Een muze die oprijst uit de Oude Vesl KUNST CULTUUR Leidenaars genomineerd voor een Musical Award Galerie Naturalis toont d( vele gedaanten van de ze( Nieuw gezicht Liefde voor Harmonie Het Balthazar Ensemble: meesters van de klankkleur Filmmusei wil nieuw p i aan Ij-oever- dinsdag 27 april 2004 vervolg van voorpagina leiden/rotterdam - voor de Musical Awards die volgende maand worden uitgereikt tij dens een televisiegala in het Nieuwe Luxor in Rotterdam zijn twee Leidenaars genomi neerd: Marcel Jonker en Gio vanni Kemper. Beide spelen een rol in 'The Lion King'. De twaalfjarige Giovanni Kem per is genomineerd in de cate gorie 'aanstormend talent' voor zijn rol als de kleine Simba. Het is niet zijn eerste rol in een gro te musical. De Leidse Giovanni speelde in 1998, op 6-jarige leeftijd, al in 'Miss Saigon', eveneens in het Scheveningse Circustheater. In die musical speelde hij de rol van Tam, het zoontje van hoofdrolspeelster Kim (gespeeld door Linda Wa genmakers). Leidenaar Marcel Jonker is ge nomineerd in de categorie 'bes te mannelijke bijrol in een grote musical productie' voor de rol van Pumbaa het wrattenzwijn, eveneens in 'The Lion King". Jonker was eerder te zien onder meer te zien in 'Fortuna's Wed ding' op de Parade 2002, als Pa ter Tucker in 'Grace The Musi cal' en als Verdi in Verdi Mor- to'. Hij speelde in diverse televi sieseries en is daarnaast tekst schrijver en theatermaker. Van de 21 musicals die dit sei zoen in ons land te zien zijn hebben er veertien een nomi natie gekregen voor een John Kraaijkamp Musical Award. Topscorer met zeven nomina ties is 'Merrily we roll along1, een show van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen die bij een klein publiek scoorde en in ons land slechts 28 keer werd gespeeld. Joop van den Ende Theaterproducties heeft in to taal twaalf nominaties voor twee shows, 'Mamma Mia!' en 'The Lion King'. Hoog genoteerd bij de achtkop- pige jury, onder leiding van theaterdirecteur Rob Wiegman, staan eveneens 'De scheepsjon gens van Bontekoe' (vijf nomi naties) en de kleine productie 'In de schaduw van Brei' (vier nominaties). De voor volle za len gespeelde musical 'Het He melbed' met Liesbeth List en Jos Brink verwierf geen enkele nominatie, evenals onder meer 'West Side Story". Voor de beste vrouwelijke hoofdrol in een grote productie (vanaf twaalf personen op het toneel) zijn genomineerd: Hilke Bierman ('Alleen op de We reld'), Simone Kleinsma ('Mamma Mia!') en Ellen Pie- ters ('Merrily we roll along'). Bij de mannen zijn Ara Halici en Jan Schepens (beiden 'Merrily we roll along') en Hein van der Heijden ('The Lion King') geno mineerd. Voor de beste vrouwelijke hoofdrol in een kleine produc tie zijn genomineerd: Annick Boer ('Dolfje Weerwolfje'), Vera Mann ('In de schaduw van Brei'), Lottie Hellingman ('De scheepsjongens van Bontekoe') en Eva Poppink ('Nijntje is er weer'). Bij de mannelijke hoofdrolspelers zijn dat Frans van Deursen ('De scheepsjon gens van Bontekoe'), Rob van de Meeberg ('In de schaduw van Brei') en Jon van Eerd ('Nonsens Lieve Heren'). De publieksprijs voor Beste musical wordt bepaald door een ANWB-enquête via het blad De Kampioen. De uitreiking van de awards is op maandag 10 mei. Mufasa, de leeuwenkoning (Edwin Jonker) met de kleine Simba, ge speeld door de Leidse Giovanni Kemper. Foto: GPD/Deen van Meer beeldende kunst recensie Bernadette van der Goes Expositie: 'Kust kijken', schilderijen en keramiek van Nico van der Putten, foto's van Arthur Sevestre. Te zien: t/m 4/7, di t/m zo 10-18 uur, tijdens schoolvakanties en op feestdagen dagelijks 10-18 uur, galerie van museum Naturalis, Darwinweg 2, Leiden. De galerie is gratis toegankelijk. In de galerie van museum Na turalis klinkt een raar geluid. In het midden van de ruimte is een groot, wit, langwerpig pla teau geplaatst. Daarop heeft kunstenaar Nico van der Putten 21 bollen van keramiek gelegd. Zeebolsters noemt hij deze ge schubde vormen die, hoewel ze sterk op elkaar lijken, toch alle maal een beetje verschillend zijn. Zowel aan de buitenkant als van binnen. Want de wan den van de bolsters verschillen van dikte en in de holten heeft Van der Putten steeds een an der aantal knikkers gestopt. Dat is wat je hoort. Eigenlijk is het de bedoeling dat de bezoeker de bolsters optilt en op die manier merkt dat ze geluid maken. Maar dat is te riskant. Dus zijn aan de zijkan ten van het plateau sensoren aangebracht die ervoor zorgen dat zodra er mensen langslo pen het opgenomen geluid van tegen de bolsterwanden rollen de knikkers weerklinkt. Van der Putten heeft zich voor deze in stallatie laten inspireren door de zee. Met een beetje fantasie hoor je in de heldere klanken van de botsende en rollende knikkers de golfslag en de bran- ding. Aanleiding voor het werk van Van der Putten vormt een serie foto's van natuurfotograaf Ar thur Sevestre, die aan de rech terzijde van de galerie zijn ten toongesteld. Gedurende drie jaar fotografeerde hij de Neder landse Noordzeekust. Te zien is de zee in al haar gedaanten. Tij dens een storm, bij rustig weer, in de nacht, bij zonsondergang. Maar ook legde Sevestre de din gen vast die onlosmakelijk met de zee en de kust zijn verbon den, zoals vuurtorens, meeu wen en uitvarende vissersbo ten. De serie is een persoonlijke ode aan een eeuwigdurend na tuurverschijnsel dat constant in verandering is. Ook in de schilderijen va der Putten, aan de tegenoi gende wand, gaat het ove wigheid als ontwikkeling, op een veel abstracter n In vier met brede stroken papier beplakte panelen het patroon te herkenne golven op het strand ad ten nadat het water bij eb ruggezogen. Maar in de die hij maakte van de wi zee in Katwijk heeft hij z drukken weergegeven slechts de kleuren af te bi die het kustlandschap seizoen heeft. Op vijf pj schilderde hij tegen stemmige tinten uitge\ achtergrond patronen van werpige blokjes in grijs, en wit. Daarmee treedt Van der in de voetsporen van Fernhout, wiens zee- en landschappen in de jaren van de vorige eeuw stee stracter werden, totdat 1 sloot de horizon weg te la het beeldvlak te vullen m ritmisch patroon van v Vernieuwend zijn de sch en van Van der Putten du Maar dat is waarschijnli niet de bedoeling. muziek recensie Lidy van der Spek Concert: Balthazar Ensemble. Gehoord: 25/4, Ambachts- en Baljuwhuis, Voorschoten. Stichting Musica Antica da Ca mera stelt zich ten doel het op regionaal niveau bevorderen van de uitvoering van 17de en 18de-eeuwse kamermuziek. Dat is haar het afgelopen jaar in Voorschoten goed gelukt, in al lerhande formaties met veelal authentieke instrumenten. Het laatste concert in dit sei zoen staat geheel in het teken van alle blazers uit die tijd (op de baroktrompet na): traverso, hobo, klarinet, natuurhoorn en fagot. Wat bijzonder opvalt bij het Balthazar Ensemble is de totaal andere dramatiek van de ver schillende klankkleuren dan die bij een strijkersensemble. De organische klank komt letterlijk zuchtend, blazend tot stand en roept door alle vijf koperen/houten gestrekte dan wel opgerolde buizen een heel lijfelijke gemoedstoestand op. Meteen in de allereerste frase van Franz Danzi's Kwintet in d ontstaat die menselijke klank al, die je pas loslaat in de finale ca priccio in het Kwintet in c van de derde componist op het pro gramma, Antonin Reicha. Alle vijf blazers kunnen wedijveren met elkaar in vakmanschap en muzikaliteit. Als één van hen de boventoon voert - ook als hij de ondertoon blaast, zoals fagot en hoom - smul je van die zeer ei gen klank. Zo profileert de hobo zich het meest in helder doordringende taal, zoals in het Menuetto Trio van Danzi's Kwintet in gearti culeerde korte zinnen. De Fina le begint in zwoele sferen die doorbroken wordt als de volle warme klank van de hoom de eindspurt inzet en alle blazers om beurten even muzikaal mo gen domineren. De minst bekende componist Martin Joseph Mengal (1784- 1851) zorgt voor de grootste verrassing. Al is zijn blaasmu ziek gebaseerd op werk van an dere componisten (meestal vi oolsonates van Mozart, Haydn en Beethoven), hij bewerkte ze buitengewoon vindingrijk, ge heel gericht op het blazersidi oom. Zijn Kwintet in Bes zin dert van vitaliteit, die niemand intenser tot klinken kan bren gen dan dit geïnspireerde en door en door muzikale vijftal. De veertien jaar oudere Tsjech Antonin Reicha, die de Belg Mengal nog compositieles heeft gegeven, toont zijn superieur talent in vier contrastrijke delen van zijn Kwintet in c, waarin sa menspraak en individuele op merkingen tegen elkaar opbie den. Maakt het wazig gedekte coloriet in Marcia en Larghetto de sfeer intiem en bezonken, slechts even opgelicht door kla rinet of fluit, het Menuet en Fi nale capriccio is een feest van ultieme hoogstandjes. Hier laat voor het eerst de hoornist de zwakke kant van z'n instrument horen. Niet helemaal zuiver en te slordig blaast hij zich door de finale heen. De laatste loodjes L'Voor de temperatuurgevoelige ^natuurhoorn zijn ook het fzwaarst; vergeeflijk. Beeldhouwer Koen de Vries komt met plan voor breukvlak tussen Schouwburg en Lakenhal door Ad van Kaam leiden - De uitspraak: 'Een crea tieve stad is een succesvolle stad' is niet van hem, maar van de Amerikaanse econoom Ri chard Florida. Maar beeldhouwer Koen de Vries onderschrijft de stelling van harte en betitelt het boek van de professor over de opkomst van de scheppende ge neratie als een regelrechte aan rader. Om de theorie daadwer kelijk in de praktijk te brengen, heeft hij een plan ontwikkeld om de Leidse Schouwburg nog méér uitstraling te geven dan het 300 jaar oude gebouw van zichzelf al heeft. Met een buiten podium, een strandje aan de overkant en een kunstwerk in de gracht. Dat borrelt en dat bruist - inderdaad, precies zoals een creatieve stad dat hoort te doen. Zijn plannen voor dit breukvlak tussen Schouwburg en Laken hal gaan veel verder dan alleen een verzonken beeld. Zelfs de auto, de heilige koe, moet er voor (uit)wijken. In zijn idee maakt de weg een ruime bocht, zeg maar, door het water. In de ruimte die ontstaat voor de Schouwburg komt een soort open podium met trappen. In een meertje in het midden het kunstwerk. Aan de overkant, voor de Lakenhal, komt een zelfde curve in het plaveisel met daarbij een strandje. De 'aange spoelde' voorwerpen - in gips gegoten - symboliseren de ge schiedenis van de stad en wat je zoal tegenkomt als je in de bo dem gaat graven. „De Oude Vest", zegt De Vries met een weids gebaar, „mean dert als het ware tussen de cur ven door. Het bootjesverkeer zal geen hinder ondervinden van de uitstulpingen. De gracht daar ter plekke is breed genoeg. Lukt het niet, bijvoorbeeld om dat dit plan door het verleggen van de weg te duur is, dan heb Koen de Vries wil in de Oude Vest een link leggen tussen de Leidse Schouwburg enerzijds en De Lakenhal anderzijds. Onder andere met een muze die verzinkt en weer oprijst uit het water. Foto: Mark Lamers ik nog een alternatief. Een beeld van vijf meter in het wa ter. De kop van een muze. Die als een duiker langzaam ver zinkt en dan weer oprijst uit het nat. Compleet met geborrel en gebruis. En 's avonds met licht van onder af. Een specialist uit Haarlem, die fonteinen maakt over de hele wereld, denkt dat dit plan uitvoerbaar is. Ja, dat heb ik al gecheckt." Van het voornemen van Paul Koek, om in Leiden een profes sioneel theatergezelschap te beginnen met als thuishaven het Scheltemacomplex, had Koen de Vries nog niet ge hoord. Maar hij doorziet wel di rect de implicaties. „Het zou perfect passen in dit gebied. Dat kan echt een soort kruis punt van cultuur worden. Daar is in feite ook mijn plan op ge richt. Om een verbinding te leg- Veense muziekvereniging presenteert nieuwe uniformen en cd door Joris Rietbroek roelofarendsveen - Het moet een weergaloze show worden. Een typisch Veense avond die 'een echte Veender' geen geval mag missen. En niet-Veenders eigenlijk ook niet. Muziekvereni ging Liefde voor Harmonie waagt zich voor de allerlaatste keer aan een grootschalig evene ment in het veilinggebouw aan de Sotaweg in Roelofarendsveen. Straks kan het echt niet meer, want de veiling moet binnen een jaar toch echt plaatsmaken voor woningbouw. Het nieuwe driedaagse feest is echter geen tweede deel van 'De Veiling Plat', het feest dat de vereniging anderhalf jaar geleden als aller laatste evenement in de veiling aankondigde. „Want daar gelo ven we niet meer in", grappen Ed van Berkel en Bart van Ger- wen, sleutelfiguren in 'Muziek: Uw pakkie an' zoals de show waar het om gaat is gedoopt. „Straks staat-ie^ejLpver vijf jaar toch nog." Van Berkel, voorzitter van Lief de voor Harmonie, en acteur Van Gerwen raken niet uitge praat over het evenement dat van 29 april tot en met 1 mei duurt. Tijdens 'Muziek: Uw pakkie an', op donderdag 29 april, presenteert de harmonie haar nieuwe uniformen en een nieuwe cd. De muzikanten van Liefde voor Harmonie worden bijgestaan door collega's als de Aarebeijeplukkers, de Familie van Veen, Tomeloos en toneel vereniging St. Pancratius. Het gaat dit keer niet om het af scheid van de veiling, maar om het nieuwe gezicht van Liefde voor Harmonie. De 'pakkies' zijn overigens nog niet helemaal afbetaald, al spaart de vereniging er al bijna tien jaar voor. De laatste kosten moeten worden verdiend met de komst van dj-duo Wipneus Pim op Koninginnedag, een klaverjasavond met honderden kaarters op 1 mei en een cd die vanaf 29 april te koop is. Uitein delijk betaalt heel Roelof arendsveen voor de uniformen. „We hebben er lang over nage dacht of nog een keer zoiets moesten doen", vertelt Van Berkel. „Maar de veiling staat er nog steeds, dus waarom ook niet? Maar het is nu echt de laatste keer hoor, al is het alleen maar omdat de regelgeving zo streng is geworden. Het is bijna niet leuk meer om zoiets te or ganiseren." De veilinggebouwen in Roelof arendsveen - zowel aan de Sotaweg als aan het Zuideinde - hebben altijd een grote rol ge speeld in de geschiedenis van de vereniging. „We presenteer den 25 jaar geleden ook onze nieuwe uniformen in de veiling. Door dit weer op die plek te doen, sluiten we een periode af." Over het hoe en wat rondom de onthulling van de uniformen doen de heren nog mysterieus. „Ik zou die avond het liefst het podium opstappen en roepen: 'Dames en heren, hier zijn de nieuwe uniformen!", zegt Van Gerwen. „Maar zo gaat het na tuurlijk niet in zijn werk. Van Berkel riep de hulp van Van Gerwen in om de show in de juiste artistieke banen te lei den. De zingende acteur had zijn kwaliteiten tijdens 'De Vei ling Plat' al bewezen met een zelfgeschreven loflied over Roe lofarendsveen. Bovendien was zijn vader, Karei van Gerwen, jarenlang voorzitter van de har monie, voordat Van Berkel het stokje overnam. Al woont Van Gerwen al jaren in Delft, hij heeft nog altijd veel met 'de Veen' in het algemeen en de harmonie in het bijzonder. Van Gerwen vindt zijn samen werking met Liefde voor Har monie dan ook erg speciaal. Het opnemen van de cd verliep soepel. „We hebben gekozen voor liedjes die op het eerste gehoor leuk en laagdrempelig zijn", vertelt Van Gerwen. „Maar toch zitten er moeilijke stukken tussen." De acteur komt woorden te kort over 'het onwaarschijnlijke en thousiasme' van de muzikanten van de vereniging. „Ik heb de boel uiteindelijk zo weten op te zwepen totdat het gevoel van de muziek helemaal goed was. Zoveel enthousiasme is voor mij een cadeau, een luxe om mee te werken." Met het vaandel van Liefde voor Harmonie op het Veense sluisje. Bart van Gerwen (links) en Ed van Berkel kijken uit naar 'Muziek: Uw pakkie an'. Foto: Hielco Kuipers gen tussen de Schouwbi perium, K&O en Boerhaaj de ene kant en de Lakei Volkenkunde aan de kant van het water. Da: dit initiatief met het Schel complex naadloos op aaiv In 2005 bestaat de I Schouwburg 300 jaar. Ba Mossel, directeur van die ling, was meteen entho over het idee van De Vi" de boel aan de Oude Ve: even lekker in het licht ti sen. „We ontmoetten el het Cultuurcafé en ras over aan de praat. De gei de Schouwburg, hoe moi staat eigenlijk altijd in de duw. Hoe aardig zou h^ zijn om die op deze man eens in het zonnetje te I Letterlijk wat meer smoel ven. Met een portret in n. ter." Werk uit! droeg Var^ sel de beeldhouwer bijna gend op. Die liet zich da< twee keer zeggen. Over de haalbaarheid! van het plan laat Koen d< zich niet uit. „Er moet p gens een poeplap getP worden. Opdat het voor6 komt. Het begint met eel6 Dat mensen er van drom0 dit kan. Dat is stap één0 het plan is nu steun. meer van de schouwbk recteur. Dat is stap twe<| moet het in de publiciteit het een breder draagvlak dit is stap drie. En dai- meteen roepen: dit kal want het kost geld. Mai woon die vertaalslag. Dat" eindelijk de definitieve sti „Mijn insteek hierbij ik maak je een stad zelfbew creatief? Leiden heeft aj zich. Er is hier, met de ui]e teit en de musea, enorijf kennis. Er zijn ook vf dingsgewijs veel kunstf Een creatieve stad is ei cesvolle stad. Laten we ling maar eens bewijzen. amsterdam/anp - Het FiT seum in Amsterdam wil \n nieuwbouw verhuizen rri IJ-oever in Amsterdam-I' tegenover het Centraal S Het nieuwe gebouw zoi eind 2008 in gebruik k worden genomen. Het m gaat samen met de gei" Amsterdam en ING Va onderzoek doen naar dt baarheid en de financiël sequenties. Ook de ont| van de nieuwbouw mol worden gekozen. Het huidige Filmmuseum ruimtegebrek en is vei over veel verschillende le in het westen van Ned Naast het museumgebc' het Amsterdamse VonE heeft het Filmmuseurf twaalf afdelingen en waar collecties liggen oj gen. Het nieuwe gebouw zal e pervlakte kunnen krijgen de 6000 en 7000 vierkan ter. „Het gebouw moe zijn markante uitstralir landmark voor Amsi gaan vormen", aldus he museum.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 8