Publieke Omroep scoort voldoende MEDIA Hitlijst: naast airplay downloads meetellen Onbekende kinderen van Kamp Westerbork Een glijdend doodsbericht De zakdoek van David Beckhan Regisseur en SBS ruziën over docu Bedenker Rijdende Rechter overleden KRO maakt TV-versie van Theater van het sentiment Tweederde Nederlanders zou bestel missen Job Frieszo stapt over van NOS naar EZ Bij de kapper HDC 648 donderdag 29 april 2oo4 hilversum/anp - Programma maker Erik Latour is overleden. Hij stierf afgelopen zondag. Voor de RVU maakte Latour onder meer het programma Dossier weerwerk, waarin hij opkwam voor mensen die ver strikt raakten in regelgeving en juristerij. Voor de NCRV bedacht hij on der meer De rijdende rechter. Latour was pas 48 jaar, maar hij kon het leven niet meer aan. Dossier Weerwerk is tien jaar lang uitgezonden. Het pro gramma besteedde al in een vroeg stadium aandacht aan kwesties als asbest en het ho mohuwelijk. Latour liep met een aantal za ken voör: zo maakte hij verder programma's over bevallingen en filmde hij al in 1993 jonge mensen in hun dagelijks be staan, volgens een medewerker een soort Big Brother avant gar de. De Rijdende Rechter werd aan diverse landen verkocht. Ook voor de KRO maakte La tour verschillende program ma's, waaronder Honderd da gen zonder auto. Voor de AVRO maakte hij de Close-up-afleve- ring Happy birthday Conny (over de Lockheed Constella tion). door onze mediaredactie Hilversum - De KRO gaat een televisieversie maken van zijn radioprogramma 'Theater van het sentiment'. In dit program ma wordt stilgestaan bij een be paalde datum in de geschiede nis waarop iets belangrijks is gebeurd. Frits Spits neemt de presentatie voor zijn rekening. Als tv-programma zal Theater van het Sentiment in de zomer of anders het najaar worden uitgezonden, zegt een woord voerster. In de uitzendingen blikken gas ten die bij de gedenkwaardige gebeurtenis betrokken waren terug op die dag. Ook komen mensen aan het woord die juist op die datum iets heel anders hebben meegemaakt. Verder moet het programma allerlei 'leuke, historische rubrieken' gaan bevatten. De KRO heeft aangekondigd meer te doen met geschiedenis als televisiegenre. Deze week werd de aftrap gegeven voor de verkiezing van De Grootse Ne derlander die tot half november gaat duren. Theater van het Sentiment is sinds 1997 op de radio te be luisteren. Van het programma, dat vier keer per week wordt uitgezonden, zijn inmiddels ruim 1250 afleveringen ge maakt. hilversum/anp - Naast ver koopcijfers en airplay gaan mu- ziekdownloads binnenkort meewegen in de samenstelling van de Mega Top 50 op radio zender 3FM. Dat heeft presen tator Daniël Dekker bekendge maakt. „De Mega Top 50 moet bestaan uit de populairste liedjes", stelt TROS-deejay Dekker, „jonge mensen komen nu op een an- dere manier aan muziek. Dus we zijn nadrukkelijk bezig met een methode om dit mee te la ten tellen." Daniël Dekker kan nog niet zeggen wanneer de downloads onderdeel worden van de tel ling. Momenteel wordt gewerkt aan een representatieve manier om te meten hoe vaak een nummer van internet wordt ge haald. Eerder al werd bekend dat de hitlijst, uitgezonden op zater- hilversum/anp - Het publiek waardeert de publieke omroep meer dan de commerciële om roepen. De publieken krijgen als geheel het cijfer 6,9 tegenover een 6,6 voor de commerciëlen. Dat blijkt uit een imago-onder- zoek dat Publieke Omroep giste ren presenteerde. Ondanks de hoge waardering blijkt echter dat omroepen 'onvoldoende kijk-, luister- en surfgenot' bie den, waardoor grote groepen dreigen af te haken. Het is de eerste keer dat onder zoek is gedaan naar de waarde ring voor de publieke omroe pen als geheel. Uit het onder zoek, dat is uitgevoerd door In- terview/NSS, blijkt verder dat met name hoger opgeleiden de programma's weten te waarde ren. In het algemeen blijkt dat een meerderheid van de Neder landse bevolking (67 procent) de omroepen zou missen wan neer het bestel zou worden af geschaft. „Wij zien deze uitkomsten als een steunbetuiging", zegt Harm Bruins Slot, van de Raad van Bestuur van Publieke Omroep, „maar het geeft ook heel duide lijk aan dat we op sommige punten tekort schieten. Voor ons ligt nu de opgave om inno vatief te zijn. Maar ook om meer mensen aan ons te bin den." Een manier om de doelstelling Van iedereen, voor iedereen' te bereiken, is inmiddels door de raad van bestuur in gang gezet. door onze mediaredactie Hilversum - Regisseuse Moni que Nolte en SBS 6 ruziën over de documentaire De Tokkies, die zondag wordt uitgezonden. De zender eiste van Nolte dat ze het programma zou aanpas sen, waarna de regisseuse haar medewerking heeft opgezegd. Volgens SBS 6 is ze echter 'van het programma afgehaald.' In opdracht van producent The Storms Factory en SBS 6 maak te Nolte de afgelopen maanden een portret van de Amsterdam se familie Tokkie/Ruijmgaart, omschreven als de asociaalste familie van Nederland. Ze kwam augustus vorig jaar in het nieuws als gevolg van een uit de hand gelopen burenruzie. De Tokkies moesten daarop ver huizen. Nolte heeft hen enkele weken met de camera gevolgd vanaf het moment dat ze hun spullen moesten pakken. Volgens een woordvoerder van SBS 6 was de zender ontevre den over het eindresultaat. „Er werd vooral ingegaan op de in dividuele gezinsleden, terwijl wij van te voren hebben aange geven een helder en toeganke lijk portret te willen van de fa milie als totaal. Ook met de muziekkeuze (rustige, klassieke muziek, red.) en de woordkeus hadden we moeite." The Storms Factory werd ver- den haag/mediaredactie - Job Frieszo (47) is benoemd tot di recteur communicatie van het ministerie van Economische Zaken. Hij volgt per 1 augustus Jan Goeijenbier op, die vanaf 15 februari 2004 de directie leidde als interim directeur. Frieszo zal tevens optreden als woordvoerder van minister Laurens Jan Brinkhorst. Op ei gen verzoek is hij met zijn werk voor de NOS per direct gestopt. Frieszo was chef en presentator van de Haagse re dactie van het NOS Journaal. Hij vervulde hiervoor diverse functies bij de NOS en begon zijn Haagse carrière op 1 janu ari 1985 bij Met het Oog op Morgen. Frieszo werd twee jaar gele den, na de moord op Pim For- tuyn, bedreigd met de dood. Hij ontving dreigbrieven en haatmails en kon niet meer zonder beveiliging over straat nadat hij in een omstreden uitzending van het NOS Jour naal een vergelijking had ge maakt tussen de Lijst Pim For- tuyn en de Centrum Democra ten. Hierbij zwaaide hij in beeld met het programma boekje van de CD. Het leidde tot het onmiddelijke vertrek van de toenmalige hoofdre dacteur Nico Haasbroek. Haasbroek had zich in het BNN-mediaprogramma Sto ring negatief over Frieszo's op treden. Hierop zei de redactie van het NOS Journaal het ver trouwen in Haasbroek op. dagmiddag, vanaf 1 mei niet meer alleen wordt samenge steld uit verkoopcijfers. Airplay op 3FM en MTV gaat voor een derde de notering bepalen. Dit houdt in hoe vaak een nummer voorbij komt. Op deze manier moet de hitlijst beter binnen de programmering van de popzen der passen. De nieuwe situatie betekent minder Frans Bauer of Mariane Weber en minder invloed van verkooptrucs van platenmaat schappijen en fanclubs. Door een dergelijke truc komt de nieuwe single van rockband Marillion (You're gone) zater dag op acht binnen in de hitlijst zonder dat het op 3FM werd gedraaid. De Mega Top 50 had de la: tijd te kampen met teruglo] de luistercijfers. Volgens 3 zendercoördinator Flo Luyckx bestond de lijst vooi geveer de helft uit nummer niet regulier op de popzei te horen waren. „Daar 1 nog eens bij dat singleverl door de dalende opbreng een minder represent meetmiddel is geworden." Per zender worden nu specifie ke afspraken gemaakt over wel ke programma's van de betrok ken omroepen worden ver wacht. „Voorheen keken we veel meer naar welke program ma's er door de omroepen wer den aangeleverd. Op basis daarvan werd het programma schema gemaakt. Dat gaan we nu dus anders doen." Met de nieuwe werkwijze wil de raad van bestuur een van de belangrijkste kritiekpunten van de visitatiecommissie onder lei ding van Rinnooy Kan aanpak ken: een betere mix van pro gramma's waarmee de omroep allochtonen en jongeren wil trekken. Ook gaat Publieke Om roep meer drama programme ren. volgens gevraagd de aanpassin gen door te voeren. Nolte voel de daar niets voor, en heeft daarna volgens eigen zeggen haar medewerking gestaakt. „Maar de rechten berusten bij SBS en Storms, dus ze mogen de beelden wel gebruiken. Al leen komt mijn naam nu niet op de aftiteling te staan." SBS zegt dat Nolte op een zij spoor is gezet omdat er geen vertrouwen was dat de gewen ste aanpassingen op een goede manier zouden worden doorge voerd. Nolte: „Ik wil hier pas la ter over praten, maar dat is echt nietwaar." De Tokkies is zondag te zien om 21.00 uur bij SBS 6. Jenny Daltry: „Ze zijn zo prachtig! Als je eenmaal gegrepen wordt door de schoonheid van een slang, laat die fascinatie je nooit meer los. Foto: GPD londen - Open nooit onaange kondigd een koffer of rugzak die toebehoort aan de Britse reptielendeskundige Jenny Dal try, zaterdag te zien in een hoofdrol in een spannende af levering van de documentaire reeks Snake Wranglers (slan genmelkers). Grote kans name lijk dat je besprongen wordt door een gevaarlijke slang. On langs nog reisde de weten schapper per trein door Enge land, met in haar rugzak een mooi, stevig en vooral springle vend exemplaar van de Maleisi sche grondadder, oftewel de calloselasma rhodostoma. Tij dens een lunch in hartje Lon den, zet ze, om haar verhaal over de slang te staven, tussen de borden van de argeloze eters een intrigerend klein buisje, ge vuld met gif. De paar druppels zijn, mits in de bloedbaan geïn jecteerd, afdoende om een mens te doden. Niet dat Daltry, die inmiddels al jaren in Cambodja woont en werkt voor een internationale natuurbeschermingsorganisa tie, een onverantwoordelijke waaghals is. 's Werelds meest bekende expert op het gebied van de Malayan Pit Viper, zoals het beest internationaal bekend staat, is zelf nog nooit door een slang gebeten. En dat wil ze graag zo houden, al is ze een paar keer wel degelijk aan de dood ontsnapt. Ze werd be schoten door bandieten tijdens een van haar vele eenzame nachtelijke ritten over de mod derige wegen van Cambodja, op zoek naar slangen. Ze werd op een haar na vertrapt door olifanten, bijna van de weg ge reden door dronken vrachtwa genchauffeurs, achtervolgd door een reusachtige konings cobra en woonde letterlijk tus sen de grondadders toen ze in Indonesië onderzoek deed naar dezelfde slang, haar onbetwiste lievelingetje. Ze had haar hotel kamer omgebouwd tot proviso risch lab waarin ze meerdere grondadders hield. „De hotel manager kwam op een dag kij ken naar de slangen op mijn kamer. Toen hij wegging begon ik vast in te pakken omdat ik in de veronderstelling verkeerde dat hij de politie erbij zou ha len, maar hij kwam terug met een schaal koekjes en cake: of mijn diertjes honger hadden!" Een beet van de 'diertjes' heeft ingrijpende gevolgen. Behalve helse pijnen en bloedingen zorgt het gif ervoor dat weefsels en bloedvaten in hoog teqipo verteren. Makkelijk voor de slang, die leeft van prooien die vaak groter zijn dan hemzelf. Minder leuk voor de menselijke slachtoffers, die moeilijk aan een tegengif kunnen komen omdat ze zo arm zijn, en dus zijn aangewezen op kunsten van een lokale genezer. „Op Ja va wordt mensen aangeraden in vuur te gaan zitten, in Viet nam wordt de wond met ge droogde vlooien bedenkt. Wat het natuurlijk alleen maar erger maakt. Of het aangetaste li chaamsdeel wordt afgebonden, wat met andere slangenbeten goed is, maar bij de beet van een grondadder vrijwel zeker zorgt voor verlies van een lede maat of de dood." Tegengif is sowieso vrijwel niet verkrijgbaar vanwege de hoge kosten. „Dit jaar krijgt Cam bodja eindelijk een eigen fa briek voor tegengif. Maar het is natuurlijk te weinig. Het pro bleem van slangenbeten wordt erg onderschat, en ik hoop dat deze film bijdraagt aan wat be- wustwording. Ik schat dat er elk jaar honderdduizenden men sen slangenbeten oplopen, met name in Indonesië, Cambodja, Vietnam, Maleisië en Thailand. Tien procent van die mensi gaat dood, de rest verliest e ledemaat. Vooral op rubbei plantages voelt de Maleisisi grondadder zich thuis. Het melt er echt van, elke paar pen zie je er wel eentje liggi De rubberplanters, die vaS midden in de nacht aan hei werk moeten op blote voetf teenslippers zijn doodsban Cambodja gaat er veel geld de bestrijding van Malaria het opruimen van landmijr maar deze dieren zijn in fei ook landmijnen." Zelf kent ze, als het op slanj aankomt, weinig angst. No< gehad ook. Als zevenjarige de ze haar klasgenootjes or doeld de stuipen op het lijf door met dierendag haar sl gen mee naar school te nei Ooit paste ze zelfs via een b je mond-op bek-beademin op een stervende slang. „Z< zo prachtig! Als je eenmaal grepen wordt door de scho heid van een slang, laat die cinatie je nooit meer los." Monique Brandt Snake Wranglers, zaterdag 20.30 uur, National Geogra Channel Hilversum - „Ik wil alles weten, wat er te weten valt. Dat gevoel wordt steeds sterker en de druk wordt verhoogd omdat de men sen die iets weten steeds ouder worden." Aan het woord is een van de 52 'onbekende kinderen' die op 13 september 1944 uit het weeshuis van kamp Wester bork op transport werden ge steld naar het Duitse concen tratiekamp Bergen-Belsen. De identiteit van deze groep joodse kinderen, die bestond uit peuters en kleuters, was niet bekend bij de Duitsers; in de kampadministratie werden ze daarom vermeld als Gruppe Unbekannte Kinder. Op één na overleefden alle kinderen Ber gen-Belsen en het Tsjechische kamp Theresiënstadt waar ze twee maanden later terecht kwamen. Daar werden ze in april 1945 door de Russen be vrijd. In de documentaire Onbekende kinderen, uitgezonden door de Humanistische Omroep, heeft regisseuse Anette Apon voor een sobere aanpak gekozen. Ze maakt bijna geen gebruik van muziek, archiefbeelden of voice-overs, er zijn alleen ge sprekken te zien. Acht betrok kenen vertellen over hun herin neringen, zover die er zijn, en hoe hun leven door de Tweede Wereldoorlog is beïnvloed. Overlevende Hans van den Broeke vindt het erg moeilijk herinneringen op te halen. „Als ik er naar kijk als een film heb ik er geen problemen mee. Maar als ik er diep inga, schiet ik vol. Het is een soort zelfbe scherming, om hard te blijven." Regisseur Annette Apon koos voor een sobere aanpak, zonder ar chiefbeelden. Foto: GPD Ook Arina van Dam-Hekster is huiverig. „Een leuk verhaal is het sowieso nooit. Ik heb de angst om dingen boven tafel te halen waardoor je in zou kun nen storten. Ik ben bang voor de feiten waar je niets meer mee kunt, want dat is geschie denis." De documentaire is voortgeko men uit researchwerk van jour naliste Daphne Meijer. Zij kwam een van de overlevenden op het spoor waarna de zoek tocht naar de anderen begon. Aan de hand van de gefilmde gesprekken voor de documen taire heeft Meijer later een boek samengesteld en is er een ten toonstelling geweest. In de eerste twintig minuten van de documentaire wordt te ruggeblikt op de periode in de oorlog. Rudi Ehrlich weet nog dat hij opgepakt werd door een NSB'er. „Die zei tegen een Duitse soldaat dat er daar een 'Abrahams kind' zat. Ondanks dat het de Duitser niet interes seerde, werd ik toch meegeno men." Anderen herinneren zich vooral de geur en de vorm van het eten in de kampen: knol raap. Het tweede deel gaat over de te rugkomst in Nederland waar in eerste instantie de identiteit van de kinderen moest worden vastgesteld. Benjamin Aandagt twijfelt daar na vijftig jaar nog steeds over. Onder de naam Freddy werd hij op transport gesteld maar na lange tijd werd pas vastgesteld dat hij Benja min was. „Als je dit verhaal bij een rechter zou neerleggen, zou hij er geen stuiver voor geven. Maar het zou best zo kunnen zijn." Eenmaal terug verwerkte ieder kind de gebeurtenissen anders. De een werd agressief. „Ik moest kinderen slaan." De an der was volgens eigen zeggen 'een losgeslagen wüd beest', en weer een ander bracht uren in haar eentje door in de boom gaard. „Ik dacht alleen maar aan het waarom. Waarom ik wel en mijn ouders niet. Totdat ik doorkreeg dat het geen zin had." Een van de betrokkenen vraagt zich nog steeds af waarom de kinderen van kamp naar kamp gesleept zijn.,, Juist wij konden de volgende generatie joden produceren. Ik hoorde later dat een vrouw toen contact had met een commandant van de SS. Zij vertelde hem dat een deel van de kinderen, kinderen van Duitse soldaten en Neder landse vrouwen waren. Dus als de groep vermoord zou wor den, zouden er ook Duitse kin deren sterven. Zolang dat niet wordt tegengesproken ga ik hier maar van uit." Ten tijde van de documentaire (gemaakt in 2000) waren er 25 personen achterhaald en werd de 'Stichting Onbekende Kin deren 13 september 1944' op gericht. Inmiddels zijn er - bij na vier jaar na het maken de documentaire - met behulp van de stichting, 49 van de 51 be trokkenen gevonden. Van slechts twee personen ont breekt nog ieder spoor. Roy Timmerman De donderdag documentaire, Onbekende Kinderen, vanavond Nederland 1, 23.07 uur. Op alle voorpagina's staat ze, het bruidje van de week. De koppen zijn veelzeggend. Geen blad durft de gebruikelijke clichés over sprookjeshuwe lijk, diepe ontroering of de snel verwachte liefdesbaby te gebruiken. Nee, een echte Oranje zal PRINSES MABEL voor de bladen nooit worden. Waar PRIVÉ zich nog op de vlakte houdt met 'In goede en slechte tij den...', daar vraagt WEEKEND zich al af 'Waarom MABEL niet wilde huilen.' STORY heeft het over 'De kille finale, ontknoping van MABELs Meesterspel' en NL DEZE week heeft geen goed woord over voor dit 'Oranjetheater!' PARTY dan? Gelukkig toch nog één lichtpuntje in de duisternis. 'De kus die alles zegt', zo kopt het blad over de volle breedte van de cover. Eén klein maar- tje: het gaat hier over een ander stelletje: WENDY VAN DIJK en CHRIS ZEEGERS. Toeval of niet, het zoenende duo is volledig in het oranje gekleed. Pijnlijk voor dat andere koppel, dat het met een klein portretje moet doen, voorzien van het (alweer) zure bijschrift: 'MABEL nu in het bootje van FRISO, 'gangstermeisje' wordt prinses'. Je vraagt je af of het stelletje er verstandig aan doet in Londen te gaan wonen. Timboektoe was wellicht een bete re optie geweest. Opstekertje voor het geplaagde stel: het kan altijd nog erger. Sla STORY open, kijk drie seconden naar de geniepige fotoreportage van een barbecuetafereel bij villa Hazes en krijg zulke koude rillingen, dat de rayon hoofden alsnog bijeen moeten worden ge roepen. Gruwelijk, wat een dieptrieste beel den van een opgebrande, vermoeide, on deruitgezakte man die temidden van kin deren en (ex- of toch weer niet?) vrouw emotieloos naar een dobber zit te staren. Nog veel gruwelijker is de cynische bedoel de begeleidende tekst over 'het nieuwe ge zinsgeluk', die ik u uit piëteit voor het slachtoffer bespaar. David Beckham. Foto: AP/Hill&Knowlton, Getty Images Veel aandacht in de bladen voor de begra fenis van de vader van HENNY HUISMAN. Omdat er kennelijk toch nog gebrek aan slecht nieuws was, wordt volop gespecu leerd over relatieproblemen tussen BN-ers. Zoals vaker blijft geen .van de zwaar aange zette koppen overeind in de verhalen. PRI VÉ: 'Zorgen om huwelijk BALKENENDE!'. Samenvatting: de premier en zijn vrouw gaan beiden in hun werk op. Tjongejonge, wat een onthulling. STORY: 'Het eenzame huwelijk van IRENE MOORS'. Bewijsm riaal: IRENE mijmert wat over het feit c bij haar thuis meestal zij óf haar partnf BARRY op de kinderen past, en zelden twee samen. Goh, wat bijzonder anno 2004: ouders die beiden werken! Helen een lachertje is de voorspelling van de broer van REINOUT OERLEMANS, dat relatie tussen zijn 'ARNIE' en zijn DAN LE wel eens zou kunnen breken. Broer DIRK zegt in het verhaal niets meer, da dat REINOUTS gedrevenheid wel eens koste kan gaan van z'n gezinsleven. NL DEZE WEEK lijkt helemaal de weg zijn kwijtgeraakt. Allereerst begaat hetl doodzonde nummer 1 in de roddelbra che: met naam en toenaam schrijven 0 collega's. 'Prins CLAUS zou zich in zijn omdraaien!', zo schrijft NL DEZE WEE over een stukje in PRIVÉ, waarin werd suggereerd dat het blad een 'exclusief i terview' met de toen nog bijna-bruidej had. Juist het roddelblad dat hij (CLAU 'te vuur en te zwaard bestreed...' Kinne ne. Beetje dom ook, als je op een fotooi de afgedrukte concurrent duidelijk a hoe een verslaggever in de sneeuw op SO afstuift, om een paar nietszeggende! quootjes los te pulken van de prins. Ver heeft NL DEZE WEEK het ultieme bewj| gevonden dat dé heetste Brit van dit ml ment toch echt homo is. Wie, ROBBIE [1 LIAMS? Welnee: DAVID BECKHAM. 'H lijkt een bizar bericht', zo verontschula het blad zich bij voorbaat. Inderdaad, lichtelijk bizar, gezien alle V halen over BECKHAMS voorliefde voor vrouwelijk schoon. Maar hoe komen zf dan bij? Nou gewoon, de voetballer haj| rige week tijdens een feestje een zakdof 'uit de linkerachterzak van zijn peperdl. jeans' hangen. O, natuurlijk, geen twijfj mogelijk: Die DAVID is zo homo als wa Martin Ruesink

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 22