KUNST CULTUUR Van punk tot modevorstii 'Blijven knokken voor vrouwenliefde' Fay Lovsky in haar element aardbeien aviko aardappelschotel jdoosje 500 gram diverse soorten jjjbzak 450 gram Hfth per kilo 1,66 diverse soorten pak 1,5 liter 1^0,89 per liter 0,50 diverse soorten blik 400 gram (WO,49 per kilo 1,12 diverse soorten flacon 750 ml 3^*1,79 per liter 1,99 campan 25% fles 0,7 liter per liter 14,70 1 Aanbiedingen geldig t/m 5 april 2004. Groente- en fruitaanbiedingen geldig t/m 3 apriL Prijswijzigingen, zetfouten en uitverkocht voorbehouden. spaanse zomerkoninkjes 1+1 gratis robijn wasverzachter slijterij donderdag 1 april 2004 Astrid Nijgh speelt en zingt in theater over homoseksualiteit door Jan Vriend Nelly Furtado. Foto: AP/Jim Cooper Nelly Furtado in Utrecht utrecht - Nelly Furtado geeft op 1 juli een eenmalig concert in Muziekcentrum Vredenburg in Utrecht. Het optreden maakt deel uit van haar 'Come As You Are Tour". De Canadese zange res zingt onder meer nummers van haar tweede album 'Folklo re', waar ook haar nieuwste sin gle 'Try* op staat. De kaartver koop voor het concert begint muziek recensie Hans Keijzers Concert Maze of Mirrors door Fay Lovsky. Gezien: 31/3, Stadsgehoorzaal, Leiden. Hoe lang geleden draaide de megasuccesfilm 'Titanic' in de bioscoop? Onwillekeurig moet je toch een beetje denken aan dat verhaal als je Fay Lovsky op het dek van een stoomboot bin nen ziet wandelen en 'Allemaal aan boord' inzet Fay in haar matrozenpakje heeft nog steeds een stem uit duizenden. Tij dens het dekoptreden voor de pauze steelt ze de show met prachtige, rustige, eigen liedjes. Vooral hef zijn de songs als 'Al- leycats' of 'Morpheus Arms', akoestisch gebracht, die sterk verwijzen naar de beginperiode van 'Everything but the girl'. Hulp krijgt Lovsky van multi- instrumentalisten Cok van Vuuren, Chris Grem en Rob Wijtman. Die zorgen voor droogkomische, bijna slapstick achtige taferelen in het theater- verhaaltje. ZZ Top's 'Gimme all your loving* en het Drs. P-lied 'De Baardmijt', waar de drie he ren het achtergrondkoortje vor men door geluid uit hun baar den te halen, werkt behoorlijk op de lachspieren. Daarnaast geven de mannen door sterk gevarieerde percussie en het gebruik van veel verschillende instrumenten net ieder num mer een aparte klankkleur mee. Neem het simpele voorbeeld van 'Underwater' (blowing bubbles in the sky). Fay Lovsky zingt het met akoestische gitaar met verrassende ondersteuning van Rob Wijtman die met een rietje in een groot glas blaast Na de pauze is de Lovskyboot gezonken en bevinden we ons, gezien de baarden van het be geleidende trio, al enige tijd op een onbewoond eiland. Als je de setlist van tevoren bekijkt en je ziet dat Lovsky uitgekauwde nummers als 'Staying Alive', 'I will survive' en 'Sailing' gaat zingen dan houd je je hart vast Lovsky komt er moeiteloos mee weg, doordat ze de op papier zo voorspelbare nummers een vol strekt eigen draai geeft, voorziet van fraaie arrangementen en gewoon prachtig zingt En dan hebben we het nog niet eens over het covertje 'Motherland' van Nathalie Merchant Wat een spanning geeft Lovsky die song en wat laat ze met haar vertolking het origineel van Merchant ver achter zich. gens zijn die maar gaan trou wen omdat hun ouders dat ver wachten? Of dat er geen homo moslimjongens zijn die ge dwongen naar Marokko moe ten om daar met een meisje te trouwen? Dacht je dat er nu geen moslimmeisjes meer zijn die op een zolderkamertje stil letjes zitten weg te kwijnen, omdat ze er niet voor uit dur ven te komen dat ze op een vriendin vallen? Voor die jonge ren moet de weg open zijn om hun eigen leven te kunnen lei- castricum - Die stem. Dat ge luid. Lager kan bijna niet Haar hoofd, haar houding. Overtui gender kan bijna niet. Een ar tiest tot in haar vezels. Astrid Nijgh had na 'Ik doe wat ik doe' geen hits nodig om een podi- umdier te blijven. „Schrijven en zingen kan ook zonder groot publiek." Tot en met zaterdag 10 april is ze te zien, in Theater Bellevue in Amsterdam, in 'Een Schitte rende Jongen', een voorstelling over homoseksualiteit „Toen ik met Lennaert trouwde had ik er geen flauw benul van dat ik op vrouwen viel." Eerst praten we over Lennaert. Natuurlijk over Lennaert. Ze was achttien toen ze de Haar lemse tekstschrijver ontmoette. Hij schreef de mooiste liedjes voor Boudewijn de Groot en haar. Liedjes waar Boudewijn en zij dan ook de muziek voor componeerden. Vijf jaar was hij haar echtgenoot. „Daarna wa ren we 35 jaar samen uit elkaar. Hij zei: hou die naam Nijgh maar en maak er wat moois van." Dat doet ze. Schrijvend en zin gend. En spelend met de literai re erfenis van haar man. „Zijn teksten waren mijn opvoeding, als artiest Ik zing zijn werk nog steeds graag." Zelf maakte ze na 'Ik doe wat ik doe', haar hit uit 1974, zeven albums. Twee jaar trok ze langs de theaters met de voorstelling 'Nijgh zingt Nijgh' waarin ze het werk van Lennaert zong. Veel van die teksten kwamen op papier op het schip dat altijd hun gezamenlijke liefde was. De Urker kotter 114. De Jonge Jacob heette de drijvende droom. Ze hadden hem niet al leen voor vaartochtjes, maar vooral als schrijfplek, als inspi ratiebron. Zijn mooiste zinnen vloeiden op het water uit zijn pen. Aan boord toverde zij de beste melodieën uit haar gitaar. Na het overlijden van Lennaert Nijgh - 28 november 2002 - vond ze dat het schip een pas sende nieuwe bestemming moest krijgen. Het schip werd onder het beheer van een Urker stichting gebracht die traditio nele schepen opknapt Inmiddels is Astrid Nijgh (1949) al jaren samen met een vrien din. Samen met hun zoon van zestien wonen ze in Castricum. „Over mijn homoseksualiteit heb ik nooit geheimzinnig ge daan. Het is zo en daarmee uit. In mijn verleden ben ik daar ook nooit huichelachtig over geweest. In de tijd dat ik trouw de was ik nog geen twintig. Wat wist ik ervan? Niks. Dat besef ontwikkelt zich. Dat soort din gen moet je ook bij jezelf leren ontdekken." Door openlijk te praten over haar zó-zijn, kreeg ze een pu bliek dat zich in haar liedjes herkende. Zo is ze ook in de voorstelling 'Een Schitterende Jongen' terechtgekomen. Het verhaal is opgebouwd rond ca baretliedjes over homoseksuali teit Zo komt er repertoire van Guus Vleugel, Robert Long, An nie M.G. Schmidt aan bod, af gewisseld met recenter werk van Jan Rot, Theo Nijland, Paul de Leeuw en Jurrian van Don gen. Het verhaal draait om bu ren die allemaal op hun eigen manier met homoseksualiteit te maken hebben. Ze noemt het een voorstelling met een boodschap. „Al is boodschap misschien een groot woord, we moeten blijven knokken voor de acceptatie van homoseksualiteit. Voor vrou wenliefde én voor mannenlief de. Want aan alle kanten staat de tolerantie van minderheden onderdruk." Is de strijd voor homoaccepta tie in het Amsterdamse cabaret wereldje niet een beetje preken voor eigen parochie? „Mis schien wel. Maar het gaat erom dat het verhaal vanuit de stad verder wordt verteld. Vooral aan allochtonen en aan be krompen ouders die er proble men mee hebben dat hun kind zo is. Want vanuit de Randstad kunnen we wel makkelijk pra ten over hoe gewoon het is om als homostel samen te wonen, zodra je in een klein dorp ver van de grote stad woont, kun je het daar toch knap moeilijk mee hebben." „Dacht je dat er in deze tijd geen gereformeerde homojon Astrid Nijgh: „Toen ik met Lennaert trouwde had ik er geen flauw benul van dat ik op vrouwen viel." Foto: GPD/ Ron Pichel den." „Voor die groepen moeten we dit verhaal blijven vertellen. Daarom willen we straks met deze voorstelling een tournee door het land maken. Niet al leen voor het verhaal dat erach ter zit trouwens. Ook omdat de liedjes stuk voor stuk pareltjes zijn die gehoord mogen wor den." 'Een Schitterende Jongen', tot en met zaterdag 10 april in Theater Bellevue, Amsterdam (teL 020-5305301). Vivienne Westwood bij een foto op de expositie in het Victoria en Albert Museum in Londen. Foto: AP/Russell Boyce Grootste tentoonstelling ooit van modeontwerpster Vivienne Westwood door Esther Gotink londen - De portretfoto die de museumposters siert waarop de expositie wordt aangekondigd, karakteriseert Vivienne West wood perfect. Met twee gekrom de ringvingers langs haar neus vleugels en een opgekrulde bo venlip lijkt ze op een klein, eigen wijs varkentje. Een varkentje dat iedereen uitlacht omdat ze met haar eigenzinnige kijk op de we reld iedereen tegen de haren heeft kunnen strijken en toch wereldwijd respect heeft ge oogst In 1994 exposeerde ze al eens in het Stedelijk Museum De La kenhal in Leiden. Vandaag opent in het Londense Victoria en Albert Museum (V&A) de grootste tentoonstelling van de vermaarde modeontwerpster ooit Een adembenemende combinatie van kleding afkom stig van de museumcollectie en Westwoods eigen garderobe die ruim drie decennia Britse cou ture omspannen. „Eén van de dingen die ik zo geweldig vind aan haar kleding is datje die 'kunt lezen'. Ze hebben elk een heel eigen ver haal te vertellen, een geschiede nis te delen", zegt V&A-curator Claire Wilcox „We hoopten al tijd op een Westwoodtentoon- stelling als deze, maar in de ja ren tachtig was het ontzettend moeilijk om een museum te overtuigen van het belang van het 'geluid van de straat'. Ge lukkig zijn musea tegenwoordig ruimer denkend als het om film, muziek en mode gaat. Dus is dit niet alleen een viering van Viviennes werken maar ook van het feit dat musea 'modieus' zijn." Westwood, die volgende week 63 wordt, is onlosmakelijk ver bonden met de Punk-scene in de jaren zeventig. Alle mode-ei genschappen uit die subcultuur - van de gebleekte T-shirts met scheuren, stiksels en badges tot de leren armbanden, honden- riemen, gespen en repen fiets banden - werden geboren in haar ongrijpbare creatieve brein. Haar ontmoeting met Malcolm McLaren in 1965 leidde tot de explosieve werkrelatie waaruit Punk werd geboren. „Ik voelde dat er zoveel deuren te openen waren, en hij had alle sleutels", herinnert ze. Het tweetal begon in 1971 een winkel: Let it Rock, die in de volgende jaren steeds wisselende namen, uithangbor den, interieuren en thema's Let it Rock verkocht Viviennes eerste zelfgemaakte kleding. Vijf jaar later werd McLaren mana ger van The Sex Pistols en Westwood kleedde hen aan. Het werd een climax van alle ideeën waarmee ze in voor gaande jaren had gespeeld en zorgde voor een klap in de mo dewereld die nog steeds voel baar is. De collectie 'Pirate' in 1981 be tekende Westwoods grote om mekeer. McLaren ging volledig op in zijn muziek en Vivienne begon zich voor het eerst als volwaardig kledingontwe: te zien. Maar ze had een 1 we richting nodig: „We w uit dat ondergrondse gevi van Engeland, dat duistei voel." Opnieuw was het Is ren die haar een duwtje ii goede richting gaf: 'Doe i< mantisch. Kijk naar de ge denis'. Sindsdien zijn historische vloeden de boventoon ga voeren in Westwoods wei Hoepelrokken en korsets den in een heel nieuw daj geplaatst: niet langer als c kleding, maar als sexy bo1 kleding. Ook speelde de c rier met typisch Britse mi len als tweed en tartan. Ir periode van minimalisme pen haar werken van de r romantiek en aristocratie gin jaren negentig begon temationale fashionwerel te omarmen. En kon Wes uitgroeien tot de modevo van Groot-Brittannië. De tentoonstelling van Vivien Westwood in het Victoria en A Museum is te zien tot en met (advertentie)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 22