André van Duin weer in Carré KUNST CULTUUR Ruiken, voelen en proeven onder een hels kabaal Sublieme Richard III van ZT Hollandia Koopman: 'Dit is de kroon op mijn werk' a t Overzicht Hundertwasser in Kunsthal Kunst op hoge poten 'Perfecti' overweldigend Katwijks Museum legt Nico Parlevliet het zwijgen op theater recensie Wijbrand Schaap Voorstelling: 'Richard III' door ZT Hollandia, Tekst: Peter Verhelst naar Shakespeare. Regie: Johan Simons. Met o.a. Fedja van Huêt, Aus Greidanus Jr., Frank Lammers en Frieda Pittoors. Gezien: Stadsschouwburg Eindhoven (première). Nog te zien o.a.: 18/5, Leidse Schouwburg; 20 t/m 22/5, Stadsschouwburg, Amsterdam; 20/6, Rotterdamse Schouwburg. Kan het slotbeeld van een voorstelling te erg zijn? Het zou kunnen. Het slotbeeld van Richard III in de versie van ZT Hollandia gaat in ieder geval erg ver. Het is het beeld dat treinreizigers in Madrid, buspassagiers in Tel Aviv en musicaltoeschouwers in Moskou moeten hebben gezien voordat ze, op zijn minst gedeeltelijk, tot voorpagina nieuws gebombardeerd werden: een man met een explosief zwembandje om zijn middel. Het beeld is ontsproten aan het brein van regisseur Johan Simons, die met deze Ri chard III nogmaals aantoont één van de grootste theatergenieën van Nederland te zijn. Hij weet het in ieder geval ook een stuk beter te bedenken dan auteur Peter Verhelst, die de tekst voor deze voorstelling schreef aan de hand van Shakespeares ori- gineel. Als slotbeeld schrijft Verhelst hier namelijk een positie voor die gelijk is aan de Piëta van Michelangelo, het beroemde beeld van Maria met de gestorven Jezus in haar armen, en dat dan begeleid door het Stabat Mater van Pergolesi. Deze combina tie is te clichématig voor woorden. Het al ternatieve einde waar Johan Simons voor koos is 'gelukkig' een stuk effectiever, en de .boodschap is toch al een tijdje duidelijk. Richard III is in al zijn doodsdrift een nieu we Christus die voor alle zonden ter wereld gaat sterven, om een nieuwe toekomst mo gelijk te maken die wij dan weer - letterlijk - kunnen verknallen. Hoezeer de tekst vol grote woorden van Pe ter Verhelst ook zou kunnen leiden tot een bombastische voorstelling vol geweld en mythische verwijzingen, de relativerende inbreng van regisseur Johan Simons zorgt voor een perfecte balans. Een balans die zicht biedt op een waarheid die zo gruwe lijk is dat je je ogen er niet van af kunt hou den. In de kunstgeschiedenis wordt dat 'subliem' genoemd. Het oorspronkelijke koningsdrama van Shakespeare beschrijft de lotgevallen van Richard III die een einde maakte aan de Rozenoorlog, een burgeroorlog die het land lange tijd verdeeld had. De manke generaal wordt koning, maar niet zonder dat hij daarvoor iedereen die hem in de weg stond heeft laten vermoorden, tot zuigelingen aan toe. Fedja van Huêt speelt Richard meesterlijk. Verveeld, gekwetst, maar.vporr al lijdzaam zijn eigen vernietigingsdrang en doodsdrift ondergaand. Deze Richard weet dat het zijn taak is om alle gruwelen aan te stichten die de men-- sen om hem heen maar al te graag uitvoe ren. Hij haat de wereld, haat zichzelf,, en zorgt er tegelijk voor dat hij het allemaal niet zelf hoeft aan te zien. Wat er ook vloeit op het met een stukje plastic afgedekte ta pijt, het is tomatensap, eieiihruif en een flesje sinas. Meer niet. Frank Lammers is briljant als de kille uit voerder van alle moorden, rechts achter hét toneel, terwijl Aus Greidanus Jr. als de elas tieken graaf Buckingham ijzersterk de krui perige hofhouding speelt. Een drietal muzi kanten zet een soundtrack neer die vanaf' het begin tikt als een tijdbom. Zo slaagt Simons er perfect in om de span. ning van de eerste tot en met de allerlaatste minuut op een absoluut hoogtepunt té houden, waardoor je twee uur lang nauwe lijks adem durft te halen. En al die tijd kijk je, met de acteurs, naar dat 'sublieme' schilderij van Rubens, achter op het toneel: De Kindermoord te Bethlehem (1610). Het is een keiharde boodschap, die Johan Si mons en Peter Verhelst voor ons hebben:' we vinden geweld eigenlijk prachtig, zolang het maar niet te dichtbij komt. En daarom zal het nooit ophouden. f rcal. Foto: GPD/Warner Music g« nieal terug i»1 Nederland '^sterdam - De Londense zan- Seal is op donderdag 8 juli or de tweede keer dit jaar in iderland te zien. Wegens het orme succes van zijn concert maart keert Seal terug voor n tweede live performance in Heineken Music Hall in Am- irdam. De kaartverkoop voor 11 Evening with Seal' begint nstaande zaterdag. itil In Mij' ,£ste Nederpop versum - 'Stil in mij', een dje van Van Dik Hout, is vol- ns velen de mooiste Neder- psong. Ruim 10.000 luiste- irs van Sky Radio en Tele- iaf-lezers stemden de afgelo- 11 weken op hun favoriete d. Ze konden op een lijst van 0 geselecteerde nummers de irtig mooiste aanvinken. De ink Boeijen Groep volgt met onenburg Park', derde zijn Poema's met 'Zij Maakt Het rschil', vierde zijn Veldhuis Kemper met 'Ik Wou Dat Ik Was' en vijfde Clouseau it 'Daar Gaat Ze'. ergiev Festival nd Tsjaikovski tterdam - Het komende Ger- v Festival in Rotterdam, dat 116 tot en met 23 oktober urt, is gewijd aan Tsjaikovski. t festival krijgt ook een nieu- naam. In plaats van Rotter- n Philharmonic Gergiev Fes- al gaat het kortweg Gergiev itival Rotterdam heten. Als ildmerk heeft het festival een r gekregen. Het festival met igent Valery Gergiev als mid- punt trekt jaarlijks ongeveer 000 mensen. iltuurhoofdstad an vier landen cemburc - Luxemburg wil in 17, als de hoofdstad van het lothertogdom tevens cul- ïrhoofdstad van Europa is, 1 festiviteiten die daarmee nenhangen verspreiden over r landen. Frankrijk, Duits- id en België zullen ook een >1 van het spektakel voor hun ening nemen. Het doel van vierlandenproject is het ge- ienschapsgevoel te vergroten n de ongeveer elf miljoen nsen in de betreffende regio, n filmfestival, muziekfestivals cultuurbeurzen, congressen [tentoonstellingen moeten de ïnsen in het gebied nader tot brengen. rde Mission possible n haag - Deze zomer worden [opnamen gemaakt voor een rde aflevering van de popu re filmserie 'Mission Impos- le'. De twee vorige films le iden wereldwijd samen een Irag op van ruim een miljard lar. Tom Cruise, tevens pro- :ent van de serie, zal op- iuw de hoofdrol spelen van 'teim agent Ethan Hunt te- lover dit keer Kenneth Bra- Carrie-Anne Moss en ig Rhames. beeldende kunst recensie Bernadette van der Goes Expositie: Nico Parlevliet even terug. Te zien: t/m 5/6, di t/m za 10-17 uur. Koninginnedag (30 april) en hemelvaartsdag (20 mei) gesloten, Katwijks Museum, Voorstraat 46, Katwijk aan Zee. Wie de tentoonstelling van Nico Parlevliet in het Katwijks Muse um bezoekt, moet geluk heb ben om alles te zien. De exposi tiezaal bevindt zich direct ach ter de balie waar suppoosten kaartjes verkopen. Meestal staan de deuren naar de zaal wijd open, zodat de bezoeker al bij binnenkomst een indruk krijgt van wat daarachter te zien is. Zo niet bij de tentoonstelling van Parlevliet. Pas wanneer je te kennen geeft speciaal daarvoor te komen, wordt een deur ge opend. Onmiddellijk daarna is duide lijk waarom de bewakers de ruimte gesloten hielden. Er klinkt namelijk een hels kabaal. Midden in de zaal staat een grote langwerpige tafel met daarop dertien kubussen waar uit het geluid van stemmen en van een blaffende hond klinkt. Het is een moderne versie van 'Het Laatste Avondmaal'. Ter hoogte van de rechter zijwand worden op televisies tegelijker tijd drie videofilms getoond waarop geblinddoekte mensen vertellen wat zij ruiken, voelen en proeven, en welke gedach ten naar aanleiding daarvan bij hen opkomen. In een ander gedeelte van de zaal staat Parlevliets driedimen sionale versie van Vincent van Goghs beroemde schilderij 'De Aardappeleters'. We zien een ijzeren tafel met daarop een paar vorken. Zodra de bezoeker erlangs loopt bewegen de vor ken met een snerpend geluid over het tafelblad. De lamp er- Voorstelling markeert jubileum door Hans Visser Amsterdam - Er is tien jaar op gewacht, maar na de zomer keert André van Duin weer terug naar de wereld van het theater. Onder de hoede van regisseur Guus Verstraete, die ook tal van televisieshows met hem maakte, wordt nu gewerkt aan ideeën voor een nieuwe tournee. Een voorstelling de bovendien de veertigjarige carrière van de ko miek markeert. Van Duin beweerde lange tijd geen zin meer te hebben in het theater en beperkte zich daar om tot televisie. Maar volgens Verstraete veranderde dat ge voel op slag toen hij vorig jaar in het Amsterdamse Carré drie Britse artiesten de show 'The Ratpack' zag spelen, een voor stelling rond Frank Sinatra en diens vrienden Dean Martin en Sammy Davis jr., een voorstel ling die liet zien hoe de drie met schijnbaar gemak, al dollend, hun grote nummers brachten. André was opeens weer gemo tiveerd", herinnert Verstraete zich. „Hij raakte daarna in ge sprek met Hein Jens, de direc teur van Carré. En zo ontstond het plan om weer een show te maken waarvan hij de première in november in het vernieuwde Carré zou gaan spelen. Naast veel nieuw werk, zal de voor stelling ook in zekere zin een terugblik zijn, onder meer met projectie van beelden uit het André's verleden." Maar Verstraete waarschuwt met klem dat de terugkeer van Van Duin in de theaters geen terugkeer betekent van de oude revue, inclusief danseressen, getooid met veren en pluimen. Verstraete spreekt liever van een personality-show met scè nes en liedjes, waaraan ook Jo ke Bruijs en Ron Brandsteder meewerken. Dat alles onder steund door een klein orkest onder leiding van Jan Rietman. „We brainstormen nog", zegt de regisseur. „We proberen nu een soort script te maken. Maar als we straks aan het repeteren gaan, wordt pas echt duidelijk wat echt leuk is en wat niet. Humor is onvoorspelbaar." Van Duin wekt bij menigeen de indruk van een ongeleid projec tiel, een rasartiest die de impro visatie hoog in het vaandel heeft staan. Maar dat valt vol gens Verstreate juist best mee. „André is heel goed te regisse ren, Hij staat altijd voor je open en is bereid uit te proberen wat je als regisseur voorstelt. Maar een idee dat hem niet aan spreekt kun je hem niet door de strot duwen." Dat Joke Bruijs als actrice en zangeres een groot aandeel in de show heeft, zal niemand ver bazen. Maar het optreden van Ron Brandsteder naast Van Duin is een grote verrassing: hij staat allesbehalve bekend als een theaterman. Maar Verstrae te gelooft in hem. „Bij het tele visieprogramma 'Wie ben ik?' zag je dat het tussen André en Ron klikte. Er bestaat een bij zondere chemie tussen die twee en ze zullen elkaar daar om zeker niet in de weg zitten. Ron heeft bovendien niet de behoefte om ook leuk te zijn. Het is de combinatie van de ko miek en pispaal. En dat werkt bij die twee." André van Duin Jubileum show, o.a. te zien in: Amster dam, Kon. Theater Carré, 25 november t/m 12 december; Rotterdam, Nieuwe Luxor, 28 december t/m 8 januari en 14 t/m 19 maart. boven begint te branden en een straal water loopt via een gat in de tafel met een klaterend ge luid in een emmer. En alsof dat allemaal nog niet genoeg is, staat daartegenover nog een andere installatie. Maar daar van hebben de suppoosten het geluid afgezet en op een gege ven moment ook het beeld uit gedraaid. Hetzelfde geldt voor Jezus en zijn twaalf apostelen bij 'Het Laatste Avondmaal'. Ook hen wordt het zwijgen op- gelegd. Toegegeven, al die geluiden door elkaar kunnen op den duur op je zenuwen gaan wer ken. Maar een museum is er niet om kunst te verbergen, maar om het te tonen. Mis schien was het beter geweest het werk van Parlevliet in een andere ruimte tentoon te stel len of te verdelen over een aan tal zalen. Dan was het waar schijnlijk meer tot zijn recht ge komen. Want zijn kunst is dat zeker waard. Het is interessant te zien hoe hij steeds een eigen invulling geeft aan voorstellingen en thema's uit de kunstgeschiedenis. Voor een schilderij van een musice rend paar heeft hij zich laten inspireren door een prent van Lucas van Leyden. In ander werk heeft hij klassieke icono grafische thema's, zoals het af beelden van de zintuigen en de vergankelijkheid, in een mo dern jasje gestoken. Zo laat Par levliet in een serie foto's zien welke wonderlijke vormen half vergane bananenschillen kun nen aannemen. Daaronder heeft hij een schaal met echte bananen neergezet. Aan het be gin van de expositie waren ze nog vers, maar na een poosje zullen ze gaan rotten en een smerige geur verspreiden. Maar dat stadium zullen we wel niet meemaken. Waarschijnlijk zijn ze voor die tijd al door een sup poost verwijderd. Geblinddoekte mensen vertellen wat zij ruiken en proeven, en welke gedachten naar aanleiding daarvah bij hen opkomen. Foto: Still uit de film 'Blind Tales' terdam - De Kunsthal in ferdam presenteert deze ner voor het eerst in Neder- I een overzicht van werk 1 de Oostenrijkse kunste- hr en architect Friedens- ch Hundertwasser (1928- 00). t is een expositie in samen- irking met het beroemde nstHaus in Wenen, de ge- Drteplaats van de als idrich Stowasser geboren lest en ontwerper. Hun- jtwasser werd aanvankelijk (end om zijn kleurrijke lilderijen, 'performances' en èrnatieve levenswijze (zo ld hij 'naaktlezingen'). We- Jfaam verwierf hij pas later it zijn fantastische architec- ir, waarmee hij Gaudi naar kroon stak. Op de foto een l de opvallende gebouwen I Hundertwasser in het ltse Darmstadt, ten zuiden i Frankfurt, tentoonstelling in de nsthal van twintig model- en tientallen schilderijen is lien van 29 mei tot en met iptember. o: AP/Frank Rumpenhorst londen - In de turbinehal van de Tate Modern Art Gallery, in Londen, is deze week een reusachtige sculptuur van een spin opgedoken. Het kunstwerk van Louise Bourgeois is getiteld 'Maman', wat moeder betekent. Het is gemaakt van staal en maar liefst negen meter hoog. Foto: Reuters/Helen Atkinson theater recensie Maarten Baanders Voorstelling: Perfecti door Jens van Daele. Gezien: 28/4 LAKtheater Leiden Het geluid van iemand die he vig schrikt. Als je dat hoort, schiet je zelf ook overeind. Het keert telkens terug in 'Perfecti'. De schrik giert door het keelgat. Het lichaam slaat achterover. Op den duur krijgt het de kracht van een overweldiging. De woeste natuur is groots, de bezieling door het goddelijke ook. 'Perfecti' gaat over de Ka tharen, een middeleeuwse sek te in Zuid-Frankrijk, die een hard, sober bestaan leidde en wegens kritiek op de katholieke kerk uitgeroeid werd. Het extreme sekteleven wordt in volle, ongepolijste dansbe wegingen vertaald. Ze zijn soms licht, huppelend, maar steeds dringt de zwaarte zich op. Er wordt wild gedraaid, opgetild, vastgeklampt, gesprongen. Het is uitputtend. Vrouwen doen niet onder voor mannen. De' duetten zijn intens, extatisch, met af en toe (en daardoor jtitët zo sterk!) een intiem moment: Er is 100% overgave (wat ook geldt voor de inzet van de dan: sers!). Sterke kantelingen bedé len de sfeer. Uitputting wordt afgewisseld door verlicht ge fladder, als van vogels, wat weer uitloopt op machteloos getrap pel. Ook als ze kinderlijk opge wekt dansen, zit er iets beze tens in. Het 'verhaal' loopt tragisch af. Tot in elk zintuig raak je datir-- van doordrongen. Vanaf het be gin hoor, zie en ruik je de voor bodes van de brandstapel.-Het schitterende decor is helemaal van knoestig hout. Geen fnö- ment wordt het verhaal sënsa- tioneel gemaakt. Juist doordat er slechts met aanduidingen wordt gewerkt, maakt het'zo veel indruk. 'Perfecti' neehit jë helemaal op in het elan van V overtuigde mensen, een élan dat geen grenzen kent en door de doem die erop rust heèri- breekt. new york - Ton Koopman is bijzonder content met zijn be noeming tot hoogleraar Kun sten aan de Leidse Universiteit. „Ik ben wel trots op mijn nieu we baan." De dirigent van het Amsterdam Baroque Orchestra verblijft in Amerika waar hij vandaag met cellist Yo-Yo Ma in het New Yorkse Lincoln Cen ter een concert geeft dat live op televisie wordt uitgezonden. „Ik weet dit natuurlijk al een tijdje en ben eigenlijk in januari al begonnen met lesgeven. Maar dit is de kroon op mijn werk. Het is de combinatie van spelen en kennis die volgens mij belangrijk is en dan met na me het bezig zijn met muziek uit het verleden", vertelt de Bussumer, die als dirigent, kla- vecinist, organist, hoofdvakdo cent klavecimbel aan het Ko ninklijk Conservatorium in Den Haag, musicoloog én onderzoe ker al bepaald niet om werk verlegen zat. „Het wordt passen en meten, maar dat is het bij mij altijd al geweest. Ik zat rtiét op nog weer een baan te wach ten, maar dit is zó'n grotè èer dat ik het toch met plezier, (tóé. Natuurlijk moet ik voor een col lege veel voorbereiden, ^gege vens verzamelen en alles' .goed onder elkaar zetten. Voorheen gingen musici naar het conser vatorium, terwijl musicologen de universiteit bezochten. ÖéZe studies bleven ongelooflijk van elkaar gescheiden. Nu korrft dat allemaal samen in dezelfcie fa culteit en krijgen muziekwetèh- schappers én instrumentalisten de mogelijkheid om te promo veren, wat betekent dat je bij je dissertatie ook zelf moet musi ceren. Door deze stap woedt er dus een mooie brug geslagén/' In zijn werk aan de Leidse uni versiteit wil Koopman vodral aandacht besteden aan Neder landse orgels, cantates van Bach, muziekinstrumentenin de beeldende kunst en bforinen die van belang zijn voor d<Luit voeringspraktijk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 9