'Herman was
meer dan
drank en drugs'
Platte tv wordt topscorer dit jaar
Xandra Brood mist haar levensgezel nog elke dag
ZATERDA
24 APRIlf
2004
Nog elke dag praat Xandra Brood met de kinderen over haar partner,
Herman, die op 11 juli 2001 van het dak van het Hilton-hotel sprong.
Ze vindt het jammer dat hij vooral in herinnering blijft als de
beroemdste junk van Nederland. „Hij was zóveel meer dan alleen
drugs. Hij zette dat drugsgebruik om in energie, in nuttige dingen,
ging schilderijen maken. Ook dat maakte hem uniek."
door Jacques Hendriks
Xandra Brood. Foto;GPD
'Met de kinderen praat ik veel over Herman'. Foto: Hans van Weel
Vlak na zijn overlijden droomde
ik dat hij naast me kwam liggen.
Wat me nog het meest bijstaat,
is de kou die ik voelde. Die rare kou van
een lijk. Ik droomde dat hij me aaide,
werd wakker en heb geroepen: 'Je bent
dood, sodemieter op, wat doe je hier?'
Daarna is het mij niet meer overkomen.
Mijn dochter Lola wel. Droomt ze ook
dat ze geaaid wordt. Holly, de jongste,
had er in het begin zelfs nachtmerries
van, met monsters en zo. Heel zielig. Het
kind was ook pas zes toen Herman over
leed.
Ik heb de kinderen meegenomen, vond
dat ze hem moesten zien. We hebben
ook foto's gemaakt. Ze hoeven niet in dat
album te kijken, mogen het ook wegleg
gen, voor later, maar ze hebben het wel.
Van Holly hebben we een foto, heel
schattig, met zo'n begrafenisjurkje,
waarop ze heel beteuterd, heel lief naar
haar vader kijkt. Even naderhand ging ze
weer radslagen maken. Rond de kist.
Toen moesten we wel lachen. Lola wilde
Herman per se een ketting omdoen.
Naderhand zijn we ook naar het dak van
Hilton gegaan, waar Herman vanaf ge
sprongen is. Ik wilde het zien en kan je
verzekeren dat hij er een hoop lef voor
gehad moet hebben. Daarvoor, toen het
net gebeurd was, kwam ik al langs het
Hilton gereden. Ik was met Holly op weg
naar het circus, zagen we er een helikop
ter. 'Kijk nou', riep Holly nog, maar ik
ben blij dat we niet zijn gaan kijken.
Nu heeft de politie het eerst aan Lola, die
thuis zat, moeten vertellen om te horen
waar ik was. Daarna hebben ze me uit
het circus geroepen. Lola liep huilend
achter de mensen aan. Het nieuws gons
de op dat moment al even rond in Am
sterdam. Gelukkig heb ik een hoop op
roepen op mijn gsm gemist tijdens die
circusvoorstelling. Pas nadat ik Herman
geïdentificeerd had in het mortuarium, is
het nieuws officieel naar buiten ge
bracht. Heeft de politie heel netjes ge
daan.
Iedereen weet nog wat hij op dat mo
ment deed. Al die bloemen bij het Hil
ton. Mensen die er vijf nachten hebben
gewaakt. Dan de steunbetuigingen. Iede
re ochtend lagen er weer hele pakketten.
Ik heb alles gelezen, het was een soort
van verwerking, denk ik. Tevoren denk je
dat niets helpt in zo'n situatie, maar ik
had er wel degelijk veel steun aan, hoe
truttig dat misschien ook klinkt. Zo veel
respect voor Herman. Natuurlijk zat er
wel een enkele negatieve brief tussen,
maar 99 procent was positief.
Dan had je nog de roddelpers. Ik heb er
niets op tegen en begrijp dat ze een foto
van ons wilden maken, maar ze lagen
met telelenzen voor ons huis, we konden
niet eens gewoon naar binnen. Heeft de
politie ze in eerste instantie wegge
stuurd. Later moest een buurman nog
ingrijpen. Zat een of andere verslaggever
vuilniszakken leeg te halen. Dan ben je
toch hartstikke ziek? Dat was heel eng.
Wat zocht-ie dan? Een oude verfkwast
van Herman of zo? Dit ging echt te ver.
Ik ben opgegroeid in Ulvenhout. Eerst
midden in het dorp, daarna aan de bos
rand. Een ongelooflijk mooie plek, met
een grote tuin. Ik heb er een gezellige,
warme jeugd gehad. Ongecompliceerd.
Huiselijk. Daar houd ik nog steeds heel
erg van.
Volgens mij was ik een heel vrolijk, ge
makkelijk kind, dat alles wel best vond.
Mijn vader was kapitein op de grote
vaart, dus die was veel weg. Mijn moeder
heeft mijn anderhalfjaar oudere zus Eli-
ne en mij voor het merendeel opgevoed.
Oom Gert-Jan Dröge zei dat ik veel te
leuk was om in Ulvenhout te blijven, ik
móest naar Amsterdam komen. Zórg
maar voor een woning en werk, dan kom
ik, antwoordde ik.
Gert-Jan werd bedrijfsleider van disco
theek 36 op de Schaal van Richter, waar
hij later met Jan Lenferink het tv-pro-
gramma RUR zou maken. Ik kon daar
achter de bar werken en bij Gert-Jan op
een etage wonen. Het ging als een speer,
ik voelde me meteen heel erg thuis. Als je
je lekker voelt, dan blijf je ergens zitten.
Vooral als je vervolgens kinderen krijgt.
Nu mijn wilde jaren wat het uitgaan be
treft een beetje over zijn, zou ik wel weer
wat meer buiten de stad willen gaan wo
nen. Ik ben bezig met een woning in Am
stelveen, met een grotere tuin en aan de
voorkant een vrijer uitzicht. Wat dat be
treft, blijf ik toch een soort boerin van het
platteland.
Toen ik bij Gert-Jan in huis woonde, was
het nog wel oké. Alhoewel. Hij was echt
nog zo'n langharige hippie. Vervolgens
kwam de factor Herman. Mijn moeder
belde volledig over haar toeren naar Gert-
Jan, die haar verzekerde dat Herman zo'n
aardige man was. Mijn vader wilde er het
eerste jaar niet eens over praten. Volgens
mij vind je hem hartstikke leuk als je hem
eenmaal kent, zei ik tegen mijn vader. Bij
Gods gratie wilde hij hem ontmoeten, en
het klikte. Mijn vader was helemaal dol
op Herman.
Hij was een heel innemende man. Een
uniek persoon, die zich van niemand iets
aantrok, maar ook niemand kwaad deed.
Vreselijk intelligent, met zóveel talent.
Herman was volstrekt zichzelf. Sommige
mensen in zijn omgeving niet, die gingen
hem nadoen. Bijvoorbeeld ook 's och
tends al aan de sterke drank beginnen.
Dat hoefden ze echt niet van Herman,
hoor.
Ik wist dat hij zanger was, maar veel meer
ook niet. Als ik in Richter werkte, ging hij
glazen voor me ophalen. Maar ik dacht:
ga jij lekker iemand anders lastig vallen.
Meisjes genoeg die fan van je zijn. Wat
moet je nou met mij? Ik had een grote
mond tegen hem, een chagrijnige bek,
een kort rokje en lange benen. Dat vond
hij helemaal geweldig.
Na een tijdje ben ik toch een keer met
hem uitgegaan. Ik was in die tijd ook vrij
wild. Het was hartstikke leuk. Veel ge
dronken. Toen ik naast hem wakker werd,
dacht ik: Oh God, waar ben ik aan begon
nen?
Herman en ik zijn nooit echt zo'n koppel
tje geweest, dat als je hem zag, je mij ook
zag. Raar, ik heb altijd gewerkt, maar
sinds Herman dood is, lijkt het wel of de
mensen denken: 'Goh, doet ze óók wat?'
Alsof ik thuis op de bank op Herman zat
te wachten. Ik heb lang in de horeca ge
werkt en doe al heel lang styling - mensen
kleden voor tv, onder andere de nieuws
lezers van RTL 4 - maar blijkbaar valt dat
nu pas op.
Twee jaar geleden ben ik een eigen be
drijfje (Restyled) begonnen met compag
non Rennie Winter. Daarvoor werkte ik
bij HMG. Met ons bedrijfje doen we veel
voor het maandblad Beau Monde en ver
der onder meer de styling van mijn goede
vriendin Manuëla Kemp, Ruud de Wild
en Jim van Idols.
Daarnaast heb ik natuurlijk een gezin:
twee dochters, Lola (18) en Holly (9) en
nog een aangenomen dochter, Brenda
(25). Met de kinderen praat ik veel over
Herman. Hij is en blijft een deel van mijn
leven. Ik ben heel trots op hem. Wat ik
wel jammer vind, is dat je zo vaak dezelf
de clichés hoort en leest. Laat nou ook
eens een andere kant van hem zien. De
mens Herman Brood, zijn talenten. Hij
was zo veel meer dan alleen drugs. Hij
zette dat drugsgebruik om in energie, in
nuttige dingen, ging schilderijen maken.
Ook dat maakte hem uniek."
deocombi", roept Eduard van Looij uit. LG biedt meer
opvallende combi's, zoals de alles-in-één Multiflex:
beeldbuis, dvd-speler en videorecorder. Ook Samsung
heeft er zo eentje.
De opmars van platte tv is onlosmakelijk verbonden
met dvd. „De verkoop van dvd werkt als een vliegwiel,
waardoor consumenten sneller andere schakels van
consumentenelektronica in de huiskamer gaan ver
vangen zoals de televisie", signaleert FIAR-man André
Habets. „Ook de homecinema-sets profiteren ervan."
Gewoon surround geluid is voor JVC onvoldoende.
Met naar boven gerichte speakers komen de geluidsef
fecten beter tot hun recht. Ook Pioneer laat geluid met
boxen waarvan het bovenste stuk is gedraaid, weer
kaatsen langs muren en plafonds. Een set met drie
boxen produceert zo rondomgeluid.
Dvd duikt overal op, ook in de slaapkamer. De dvd-
microsets van JVC zijn een soort eigentijdse wekkerra
dio. De meest chique microset heeft houten luidspre
kers, van dun berkenhout. De gewenste soepelheid
van de conus is verkregen door het hout te dopen in
Japanse rijstwijn.
Ook de dvd-recorders vliegen rapper over de toon
bank, zeker nu de prijs onder de duizend 'oude' gul
dens is gezakt. Van 16.000 stuks in 2002 richting
40.000 in 2003. De aloude videorecorder was nog goed
voor 400.000 stuks. „De dvd-recorder gaat een belang
rijke rol spelen, zeker ook met het oog op de sporteve
nementen", weet Nico Hendriks (Panasonic). JVC
voert de opnamekwaliteit extra op. De fabrikanten
combineren zich een breuk. Dvd-recorder met harde
schijf-recorder of met videorecorder.
De stammenstrijd tussen diverse opnameformaten
wordt meer en meer omzeild. Sony stopte al meerdere
formaten in een apparaat, LG doet dat nu ook, Sams
ung volgt later.
De ware computerfföbelaar plukt films van internet.
Hij brandt ze bijvoorbeeld op een cd'tje in DivX-for-
maat. Afspelen in de huiskamer kan nu ook dankzij de
nieuwe dvd-spelers van JVC, Samsung en Pioneer.
Tussen alle noviteiten valt de afstandsbediening op,
die je moet opwinden. Een geintje van het ambitieuze
LG dat in de voorbije vier jaar flink aan de weg tim
merde. „We willen wereldwijd nummer één worden in
2010. In alle segmenten, dus van mobieltjes tot lcd-
tv", verklaart Van Looij. Philips en Sony, de Ajax en
PSV van Nederland, zijn gewaarschuwd. Maar dat wa
ren ze al, want inmiddels heeft JVC de tweede plek in
Nederland ontfutseld aan Sony. „We bazuinen dat
niet rond, maar zijn er erg trots op", zegt Arthur He-
merik (JVC).
Het EK Voetbal en de
Olympische Spelen helpen de
platte tv om flink te scoren. De
producenten zijn er klaar voor
met nieuwe technieken die nog
mooier beeld tevoorschijn
toveren en een keur aan
stijlvolle modellen.
door Maarten van de Rakt
Iedereen wil plat. Dit jaar is de platte tv de grote troef
van de consumentenelektronica. Dat horen we keer op
keer tijdens een voorjaarsrondje langs de grote merken.
André Habets, de directeur van brancheclub FIAR, zei
het al in het jaarverslag: „Het jaar 2003 gaat de geschie
denis in als het begin van de 'platte' revolutie. En 2004
zal, geholpen door het EK-voetbal en de Olympische
Spelen voor de echte doorbraak zorgen."
In 2003 werden er zo'n 47.000 platte tv's verkocht, goed
voor 4 procent van de tv-verkopen. In 2002 was dat nog
maar één procentje. En dit jaar denkt men uit te komen
op 11 procent. Nog even, en de fabrieken maken geen
beeldbuizen meer. Sharp verscheept volgend jaar alleen
maar platte tv's naar Europa, twee jaar eerder dan ge
pland.
Met enerverende assortimenten en gunstigere prijzen
proberen de producenten zich te onderscheiden. Een
beetje dunne tv is in een paar jaar
gezakt van 6000 euro naar
pakweg 3500 euro en
komt in de richting
van een duurdere con
ventionele. Geschermd
wordt met nieuwe beeld
verwerkingstechnieken, zo
als Wega Engine (Sony), Pixel
Plus 2 (Philips) en het Sharp
Pixel Systeem. Pientere chips to
veren het binnenkomende kabel- of
satellietsignaal om in nog mooiere,
realistischere plaatjes. Scherpte, con
trast, kleur, helderheid, details, alles
wordt beter.
Philips verhoogt het kijkgenot met Ambilight.
Platte tv's projecteren achtergrondverlichting
op de muur. „Zo kun je meer ontspannen kijken
en creëer je een unieke sfeer in de woonkamer",
meldt Janneke van Herwaarden. „Uit consumenten
tests blijkt bovendien dat men de beeldkwaliteit, zeg
maar het contrast, kleuren en detaillering beter vindt."
Kleur en sterkte zijn instelbaar, maar kunnen ook auto
matisch geregeld worden. Dan bedenkt de tv zelf de
passende achtergrondtinten. Ambilight kan ook werken
als de tv uit staat.
Design is belangrijk. Panasonic introduceert de Viera-
lijn, stijlvol vormgegeven platte tv's met een kleine,
speelse buiging aan de onderzijde. Extra functies funge
ren als lokkertje. Zo stopt Sony een sleufje in de platte tv
voor zijn geheugenkaartje Memory Stick. Daarmee kun
je nu ook tv-programma's opnemen. LG maakt aan de
zijkant een dvd-ingang. „Dit is de opvolger van de tv-vi-
Grapje van LG: opwindbare afstandsbediening