REGIO
'Ik ben bezig met hier, niet met hierna
Driedubbel belazerd door het Leidse hondenbelastingbesluj
navraag
'Te gemakkelijk om meteen £eh<^"pn
Kieviten te beschuldigenteraad
uit de archieven
colofon
De Roo en Roofhooft
ier
böven
schrijvende lezers
aangenaam
Hommeles in Wassenaar: enkele hockeyers van de verenigingen HGC
en De Kieviten zouden na ruige clubfeesten een spoor van vernieling
achterlaten
spreekt er
schande van en vindt dat dergelijke ordeverstoringen niet getole
reerd kunnen worden. Daarnaast denken enkele raadsleden dat de
hockeyclubs proberen de schuld van de ingetrapte abri's en vernielde
verkeersborden in de schoenen van ADO Den Haag-supporters te
schuiven. GERRIT BONKE, voorzitter van hockeyvereniging De Kievi
ten, herkent de verhalen van de gemeenteraad in ieder geval niet.
Hoe komen supporters van ADO Den Haag in dit verhaal te
recht?
„Wat wel zo is: op ons Kievitenfeest zijn twee mannen aangehou
den. Ze hadden buiten de stekker uit het aggregaat getrokken. Er
ontstond ruzie en er was sprake van verbaal geweld. De politie
kwam er bij en hield ze aan. Wij lieten de politie weten die man
nen niet te kennen, waarop bij hen of bij de bewaking de naam
ADO gevallen is. Dat incidentje is voor ons wel reden om verdere
veiligheidsmaatregelen te nemen."
Er gebeurt bij De Kieviten verder toch niets vervelends? Aan wat
voor maatregelen denkt u?
„We gaan toch de toegangscontrole aan de poort maar verder ver
scherpen en beter letten op het drankgebruik tijdens onze fees
ten."
tekst: Joris Rietbroek archieffoto: Dick Hogewoning
ANNO 1954, Maandag 3 Mei
LEIDEN - Herman Brood, neerlands populairste artiest van dit mo
ment, slaagde er niet in een met 800 man gevulde Menkenhal naar
zijn hand te zetten. Het concert was natuurlijk van redelijk niveau,
maar de vonk kwam niet tot leven. Foto: archief Leidsch Dagblad
Foto's in deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertien dagen na
plaatsing 2,50 (voor een exemplaar van 13 bij 18 in zwart wit) over te maken op
gironummer 57055 Ln.v. Dagbladuitgeverij Damiate b.v. Postbus 507, 2003 PA
Haarlem, onder vermelding van Leidsch Dagblad, ANNO d.d.(datum van
plaatsing) of door contante betaling aan de Dalie van het Leidsch Dagblad,
Rooseveltstraat 82 te Leiden. U krijgt de foto binnen drie weken thuisgestuurd.
Leidsch Dagblad
Directie: B.M Essenberg per betaling.
E-rnAll, dlrectiehdcuzehdc nl VERZENDING PER POST
Voor abonnementen die per post (binnenland)
Hoofdredacteur: Jan Geert Majoor worden verzonden geldt een toeslag van €0,50
E-mail: redactie.ld@hdc.nl aan portokosten per verschijndag.
Voor zaterdagabonnementen geldt €o,6o per
zaterdag.
HOOFDKANTOOR
Rooseveltstraat 82, Lelden, tel. 071-5 356 356 GEEN KRANT ONTVANGEN?
Postadres.- Postbus 54,2300 AB Leiden. Voor nabezorging: 0800-1711 (gratis).
Redactie fax 071-5 356 415 Mobiel- 072 - 5196800.
Advertentie fax 071-5 356 325 ma t/m vr 07.30-17.00 uur; za 08.00-13.00 uur
IMfeMd*. f» UK 567 AUTEURSRECHTEN
ADVERTENTIEVERKOOP Alle auteursrechten en databankrechten ten
Advertenties m.b.taanzien van (de inhoud van) deze uitgave
Auto's: 072-6813661 worden uitdrukkelijk voorbehouden. Deze
Onroerend goed: 023-5 '50 543 rechten berusten bij HDC Uitgeverij Media BV
Personeel: 075-6813677 c.q. de betreffende auteur.
Overige detailhandel: 071-5 356 300
Reclamebureaus kunnen contact opnemen HDC Media BV> 2004
met 075-6813636 De publicatierechten van werken van
LEZERSSERVICE beeldende kunstenaars aangesloten bij een
0800 -1711 (gratis) CISAC-organisatie zijn geregeld met Stichting
Mobiel. 072-5196800 deeldreeht te Amstelveen
ABONNEMENTEN HDC Media BV 's '>elast met de verwerking van
Bij vooruitbetaling (acceptgiro) - -
p/m 00,20 (alleen aut. Ine) 6^™ kunnen te*ns worden gebro.tt om
p/kw €56,70 p/J €2,6.90 geriehte informatie over voorden aanbieding-
r en te geven, zowel door onszelf als door
Abonnees die ons een machtiging verstrekken derden. Heeft u hier bezwaar tegen, dan kunt
tot het automatisch afschrijven van het u dat laten weten aan HDC Media BV, Afdeling
abonnementsgeld ontvangen €0,50 korting Lezersservice, postbus 2,1800 AA Alkmaar.
gegevens van abonnees van dit dagblad. Deze
Een paar weken geleden
ging het in deze rubriek
over achternamen waar
in de kleuren zwart, wit
en blauw voorkwamen.
De meeste van deze na
men konden worden
verklaard als bijnamen
voor personen met op
vallend donker of opval
lend licht haar of met
een donkerder of juist
lichtere huidskleur dan
gemiddeld. Aansluitend
bij de namen Zwartbol
en Wittebol noemde ik
toen ook de achternaam
Roobol, die uit Roodbol
kan worden afgeleid, een
bijnaam voor iemand
met rood haar.
Nu zijn er natuurlijk nog
veel meer namen waarin
de kleur rood een rol
speelt, want mensen met
rood haar vallen op. De
gemakkelijkste en meest
voorkomende bijnaam
voor iemand met rood
haar is natuurlijk De Ro
de en in Leiden komen
naast die naam ook vari
anten als De Roode, De
Rooden en De Roo voor.
Zoals je in de spreektaal
voor rode en dode ook
roje en doje hebt, komen
bij de achternaam De
Rode verder nog varian
ten als De Rooi, De Rooij
en De Rooy voor en be
staan ze ook zonder lid
woord: Rood, Roode en
Rooij.
De veel voorkomende
namen Van Roden, Van
Rooij, Van Rooijen, Van
Rooy, Van Rooyen en Van
Royen horen hier niet bij.
Dit zijn herkomstnamen,
die gevormd zijn uit
plaatsnamen met als
laatste deel het woord
rode, zoals bijvoorbeeld
Brederode, Tettenrode of
Nistelrode.
Een rode is een stuk bos
waar de bomen zijn ge
rooid, zodat het als
bouwland gebruikt kan
worden. In de eigen
streek werden dergelijke
plaatsen vaak alleen Ro
de of Rooi genoemd zon
der nadere specificatie,
net zoals in onze regio
Veen vaak volstaat voor
Roelofarendsveen. Bij de
ze verkorte plaatsnamen
Rode en Rooi ontstonden
dus achternamen als
Van Roden en Van Rooij.
Ook de achternamen
Rooijmans, ROoymans en
Roymans zijn trouwens
van zulke plaatsnamen
op rode afgeleid.
Dat geldt waarschijnlijk
niet voor de ook in Lei
den voorkomende ach
ternaam La Rooij. Dit
kan namelijk een verbas
tering zijn uit de Franse
naam Le Roi 'De Koning'.
Natuurlijk zijn er in Lei
den wel andere Franse of
aan het Frans ontleende
achternamen die wijzen
op personen met rood
haar. De achternaam Le
Roux betekent bijvoor
beeld letterlijk De Rode
en deze achternaam
komt ook nog zonder lid
woord voor in de vorm
Roux. Meer of minder
aan de Nederlandse uit
spraak aangepaste vari
anten hiervan zijn waar
schijnlijk de achterna
men Roes en Rous.
Verder komt nog de ach
ternaam Laroes voor. Dit
is de op zijn Nederlands
gespelde variant van het
Franse Larousse, een bij
naam voor een vrouw
met rood haar. De Leidse
achternamen La Rose en
Laros zijn afkomstig uit
het Franse Larosse met
dezelfde betekenis.
Als we bedenken dat er
nog steeds veel mensen
rondlopen met een haar
dos die de rossige kleur
van roest heeft, kunnen
we de achternaam Roest
ook rekenen tot de bijna
men die met de haar
kleur verband houden.
Roest kan echter ook een
verkorting zijn van de
naam Van der Roest of
Van der Roost, waarin
het de betekenis 'plaats
waar riet groeit' heeft.
Andere achternamen die
prachtig in het rijtje na
men voor mensen met
rood haar lijken te pas
sen zijn Roothaer en
Roohaer. Dit zijn echter
geen bijnamen, maar pa-
troniemen bij de nu nog
maar zelden voorkomen
de voornaam Rodhard.
Een wel weer in deze ca
tegorie thuishorende
naam is Roofthooft, maar
deze is zo verbasterd dat
het verband met de rode
haarkleur van de oor
spronkelijke naamdrager
in de loop van de tijd een
stuk vager is geworden.
De originele vorm van
deze naam was namelijk
Roothooft, wat net als
Roo(d)bol een benaming
was voor iemand met
rood haar. Omdat beide
lettergrepen van deze
naam zo op elkaar
met telkens een 00
een t vlak na elkaai
de uit de tweede 1
greep ook in de eei
lettergreep toegevo
en zo werd Rootho
Roofthooft.
Iets dergelijks gebei
ook wel in het wool
tonde, dat vooral dl
kinderen vaak als rj
onde wordt uitgesp
ken. Bij dit Roofthot
daarna nog de varii
Roofhooft ontstaan
waarin de t uit de e
lettergreep is weggi
len en het verband
de kleur rood heler
verdwenen is.
Reacties en tips voo
rubriek naar Aang
naamPostbus 54,
AB Leiden. E-maile
naar de auteur kan
schoonheim@inl. n
Tanneke Schoonhei
MAANDAG 3 MEI 2004
Wat stelt geloof nog voor
in de nieuwe eeuw? Voor
de een is religie de leidraad
in het leven, voor een an
der volstaat een geloof aan
'iets'. In 'Hierboven' negen
vragen aan een heden
daagse gelovige. Deze
week aan Frans Schuring
(52) uit Leiderdorp. Hij is
aangesloten bij het Sham-
bhala Boeddhistische
Meditatiecentrum van
de regio.
door Nienke Ledegang
Wat betekent Boeddha voor u?
„Boeddha staat voor de persoon
Boeddha, die 500 voor Christus leef
de, maar betekent ook 'de ontwaakte
toestand van geest die iedereen in
zich heeft'. Dat laatste heeft voor mij
meer betekenis. Zo'n dertig jaar ge
leden las ik een stukje van de Boed
dha en dacht: now we're talking. Tja,
waar ging dat over? Over dat er
ruimte is buiten het gedoe, het lij
den, het individuele geknoei. Een
ruimte die helder en zuiver is... Ei
genlijk zijn daar geen woorden voor.
Maar het is wel mogelijk die ruimte
te ervaren."
Hoe bent u bij het Boeddhisme geko
men, zijn uw ouders gelovig?
„Ik ben katholiek opgevoed, heb
zelfs op een Jezuïetenschool geze
ten. Maar het katholicisme sprak me
niet aan. Voor mij is geloven niet ge
noeg, ik wil de waarheid weten.
Daarvan vind ik meer terug in het
Boeddhisme."
Zou u makkelijk naar een ander ge
loof kunnen overstappen?
„Nee. Waar ik, en volgens mij het
Boeddhisme, mee bezig zijn, is het
hier en niet het hiernamaals of het
hierboven. Ik vind dat alles wat we
nodig hebben hier en nu aanwezig
Frans Schuring: Ervaringen uit vorige levens heb ik wel gehad, tijdens meditatie of in dromen. Nee, ik schrik daar niet
van." Foto: Henk Bouwman
is. Je laat iets liggen als je alleen met
het hiernamaals bezig bent. Sommi
ge dingen in andere religies vind ik
ook kinderachtig, zoals een hemel
waar alles dan pas goed komt en
mooi wordt. Het lijkt mij niet dat het
zo werkt."
Kent u mensen die verlicht zijn?
„Ja. De Boeddha was verlicht en
steeds opnieuw zijn er mensen die
zijn voorbeeld hebben gevolgd. Mijn
leraar, een Tibetaanse Dalai Lama
die ook in Nederland is geweest, was
in mijn ogen verlicht. Wat dat pre
cies betekent? Hij was onbevr^s
krachtig en authentiek. Ik heb r'
keer meegemaakt dat hij bijna???
- ik zat vlak naast hem - en noj
hij niet anders dan gewoonlijk^'
en met een zekere nieuwsgieriPP
de wereld in. Hij is voor mij ntf?'
steeds een inspiratiebron."
Wat ervaart u tijdens meditatif®
„Het belangrijkste datje doet £n
mediteert is alleen en stil zijn. r
klinkt heel makkelijk, maar nia~
doet het. Ik doe het bijna dagePe
al is het soms maar tien minuta
zit dan stil en rechtop. Of het tre
kan? Nou, misschien wel, maaP
op mijn werk tien minuten stil^
rechtop zit, dan denken ze: di^&
niet goed geworden. Dus doe fr'
meestal thuis. Als ik mediteer, pn
bevrijding. Op dat moment hoP
even helemaal niets." 1 1
|rt
Kunt u uit de voeten met de Tifi
boden uit het christelijke gelooft
„Iets dergelijks heb je in het B?e
dhisme ook. Heilzaam en onhP
zaam handelen. Bijvoorbeeld: L
mag niet liegen, je mag niet mp
den. Maar kijk eens om je heeij1
slechts weinig mensen houdeiP
daar aan. Maar als je weet dat je
liegen niet gelukkiger wordt, z(v
het ook niet doen. Blijkbaar zi|n
meeste mensen nog niet zoveir
Wat zijn uw ervaringen met rer
natie? j10
„Ik praat daar niet graag over,
het zo controversieel is. Ik kan-
makkelijk vanaf maken en zeg
wordt elk moment opnieuw g<
ren, ieder moment is een nieur
menraapsel van omstandighei a
Dat is óók reïncarnatie. Maar
doel je natuurlijk niet. Ervarinj
vorige levens heb ik wel gehad^
dens meditatie of in dromen. 1
schrik daar niet van."
Hoe vaak bent u in het medita
trum? S
„Drie keer per week zijn er gro
meditaties, waaraan ik minsten
keer meedoe. Ik voel me thuis
centrum. Er is een gevoel van t
meenschap. Ik denk dat het B( k
dhisme veel meer mensen zot k
nen aanspreken, maar de kenij i
over is nog niet zo groot. Het Bc
dhisme is ook pas een halve eëj
deze contreien. En het zit niet e
in ons om mensen te 'bekerenir
willen dat het uit de mensen zil
komt." 1
Wat is voor u het belangrijksten
dhistische ritueel? Jfi
„Ik vind sommige van de Tantju
elen heel mooi. Eén oefening a|e
plaats vijf dagen voor de volle Je
Dan wordt er in een groep gezei
gen, gereciteerd, getrommeld, |e
ten, gedronken. Watje daarvai
is dat je de meditatieve houdiiti
alle dingen die je doet kunt teij
len. En dat werkt! Dat vind ik hn
mooie daaraan. Je kunt onbevii
heid, innerlijke rust en vrede
terwijl je bezig bent."
r
I
De argumenten om de hon
denbelasting af te schaffen
zijn ondoordacht, onverstan
dig en onbillijk.
Allereerst het argument van
de opbrengst die de kosten
overtreft. Daarbij is helaas
niet ingecalculeerd (in geld
uitgedrukt) hoeveel overlast
hondenbezitters veroorzaken,
die hun honden los laten lo
pen en overal laten poepen.
Niet voor niets is de honden
belasting Nederlands oudste
milieubelasting. De mensen
die goed voor hun beesten
zorgen, begrijpen best dat in
het belang van de hygiëne en
de stank opgetreden moet
worden.
Als iedereen een hond zou
hebben, zou dat met de on-
roerendezaakbelasting kun
nen worden verrekend. Hoe
wel het dan nog oneigenlijk
gebruik van de ozb zou zijn.
Nu is het helaas zo dat ik
meer moet betalen, terwijl ik
geen hond heb. Wel heb ik re
gelmatig last van loslopende
honden die maar in de tuin
poepen. En is het - om maar
iets te noemen - op hete zo
merdagen niet mogelijk om
langs de Jan van Goyenkade
te lopen wegens de ondrage
lijke stank van de honden
poep op de groenstrook langs
het water.
Zou de wethouder niet eerst
willen proberen dat voordeli
ge saldo te gebruiken om de
controle uit te breiden zodat
deze milieubelasting werkelijk
haar doel bereikt? In plaats
van het omgekeerde, zodat de
overlast alleen maar groter
kan worden? Of is hij soms
van plan een veel lastiger en
duurdere controle te gaan uit
voeren met het voordelige sal
do van de onroerendezaakbe-
lasting?
Wat doet de gemeente eigen
lijk voor de huizen zelf van die
belasting? Zou het niet beter
zijn dat ik, als niet-hondenbe-
zitter, vermindering van de
ozb krijg als de hondenbelas
ting wordt afgeschaft?
We hebben nu een dualistisch
stelsel, waarmee duidelijke
scheiding van uitvoerende en
controlerende macht wordt
beoogd. (Het is trouwens
maar de vraag of dat lukt. Of
we wethouders krijgen die
zich voldoende met de stad
verbonden voelen en of de
burger er iets mee opschiet.)
Maar moeten niet allereerst
de uitvoerende taken van de
wethouders zelf beter worden
gescheiden, zodat er geen be
langenconflicten in de porte
feuille van de wethouder ont
staan?
Is het juist dat de wethouder
van financiën die de ozb int,
die honderd procent profijt
voor de gemeente oplevert,
ook over de hondenbelasting
gaat? En over het ophalen van
vuil. Zodat hij, bijvoorbeeld
door de plaatsing van ge
meentecontainers en het
schoonhouden van het groen,
weer de waarde van de huizen
beïnvloedt?
Nu voel ik me al dubbel bela
zerd. Ten eerste betaal
de tweede periode al 1
cent meer ozb en nu drl'
wethouder die belasting
verder op te schroeven.!
ik een duur hek laten zei
om loslopende honden!
tuin te weren, dan kan i[
zelfs driedubbel belazeij,
gaan voelen. Want dan j,
dezelfde wethouder: nu)
u een duur hek, nu is ui|
meer waard en dient u 4
meer ozb te betalen.
Vindt u dat de gemeenteraad van Wassenaar overdrijft?
„Sterker nog: ik herken bijna niets in wat de raad beweert Hockey-
feesten die regelmatig uit de hand lopen of woorden als 'wange
drag' of 'ontsporing' - het is allemaal volstrekt niet aan de orde.
Bovendien hebben we twee
jaar geleden met de gemeente
en de politie een plan opge
steld om scherper toezicht te
houden op de clubfeesten van
HGC. Afgezien van een enkel
klein incident, dat lijkt me nor
maal, gebeurde er trouwens
nooit iets."
Waarom beschuldigt de ge
meente dan De Kieviten en
HGC?
„Tijdens of na een hockeyfeest
in de nacht na Goede Vrijdag,
zijn er in Wassenaar abri's ver
nield. Dat is natuurlijk heel ver
velend voor de gemeente, maar
meteen De Kieviten beschuldi
gen, omdat er bij ons een feest
was, vind ik te makkelijk De
route waar die abri's zijn gesloopt ligt ver van ons terrein. Boven
dien woon ik vlakbij die plek en de abri's zijn daar vaker kapot."
BOLLENSTREEK - Voor de tweede maal in dit bollenseizoen heeft het
Westen des lands een invasie van buitenlanders te verwerken gekre
gen, welke aan de logies-accommodatie de zwaarste eisen heeft ge
steld. Enige tienduizenden buitenlanders, voor het grootste deel Duit
se toeristen, door het mildere lenteweer tijdens het weekeinde aange
lokt, vonden - speciaal Zaterdag - hun weg naar de bollenstreek. De
grootste stroom van buitenlanders, die in ons land dit weekeinde door
brachten, kregen Amsterdam en Den Haag.
Door de late bloei staan de bollenvelden er op het ogenblik prachtig
voor en vele tienduizenden landgenoten en vreemdelingen hebben er
dan ook de afgelopen dagen een bezoek gebracht. Een onafgebroken
file van autobussen, personenwagens, scooters, bromfietsen en wielrij
ders bewoog zich door de bollenstreek. Uiteraard is de 'Keukenhof'
ook ditmaal een grote trekpleister geweest. Men schat er het aantal be-
lzoekers der afgelopen twee dagen op 150.000.
ANNO 1979, donderdag 3 mei