KUNST CULTUUR Decorstuk telt niet bij 'Ocean's Twelve' Dolf Jansen laat meer van zichzelf zien Een grote persoonlijkheid zonder echte boodschap DIJKSMAN VAN HAASTEREN DIJKSMAN TOYOTA donderdag 6 mei 2oo4 theater recensie Wijnand Zeilstra Voorstelling: 'Jansenpraat' van en door Dolf Jansen. Regie: Koos Terpstra. Gezien:5/5, schouwburg Leiden. Daar nog te zien: vanavond. Hij geniet nog altijd zichtbaar van het echte theaterwerk. Even geen kijkcijfers en dat soort za ken, gewoon lol maken in een zaal met vijfhonderd mensen. Dolf Jansen mag dan BN'er zijn, presentator van radio- en tele visieprogramma's en veelge vraagd columnist, op het thea terpodium keert hij weer even terug naar de bron. 'Jansen praat' heet het pro gramma. Nou is dat geen nieuws, want we kennen hem niet anders dan als spraakwa terval. Maar van een uiterst on handige slungel is hij wel steeds meer een allround performer geworden. In dat opzicht is zijn tweede solo zeker verrassend te noemen. Jansen laat meer van zichzelf zien. Hij zingt diverse teksten, waarvan sommige zelfs met een onmiskenbaar gevoeli ge strekking. En hij stelt tame lijk serieus de vraag, of hij als vader tegenover zijn twee kin deren van vijf en zeven jaar mag liegen. Waarna hij bekent dat hij zijn twijfels en zijn ang sten toch maar liever voor hen verzwijgt. Stevige muzikale begeleiding zorgt voor tegenwicht, want het mag natuurlijk niet té gevoelig worden. Met deze muziek zit het overigens wel goed. In de band zien we bijvoorbeeld de vertrouwde gezichten van Joop van Dijk en Arie van der Wulp (ooit Dubbel Dwars) die het vereiste sfeertje perfect aanvoe len. Als solist met een vijfmans- muziekformatie zorgt Dolf Jan sen dus meer dan ooit voor spektakel en show. En natuurlijk zijn er enkele rake opmerkingen die scoren. Maar helaas, niemand kan anderhalf uur aan één stuk door snedig en ad rem blijven. Toch pro beert hij dat wel, met kromme tenen tot gevolg. Want je kunt je afvragen, of de opmerkingen over politicus Gijs de Vries als pas benoemd terrorismebestrij- der, of over de vermoorde Ha- masleider sjeik Yassin zinvol cabaret opleveren. Is het niet toch een beetje makkelijk sco ren? Dat geldt zeker voor het gezeur over ringtones en op- blaasschapen als alternatief voor sekspoppen. 'V "ïVst; door Malika Sevil Amsterdam - Als Hollywood iets wil, mag het een paar centen kosten. Dat bewijst de ingrijpende verbouwing van een mo numentaal grachtenpand aan de Gouden Bocht in Amsterdam voor de film Ocean's Twelve, waarvoor de opnames gisteren zijn begonnen. Dat het in de grote Hollywoodkraker Ocean's Twelve allemaal draait om de roof van het eerste aandeel ooit, dat van de Verenigde Oostindische Compagnie, was al naar buiten gelekt. Bleef de vraag: waar? Nu, de kraak wordt hoogstwaar schijnlijk in het Kattenkabinet aan de Herengracht 497 gezet. Woensdag be gonnen in het museum de opnamen. Het rijksmonument uit 1667 is volgens betrokkenen getransformeerd in het on derkomen van een multimiljonair - nog al een excentrieke figuur, aan het interi eur te zien. De kamer-en-suite op de eerste verdieping is voor de gelegenheid tot de nok toe volgestouwd met de meest uitbundige vazen, schilderijen met barokke lijsten, meubels met hout snijwerk, stukgelezen boeken, je kunt het zo gek niet bedenken. Wie rechts het hoekje om gaat, stuit op een zware boekenkast die met een han dige beweging kan worden geopend en ziedaar: een geheime kamer. Een ver borgen ruimte met achter de lambrise ring een verborgen kluis. De rest laat zich raden. Aangezien het Kattenkabinet een schat bewaart en dus de uitstraling van een zwaar bewaakt fort moet hebben, waren wel de nodige aanpassingen nodig. En dus werden er door een horde Italiaanse decorbouwers de afgelopen dagen smeedijzeren tralies voor de ramen ge zet. Ook de entree was niet helemaal snor: een afstapje naar het soutenain, dat is te armetierig en weinig overtui gend voor een rijkeluiswoning. Daar werd een buitenproportionele deurlijst voor gezet. Een imposant ding van kar ton, dat met knap sponswerk een steen achtige uitstraling kreeg. Er werd de afgelopen dagen flink aange poot. De setmedewerkers sjouwden met vergeelde boeken heen en weer - ver moedelijk voor de nepkast - er werd een nieuwe houten voordeur gehangen en, om het helemaal af te maken, daarbo ven een fraai huisnummerbord, alweer met smeedijzer. Verder kwamen gemeentewerkers naar de Gouden Bocht om een flinke rij Am sterdammertjes uit de straat te lichten. Maar ja, van een filmproductie met ster ren als George Clooney en Matt Damon (die momenteel in het Amstel Hotel lo geren), Julia Roberts, Brad Pitt en nog een aantal andere veelverdieners, mag je verwachten dat ze ook niet moeilijk doen over een decorstuk meer of min der. Geen half werk. Neem nou alleen al de aanpassingen aan het monument aan de overkant van de gracht, daar waar het Prins Bernhard Cultuurfonds huist. Ook dit pand speelt een fraaie rol in de film, want vanaf het dak wordt op het Kattenkabinet gescho ten. De daklijst van dat monumentale pand aan de overkant, toch met de no dige tierlantijnen en een heuse adelaar, viel echter niet helemaal in de smaak bij de filmmakers. Maar niets is onoverko melijk in een miljoenenproductie: er werd een compleet nieuw geveldeel voorgezet. Amerikanen zijn sowieso niet snel tevre den. Zo wilden ze aanvankelijk filmen in het gebouw De Bazel, schuin tegenover het Kattenkabinet, maar ze lieten deze, toch niet onaantrekkelijke, optie vallen. Ook het Entrepotdok werd afgeschoten. Wel worden er opnamen gemaakt op de Heiligeweg en bij coffeeshop De Damp kring in de Handboogstraat. Onder de winkeliers in de buurt gaat het verhaal dat Clooney en Damon daar op Hemelvaartsdag worden gefilmd, terwijl zij een deal sluiten. Maar het circus be gint bij het Hotel Pulitzer aan de Kei zersgracht, waar de eerste scène werd gedraaid, die zich in de bar en buiten voor het hotel afspeelt. De hele maand mei zullen op verschillende locaties in de stad opnamen worden gemaakt. De Prinsengracht wordt met een rood-wit lint afgezet in verband met de opnamen van 'Ocean's T Foto: ANP/Rick Nederstigt IN MEMORIAM „Boodschap? Ik heb helemaal geen boodschap voor kinderen. Ik wil ze gewoon lol laten beleven met mijn boe ken. Ook hoeven ze van mij hele maal niets te le ren van de ver halen. Ben je mal. Ik ben toch geen docente?" Het is Thea Beekman ten voeten uit. Mo tieven? Idealen? Welnee. „Ik kies gewoon een on derwerp uit dat me interesseert en schrijf daar dan over. Daar moet je niet te veel achterzoeken." Het was een werkwijze die ze volhield tot in haar laatste boek, 'Ge kaapt' (2003). Zo eigenzinnig als ze was in het schrijven, zo ging ze ook met haar leven om. Toen er bij haar longkanker werd geconstateerd en er daarna uitzaaiingen volg den, liet ze al gauw weten 'geen polonaise' meer aan haar lijf te willen. Het was wel mooi ge weest. Ze stierf in de nacht van dinsdag op woensdag op tach tigjarige leeftijd. Thea Beekman werd geboren als Thea Petie op 23 juli 1923 in Rotterdam. Ze was enig kind en kreeg als meisje van haar ou ders geen kans om te studeren. In de huishouding kon ze veel meer tot nut zijn. Haar vader was kantoorbediende bij de Holland-Amerikalijn en werd in de crisisjaren werkloos. Op haar tweeëntwintigste trouwde ze met Dirk Hendrik Beckmann, wiens naam ze aan nam, maar waarvan ze later, op veler verzoek, op haar boeken de laatste -n- schrapte. De naam Beckmann klonk te Duits. Ze kreeg drie kinderen en begon pas met het schrijven van boeken toen ze alledrie groot waren. Wel was ze, in haar jaren als huisvrouw en moeder, al begonnen met het schrijven van stukjes in dames bladen en de Haagse Post. Ook schreef ze korte verhalen voor het jeugdtijd schrift Kris Kras en later voor Taptoe. In de jaren ze ventig nam haar carrière als au teur van jeugd boeken een hoge vlucht. Maar haar honger naar kennis en ontplooiing hield niet op bij het schrijven van boeken. In 1981, op 58-jarige leef tijd, rondde ze een universitaire studie sociale psychologie af met een scriptie over de invloed van boeken op jongeren. Een invloed die volgens haar margi naal was. Ofschoon ze meer dan twintig jeugdboeken en een enkel - mislukt - boek voor volwasse nen schreef, werd haar naam toch voortdurend in een adem genoemd met 'Kruistocht in spijkerbroek', waarvoor ze in 1974 een Gouden Griffel kreeg. Het verhaal over een jongen die met een tijdmachine midden in een kinderkruistocht belandde, wordt momenteel verfilmd. Thea Beekman heeft het eind resultaat niet meer mogen meemaken. Maar trots was ze wel dat haar boek uit 1973 ruim dertig jaar later nog steeds zo tot de verbeelding sprak. Een criticus vergeleek haar boe ken ooit met een zak Engelse drop: je kunt er niet vanaf blij ven, maar het is heel slecht voor je. Mocht Thea Beekman zich diep van binnen iets heb ben aangetrokken van die kri tiek, ze liet er nooit iets van merken. Kinderen vonden haar boeken heerlijk en daar deed ze het voor, liet ze altijd weten. En wat er ook over haar gezegd is, met haar oeuvre heeft ze voor altijd een belangrijke plek in de literatuurgeschiedenis verwor ven. Hanneke van den Berg Thea Beekman 1923-2004 Marconistraat 37, Hillegom, Touwbaan 22, Leiderdorp, Oegstgeesterweg 17-23, Rijnsburg, 0252-315329 071-5899256 071-4020500 (advertentie) Prijs inclusief BTW exclusief kosten rijklaar maken en verwijderingsbijdrage Lease (Toyota Lease) o.b.v full operational lease, 48 mnd en 20 000 km per jaar, exclusief BTW en brandstof Gecalculeerd met 75% no-claim. Brandstofverbruik varieert van 6,2 L/100 km (16,1 km/L) tot 7,7 L/100km (13,0 km/L) CO2 165 - 184 gr/km. Wijzigingen voorbehouden. LEKKER LEVEN! Representatief in je werk en praktisch in je vrije tijd. En. toch is bags inclusief knie-airbag is op en top Toyota. Net als het comfort: de nieuwe Corolla Verso maar één auto. Maar wel een héél flexibele. in één woord subliem. Uiteraard rijdt jouw Verso ook nog eens 5 of 7 zitplaatsen. En in een handomdraai heb je een totaal vlakke helemaal fantastisch. Maar 't meest bijzondere is zijn flexibiliteit, vloer. Zijn design is uitgesproken. Zijn veiligheid: ABS, EBD, 9(!) air- Want wat je maar van je auto verlangt, jouw Verso kan het. Al vanaf €22.290, Lease vanaf €419,- In een handomdraai een Tot 7 zitplaatsen volledig vlakke vloer Full map DVD- navigatiesysteem (optioneel)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 14