Michael Moore slaat dubbelslag KUNST CULTUUR Beestjes: leuk om naar te kijken 'Alphen is Alphen niet meer Berustend protest Bram Vermeulen Vijfde saxbattle lang maar ook swingend HP donna naar Gelredome De Amerikaanse popdi- donna komt in septem- ar Nederland. Ze treedt het Arnhemse Gelredome. npresariaat Mojo maakt iag meer bijzonderheden id, zoals het aantal con- idat Madonna in ons al geven. ii God Los' r Amerika K - De Nederlandse thril- nGod Los' is tijdens het stival van Cannes aan drie i verkocht. De film is dit te zien in de Verenigde i, Australië en Duitsland, irhaal van Van God Los is eerd op de bende van ,die Noord-Limburg be ien negentig onveilig te. De film trok in Neder- lijna 250.000 bezoekers. iv danst i Manen idam - Het wereldbe- le Kirov Ballet uit het che Sint-Petersburg gaat et eerst balletten van ran Manen dansen. Van nis zeer vereerd, omdat erk in balletland Rusland einig bekendheid geniet I Kirov één van de belang- gezelschappen ter we- De choreograaf kreeg af in week de belangrijke preis van Duisburg. mg/gpd - Eindelijk heeft Nooteboom de blijk van itvangen waarvoor velen tste jaren hebben gepleit: Hooftprijs. De schrijver Nederlands hoogste lite- inderscheiding in het bij- in vele vrienden uit de li- ur, onder wie Harry Mu- Hugo Claus, A.F. Th. van lijden, Connie Palmen en iCampert. boom (70) zelf greep de - nheid aan om te bena- en dat de Nederlandse 9 ïog steeds zijn grootste is en dat 'het centrum ujn bestaan zich hier be en niet ergens anders', fas een antwoord van de 'er op alle commentaren i afgelopen jaren Noote- als een Europese auteur n afgeschilderd, onderge- 3 eerd in eigen land. I ry gaf, bij monde van (ster Elrut Ibsch, toe dat boom wel wat laat onder- len wordt. Terwijl Noote- in het buitenland, met in Duitsland, Oostenrijk and, de ene na de andere onderscheiding te beurt eeft men in Nederland de i kant op gekeken'. De zelf meent dat Noote- i proza tot het beste van lorlogse Nederlandse lite- behoort. j loteboom nu pas de P.C. 'rijs voor al zijn proza- - Tijgt heeft de voor hem u bijkomstigheid dat hij le 60.000 euro 'vrij te be- op zijn bankrekening - [estort. Tot voor kort was Hooftprijs gesplitst in - ij deel en een deel dat een specifiek doel be- - móest worden. De er liet gisteren weten dat I geld dankbaar zal ge il voor een reis naar Ja- toer die reis wil hij een laken. De schrijver is ei- sinds zijn debuut in i 'et 'Philip en de anderen' ürend op reis geweest. Programma óver oorlog, tégen oorlog theater recensie Maarten Baanders Voorstelling: Beestjes door Introdans. Gezien: 23/5 Leidse Schouwburg Hoe vaak gebeurt het niet dat je een bepaald persoon wilt be schrijven, of dat je wilt zeggen hoe hij beweegt, en dat je dan een vergelijking maakt met een dier. Zo'n beschrijving is grap pig en dikwijls raak. Je kunt je er meteen iets bij voorstellen. 'Beestjes' van Introdans is daar om niet alleen voor kinderen, door Pieter van Lierop Cannes - In een zeldzaam geval van consensus tussen jury, critici en gewoon publiek is de film 'Fahrenheit 9/11', van de Ameri kaan Michael Moore, de grote winnaar geworden van het 57- ste Festival van Cannes. De anti- Bush-documentaire was na zijn première beloond met een onge woon langdurige ovatie. Vrijdag was er al de FIPRESCI-Prijs (van de internationale critici) aan toe gekend. Zaterdagavond volgde de ultieme bekroning met de Gouden Palm die Michael Moore ontving uit handen van actrice Charlize Theron. Michael Moore sprak zijn im mense dankbaarheid uit jegens de door Quentin Tarantino ge presideerde jury en stelde dat nu de kans aanmerkelijk is ge groeid dat Fahrenheit 9/11 snel en fatsoenlijk in de Verenigde Staten zelf zal worden uitge bracht. Officieel heeft de meer voudig gelauwerde film nog steeds geen distributeur in het land waar vertoningen juist het meest relevant zijn. De cineast besloot zijn dank woord met de woorden: „Er was ooit een grote, Republi keinse president die zei dat als je het volk de waarheid schenkt, dat dat de redding zal beteke nen voor de republiek en alle Amerikanen... Ik draag deze Gouden Palm op aan mijn dochter, alle kinderen van Amerika en van Irak en aan al len in de wereld die lijden on der onze daden." Het is de tweede keer dat een documentaire de grootste prijs wint in Cannes. Het gebeurde eerder in 1956, toen de Gouden Palm werd geschonken aan de diepzee-documentaire The Silent World, van Louis Malle en Jacques Cousteau. Nadien werden tientallen jaren geen documentaires meer geselec teerd, totdat twee jaar geleden de ban weer werd gebroken met 'Bowling For Columbine', waarmee dezelfde Michael Moore toen een speciale prijs van de jury won en een half jaar later een Oscar. Tegenover de algemene bijval zaterdag voor het toekennen van de hoofdprijs aan Fahren heit 9/11, bestond in Cannes nogal wat bevreemding over maar ook voor volwassenen leuk om naar te kijken. Vooral als de dansers zich in 'Uccelli' van Nacho Duato als vogels ge dragen, doen ze dat zo mooi ex pressief, dat ze bij de toeschou wer verschillende lagen raken. Het is vertederend, zo breek baar, als de negen dansers tege lijk uit het enorme ei kruipen en het toneel veroveren met hun puntige pasjes, schichtige kopjes, schuddende schouders en openklappende vlerkjes. De bewegingen die je bij vogels normaal vindt, zijn komisch als ze zo goed door mensen wor den nagedaan. Verliefd leggen ze de kopjes tegen elkaar en hippen ze in duetten om elkaar heen. Fraai zijn de kip en de veel andere bekroningen. De Grote Jury-Prijs ging naar de Koreaanse film 'Old Boy' (van Park-Chan-wook), een hard en verder weinig verheffend wraakverhaal dat zijn grootste bewonderaar gevonden zal haan, die met hun poot over de grond schrapen. De typische lichte logheid van deze beesten komt mooi in de dans tot zijn recht. Lekker loom liggen vier hage dissen in de zon in 'Lézarder' van Patrick Delcroix. Ze zien er mysterieus uit, goed gecamou fleerd met hun huidtekening in de fraai gekleurde belichting. Traag kruipen ze over een muur, draaien zich om en kronkelen langs elkaar heen. Dat ze later toch beweeglijk over de vloer dansen en een van de dieren wervelend wordt opgetild, geeft mooi weer dat hagedissen ondanks hun ogen schijnlijke loomheid, veer krachtige en soepele lichamen hebben in Tarantino. Meer prijzenswaardig was be slist de Japanse film 'Nobody Knows' (over vier in de steek gelaten kinderen in Tokio), maar slecht viel te begrijpen dat men dat heeft gedaan door het hebben. Niet origineel maar wel ko misch uitgevoerd en succesvol bij het jeugdige publiek is 'In stinct' van David Parsons, waarin twee dansers met half- kostuums (het bovenlichaam behaard, het onderlichaam kaal, en andersom) samen één fantasiedier samenstellen. Dat blijkt in staat tot de wonderlijk ste houdingen. Niet alle choreografieën in dit programma gaan duidelijk over dieren. Als je de titel 'Insekt' van Ton Wiggers niet zou we ten, krijg je de indruk dat dit duet gaat over een romantische ontmoeting waarin een jongen sterren uit de hemel plukt en er samen met zijn geliefde een bekronen van de 12-jarige Yuya Yagira als beste acteur van de competitie. Regisseur Hirokazu Kore-eda had er meer recht op gehad. De prijs voor de beste regie ging evenwel naar specia list in zigeunerfilms Tony Gatlif, fantastisch spel mee speelt. Het is ook niet duidelijk of de insec ten halverwege doodgetrapt zijn of niet. Wel wordt er mooi romantisch gedanst en is het einde even verrassend als ko misch. In 'Feast' van Robert Battle ko men nu en dan dierlijke geba ren voor, bijvoorbeeld van hon den, maar deze choreografie is toch in de eerste plaats een op windend feest op de overweldi gende drums van Les Tam bours du Bronx. Met hun knet terend felle voetenwerk, flitsen de armgebaren, dynamisch groepswerk en licht op en neer wippen op de tenen oogsten de dansers terecht een juichende reactie uit de zaal. op wiens film 'Exiles' vooral met onverschilligheid was ge reageerd. De door Wong Kar Wai pas op het allerlaatste nippertje op het festival afgeleverde speelfilm '2046' bleek weliswaar niet het meesterwerk waar algemeen op was gerekend, maar dat de film geen enkele opsteker gegund werd, was saillant. Ook het ne geren van het zeer goed ont vangen 'The Motor Cycles Di aries' (de film van Walter Salles over de jonge Che Guevara) is opmerkelijk. Hard was ook het gelag voor Emir Kusturica die in het verleden al twee keer de Gouden Palm won maar wiens 'Life Is A Miracle' nu verstoken bleef van zelfs maar het kleinste prijsje. En terwijl het dit jaar zo bijzonder was dat maar liefst twee lange animatiefilms voor de competitie waren geselec teerd, 'Shrek-2' en 'Innocence', werd ook daar uiteindelijk niets mee gewonnen. In Cannes word je geacht te kunnen zien hoe de vlag erbij hangt in de wereldcinema, maar de 'palmares' van 2004 heeft dat niet werkelijk door zichtig helpen maken. Een fes tivalorganisatie zet al een be paalde toon door te bepalen welke films in competitie ko men en door wie er in de jury plaatsnemen. Politieke en eco nomische agenda's hebben daarbij dit jaar een belangrijke rol gespeeld. In het hoofdprogramma we melde het van Hollywood-pro- ducties, maar voornamelijk buiten mededinging. De voor spelling dat eigenlijk geen en kele Amerikaanse speelfilm een hoofdprijs kon winnen, is uitge komen. Dat men een dissidente Amerikaan naar huis kon stu ren met de Gouden Palm voor een documentaire die zeer kri tisch is ten aanzien van Bush en diens Irak-politiek, dat vinden de Fransen prachtig. Te meer omdat ze ogenschijnlijk hun handen in onschuld kunnen wassen, want van de negen juryleden hadden er vier de Amerikaanse nationaliteit en slecht één de Franse. En al deed er dit jaar slechts één volbloed Franse film aan de competitie mee, intussen zijn er toch vier films bekroond die werden ge maakt met Frans geld. Frankrijk lacht in zijn vuistje. theater recensie Wijnand Zeilstra Voorstelling: 'Mannen maken oorlog" van en door Bram Vermeulen en Wigbert van Lierde. Gezien:22/5, schouwburg Leiden Vrijwel naadloos loopt het ene nummer over in het andere. Slechts een enkele keer laat Bram Vermeulen ruimte voor applaus. Het is alsof zo min mogelijk bijkomstigheden de aandacht voor de muziek en de tekst mogen verstoren. Hier is een gedreven man aan het werk die iets te vertellen heeft. 'En ik tel mijn idealen/ En ik raak er steeds meer kwijt/ Het went/ Dat gevoel van spijt/ Verliezen tegen de tijd'. Aldus Vermeulen in zijn openingslied, waarmee de toon van de avond is gezet. Een programma óver oorlog, tégen oorlog. Een programma met protestliederen in de lijn van Bertolt Brecht tot Bob Dy lan en Boudewijn de Groot Alleen worden niet meer de maatschappelijke, of politieke omstandigheden als hoofdoor zaak aangegeven. De oorlog zit in ons, waarnaar de titel 'man nen maken oorlog' onmisken baar verwijst. Vermeulen pro testeert wel, maar erkent in 'De eeuwige soldaat' dat er altijd muziek recensie Ken Vos Concert Sax Battle met Tom Beek, Sjoerd Dijkhuizen en Benjamin. Gezien: 23/5, Café De Twee Spieghels, Leiden, Organisator Harry van der Blom zag de belangstelling voor zijn serie tenorsaxbattles groei en. Er staan er voor dit seizoen inmiddels al zeven geprogram meerd. Nummer vijf in de reeks is weliswaar geen volledige te- norbattle, want Benjamin Her man is nu eenmaal altsaxofo nist, maar voor de andere twee saxofonisten, Sjoerd Dijkhuizen en Leidenaar Tom Beek, is de tenor wel het eerste instrument. Bij dergelijke combinaties hangt veel af van de routine van de saxofonisten, want afspra ken worden meestal niet van tevoren gemaakt. Het aardige van het gebruik van de saxo foon in een dergelijke battle is tegelijk ook het risico; de musi ci zijn afhankelijk van overbe kend repertoire zonder enige opsmuk, zoals bijvoorbeeld een aansprekend arrangement. In dat opzicht is het zestal is een gelukkige combinatie. De oorlogen zullen zijn. Kinderen leren spelend het oorlogje voe ren, wat hij aan een soldaat van vier, zes, acht enz. tot een sol daat van duizend jaar demon streert. Het is een berustend protest dat in muzikaal strijd bare klanken is verpakt, maar het gaat niet alleen om oorlog sellende. Ook de afstomping waartoe de dagelijkse confron tatie met alle leed .in de media leidt, stelt hij aan de kaak. 'En ik voel niets/ Ik zou iets moeten voelen,/ Maar ik voel niets'. 'De eeuwige soldaat' is een nieuw lied, speciaal voor dit programma geschreven. Daar naast heeft hij ouder materiaal opgenomen, zoals 'Politiek' uit zijn beginjaren als solo-artiest Zijn optreden staat haaks op de tijdgeest, waarin cabaret vaak meelift op de zucht naar amu sement. Vermeulen is echter wars van dergelijke behaag zucht. Dan maar minder bezoe kers. Waar jonge cabaretiers probleemloos volle zalen trek ken, moet deze gevestigde naam met ongeveer 150 toe schouwers genoegen nemen. Tegenover oppervlakkigheid wenst hij teksten te plaatsen die er toe doen. Daarin slaagt hij zonder meer. Zijn programma is inhoudelijk en muzikaal mooi in balans. Alleen bergt een dergelijke thematische aan pak het risico van eenzijdigheid in zich. Dat nemen we dan maar op de koop toe. ritmesectie bestaand uit drum mer Chris Strik, contrabassist Marius Beets en gitarist Martijn van Iterson swingt moeiteloos en past zich goed aan. Vooral Strik heeft een belangrijke rol als aanjager, maar weet zich goed in te houden als dat moet. In het begin klinken de blazers wat afwachtend, met uitzonde ring van Dijkhuizen, die met zijn vloeiende, Dexter Gordon- achtige fraseringen al meteen indruk maakt. Benjamin Her man klinkt op zijn altsax nogal grof, alsof hij problemen met zijn riet heeft, maar hij is wel degene met de meest onver wachte ideeën. Beek komt wat traag op gang, maar meer dan een uur later, in een anonieme blues in de tweede set weet hij wel een van de beste soli van de avond te produceren. Het meest op een echte battle lijkt het in 'Bemie's Tune' waarin de blazers elkaar de loef proberen af te steken, maar ook, waar dat moet, eendrachtig samenwer ken in ad hocOarrangementjes. Door de ruime ervaring van de musici is battle nummer vijf uiteindelijk een succes, hoewel iets te kwistig met de soloruim te wordt omgesprongen. Op 1 juli is nummer zes gepland met Hans Dulfer, Bris van der Lek en Simon Rigter. Documentaire Fahrenheit 9/11 wint Gouden Palm Michael Moore, winnaar van de Gouden Palm, krijgt de gelukwensen van jury-voorzitter Ouentin Taran tino. Foto: AP Kunstenaressen zetten het verdwenen dorp op de muur door Theo de With alphen aan den rijn - „Ach ja, de paardenslagerij van Mulder. Ik zat daar in de büurt op school." Bij 60-plussers op het Alphense Thorbeckeplein bor relen de herinneringen als van zelf op. Een dame met een zwa re boodschappentas klampt zich vast aan kunstenares Ma rieke van Amerom. „Dat moet zeker vijftig jaar geleden zijn." Van Amerom staat met haar collega Antonetta Moerland op het plein om een van de zes muren te tonen die zij in het Al phense stadshart met grote schilderijen hebben verfraaid. De kunstwerken roepen allerlei associaties met het verleden op. Het weeshuis, de schaatsbaan. „Ach ja, Alphen is Alphen niet meer." Dat klopt in zekere zin wel. Er is de laatste jaren veel gesloopt in de groeistad. Een nieuw stads hart wordt uit de grond ge stampt, met onder meer een stadhuis, een theater en allerlei winkels. Daarmee moet de me tamorfose van dorp naar stad voltooid zijn. Marieke van Amerom: „Het is allemaal wel- erg rigoureus. Tegenover het voormalige postkantoor zijn prachtige panden afgebroken. Er blijft weinig historie over. Over het nieuwe stadhuis ben ik trouwens wel enthousiast." De kritiek hebben Van Amerom en Moerland geen plaats gege ven in hun muur schilderij en. Omdat de gemeente opdracht gever was? „Nee, absoluut niet. Het zou dan een ander soort werk zijn geworden en dat wil den wij niet. We constateren hooguit dat er dingen verdwe nen zijn uit Alphen", aldus An tonetta Moerland die het initia tief nam voor dit kunstproject. Het wordt gefinancierd uit een subsidiepot die het gemeente bestuur vijf jaar geleden in het leven riep om de bouwoverlast in het stadshart te compense ren. Hieruit zijn al diverse cul turele projecten betaald, zoals een serie voorstellingen van The Ship of Fools en levensgrote portrettten die de befaamde fo tograaf Koos Breukel van Al- phenaren maakte. De projecten van Moerland en Van Amerom, die de titels 'Toen en Nu' en 'Oud en Nieuw' hebben meegekregen, zijn de laatste. De pot is leeg en het stadshart nadert langza merhand zijn voltooiing. Met hun schilderijen beogen de kunstenaressen een beeld te ge ven van de situatie rond 1900 in de dorpen Alfen, Aarlanderveen en Oudshoorn, die in 1918 wer den samengevoegd tot de ge meente Alphen aan den Rijn. Van Amerom legt de nadruk op mensen en Moerland op dorps gezichten. Hun werken vormen een soort route van het Raoul Wallenbergplein naar het Thor beckeplein. Op het eerste schil derstuk is een schaatser afge beeld. „Hier hield de bebou wing op. Je kon er 's winters je ijzers onderbinden om de pol der in te schaatsen. Bovendien was hier van 1935 tot 1985 een ijsbaan", wijst Van Amerom naar de overkant. De schaatser noemt ze een samensmelting van Ard Schenk en Henk Ange- nent. In de Castellumstraat zijn de Kerkmolen, de watertoren en het weeshuis te zien. Allemaal geschilderd door Antonetta Moerland en allemaal verdwe nen uit het Alphense straat beeld. Zij stopt ook allerlei grapjes in haar schilderijen. Bij het weeshuis heeft ze bijvoor beeld een ufo geschilderd, waarin het nieuwe stadhuis is te herkennen. Uit.de afgebeelde geldautomaat komt een ouder wets biljet van tien gulden. „Het is laagdrempelige kunst", verklaart Moerland. „Dat was een van de criteria van de ge meente. Iedereen moet het kunnen begrijpen." Het werk is opvallend kleurig. „Enerzijds staat dat voor de moderne tijd, maar het is ook een reactie op de donkere foto's van Koos Breukel. Ik vond die nogal somber in het stadsbeeld. Een bewoonster van het Thor beckeplein was ontzettend blij dat een door Breukel gemaakt portret van Rien Scholten, een inmiddels overleden kunste naar, plaats heeft gemaakt voor mijn schilderij van Hotel Cen traal en paardenslagerij Mul der." Voor haar menselijke schilderij en putte Van Amerom uit de fo tocollectie van Wim Dijkman, Antonetta Moerland (links) en Marieke van Amerom bij de schaatser aan het Raoul Wallenbergplein. Foto: Henk Bouwman die is ondergebracht bij de His torische Vereniging Alphen. „Ik heb stapels trouwfoto's beke ken." Dat heeft geleid tot een schilderij van de Bonifacius- school. „Het viel mij op dat va der altijd in een luie stoel zat en moeder ernaast stond. Dat ge geven heb ik gebruikt, maar ik heb er een hedendaags bruids paar aan toegevoegd waarbij de vrouw door de man gedragen wordt." Een andere foto heeft geleid tot een kinderrijk schilderstuk op een voormalig schoolgebouw aan de Thorbeckestraat. „Van een oude foto van de Aardijk, wat nu de Aarkade is, heb ik de kinderen Vonk gehaald en ge schilderd. Ik heb daarna acht hedendaagse kinderen gepor tretteerd die nu in die huizen wonen, maar dan in kleur." De oude school hebben de twee kunstenaressen het afgelopen jaar als atelier mogen gebrui ken. „Zo'n werk van meer dan vier meter lang had ik nooit in mijn eigen atelier kunnen ma ken." Bij Centrum Beeldende Kunst, Castellumstraat le, is een kaartje verkrijgbaar met de route. Het werk blijft mini maal een jaar hangen en wordt daarna verkocht ten ba te van een goed doel.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 13