Li Edelkoort kan jaren vooruitkijken 'Als ik iets opvang, betekent het dat het er al is' - .Mmmr* n—.j.Mskd' 'Persoonlijk I ik niet van consumeren HDC231 Haar prognoseboeken en trendtijdschriften zijn een begrip onder ontwerpers. Want Lidewij ('Li') Edelkoort voorziet en voorvoelt wat de mens over een paar jaar wil. Of hij het leven uitbundig viert of ingetogen koestert. Welke vormen daar bij horen, welke kleuren en welke materialen. Kwestie van intuïtie, gevoel voor commercie en een goed verhaal. „Ik ben eigenlijk voortdurend puzzels aan het oplossen." door Monique de Knegt Een afspraak maken met Li Edelkoort vergt een lange adem. Ze kan zelden, zegt af, wil op een andere locatie en er mag geen foto worden gemaakt. Nu is het dan zo ver. Of toch niet? Ze moet nog even naar een beoordeling van een van de studenten van de Design Academy Eindhoven, die ze samen met Liesbeth in 't Hout leidt en waar haar partner, grafisch vormgever An- thon Beeke, doceert. Een week in de maand is ze in Eind hoven, de rest van de tijd is ze in haar studio in Parijs of New York, op bezoek bij klanten in Azië, Amerika, Afrika of ergens in Europa. Of ze heeft zich te rugtrokken in Normandië, in een van haar huizen, om on gestoord te werken aan haar halfjaar lijkse trend- boek, waarin ze twee jaar voor uit kijkt. De uitgave van het boek gaat gepaard met presentaties in Pa rijs, New York, Stockholm, Amster dam, Sao Paolo, Tokyo, Osaka en Se oul. Niettemin voelt ze zich honderd procent Nederlands. „Met de voeten op de grond en het hoofd in de wol ken." In de grote werkruimten boven pre senteren Eindhovense studenten hun ideeën op het gebied van interi eur, openbare ruimte en communi catie. Het zijn inventieve jongeren, die in de kantine toch rustig kunnen blijven roken door middel van slan getjes naar buiten, een soort water pijpen. De mooiste ideeën uit Eind hoven zijn van 14 tot en met 19 april te zien op een internationale design tentoonstelling in Milaan: Concrete Poetry, naar een idee van Li. Als ze arriveert gaat ze eerst in ge sprek met een makelaar. „Dat is Li", Trend watcher Lidewij Edelkoort: „Met de voeten op de grond en het hoofd inde wolken." Foto: GPD/Philippe Munda Lidewij Edelkoort, geboren in 1950, Wageningen Studeerde aan de kunstacademie Arnhem 1971-1975: hoofd styling bij de Bij enkorf 1975: zelfstandig trendadviseur in Parijs 1986: bureau Trend Union in Parijs 1998: Trend Union in New York Sinds 1999 is ze parttime bestuurs voorzitter van de Design Academy Eindhoven Partner van Anthon Beeke, grafisch vormgever vergoelijkt een medewerker. Na een uur wachten wenkt ze dat het ge sprek kan beginnen. Een allesbehal ve modern geklede vrouw met stra lende ogen achter een onopvallende bril. Zegt het iets over haar of over haar werk dat ze zo moeilijk te spreken is? „Hoezo? Ik leid gewoon een zeer druk bestaan. Ik heb verschillende banen in één leven en ben daardoor moeilijk te pakken te krijgen. Het is nooit een keuze van mij geweest, het is een organisch proces. Maar als je goed kunt organiseren en delegeren, kan het. Ik leid een prettig bestaan met veel variëteit. Het is een leuk le ven, maar wel heel vol." En dat ze geen foto wil laten maken? „Ik wil graag dat het beeld dat men sen zien past bij de uitstraling van mijn bedrijf. Mijn naam is een merk geworden. Ik ben het boegbeeld van een merk, een oud boegbeeld. Eén tot twee keer per jaar hebben we een fotosessie: die beelden gaan de we reld over." Invloedrijk De vrouw die door Time wordt gere kend tot de 25 meest invloedrijke mensen in de mode, draagt een vier jaar oude zwarte broek met wijde blouse. De aardkleurige shawl is nieuw. „Ik hou van spullen die een duurzame kwaliteit hebben. Ik draag soms dingen die ik tien jaar geleden ook droeg. Ik wil niet met de wind meewaaien." Ze bepaélt alleen hoe de wind gaat waaien. Voor Philips, Nissan, Swatch, Coca Cola, de cosmetica, fa brikanten van haarproducten, schoenen, maar ook de wereld van bloemen, planten en tuinen. Op ba sis van adviezen van Edelkoort ma ken zij producten voor mensen die wél graag meewaaien. „Persoonlijk hou ik niet van consumeren. Mijn voorspellingen probeer ik ook diep gang te geven door trends een maat schappelijke context mee te geven. Die worden niet altijd zo vertaald. Met name de mode kan zich hyste risch opstellen. Ze is alleen buiten kant." „Mijn kledinggedrag is neutraal, niet modieus. Omdat mijn lichaam daar om vraagt, en ook mijn geest. Ik ben heel gevoelig voor kleur en materi aal, de vorm mag simpel zijn. Ik wil in de luwte van de actualiteit liggen. Als je wilt zorgen dat je antennes blijven functioneren, is het belang rijk dat je een bepaalde neutraliteit houdt. Anders kun je signalen niet goed in kaart brengen. Als forecaster ben je een soort wit canvas waarop zich een beeld kan vormen." Paspop Als kind in Wageningen zag Li er veel excentrieker uit. Ze was de pas pop van haar moeder. „Mijn moeder had smaak. Ze ging altijd goed ge kleed, dus ik zag er ook altijd bijzon der uit. Als tiener ging ik gekleed in de mode van nu. Alleen waren die kleren toen helemaal niet in de mo de. Ik zag er absoluut a-modieus uit. Met van die sleehakken en een rare bontjas. Uniek was het. Als kind is het dan niet gemakkelijk om je staande te houden. Ik heb er niet onder geleden, had als kind een on gebreidelde fantasie. Op mijn kamer had ik een wereld gecreëerd van kar ton. Een meubel, platenspeler, ac cessoires, alles van karton. Ik wilde geen kind zijn maar volwassen." Op de kunstacademie in Arnhem blonk ze niet uit in het maken van mooie dingen, maar wel in haar ideeën, die na haar opleiding goed van pas kwamen als hoofd styling bij de Bijenkorf. De liefde bracht haar naar Parijs, waar ze zich in 1975 ves tigde als zelfstandig trendadviseur. Sinds 1985 geeft ze (samen met An thon Beeke) elk halfjaar in een opla ge van 250 exemplaren een luxe trendboek uit. Ze maakt naam als de Nissan Micra als eerste Japanner in Europa wordt uitgeroepen tot auto van het jaar; het bolle wagentje, waarvan zij de ronde vormen bedacht. Haar ster stijgt en ze gaat kleurenkaarten uit geven, schoonheidsboeken over cos metica, over haar, een dessinboek met motiefjes en kleuren voor de 'Multiculturele stoeptegels' waar het gras doorheen groeit, een oosters ontwerp van studente Froukje Kuiper van Edelkoorts Design Academy. Foto: GPD: Mariëlle Leenders stoffenindustrie en een boek over de wereld van bloemen, planten en tui nen. Allemaal op basis van haar in tuïtie, die ze zo zorgvuldig heeft ont wikkeld. „Je hebt drie verschillende vormen van intuïtie. Soms ontstaat er inzicht doordat je verschillende observaties aan elkaar kunt breien. Zodra je dat patroon onder woorden kunt bren gen, wordt het een begrip. Het is voor mij een veilig gevoel om dingen in kaart te brengen. Ik wil begrijpen. Ik ben eigenlijk voortdurend puzzels aan het oplossen." „Een tweede vorm van intuïtie is dat je honger hebt naar iets. Naar een kleur of materiaal, zoals je trek hebt in friet met mayonaise. Nu hebben mensen honger naar spiegels, mar mer, keramiek en tapijt. Spiegels staan voor de wens om het perspec tief in interieur te veranderen, licht te weerkaatsen. Er kan ook een vleugje nostalgie inzitten, zoals spie- gelkastjes ooit belangrijk waren." Soms, heel soms, slaat haar intuïtie in als een komeet. „Dat komt er een woord in me op, als bron, dringt een term zich op. Van daaruit gebeurt er iets. Het is de meest spectaculaire vorm van intuïtie, maar het gebeurt weinig." De voorbeelden liggen niet voor het oprapen. Dan toch, na even denken: „Eind jaren tachtig zag ik een an sichtkaart met een totaal getatoeëer de vrouw erop. Huid dacht ik. Huid als drager van cultuur en emotie. Je zag het daarna terug in huidkleurige bloemen, wanden en lingerie. Het is al veertien jaar bezig, maar het wordt nog steeds gezien als avant- garde, het zet nog niet door." Misschien een misser? „Ik zit er nooit naast. Als ik iets opvang, bete kent het dat het er al is. Ik kan me wel in timing en volume vergissen; dat weinig raderen het oppikken." Ze signaleert gedragingen en be hoeften van mensen, benoemt en verklaart ze, en hopelijk allemaal vroeg genoeg, zodat bedrijven er nog wat mee kunnen. Daar is ze goed in, maar dat ze de beste is wil ze niet zeggen. „Wat mij misschien bijzon der maakt is dat ik het ook goed kan verwoorden en verbeelden." In grote lijnen ziet ze prognoses twee jaar later terug. „Zo voorspelde ik eind vorige eeuw dat bijous be langrijk zouden worden. Dat kleding bij wijze van spreken achtergrond materiaal zou worden. Dat zag je in 2001 terug." Is dat dan een geslaagde voorspel ling of hebben producenten eenvou dig dat gemaakt wat Edelkoort hen adviseerde? „Het is niet zo dat men sen aan mijn voeten liggen. Ik ben slechts een radertje in het geheel, een honderdste deel. Met mijn trendboeken bereik ik hooguit tien duizend mensen. Ik ben een soort sparring partner van bedrijven. Het is een heel interactief beroep." Dit seizoen staat volgens Edelkoort in het teken van 'telling stories', ver haaltjes vertellen. „Dat komt niet omdat ze hebben gelezen dat ik dat heb gezegd; het leeft gewoon. Geen Joris Laarman van de Design Academy ontwierp een uitbundige radiator, die door zijn grote oppervlak veel functioneler is dan zijn uiterlijk doet vermoeden. Foto: GPD/Rik Seisveld enkel modetijdschrift ontsnapt aan deze trend. Beelden van Heidi in de Alpen bijvoorbeeld. Via de fantasie wülen mensen ontsnappen aan de realiteit van geweld en de dreiging daarvan. We worden geregeerd door angst. Dat blijft nog wel even zo." Meer regels „De maatschappij wordt niet vrijer. Er zijn meer regels, er is meer con trole. Ik denk aan gebouwen als burchten, forten en bunkers. Ik denk aan beschermende kleding. Als con trast zal er ook be langstelling zijn voor frivole din gen en hedonisti sche zaken. Ik denk aan een huis met een abstracte leefruimte, een lu diek gekleurde keuken, een slaapkamer op zoek naar gezelligheid en een badka mer als een bijou." „Het gedrag en de behoeften van mensen zullen zo extreem blijven als de wereld en de politiek zijn. Als ik één advies kan geven dan is het wel dit: de middenweg is geen weg meer, het is een doodlopende weg. In ar tistieke zin krijgen we een spannen de, creatieve periode. Met eenvoud, rust, verdieping maar ook expressie, verhalen en emotie." Daar ligt volgens Edelkoort een nieuwe uitdaging voor designers. „Ze hebben wel gevaren bij de eco nomisch hoogconjunctuur van de afgelopen jaren en moeten zich nu inzetten om de maatschappij te hel pen te veranderen met nieuwe in zichten over de mens en zijn we reld." Op de tentoonstelling Concrete Poe try in Milaan zijn ontwerpen die het abstracte met het verhalende men gen. Stoeptegels bijvoorbeeld waar het gras doorheen groeit in een oos ters motief: een soort Perzisch tapijt als Hollandse bestrating. Of een uit bundige radiator voor aan de wand die door zijn grote oppervlakte veel functioneler is dan zijn rococovor- men doen vermoeden. „Ik zie hier op de academie een ge neratie van heel talentvolle studen ten, op het geniale af soms. Dat is best bijzonder als je in weelde bent opgegroeid."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 4