KUNST CULTUUR Kunstenares maakt pistool van eigen huid 'Noordwijk krijgt hier geen spijt Golden goal «I in dag bij Aemula ca opgevoerd inden n huis Creuwels R7 Bruna ït museum »id voor Cultuur kiest >r fusie omroeporkesten Batelaan en Heyen naar Studenten Songfestival Bezielde dieren Delfts Blok speelt vanavond eerste voorstelling in nieuw Theater in de Muze NOODZAKELIJK KWAAD Het 'Bona' twee dagen des duivels JAN RIJSDAM 'Het Toneel Speelt opgeheven' Het Leids Schilder- en genootschap Ars Aemula je houdt morgen en zon- jen huis. Publiek kan maken met het werk van ten. Kunstenaars en do- i van Ars geven demon- lessen. Op beide dagen is in dag te bezoeken van jurtot 17.00 uur in het ian de Pieterskerkgracht idam - Het Nederlandse ituk 'Cloaca' van scena- aria Goos wordt dit na- Londen opgevoerd. Het iat 28 september in pre- n het Old Vic Theatre en ngeveer drie maanden, rinnaar Kevin Spacey zal e over het stuk voeren, ik werd vorige seizoen lerd door Het Toneel en was in dat seizoen de e toneelhit in de Neder- theaters. AAN DEN RIJN - Beel- ïnstenaar Inez Creuwels omend weekeinde open wel zaterdag als zondag tussen 11.00 en 18.00 laar huisadres (Helm- Alphen aan den Rijn) euwste schilderijen en n het najaar exposeert buiten de deur: bij gale- ïkj. Pruijsen in War- vrijdag 23 APRIL 2004 - Tekenaar Dick Bruna rtfijn eigen museum in a t. Gemeente en provin- p lersteunen de totstand- B[van een Dick Bruna het kader van het meer- ii oject Vrede van Utrecht, de van Utrecht (1713) 013 groots worden her- n n moet een troef wor de strijd die Utrecht aan- in 2013, of uiterlijk ulturele Hoofdstad van te worden. De opening Dick Bruna Huis is, de gemeente, Europees een 'eyecatcher'. Tot ver ;a Europa is het werk van 3 en vooral zijn creatie befaamd. Het museum 2005 open gaan in irte vleugel van het Cen- useum. amsterdam/gpd - Ze kan zich voorstellen dat mensen ervan schrikken, maar is daar niet op uit. De Amsterdamse kunstena res Joanneke Meester maakte een minipistool van huid - haar eigen huid. Een plastisch chirurg verwijder de van haar buik een strook huid van twintig centimeter, waar zij vervolgens zelf een vle zen replica van een Beretta-pis- tool van maakte. Niet om te shockeren, maar om haar be- leiden Rieneke Batelaan en In- grid Heyen vertegenwoordigen Leiden op het eerste Studenten Songfestival op 8 mei in het Griffioentheater van de VU in Amsterdam. Dat is de uitslag van de voorronde, die gister avond in het stampvolle LAK- theater gehouden werd. De jury, bestaande uit musical ster Bill van Dijk en de Leidse zangers Ferry van Leeuwen en Lo van Gorp, koos Rieneke Ba telaan uit als winnares in de ca tegorie 'eigen nummers'. 'When the Rain stops' heette haar song, die ze met begelei ding van piano en gitaar uit voerde. „Een mooi stemgeluid, een waanzinnig goed lied en een sterk volgehouden span ningsboog," waren volgens de jury haar sterke punten. Een leuke uitstraling, een mooie stem en veel durf waren reden voor de jury om Ingrid Heyen in de categorie 'covers' tot win nares uit te roepen. Ze won met het nummer 'Constantly Wai ting' van Pauline Taylor. Dat het moeilijk was geweest te bepalen wie de beste was, bleek toen Bill van Dijk de winnaar wilde noemen en even in zijn aantekeningen moest kijken wie het ook alweer was. Zo had het een haar gescheeld of de van oorsprong Philippijnse Nu Driz was er met de overwinning in de categorie 'covers' vandoor gegaan. Hij zong Elton Johns 'Don't let the sun go down on me' volgens de jury „intens en met een heel mooie stem." zorgdheid te uiten over het toe nemende geweld in de samen leving. Zestien hechtingen hield de kunstenares over aan de in greep. „De napijn valt ontzet tend mee," zegt Joanneke Meester (1966), die op eerste paasdag onder het mes ging. „Ik loop al sinds januari met dit plan rond, heb lang getwijfeld of ik het wel moest doen." Huid speelde eerder een rol in haar werk. Zo maakte ze knuffels van varkenshuid. „Door mijn zor gen over het toenemende ge weld, kwam ik letterlijk dicht op mijn eigen huid. Ik schrok aan vankelijk van mijn eigen idee, maar ik wilde een statement maken." Met schaar en naald en draad vormde Meester haar eigen huid om tot een pistooltje. Het kunstwerk staat, om bederf te voorkomen, op sterk water. „Het ziet er nu al wel anders uit dan toen ik het net had ge maakt. Het is veel witter gewor den." Persoonlijke ervaringen met ge weld heeft ze niet. „Maar men sen in mijn omgeving wel. Ik ben van nature een heel opti mistisch mens, en probeer het te ontkennen, maar het geweld komt steeds dichterbij." Joanneke Meesters pistool zal te zien zijn op de Kunstvlaai, die van 8 tot en met 16 mei wordt gehouden in de Wester gasfabriek in Amsterdam. Publiciteitsfoto: GPD iag/anp - Het voorstel blieke Omroep om het B inds Radio Symfonie Or- iO) en het Radio Kamer- (RKO) te laten fuseren, enade gevonden in de n de Raad voor Cultuur, kt uit het advies van de Vjan staatssecretaris Van in (Cultuur en Media). vindt een dergelijke e met flexibele bezetting lassen bij het bijzonder ipende repertoire van ïziek Centrum van de (MCO). Verder is deze i gingsvariant het minst schadelijk voor de podia die ge bruik maken van het MCO, zo als Muziekcentrum Vreden- burg. Staatssecretaris Van der Laan, die 7,5 miljoen euro wil bezuinigen, had om het advies gevraagd. Zelf dacht ze er al aan het Radio Symfonie Orkest (RSO) op te heffen omdat dat het enige zou zijn dat genoeg opbracht. Zowel dat plan als het bezuinigingsbedrag op zich wordt in het advies van de raad afgeserveerd als 'onverant woord'. De bewindsvrouw mis kent volgens de raad de behoef te aan symfonisch repertoire. Amstelveen - Achtentwintig kunstenaars van al lerlei pluimage tonen vanaf 23 april in het Cobra Museum werken waarin op intrigerende wijze die ren zijn afgebeeld als een schakel tussen de mens en de natuur. De afbeeldingen zijn heel verschil lend. Soms is er sprake van een paradijselijk sa menzijn van soorten. Soms zien we hybride mon sters waarbij de kunstenaar de rol lijkt te spelen van een lukraak knutselende wetenschapper in zijn laboratorium, zoals in de afbeelding hierboven van William Wegman: 'Diamonds' uit 1990. De ex- posoitie 'Bestiae animatae' (Bezielde dieren) is vanaf morgen te zien, tot en met 29 augustus, in het Cobra Museum in Amstelveen. Publiciteitsfoto: Cobra Museum/William Wegman eo de With wijk - Noordwijk heeft ,andaag een eigen thea- ifficiële opening is pas maand, maar vanavond et toneel voor het eerst I. Aan cabaretgezelschap lok de eer om de eerste ppen op het podium te ,Nee, dat doe ik", corri- eatervoorzitter Jos West- k zal vooraf een inlei- aatje houden." Aan de nd van deze voor Noord- ingrijke gebeurtenis een rondleiding door in de Muze. Het nieuwe Theater in de Muze aan het Wantveld: „Noordwijk mag zich gelukkig prijzen met dit thea ter." Foto: Dick Hogewoning nieuwe pand zeker geworden. Terwijl de laatste likjes verf nog worden aangebracht en de ge luidsinstallatie wordt getest, slalomt Westgeest door de gar derobe, de foyers en de kleed kamers naar het heilige der hei ligen: de theaterzaal. Likkebaar dend kijkt hij rond en aait hij het rode pluche van de stoelen. De zaal telt 345 van zulke zit plaatsen, waarvan 90 op het balkon. De voorzitter karakteriseert Theater in de Muze als 'een middelgroot theater'. „Het po dium is dertien meter breed en negen meter diep en dat is voor een theater van deze grootte behoorlijk fors. Kom er maar eens op staan; dan kun je het zelf ervaren." De Muze heeft een lange voor geschiedenis. In de jaren zeven tig en tachtig sloten Royal (Noordwijk Binnen) en Lido (Noordwijk aan Zee) als aanbie ders van theater en film hun deuren. Cultuurminnend Noordwijk moest het sindsdien doen met de verenigingsgebou wen De Rank en De Kuip, die de laatste jaren ook niet meer voldeden aan de eisen van deze tijd. „Het is een moedig besluit geweest om die gebouwen te vervangen door een cultureel centrum met alle nodige facili teiten." Omdat De Muze in de eerste plaats is bedoeld om de cultu rele verenigingen weer een fat soenlijke entourage te bieden voor hun uitvoeringen, krijgen zij de eerste keuze uit de agen da van de theaterzaal. Er blijft echter voldoende ruimte over voor jaarlijks 25 k 30 voorstel lingen van professionele arties ten. „Uit onderzoek is gebleken dat er in Noordwijk vooral be hoefte is aan cabaret, toneel, muziek en jeugdtheater. Dus dat gaan we met name pro grammeren. Daarbij proberen we ook te denken aan de men sen die niet het geld hebben om naar de theaters in Leiden of Haarlem te reizen." Een avondje uit is nu ook mo gelijk in Noordwijk. Restaurants springen al op de komst van De Muze in met speciale theater menu's. Voor wie van verder weg komt, ligt er een giganti sche parkeerplaats direct naast de deur. Vanuit de foyer op de eerste etage - roestbruine vloer bedekking, witte hanglampen - theater recensie Susanne Lammers Voorstelling: De Grote Verleiding, musical van Gerard Schelvis naar Mariken van Nieumeghen door het Bonaventura College. Regie: Yfke de Jong en Gerard Schelvis. Spel: Joost Kloeg, Astrid Domela Nieuwenhuis e.v.a. Gezien: 22/4, Bonaventura College, Leiden. Nog te zien: 23/4, aldaar. Heel eigentijdse Middeleeuwen zijn het décor van de Bonaven- tura-musical naar de Mariken van Nieumeghen, over het meisje met Faustiaanse aspira ties dat in de klauwen van de duivel valt en hem helpt ande ren in het ongeluk te storten, maar uiteindelijk toch gered wordt. Het stikt er van de hek sen, hoeren en kwakzalvende potsenmakers, en dat louche volk wordt aangevuld met to neelvolk dat verdacht veel weg heeft van moderne BN'ers uit het quiz- en soap-wezen. De kern van het verhaal bleef behouden: hoe Moenen Mari ken weet te verleiden. Hij be looft haar dat hij haar alles wat ze wil leren, leren zal. Centraal staat echter de rotzooi in de wereld, de troep die de mensen er van gemaakt heb ben, al dan niet geïnspireerd door de helse machten. Maar de mens komt er in deze Grote Verleiding wel heel ge makkelijk van af. De duivel die het Bona inzet, is namelijk vol strekt onweerstaanbaar, ook als hij je niet alle kennis en kundes van de wereld belooft: Joost Kloeg heeft zich volledig inge leefd in Moenen en zet hem neer als een camperige mani pulator met de allures van een circusdirecteur, in wie Willem Ruijs en Paul de Leeuw samen komen. Zingen kan hij niet, maar de manier waarop hij des alniettemin een carnavalskraker tot grote hoogte weet te bren gen is onnavolgbaar. Astrid Do mela Nieuwenhuis als Mariken komt een heel eind, maar is uit eindelijk geen partij voor hem. Toch zakt De Grote Verleiding, met alle muziek, wervelende dans, flitsende lichteffecten en vooral veel geestige teksten, wel eens in. Tekstueel heerst er te vaak grote verwarring en be denker en regisseur Gerard Schelvis wilde al te veel andere Middelnederlandse teksten in zijn Mariken kwijt. Het advies dat de Raad voor Cultuur deze week heeft uitge bracht aan staatssecretaris Me- dy van der Laan is bij een aan tal theater- en muziekgezel schappen ingeslagen als een carnavalsschlager in de Mat- thaus Passion. Een gerenom meerd gezel schap als de Dogtroep, dat in binnen- en buitenland spectaculaire voorstellingen maakt op loca tie, raakt twee derde van de subsidie kwijt. Het Concertge bouworkest en de Nederland se Opera moe ten fors inleve ren. Een toon- zelschap als Het Toneel Speelt, van Hans Croiset, krijgt veel minder dan gevraagd. En Toneelgroep Am sterdam en het Nationale To neel, de twee grootste toneelge zelschappen van ons land, heb ben stevige kritiek te verstouwen Opmerkelijk is dat een nieuwe aanvraag van Paul Koek en zijn Veenfabriek (600.000 eurodoor de raad is gehonoreerd. En nog opmerkelijker: Leiden krijgt dit gezelschap zo in de schoot ge worpen omdat Koek zich graag in deze stad vestigt. De Leidse wethouder van cultuur moet de ze week wel een gat in de lucht gesprongen zijn, want je wordt als politicus niet zo vaak in de gelegenheid gesteld om de 'gol den goal' te scoren. En als je weet wat een theatergezelschap voor een stad doet. het Noord Nederlands Toneel in Gronin gen of Oostpool in Arnhem of Het Vervolg in Maastricht, dan kan het niet anders of er moet ten stadhuize een klein feestje losgebroken zijn. Kunstenaars, theatermakers en muzikanten zijn immers bui tengewoon belangrijk voor een stad. Ze zorgen voor levendig heid, voor een woon- en werk klimaat waarin mensen zich prettig voelen, voor een aantrek kelijk vestigingsklimaat voor be drijven, leveren een bijdrage aan educatieve processen, maatschappelijke verbanden en integratie. Kortom: ze dragen in belangrijke mate bij aan een cultureel en economisch kli maat dat hoort bij een grote stad. Economisch heeft Leiden in een kwart eeuw een grote sprong voorwaarts gemaakt. Maar ve len vragen zich af waarom deze stad nog altijd zo'n schraal cul tureel klimaat heeft terwijl alle voorwaarden aanwezig zijn om Leiden in de top van het klasse ment van cultuursteden te bren gen: een historische binnenstad, een rijke culturele traditie, mu sea, de universiteit, de oudste schouwburg van het land. Hoe is het mogelijk dat een stad die zoveel kennis en cultuur her bergt, anno 2004, niet tot grotere culturele bloei kan komen. Als Leiden alles in huis heeft om de stad te laten bruisen, waarom staat het dan toch nog bekend als oubollig en saai. Waarom heeft Leiden geen enkel festival (op het Caba retfestival na) dat de lande lijke kranten haalt, geen theaterevene ment, beel dende kunst of muziekfes tival dat voorop loopt in het Neder landse cul tuurland schap? Natuurlijk is er veel verbeterd. Veel culturele, gebouwen (musea, schouwburg, Stadsgehoorzaal) hebben de af gelopen jaren een metamorfose ondergaan. Maar het cultuur aanbod is in die tijd gestegen tot net voldoende, en niet meer dan dat. De pessimisten onder ons denken dat het ook nooit wat kan worden, dat een bloeiend cultureel leven in Leiden zoiets is als het leven na de dood: je moet wel heel wanhopig zijn om er nog in te geloven. Dat de gemeente er in gelooft mag blijken uit de aankoop van het Scheltemacomplex aan de Oude Singel, om aldaar een bruisend cultureel kwartier te creëren, een cultureel Ikea, zoals de vertrokken wethouder Pecht- old het graag noemde. Uitbrei ding van het Stedelijk Museum De Lakenhal staat op het pro gramma, maar het stadsbestuur wil veel meer: theater, ateliers, performances en manifestaties, designshops en een museum café, een broedplaats maken voor jonge kunstenaars. De wens van Paul Koek om zich met een vers theatergezelschap in Leiden te vestigen komt dus, om meer dan één reden, als een geschenk uit de hemel. Verbazingwekkend is dan ook de reactie uit de politiek om hieraan geen prioriteit toe te kennen. Of was het gewoon on nozelheid omdat nog niet be kend was dat de Raad voor Cul tuur dit gezelschap met ander half miljoen ouderwetse Neder landse guldens wil subsidiëren? Ik weet het niet, maar ben be nieuwd wat de cultuurwethou der doet. Schouwburgdirecteur Van Mossel zei het al: 'Het goud ligt op straat in deze stad, maar je moet het wel oprapen.Heel simpel. Alleen, als ik het bescha mende ambitieniveau van de Leidse politiek zie bekruipt mij het gevoel dat ze nog te beroerd zijn om te bukken. is zelfs de zee te zien. „Noord wijk mag zich gelukkig prijzen met dit theater", zegt Jos West geest dan ook. „Het is de aard van de Noordwijkers om zo'n initiatief met scepsis te bekij ken. Ik ben er echter van over tuigd dat mensen overstag gaan als ze eenmaal binnen zijn ge weest." Dat Delfts Blok, winnaar van het Groninger Cabaretfestival in 2001, de eerste voorstelling mag spelen is min of meer toeval. Eigenlijk had het nieuwe thea ter een week geleden al inge wijd moeten worden met een Comedy Night. „Die voorstel ling hebben we moeten ver schuiven, omdat De Muze vori ge week nog niet gebruiksklaar was." Tot eind mei heeft het theater acht voorstellingen ge pland met onder meer Stef Bos, Sjaak Bral, Hakim en The Deep River Quartet. „En ook voor het seizoen 2004- 2005 hebben we al interessante voorstellingen geboekt", aldus de voorzitter van het theaterbe- stuur. „We hebben in decem ber bijvoorbeeld de eerste try- out van het toneelstuk 'Heme len' van Carol van Herwijnen en Alfred van den Heuvel. Ze repeteren hier eerst een week en laten dan het resultaat aan het publiek zien." Westgeest klopt vol vertrouwen op de blauwe buitenkant van de thea terzaal. „Noordwijk krijgt hier geen spijt van." Amsterdam/ANP - Theatergezelschap Het Toneel Speelt houdt, volgens artistiek leider R. Klamer, op te bestaan. Het gezelschap krijgt van de Raad voor Cultuur een subsidie toebedeeld van 300.000 euro. Dit moet minimaal 500.000 worden wil het gezel schap blijven bestaan. De groep was de afgelopen jaren verant woordelijk voor grote theatersuccessen als 'Familie', 'Cloaca', 'Het licht in de ogen' en 'Een sneeuw" en 'Braambos'. In de cultuurnota staat datHet Toneel Speelt te weinig kwaliteit zou leveren. „Met een bezettingsgraad van 95 procent voor 'Cloaca' en de afgelopen twee jaar drie nominaties voor de NRC Toneelpublieksprijs snijdt dat argument absoluut geen hout", vindt de artistiek leider. =3 (advertentie) Nu GRATIS verkrijgbaar bij tankstations, kiosken, tabakszaken en boekhandels bij u in de buurt

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 7