MEDIA NCRV blijft bij ingreep in oorlogsdocu 'Het publieke bestel is dood, morsdood' Mavo is genoeg 'CDA niet compleet met omroepvisie' Succesje voor Gerard Joling Filmmaker Lindwer 'teleurgesteld' nine op text im - Net 5 begon deze eerste vrouwenmaga- eletekst: Lifestyle 5. i wekelijks magazine frijdag wordt geactua- ior de vijfkoppige re- te vinden is vanaf pa- De mix van onderwer- iat uit beauty, psyche, gezondheid, uitgaan, inciën, astrologie, mu- tv en prijsvragen, it bieden de pagina's indinformatie over Net nma's, zoals Meiden fit, Sex The City, Pe- ess, Villa Rubens, ïirls en Samenwonen. vsbladprijs Van der Oord derveen - Niek van der de Nieuwe Ooststel- jr heeft de Prijs voor fsbladj ournalistiek onnen. De journalist onderscheiding - een k - uitgereikt in Hoog- in tijdens de landelijke nst van de NNP, de ie van lokale nieuws- in der Oord kreeg de een artikel over een ;e dwangarbeider in een werkkamp voor in de Tweede Wereld- Fochteloo was inge- Prijs voor de Nieuws- rafie ging naar André erk (Het Kontakt, Via- werd beki'oond voor to's die hij maakte. rerkoopt en doe je zo - BNN heeft de for- het veelbesproken na Neuken doe je zo! lan het Belgische sta- Vranaf het najaar wro- ren afleveringen uitge- de commerciële ie de presentatie op ïemen is nog niet be- ig jaar zorgde het pro- n Nederland voor Vooral over erotisch die op televisie tips ;af over standjes, ientatrice Bridget maakte voor het pro- (inder meer reportages h een caravan met bver de eerste keer. |re krant itsland [Iet Duitse mediacon- Springer, bekend van is Bild en Die Welt, maand met een op ta- aat. Vanaf 24 mei is de naam Welt acht weken lang als lüsseldorf en omge- op voor 50 cent. Met iïl het mediaconcern er in Duitsland be- is voor een kwali- op tabloidformaat, jaren zijn verschei- wegens de geste- rprijzen en het gerin- il advertenties op het tabloidformaat over- aaronder zijn de El Mundo en El Scandinavi en sinds kort in Het Parool. zaterdag 24 APRIL 2004 door Patrick van den Hurk Filmmaker Willy Lindwer wil dat de NCRV zijn tweedelige docu mentaire over de jodenvervol ging Holland, vaarwel! in mei toch integraal uitzendt, inclusief een interview met een Groning se oud-agent die zich positief uitlaat over zijn meedogenloze korpschef. De NCRV, die het in terview op aandrang van de fa milie van de man uit de film haalde, laat echter weten 'geen aanleiding te zien om op dat be sluit terug te komen'. De documentaire van Lindwer, die hij maakte in opdracht van de NCRV, draait om de vraag waarom zo veel Nederlanders meewerkten aan de jodenver volging. Hij interviewde in Gro ningen, een stad waar opval lend veel joden 'verdwenen', twee oud-agenten. Een van hen toont diep berouw, de ander vindt dat zijn foute korpschef veel te zwaar is gestraft. De man, nu 93, was zelf niet ac tief bij deportaties betrokken, maar verordeelt ze niet. In de zijlijn maakt zijn vrouw ook nog antisemitische opmerkingen. De man werkte vrijwillig mee, maar de familie dreigde met de rechter als het interview wordt uitgezonden. De NCRV ontken de eerder dat die dreiging een rol speelde. Lindwer zou de uit spraken van de man 'uit hun context hebben gehaald'. Holland, vaarwel! is begin deze week wel integraal in Israël uit gezonden. Lindwer was erbij, en is er nu helemaal van over tuigd dat de aanpassing van de NCRV zijn film onrecht doet. „Ik heb de impact van de weg gelaten scène op de kijker nu gezien. Het is een sleutelscène, die precies weergeeft waar het hele verhaal om draait en die zorgt voor de balans: veel spijt versus geen wroeging." Ook de Vlaamse VRT heeft de film aangekocht, en gaat die uitzenden op Canvas. Lindwer: „De VRT heeft mij gemeld dat ze niet voornemens zijn te gaan snijden, en ik hoop dat ze hem eerder uitzenden dan de NCRV. De VRT is hier overal te ontvan gen en de bewuste scène is al bij Barend en Van Dorp ver toond, dus krijgen we de won derlijke situatie dat alleen mijn opdrachtgever een gemankeer de versie wil uitzenden." Lindwer eist nu een gesprek met de NCRV-directie. „Ik heb me nooit neergelegd bij het snijden. Ik ben wel akkoord ge gaan met het onherkenbaar maken van de man, maar toen moest ik van de NCRV aan de familie gaan vragen of zij ak koord ging met die aanpassing, en die zei natuurlijk 'nee'." De NCRV zegt nog niet te weten of er een gesprek komt. De filmmaker is teleurgesteld: „Ik draag de film op aan de mensen die mijn ouders heb ben gered, aan alle goede Ne derlanders. Deze man geeft zijn goedkeuring aan het wegvoeren van duizenden joden, en zijn vrouw maakt anti-semitische opmerkingen. Het is precies die houding die ertoe heeft geleid dat honderdduizend Neder landse joden zijn gedeporteerd. En daar zwicht de NCRV voor." den haag/anp - Alexander Rin- nooy Kan, voorzitter van de vi sitatiecommissie landelijke pu blieke omroep, vindt de om roepvisie van het wetenschap pelijk bureau van het CDA in compleet. Dat heeft hij gisteren gezegd op een bijeenkomst van hoofdredacteuren in Den Haag. De visitatiecommissie conclu deerde begin april dat de afzon derlijke omroepen redelijk presteren, maar dat ze er niet in slagen samen te werken. Daar om wenst de commissie ver sterking van de raad van be stuur Publieke Omroep. Het wetenschappelijk instituut van het CDA ziet dat omroepen niet goed samenwerken, maar wil desondanks de afzonderlijke zendgemachtigden meer macht geven om een pluriform om roepbestel in stand te houden. Volgens de CDA-denkers moet de raad van bestuur slechts gaan fungeren als „een toe zichthoudend orgaan dat het functioneren van de omroepen als geheel in de gaten houdt". Uit de analyse van de visitatie commissie blijkt juist dat het heel moeilijk is om samenwer king in Hilversum te bereiken en zo op elkaar afgestemde tv- netten te realiseren. „Niemand heeft die analyse weersproken, ook het CDA niet", aldus Rinnooy Kan giste ren. „De noodzaak om samen te werken bestaat dus, maar in het CDA-rapport lees ik niet hoe dat zou moeten. Dat aspect wordt volledig genegeerd en daarom vind ik het incom pleet." Hij is in zijn lange loopbaan nooit te beroerd geweest om luid en duidelijk te verkondigen wat hij vindt, dus ook bij zijn af scheid als hoofdredacteur van NOS-radio zwijgt Henk van Hoorn (59) niet. Want één ding staat voor hem vast: het publie ke omroepbestel is gedoemd te verdwijnen, en dat kan maar be ter snel gebeuren. „Het is dood. Morsdood. Laten we dat nou eens erkennen. En laten we er iets aan doen." door Patrick van den Hurk Hilversum - De scheidend hoofdredacteur spreekt uit rui me ervaring. Veertig jaar bracht hij door in radio- en tv-land, bij de AVRO, de VARA, de VPRO en de NOS. Tussendoor werkte hij ook nog bij Radio Rijnmond. In 1990 trad hij aan bij de NOS-ra dio, waar hij vijfjaar terug alge meen hoofdredacteur werd. Ve len kennen zijn stem van Met het oog op morgen, waar hij de langst zittende presentator is. Gisteren was het zijn laatste werkdag als hoogste baas, maar 'Het Oog' blijft hij gewoon doen. Die lange gang door omroe pland roept de vraag op of Van Hoorn met zijn betoog voor een spoedig eind aan het bestel niet spuugt in de ruif waaruit hij zelf goed heeft gegeten. „Nee. Het bestel werkte in de tijd waar voor het was bedoeld. Maar nu is het nog het enige restant van de verzuiling in een compleet ontzuilde samenleving." „Ik heb bij veel omroepen ge werkt en op vele momenten in mijn leven heb ik écht in het bestel geloofd, maar laten we nou gewoon eerlijk zijn: het be staansrecht ervan staat al zeker tien jaar op de tocht. Niemand kan volhouden dat we het weer op deze manier zouden doen als we opnieuw moesten begin nen. Er zijn te veel deelbelan gen, en dus vinden veranderin gen nooit plaats omdat omroe pen het samen béter willen gaan doen. Er is altijd een stok achter de deur nodig, in de vorm van geld of politieke druk." Lappendeken Van Hoorn kraakt vooral de in efficiëntie, die inherent is aan de lappendeken van organisa ties in het bestel. „We hadden laatst weer de 'bosdagen' van Radio 1. Dan zit je daar te over leggen met tien organisaties met wie je één zender moet vul len. Dat kan dus gewoon niet. Ik zal de afzonderlijke omroe pen nooit verketteren. Er zit enorm veel talent en er wordt keihard aan mooie dingen ge werkt, maar dit systeem laat ze nooit vol tot hun recht komen. Ze mogen een paar keer per week hun kunstje vertonen." Hij wil ook niet zeggen dat er helemaal niets ten goede is ge keerd. Zo kwam in zijn tijd bij de NOS de vroeger ondenkbare fusie van alle radio-actualitei tenrubrieken tot het NOS Radio 1 Journaal tot stand. „Natuur lijk is er best het een en ander bereikt. Er is mij wel eens ver- Paul Witteman mixt journalistiek en wetenschap tot Nieuwslicht 1 - Wetenschap op te- dan ook nog op pri- tegenover pu Idols. Geen ge- voor een nieuw zou je als argeloze len concluderen. Witteman, presenta- t bewuste program- slicht, ervaart de op- de luwte naar eigen als probleem. „Te- we volgend jaar weer mogen ma- program- nmers minstens an- zoen nodig om zich- zetten. Toch mooi tijd van bezuinigin- gramma, dat niet is, zo'n kans krijgt, alles te maken op Nederland 3 ntal goed scorende a's al aardig lang be- behoefte aan ver- Wellicht dat Nieuws- een rol kan spe werpt volgens Wit- op de actualiteit, ir de ogen van de we- Waarom voelen Fri- el zich tot elkaar aan- Hoe breng je spring- een afstand tot ont doet tachtig da en verkrachting Hoe hou je je 'aring staande in het er, behalve André idere wezens die ire planeten de ruim schoten? Het zijn zo gen die bij je opko- nieuws volgt. Paul Witteman over de oorsprong van Nieuwslicht: „Na B&W lag ik 's nachts in bed te denken waarom het niet mogelijk was om weten schappers elke week in mensentaal over heikele kwesties te laten praten." Foto: GPD Met behulp van wetenschap pers zoeken we verklaringen voor zulke vragen. Heldere ver klaringen. Het programma is zeker niet bedoeld voor men sen die toch al alle wetenschap pelijke bijlagen lezen. Juist mensen die alleen mavo heb ben, willen we op een leuke manier mee sleuren naar die wetenschappelijke achtergron den." Het idee voor het programma - „Volgens ons is het format uniek in de wereld"- ontstond tijdens het maken van B&W. Si mon Rozendaal, schrijver en wetenschapsjournalist van El sevier viel tijdens de discussie op doordat hij ingewikkelde wetenschappelijke kwesties helder uit de doeken wist te doen. 's Nachts lag ik in bed te denken waarom het niet moge lijk was om wetenschappers el ke week in mensentaal over heikele kwesties te laten praten. Want dat is het: gewoon een beetje moeite doen om te zor gen dat de gemiddelde kijker ook begrijpt wat voor onder zoeken er allemaal op onze kos ten worden gedaan. Dat zie ik echt als een belangrijke taak van de omroep. Ik heb toen Ro land Plasterk, ondermeer co lumnist bij Buitenhof en in de Volkskrant, gevraagd een paar weken bij te houden of hij on derwerpen tegenkwam in de het nieuws die we zouden kun nen gebruiken. Hij had er geen Henk van Hoorn: „Ik heb bij veel omroepen gewerkt en op vele momenten heb ik écht in het bestel ge loofd, maar laten we nou gewoon eerlijk zijn: het bestaansrecht ervan staat al zeker tien jaar op de tocht." Foto: Ton Kastermans weten dat ik een Don Quichotte zou zijn, maar die stormde al leen maar blind vooruit, en je houdt dit niet vol als je niet af en toe eens over je schouder kijkt. Dan zie je namelijk dat het allemaal in de goede rich ting opschuift. Héél langzaam, maar toch." „Toen ik bij de NOS kwam was er nog niet eens sprake van een Radio 1 Journaal." Lachend: „En als ik dan nu zie hoe het al lemaal samenwerkt, zou ik bij na blij worden. Maar als je er mee bezig bent, word je eerder depressief van de traagheid en de stroperigheid en de verga dercultuur. Ik zou graag willen dat op het hoge niveau door dringt dat het bestel echt an ders móet. Ik weet dat zelfs sommige omroepdirecteuren het al hebben opgegeven. Nu moeten de voorzitters dat ook nog gaan inzien." Net als de politiek overigens, zegt Van Hoorn. Hij legt de schuld voor het voortstrompe len van het bestel voor een groot deel in Den Haag, waar vrijwel iedereen volgens hem al uitslag en koude rillingen krijgt als alleen het woord 'Hilver sum' valt. „Er is op een enkele uitzondering na geen enkele politicus die zich serieus met omroeppolitiek bezighoudt. Dat heeft tot gevolg dat er maar wat wordt aangemodderd en dat de omroepen nu worden geconfronteerd met de drie dubbele opdracht om zich én te profileren én samen te werken én te bezuinigen." „Ik zie niet hoe dat ooit zou kunnen. Het is de dood in de pot. Ik zou tegen de politiek willen zeggen: als je de omroe pen om zeep wilt helpen, doe het dan maar meteen en maak er geen lange lijdensweg van. Dat is lafhartig gedrag. De poli tiek moet zich niet inhoudelijk met de omroep bemoeien, maar ze moet wel een goede or ganisatie en een goede finan ciering neerzetten. Zorgen dat de omroep weer een poosje vooruit kan, na jaren van ver waarlozing." Ook de visitatiecommissie van Rinnooy Kan heeft begin deze maand op het laatste moment weer een gebrek aan moed ge toond door niet voor drastische maatregelen te kiezen, vindt Van Hoorn. „Wat had hij te ver liezen? 'Het is mooi geweest en we gaan nu een einde aan het lijden maken'. Dat had hij moe ten zeggen, maar zo ver durfde hij niet te gaan. Dus ik vrees dat het de bureaula wordt, net als ooit het werk van de commis sie-Ververs." Met een wat cy nisch lachje: „Weetje nog wel, oudje?" „En wat doen staatssecretaris sen nou meer dan het achterla ten van geurvlaggen? Het zou bijvoorbeeld krankzinnig zijn als Max door Medy van der Laan binnenkort tot het bestel wordt toegelaten. We bereiken juist te weinig jongeren, dus wat moeten we dan met een bejaardenomroep? Dit is weer zo'n voorbeeld van de zoveelste politicus die wéér een omroep wil toevoegen, en daarbij de handen nog vrij heeft ook. Pure willekeur is het. Het is mij nog steeds een raadsel waarom De Nieuwe Omroep van Aad van den Heuvel vorige keer niet werd toegelaten, terwijl die óók genoeg leden had." Dat systeem van uitzendmach- tigingen op basis van ledental len moet volgens Van Hoorn hoe dan ook op de helling. „Er wordt geschermd met 'de be langen van de leden', maar wees eerlijk: niemand van on der de 60 wordt nog lid. De mensen weten niet eens wie wat uitzendt, en de enige reden waarom ze lid zijn van een om roep is meestal het program mablad. Dat kan nog, omdat Hilversum er met een effectieve lobby in is geslaagd de pro grammagegevens in eigen huis te houden. Maar als de Tele graaf die gratis mag aanbieden, zijn de leden zó weg." Hoe moet het dan? „Je neemt de omroepen hun zendmachti ging af en je regelt bij wet wie hem krijgt. Dat kan per net of zender, bijvoorbeeld de Stich ting Radio 1. Die heeft een di rectie en die benoemt in een gewone procedure en op basis van kwaliteit een hoofdredactie. Dus niet op basis van omroep politieke motieven. Natuurlijk zal de herkomst van mensen in het begin een rol spelen, maar dat slijt er snel uit. Kijk naar het Radio 1 Journaal. Dat was bin nen een jaar zó gewoon gewor den." „Die hoofdredactie gaat kijken wat ze wil hebben en wie dat het best kan maken. Daarbij geldt maar één criterium, en dat is kwaliteit. Er is veel ges maald over de weg die de AVRO is ingeslagen met programma's over dieren en over gezond heidszorg, maar dat is volgens mij wél een weg die toekomst heeft. De omroepen moeten maken waar ze echt goed in zijn. Maar dan wél als leveran ciers, niet als zendgemachtig den. Anders blijven we de non- discussie houden over wie wat wanneer mag uitzenden." „Ik zeg niet dat we het moeten doen als de commerciëlen: een programma twee, drie keer uit zenden en het meteen weer van de buis halen als er wat minder mensen kijken dan verwacht. Maar neem bijvoorbeeld de manier waarop de Vlaamse VRT van de ene dag op de andere de programmering van een heel net kon omgooien, mét succes. Ik weet dat je de Vlaamse situa tie niet één op één naar Neder land kimt kopiëren, maar het is wel meer waar we naartoe moeten." Met een zucht. „Voor we hier zo'n ingreep kunnen plegen zijn we helaas vele Poolse land dagen verder. Of ik het nog ga meemaken?" Van Hoorn lacht: „Zeker wel. Zo veel tijd van le ven zal me toch nog wel ge gund zijn. Het bestel staat nog niet acuut op springen, maar het einde komt er wel aan. Het eerste punt is 2010, als de hui dige uitzendconcessies aflopen. Laten we ons daar maar goed op voorbereiden." BIJ Dl KAPPER enkele moeite mee, en nu we aan de gang zijn merk ik ook dat er materiaal te over is." Nieuwslicht kent voorlopig een onverbiddelijk strakke opzet. Wekelijks komen er drie 'grote' onderwerpen een minuut of acht aan bod, Midas Dekker draagt een column voor en er is steeds een prikkelende opinie bijdrage van Simon Roozen- daal. Naast Dekker en Roozen- daal is er een vast panel van wetenschappers, bestaande uit Vincent Icke, kunstenaar, co lumnist en hoogleraar Theor- ethische Sterrenkunde en bij zonder hoogleraar Kosmologie, Ronald Plasterk, columnist en hoogleraar Moleculaire Geneti ca, presentator/filosoof Bas Ha ring en universitair hoofddo cent mediatechnologie en Mar griet Sitskoom, neuropsycholo- ge en cognitiewetenschapster en directeur van het Neurocog- nitief Centrum. Zij lichten beurtelings een onderwerp vanuit hun vakgebied toe. De kijker moet zich volgens Witte man niet laten afschrikken door de titels van deze genieën: „We hebben natuurlijk wel goed ge keken of ze een helder verhaal kunnen vertellen. Ook is het meegenomen dat de meeste al enige ervaring met televisie hebben zodat ze weten in welke camera ze moeten kijken. Maar het gaat natuurlijk wél om de inhoud." Monique Brandt Nieuwslicht, VARA, vanavond om 21.15 uur op Nederland 3 Wie zijn real life soap wel eens heeft gezien, zal niet de indrak heb ben dat GERARD JOLING er gens goed in is. De mislukte soundmixzanger heeft echter wel degelijk kwaliteiten, zo blijkt in de Story. Het blad vraagt deze week in de gelijkna mige rubriek het hemd van het dikke lijf van GORDON HEUC- KEROTH, beter bekend zonder achternaam. De voormalig on dergoedverkoper van de Albert Cuyp legt uit welke handelin gen iemand moet verrichten om het voor hem volkomen verbruid te hebben. En voorlo pig is GERARD JOLING de eer ste bekende Nederlander die het traject voorbeeldig heeft af gelegd. Even op een rijtje. Men moet GORDON vaak slecht af schilderen (1). Men moet pre tenderen GORDONS vriend te zijn (2). Men moet met die pre tentie op GORDONS verjaardag komen om zich daar te misdra gen (3). Een paar weken na die verjaardag moet men vervol gens roepen dat voornoemde GORDON 'het' achter zijn elle bogen heeft (4), alsmede dat hij een valse pleurisnicht zou zijn (5). Ziedaar de sleutel tot een onherstelbaar conflict met de ordinaire, immer goedlachse radiopresentator die denkt dat- ie zanger is. GERARD JOLING komt er niet meer in bij GOR DON. Eindelijk succes geboekt. Privé weet iets van Idols-jurylid EDWIN JANSEN. Namelijk dat hij getrouwd is geweest met popzangeres ANOUK. Maar om zo'n wetenswaardigheidje aan het volk te presenteren moet je netjes wachten totdat ten min ste een van tweeën homoseksu eel wordt of opnieuw in het hu welijk treedt. Pas dan is er een goede reden om het over een ex te hebben. Eindelijk, na vier jaar hadden ze beet. Want ANOUK trouwde onlangs in het gemeentehuis van Zwijndrecht met REMON STOTIJN, de vader van haar twee kinderen. In het geheim natuurlijk. De lezer moet verder maar gissen wat er mis kon gaan als JANSEN zich daar als ongenode gast had ver toond. Was ANOUK wellicht bang dat JANSEN zich na het jawoord van zijn ex zou vergis sen en per ongeluk de tekst zou opzeggen die hij voor het Idols jurylidmaatschap van dit sei zoen uit z'n hoofd heeft ge leerd: 'Ik heb die valse nootjes ook wel gehoord, maar ik vind dat je een mooie performance overtuigend hebt neergezet'. Story laat via een omweg weten dat ze niet naar Kopspijkers kij ken. Het blad signaleert dat steeds meer Kopspijkerkijkers zich ergeren aan het onderdeel 'parenclub', waar de week wordt doorgenomen. Story laat samensteller en presentator JACK SPIJKERMAN nog aan het woord ook. Hij zou hebben aangekondigd de nieuwe for mule van het programma een paar weken aan te kijken - in clusief de parenclub - om daar na wellicht stappen te onderne men. Het was Story kennelijk niet opgevallen dat de in de eerste aflevering van de nieuwe in Kopspijkers geïntroduceerde Gerard Joling. Foto: GPD/Nick van Ormondt parenclub in de tweede afleve ring al had plaatsgemaakt voor een Ierse pub, om vervolgens in de daar opvolgende uitzendin gen op te duiken als respectie velijk koffieshop en karaokebar. Maar liefst zes pagina's laat Pri vé deze week opgaan aan The Dutch Diva's. Daarmee worden SANDRA REEMER, SJOUKJE SPIJKER en MARGA BULT be doeld. prie vrouwen van mid delbare leeftijd die allemaal wel eens aan het Eurovisie Songfes tival hebben meegedaan. De dames zijn op kosten van Privé op Curasao geweest. Maar het kan ook andersom zijn, dat Pri vé daar zat op hun kosten. In elk geval wordt er eindelijk eens een antwoord gegeven op een vraag die iedereen al jaren be zighoudt: waar kijken de voor malige songfestivalzangeressen dit jaar naar het festival der fes tivals. Terwijl de vraag duidelijk aan alle drie is gesteld, horen we alleen het antwoord uit de mond van SANDRA REEMER. Die nodigt altijd een paar ho movriendjes uit om thuis te kij ken, vertelt ze. Het songfestival doet het altijd goed bij homo's weet ze. Wgnt homo's houden van traditie, glitter en glamour. En MARGA BULT vult nog aan dat homo's altijd precies de merken weten te noemen van de jurken die zij als Dutch Di va's op het podium aanhebben. Nee, dan de jurk van GEORGI- NA VERBAAN, de homobewe ging heeft de kans niet gekre gen daar wat over te joggen. Party meldt dat GEöfclNA ra zend is. Zij zou samen met haar partner JORT KELDER de TMF Awards uitreiken. Maar JORT kon niet komen met het oog op z'n oor (ontstoken). Toen vond de organisatie dat GEORGINA die prijzen maar niet in haar eentje moest overhandigen. Witheet was VERBAAN. Bele digd tot in het diepst van haar vezels. Haar manager legt aan Party uit waarom: 'Ze was de hele week bezig geweest met een jurk die ze speciaal had la ten maken'. 'TMF beledigt ac trice' zet Party in de kop van het artikel. En dat terwijl ieder een weet dat je de hele toneel wereld beledigt als je GEORGI NA VERBAAN actrice noemt. Ton Ouwehand

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 17