Gruwelijk mooie losers met pretenties Fenomeen van amper 21 Kijken is een werkwoord Een wondermarokkaan met brille en bravour 00 O m Thriller in beste Leonard-stijl 'Losers'. Als er één mensenslag cen traal staat in het werk van de Ameri kaanse schrijver Richard Yates (1927- 1992) dan zijn het wel 'losers', en dan ook nog eens 'losers' met pretenties, die ze uitdragen onder het veelvuldig nuttigen van cocktails en whisky's. Aan het fileermes van Yates ontkomt echter niemand. Al te menselijke en dus al te herkenbare tekortkomingen van zijn hoofdpersonen legt hij geraf fineerd maar tegelijkertijd genadeloos bloot. De zojuist in vertaling versche nen bundel 'Veertien soorten een zaamheid' is, in vier woorden, een gruwelijk mooi boek. verhalen recensie Aly Knol 'Veertien soorten eenzaamheid' door Richard Yates. Vertaling Marijke Emeis. Uitgeverij De Arbeiderspers. Prijs: €22,50. Tijdens zijn leven werden de verha len van Yates stelselmatig door tijd schriften en literaire bijlagen van kranten geweigerd met woorden als 'prachtig geschreven, maar net iets te voorspelbaar, te verward, te som ber; wie wil er nu lezen over middel matige mensen die hun ellende over ons uitstorten', zoals vertaalster Ma rijke Emeis het in haar nawoord bij Veertien soorten eenzaamheid om schrijft. In de jaren na de Tweede Wereld oorlog, waarin Yates met schrijven begon, was er geen ruimte voor fa len, voor mislukkelingen die in hun eerste krantenbaantjes waren vast gelopen (zoals Yates zelf), of voor anti-helden die die oorlog hadden bekocht met tuberculose en langza merhand in sanatoria dreigden weg te kwijnen, zonder nog van het echte leven te hebben geproefd (zoals Ya tes zelf). Zijn roman Revolutionary Road uit 1961, over het echtpaar Frank en April Wheeler en hun twee kinderen dat hun teleurstellende burgerbe staan probeert te ontvluchten door naar Frankrijk te gaan (wat Yates zelf ook deed), werd door de kritieken in de Verenigde Staten goed ontvan gen, maar verder weinig gelezen. Vervolgens kreeg hij een aanbod om een filmscenario te schrijven naar de roman Lie down in darkness van William (Sophie's choice) Styron, maar tot een film heeft het nooit ge leid. Als de verhalenbundel Veertien soor ten eenzaamheid iets bezit, dan zijn het wel de duidelijk autobiografische elementen uit deze periodes, waarin Yates' huwelijk naar de maan ging en hij - eerst voor tuberculose, later voor alcoholmisbruik en nog later voor psychische problemen (met dank aan diezelfde alcohol) - steeds weer opnieuw in ziekenhuizen be landde. Yates moet zichzelf ook een 'loser' hebben gevonden, maar dat kon hij op fabuleuze en hartver scheurende wijze opschrijven. Wat moet die man (veel meer dan veer tien keer) eenzaam zijn geweest! Wat rest? Een oeuvre van zeven ro mans en tientallen verhalen. Toen Revolutionary Road enkele jaren ge leden als posthume erkenning ook eindelijk in Nederlandse vertaling verscheen, schreef Joost Zwager man: 'Was de ophemeling van die Yates niet weer een proeve van han dige uitgeverspraat, een poging een hype te creëren? Wat bleek: alle jubelaars hadden gelijk.' NRC Han delsblad noemde de publicatie van die roman 'een zeldzame daad van literaire rechtvaardigheid'. Met de verschijning van Veertien soorten eenzaamheid kunnen deze 'kreten' niet luid genoeg worden herhaald. Richard Yates verdient alle nageko men lof honderdmaal. Vertaalster Marijke Emeis schrijft in haar nawoord: 'Het werk van Ri chard Yates krast aan je ziel, en dat is niet waar een lezer op zit te wach ten, nietwaar, die wil geamuseerd worden, een happy end en, als het dan triest moet zijn, graag een ver- van-mijn-bed-show.' Yates, die een geweldig psychologisch inzicht moet hebben gehad, zet alles aan het wan kelen. Je eigen zelfvertrouwen, maar misschien meer nog het zelfvertrou wen dat anderen menen uit te stra len. Niets is wat het lijkt. Wees op je hoede, zegt Yates, en dat in een sprankelende literaire taal. Wie na dit boek nog een cocktailparty met prietpraat wil bijwonen, heeft het niet begrepen. Het is ironisch dat het enige verhaal in Veertien soorten eenzaamheid dat enigszins optimistisch eindigt ('Een herstellend ego') destijds ook geen genade vond in de ogen van de re dacties van de literatuurtijdschriften. Het is door de vertaalster, schrijft ze, vooral als curiositeit opgenomen. Maar ook dit verhaal is op en top Ya tes, want je houdt na afloop toch die prangende vraag: blijft dit wel goed gaan? roman recensie Jaap Goedegebuure 'Man zoekt vrouw om hem gelukkig te maken' door Yusef el Halal. Uitgeverij Nijgh Van Ditmar. Prijs: €14,90. Het is haast te mooi om waar te zijn: alweer een jonge Marokkaan die het Nederlands meer dan machtig is, kan schrijven dat het vonkt, schuimt en spat, even goed thuis is in kinky seks als in het werk van Hermans en Reve en niet opzij gaat voor een poli- tiek-incorrecte uitspraak meer of minder. De naam is Yusef el Halal, in 1978 geboren te Bouznika, Marok ko, op zijn derde naar Nederland verhuisd en opgegroeid in Rotter dam, ons multicultureel Babyion aan de Maas. Inderdaad, het is zo mooi dat het niet waar is. Duidelijk is alvast dat de naam van onze debuterende won dermarokkaan een pseudoniem is. Er vallen namen van relatief onbe kende schrijvers als Ernest van der Kwast, Jacob van Duijn en Steven Verhelst, maar daarnaast speculeert de pers op de inbreng van Ronald Giphart en Marcel Möring, een duo dat je nu niet meteen in eikaars buurt verwacht. Bestaan of niet bestaan, dat is in Man zoekt vrouw om hem gelukkig te maken de dominante vraag. Keer op keer maakt El Halal melding van zijn twijfelachtige existentie. In hun kwaliteit van publieke persoonlijk heden hebben schrijvers nu een maal een identiteit als een projectie scherm: iedereen kan er op kwijt wat hij wil. Maar behalve bestaan of niet-be- staan in deze zin is er voor de mi grant van Marokkaanse komaf ook nog eens de zoveel plattere vraag naar het recht om te mogen bestaan. Hoe spottend en relativerend El Hal al doorgaans ook praat over de al- lochtonenkwestie, er is in zijn grap pen ook een ondergrond van bittere ernst die raakt aan de onvrede van gefrustreerde vaders, ontheemde moeders en zusters die geen recht hebben naar school te gaan zoals zij willen, dat wil zeggen met hoofd doek. Man zoekt vrouw om van hem te houden is opgezet als een losvaste reeks verhalen, brieven, gedichten en anekdotes, allemaal afkomstig uit El Halals Pak van Sjaalman. Hij le vert er een ware staalkaart van stilis tische brille en vertellersbravoure, en vertelt er meteen bij hoe hij daar mee de boer opgaat, van de ene uit gever naar de andere. Intussen schopt hij stevig tegen de andere schrijvende Marokkaantjes aan, vooral tegen Hafid Bouazza of Abdelkader Benaü die schrijft 'over tapijten en moskeeën van vroeger als hij zijn vriendin mist'. Dat is alle maal niets voor onze Yusef. Die zegt gewoon neuken als hij neuken be doelt en noemt tieten tieten. En klaagt van pagina 1 tot pagina laatst over het verlies van zijn grote liefde, de fantastisch mooie en superbe- geerlijke Najoua. Zou die ook echt bestaan, die Najoua? Nou ja. ZATERDAG 29 MEI 2004 ER BIJ thriller recensie Arno Ruitenbeek 'Groene vrijdag' door Elvin Post Uitgeverij Anthos. Prijs: €18,95. Elvin Post heeft met zijn debuut Groene vrijdag, deze week genomi neerd voor de Gouden Strop, een boek geschreven met de geestdrift, de dialogen en de humor van Elmo re Leonard en Nelson DeMille. Hoofdpersoon is de loser Winston Malone. De werknemer van een geldkantoor in New York is boos vanwege het uitblijven van een be loofde loonsverhoging. Daarom, en omdat hij de maffia een lening moet terugbetalen, berooft hij zijn baas. Met zijn vrouw Cordelia duikt hij onder bij 'kredietverstrekker' Leo Roma, die een oogje heeft op Corde lia. Roma's zoon Jimmy is een niets nut met grootheidswaanzin, die Winston inschakelt voor een gijze ling van de aanstaande ex-vrouw en het zoontje van soapster Jack Gard ner. De eis aan Gardner is twee miljoen dollar. Jimmy wil daarvan natuurlijk niets delen met Wmston en zijn an dere partner, de Mexicaanse hulp van de vrouwelijke gijzelaar. Dat er doden vallen, is onvermijdelijk. De 30-jarige Post, die voor een lite rair agentschap in New York werkte en nu als freelance journalist in Rot terdam woont, houdt ons wat de uit eindelijke slachtoffers betreft lekker lang in spanning. Hij heeft een ple zierige, lichtvoetige schrijfstijl. Zon der dat de verhaallijn er door wordt onderbroken of het tempo ver traagd, bouwt hij onderwerpen en zijn kritiek daarop in. Zoals versla ving aan Jerry Springer of een onge zond sterk geloof in relatiebureaus. sportboek recensie Arthur van den Boogaard 'Rafael Ferdinand van der Vaart, Fenomeen' door Mark van den Heuvel. Uitgeverij Tirion. Prijs: €14,98. 'Word geen hoer van jezelf. Met de ze stichtelijke woorden overhandig de Freek de Jonge recentelijk in café Soccer World aan Rafael van der Vaart het eerste exemplaar van het boek Rafael Ferdinand van der Vaart, Fenomeen. De Jonge doelde op mogelijke gevolgen van roem en succes. Hij was nog niet uitgespro ken of de aanwezige media maakten duidelijk wat het begrip 'met aan dacht overstelpen' inhoudt. De fotografen klikten er lustig op los. En toen de ook aanwezige Sylvie Meis naast haar fenomeen kwam staan, verdrongen de televisiecame ra's van de verschillende show nieuwsprogramma's elkaar voor een goed shot en pakkende uitspraken. Voor wie niet naar de televisie heeft gekeken een korte bloemlezing. „Mooie foto's." (Van der Vaart over het boek.) „Ik weet het niet." (Sylvie Meis over een mogelijk huwelijk.) „Mooi boek hoor, super." (De toe vallig aanwezige bokser Regilio Tuur.) Inderdaad, er werd weinig gezegd over de inhoud van het boek. En niemand vroeg naar de herkomst van de opvallende titel. Vreemd, om dat het toch een rechtstreekse ver wijzing is naar een van de weinige klassiekers onder de Nederlandse sportboeken: Cruijjf, Hendrik Johan- De echte Van der Vaart poseert in een aan hem gewijde postzegel, afgelopen week gepresenteerd naar aanleiding van het komende EK-voetbal.Foto: ANP- /Marcel Antonisse nes, fenomeen van wijlen schrijver en sportjournalist Nico Scheepmaker. 'De vraag dringt zich op welke Aja- cied Scheepmaker in deze tijd waar dig genoeg zou hebben bevonden om zich in te verdiepen,' schrijft de auteur, Sportweek-journalist Mark van den Heuvel in het derde hoofd stuk. Hij heeft zich nadrukkelijk ge spiegeld aan zijn voorganger, al is de titel vanwege de nog jonge leeftijd van Van der Vaart (21 jaar; Scheep maker schreef over een 25-jarige Cruijff) bewust aangepast. 'Maar ooit zal de wereld wel degelijk klaar zijn voor een boek met de titel: Van der Vaart, Rafael Ferdinand, feno meen.' Hiermee geeft Van den Heuvel de voetballer dus nog tijd om zijn status als fenomeen definitief te vestigen. Zelf koos hij ervoor dit boek al ge deeltelijk in de geest van Scheepma ker te schrijven. Daar wringt het. Het boek is een verzameling van de verhalen die Van den Heuvel al eer der in Sportweek publiceerde. Vreemd genoeg zijn de meeste vrij wel niet veranderd, met als gevolg dat het geheel een onevenwichtige indruk maakt. Zo staat in sommige hoofdstukken totaal overbodige informatie (bij voorbeeld over potentiële persoon lijkheden van Feyenoord, of een be zoek aan het Olympisch Stadion door Ajax-keeper Maarten Stekelen burg met Bob Haarms) met als enige reden, dat het ooit wel paste in Sportweek. Ook bevat het boek sto rende onnauwkeurigheden. De zin 'de geboorte van Rafael van der Vaart als profvoetballer vond vorig seizoen plaats onder interim-trainer Hans Westerhof had eenvoudig ver beterd kunnen worden. En wat vond Van der Vaart er eigen lijk zelf van dat een hedendaags fe- nomenenboek aan hem is gewijd? Na de presentatie zei Van der Vaart niet te weten naar welk ander boek de titel van zijn eigen boek verwees. „Gaat dat andere dan ook over een voetballer? Ja?! Van Basten mis schien? Niet. Uh, Cruijff dan? Ja?! Mooi." Aan het zelfvertrouwen van de voet baller zal het dus niet liggen. Als Van der Vaart inderdaad uitgroeit tot een waar fenomeen op de voetbalvelden, dan zou het zomaar kunnen gebeu ren dat het boek van Van den Heuvel alsnog enige cultstatus krijgt. Jeug- duitspraken van wereldsterren doen het vaak heel goed. Mocht dat niet gebeuren, dan is er altijd het boek van Scheepmaker. In 1997 is een herziene versie van Cruijjf. Hendrik Johannes, fenomeen verschenen. Nog steeds verkrijgbaar. 2. (1) Annie M.G. Schmidt en Fiep Westen dorp, Pluk redt de dieren Querido, 12,50 3. (2) Dan Brown, De Da Vinci code Luitingh-Sijthoff, 18,95 4. (3) Geert Mak, In Europa Atlas, 39,90 5. (7) Pieter Winsemius, Je gaat het pas zien als je het doorhebt Balans, 14,95 6. (4) Isabel Allende, Het woud van de pygmeeën Wereldbibliotheek, €17,90 7. (5) Baantjer, De Cock en de gebrandmerkte doden Fontein, 9,95 8. (6) Arthur Japin, Een schitterend gebrek Arbeiderspers, 17,95 9. (8) John Grisham, Het laatste jurylid Bruna, 19,95 10. (-) Saskia Noort, De eetclub Anthos, 18,95 Bron: CPNB/De Bestseller 60 De Noorse Karin Fossum publiceerde een alom- bejubelde psychotische thriller over een dorpje waar een kleutermeisje verdwijnt. Nu voor een spotprijs te koop. Saskia Noort schrijft over een gelukkig gezin met twee kinderen. Op een dag steekt vaderlief het huis in brand, waarbij zijn gezin ternauwernood wordt gered maar hijzelf omkomt. Dan blijkt dat de ogenschijnlijk gezel lige eetclub al die jaren een broeinest is ge weest. prtret van een onbekende vrouw, werk van Frans Hals van rond 1650. essays recensie Wim Vogel 'Het wonder werkt, verhalen over kunst' door Pam Emmerik. Uitgeverij Querido. Prijs: €21,95. Moderne beeldende kunst: vaak heb ik het er moeilijk mee. Het commentaar van de kunste naar op de werkelijkheid ontgaat mij nogal eens en hoe ik ook mijn ogen uitkijk, veel ver der dan de buitenkant kom ik soms niet. Ge lukkig zijn er essayisten als K. Schippers en Pam Emmerik die in begrijpelijk Nederlands hun verwondering verwoorden en door wie ik mij met plezier laat gidsen. In Het wonder werkt voorziet Pam Emmerik in tweeëntwintig 'verhalen' oude en nieuwe kunst van commentaar: persoonlijk, geestig, informatief en altijd commentaar dat er toe doet. Kunst is er, wat haar betreft, allereerst om mensen gelukkig te maken: 'Soms direct door schoonheid, soms domweg door je te confronteren met de zwarte kanten van het bestaan.' Over die al dan niet geslaagde con frontatie met een wereld waarin aardse en ver heven zaken verwarrend in elkaar grijpen, handelen haar meeste verhalen. In 1997 shockeerde Ronald Ophuis bezoekers van een tentoonstelling met een enorm schil derij, Sweet violence, dat drie mannen toont die twee kleine kinderen verkrachten in een troosteloos achterafzaaltje. Helder en overtui gend maakt Pam Emmerik duidelijk dat nie mand verantwoordelijk is voor zijn of haar dromen maar dat je dat wel bent voor je visie op de werkelijkheid. Een kunstenaar als Ophuis die de werkelijk heid heel dicht op de huid zit, draagt voor die werkelijkheid meer verantwoordelijkheid dan een kunstenaar die met diezelfde werkelijk heid iets doet, haar interpreteert, die, machtig als hij is, haar naar zijn hand zet. Ophuis maakt je medeplichtig aan het geweld. Het mededogen ontbreekt. Kunst als zinloos ge weld. Die menselijke kant en kracht van beeldende kunst is essentieel voor Pam Emmerik. In 'Kunst werd Kous' beschrijft ze hoe ze in het Haarlemse Frans Hals Museum geraakt werd door de waarachtige wijze waarop Frans Hals de kwetsbaarheid van mensen weergeeft. De confrontatie daarmee ligt aan de basis van haar eigen kunstenaarsschap en de aan- of af wezigheid ervan in het werk van anderen be paalt haai waardering. Zo heeft ze alleen maar medelijden met het kunstenaarsduo LA. Raeven, 'twee lieve ano- rectische meisjes, een eeneiige tweeling, zo mager dat je het spek er eigenhandig omheen zou willen binden', omdat het spel met de werkelijkheid totaal ontbreekt. Hun kwets baarheid is verworden tot een onderlinge af hankelijkheid en 'het verhaal' dat ze daarmee denken te vertellen, bedekt het eigenlijke ver haal. Emmerik confronteert je in haar kunstverha- len op een Grunbergachtige, zelfverzekerde, geestige en altijd heldere wijze met haar visie op wat kunst dient te zijn: een verhaal dat schuurt onder de oppervlakte. Ze heeft er geen moeite mee duidelijk te maken waar een der gelijk verhaal ontbreekt maar is, vanzelfspre kend, het best opdreef bij kunstenaars die bij uitstek dat verhaal nu juist wel suggereren. Dat kijken een werkwoord is, wist ik. Maar soms moet ook mijn kijken even de juiste rich ting worden gewezen. Henk van Os, de vroege re directeur van het Rijksmuseum werd be roemd om zijn heldere tv-beschouwingen over beeldende kunst. Het wordt de hoogste tijd dat Pam Emmerik hem wat dat betreft opvolgt. Succes verzekerd! TOP-10 1. (-) Karin Fossum, Kijk niet achterom Anthos, 3,95

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 7