Prinselijk paar start procedure tegen SBS MEDIA m die Zaterdagavond splijt bespelers kwakkelend derde net Duitse Kopspijkers gedurfder Albert Mol in leven hield Klap eens in je handjes eenmaal zaterdag 22 mei 2oo4 jat nog M - Ook dat nog is op 30 augustus om rnog één keer te zien. and van de leukste, troeiende of schrij- itches, liedjes of fÜm- tde 15-jarige geschie- Ook dat nog doorge- n deze allerlaatste uit- wordt ook de Gouden jreikt, de prijs voor het et de traagste klachtaf- Behalve het huidige en oud-panelleden lans Böhm, Erik van kei, Gregor Frenkel ivo Galama, Sjoerd in Alfred van den Heu- [esentatie is in handen iran den Heuvel, Frits eanne Kooijmans. uit-tips ip zaterdag Meta de Vries van aire zondagse radioru- ker weg in eigen land ook op zaterdag tips dagje uit. Dat gebeurt il en 2, vlak voor het an negen uur. Sommi- menten beginnen im- ast op zaterdag of zijn ig alweer afgelopen, een woordvoerder van irlands Bureau voor dat de uitzendingen ert, zijn er op zaterdag ;n gemiddeld veertig neer luisteraars. Om reden zijn Meta's tips ig op 3FM voortaan rom tien uur, maar ir te horen. Wekelijks ruim 1,5 miljoen Ne- rs naar de tips. an Channel 4 ecteur BBC De topman van de ider Channel 4, Mark ui, is benoemd tot de Igemeen directeur van Öj volgt Greg Dyke op, uari ontslag nam in de an het Hutton Rap- maakte de Britse oep gisteren bekend, n heeft inmiddels inomen bij Channel 4, inds drie jaar werkte, was hij twintig jaar n bij de BBC. Jeroen - Jeroen Krabbé tellig: Albert Mol heeft leefd dankzij de inten- ntieme gesprekken die ing voerden tot de dag dood op 9 maart. Al- raakte depressief na- lan Geurt Bill overleed is vorig jaar. Krabbé lijks naar het Gelderse te praten met zijn vriend en kwam al et idee de unieke ge- '1 op te nemen. Krabbé: „In septem- aan zijn bed en dacht hij eraan zou gaan. ïerkte dat de gesprek- uit de depressie trok- ig iroject heeft zijn leven De opgenomen ge- dienden aanvankelijk ng. De 87-jarige Albert de over zijn leven als nser, cabaretier en Hij verwerkte daar- >od van zijn man, ver- 1 Krabbé in de inlei- Albert Mol, de laatste air ïn', een negen-delige ene die wordt uitge- oor een aantal regio- iepen. TV Noord-Hol- ïnorgen het spits af. %nd !S.j Na de dood van Geurt Albert Mol iedere •ert was eerst heel ge- rd en om hem op te oeg ik hem verhalen n over vroeger, verha- soms al vijftien keer >rd, maar soms ook lend. Ik vond het wel te nemen voor de ra- )elde Paul Haenen die nterviewen. Hij it het idee een video- ee te nemen, id al die aandacht lij keek echt naar de in uit, omdat hij in verbleef in de boer- einig bezoek kreeg, was het therapie. Hij ch uit zijn depressie. Binde voor zijn dood Joed uit en leek het og tien jaar mee kon. lij die laatste dag erg maar niets wees er op 1 sterven. Na zijn den we prachtig ma- ar we iets mee wil- ïaden dit nooit met proken. tselinge overlijden Mol leek het Krabbé Hei n een goed idee de se- mogelijk uit te zen- irmoedden dat de omroep niet in staat p korte termijn zend- maken. Haenen: a0 len we in een bu- ie molen terechtko- dat we besloten Hilversum - Komt het nog goed met Nederland 3? De kijkcijfers van 'het net voor de denkende mens' zitten in een neerwaartse spiraal, en ingrijpen kon niet uitblijven. Daarom stelt netcoördi nator Lennart van der Meulen voor NOVA op de belangrijke zaterdag avond te offeren voor een film of een dramaserie. Het gevolg: slaande ruzie en een verziekte sfeer tussen de NP5 en de VARA, de omroepen die de actu aliteitenrubriek samen maken. door Patrick van den Hurk Op een informatieve zender kan de wereld kan niet op vrijdag op slot om pas maandag weer open te gaan, vindt de NPS. Bovendien wordt NO VA goed bekeken, ook op zaterdag. De VARA vindt met Van der Meulen dat NOVA in zijn huidige vorm op za terdag te veel kijkers 'wegjaagt' naar de concurrentie. Die komen niet meer terug, dus moet je ze op 3 hou den met fictie. De stellingen zijn be trokken, en dinsdag zal de netredac tie - de netcoördinator plus de tv-di- recteuren van NPS, VARA en VPRO - harde noten over het zogenoemde genreschema moeten kraken. De NOVA-redactie is 'verbijsterd' over het voorstel van Van der Meulen en de houding van de VARA. „De ar gumentatie is totaal ondoorzichtig", zegt Ellen Brans, voorzitter van de re dactieraad. „Het gaat niet om de kijk cijfers, want door de week is het blok van journaal en NOVA het best beke ken programma op Nederland 3, en ook op zaterdag zijn de cijfers goed. Bovendien is onderzocht wat het ef fect zou zijn van het schrappen of in korten van NOVA op zaterdag, en dan blijkt het marktaandeel maximaal een half procent omhoog te gaan." Ook inhoudelijke argumenten ont breken, vindt de redactie. „We willen graag meedenken over de uitzending op zaterdag: kan die beter en zo ja hoe, moet de lengte worden aange past, of moet NOVA naar een andere tijd", zegt Brans. ,,Maar het gaat blijkbaar niet om de kwaliteit, het gaat om genres en schema's. Dus moeten wij wijken voor films en dra ma, terwijl de andere Nederlandse zenders daar op zaterdag al bol van staan. Het lijkt ons dat je daar niet mee moet gaan concurreren." „Het gaat niet om dat halve procent je", zegt Van der Meulen. „Deze dis cussie wordt niet gevoerd vanuit het marktaandeel, maar vanuit het pro fiel van het'net. We hebben het over een groot aantal aanpassingen in het genreschema, die een gezamenlijk ef fect moeten hebben. Zo wordt de vrijdagavond breder van opzet, en breekt de VPRO zijn zondagavond open voor HBO-drama, series als The Soprano's en Six feet under. Maar de zaterdag bleef een probleem. Ik wil dat daar goed Nederlands of buiten lands drama te zien is, maar wél op een tijdstip dat er naar wordt geke ken." Volgens de netcoördinator is er dan maar één mogelijkheid: direct na het Journaal van tien uur, op de tijd van NOVA. „Veel films kunnen niet vóór negen uur omdat ze voor 16 jaar en ouder zijn. Begin je pas om elf uur met een film van anderhalf uur, dan is dat te laat. Neem de recente tele films, toegankelijk Nederlands dra ma. Ze zaten allemaal na NOVA op zaterdag, maar daar hebben ze het met gemiddeld 250.000 kijkers slech ter gedaan dan de afgelopen jaren op verschillende tijden en verschillende netten. Zelfs naar Cloaca, de topper van de serie, keken niet meer men sen." NOVA-hoofdredacteur Carel Kuyl vindt de oplossing van Van der Meu len en de VARA onbegrijpelijk. „Je schrapt geen goed bekeken rubriek omdat de kijkcijfers van andere pro gramma's tegenvallen, zeker niet zonder overleg met de betrokkenen. Je moet het probleem oplossen waar het zit, en het zit niet bij ons. Boven dien is het niet alsof er in de wereld de afgelopen jaren niets is gebeurd. In deze roerige tijd zegt Nederland 3: in het weekend zijn we dicht. On voorstelbaar. En van de grote broek die de VARA aantrekt begrijp ik hele maal niets. Sommige van hun pro gramma's halen nog geen kwart van de kijkdichtheid van NOVA." Van der Meulen: „De NPS en de re dactie vinden NOVA zó relevant dat het er voor hun elke dag moet zijn, terwijl de VARA en ik zeggen dat je ook rekening moet houden met de behoeften van de kijker. We moeten publieksgerichter worden. Het gaat dan ook niet alleen om het nieuws aanbod. We kunnen ook nog beslui ten om op zaterdag een kortere NO VA te maken, maar ook dan zal het programma inhoudelijk anders moe ten, dichter op het nieuws moeten zitten. Het is nu vaak te beschou wend, te documentaire-achtig. Daar zit de kijker op zaterdag vaak niet op te wachten." VARA-directeur Frans Klein wijst de harde kritiek van Kuyl op zijn omroep van de hand.Al die grote woorden zijn niet goed voor de sfeer, zeker niet omdat de NPS dit plan verwerpt, maar zelf niet tijdig met een eigen voorstel komt. Ja, dat wij dan Zembla maar moeten inleveren, maar zo gaan we niet met elkaar om. Wij wil len echt praten over alternatieven, maar ook over de toon van de hele zaterdagavond. En natuurlijk gaat 3 niet op slot voor het nieuws. Op zon dag is er ook geen NOVA, maar als er dan iets gebeurt breken we in en staat NOVA er. Maar hoe vaak staat NOVA er op zaterdag niet? Déér moe ten we over praten. den haag/anp - Kroonprins Wil- lem-Alexander en prinses Maxi ma beginnen een bodemproce dure tegen SBS6 wegens uitzen ding van gestolen filmbeelden van hun dochter, prinses Amalia. De televisiezender weigert te er kennen dat een vergissing is ge maakt door de beelden te tonen. De advocaat van het paar blijft erbij dat SBS6 onrechtmatig heeft gehandeld door gestolen beelden zonder toestemming te openbaren. Daardoor is vol gens hem de privacy van het gezin geschonden, liet de Rijks voorlichtingsdienst weten. De beelden van Amalia ver schenen vorige week op inter net. SBS6 zond ze uit ondanks waarschuwingen van de RVD. De ouders van Amalia dreigden met stappen als SBS6 de fout niet voor gisteren zou toegeven. Donderdagavond liet het sta tion weten dat het 'journalistiek zorgvuldig' had gehandeld, om dat de beelden voor iedereen beschikbaar waren via internet. De omroep kondigde direct aan 'een eventuele juridische pro cedure met het volste vertrou wen tegemoet te zien'. Gistermiddag ontving de advo caat van het echtpaar de forme le reactie van SBS6 en kondigde hij de bodemprocedure aan. De rechter moet bepalen of de ge stolen filmbeelden mochten worden getoond. Verder eisen Willem-Alexander en Maxima dat het filmpje nooit meer wordt uitgezonden. „Het is een principezaak", aldus de RVD. De televisiezender zegde al toe de beelden niet opnieuw te ge bruiken, tenzij daar een actuele aanleiding voor is. Daarom is niet gekozen voor een kort ge ding, lichtte de RVD toe. De RVD noemt het 'mooi' dat het goede doel, de Stichting Ne derlandse Vrienden der SOS Kinderdorpen, hoe dan ook is gesteund. SBS6 heeft beloofd ongeacht de uitkomst van de bodemprocedure 5000 euro aan SOS te doneren, een gebaar waar het echtpaar om had ge vraagd. In Argentinië bereidt een advo caat ook een procedure voor te gen de tv-zender en internetsite die de beelden als eersten toon den. Ook is aangifte gedaan van de diefstal van de camera. Prins Willem-Alexander en prinses Maxima zijn erg be zorgd om de privacy van hun gezin en vrezen exploitatie van hun kind. Vijf weken geleden vernieuwde Jack Spijkerman zijn programma ingrijpend. Na wat bijstelling ligt Kopspijkers nu weer op koers, vindt de programmamaker. Foto: VARA Hilversum - De complimenten overheersen weer. En Jack Spij kerman gaf zichzelf vorige week zelfs een schouderklopje op de intemet-site van het VARA-pro- gramma Kopspijkers. Het pro gramma is opnieuw op koers, vindt de maker. Hij vernieuwde vijf weken geleden de zaterdag avondshow ingrijpend, nadat twee vaste medewerkers (Paul Groot en Owen Schumacher) waren opgestapt. Direct na de eerste uitzending van het nieuwe Kopspijkers brandde de kritiek los op de in ternetsite van het programma. Met name het nieuwe onder deel 'de bar' werd onderuit ge haald. Daarin namen een paar bijna naakte acteurs in een bar van een parenclub de week door. Die kritiek heeft Spijkerman ter harte genomen. Inmiddels is dat onderdeel flink aangepast. De parenclub wordt niet meer als 'achtergrond' gebruikt. Elke week is er een ander soort bar. Spijkerman: „En twee uitzen dingen geleden hebben we be sloten de bar anders neer te zetten. Nu spelen de acteurs naar het publiek toe en niet meer zoals voorheen naar el kaar toe. Het is een klein ver schil, maar gaf wel ineens de doorslag. Sinds die tijd is de bar leuk. Het heeft een hele zondag nadenken gekost, samen met mijn creatief begeleider Hans Riemens. De grappen waren goed, maar op de een of andere manier sloeg het niet aan. En ineens waren we er uit: de bar draaien. En ook laten we nu alle typetjes die in de uitzending zitten terugkeren aan de bar. Dat werkt ook erg goed." En Spijkerman is erg te spreken over Alex Klaassen, de barman, die ook andere typetjes voor zijn rekening neemt. „Die jon gen is een enorm talent." Voor lopig verandert Spijkerman niets meer aan Kopspijkers. „Dit moet er eerst goed in zit ten. Het is erg veel werk. Elke week een nieuwe tekst bij een bestaand lied schrijven, teksten maken voor de gast die televisie kijkt en het cabaret aan de bar. Maar het is gelukkig een inves tering in tijd en geld die goed uitpakt. De kijkcijfers zijn weer goed." De veranderingen bij Kopspij kers hebben niet alleen de Ne derlandse kijkers bezig gehou den. Spijkerman: „De formule van Kopspijkers draait nu ook in België en Duitsland. Daar schrokken ze wel even dat ik stopte met het cabaret aan de tafel. Zij waren dat juist aan het opstarten. Ik heb ze gelukkig kunnen uitleggen dat ik in Ne derland al aan iets nieuws toe was. Ze moeten me gewoon goed in de gaten houden, dan kunnen ze de goede dingen la ter ook overnemen." Spijkerman krijgt elke week vi deobanden van de twee buiten landse versies opgestuurd. „Met de Vlaamse presentator heb ik lange gesprekken gehad en volgende week ga ik naar Duitsland." Beide buitenlandse versies van Kopspijkers worden door com merciële stations uitgezonden en onderbroken door reclame. Ze zien er wat drukker en flit- sender uit dan de Nederlandse versie. Spijkerman: „De Duitse versie heeft me aangenaam ver rast. Ze durven daar in het ca baret echt harde grappen te maken. In de eerste uitzending ging het over de uitbreiding van Europa. 'Dan zijn we terug bij waar we begonnen', werd als grap gezegd. Dat vind ik toch durven. De Vlaamse versie mag van mij wat meer zeer doen, maar is ook erg goed." Dolf Rogmans Kopspijkers, vanavond Neder land 3, 20.15 uur Krabbé maakt met Paul Haenen intiem portret Albert Mol vertrouwde vriend Jeroen Krabbé zijn levensverhaal toe. Foto: PR/RTV Noord-Holland de serie aan te bieden aan re gionale omroepen die veel flexi beler zijn." Zittend op de bank vertelt Al- bert Mol in de serie over de hoogte- en dieptepunten in zijn carrière. Geëmotioneerd vertelt hij over de dood van zijn moe der, openhartig en gedetailleerd over zijn eerste seksuele erva ring met de melkboer en de rest van zijn turbulente liefdesleven. Zijn mening over collega's als Wim Sonneveld steekt hij niet onder stoelen of banken. „Ik was dol op hem, maar ik zag ook zijn slecht kanten. Wim was een hele stiekeme, valse nicht", vertelt Albert Mol als hij uit de doeken doet hoe Sonne veld zijn vriendjes afpakte. Vooral het feit dat Sonneveld niet openlijk uitkwam voor zijn geaardheid, begreep Albert Mol niet: „Hij kan niet gelukkig ge weest zijn." De gesprekken zijn zo intiem dat kijkers enige gêne kunnen voelen opborrelen. „Juist door dit aan de mensen te laten zien geeft verdieping aan Albert Mol. Mensen kennen hem alleen als relnicht en spring in 't veld", verdedigt Jeroen Krabbé zijn keuze de persoonlijke gesprek ken uit te zenden. Paul Haenen vult aan: „Albert Mol was hel der van geest en wist alles goed te relativeren. Je kijkt naar een heldere man die zin heeft om terug te blikken." Krabbé: „Het wordt nergens klef." De serie interviews is het ultie me antwoord op de documen taire Malle Appie uit 2003 van filmmaakster Karin Junger, waar Albert Mol totaal geen zin in had en achteraf ook erg te leurgesteld over was. Haenen: „Ze heeft hem benaderd als een clown in zijn nadagen, terwijl het iemand is die zo mooi kan vertellen." Krabbé: „Ik was zelf ook teleurgesteld. Hij werd ge portretteerd zoals hij niet wilde. Ik had er meer van verwacht. Ik hield juist van zijn ontroerende, onzekere kant." Geheugen Krabbé en Haenen namen hun serie gesprekken op zonder professionele cameraploeg en iedereen moest van Krabbé de kamer uit. Albert Mol vertrouw de de heren voor honderd pro cent. Haenen: „Zo raakte hij in zijn eigen verhaal en zonder publiek vertelde hij meer de tails. Die man had een onge looflijk geheugen. Het toela tingsexamen voor de toneel school wist hij woordelijk na te vertellen. Wij hingen aan zijn lippen en de gesprekken vlogen voorbij." Hier en daar doet Al- bert Mol een onthulling: Krab bé: „Wat ik als vriend niet wist is dat Albert had doorgespeeld in de oorlog en dat hij daarvoor was gestraft. Hij mocht een jaar niet klassiek dansen en daarom sloot hij zich na de oorlog aan bij Wim Sonneveld." De documentaireserie is vol gens Krabbé een monument geworden. De amateurbeelden zijn naturel en puur. Ze verra den zelfs het dwarrelende stof in de boerderij zodra wat zon nestralen doorprikken. Een heel enkele keer bespeelt Albert Mol de lens, als hij een gedicht of lied voordraagt, maar vaker lijkt hij de camera te zijn vergeten. Haenen: „Het is volgens mij een heel goede manier van tv- maken, door iemand te laten uitpraten. Het is radio met beeld." De opnamen namen vier zondagen in beslag tussen november en maart. Uit meer dan acht uur video-materiaal zijn negen programma's van twintig minuten samengesteld. Op weg naar de Achterhoek be spraken Krabbé en Haenen de onderwerpen in de auto. „De opnames verliepen heel van zelfsprekend. We begonnen nooit officieel te draaien." De gespreken moeten voor de be jaarde Albert Mol een hele op gave zijn geweest. Krabbé ver telt dat zijn goede vriend na af loop van de sessies meteen on der de wol kroop, uitgeput door zijn eigen herinneringen Nico Postma Albert Mol, de laatste gesprek ken, wekelijks bij TV Noord- Holland vanaf zondag, 18.17 uur. Herhalingen om 20.13 en 22.17 uur. Spannend weekje. Zou één van de va derlandse glossy's het aandurven om dé foto's af te drukken? Die van 'klap eens in je handjes' en andere meezingers voor koninklijk jong grut? Het antwoord luidt: ja en nee. Onder het mom 'gestolen waar gedijt niet', geven bijna alle roddel bladen gehoor aan de waarschuwing van de RVD om toch'vooral geen kiekjes uit de verdwenen videocamera van WILLEM- ALEXANDER en MAXIMA af te drukken. Zo had hoofdredacteur EVERT SANTEGOEDS van Privé ze wel op z'n bureau liggen, dr lag het niet aan. In zijn column beschrijft hij zo beeldend wat er op de kiekjes staat, dat afdrukken ook eigenlijk zonde van het kostbare glanspapier is. 'Óp een van de fo to's heeft AMALIA de grote marinepet van haar vader op haar hoofd.' Als EVERT een goede beurt wil maken bij AMALIA'S over grootvader, stuurt hij een afdruk van dit bewijs van jeugdige uniformliefde naar pa leis Soestdijk. Wij zullen deze foto in elk ge val niet te zien krijgen in Privé. Waarom niet? SANTEGOEDS citeert met vreugde de grote roerganger van de glossypers, HENK VAN DER MEIJDEN, die ooit zei: 'Je moet weten hoe ver je te ver kan gaan'. Wat SANTEGOEDS wel deed, een beetje laf, was een foto plaatsen van het Argentijnse blad Caras met daarop weer een fotootje uit de gestolen camera. Voor de RVD ge noeg om Privé juridisch aan te pakken. Zo zie je maar: het valt voor een hoofdredac teur van een roddelblad niet mee de grens te bepalen tussen wat wel en niet kan. MARC VAN DER EN LINDEN, hoofdredac teur van Weekend en misschien wel dé roy alty-kenner van Nederland, heeft zijn lesje wel goed geleerd. Ook hij kreeg dé foto's op z'n bureau en liet ze vervolgens 'met pijn in mijn hart' verwijderen toen ze uit de in Ar- Amalia met vader in Argentinië. Foto: AP gentinië gestolen camera bleken te zijn ge komen. Volgens Weekend heeft de affaire een bijzonder staartje: 'Wat de zaak extra pijnlijk maakt is dat de camera moet zijn gestolen door iemand die MAXIMA goed kent. Volgens diverse bronnen in Argenti nië is de dief een Nederlander. Het zou zelfs gaan om iemand die in het team van ALEXANDER polo speelde.' Weekend wijst deze infame beschuldiging van de hand. Wie van Nederlandse vrienden ('zonder uitzondering vermogend te noemen') zou zoiets riskeren voor die magere 30.000 euro die de foto's zouden hebben opgebracht? 'In Argentinië daarentegen heerst een grote economische crisis. Zelfs in de hoogste kringen heeft men het moeilijk en dan is dertig mille heel veel geld...' Ach, ook van heel veel geld hoeft een mens nog niet gelukkig te worden. Story en ande re bladen staan uitgebreid stil bij de hart kwalen van PATRICIA PAAY. Zoals vaker, kan uit iets vreselijks ook nog wat moois voortkomen. 'Ik wil sowieso gaan afbou wen, meer afstand nemen van de show bizz', aldus de 54-jarige diva. Ook de half zo oude collega-zangeres ILSE DE LANGE heeft het niet makkelijk. ILSE zou in haar woonplaats ARNHEM zijn aan gerand en vechtend zijn ontsnapt aan ver krachting. 'Een woordvoerder' doet het verhaal uit de doeken in Privé, omdat ILSE zelf nog te aangeslagen zou zijn er over te praten. Nog meer zangeressen-leed: MAUD is overwerkt (volgens Party) en Deze Week meldt zelfs dat ze is ingestort. Maud heeft het een en ander aan afspraken afgefcgd. Haar management zou zeer bezorgd zijn, 'want als de Idols-finaliste de druk al niet meer aankan, voorspelt dat weinig goeds voor de toekomst.' Wellicht kan de rubriek Dierenmanieren van MARTIN GAUS troost en hoop bieden aan de dames. 'Alles went', constateert GAUS in Privé. Mensen en dieren passen zich aan de meest vervelende zaken aan. Habituatie heet dat met een mooi woord. 'Daarom wennen wij ook aan de vreselijk ste beelden op tv. Je voelt je schuldig dat je zo afstompt, maar het is een onbewust pro ces om in balans te blijven', aldus GAUS. Dat verklaart direct de hoge kijkcijfers van het Eurovisie Songfestival. Het citaat van de week staat in Weekend en komt van Johnny Kraaykamp jr.: 'Pa wil weer toneelspelen, maar hij kan het nog niet'. Tip: gewoon een paar lessen bij zoon lief nemen. Martin Ruesink

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 25