KUNST CULTUUR Voortaan elke ochtend: Leidsch Dagblad. Mijn wereld, mijn krant. Werchter strijdt tegen woekerhandel Projecties van de nuttelozen van de nacht Stilstaan, herdenken^ en beleven met 5 KunstKlank koor Leidsch ifiS Dagblad 1. Loop naar de brievenbus. 2. Haal Leidsch Dagblad uit de brievenbus. 3. Schenk een kop thee/koffie in. 4. Genieten maar. Ochtendgymnastiek theater recensie Dick van Teylingen Voorstelling: Zuur van Carver. Eindregie: Gerardjan Rijnders. Spel: Joop Admiraal, Leny Breederveld, René van 't Hof en Beppie Melissen. Gezien in het LAKtheater op 4 mei, herhalingen tot en met zaterdag. Er schijnt altijd een moment te moeten komen dat de Raad voor de Kunst voorstelt de mijl palen langs de weg van het Ne derlandse theater om te duwen. Het lijkt de onstuitbare loop der dingen. Vernieuwers ploeteren een tijd in de marge, krijgen langzamerhand waardering en voet aan de grond en maken school. Dan volgt bijna onver mijdelijk het moment dat de vernieuwers zelf niet meer voorgedragen worden voor subsidie en hun opvolgers wel. Zo is dat in het recente verle den met Maatschappij Discor- dia gegaan, De Appel en Orka- ter zijn via een omweg aan op heffing ontsnapt, en nu dreigen onder meer danseres Truus Bronkhorst en theatergroep Carver te sneuvelen. Wanneer de referentiepunten in het the aterlandschap een fletse afspie geling van zichzelf geworden zijn, is die gang van zaken geen bezwaar: hartelijk dank, maar uw product is uitgewerkt. Deze week kunt u onderzoeken of dat voor Carver geldt. Vijf avonden staat de groep in het LAKtheater met hun voorstel ling Zuur. De vrijdag- en zater dagavond zijn al uitverkocht, wie eerder wil komen, moet snel bellen. Dat zegt iets over de populariteit van de groep die in het mimecircuit begon, haar producties nog steeds improvi serend laat ontstaan met veel nadruk op beweging, maar nu ook een bundel met toneeltek sten heeft uitgebracht Carver is al aardig wat jaren ar rivé, maar resultaten uit het verleden zeggen niets over de voorstellingen van nu. Zuur dus. Het uitgangspunt is bijna een open deur: vier mensen in een café. Hun kleding en haar is net iets te onecht geldeurd: te oranje, te zwart, te paars en te turkooizen Het behang heeft af geronde geometrische patro nen k la jaren zestig/zeventig. De barkrukken hebben hoef ijzers aan de achterkant. De vorm zegt over de inhoud: hier zijn mensen die hun beste tijd gehad hebben op zoek naar ge luk. Brels 'nuttelozen van de nacht'. In gesprekken die over niks lij ken te gaan introduceren ze een 'afwijkend' echtpaar, twee mensen die heel gelukkig met elkaar zijn. Alles wat ze doen is verdacht; te onnadenkend of juist te attent, te opvallend of juist te alledaags. Zoals zij zich een keer vergiste in het super marktkarretje en dat toen heel overdreven teruggaf. Hoe hij haar aanraakt en streelt; de bar keeper doet het precies en uit gebreid voor bij de paarse pruik. Via hun eigen angst ko men ze op genitale martelin gen. De stamgasten projecteren al hun emoties, obsessies en frustraties op de onbetekenen de handelingen van anderen. De vier in de bar kennen elkaar van haver tot gort en zijn totaal vertrouwd met eikaars eigen aardigheden. Hun samenzijn wordt een paar keer onderbro ken door gasten van buiten. Een dronken oude man is de aanleiding voor een mooie langzame choreografie. Een ne ger maakt de vastgeroeste vrouw aan de bar binnen de kortste keren helemaal los. De vrouw van het besproken echt paar komt haar man zoeken. Ze hebben alledrie rubberen mas kers op, levensecht, maar onna tuurlijk in hun statische uit drukking. Ze doen sterk denken aan de schilderijen van Ensor. Mensen hebben hun verwach tingen, krijgen teleurstellingen te verwerken, kunnen of durven niet langer authentiek te zijn, en hun aanpassing maakt sur realistische wezens van hen. Dat is wat gastspeler Joop Ad miraal en de harde Carver-kem Leny Breederveld, René van 't Hof en Beppie Melissen met veel humor en een indrukwek kende timing overbrengen in een eenvoudige, maar heel pre cieze en indringende voorstel ling. Dat doet de groep wel va ker. Zijn succes en kwaliteit re denen voor bedrijfsbeëindi ging? woensdag 5 MEI 2004 m muziek recensie Lidy van der Spek Concert: KunstKlank koor o.l.v. Herma van Piekeren, m.m.v. een ad-hoc orkest, Tannie Willemstijn (sopraan), Jean-Léon Klostermann (tenor), David Cohen (countertenor), Michel Poels (bariton) en leden van het R.K. Fanfarekorps Excelsior Noordwijk. Gehoord: 3/5, Grote of St Jeroenskerk, Noordwijk-Binnen. Herhaling 4/5 'Stilstaan, Herdenken, Beleven', onder deze titel verzorgt de Noordwijkse Stichting Kunst- Klank in het vijfde jaar van haar bestaan een indrukwekkend concert op 3 en 4 mei waarin niet alleen de Tweede Wereld oorlog wordt herdacht maar ook de slachtoffers van van daag. Opvallend veel jongeren zingen mee, of spelen in het or kest, wat deze uitvoering met André Campra's Requiem en Henry Purcell's Funeral Senten ces tóch op een bijzondere ma nier actualiseert. Campra werd opgeleid tot priester-musicus, met de na druk op musicus. Op z'n 34ste mocht hij vier maanden in Pa rijs studeren, waarna hij werd aangesteld als muziekmeester aan de Notre Dame. Maar al snel hield hij de kerk voor ge zien en concentreerde hij zich op opera. Zijn belangrijkste bij drage aan het Franse muziek theater is dan ook de opéra-bal- let, een mengsel van 'Franse délicatesse en Italiaanse vivaci- té' zoals hij zelf zijn werk ty peerde. Juist deze mix maakt Campra's Requiem zo uniek. Eeuwig licht, geen vrees voor het kwaad, overgaan van de dood naar het leven, hemel en aarde vol van Gods heerlijk heid, eeuwige rust, dat is de ro de draad van zijn verhaal. Hel lepijn en leeuwenmuil zijn daaraan ondergeschikt. Onder leiding van de enthousi aste, bevlogen dirigerende Her- ma van Piekeren zingt het KunstKlank projectkoor 'op vleugelen der dageraad'; tin- telfris, transparant, verend vi taal. Samen met een even e\g pressief, energiek klein ad-l)r orkest, waarin enerzijds eenjj heerlijk continuüm van orgfo contrabas, cello, even gekntj, met een licht archaïserend^ theorbe, anderzijds flitsend^ violen (met name de eerste^ ten én een moderne zilveretf dwarsfluit. Beetje vreemd, n het doet niets af aan de schq heid en de uitvoering van di ontwapenende dodenmis. S J pranen en alten zijn klankvL Ier, pregnanter dan de mani' Maar de heren zingen zo irn mend, met zoveel overgavei de balans er nauwelijks onq' lijdt. Campra ademt, leeft. Henry Purcell smeedt een hr eigen taal, vermengt het En£ se idioom subtiel en vol een voud met Franse en Italiaan snuljes. Vooral zijn vocale m ziek is subliem door zijn stef affiniteit met de menselijke' stem. Bewegelijk, vol gepasf neerde treurnis in haar licht flakkerende stem, zingt de praan Tannie Willemstijn Pt cell's 'Blessed Virgin's Expol lation' waarin Maria vol vrej. voor de toekomst haar nog j ge zoon Jezus zoekt. Zij roej; de engel Gabriël om hulp 'It, I call: Gabriel! He comes no| intens evocatief door Willei^ tijn gezongen. 1 Imposant blazen vier leden 1 het R.K. Fanfarekorps Excety plechtig, in omfloerste tintel koraalachtige melodieën va» achter uit de kérk over de h<^ derden hoofden heen. Zij va binden de teksten van Purctj 'Funeral Sentences', door ei, aantal koorleden met contii um betekenisvol en fraai hog geen vertolkt, in samenspraj met de vier solisten. De opl^ ende en uitstervende dynanjj in deze treurmuziek (1695) wordt uitstekend gedoseerd Helderheid staat hoog in hej vaandel. Van de solisten is leen de jonge countertenor^ niet tegen zijn taak opgewas. sen. Zijn stem is te klein en houdt zijn klankkleur niet in dalende lijnen. Bariton en te overtuigen door hun gevoel voor drama, uitstekende diq en warme timbre. Pink is een van de trekpleisters van Werchter Rock dat binnen een mum van tijd was uitverkocht. De organisatoren vrezen een woekerhandel in kaartjes. Foto: AP werchter - De organisatoren van het Belgi sche popfestival Rock Werchter (1 t/m 4 ju li) binden de strijd aan tegen de woeker prijzen die momenteel op internet gelden voor toegangsbewijzen. De organisatie werkt samen met onder meer het parket van Leuven en de dienst Internet Opspo ringen van de federale politie. Vorige week werd bekend dat alle 60.000 beschikbare combitickets voor vier dagen Rock Werchter in de voorverkoop de deur uit zijn. Dat is ook het geval voor de dag kaarten van 4 juli. Alleen voor 1, 2 en 3 juli zijn nog dagtickets beschikbaar. Enkele dagen later doken al de eerste be richten op over aanbiedingen op internet waarbij tot vier tot vijf keer zoveel werd ge vraagd voor de combitickets als de oor spronkelijke verkoopprijs (112 euro). De organisatoren doen een oproep om elke aanbieding van kaarten tegen abnormaal hoge prijzen via het internet of een ander kanaal te signaleren via het mailadres klachtenoverwoekerhandelrockwerchter- .be. De Belgische justitie kan winsten die via woekerhandel gegenereerd worden op ba sis van de prijzenwet van 1945 en de be sluitwet van 1946 op de woekerhandel in beslag nemen. Rechters kunnen op basis van deze wetten eveneens gevangenisstraf fen van één maand of langer opleggen evenals boetes van 550 tot 5,5 miljoen euro. Rock Werchter, waar jaarlijks ook veel Ne derlanders op afkomen, behoort tot de grootste popfestivals in Europa. Dit jaar verzorgen onder anderen Pink, David Bo wie, Lenny Kravitz en The Black Eyed Peas optredens.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 18