KUNST CULTUUR
'Meer ruimte voor populaire bands'
t
'Mini' De Rooij en 'Maxi' De Jong doen 'drama-examen'
Moderne dans met een vleugje jazz
Lentestuk Tig
is weinig geestig
m\
Festival
9.5 mm in
Trianon
Eventjes weinig harde gitaren op ietwat commerciële Pinkpop
Bn Damme.
ex van Rossen
n ten Damme
elt pornoster
Actrice Ellen ten Dam-
linnenkort te bewonde-
pornoster. Zij speelt de
de Engelstalige psycholo-
thriller 'Castings'. Ande-
in in de film zijn voor
Metsers III, Klemens Pa-
de Mexicaanse acteur
n Martinez, die eerder
meer te zien was in de
film 'Die another day',
filer van regisseur Ad Bol
over een pornoster die er
komt dat haar moeder
een natuurlijke manier
irven. De Nederlandse
;tie heeft bijna een half
neuro gekost en is opge-
in Spanje.
;ramma
Het programma van
i is bijna rond. De orga-
van het Leidse popfesti-
op 11 juli zijn 23ste edi-
peft, wil nog één band
gen. De volgende arties-
i gecontracteerd voor de
odia in De Leidse Hout:
ckies, Ian Siegal, The In-
onals, Sioen, OLaBOLA,
aard Bakkebaard, At-
Disconnect, het Leidse
en All Hands On Decks.
te plaats
ia! Rage
Jeest - De Oegstgeester
■rimal Rage is winnaar
len van de Highschool
j Competition 2004. De
ie inaakte tijdens de finale,
rd gehouden in het Tey-
College in Oegstgeest,
s de jury de meeste in-
b Iet Katwijkse The Dead
s eindigde als derde in de
ijd. De Highschool Mu-
npetition is een educa-
1 iject voor Zuid-Holland-
0 leren en bestaat, behalve
bandcompetitie, onder
it een poëziewedstrijd,
nement is een initiatief
Zuid-Hollandse Pop-
i samenwerking met de
:lub en PJ Partners.
ird Reve
erpleeghuis
ien a/d leie - Schrijver
'Reve is gisteren opgeno-
een verpleeghuis in Bel-
"f zelfbenoemde volks-
'er lijdt aan de ziekte van
mer en lag al 3,5 maand
1 iekenhuis in Deinze. De
i s in zo'n vergevorderd
n dat hij continu moet
verpleegd, aldus le-
irtner Joop Schafthuizen,
jdt al lange tijd aan de
Hij werd in november
lar ook al voor opgeno-
m het ziekenhuis, maar
in toen voor twee maan-
ug naar huis in Mache-
de Leie. Reve is in de-
vorig jaar 80 jaar ge-
e nacht'
oscoop
De telefilm 'Stille
van regisseuse Ineke
lan wordt in de bioscoop
A racht. De psychologische
draait vanaf medio sep-
in meer dan zestig Ne-
Ise theaters. Het gebeurt
ilden dat een film die
levisie wordt gemaakt
oren in de bioscoop uit
eerder was dit het geval
films 'Familie' en 'Cloa-
laatste trok bijna
/|j Ibezoekers. 'Stille nacht'
ver vijf meisjes die op
aan naar een seriever-
ar nadat een van hen
istfem is misbruikt.
Hillen
leden
Kees Hillen, tien
'J[ ig de artistiek leider van
Iterdams Philharmonisch
is afgelopen weekeinde
15 'en. Hij was 58 jaar oud.
werd in september 2000
j üassieke Muziek bij de
w, en functie die hij van
't 1983 ook bij de Vara
45 We. Hij was toen mede
•ordelijk voor de ont-
igvan de Matinee op de
iterdag, de huidige Za-
latinee, hèt klassieke-
'rogramma van de Pu-
mroep op Radio 4. In
bij het Rotterdams Phil-
ich wist Hillen de hui-
fdirigent Varélery Ger-
dit orkest te binnen en
tond dan ook aan de
het jaarlijkse, zeer
pUe Gergiev Festival.
leiden - Het Trianon-theater in
Leiden vormt het décor voor
een klein, internationaal festival
voor 9.5 mm films. Op donder
dag 20 en vrijdag 21 mei verto
nen 11 deelnemers uit Enge
land, Frankrijk, Duitsland, Italië
en Spanje er hun films. De or
ganisatie is in handen van cine-
astengroep Ciné 9.5 uit Wasse
naar. Volgens afspraak doet de
gene die de regie voert, niet
mee aan de wedstrijd. De Ne
derlanders moeten ditmaal op
eigen terrein toekijken.
Het 9.5 mm formaat is een vin
ding van Charles Pathé uit
1920. Hij produceerde in Parijs
niet alleen films, maar ook ca
mera's, projectoren en andere
technische accessoires. De
broers Pathé waren de oprich
ters van een bedrijf dat vandaag
de dag is uitgegroeid tot een
groot cinema-concern met me
gabioscopen onder andere in
Amsterdam en Den Haag. Het
9.5 formaat heeft bijzondere ei
genschappen en is economisch
door haar midden-perforatie.
Het resultaat is een groter netto
beeldformaat. Daardoor komen
de prestaties dicht bij de beken
de 16mm film, die door de pro
fessionele cineasten nog steeds
in gebruik is.
Op Hemelvaartsdag krijgt het
publiek tijdens twee gratis
voorstellingen een beeld van
het historische materiaal dat in
de loop van ruim 80 jaar is op
genomen en wordt bewaard in
musea en particuliere archie
ven. Er zijn zowel beelden in
zwart-wit als in kleur. De ses
sies beginnen om 20.00 en
21.30 uur.
Een dag later is de wedstrijd
waaraan 11 deelnemers uit ver
schillende landen hebben inge
schreven. Gelet op het aantal
deelnemers met hun gevolg en
de grootte van de (kleine) zaal
is er misschien wat minder
ruimte voor het publiek. Hier
geldt dat wie het eerst komt, het
eerst maalt. De competitie be
gint om 20.00 uur.
theater recensie
Susanne Lammers
Voorstelling: Paranormaal Gedoe van
Peter van den Bijllaardt door
Toneelvereniging Tot Ieders Genoegen.
Regie: John Donders. Spel: Jeske
Boorsma, Maurice Zondag e.v.a. Gezien:
17/5, Schouwburg, Leiden.
Heel even lijkt het nieuw en
verrassend te worden, het len
testuk van Tig. Een weduwe
zoekt een medium om haar
man om vergeving te vragen,
want.zij voelt zich verantwoor
delijk voor zijn plotselinge dood
door een hartinfarct.
Dat is een aardig gegeven, dat
genoeg mogelijkheden biedt
om bijvoorbeeld het heden
daags gezweef in het komische
te trekken, maar zo loopt het
helaas niet in Paranormaal Ge
doe. Van geestigheid is geen
sprake, we moeten het doen
met onderbroekenlol.
Het stuk is bepaald geen won
der van subtiliteit. De plot is
dun, het tempo traag en de hu
mor vooral ranzig. De schrijver
heeft toch geen afstand kunnen
nemen van de beproefde mid
delen en voert een inhalige ex-
minnares annex callgirl op, die
de zaak met hulp van een arm
lastige familie ter hand neemt,
maar pas ver na tienen zijn we
het stadium van de voorberei
dingen voorbij en begint het
verhaal vorm te krijgen. Dan
blijkt het een slecht aangeklede
combinatie van de twee Oud
hollandse spreekwoorden: wie
een kuil graaft als twee hon
den vechten. Het grootste deel
van het stuk is vulling, nog af
gezien van de sinaasappels die
Maurice Zondag gebruikt om
zijn travestierol van medium
vorm te geven.
Geen wonder dat Tig er niet uit
komt. Spelplezier is nauwelijks
waarneembaar en het tempo,
dat toch al niet hoog ligt, wordt
nog verder vertraagd door niet
helemaal geslaagd gehakketak,
waar veel te grote gaten tussen
vallen. Er wordt bovendien veel
te veel koffie gedronken en te
weinig op en met elkaar ge
speeld. Maar gezegd moet wor
den dat het ook niet meevalt
om zulke dubieuze teksten met
flair te brengen. De enigen die
er nog een beetje leven in bren
gen, zijn Jeske Boorsma, die
een enfant terrible speelt, en Li-
dia Meunier, die een goed ge
slaagde haaibaai neerzet, maar
ook hun personages zijn te plat
gehouden om echt contouren
te krijgen. Paranormaal Gedoe
is ver beneden Tigs stand.
door Barenda Grutterink
den haag/anp - Regisseur Jos
Thie zei het twaalf jaar geleden
al tegen Karei de Rooij en Peter
de Jong, toen nog Mini en Maxi:
„Ik ga met jullie 'Wachten op
Godot' van Samuel Beckett
doen!" Zaterdag gaat de toneel-
klassieker in een regie van Thie
in première bij het Nationale
Toneel in de Koninklijke
Schouwburg in Den Haag, met
De Rooij als Estragon en De
Jong als Vladimir.
Thie kwam destijds al op het
idee voor een 'Wachten op Go-
dot' met dit tweetal door de on
derlinge verstandhouding en de
manier van werken van De
Rooij en De Jong. Het stuk gaat
immers over twee mannen, on
losmakelijk met elkaar verbon
den, die samen hoopvol wach
ten op iets dat eigenlijk ondui
delijk blijft: Godot. Ondertus
sen voeren ze een absurdisti
sche, wat clowneske conversa
tie.
„Beckett greep voor dit stuk te
rug op wat hij in vaudevilles in
zijn geboorteplaats had zien
doen, en ook op de Marx Bro
thers. Zijn droom was het ooit
te laten spelen door Charles
Chaplin en Buster Keaton,
maar dat is er niet van geko
men", vertelt De Rooij.
Volgens het duo is 'Wachten op
Godot' vaak wat zwaar uitge
voerd, nu wordt het lichtvoeti
ger, naar de mening van De
Rooij en De Jong meer in de
trant die Beckett voor zich moet
hebben gezien. „Het gaat ge
woon over iets dat mensen als
vanzelfsprekend kunnen mee
maken, het gaat over niks en
over alles."
Het clowneske is het duo na
tuurlijk op het lijf geschreven,
maar het publiek moet ondanks
de luchtiger aanpak toch niet
denken Mini en Maxi op de
planken te zullen zien. Het
tweetal gaat echt dieper. De
overeenkomsten met Mini en
Maxi zijn echter wel een be
langrijke basis. De samenwer
king tussen De Rooij en De
Jong is 35 jaar oud. „Dat brengt
ons heel dicht bij dit stuk. Het
gaat over twee mannen die ook
al zo lang bij elkaar zijn. Je kent
elkaar zo goed", aldus De Rooij.
De Jong: „Mooier kan het niet."
Hij verwacht ook helemaal niet
dat het publiek zijn collega en
hem nog langer als Mini en
Maxi zullen beschouwen, on
danks de raakvlakken van Vla
dimir en Estragon met het duo.
„Er zullen misschien nog een
paar mensen binnendruppelen
die van Mini en Maxi uitgaan,
maar ik denk dat we het pu
bliek goed hebben voorbereid."
Het drietal kijkt inmiddels al
verder dan Godot. De Jong:
,,Als dit bevalt, gaan we mis
schien over een paar jaar 'The
Sunshine Boys' doen van Neil
Simon." Ook dat gaat weer over
een duo, revue-artiesten. Ze
zijn met bonje uit elkaar gegaan
en worden op hun oude dag
door de televisie bij elkaar ge
bracht.
Het is nog toekomstmuziek.
Eerst maar eens die 24 voorstel
lingen van 'Wachten op Godot',
exclusief in de jubilerende Ko
ninklijke Schouwburg. „Wel
een investering hoor, zoveel
voorbereiding voor zo weinig
voorstellingen. Met Mini en
Maxi deden we wel drie jaar
met een productie, al werd daar
wel continu aan geschaafd",
mijmert De Rooij.
Misschien blijft het ook wel niet
bij 24 opvoeringen. Theaterdi
recties van overal bedelen al
om de voorstelling. „We heb
ben dat voorlopig tegengehou
den", vertelt De Rooij.
Al met al is het een heel avon
tuur, waar de heren 's nachts af
en toe van wakker schrikken.
„We steken enorm onze nek
uit", aldus De Rooij. De Jong:
„Het voelt als een examen."
Karei de Rooij (rechts) en Peter de Jong tijdens de repetitie van 'Wachten op Godot'.
Foto: ANP/Robert Vos
Dansvoorstelling 'Oor-sprong' in theater De Ware Liefde
gewinterde harde gitaarliefheb
ber dit jaar iets minder te bele
ven valt dan voorgaande jaren.
Geen Audioslave of Queens of
the Stone Age dus. Niet dat het
een nieuwe koers is die wij op
gaan. Het uitblijven van dat
soort groepen is puur toeval."
Een andere opvallende naam in
het programma is dj Tiësto. De
'beste dj ter wereld' maakt dit
jaar zijn debuut op het festival
in Landgraaf. „Verwacht echter
geen standaard dj-set van deze
man", beweert Smeets. „Want
hij neemt bijvoorbeeld ook vio
liste MEE en zangeres Kirsty
Hawkshaw mee. En dat doet hij
niet op elk doorsnee feest waar
hij draait."
Verder kan Smeets nog rekenen
op een aantal gegarandeerde
festivaltoppers als dancesensa-
tie Moloko, doorgewinterde
rocker Lenny Kravitz en het
progressieve, bombastische trio
Muse. Allemaal acts overigens,
die eerder ook op Pinkpop
stonden. Om maar aan te geven
dat de zoektocht naar verras
sende nieuwe groepen voor be
zoekers steeds moeilijker wordt
op een festival als Pinkpop.
Daar is volgens Smeets één gro
te uitzondering op: „Franz Fer
dinand, die groep moest en zou
ik per se hebben. Want dat is
juist wel weer een debuterend
bandje dat in de komende jaren
heel groot gaat worden. Dan
kunnen we toch mooi wel zeg
gen dat we die op Pinkpop heb
ben gehad."
Nog iets opvallends aan de pro
grammering van 2004: ADHD,
The Sheer, After Forever en
winnaars van popwedstrijd Nu
of Nooit, 37 Stabwoundz, zijn
de enige vier Nederlandse
bands die bovendien allemaal
op bij-podia mogen komen op
draven. Een bescheiden aantal
voor Pinkpop. Smeets: „We
hebben Kane, Anouk, Di-rect
en dat soort bands voorlopig
wel genoeg gezien op popfesti
vals. Eventjes 'nee' dus voor
hen.
door Alette Snijders
rijnsburg - Acht meiden in
strakke groene broeken met
crèmekleurige topjes die aan de
zijkant in een punt uitlopen.
Met zwierige en lenige bewe
gingen dansen ze op de klan
ken van de IJslandse zangeres
Björk door het oefenzaaltje van
balletschool Ita de Hes in Rijns
burg. Komende woensdag ge
ven ze in theater De Ware Lief
de van het Visser 't Hooft Ly
ceum in Leiden hun eerste
voorstelling, 'Oor-Sprong'.
Ita de Hes (37) traint de meiden
en is tevens voorzitter van de
stichting Basta! Deze stichting
stimuleert amateurdanskunst
en vraagt subsidies aan voor
dansgezelschappen. „De stich
ting vraagt telkens een andere
dansgezelschap om een optre
den te verzorgen. Deze keer
ben ik naar de danseressen van
mijn eigen balletschool ge
stapt", geeft De Hes aan.
In vorige jaren brachten de
meiden ook al een uitvoering.
In 'Oor-Sprong' zijn verschil
lende stukken uit die oude
voorstellingen samengebracht
met nieuwe danspassen. Vol
gens De Hes is het resultaat een
moderne dans met een vleugje
jazz. De voorstelling duurt on
geveer een half uur. Dansgroep
Dance Act uit Haarlem verzorgt
door Niels Guns
landgraaf - Veel commerciële
acts prijken op het affiche van
Pinkpop 2004. Op internet spui
en veel Pinkpoppers kritiek. Maar
tegelijkertijd rest de constate
ring dat de vijfendertigste editie
van Nederlands oudste festival
wellicht de meest veelzijdige tot
nu toe is.
Pinkpop 1998. Bezoekers die in
de voorste rijen van het festival
bivakkeerden en degenen die
thuis voor de buis zaten, weten
het misschien nog wel. Zange
res Anouk kreeg een ei naar
zich toegegooid en moest haar
truitje uittrekken om niet al te
besmeurd verder op te treden.
Anouk past niet op een festival
als Pinkpop, zou de verklaring
zijn voor de voltreffer.
Een jaar later: 1999. Ook ex-Ta-
ke That-lid Robbie Williams
heeft het zwaar te verduren op
het hoofdpodium van Neder
lands oudste popfestival. Ter
nauwernood weet hij een si
naasappel te ontwijken die hem
uit onvrede over zijn komst is
toegeworpen. Hij snoert de cri
ticasters vervolgens de mond
door het stuk fruit met een on
mogelijke karatetrap terug het
publiek in te schoppen en ver
zoekt iedereen die hem niet
welkom heet, hem met iets te
raken. Niemand durft meer.
Maar ook dit jaar is het weer
vrezen voor de rotte eieren en
dito tomaten gezien de behoor
lijk commerciële programme
ring. Op het festivalforum
www.graz.nl bijten tientallen
bezoekers fel van zich af. Zij
verwijten de organisatie geen
voeling te hebben met de be
zoekers en stellen dat ook dit
jaar, net als de vorige editie,
niet uitverkocht zal raken. 'De
grote fout van Jan Smeets is dat
hij het over een totaal andere
boeg wil gooien. En dat mislukt.
Mensen die dit jaar toch gaan
zijn verstokte fans of jonge
De meidenband Sugababes, hier tijdens de uitreiking van de MTV-Awards, zal heel wat wenkbrauwen op Pinkpop doen fronsen.
Foto: EPA/Anthony Harvey
meisjes. Maar vele Pinkpopgan-
gers zoals ik die al elf keer zijn
gegaan, haken nu echt af, zo
meent een bezoeker van het fo
rum. Niet iedere bezoeker van
het forum is het met deze stel
ling eens, maar de bijval is be
hoorlijk groot. De echte Pink
popper lijkt te vrezen voor een
ietwat te commerciële toe
komst.
Maar wie veroorzaken nu ei
genlijk al deze commotie?
Touwtrekker van het - voor
Pinkpoppers - rariteitenkabinet
is toch wel de meidenband Su
gababes. Van alle meidenbands
die vanuit Engeland de hitlijs
ten bombardeerden, is dit drie
tal weliswaar het meest span
nend en onweerbarstig. Maar
dat een commerciële act als de
ze heel wat wenkbrauwen op
een popfestival als Pinkpop kan
doen fronsen is duidelijk.
En ook N.E.R.D (de 'rockband'
van hitmachine The Neptunes
die o.a. scoorden met produc
ties voor Britney Spears en Jus
tin Timberlake) en The Black
Eyed Peas zijn niet alledaagse
gasten die het hoofdpodium
van Pinkpop 2004 op pinkster
maandag bezetten. Maar wel
leuk voor de iets meer hiphop
gerichte bezoekers, dat zeker.
Of is het een knieval voor het
jongere publiek? Feit is dat een
aantal van de groepen het niet
slecht zouden doen, of deden,
op de TMF-awards.
Als iemand de komst van bo
vengenoemde acts in een per
spectief kan plaatsen, is het or
ganisator Jan Smeets wel. De
Limburger viert dit jaar zijn vijf
endertigste Pinkpop en heeft al
veel kritiek gekregen op de pro
grammering. Uit de losse pols
kan hij zo een aantal bands
noemen die ook in het verleden
op onbegrip stuitten. „Dat de
Pretenders op Pinkpop stonden
vond men destijds al vreemd.
En ook Doe Maar vonden som
mige fans van het festival maar
niks. Of meer recent kon Oasis
ook niet echt op veel steun
vooraf rekenen. Ach, er zal elk
jaar wel iemand zijn die kritiek
zal spuien. Daar luisteren we
wel naar, maar je moet er reke
ning mee houden dat we met
Pinkpop een traditioneel festi
val neerzetten. En hierop is ook
plek voor de iets meer populai
re bands", aldus Smeets. „Maar
ik geef toe dat er voor de door-
haar op school te komen. „In
deze groep is het niveau qua
techniek ook heel verschillend.
Als ze ambitieus zijn, een hart
voor moderne dans hebben en
echt willen, is het al genoeg."
De acht meiden, in de leeftijd
van 16 tot 23 jaar, trainen nu al
een tijdje in dezelfde samen
stelling. Volgens de 17-jarige Li-
sanne de Priester gaat het
steeds beter en heeft iedereen
veel zin in het optreden. „We
treden wel vaker ergens op,
maar dit is toch anders en pro
fessioneler."
Als het aan hun lerares ligt, blij
ven de meiden op dit niveau
doorgaan. Na het optreden in
Visser 't Hooft Lyceum staat in
augustus het straatfestival in
Leiderdorp te wachten. Ook
heeft De Hes in samenwerking
met Kunstgebouw Zuid-Hol
land enkele optredens voor el
kaar gekregen in het LAKtheater
in Leiden, Parktheater in Al
phen aan den Rijn en in het
Evertshuis in Bodegraven. „Ik
wil nu subsidie voor ze aanvra
gen en ben op zoek naar danse
ressen die onze groep willen
versterken."
'Oor-Sprong', 19 mei in Thea
ter de Ware Liefde van het Vis
ser 't Hooft Lyceum aan de Ka-
gerstraat in Leiden. Kaarten
kosten 6 euro per stuk.
het gedeelte voor de pauze.
„Zelf deins ik ook bij Dance Act.
Die danseressen zijn wat ouder
dan mijn leerlingen."
Al twee seizoenen oefenen ze
elke week voor 'Oor-Sprong' bij
De Hes. „Dan trainen we één
uur en drie kwartier op choreo
grafie. Ik ben hun artistiek lei
der." Daarnaast moeten de
meiden één uur in de week wij
den aan een andere training.
„Dat kan van alles zijn. Een
meisje zit op kunstschaatsen.
Daar krijgt ze ook genoeg trai
ning. Anderen volgen weer trai
ning via een extra les op mijn
school."
De Hes let heel goed op de
voorbereiding van haar leerlin
gen. Wanneer ze willen begin
nen met de eerste danspasjes
roept De Hes ze meteen tot or
de. „Eerst goed rekken en strek
ken." Blessures kunnen ze vlak
voor de voorstelling niet ge-
Danseressen
van ballet
school Ita de
Hes zijn hard
aan het oefe
nen voor hun
optreden in
theater De
Ware Liefde.
Foto: Hehk
Bouwman
bruiken.
Tijdens het optreden wikkelen
twee meiden zich sierlijk in een
denkbeeldige sjaal. Anderen
wringen zichzelf op de grond in
de meest onmogelijke posities,
terwijl het lijkt alsof het een ei
tje is. „Ik zie genoeg fouten,
maar je moet er wel rekening
mee houden dat het amateurs
zijn." De Hes wil dan ook bena
drukken dat je geen groot
danstalent hoeft te zijn om bij