KUNST CULTUUR Rapenburgconcert in een groter jasje Gewaagde kleuren Hollandse pot, geen exquise maalti Huiveringwekkend mooie strijkerstragf J Van Hoi 8c De Kt raak en n De dubbel van de duivel zaterdag 15 MEI 2OO4 Welke film zou iedereen gezien moeten hebben? Wat is het mooiste boek ooit geschreven? Welke muziek weet telkens weer te ontroeren? Wat is het mooiste kunstwerk aller tijden? Kortom: waarmee is Ruud Visser, directeur van het LVC in Leiden, in de zevende he mel? Beste cd? „Moeilijk, maar ik heb gekozen voor 'Doolittle', van de Pixies. Uit 1989 geloof ik. Een fantasti sche cd. De band heeft veel be tekend voor de popmuziek. Het is toonaangevend wat zij hebben gedaan. Ze hebben veel navolging gekregen van andere bands. Als je dat als band voor elkaar krijgt, is dat heel bijzonder. De Blood hound Gang maakt bijvoor beeld verwijzingen naar hun muziek. Ik heb de keuze voor die cd verder ook gemaakt om dat zanger Frank Black vorig jaar nog in het LVC was. Toen werd er voor het eerst weer ge sproken over een reünie. Bij Pinkpop staan ze deze zomer weer met de originele line-up. Misschien een reden om maar weer eens het open veld op te zoeken voor een concert. Nor maal gesproken geef ik de voorkeur aan kleine rokerige zaaltjes, die naar pis en bier stinken. Muziek verwaait snel op een groot veld en je treft er meestal een andere sfeer dan waar je eigenlijk naar op zoek bent. Het is zo massaal." Beste boek? „'Zen and the art of motorcy cle maintenance'. Van Pirsig, uit 1974. Ik pak het nog wel eens om er weer een stukje in te lezen. Met andere boeken doe ik dat niet. Ik was negen tien toen het boek verscheen, en was bezig met motoren. In het boek wordt ook een leuke link gemaakt tussen denken en een motor. En ook het element van reizen zit erin. Ook dat spreekt mij aan. Ik lees graag boeken van Zuidamerikaanse schrijvers. Ik heb heel veel ge reisd in Zuid-Amerika en heb nog gewerkt in Mexico, als goud- en zilversmid, mijn oor spronkelijke beroep. Het conti nent en de mensen spreken me om de een of andere reden aan. Misschien heeft die fasci natie ook te maken mensen als Allende en Che Guevarra. Het gebied met tal van dictatoriale regimes was in de jaren zeven tig in beweging. Mogelijk dat daarom veel mensen van mijn generatie er nog steeds een binding mee hebben." Beste film? „Daar hoef ik niet lang over na te denken: Dr. Strangelove. Het is een film uit de tijd van de koude oorlog, maar hij is nog steeds actueel. De gekte, de lulligheid waarmee beslissin gen worden genomen door de machthebbers. Zonder het op die momenten te hebben be seft, is de wereld tientallen ke ren door het oog van de naald gekropen. Buiten dat is Peter Sellers natuurlijk bijzonder grappig in die film." Beste kunstwerk? „'De Schreeuw* van Edvard Munch. Ken je dat, datje als kind gefascineerd was door een klein stukje in het behang? Door die vlekken die juist op dat plekje zaten? Dat heb ik ook met 'De Schreeuw'. Alleen fascineert het hele doek me. Alles daaraan is een schreeuw, tot en met de techniek, de stre pen in het schilderij. Helaas heb ik het schilderij nog nooit gezien. Ik ken het alleen van afbeeldingen." tekst: Herman Joustra foto: Mark Lamers Gezicht op Scheveningen van Vincent van Gogh. Foto: AP Van Gogh en de zee Amsterdam - Gelijktijdig met de grote zomertentoonstelling ge wijd aan de zeegezichten van Edouard Manet (18 juni tot en met 26 september 2004) organi seert het Van Gogh Museum een kleine expositie rond het thema Van Gogh en de zee. De presentatie toont een selectie werken die in het Engelse Ramsgate, Scheveningen, het Zuid-Franse Les Saintes-Ma- ries-de-la-Mer en in Saint-Ra- my zijn ontstaan. De werken zijn afkomstig uit de eigen col lectie, aangevuld met enkele bruiklenen. Rietveld versus Kramer Amsterdam - Het Stedelijk Mu seum in Amsterdam brengt in zijn tijdelijke vestiging aan de Oosterdokskade een overzicht van de meubelcollectie van het museum. Centraal hierbij staan de werken van de Nederlandse ontwerpers Piet Kramer en Ger- rit Rietveld. De tentoonstelling Kramer vs Rietveld duurt van 16 mei tot en met 29 augustus. Nederlandse horrofilm kaatsheuvel - Filmproducent NL Film heeft een Nederlandse horrorfilm in de maak. De film, met de titel Wild Weekend, moet eind 2005 in de bioscoop te zien zijn. Producent Johan Nijenhuis, békend van onder meer Costa! en Volle Maan, wil de komende maanden de cas ting rondkrijgen. Oerol opent op sleepboot Terschelling - Het Oerol Festi val op Terschelling opent vrij dag 11 juni met een voorstelling van de Franse theatergroep Dé cor Sonore. Dans is dit jaar een van de speerpunten in het pro gramma. Oerol, met dit jaar als thema Niemandsland, heeft plaats van 11 tot en met 20 juni. Solisten Bolsjoj Ballet in Den Haag den haag - Solisten van het we reldberoemde Bolsjoj Ballet uit Rusland verzorgen 11 en 13 juni speciale galavoorstellingen in respectievelijk het Nederlands Congrescentrum in Den Haag en het Zaantheater in Zaan dam. Het programma omvat moderne balletten, maar ook delen uit klassiekers als het 'Zwanenmeer' en 'Giselle'. muziek recensie Herman Joustra Concert: Slagerij van Kampen met Blow. Gezien: 14/5, Stadsgehoorzaal Leiden. Nee, nog niet zo oud als Me- thusalem. Of de weg naar Kra lingen. Maar desalniettemin heeft Slagerij van Kampen in middels al een heel respectabe le leeftijd bereikt. De slagwerk- gproep timmert al ruim twintig jaar aan de weg. Dat kan na tuurlijk alleen als er genoeg lief hebbers bestaan voor dit genre muziek. Nou, die waren er en die zijn er volop. Ook de Stads gehoorzaal zat weer bomvol. Het is al snel duidelijk waarom; Slagerij van Kampen maakt zeer toegankelijke slagwerkmu- ziek. Zonder al te veel tierlantij nen, ongebruikelijke maatsoor ten, virtuoze roffels of com plexe ritmestructuren. Nee, de groep speelt zeer toegankelijke nummers, die stuk voor stuk prima te volgen zijn. Het recept van de drie heren en twee da mes: begin met een relatief simpel ritme, het liefst een vierkwarts of een shuffle en weef daar langzaam aan, stukje bij beetje, verschillende pa troontjes doorheen. Met hier en daar even een wisseling in tem po. Zo ging het altijd en zo gaat het ook nu. Het nieuwe pro gramma 'Blow* herbergt al die oude, vertouwde truukjes van de slagerij in zich. Dus ook met hier en daar een bas, of toetsen ter aanvulling Kortom, heel vertrouwd allemaal. Toch schuilt daarin juia grootste gevaar. De mui heeft zo iets heel voorsp verrassingen zijn nauwe noteren. Het is allemaal eerder vertoond. Bovem hebben bijna alle nunin zelfde dynamiek. Wendi volume, in intensiteit, zi échaars. Dat Slagerij van pen de zaal bij vlagen, 0 het gebrek aan muzikale tie, toch in lichterlaaie zetten, is voor een groc danken aan het visuele Met gekleurde lichten, v en - niet te vergeten - dej. tijtelijke verschijningen jj( slagwerksters Boudinei Slobbe en Bente Olie. D ec harde slagen en het stral a doen de rest. Kortom, ei frj ge Hollandse pot, geeni ;e maaltijd voor fijnproeve ,s muziek recensie Lidy van der Spek Concert: Amsterdam Sinfonietta o.l.v. Mark Wigglesworth, m.m.v. Janny Zomer (sopraan). Gehoord: 13/5, Stadsgehoorzaal, Leiden Alléén Amsterdam Sinfonietta kan zijn concertserie zo weer galoos mooi, bovendien buiten gewoon doordacht afsluiten. Door twee dramatische, sacraal getinte strijkkwartetten zo niet op een hoger, dan wel op een ander plan te zetten, als inspi ratie bron, als de idee achter dit onvergetelijke concert. Zo zingt de sopraan Janny Zo mer Schuberts lied 'Der Tod und das Madchen' dat hij later bewerkte in zijn gelijknamige strijkkwartet. Vervolgens speelt Sinfonietta van dit kwartet de orkestbewerking van de hand van Gustav Mahler. Ook Sjostakovitsj krijgt zo z'n tweeledige metamorphose. Ru- dolf Barshaï bewerkte zijn meest aangrijpende strijkkwar tet voor kamerorkest, waarin te gen het einde een cellosolo voorkomt: een citaat uit de ope ra 'Lady Macbeth uit Mtsensk'. Sinfonietta laat deze gezongen aria uit Sjostakovitsj' opera voorafgaan aan de uitvoering van deze bewerking door Barshaï. Tijdens zo'n schitterende uit voering moet je geen vergelij kingen trekken tussen de vier stemmen van een strijkkwartet en de veel compactere vier stemmigheid van een strijkor kest; dat hindert maar. Met Sjostakovitsj' Achtste (opgedra gen aan de slachtoffers van het fascisme), en Schuberts Strijk kwartet in d 'Der Tod und das Madchen' als platonische con cepten vaag in het achtf1611 hoef je niets anders te d Eei je onvoorwaardelijk ove311 aan Sinfonietta. Want wie kan beter de P wonderbaarlijke klankw V van Dmitri Sjostakovitsj Franz Schubert wortels 1 I gels geven. In overgang! sen heftige hartstocht ei ju' haast frivole lichtheid, ti monumentale kracht en3 j schijnende kwetsbaarhef Sinfonietta een grootme Organisch ademend, vo dig kleuring en intensiti 'P1 rend, de loop van het ve 311 nimmer uit het oog verb ia houdt het strijkorkest 01ln 2 ding van Mark Wigglesv331 de ganse avond volledig10 ban. In bewerking én ui!3 n spant Sjostakovitsj deb ,c zonder iets af te doen ai13 s betoverende spel van li' donker in Mahlers visie Schuberts doodsverlang ',nc3 Sf theater recensie Wijnand Zeilstra Voorstelling: 'Dolle Pret' doon van Houts en Tom de Ket. Gei schouwburg Leiden. Leuk doen over leuk doei is niet gemakkelijk. Tochj beren Van Houts en De] in 'Dolle Pret'. Het cultuj bod in ons land is in hue grotendeels 'verpretparlfl die stelling scoren ze een en dragen ze bij aan een) discussie. Of het nu gaatj op hoge kijkcijfers gerichl visieamusement of om d| rethausse die nog altijd 0 staat voor uitverkochte a vaak, heel vaak is daarbij] pervlakkigheid troef. Hel bliek wil vermaakt worda moeten het vooral 'leuk] den. Een intrigerend uiw punt waarover het duo m men van theater een duid statement wil maken, j Dat doet het aan de hamj een hele reeks spelscènes soms een originele invaln Als publiek zijn wij de ai in een grootschalig, gesi eerd project en zij beidei enige twee toeschouwen naar ons kijken en comn geven. Of de Endemol-ai suggesties om een stukv Shakespeare 'publieksvii lijker' te maken. Op zulki menten worden geestige onder water uitgedeeld Zo beschouwen zij bijva imitaties als een buitengi goedkope vorm van vera Interessante opvatting, 1 wat gebeurt er in hun pi ma? Al imiterend stellen populaire geïmiteer aan kaak. De gulle lach die zi de imitatie van Tommy! scoren, is daarbij dubieu chen we nu om de impü kritiek die beoogd lijkt, 0 chen we om het typetje 1 dit geval kun je nog spre van een dubbele gelaagi die past bij een program inhoudsloosheid bekritis Maar helaas, wat ook ali dere programma's van is gebeurd, soms slaan z plank behoorlijk mis en ze in hun zelf gegraven Neem nu bijvoorbeeld 'I waar zij 'Pomo-Idols' te willen stellen. Dus is eri jurylid annex presentato een spiernaakte kandida grond in boort Dan gaa fout: sterke overdrijving te lange scène waarvan doeling er duimendik bo ligt. De dubbele bodem dwenen. Wat resteert, n griezelig dicht de plathe men wenst door te priki cannes - De Nederlandse pro ducenten Staccato Films en Co- rino Films gaan een film maken over de dubbelganger van Uday Hoessein, de gevreesde zoon van de voormalige dictator van Irak. De producenten kochten in Cannes samen met een fi nancier voor miljoenen euro's de rechten van de twee boeken die Latif Yahia schreef over zijn tijd als dubbelganger. De titel van de film wordt The Devil's Double, naar een van de boe ken. Wie in de engelstalige pro ductie van tien miljoen euro de hoofdrol zal spelen, is nog niet bekend. Staccato en Corino kaapten het verhaal van Latif Yahia voor de neus van grote Amerikaanse studio's weg. door Herman Joustra leiden - Het Rapenburgconcert moet een groter, beter en aan- sprekender evenement worden. Eentje waar de stad trots op kan zijn. Daarom heeft de organisa tie besloten tot een andere op zet, die uiteindelijk tot grotere naam en faam moet leiden. Kort en bondig gezegd: het evene ment beslaat drie in plaats van twee dagen, verschuift een eind je op het Rapenburg, en gaat nauwer samenwerken met de culturele instellingen in de stad. Niet dat het evenement tot nu toe geen fluit voorstelde. De verschillende concerten trok ken behoorlijk wat toeschou wers. Maar een werkelijk grote uitstraling, zo een waarvoor mensen van heinde en verre komen toegestroomd, had het niet. Als het aan de organisatie ligt, is dat voorgoed verleden tijd. Om maar met de data te beginnen: het Rapenburgconcert vindt dit jaar plaats op 26, 27 en 28 au gustus. Een dag meer dan vroe ger dus. Op die manier moet het beter mogelijk zijn liefheb bers van verschillende genres beter te bedienen. „Een duide lijke doelgroepprogramme ring", in de woorden van Hugo de Bruine, die dit jaar voor het eerst bij de organisatie is be trokken. „De vrijdagavond is bedoeld voor het publiek van 25 tot 45 jaar en voor studen ten. Met lekkere, swingende muziek. Met films ook, op reus achtige doeken. De zaterdag is er dan voor de jongere doel groep. Met deejays en een of twee grote namen uit de pop wereld die speciaal de jongeren zullen aanspreken. De zondag is er tot slot voor de klassieke muziek." Aan de invulling van een deel van het programma hebben ook de kersverse Faculteit der Kunsten van de Universiteit Leiden en de Stadsgehoorzaal hun steentje bijgedragen. Zo heeft de laatste bewerkstelligd dat Holland Symfonia op het podium in het Rapenburg komt te staan. „Dèt is nou een voor beeld van een nauwere samen werking met verschillende cul turele instellingen. Die samen werking kan nog op veel meer manieren. Zo zou het toch prachtig zijn als ten tijde van het Rapenburgconcert alle cul turele instellingen ook zijn te bezoeken." Dat laatste is voorlopig nog toe komstmuziek, maar als het aan de organisatie ligt zeker geen utopie. Op dit moment zijn er al gesprekken gaande om die plannen van de grond te krij gen. Uiteindelijke doel wat dat betreft: „Het Rapenburgconcert als feestelijke aftrap van het culturele seizoen in Leiden." De verschuiving aan het Rapen burg zal ook zeker bijdragen aan een grotere uitstraling. Het stukje gracht ter tussen pakweg de oude universiteitsbiblio theek en café 'Espérance was een mooie plek, maar de nieu we, tussen het Academiege bouw en café Barrera is nog be ter, meent Jan Kiewiet de Jonge van de organisatie. „Tussen twee bruggen. Bezoekers kun nen nu makkelijker een rondje lopen. Bovendien is het podi um nu ook van een grotere af stand al te zien. Het stuk Ra penburg vanaf de Breestraat willen we ook gaan versieren met vlaggen." Hij wil er maar mee zeggen dat het evenement op die manier als het ware de stad wordt ingetrokken. De sponsors blijven natuurlijk belangrijk bij een evenement dat aardig in de papieren loopt. Ook wat dat betreft is er goed nieuws te melden, zegt De Bruine. „We denken binnen kort overeenstemming te krij gen met een hele grote." Dat betekent overigens niet auto matisch dat ook meteen veel grotere artiesten worden bin nengehaald. Kiewiet de Jonge: „Wel grotere en betere. Maar geen artiesten die te veel pu bliek trekken." Om die reden werd een optreden van Blof vo rig jaar in overleg met het ma nagement van de band afgelast. Omdat de veiligheid van het publiek niet meer te garande ren was. „Dat doen we dus niet meer. Iets als Golden Earring zal hier niet spelen." Het publiek zal overigens dit jaar de artiesten beter kunnen zien dan in voorgaande jaren. De ponton met sponsoren ligt niet langer voor het podium van de optredende musici. In plaats daarvan ligt die nu tus sen de pontons voor het pu bliek. Het enige verschil is dat de schuit van de sponsoren ho ger is. Het Rapenburgconcert schuift meer naar het midden op. Foto: Dick Hogewoning Een kleurrijk overzicht van zogeheten 'outsider kunst'. Foto: Taco van der Eb leiden - Wie dezer dagen de Leidse Waag binnenwandelt, loopt een zee van kleuren tegemoet. Voor de tweede keer wordt er de expositie 'geWAAGt' gehouden. Een kleurrijk overzicht van zo geheten 'outsider kunst', werk van verstandelijk gehandicapte kunstenaars uit vier Nederlandse ateliers en uit Suriname. Naast het in Leiden bekende werk van het atelier Kunst en Vliegwerk is werk te zien van kunstenaars uit atelier De Haagse School, in Den Haag, atelier Herenplaats uit Rotterdam, en van atelier De Kaai uit Goes. Daarnaast wordt er werk getoond van Atelier Matoekoe uit Paramaribo, Suriname, wat de expositie een internationaal tintje geeft. Bovendien hangen in de Waag portretfoto's van fotograaf Jan Scheerder, door de kunstenaars gebruikt als inspiratiebron voor hun schilderijen. Volgens Rob van 't Zelfde, begeleidend kunstenaar bij Kunst en Vliegwerk, onderscheiden de doeken van verstandelijk gehandi capten zich van ander werk door de puurheid. „Verstandelijk gehandicapten werken niet met bepaalde stijlen. Het komt bij hen echt recht uit het hart. Dat maakt het werk zo mooi." Uiteindelijk is het doel van Kunst en Vliegwerk een grote expo sitie te houden in Brussel met werk uit verschillende Europese ateliers van gehandicapte kunstenaars. 'GeWAAGt 2004' - De Waag. Nog te zien: vandaag en morgen van 11.00 tot 17.00 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 28