'Ik speel nog te stijlvolze willen het platter
KUNST CULTUUR
Liselore Gerritsen zingt weer
Musicalster Pia Douwes in een hoofdrol op Broadway
Speel elke dinsdag mee met de
EURO 2004 Advertentieprijsvraai
en maak kans op prachtige prijzei
jMpSSsssw.
ADVE RTENTIEPRIJ S VR AA(
HOOFDPRIJS
door René van der Velden
new york/gpd - Tien jaar gele
den bestond in Nederland het
woord musicalster niet eens. Nu
staat er voor het eerst een echte
Hollandse ster met een hoofdrol
op Broadway in New York. Hoger
kan een ster niet rijzen. Ooit wil
de Pia Douwes (39) gehandicap
tenverzorgster worden, nu heeft
ze de top in haar vakgebied be
reikt.
Eerst kijken hoe ze het er van af
brengt. In het Ambassador The
ater in de 49th Street, gelegen
in het hart van het theaterdis
trict, waar dagelijks tientallen
shows volle zalen trekken, is
sinds 1997 de musical Chicago
te zien. Evenals vele andere, is
ook dit 'the best show in town'
en kosten de toegangskaarten
vijftig tot honderd dollar. In het
eerste seizoen bracht de prij
zenregen onder meer zes Tony
Awards. Pia speelt sinds een
week de rol van Velma Kelly,
dezelfde rol die ze ook in de
zeer geslaagde versie van Chi
cago in Nederland had. Haar le
vensgrote foto hangt aan de ge
vel, te midden van Amerikaanse
sterren als Charlotte d'Amboi-
se, Roz Ryan en Christopher
Sieber, in Nederland bekend bij
kijkers van Sex and the City.
Na de openingsscène wordt de
opkomst van Pia met een aar
zelend applaus begroet door de
duizend bezoekers. Ze moet
hier opboksen tegen de beken
de tv-persoonlijkheden die om
de drie maanden de cast ver
nieuwen. Ze slaat zich er met
perfect Amerikaans accent
doorheen. Haar manier van
spelen is nog niet Amerikaans
genoeg, nog te fijntjes, maar
met haar kwaliteiten kan ze
zich meten met musicalsterren
waar ook ter wereld.
Hectisch
De volgende dag ontmoeten we
elkaar in een brasserie waar het
zo rumoerig is dat we verder
praten in de tijdelijke woning
van Pia Douwes, op de 21ste
verdieping in een luxe apparte
mentencomplex, 'voor eigen re
kening'. „Let niet op de was. En
de verwelkte bloemen van mijn
première moet ik ook nog weg
gooien. Wil je thee?"
Met het constante geluid van
politie- en brandweersirenes op
de achtergrond vertelt Pia Dou
wes over de hectische aanloop
naar haar Broadwaydebuut.
Door vertraging rond de vereis
te papieren van de ambassade,
arriveerde ze op het laatste mo
ment in New York. „Ik bekeek
de show en was in shock, want
die was heel anders. Ik schrok
me wild. Dit moest ik in één
dag gaan doen. Ik moest heel
anders gaan spelen. Voor een
repetitie was geen tijd, zelfs de
kennismaking met sommige
collega's schoot er bij in. Die
eerste avond ging er niks mis,
de volgende alles."
Vrienden
Pia Douwes heeft het druk in
New York. Acht tot tien voor
stellingen per week, uren in de
sportschool om de zware rol vol
te kunnen houden, dagelijks in
terviews en volop bezoek uit
Nederland. Ze heeft geen vaste
partner en geen kinderen, maar
'het vak' heeft haar wel veel
vrienden opgeleverd.
„In het begin heb ik gedacht:
'Niemand kent me hier, ik kan
net zo goed de zesde under
study zijn die voor het eerst op
gaat.' Die rust heeft me gered.
Het is wennen hier. Er wordt
heel anders gespeeld, heel
breed en naar het publiek toe.
In Europa is het sneller, meer
aansluitend, secuurder, terwijl
het hier heel los, nonchalant,
big, broad is. Het draait veel
meer om personality. Ik krijg te
horen dat ik nog te stijlvol
Een Nederlandse musicalster in een Amerikaanse Broadway-productie: Pia Douwes schittert, in de rol van Velma Kelly, in de musical 'Chica
go'. Foto: ANP/Mare Bryan-Brown
den haag/gpd - Ze deed aan li
terair cabaret, gaf concerten in
dg kleinkunst. Maar Liselore
Gerritsen kwamen we de laatste
jajren niet zingend meer tegen.
Ze geeft lezingen, doet voor
drachten, leest voor uit eigen
bundels. Onder de noemer Li
smore Nu ligt een boek/cd in de
winkels. Liselore zingt weer en
zé is er heel gelukkig mee.
Lfeelore Gerritsen werd bekend
in de eerste helft van de jaren
zestig. Ze was getrouwd met
Paul van Vliet en samen met
hem en enkele gelijkgestemden
stortte ze zich in het avontuur
dat PePijn heette. Een pakhuis
in Den Haag dat ze verbouw
den tot theatertje met 110 stoe
len; Waar ze optraden als caba
retgroep PePijn. „Een blije
tijazegt ze. „Iedere avond uit
verkocht. Nooit voor zes uur 's
«ends naar bed. We deden
zelf: optreden, de koffie,
dé bar en als de mensen het
p||d eindelijk hadden verlaten,
njjpsten we afwassen en
scfiponmaken."
„Jtt principe schreef Paul van
Vliet alles. Maar na een paar
ja(ar wilde ik dat er ook meer
van mezelf bij zat. Toen ben ik
zelf ook gaan schrijven. In elke
theatervoorstelling zat een blok
van mezelf. En dat is mijn eer
ste elpee geworden, 'Liselore
zingt Liselore'. Met schrijven
ben ik vanaf dat moment door
gegaan."
'Liedjes teksten' meldt de
omslag van het pas verschenen
'Liselore Nu'. „Ik heb nooit de
pretentie gehad dat het poëzie
is, wat ik schrijf. En wat be
doeld is als liedje, kun je vaak
als tekst heel goed zeggen. Als
ik iets schrijf denk ik wel eens:
dit is een soort van gedichtje.
Tijdens voordrachten heb ik ge
merkt dat liedjes het ook heel
goed doen zonder muziek. Je
kunt ze ook goed lezen. Een
tekst kan in gelezen toestand
soms zelfs beter overkomen. In
sommige gevallen leidt de mu
ziek de aandacht af."
Zingen deed ze al jaren niet
meer. Ze gaf lezingen en deed
voordrachten. Wel constateerde
ze bij zichzelf de laatste jaren
enig gekriebel als het om zang
ging. En dat kwam in een
stroomversnelling toen de haar
onbekende pianist/componist
Bart Wolvekamp haar teksten
van muziek voorzag. „Hij had
de teksten in een studio zien
liggen. Uit zichzelf is hij daar
muziek bij gaan componeren.
Een volkomen verrassing. Ik
vond de muziek zo goed bij de
teksten passen dat ik weer wil
de zingen." Al zegt ze er eerlijk
bij dat ze bang was dat ze het
niet meer kon. Maar het zingen
ging nog, stelde ze naar tevre
denheid vast.
Gerritsen denkt al voorzichtig
aan optredens. „Ik zou wel
graag weer een serie doen in
kleine theaters." Al laat ze er
snel op volgen dat ze geen trek
meer heeft in uitputtende tour
nees van maandag tot zaterdag.
En dat alles omdat ze zomaar
een haar onbekende jonge
componist op haar pad vond
die ongevraagd mooie, passen
de muziek schreef bij haar tek
sten. Meestal is het omgekeerd,
zegt ze. Doorgaans benadert zij
componisten. Toen het idee
voor dit boek/cd eenmaal op de
rails stond, deed ze dat ook bij
haar maatje Jan Hollestelle die
tekende voor twee bijdragen:
Liefdeslied en Mijn kleine hart.
Kort kan men het traject dat
volgde niet noemen. Er is een
paar jaar aan de opnamen ge
sleuteld. Onder anderen door
producer en bassist Ruud Ja
cobs, partner van Liselore Ger
ritsen, die na enige tijd ook pro
ducer Michiel Hoogeboezem
ingeschakelde. En daarbij werd
de toplaag van het Nederlandse
muzikantenbestand ingezet.
Met het resultaat kwam Liselore
Gerritsen bij Challenge met de
vraag of zij dat wellicht wilden
uitbrengen. „Zij kwamen op het
idee om het in deze vorm te
doen, een boek en cd ineen. Ze
hadden daarvoor al contact met
Flevodruk. En daar bleek toe
vallig weer iemand te werken
die al mijn boeken had."
Liselore Gerritsen is terug van weggeweest: „Ik heb nooit de pretentie gehad dat het poëzie is wat ik
schrijf." Foto: GPD
Musicalster Pia Douwes, hier tijdens de première in New York, heeft de top in haar vakgebied
Foto: GPD/Marc Bryan-Brown
speel. Voor mij is dat een com
pliment, maar zij willen het
platter. Na de show is iedereen
meteen weg, ook na mijn pre
mière. Ik snap het wel: voor hen
ben ik hier de dertigste of zelfs
veertigste Velma Kelly, maar er
is weinig contact. Ik krijg wel
complimenten, vooral voor het
feit dat ik het zomaar in één
keer gedaan heb. Het is een
harde stad, waarin iedereen
vecht voor zijn recht. Mensen
zijn happig op hun plekje. De
mensen werken keihard, heb
ben soms baantjes erbij en zijn
moe. Ik voel me hier een groen
tje, maar in Europa heb ik wat
de anderen hier hebben, alleen
weten zij dat niet. Ik heb ook
het gevoel dat het publiek een
beetje aan mij moet wennen.
De mensen komen hier voor de
namen, de personalities. Mijn
taak is om mezelf te zijn, ik laat
alles maar binnenkomen. Ik
heb geen angst meer, ik geniet
echt. Het contrast is zo absurd
dat je er alleen maar om kunt
lachen."
New York is niet haar enige er
varing in het buitenland. Inte
gendeel. Meer dan welke Ne
derlandse collega ook, deed Pia
Douwes ervaring op in Wenen,
Duitsland en zelfs op het be
faamde West End in Londen.
Haar cv omvat naast enkele uit
stapjes naar het toneel hoofd
rollen in onder meer Cats, Les
Misérables, Grease, Cabaret,
Evita, Chicago, Elisabeth, Fosse
en 3 Musketiers. „Voor musica
lartiesten is dit de top. Ik heb
ook altijd gezegd dat ik hier wil
staan. Maandag zat ik ergens
koffie te drinken en drong het
tot me door dat ik op Broadway
sta. Ik moest vreselijk janken, ik
kon het niet geloven."
Tegelijkertijd weet ze dit hoog
tepunt in haar carrière te relati
veren. „Broadway is het hoog
ste omdat het in het wereldje
het bekendste is. Kwalitatief
kunnen wij in Europa hetzelfde
niveau leveren, maar hun ge
middelde zit veel hoger qua
mensen die wat kunnen. Wij
fluctueren meer omdat we pas
een musicalhistorie van tien
jaar hebben. Het is moeilijk te
zeggen dat dit het beste is wat
er is. Ik ben ook heel trots op de
dingen die ik in Europa doe."
Over Chicago, dat in New York
al voor het achtste jaar gespeeld
wordt, heeft ze gemengde ge
voelens. „De helft van de show
is goed met prima ingevulde
hoofdrollen. Maar ik vrees dat
een gedeelte van de cast erg
moe is, sommigen zijn wat ou
der en dat gaat niet meer. Dan
krijgt zo'n show toch slijtage.
Daar schrok ik ook van."
Een 'internationaal karakter'
heeft Pia Douwes altijd gehad.
Op haar twaalfde naar een in
ternaat, op haar negentiende
naar een dansopleiding in Lon
den, cursussen in Oostenrijk en
daarna, in 1992, haar creatie
van Elisabeth in de gelijknami
ge musical in Wenen, de stad
van haar doorbraak, de stad
waar ze op handen gedragen
wordt en de stad waar ze het
meest 'thuis' is. „Ik ben nu een
maal een beetje een gypsy",
verklaart ze. „Ik woon vanaf
mijn negentiende in het buiten
land. Ik wil mensen en culturen
leren kennen en steeds breder
worden. Dat verrijkt mij als
mens. Ik word steeds toleran
ter. Ik heb er veel voor opgege
ven. Mijn privé-leven is door
dat reizen altijd wat moeizaam
geweest. Als mens heb ik een
drive - ambitie heeft zo'n nega
tieve klank - maar als ik niet
voor Broadway gevraagd was,
was het ook goed geweest."
Dracula
Hoewel een grote musicalpro
ducent belangstelling voor haar
heeft getoond, is Broadway
geen blijvertje. Ze heeft een
contract voor zes weken en
meer zit er (voorlopig) niet in.
De tanden van Dracula (The
Musical) gaan aan Pia's hals
voorbij. „Het is hartstikke leuk,
maar niet voor altijd; ik doe
geen audities. De kwaliteit van
het leven is hier een stuk min
der. Je hebt veel minder tijd
voor jezelf. Het is druk, hec
tisch. Bovendien ben ik geboekt
voor de komende ande
jaar.
Pia Douwes heeft haar
way-avontuur te danken
een gelukkige combinatie
talent, keihard werken en
pline. Zeven jaar geleden
het haar even te veel en ging
'over de kop', zoals ze zelf z<
„Daar heb ik wel van geleen
neem nu vaker vakantie. Ma
je kunt het nooit helemaal p
len, want zo werkt dit beroe]
De ene keer heb je alles, de j
dere keer is er niets. Ik ben ii
mand die keihard werkt en
soms te veel heeft gewerkt,
maar ik let er nu meer op en
veel meer thuis. Wat blijft is
je hier toch gewoon acht kei
per week op moet."
Pia Douwes plant niet lang
vooruit. In juni staat ze in M
sicals in Ahoy', in het nieuw
seizoen in Passion van Joop
den Ende en volgend jaar ga
ze met de sterk aangepaste
Musketiers mee naar Duitsl;
„Je moet altijd maar afwach
of ze je willen. Wat ik over vi
jaar doe? Ik heb niet de angs
dat ik in het verdomhoekje
raak, maar er komen wel shi
aan waar ik niet geschikt voi
ben. De komende jaren moe
daar rekening mee houden,
grootste rollen heb ik al ged
en ik heb dit óók bereikt. Ik
hoop wel dat ik dan nog stei
in dit beroep zit en me nog u
meer verbreed heb. Produci fc
ren, masterclasses, toneel, fi u
of met mijn eigen show doo i(
Europa trekken. Mijn pre is
ik ih drie talen kan werken, e
ik zou nog steeds graag iets r
tekenen voor de mensheid, k
goede doelen, in de Derde u
reld bijvoorbeeld. Maar mis u
schien heb ik over vijf jaar vi d
kinderen en een relatie. Ik h e
dan in elk geval ergens een 1 a
te hebben, een plek. Ik vind
heel fijn om af en toe even 13
te gaan, dat houdt je vrij. Re
zen zal er bij mij altijd in bli g
zitten. Maar een thuisbasis
hebben - waar dan ook - lijk
me heel fijn, om steeds weei
rug te keren. Ik wil gewoon
meer gaan genieten."
SS
ML KffitcJ
(advertentie)
EK arrangement naar
Nederland-Tsjechië in Portugal!