'Ik speel nog te stijlvolze willen het platter KUNST CULTUUR Liselore Gerritsen zingt weer Musicalster Pia Douwes in een hoofdrol op Broadway Speel elke dinsdag mee met de EURO 2004 Advertentieprijsvraai en maak kans op prachtige prijzei jMpSSsssw. ADVE RTENTIEPRIJ S VR AA( HOOFDPRIJS door René van der Velden new york/gpd - Tien jaar gele den bestond in Nederland het woord musicalster niet eens. Nu staat er voor het eerst een echte Hollandse ster met een hoofdrol op Broadway in New York. Hoger kan een ster niet rijzen. Ooit wil de Pia Douwes (39) gehandicap tenverzorgster worden, nu heeft ze de top in haar vakgebied be reikt. Eerst kijken hoe ze het er van af brengt. In het Ambassador The ater in de 49th Street, gelegen in het hart van het theaterdis trict, waar dagelijks tientallen shows volle zalen trekken, is sinds 1997 de musical Chicago te zien. Evenals vele andere, is ook dit 'the best show in town' en kosten de toegangskaarten vijftig tot honderd dollar. In het eerste seizoen bracht de prij zenregen onder meer zes Tony Awards. Pia speelt sinds een week de rol van Velma Kelly, dezelfde rol die ze ook in de zeer geslaagde versie van Chi cago in Nederland had. Haar le vensgrote foto hangt aan de ge vel, te midden van Amerikaanse sterren als Charlotte d'Amboi- se, Roz Ryan en Christopher Sieber, in Nederland bekend bij kijkers van Sex and the City. Na de openingsscène wordt de opkomst van Pia met een aar zelend applaus begroet door de duizend bezoekers. Ze moet hier opboksen tegen de beken de tv-persoonlijkheden die om de drie maanden de cast ver nieuwen. Ze slaat zich er met perfect Amerikaans accent doorheen. Haar manier van spelen is nog niet Amerikaans genoeg, nog te fijntjes, maar met haar kwaliteiten kan ze zich meten met musicalsterren waar ook ter wereld. Hectisch De volgende dag ontmoeten we elkaar in een brasserie waar het zo rumoerig is dat we verder praten in de tijdelijke woning van Pia Douwes, op de 21ste verdieping in een luxe apparte mentencomplex, 'voor eigen re kening'. „Let niet op de was. En de verwelkte bloemen van mijn première moet ik ook nog weg gooien. Wil je thee?" Met het constante geluid van politie- en brandweersirenes op de achtergrond vertelt Pia Dou wes over de hectische aanloop naar haar Broadwaydebuut. Door vertraging rond de vereis te papieren van de ambassade, arriveerde ze op het laatste mo ment in New York. „Ik bekeek de show en was in shock, want die was heel anders. Ik schrok me wild. Dit moest ik in één dag gaan doen. Ik moest heel anders gaan spelen. Voor een repetitie was geen tijd, zelfs de kennismaking met sommige collega's schoot er bij in. Die eerste avond ging er niks mis, de volgende alles." Vrienden Pia Douwes heeft het druk in New York. Acht tot tien voor stellingen per week, uren in de sportschool om de zware rol vol te kunnen houden, dagelijks in terviews en volop bezoek uit Nederland. Ze heeft geen vaste partner en geen kinderen, maar 'het vak' heeft haar wel veel vrienden opgeleverd. „In het begin heb ik gedacht: 'Niemand kent me hier, ik kan net zo goed de zesde under study zijn die voor het eerst op gaat.' Die rust heeft me gered. Het is wennen hier. Er wordt heel anders gespeeld, heel breed en naar het publiek toe. In Europa is het sneller, meer aansluitend, secuurder, terwijl het hier heel los, nonchalant, big, broad is. Het draait veel meer om personality. Ik krijg te horen dat ik nog te stijlvol Een Nederlandse musicalster in een Amerikaanse Broadway-productie: Pia Douwes schittert, in de rol van Velma Kelly, in de musical 'Chica go'. Foto: ANP/Mare Bryan-Brown den haag/gpd - Ze deed aan li terair cabaret, gaf concerten in dg kleinkunst. Maar Liselore Gerritsen kwamen we de laatste jajren niet zingend meer tegen. Ze geeft lezingen, doet voor drachten, leest voor uit eigen bundels. Onder de noemer Li smore Nu ligt een boek/cd in de winkels. Liselore zingt weer en zé is er heel gelukkig mee. Lfeelore Gerritsen werd bekend in de eerste helft van de jaren zestig. Ze was getrouwd met Paul van Vliet en samen met hem en enkele gelijkgestemden stortte ze zich in het avontuur dat PePijn heette. Een pakhuis in Den Haag dat ze verbouw den tot theatertje met 110 stoe len; Waar ze optraden als caba retgroep PePijn. „Een blije tijazegt ze. „Iedere avond uit verkocht. Nooit voor zes uur 's «ends naar bed. We deden zelf: optreden, de koffie, dé bar en als de mensen het p||d eindelijk hadden verlaten, njjpsten we afwassen en scfiponmaken." „Jtt principe schreef Paul van Vliet alles. Maar na een paar ja(ar wilde ik dat er ook meer van mezelf bij zat. Toen ben ik zelf ook gaan schrijven. In elke theatervoorstelling zat een blok van mezelf. En dat is mijn eer ste elpee geworden, 'Liselore zingt Liselore'. Met schrijven ben ik vanaf dat moment door gegaan." 'Liedjes teksten' meldt de omslag van het pas verschenen 'Liselore Nu'. „Ik heb nooit de pretentie gehad dat het poëzie is, wat ik schrijf. En wat be doeld is als liedje, kun je vaak als tekst heel goed zeggen. Als ik iets schrijf denk ik wel eens: dit is een soort van gedichtje. Tijdens voordrachten heb ik ge merkt dat liedjes het ook heel goed doen zonder muziek. Je kunt ze ook goed lezen. Een tekst kan in gelezen toestand soms zelfs beter overkomen. In sommige gevallen leidt de mu ziek de aandacht af." Zingen deed ze al jaren niet meer. Ze gaf lezingen en deed voordrachten. Wel constateerde ze bij zichzelf de laatste jaren enig gekriebel als het om zang ging. En dat kwam in een stroomversnelling toen de haar onbekende pianist/componist Bart Wolvekamp haar teksten van muziek voorzag. „Hij had de teksten in een studio zien liggen. Uit zichzelf is hij daar muziek bij gaan componeren. Een volkomen verrassing. Ik vond de muziek zo goed bij de teksten passen dat ik weer wil de zingen." Al zegt ze er eerlijk bij dat ze bang was dat ze het niet meer kon. Maar het zingen ging nog, stelde ze naar tevre denheid vast. Gerritsen denkt al voorzichtig aan optredens. „Ik zou wel graag weer een serie doen in kleine theaters." Al laat ze er snel op volgen dat ze geen trek meer heeft in uitputtende tour nees van maandag tot zaterdag. En dat alles omdat ze zomaar een haar onbekende jonge componist op haar pad vond die ongevraagd mooie, passen de muziek schreef bij haar tek sten. Meestal is het omgekeerd, zegt ze. Doorgaans benadert zij componisten. Toen het idee voor dit boek/cd eenmaal op de rails stond, deed ze dat ook bij haar maatje Jan Hollestelle die tekende voor twee bijdragen: Liefdeslied en Mijn kleine hart. Kort kan men het traject dat volgde niet noemen. Er is een paar jaar aan de opnamen ge sleuteld. Onder anderen door producer en bassist Ruud Ja cobs, partner van Liselore Ger ritsen, die na enige tijd ook pro ducer Michiel Hoogeboezem ingeschakelde. En daarbij werd de toplaag van het Nederlandse muzikantenbestand ingezet. Met het resultaat kwam Liselore Gerritsen bij Challenge met de vraag of zij dat wellicht wilden uitbrengen. „Zij kwamen op het idee om het in deze vorm te doen, een boek en cd ineen. Ze hadden daarvoor al contact met Flevodruk. En daar bleek toe vallig weer iemand te werken die al mijn boeken had." Liselore Gerritsen is terug van weggeweest: „Ik heb nooit de pretentie gehad dat het poëzie is wat ik schrijf." Foto: GPD Musicalster Pia Douwes, hier tijdens de première in New York, heeft de top in haar vakgebied Foto: GPD/Marc Bryan-Brown speel. Voor mij is dat een com pliment, maar zij willen het platter. Na de show is iedereen meteen weg, ook na mijn pre mière. Ik snap het wel: voor hen ben ik hier de dertigste of zelfs veertigste Velma Kelly, maar er is weinig contact. Ik krijg wel complimenten, vooral voor het feit dat ik het zomaar in één keer gedaan heb. Het is een harde stad, waarin iedereen vecht voor zijn recht. Mensen zijn happig op hun plekje. De mensen werken keihard, heb ben soms baantjes erbij en zijn moe. Ik voel me hier een groen tje, maar in Europa heb ik wat de anderen hier hebben, alleen weten zij dat niet. Ik heb ook het gevoel dat het publiek een beetje aan mij moet wennen. De mensen komen hier voor de namen, de personalities. Mijn taak is om mezelf te zijn, ik laat alles maar binnenkomen. Ik heb geen angst meer, ik geniet echt. Het contrast is zo absurd dat je er alleen maar om kunt lachen." New York is niet haar enige er varing in het buitenland. Inte gendeel. Meer dan welke Ne derlandse collega ook, deed Pia Douwes ervaring op in Wenen, Duitsland en zelfs op het be faamde West End in Londen. Haar cv omvat naast enkele uit stapjes naar het toneel hoofd rollen in onder meer Cats, Les Misérables, Grease, Cabaret, Evita, Chicago, Elisabeth, Fosse en 3 Musketiers. „Voor musica lartiesten is dit de top. Ik heb ook altijd gezegd dat ik hier wil staan. Maandag zat ik ergens koffie te drinken en drong het tot me door dat ik op Broadway sta. Ik moest vreselijk janken, ik kon het niet geloven." Tegelijkertijd weet ze dit hoog tepunt in haar carrière te relati veren. „Broadway is het hoog ste omdat het in het wereldje het bekendste is. Kwalitatief kunnen wij in Europa hetzelfde niveau leveren, maar hun ge middelde zit veel hoger qua mensen die wat kunnen. Wij fluctueren meer omdat we pas een musicalhistorie van tien jaar hebben. Het is moeilijk te zeggen dat dit het beste is wat er is. Ik ben ook heel trots op de dingen die ik in Europa doe." Over Chicago, dat in New York al voor het achtste jaar gespeeld wordt, heeft ze gemengde ge voelens. „De helft van de show is goed met prima ingevulde hoofdrollen. Maar ik vrees dat een gedeelte van de cast erg moe is, sommigen zijn wat ou der en dat gaat niet meer. Dan krijgt zo'n show toch slijtage. Daar schrok ik ook van." Een 'internationaal karakter' heeft Pia Douwes altijd gehad. Op haar twaalfde naar een in ternaat, op haar negentiende naar een dansopleiding in Lon den, cursussen in Oostenrijk en daarna, in 1992, haar creatie van Elisabeth in de gelijknami ge musical in Wenen, de stad van haar doorbraak, de stad waar ze op handen gedragen wordt en de stad waar ze het meest 'thuis' is. „Ik ben nu een maal een beetje een gypsy", verklaart ze. „Ik woon vanaf mijn negentiende in het buiten land. Ik wil mensen en culturen leren kennen en steeds breder worden. Dat verrijkt mij als mens. Ik word steeds toleran ter. Ik heb er veel voor opgege ven. Mijn privé-leven is door dat reizen altijd wat moeizaam geweest. Als mens heb ik een drive - ambitie heeft zo'n nega tieve klank - maar als ik niet voor Broadway gevraagd was, was het ook goed geweest." Dracula Hoewel een grote musicalpro ducent belangstelling voor haar heeft getoond, is Broadway geen blijvertje. Ze heeft een contract voor zes weken en meer zit er (voorlopig) niet in. De tanden van Dracula (The Musical) gaan aan Pia's hals voorbij. „Het is hartstikke leuk, maar niet voor altijd; ik doe geen audities. De kwaliteit van het leven is hier een stuk min der. Je hebt veel minder tijd voor jezelf. Het is druk, hec tisch. Bovendien ben ik geboekt voor de komende ande jaar. Pia Douwes heeft haar way-avontuur te danken een gelukkige combinatie talent, keihard werken en pline. Zeven jaar geleden het haar even te veel en ging 'over de kop', zoals ze zelf z< „Daar heb ik wel van geleen neem nu vaker vakantie. Ma je kunt het nooit helemaal p len, want zo werkt dit beroe] De ene keer heb je alles, de j dere keer is er niets. Ik ben ii mand die keihard werkt en soms te veel heeft gewerkt, maar ik let er nu meer op en veel meer thuis. Wat blijft is je hier toch gewoon acht kei per week op moet." Pia Douwes plant niet lang vooruit. In juni staat ze in M sicals in Ahoy', in het nieuw seizoen in Passion van Joop den Ende en volgend jaar ga ze met de sterk aangepaste Musketiers mee naar Duitsl; „Je moet altijd maar afwach of ze je willen. Wat ik over vi jaar doe? Ik heb niet de angs dat ik in het verdomhoekje raak, maar er komen wel shi aan waar ik niet geschikt voi ben. De komende jaren moe daar rekening mee houden, grootste rollen heb ik al ged en ik heb dit óók bereikt. Ik hoop wel dat ik dan nog stei in dit beroep zit en me nog u meer verbreed heb. Produci fc ren, masterclasses, toneel, fi u of met mijn eigen show doo i( Europa trekken. Mijn pre is ik ih drie talen kan werken, e ik zou nog steeds graag iets r tekenen voor de mensheid, k goede doelen, in de Derde u reld bijvoorbeeld. Maar mis u schien heb ik over vijf jaar vi d kinderen en een relatie. Ik h e dan in elk geval ergens een 1 a te hebben, een plek. Ik vind heel fijn om af en toe even 13 te gaan, dat houdt je vrij. Re zen zal er bij mij altijd in bli g zitten. Maar een thuisbasis hebben - waar dan ook - lijk me heel fijn, om steeds weei rug te keren. Ik wil gewoon meer gaan genieten." SS ML KffitcJ (advertentie) EK arrangement naar Nederland-Tsjechië in Portugal!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 6