kan genieten van kleine dingen. Ik pak ze op. Of ik maak er foto's van. Foto's van losse fragmenten, details van een voorwerp, of van een bepaalde lichtval, een schaduw. Die stukjes isoleer je zo van de omgeving. En vervolgens kun je ze weer mooi combineren. Dan leg ik bijvoorbeeld tien foto's neer en ga ik er mee spelen. Dat gebeurt niet altijd bewust. Soms krijg ik zo cadeautjes, toe- valsvondsten. Prachtige vor men, of combinaties. Dan is er iets nieuws ontstaan. Daarvan kan ik enorm genieten." Janna Hopman exposeert van af zaterdag bij Galerie Van der Vlist aan de Nieuwe Rijn. tekst: Herman Joustra foto: Henk Bouwman landgraaf/anp/gpd - Pinkpop baas Jan Smeets heeft tijdens de afgelopen 35ste editie van zijn popfestival duidelijk ge leerd dat hij ook de oudere ge neratie popliefhebbers beter moet bedienen. Daarom wil hij volgend jaar een deel van het driedaagse evenement inrui men voor een zogenoemde 'classic-Pinkpop', waarbij bands uit het rijke verleden van Pinkpop nog eens de revue pas seren. Acts als de Golden Earring, Sta tus Quo, Manfred Mann, Colin Bluntstone (ex-Zombies) en Jack Bruce (ex-Cream) stonden ooit op Pinkpop en zijn nog steeds in de popscene actief. Ze willen graag hun oude succes nog eens uitmelken, terwijl er veel oudere fans zijn die nog eens naar een concert willen gaan waar ze bijvoorbeeld hun eerste vriendinnetje hebben ontmoet. Dit jaar programmeerde de Pinkpop-organisator wel één oude band als The Pixies. Maar het bleef er bij een, terwijl het Vlaamse evenement Rock Werchter ook acts als The Cure en David Bowie vastlegde. De voorverkoop van dat festijn loopt wel goed, terwijl Pinkpop afgelopen drie dagen slechts 35.000 van de beschikbare 50.000 kaarten wist te verko pen. De baas van het Arrow Rock Festival in Lichtenvoorde, Joost Carlier, is er wel een beetje van geschrokken dat zijn Pinkpop collega een 'classic Pinkpop' ambieert. „Toen ik het hoorde was mijn eerste reactie: dat gaat ons in de wielen rijden", zegt Joost Carlier. Arrow Rock, dat op 11 en 12 juni zijn tweede editie beleeft, richt zich óók op rockbands met een klassieke status. Vorig jaar speelde Status Quo in Lichtenvoorde, dit jaar staat Golden Earring op het podium. „Dus blij was ik niet", vertelt Carlier. „Maar ik kan me de emotie van Jan Smeets wel voorstellen. Pinkpop viel wat bezoekersaantal betreft weer te gen. Het moet dus volgend jaar anders, breder." Toch maakt Arrow Rock zich niet al te veel zorgen. Carlier: „Jan Smeets heeft geen invloed op de programmering. Hij doet wel alsof, maar het is Mojo die Pinkpop programmeert. Net zoals Mojo ons programma in elkaar zet. Als Smeets dus een Classic Pinkpop wil, dan zal hij Fj Mojo mee moeten krijgen''3 dat kan gewoon niet. Wanti al een classic-festival, hie Lichtenvoorde." Joost Carlier denkt dat de merking van Jan Smeets oj ingegeven door het succes zijn Belgische concurrent 1 man Schueremans van J Werchter, het vroegere I hout-Werchter. Niet aj heeft die voor zijn popfesj David Bowie en The Cure ten te strikken, maar Schud mans exploiteert nu ook al I voor het derde jaar een eendaags 'classic festival' iifl Werchterpark. „En dat loo J termate goed", weet CarlieiB jaar (20 juni) staaii op dezel Classic onder meer Phil Co* The Corrs en Paul Carrac*) de planken. In tegenstelling tot het Pinip Festival hoeft Arrow Rock-j'« Joost Callier zich overijl® geen zorgen te maken ovef2 bezoekersaantallen. De vL verkoop voor het festival lL meer dan uitstekend. Cajj>' „Voor beide dagen mikkeicj! op 20.000 bezoekers. Om ufos kosten te komen moesten vi 16.000 hebben, en daar zijn met de voorverkoop al duid) overheen." (advertentie) Al bijna veertien jaar spelen ze samen, de vijf heren van Kopna Kopna, oorspronkelijk uit Roe- lofarendsveen. Na twee in eigen beheer uitgebrachte mini-cd's werd het tijd voor een volledig album, dat langer op zich liet wachten dan voorzien. De Veenders met de gemiddelde leeftijd van 24 jaar werden eind 2002 tweede tijdens de Grote Prijs van Nederland en stonden vorig jaar nog op Lowlands. Toen werd de debuutplaat al aangekondigd en nu is die er Kopna Kopna: inventief, maar nooit moeilijk dan ook eindelijk. Na lang zoe ken vond de band onderdak bij de kleine platenmaatschappij My First Sonny Weismuller Re cordings. Label De Konkurrent tekende voor de landelijke dis tributie van Like You! Kopna Kopna doet niet aan normale, rechtlijnige pop, rock, funk of disco. De band mixt de ze stijlen met een funky ritme sectie, dito gitaarwerk en opval lende toetsenpartijen tot een vlammend geheel, als het even kan in één nummer. 'Like You!' bevat 12 stukken in 40 minuten die voortdurend alle kanten op vliegen. 'Man bites Dogma', 'Cheerleader' en 'Champagne' barsten van de funk. 'Dishes' bestaat uit rustige pianoklan ken. 'Trouble Sweet Tune' is de swingende discodeun van de plaat en het titelnummer staat bol van de spanning. De mu ziek is altijd inventief en gevari eerd, vaak dansbaar, soms ex perimenteel, maar nooit moei lijk of ontoegankelijk. Ook al is 'Like You!' iets minder spette rend dan de optredens van de band, hopelijk laat een tweede plaat toch minder lang op zich wachten dan dit fraaie debuut. Website: www.kopnakopna.nl Joris Rietbroek Hier weer een uitstekend voorbeeld waarom de wijnen uit Chili steeds populairder worden In het belangrijkste wijngebied van Chili, de Central Valley. ligt Curico Valley. Omgeven door ten noorden de "Teno River" en ten zuiden de "Claro River". Aan de oostzijde grenzend aan het Andes gebergte en westelijk het kustgebied. Al deze natuurlijke be grenzingen maken de omstandigheden voor de ontwikkeling van wijn buitengewoon goed. Deze lekkere zachte en soepele rode wijn smaakt voortreffelijk bij verschillende vleesgerechten, kaas en pasta's of zomaar een glas om heerlijk van te genieten. Ook is de Vina Montt Lontué Merlot een heel goede begeleider voor bij uw barbecue! Onze aanbiedingen in uw mailbox? PiBCKiil.nl heeft al(, dranken

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 4