North Sea Jazz definitief naar Ahoy5 Het kunstfabriekje van Chicks On Speed KUNST CULTUUR Juliette Gréco blaakt nog van levenslust IJzersterke Koning Lear van Wetten van Kepler Rotterdam is blij met jazzfestival Opnieuw gaat een generatie in Parijs plat voor 'la grande dame' van het Franse chanson ectificatie nderschrift iet Jackson. fo: AP/Stuart Ramson net Jackson ire in het park iv york - Janet Jackson trad teren op in New York's Bat- y Park, tijdens een live-tele- eshow van ABC's 'Good iming America'. Het was de ste performance van Jackson ds haar controversiële optre- l met Justin Timberlake tij- is de Super Bowl. Bij die ge- enheid riep de zangeres de ontwaardiging op van veel lerikanen door een tepel te ien. pen - In het onderschrift bij foto op de voorpagina van rrit Komrij stond gisteren iisievelijk vermeld dat bij de ige schrijver aan tafel naast Pfeiffer ook Anton Korteweg s gezeten. De persoon in estie was echter niet de di- teur van het Letterkundig iiseum maar Frank Koene- i cht, de dichter. veedse hiphop Leids O-bus i ien - Hiphopper Promoe at morgenavond in Q-bus. hiphopper maakt normaal proken deel uit van de eedse band Looptroop, dat t alleen opvalt door swin- jide beats, maar ook door ti teksten. Zo rappen ze vro- dat politie gajes is en Tony jr een slechterik. Een num- r over de vermoorde pre- ir Olof Palme werd in eigen 1 zelfs verboden. De avond )-bus, die wordt georgani- rd door Breath Control, staat Ier in het teken van de 'free- e MC battle', waarbij diverse pers het verbaal tegen elkaar lemen. Q-bus is gevestigd de Uiterstegracht 142 in len. Aanvang 20.00 uur. i irmitage al .ooo bezoekers sterdam - Ruim 35.000 men- hebben in de eerste maand le opening de Hermitage sterdam bezocht. Het nieu- nuseum rekende aanvanke- op 40.000 bezoekers per Hermitage Amsterdam, satellietmuseum van de mitage in het Russische Sint irsburg, opende de deuren r het publiek op 28 februari, en met 29 augustus is er de oonstelling 'Grieks Goud' te i. Vanaf 18 september pre- teert de Hermitage een ex- itie over het leven van het ste tsarenpaar, Nicolaas en tandra. theater recensie Susanne Lammers Voorstelling: Koning Lear van Shakespeare door de Wetten van Kepler. Vertaling: Peer Wittenbols. Regie en bewerking: Dominique Hoste. Spel: Wendell Jaspers, Herman van de Wijdeven e.a. Gezien: 31/3, LAKtheater, Leiden. Nog te zien aldaar vanavond en morgenavond. Meestal gaat het over macht bij Koning Lear. Over een man die zich zo sterk waant, dat hij brooddronken zijn macht ver speelt en eindigt als een van al le waardigheid beroofde dwaas. Maar de Wetten van Kepler be licht Koning Lear net even an ders. Ook deze versie gaat na tuurlijk over de man die zijn land tussen zijn drie dochters wil verdelen, zijn oren naar de doortraptste vleierij laat hangen en alles verliest, maar hij wordt gespiegeld door een andere va der, de graaf van Gloucester, die ook al de verkeerde zoon vertrouwt en daardoor zijn on dergang tegemoet gaat. En daarmee wordt het stuk een tragedie waarin loyaliteit tussen ouders en kinderen centraal staat. De Wetten van Kepler schakelt van de ene familie naai' de andere en bij elke wis seling trekt de strop zich nau wer aan. Het grote voordeel van deze in valshoek is, dat Lear er mense lijker door wordt. De razende, tierende, ijdele kwast die zo kortzichtig zijn enige goede dochter verstoot, verliest net zo goed binnen een paar minuten onze sympathie, maar de trage die voltrekt zich niet alleen aan hem. Andere, 'gewone', men sen gebeurt hetzelfde. Het krijgt zo meer iets van een gruwelijke lotsbeschikking, het is niet meer zo alleen maar zijn eigen fout. De Wetten van Kepler speelt in een leeg toneel, met een plan kier en een paar scheve podi umpjes, die van alles voor kun nen stellen, maar vooral verhe ven posities en - paradoxaal ge noeg - de val die de personages maken, verbeelden. Vluchtheu vels, zou je kunnen zeggen, als zich niet juist daar het drama af zou spelen. Die kale entourage is een perfect décor voor de spelers, die letterlijk allemaal aan elkaar gewaagd zijn. Herman van de Wijdeven is een Lear die zijn woede en heers zucht langzaam laat overgaan in een berustende geestelijke verduistering. Hij laat zijn ka rakter letterlijk vernevelen, en dat proces is aangrijpend, om dat hij het zo accuraat en pre cies doseert. De lieve dochter en de nar, die als enigen de waarheid spreken, worden ge speeld door Wendell Jaspers. Zij kleurt beide personages lief devol in. In de korte tijd die haar Cordelia gegund is, blijkt die een eigenwijs stijfkopje; haar nar, veel aanweziger, is quasi-naïef vrolijk, maar met scherpe nageltjes. Martha Nu- hoff en Elske Rollema geven de slechte dochters akelig kille ka rakters mee, maar in hun aan vankelijke ergernis over het ge drag van Lear zijn ze heel be grijpelijk. En zo haalt iedereen het optimum uit zijn rol. Daar mee wordt deze Lear een ijzer- sterk stuk met een helder ver haal. Navoelbaar en ingrijpend toneel. rotterdam/gpd - Het be hoeft geen betoog dat direc teur Jos van der Vegt van Ahoy' blij is met de nieuwe klant. „Wij zijn ervan over tuigd dat North Sea Jazz ook in Ahoy" een geweldig eve nement wordt." De vrees dat de verhuizing ten koste kan gaan van de sfeer deelt hij niet. „Ik kom al jaren op North Sea Jazz en ik weet ze ker dat we de intimiteit in Den Haag ook in Rotterdam kunnen waarborgen. Wij hebben veel ervaring met het bouwen van sfeer. Denk aan evenementen als het kerstcircus en het ABN AM- RO-tennistoernooi, waar voor jaarlijks een gezellig VIP-dorp wordt opgezet." Van der Vegt zet een pluim op de hoed van burgemees ter Opstelten en wethouder Van Sluis. „Zij hebben de or ganisatoren van meet af aan het signaal gegeven dat ze meer dan welkom waren als het in Den Haag spaak zou lopen. Dankzij een gemeen telijke bijdrage kan North Sea Jazz in Rotterdam met dezelfde begroting werken. De productie wordt duur der, maar de gemeente legt het verschil bij. Verder is er uitgebreide immateriële on dersteuning toegezegd." Volgens Van der Vegt krijgt Rotterdam veel voor de in spanningen terug. „De eco nomische impuls is behoor lijk. Ik had me dat nooit ge realiseerd, maar zo'n twintig procent van de bezoekers komt uit het buitenland. Er zijn duizenden hotelbedden nodig om iedereen onder dak te brengen. Verder is het natuurlijk goed voor het imago van de stad." Jazzmusicus Hans Duffer, ooit enige tijd voorzitter van het ter ziele gegane World Port Jazz in Rotterdam, vindt de verhuizing geen gekke zet. „Rotterdam is veel meer dan Den Haag een cul tureel centrum. Veel leven diger, multicultureler. Den Haag is een beetje uit. En die festivallocatie was na tuurlijk een verzoeking. Zo wel voor de artiesten als voor het publiek. In de buurt van het Congrescentrum kun je nergens parkeren. En eenmaal binnen kun je niks zien of horen. En dan die hitte. In de kleine zalen breekt het zweet je al uit voordat je een noot hebt ge blazen." Minder enthousiast is Duffer over Ahoy'. „Ik weet waar om André Hazes een paar jaar geleden moest huilen voor zijn optreden in Rotter dam. Ken je de kleedkamers in Ahoy'? Die zijn echt vre selijk. Maar goed, er zijn kleedkamers. Die heb ik in Den Haag nooit gezien." door Coos Versteeg den haag - Het North Sea Jazz Festival vertrekt uit Den Haag. De week respijt die festivaldirecteur Van den Hoek aan het Nederlands Congres Cen trum en de gemeente Den Haag had gegeven om met een plan te komen waardoor het festijn kon blijven, heeft niets opgeleverd. Vanaf 2006 is Ahoy' Rotterdam de locatie voor het evenement. North Sea Jazz vertrekt uit Den Haag omdat in 2005 de Statenhal (capaciteit 10.000 bezoekers) bij het NCC plaats moet maken voor een nieuw kantoor van de internationale politieorganisatie Europol. Ook de Van Goghzaal (800 mensen) en het Paul Acketpaviljoen (3500 bezoekers) zullen daartoe sneuvelen. Den Haag is begin 2002 bij de verkoop van het Congres Centrum aan ontwikke laar TCN Property Projects met de sloop van de Statenhal akkoord gegaan. Men ging ervan uit dat voor North Sea wel een oplossing zou wor den gevonden. Twee weken terug werd bekend dat North Sea- directeur Van den Hoek geen vertrouwen meer had in de toekomst bij het NCC en dat de ge meente Den Haag naar zijn idee de zaak op zijn beloop liet. Van den Hoek was daarom met Ahoy' en de gemeente Rotterdam in gesprek gegaan. Op de onrust die vervolgens in Den Haag ont stond, volgde een spoeddebat in de Haagse ge meenteraad en een ultieme bespreking op het stadhuis waarbij naast North Sea en het NCC ook WD-wethouder Engering (cultuur en financiën) en burgemeester Deetman betrokken waren. Die bijeenkomst leidde ertoe dat North Sea de toe zegging kreeg dat er binnen een week een uitge werkt plan zou liggen om in 2005 tenten en pavil joens aan en om het Congres Centrum te realise ren, die de 23.000 bezoekers per dag zouden kunnen opvangen. North Sea Jazz, TCN en de gemeente Den Haag hebben woensdag een korte gezamenlijke verkla ring uitgegeven, waaruit blijkt dat het 'tenten plan' van TCN toch niet voldoet aan de normen van North Sea Jazz. Nog twee keer - deze zomer en in juli 2005 - wordt het driedaagse jazzfestival in het Nederlands Congres Centrum gehouden. Daarna moeten de jazzliefhebbers naar Ahoy'. r Henk Glimmerveen js - De 'oudjes' in Frankrijk 'weerterug. Het land heeft lelijk genoeg van het onge- e talent dat dagelijks via ta- enjachten de beeldschermen Charles Aznavour ging voor, iegint volgende maand een de chant in het Parijse Pa- de Congrès, Jean Ferrat is van de radio te slaan, Mou- i is eveneens met een nieu- d gekomen en nu heeft ook tte Gréco zich in dat illustere gevoegd. Nostalgie? Wel- IFrankrijk koestert zijn ster- |Tot het bittere eind. P jaar geleden stond ze voor aatst op het toneel van de se muziektempel l'Olym- Een paar weken terug was ja r weer, Juliette Gréco, 77 inmiddels maar sinds een weken in het bezit van een we cd. Haar platenmaat- ppij heeft alle voorgaande ÏYhansons, in vijftig jaar bij- [ezongen, gebundeld in een Si I's omvattende cassette. Ze ijkt van levenslust en dat de t, zegt ze, door de fantasti- ;re samenwerking met twee e tekstschrijvers, Chris- e Miossec en Benjamin y- ieuw is een generatie in Pa- >lat gegaan voor 'la grande e' van het Franse chanson. Pp had het weinig gescheeld m de carrière van Juliette Juliette Gréco: „Ik ben de minst nostalgische persoon op aarde. Waarom zou ik heimwee hebben?" Publiciteitsfoto: GPD Gréco was kort geleden een einde gekomen. In november vorig jaar begon na een concert het hart 'raar' te doen. „Ik dacht dat het afgelopen met me was maar het hart begon ineens weer te kloppen. Het enige symbool uit Saint-Germain- des-Prés, muze van de aller grootsten, vriendin van Sartre, Beauvoir, Vian, Brei en Bras- sens. Juliette Gréco blijft voor duizenden bewonderaars de in carnatie van de geheimzinnige, waar ik aan dacht was: Nee hè,onbereikbareyvruuw^die in alle dat is niet waar, dat ik alleen in opzichten vrij is, vrijover haar een hotelkamer lig te sterven." lijf en haar gedachten. Ze om- Nauwelijks volwassen was ze al schrijft zichzelf nog steeds als een legende. Een mythisch een 'wild beest', volstrekt onge schikt om getemd te worden. In haar biografie van Bertrand Di- cale noemt ze haar oorlogserva ringen als een van de belang rijkste oorzaken. Haar moeder hield niet van haar, haar vader heeft ze nauwelijks gekend. In de oorlog werd ze na de arres tatie van haar moüdèr~enzusj e Charlotte naar Fresnes ge stuurd waar ze tijdens een ver hoor door een gevangenbe waarster werd verkracht. Ze was 16 jaar maar wist toen al al les van pijn, eenzaamheid en verschrikking. De bevrijding en de jaren ema waren in de woorden van Gréco een 'kus op een open wond'. „We wisten van gekkigheid niet watwecfeden. De sfriaakvandq herwonnen vrijheid. Ouderen luisterden naar jongeren, jon geren luisterden naar ouderen. Ik praat over een paradijs maar het was waar. We maalden niet om geld, trouwens we hadden niks. We maalden niet om eten hoewel we wel honger hadden. Mannenbroeken? Het waren kleren die ik had gekregen. Lan ge haren? Ik had geen geld om naar de kapper te gaan. Tegen woordig lopen jongeren in uni form. Alles is hetzelfde, dezelf de haardracht, dezelfde schoe nen, dezelfde spijkerbroek, de zelfde overhemden, zelfs het zelfde eten", zei ze onlangs te gen het weekblad l'Express. Het was de tijd ook dat het exis tentialisme in Frankrijk een ho ge vlucht nam, de polemiek tussen Sartre en Camus drama tische vormen kreeg, Gréco en Vian hun met muziek omlijste gedichten voordroegen en Ne derlandse schrijvers en schil ders Parijs als het Mekka van de mondiale kunst en cultuur ont dekten. Van nostalgie moet Gréco evenwel niets hebben. „Ik ben de minst nostalgische persoon op aarde. Waarom zou ik heimwee hebben? De hele wereld is er voor mij. Ik heb maar één opvatting: zien wat er straks gaat gebeuren. Het enige dat voor mij telt is de liefde, het delen van liefde met anderen. Ik geef wat ik kan. Ze zeggen dat ik anderen energie geef. Des te beter. In het leven moet je wanhopig kunnen zijn, geluk kig, hartstochtelijk en verbaasd. Maar niet serieus, alsjeblieft niet. De dag dat je jezelf serieus gaat nemen, ga je een beetje dood. Ik ben dan wel oud, maar ik ben nog steeds niet volwas sen." Succesvol trio uit Berlijn, volgende week in New York, zaterdag in het LVC in Leiden door Rob Broere leiden - Muziek, mode, beelden de kunst en grafisch ontwerp, Chicks On Speed is van alle markten thuis. Volgende week opent het trio uit Berlijn een ex positie in New York. Deze week geven ze twee concerten in Ne derland, waaronder zaterdag in het LVC in Leiden. Met gastrollen voor Tina Weymouth en Chris Frantz van Tom Tom Club. Een gesprek met Melissa Logan, over het bedrijf Chicks On Speed, ar tistieke vrijheid en de consump tiemaatschappij. 'It's A Project' heet hun laatste project toepasselijk. Het bestaat uit een boek, handtas, jurk, poster en dvd en belicht alle as pecten van het fenomeen Chicks On Speed, dat in zeven jaar uitgroeide van het hobby project van de gesjeesde kunst academiestudenten Melissa Lo gan, Kiki Moorse en Alex Mur ray-Leslie tot een kunstfabriekje met twintig werknemers. Om te beginnen is er het eigen platen label dat ook electropop-acts als Le Tigre en Kevin Blechdom uitbrengt. Daarnaast bestaat het bedrijf Chicks On Speed uit een grafische- en beeldende kunst afdeling, een kleding merk en een webshop. De verschillende takken zijn al lemaal even belangrijk, zegt Lo gan. „Alleen het accent veran dert steeds. De laatste maanden hebben we veel opgetreden. Nu zijn we met een expositie bezig. Die gaat volgende week naar New York en daar willen we ook een korte film opnemen. We willen in de toekomst wat meer tijd op één plek doorbrengen om aan een project te werken. En ondertussen zijn we natuur lijk, altijd en overal, bezig met graphics." Toen de Chicks in 1997 begon nen met hun fake band en an dere rebelse kunstprojecten, hadden ze niet kunnen bevroe den dat ze een paar jaar later over de hele wereld zouden op treden, glossy magazines zou den vormgeven, met modeko ning Karl Lagerfeld op de cover van hun single 'Fashion Rules' zouden prijken en hun kleding zouden slijten aan boetieks in New York en Tokio. Ze zijn het levende bewijs dat je geen di ploma van de kunstacademie nodig hebt om succesvol te zijn in de wereld van mode, muziek en grafisch ontwerp. Logan, die van de opleiding in München werd getrapt, beaamt het en thousiast. „Precies! Maar er heeft ook nooit iemand naar di ploma's gevraagd, trouwens." Bij alles wat ze doen, staat artis tieke vrijheid voorop. Ze heb ben een hekel aan massapro ductie, kuddegeest en de macht van grote bedrijven. 'Shopping is a cultural activity In this world nothing's for free', zingen ze in de titelsong van hun eind vorig jaar verschenen, derde al bum '99 Cents'. Chicks On Speed wil originele, betaalbare en voor iedereen toegankelijke kunst maken. Waarom een deel van hun kledinglijn dan alleen verkrijgbaar is in bepaalde - du re - boetieks? „We hebben na tuurlijk maar een kleine pro ductie. Alles gaat op bestelling. Groter hoeft het ook niet van ons. Dat zou teveel energie vra gen. En duur? Sommige dingen wel, maar daar maken we meestal maar een paar van. Voor mensen met geld, die iets bijzonders willen. Wat je in on ze webshop vindt, is goedkoper dan Gap. En veel mooier." Logan ziet het als hun missie om kleur te brengen in de grau we eenheidsworst van een doorgedraaide consumptie maatschappij. Ze beseft wel dat ze daar zelf ook deel van uitma ken. „Maar we leveren er ook kritiek op. Voor ons is dat de enige manier om er achter te komen wat echt is. We waren laatst in Moskou. Als Ameri kaan moest ik toen de hele tijd denken aan het beeld dat Rus land en Amerika lange tijd van elkaar hadden. Wij zagen Rus land als voorbeeld van hoe het niet moest, maar omgekeerd deden zij hetzelfde. Hoe twee extremen worden gebruikt om hetzelfde idee te promoten, dat is toch fascinerend? Dat is waarom we in onze kunst te genstrijdigheden met elkaar vermengen. Om te zien wat er dan gebeurt." Op '99 Cents' staat een cover van 'Wordy Rappinghood', waarin Tom Tom Club-zange res Tina Weymouth zelf mee doet. Ze komt de Chicks tijdens de optredens in Nederland ook live versterken, samen met bandlid Chris Frantz. Hoe ze met haar in contact kwamen? Logan gniffelt. „Ze bestelde een T-shirt bij ons, omdat ze op tournee ging en reclame voor ons wilde maken." Zo gaat dat dus. Daar zijn inderdaad geen diploma's of dure advertentie campagnes voor nodig. Chicks On Speed treedt 2 april op in Utrecht (Tivoli) en 3 april in Leiden (LVC). Chicks On Speed, het hobbyproject van drie ge sjeesde kunst academiestu denten dat in zeven jaar uit groeide tot een kunstfa briekje met twintig werk nemers. Foto: GPD/ Rosa Liegen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 21