KUNST CULTUUR Retrospectief van Patti Smith in Boijmans Katwijkse Matthaus komt recht uit het hart Ricky Koole: Een kabbel- en babbelconcert in pastelkleure Flora Band heeft veel in zijn mars Jailhouse Rock Daddy, Daddy Cot Houellebecq bij Nationale Toneel Foto's toneelgrootheden op KunstR vrijdag 2 APRIL 2004 Jackson Browne. Foto: AP/Tina Fineberg Extra concert Jackson Browne den haag - Wegens grote be langstelling geeft Jackson Brow ne op 25 november een extra concert in het Nederlands Con gres Centrum in Den Haag. De dag ervoor geeft de singer/songwriter eveneens een avondvullend akoestisch optre den. De kaartverkoop is inmid dels begonnen. Paul de Leeuw in K3-speelfilm Amsterdam - Presentator en ac teur Paul de Leeuw speelt een rol in de eerste speelfilm rond de succesvolle Vlaamse mei dengroep K3, waarvan de opna mes deze week zijn begonnen. In 'K3 en het magische medail lon' kruipt De Leeuw in de huid van een geest die in een me daillon zit verscholen. Volgens een woordvoerder van de pro ductiemaatschappij is met het inhuren van De Leeuw de wens van veel K3-fans in vervulling gegaan. Vanaf 7 oktober zijn de belevenissen van de drie vrou wen met de voorletter K (Kristel en Kathleen en Karen) in de bioscoop te zien. Gouden Zoen voor Els Beerten Amsterdam - Een vakjury heeft het boek 'Lopen voor je Leven' van schrijfster Els Beerten be kroond met de Gouden Zoen 2004, een prijs voor het beste jeugdboek. De publieksprijs van de Jonge Jury ging naar 'Hoe overleef ik mezelf?' van Francine Oomen. De Jonge Jury is het grootste landelijke leesbe vorderingsproject voor jonge ren tussen 12 en 16 jaar. Jonge ren kunnen zelf stemmen op hun favoriete boeken. Op de derde Dag van de Jonge Jury waren gisteren meer dan dui zend jongeren aanwezig. De uitreiking vond plaats in mu ziekcentrum Vredenburg in Utrecht. Voor het eerst reikte de publieksjury ook een debutan tenprijs uit, die ging naar Rom Molemaker voor zijn boek 'De eerste Steen'. Lion King: nu al een record den haag - De Nederlandse versie van de musical 'The Lion King' gaat zondag in première, maar in de voorverkoop zijn nu al 200.000 kaarten over de toon bank gegaan. Nooit eerder ver kocht Joop van den Ende Thea terproducties zoveel kaarten voorafgaand aan een officiële première. De grote theaterpro ductie wordt gespeeld in het honderdjarige Circustheater in Scheveningen. Wereldwijd heeft de Disney-voorstelling al veel prijzen gekregen. De regis seur/ontwerpster van 'The Lion King', Julie Taymor, zal zondag bij de Nederlandse première aanwezig zijn. De voorstelling wordt acht keer per week ge speeld. In de weekeinden zijn er matinees. muziek recensie Susanne Lammers Concert Matthaus Passion van J.S. Bach door het Christelijk Oratorium Koor Hallelujah met het Haags Matrozenkoor en het Randstedelijk Begeleidings Orkest o.l.v. Sytze Stel. Solisten: Leonie van den Heuvel, Joke de Vin, Marten Smeding, Ira Spaulding, Pierre Mak e.a. Gehoord: 1/4, Dorpskerk, Katwijk aan den Rijn. Nog te horen aldaar: vanavond. Vanaf de eerste noot is het dui delijk. De Matthaus Passion van het Katwijkse Hallelujah ken merkt zich door pretentieloze muziek recensie Joris Rietbroek Concert Voorjaarsconcert door de Flora Bandorkesten. Gezien: 1/4, Immanuëlkerk, Rijnsburg. Het mag inmiddels bekend zijn: de Flora Band uit Rijnsburg heeft veel in zijn mars. Het mu zikale visitekaartje van Rijns burg mag zich zelfs een van de beste show- en marchingbands van Nederland noemen. Gister avond bewezen de drie orkes ten van het korps dit weer eens tijdens het jaarlijkse voorjaars- concert.Traditionele marsen, popmuziek van Queen en K3, filmmuziek van componist John Williams of een daverend stuk percussie door het jeugd- korps, de Flora Band schuwde geen enkel genre. Het blazersgeweld van Flora Brass beet het spits af met een traditionele mars. Vervolgens stortten de muzikanten zich op de popklassieker 'Bohemian Rhapsody' van Queen. De be werking van Flora Brass bleek verrassend subtiel. De tiental len blazers produceerden een machtig geluid, dat als een war me deken over het publiek viel. De Jong Flora Band gooide ho ge ogen met hun mix van pop en klassiek. Toch verrassen zij nog het meest met hun slag werkstuk 'Calypsambo,' waarbij ze gebruik maakte van diverse percussie-instrumenten. In de finale waagde de Flora Band zich, met succes, aan filmmuziek van de Amerikaan se componist John Williams, ondermeer bekend van de films van Steven Spielberg. De Rijns- burgse muzikanten werkten zich onder leiding van René Mulders door de hoofdthema's van drie van zijn beroemste films: 'Jurassic Park', 'Raiders of the Lost Ark' en 'Saving Private Ryan'. Uit de laatste film speelt het orkest de sobere ode aan de gevallenen in de slag om Nor- mandië, bijgestaan door het koor Voice of Joy. Maar de band trok eerder stevig van leer met een dynamische uitvoering van de thema's uit 'Jurassic Park', terwijl het publiek beelden van langs denderende dinosaurus sen uit de film te zien kreeg. Wat de orkesten van de Flora Band ook lieten horen, het wa ren allemaal uitvoeringen van de bovenste plank. nuchterheid en liefdevolle nauwgezetheid. Het Randstede lijk Begeleidings Orkest zet warm en een tikje losjes in en zet de toon puntig en in een mooie beweging. Het koor voegt zich daar goed in, vindt vrijwel onmiddellijk de juiste balans. Er wordt opvallend fijnzinnig gearticuleerd en geïntoneerd in de koralen en de koren, en alert en gepassioneerd getimed in de turbae. Van een opdringerige interpretatie is geen sprake - deze Matthaus heeft geen truc jes nodig om te boeien. Dat blijkt vervolgens drieëneenhalf uur lang. Koor, orkest en solis ten brengen het lijden van Christus zonder opsmuk, maar met maximale expressie. Het verhaal vormt de basis, dat wordt geen moment uit het oog verloren, en de uitvoering staat geheel in dienst van de emoties die Bach wilde opwekken. Marten Smeding als evangelist heeft daarin de belangrijkste rol: hij vertelt het, de rest is re actie. Smeding is een begena digd verteller, als hij zingt is een tekstboekje overbodig, en hij kleurt zijn woorden hoogst sug gestief in. Hij begint ingehou den, bijna nuchter, maar in de dramatische passages, zoals de gevangenneming in de Hof van Olijven, het verraad van Petrus en natuurlijk de kruisiging, geeft hij zich volledig. Heel mooi is hij echter ook in sa menspraak met Ira Spaulding, die warm en bedachtzaam de Christus-partij vertolkt. Dan creëert Smeding een intense spanning, die door Spaulding perfect wordt afgemaakt. Hallelujah kiest voor de altpartij gelukkig nog altijd voor een echte alt, in dit geval Joke de Vin, die alle aspecten van de partij recht doet. In 'Buss und Reu' laat ze die breed vloeien, maar ook klein en voorzichtig 'tropfen', ze zingt heel precies verrukkelijk piano, vol en groot forte, en haar dynamiek staat altijd in dienst van wat ze wil overbrengen. door Louis Du Moulin brussel/rotterdam Patti Smith (57) gaat ongetwijfeld te kenen voor de comeback van 2004. Brussel werd vorige week al overdonderd door het her vonden elan van de Amerikaan se 'grandmother of punkrock', dat komende maand verder verspreid zal worden middels haar nieuwe album 'trampin". Museum Boijmans van Beunin- gen heeft er dan ook slim aan gedaan haar als beeldend kun stenaar te strikken voor een re trospectief met meer dan vijftig werken van de afgelopen dertig jaar. De opening van die expo sitie getiteld 'Strange Messen gers' is op zaterdag 21 augus tus. Frankrijk en België (lees: Wallo nië) staan dit jaar bol van de herdenkingen rond de hon- derdvijftigste geboortedag van Arthur Rimbaud, de negentien de eeuwse dichter wiens werk en leven vooral in het teken stond van seks, drugs en rock- 'n-roll. Nog meer dan voor Jim Morrison, Bob Dylan en Jimi Hendrix is de 'poète maudit' uit het Noord-Franse Charleville voor Patti Smith altijd een in spiratiebron geweest. Vandaar ook haar bijdrage in de stort vloed aan hommages in de vorm van een akoestisch optre- Patti Smith: 'grandmother of punkrock'. Archieffoto: Lex van Rossen den met haar vierkoppige band in het Paleis voor Schone Kun sten onder de noemer 'Rock 'n Rimbaud Smith zou Smith niet meer zijn als ze niet op haar eigen wijze even had laten blijken eigenlijk geen boodschap te hebben aan zoveel officiële eer voor haar grote held. „Bij Arthur hoef ik niet speciaal stil te staan, want hij is toch altijd al bij mij, waar ik ook ben, wat ik ook doe. Er mogen duizenden dichters zijn, Sopraan Leonie van den Heu vel, die de zieke Diane Ver doodt vervangt, houdt het wat afstandelijker, laat haar kristal len timbre voor zichzelf spre ken. Aangrijpend wordt ze pas in het duet tussen alt en sopraan, waarin beider stemmen voor beeldig samensmelten, terwijl hun ldaaglied door het drei gend agressieve koor onderbro ken wordt. Pierre Mak is een imponerende bas met een groot bereik. Zijn mooiste aria is het intens en innig gezongen 'Mache dich, mein Herze, rein' met het na^r nachtdonker nei gende recitatief dat eraan voor- NOODZAKELIJK KWAï den haag/gpd - Twee zaken springen eruit in het nieuwe re pertoire dat Het Nationale To neel komend theaterseizoen (2004-2005) gaat brengen: Jo- han Doesburgs regie van 'Ele mentaire .deeltjes' van de spraakmakende Franse schrij ver Michel Houellebecq en het afscheid van acteur Lou Landré in Pinters 'Niemandsland'. Na de explosie van premières dit seizoen, onder meer in ver band met het jubileum van de Koninklijke Schouwburg, neemt het Haagse gezelschap een beetje gas terug. Maar ook met acht premières blijft de oogst groot. Van artistiek leider Doesburg komen er twee re gies: Tjsechovs 'Ivanov' met Mark Rietman, Stefan de Walle en Marie-Louise Stheins en de Houellebecq-bewerking met Hans Hoes en Bob Schwarze. Franz Marijnen neemt Jean Ge nets beruchte 'De Meiden' on der handen, over de twee Fran se dienstmeisjes die hun me vrouw en haar dochter ver moordden. Antoine Uitdehaag regisseert Lou Landré en Carol Linssen in Pinters 'Niemands land'. Anne-Wil Blankers keert weer terug in Den Haag in de hoofdrol van 'Trouw". Een dra ma waarin een vrouw haar man na 32 jaar huwelijk voor een jongere vrouw ziet kiezen. De lichtere kant van het nieuwe re pertoire wordt gevormd door het pittige 'Een vriendendienst' van Alan Ayckbourn, waarin een jonge prostituee via een hotelkamerdeur tien jaar terug in de tijd terechtkomt om twee moorden te verhinderen. Frans Strijards ensceneert diens 'De methode Ribadier' met een rolbezetting om van te smullen: Gijs Scholten van Aschat, Aria- ne Schluter en Stefan de Walle. Met discomuziek heb ik niets. Nooit gehad ook. Het is stro ming in de pop die me totaal niet aansprak. Een bas, een drum, een dreun - meer was het eigenlijk niet. Disco deed in de jaren zeventig nog het meest denken aan een repeterende breuk. Steeds dezelfde opge kookte brei van klanken. Met als onomkeerbare uitkomst telkens weer dezelfde pot hapklare brok ken. Ik vond het niet te verteren. De Jimmy Sum- merville's, The Three Degrees, The Trammps - allemaal één pot nat. Hype van le ge hulzen. Het was de poespas er om heen die het moest doen. Dansjes, pasjes, glitter glamour, bizarre kleren, opgeklopte vro lijkheid en batte rijen met lichtef fecten. Dat alles om te verdoezelen dat de artiesten in kwestie niet één noot op een in strument konden spelen. Of twee normale zinnen achter el kaar konden zetten. Tm crazy like a fooi', bromde die malloot van Boney M, terivijl hij met ontbloot bovenlijf als een idioot op het podium in het rond tol de. 'Daddy, Daddy Cool', brouwde het koortje hem na. Kijk, dat zijn nog eens teksten! De moed zonk me dan ook in de schoenen toen ik vorig jaar de opdracht kreeg een stuk te schrijven over de tiende afleve ring van de Disco Dance Clas sics. Het succesverhaal van het Leidse duo Paul Louwers/Ri- chard Neuteboom was me ge noegzaam bekend. Begonnen in het Antonius met een party voor familie en vrienden bleek de for mule die ze hanteerden een schot in de roos. Via alsmaar grotere zalen bouwden ze het concept rond die vergeten ge waande discosterren uit tot naar de Groenoordhallen. Waar nu halfjaarlijks 7500 mensen staan te trappelen om naar bin.- nen te mogen. Met hun lang te voren uitverkochte Fun Party veroveren ze intussen ook het land. Ze kunnen ruimschoots leven van het gat in de markt dat ze zelf ontdekten. Prima on dernemerschap. Hulde daar voor! Maar laat mij er buiten. Helaas, ik kon me er dus niet meer stiekem aan aantrekken. Orders van hogerhand. Een maal binnen in de uitvergrote discotheek waarin de Groenoordhal was omg besloot ik er op het I maar het beste van te I Ten aanzien van de miJ dat niet mee. Mijn bangs gevoelens werden meU waarheid. Op het podium deinde bejaarden - die zojuist n troshocken weer tot leve lp" gewekt F t AD VAN KAAM: taar, drumsth zien. M|| achterg^Ê een band het trio discokla de m\ in. Stri stijfjes i ze hun i deerde af. Wit dit in vredesnaam leuk? Zonder uitzondering alle 7500 bezoekers, zo werd duidelijk. De party w geen uur aan de gang oj tent stond te swingen^' springen. Uitgedost in el v' kledij en voorzien van b-E sige afro-kapsels in orPn paars paradeerde een gcl 0 van de feestbeesten door Zien en gezien worded draaide het hier allemf Carnaval - zonder dat P' naval was. P'1 Wat daarbij het meesti was de ontspannen sfeer. i het pandemonium zich Iedereen had 'fun', nerg. een on vertogen woord, n- ging op andermans tenei En het betrof hier toch i gezellig avondje in het bi maar het ging wel dege— een giga-gebeuren met c co's van dien. Neerkijk het vrolijke gewoel ondei gon het langzamerhana gen. Dit was niet alleen- geregisseerd dit was e— best grappig. Ik beslck. meer aan de muziek tei l en me louter te concent^ de zaal. Wat een feest! Eer 2 oktober. Voor morgenavond, i levering, heb ik me vast lig gemeld om verslag t Mijn gifgroene jasje, broek en satijnen overhe brede kraag liggen kUrm naar de disco! londen - De filmklassieker 'Jailhouse Rock' uit 1957, met Elvis Presley in de hoofdrol, wordt een musical. Op 19 april gaat de theaterproductie, met Mario Kombu (foto) in de rol van de rockster, in première in het Londense Piccadilly Theatre. 'Jailhouse Rock' was in 1957 het filmdebuut van Elvis Presley. Foto: AP/Jane Mingay op de portrettraditie en kwam toen uit bi^ tografie", legt directeur Oscar Wibaut uit. Het Fotomuseum Den Haag, een dochter 31 Gemeentemuseum, was vorig jaar al met positie vertegenwoordigd op de KunstRaiP( teur Wim van Sinderen: „Onze plek wordf™ genomen door het Bureau Amsterdam f Stedelijk Museum. Maar omdat Wim vat J pen (directeur Gemeentemuseum, red.) cL-i opent, konden wij opnieuw expositieruinft gen. De KunstRai bestaat nu twintig jaar,)/ ninklijke Schouwburg tweehonderd, dus? een leuke combinatie. De potretten zijn gens niet te koop. Ze zijn eigendom 1 schouwburg en komen daar te hangen." L De portretten worden op 5 mei in Ams1 door Van Krimpen onthuld. den haag - Het Fotomuseum Den Haag en de Koninklijke Schouwburg presenteren van 5 tot en met 9 mei op de KunstRai een serie fotoportret ten van groten uit de Haagse toneelwereld van dit moment. Twaalf acteurs, actrices en regis seurs worden door twaalf bekende Nederlandse jonge fotografen geportretteerd. Erwin Olaf bij voorbeeld fotografeert Willem Nijholt, Koos Breukel doet John Kraaykamp (sr.) en Dana Lixenberg Ger Thijs. Ook worden o.a. Gijs Schol ten van Aschat, Mary Dresselhuys, Annet Nieu- wenhuizen en Will van Kralingen vastgelegd. De Haagse schouwburg, die zijn 200-jarig be staan viert, zet hiermee de traditie voort van het laten portretteren van mensen die belangrijk zijn voor de Haagse en daarmee de Nederlandse the atercultuur. „Ik zocht naar een eigentijds vervolg Arthur is en blijft de enige voor mij", aldus de zangeres-dichte res-beeldend kunstenares. Het bijzondere karakter van de ze concertvisite, tot uitdrukking gebracht met geregelde 'tussen stops' waarin ze uit Arthurs liei- lige oeuvre voorlas, verhinder de Smith om haar fans uitvoe rig te laten kennis maken met haar gloedvolle verse repertoi re. Wat ze zelf jammer vond, liet ze vooraf weten, omdat 'trampin" voor haar neerkomt op een nieuwe start. „Het is mijn eerste plaat voor Colum bia, waar we, na meer dan een kwart eeuw bij Arista, werkelijk met open armen zijn ontvan gen. De totale artistieke vrijheid die we hebben gekregen heeft me eenzelfde soort energie ge geven als ik ten tijde van mijn debuutalbum 'Horses' in me had." Muzikaal is 'trampin" met on der meer uitstapjes- richting country en gospel (met haar debuterende dochter Jesse) op vallend veelzijdig. Smith, vo caal-technisch sterker dan ooit, verwacht overigens van dit ne gende studio-album eerder succes in het buitenland dan in de Verenigde Staten. Vanwege de ongezouten hartenkreet 'Ra dio Baghdad', waarin ze vanuit het perspectief van een Irakese moeder de doffe ellende in de 'wieg van de beschaving' be zingt. „Hier in Europa krijg ik er alleen maar enthousiaste reac ties op, maar in Amerika zal dat nummer het album waarschijn lijk de das om doen", aldus Smith. .0 theater recensie Dick van Teylingen Concert: Ricky Koole zingt, met band. Gezien: 1/4, Leidse Schouwburg. Als je net dertig plus bent en het lukt je om met een vier mansband een toernee langs de Nederlandse podia te maken, dan heb je aardig wat mensen ervan overtuigd dat je wat kunt. Het is Ricky Koole gelukt, en dat is knap. Nou kan ze ook wat. Na de kleinkunstacademie speelde ze mooie rollen bij on der meer het Noord Nederlands Toneel en Mug met de gouden tand, op tv en in de film 'De jurk' van Alex van Warmerdam. Koole vult haar theaterconcert met haar 'allermooiste' liedjes, van James Taylor, Joni Mitchell, Bonnie Raitt, Carole King en meer uit zeg maar The Ameri can Songbook tweede genera tie. Liedjes zo oud als zij en ge schreven door mensen die on geveer zo oud zijn als haar, ou ders, zoals ze zelf zegt. Liedjes van verlaten meisjes op verla ten motelkamers in verlaten landschappen. Van een stil big gelende traan terwijl het zacht begint te sneeuwen. Liedjes van diepe zuchten en twijfelen of je de telefoon zal pakken. Liedjes waarvan de meeste geboren zijn in New England, in de noordoosthoek van de Verenig de Staten. Koole heeft een een zame bedevaart naar dat gebied gemaakt, zonder echt te vinden wat ze zocht, en ook dat past goed bij de sfeer. Ze zingt die liedjes in een erg lelijk decor met een meisjeska mertafel met een stapeltje LP's van haar idolen en twee pane len met lichtgroen zeventigerja- renbehang, waarop best een letterbak of een poster van een paard had kunnen hangen. Om de liedjes heen maakt Koole melancholieke babbels met Bri gitte Kaandorpachtige zelfspot (maar veel minder grappig) over verloren liefdes. Ze vraagt zich af wie de muze is die al die liedjes heeft geïnspireerd en stelt zich voor dat ze Suzy heet en erg mooi is (zo heet ook: 'Who is Suzy'). Het tische lijntje is bedoeld j" voorstelling wat samenr geven, maar wordt niet I gediept en komt er da wat los bij te hangen. Ricky Koole zingt goec zuiver, de dialoog met 1 bliek gaat haar soepel; haar band begeleidt uitsl Alles volgens de hoogsta teitsnormen van de kleiif academie. En de liedji goed, maar hebben weii^j fiel en dynamiek en staa maal in dezelfde toonsoi blues mineur. Ze maal nooit eens kwaad, ze nooit eens om zich hé maakt nooit eens een cy grap en bijna nooit verf haar stem boven mezzo' Ze heeft vast andere I maar laat die niet zien.* smeert de doffe berustinj zachtgrijze melanchofi| heel breed uit. Om een ne warme smacht-, zwiji koesteravond te hebbei je daar tegen kunnen. Beter dan ik.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 32