êm. 44 REGIO nie„e haf 'Marekerk afstoten? Hoe zou God dat vinden?' Ik kan veel leuke, nieuwe functies bedenken voor de Marekerk' £3 WOENSDAG 31 MAART 2004 HDC970 navraag tijd leek het onderwijs honderd procent zekerheid op een baan deze week kwamen er berichten dat dat niet meer het ge- Jonge afgestudeerden van de pedagogische academie (pabo) t moeten er rekening mee Voor mijn jaar is £33" houden het komend joen gaan, liggen de banen weer voor het oprapen en dreigt er SISSI VAN DER POST uit Hillegom, vierdejaars Pa- is niet bang om zonder werk te komen zitten. „Het wordt je niet meer in de schoot geworpen, maar het is er nog tin het laatste jaar van je opleiding. Maak je je zorgen over c? niet echt. In de eerste plaats heb ik gemerkt dat ik op de Ie weg zit met mijn keuze voor het onderwijs, ik zou niet an- willen. Daarnaast wil ik misschien na dit jaar gaan studeren vee dagen per week voor de klas gaan staan. Ik denk dat ik door wat ruimer in mijn mogelijkheden zit." oe zit dat met je medestudenten? loor veel verhalen van mijn jaargenoten die er inmiddels in lagd zijn een baan te vinden. Voor mijn jaar is het dus niet te Als ik het vergelijk met de verhalen van de voorbije jaren, zie en verschil." 1rom koos je ooit voor het leraarschap? Was het de baanze- voor mij is het echt een geijkt verhaal: vanaf dat ik een klein |je was, wilde ik juf worden. De berichten dat het steeds moei- wordt om een te vinden heb- ne dus niet on- st gemaakt. De n dat ik voor de wilde staan, be- nog steeds." komt het dat er der banen ko- l en het bericht precies, maar ik begrepen dat komt door het e aanbod aan ntreders en zij-instromers. Zij konden bijna meteen aan de zo gauw ze zich aanmeldden voor het onderwijs. Dat is een je stimulans om te keizen voor het leraarschap, zeker als het de banen in het bedrijfsleven minder wordt. De concurrentie is groter geworden. Verder zijn er nu veel meer Pabo-studen- mderwijs was een roeping. Hoe is het met de werkelijkheid? je een goede lerares? om dat van jezelf te zeggen... Laat ik het zo zeggen: het on- rijs bevalt me erg goed. Dat zie je ook aan de studie die ik wil 1 volgen: pedagogiek. Dat doe ik niet om ander werk te doen het onderwijs, ik doe dat om straks een betere en completere ir te zijn." t: Gerard Baas foto: Hielco Kuipers uit de archieven NO 1979, zaterdag 31 maart DEN - De vestiging van een Digros-koopcentrum aan de Lange- ht is voor de middenstad in Leiden ongewenst. Het koopcentrum publiek wegtrekken van winkels in de binnenstad en de nabij- igen wijken. De verwachting bestaat dat de komst van Digros onver- jelijk tot sluiting van winkels zal Leiden, blijkt uit een vandaag verschenen onderzoek naar de gevolgen van Digros-vestiging, in opdracht van de gemeente Leiden uitgevoerd het Centraal Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf (CIMK). j/estiging van een Digros aan de Langegracht is overigens nog niet definitief. De gemeente ligt al bijna een jaar in de clinch initiatiefnemers (Mijnders/Van den Broek). De afwikkeling is moment afhankelijk van een beslissing van de Kroon, ervaringen met vergelijkbare koopcentra blijkt dat deze een grote {trekkingskracht uit enen op het publiek, jbezoekt nauwelijks 'andere winkels. Leidse winkelcen- n zal meer klanten de Digros verliezen i het er extra zal krij- aldus het onder- joto's in deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertien dagen n£ ng 2,50 (voor een exemplaar van 13 bij 18 In zwart wit) over te maken o] ummer 57055 t.n.v. Dagbladuitgeverij Damiate b.v. Postbus 507,2003 PA Haarlem, onder vermelding van Leidsch Dagblad, ANNO d.d.(datum van plaatsing of door contante betaling aan de Dalle van het Leidsch Dagblad, "Rooseveltstraat 82 te Lelden. U krijgt de foto binnen drie weken thuisgestuurd. colofon Leidsch Dagblad DKANTOOR 2 ïveltstraat 82, Leiden, tel. 071-5 356 356 [g dres- Postbus 54,2300 AB Leiden. jctie fax 071-5 356415 rtentie fax 071-5 356 325 n leberichten fax 023-5150 567 RTENT1 EVERKOOP rtenties m.b.t.: S: 072-681 3661 lerend goed: 023-5150 543 :1\ neel: 075-6813677 ge detailhandel: 071-5 356 300 jmebureaus kunnen contact opnemen 075-6813636 («SERVICE ,u 1711 (gratis) lel: 072 - 5196800 lajNNEMENTEN j loruitbetaling (acceptgiro) y €20,20 (alleen aut Inc.) €56,70 p/j €216,90 al Ojjinees die ons een machtiging verstrekken J et automatisch afschrijven van het VERZENDING PER POST Voor abonnementen die per post (binnenland) worden verzonden geldt een toeslag van €0,50 aan portokosten per verschijndag. GEEN KRANT ONTVANGEN? Voor nabezorging: 0800-1711 (gratis). Mobiel: 072 - 5196800. ma t/m vr: 18-19.30 uur, za: 10-13 uur AUTEURSRECHTEN Alle auteursrechten en databankrechten ten aanzien van (de inhoud van) deze uitgave worden uitdrukkelijk voorbehouden. Deze rechten berusten bij HDC Uitgeverij Media BV cq. de betreffende auteur. HDC Media BV, 2004 De publicatierechten van werken van beeldende kunstenaars aangesloten bij een CISAC-organlsatie zijn geregeld met Stichting Beeldrecht te Amstelveen HDC Media BV is belast met de verwerking van gegevens van abonnees van dit dagblad. Deze gegevens kunnen tevens worden gebruikt om gerichte informatie over voordeelaanbieding en te geven, zowel door onszelf als door derden. Heeft u hier bezwaar tegen, dan kunt u dat laten weten aan HDC Media BV, Afdeling Lezersservice, postbus 2,1800 AA Alkmaar. Berend Stolk (49) uit Leiderdoip, intensive-carespecialist: „Ten tijde van de Nederlandse zendelingendrift gingen bekeringsdrang en econo misch motief vaak samen. De domi nee en de koopman begrepen elkan der maar al te goed. Ook nu het on derhoud van de Marekerk wat te veel centjes kost, dient het economisch denken helder en reëel te blijven. Zorg allereerst maar voor voldoende kerkgangers om de onderhoudskos ten op te kunnen brengen. Als dat niet lukt, moet je andere wegen be wandelen. Verhuur het gebouw voor bijeenkomsten, feesten en partijen. Zet de tering naar de nering. En als dat ook niets oplevert, moet de koopman de dominee in de steek la ten. De Marekerk zal voortbestaan als his torisch monument en waarschijnlijk ge- fSp bruikt gaan worden als moskee." Reinier Verbeek (38) uit Leiden, ar chitect: „Met de stelling ben ik het helemaal niet eens. Als een gebouw niet wordt gebruikt, moet je het niet laten verloederen. Dan moetje bij tijds de bakens verzetten en op zoek gaan naar een nieuwe bestemming. Maar ik vind wel dat je moet voorko men dat een kerk leeg komt te staan. Daar kan de gemeente een rol in spelen door voorwaarden te schep pen rondom de verkoop. Ik kan een heleboel leuke nieuwe functies be denken voor de Marekerk. Het zou een culturele bestemming kunnen krijgen, maar je zou er ook leuke wo ningen in kunnen bouwen." Pieter Stam (51) uit Katwijk, domi nee: „Schandalig, wie bedenkt zo iets? Het zoveelste teken van het ver val van de fundamenten waarop Ne derland en de kerk zijn gebouwd. Dit getuigt opnieuw van een absoluut gebrek aan historisch besef en aan respect voor onze nationale kerk en voor Leidens kerkgeschiedenis. Het tekent maar weer eens de sfeer en de mentaliteit waarin onze PKN ademt en leeft, of wellicht beter geformu leerd, langzaam sterft. Zelfs islamie ten zouden zo'n gebouw beter we ten te waarderen. De Marekerk van architect meester Arent Arentsz. van 's Gravezande uit 1649/1650 is voor onze kerkgeschiedenis van uiterma te grote importantie. Hierbij roep ik iedereen in wie nog enig historisch benul en vaderlands liefde leeft op tot verzet tegen deze onzalige plannen. De Marekerk is een monument dat moet blijven en niet als danstent of super markt, maar als kerk! Dan maar in verval!" Dennis Salman (31) uit Noordwijk, medewerker Noordwijkse woning stichting: „Niet meer dan logisch als je het mij vraagt. Onderhoud van een monumentaal pand is toch niet de core business van een geloofsge meenschap. Dat moet je overlaten aan professionals. Schoenmaker blijf bij je leest. Bovendien: als je iets niet kunt betalen, moet je het van de hand doen, heel simpel. Snel verko- pen dus wat mij betreft." Gees van Duijn (41) uit Warmond, vastgoedconsulent: „De ontkerkelij king in Nederland neemt hand over hand toe. Zorgelijk, als een van de laatste eilandjes in de zee van com mercie en de 'alles moet kunnen'- samenleving. Het (kerk)gebouw heeft altijd een centrale plek gehad in de samenleving en staat dus ook meestal middenin het dorp of de stad. Veelal woiflen deze kerken meer gezien als historisch goed. De oorspronkelijke functie wordt vaak als 'middeleeuws' of ouderwets afge daan. De discussie over waarden en normen is momenteel een hot item. Vroeger werd dit voor een groot deel door de kerk uitgedragen. Maar ja, als we het maar ouderwets vinden en van de gebouwen zelf ook af willen, wie gaat dan deze taak uitdragen?" Is- ANkzelfo burgerlijke gemeente. Er moeten toch middelen zijn of gevonden worden om dit te voorkomen. Wat is het voortbestaan van de huidige en eeu wenoude functie van de Leidse Marekerk beide gemeenten waard?' Juriaan van Duuren, Zoeterwoude: „De kerk afstoten is de grootste onzin die er bestaat. Het is wel een van de eerste, of de eerste, kerk die in heel Nederland als pro testantse kerk is ge bouwd, in 1600. En dat erfgoed wil men dan af stoten. En dat noemt men dan naasteliefde. Wordt dat zo geleerd in de overige Leidse kerken? Hoe zou God daar over denken?" A-L. Boon, Leiden: „Als je naar de markt kijkt, waar zo'n gebouw in zou moeten functioneren, zijn er zo weinig toepas singsmogelijkheden dat het gebouw bijna auto matisch tot teloorgang is gedoemd. Dat mag niet gebeuren. Het is de oud ste als protestante kerk gebouwde kerk van Zuid- Holland." A. Brink, Leiden: „De Marekerk is een markant gebouw voor de stad Lei den en voorziet elke zon dag in een behoefte voor zo'n driehonderd kerk gangers." Bas van der Hoeven, Leiden: „Ik kom regel matig in de Marekerk. Er komen elke zondag veel mensen in de kerk die zich daar thuis voelen en zich actief inzetten. Ik zou het heel erg jammer vinden wanneer deze ge loofsgemeenschap zou verdwijnen. De gemeen schap is sterk verbonden met het gebouw. Door de ligging van deze kerk zijn er vaak nieuwe gezichten in de diensten. Het zou mooi zijn als de burger lijke gemeente meer zou bijdragen om het kerkge bouw in stand te hou den. Het gebouw is zeer bepalend voor het stads beeld. Een gebouw in functie des te meer." Bert Verweij, Oegst- geest: „Een historisch ge bouw moet zo lang als mogelijk zijn functie blij ven behouden. Als er kerken dicht moeten, dan liever een niet-histo- risch gebouw." W. Paauw, Zevenhuizen: „Het enige wat sluiting tegenhoudt, is weer naar de kerk gaan." De nieuwe stelling haakt in op de plannen van de Leidse universiteit om voor enkele studies een toelatingsexamen in te voeren. Selectie aan de poort dus, opdat alleen de beste en meest gemoti veerde studenten worden binnengehaald. De stel ling luidt: Een vwo-diploma moet voldoende zijn voor toela ting tot de universiteit Reageren kan tot en met maandag via www.leid- schdagblad.nl, of postbus 54,2300 AB Leiden. De Marekerk van architect Arent Arentsz. van 's Gravezande uit 1649/1650 is de eerste protestantse kerk in Nederland die is gebouwd 'rondom het Woord', dat wil zeggen: op het patroon van een regelmatige achthoek en voorzien van een omgang. Foto: Hielco Kuipers klankbord De Leidse protestanten mogen de Marekerk niet afstoten. Die boodschap geven de lezers aan de ge loofsgemeenschap mee, want een stelling van de ze strekking kan rekenen op steun van ruim drie kwart (77 procent) van de respondenten. Een be langrijk argument dat vaak terugkeert in de re acties: zo'n markant ge bouw moet als kerk in ge bruik blijven. Een selectie. M J. Lankhout, Leiden: „De monumentale Mare kerk, met de schitterende koepel en het prachtige orgel, moet in handen blijven van de protestan te kerk. Het is de eerste kerk die in 1639 voor de protestanten is gebouwd met de kansel in het cen trum van de kerk. Nog ie dere zondag komen eni ge honderden mensen naar de erediensten. Op koopzondagen is de kerk open van 11.30 tot 16.30 zodat iedereen een kijkje kan nemen achter de grote groene deuren. En dat moet in de toekomst mogelijk Herman ten Hove, Lei den: „Het is toch te gek voor woorden als zo'n mooi oud kerkgebouw in tijden van welvaart geslo ten moet worden, terwijl het de afgelopen vier eeuwen armoede en oor logen heeft overleefd." Gerry Broxterman, Lei den: „Wat er ook ge beurt, de Marekerk mo gen ze als het aan mij ligt in elk geval nooit afbre ken. Ik ben geen kerk ganger, maar ben van dit gebouw onder de indruk. Ook van de binnenkant, die ik zie als ik - gemid deld twee keer in een jaar - een concert in deze kerkbezoek." Matthijs van den Berg, Leiden: „Natuurlijk niet. Die kerk heeft een mis sionaire functie voor de Leidse christelijke ge meente." Fennand van Dijk, Lei den: „Indien de protes tanten een oude kerk in de binnenstad willen be houden, en de keuze is tussen Marekerk en Hooglandse kerk, dan zijn er meer argumenten voor het be houd van de kerk dan voor de Ma rekerk." T. van Leeuwen, Leiderdorp: „De Marekerk is de eer ste speciaal voor de protestantse ere dienst gebouwde kerk. De kerk voor ziet in een grote behoefte bij de protestanten zelf. Voor de burgelijke ge meente gaat het gebouw in de toe komst ook van belang worden in verband met concerten, congressen en dergelij ke." Krijn Schoon- der- woerd sr., Leiden: „La ten we nou gewoon de Bevrijdingskerk, de Vre- deskerk, de Maranatha- kerk, de Regenboog en de Hooglandse kerk al lemaal gaan verkopen zodat allen kunnen sa menkomen in de Mare kerk. Zou dat geen be ter plan zijn in plaats van de Marekerk te sluiten? Zo zijn we op zondag in ieder geval verzekerd van één volle kerk, De rest van de kerken zit meestal toch maar halfvol, of halfleeg, zo je wilt. Komt allen teza men in de Mare kerk, jubelend van vreugde." Ton de Gans, Zoeterwoude: „Ik ben het volledig met de stelling eens. Alleen al vanuit histo risch besef dient deze kerk gebruikt te blijven in de eredienst. En boven dien: de dienst aan God mag ook wel wat kos ten." Paul van Dam, Leiden: „Ik ben nooit binnen ge weest, maar het lijkt me een perfecte plek om een partycentrum van te ma ken. Net als bij de Pie terskerk is gebeurd. Als er te veel kerken in een stad staan, omdat er nu een maal tegenwoordig min der mensen regelmatig naar de kerk gaan, moet je toch wat anders ver zinnen. Een feestzaal vind ik dan een prima al ternatief. Afbreken van zo'n markant gebouw is uiteraard geen optie." R.H. Kulk, Leiden: „Ik ben het met deze stelling eens. Ik ben overigens te gen de sluiting van welk kerkgebouw dan ook. Het is toch te gek voor woorden om een kerkge bouw, waarin al jaren lang een bloeiende wijk- gemeente wekelijks twee- taal op zondag bijeen komt, af te stoten. Re gelmatig wonen meer dan vier honderd men sen op zon dag de diensten in de Ma rekerk bij. Ook door de week vin den er in de Mare kerk veel activiteiten plaats. Het onder brengen van de Mare- De Leidse protestanten mogen de Marekerk niet afstoten. SM3(33jB W> wijkgemeente naar een andere kerk zal op on overkoombare proble men stuiten. Er is niet al leen sprake van een kerk dienst maar er wordt ook nog dikwijls koffie ge schonken na de dienst, er zijn preekbesprekin gen enzovoort. De mor gendienst loopt daardoor flink uit. Op dezelfde zondagmorgen moet er ook nog plaats zijn voor de viering van de eigen gemeente. Die dienst zal dan behoorlijk verlaat aanvangen. De Marekerk is vanaf het begin van de ingebruikname, in de tweede helft van de 18de eeuw, een Reformatori sche kerk geweest, en nog wel de eerste in Ne derland. Wat een histori sche blunder zou het dan zijn om deze kerk af te stoten. Kan je nog wel spreken van een kerk als deze niet meer wordt ge bruikt voor de zondagse Erediensten? Naar mijn mening niet. Wat stelt bijvoorbeeld het Acade miegebouw van de Leid se Universiteit nog voor als daarin alleen nog maar concerten worden gegeven? Het afstoten van deze kerk zou daar om een dieptepunt zijn de christelijke, maar zeer zeker ook voor de

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 17