KUNST CULTUUR Birgit Schuurman in De Jantje* Kinderen improviseren in het tuinhuisje van oma Compagnie Dakar in het LAKtheater 'Meisjes van 40': contrasten in het leven van vrouwen Design, de kracht van Kraftwerk? De 'Scheepsjongens' vindingrijk en vernuftig 'Nieuwe' Vermeer onder de hamer Anastacia. Foto: AP/Rolf Ha id Concert Anastacia in Rotterdam Rotterdam - Anastacia geeft op 28 september een concert in Ahoy' Rotterdam. Het optreden maakt deel uit van de Europese tournee 'Anastacia... Live at last!'. De kaartverkoop begint- zaterdag om 10.00 uur. Zangeres Do in het theater Apeldoorn - Dit seizoen werkt ze nog een serie optredens in discotheken af, daarna volgt het grotere werk voor zangeres Do minique van Hulst, beter be kend als Do. Volgend jaar maart maakt ze de overstap naar het theater. De zangeres gaat met een eigen band en dansers de schouwburgen langs. Eind april ligt de nieuwe single van Do in de winkel. Franse schrijver Merle overleden parus - De schrijver Robert Merle, winnaar van de hoogste Franse literaire onderscheiding, de Prix Goncourt, is op 95-jari- ge leeftijd in zijn huis bij Parijs overleden. De in Algerije gebo ren Merle schreef vaak science fiction en historische romans. Met zijn eerste roman, "Week end a Zuydcoote', dat speelt tij dens de geallieerde evacuatie uit Duinkerken in de Tweede Wereldoorlog, won hij in 1949 de Prix Goncourt. Het boek werd later verfilmd met Jean- Paul Belmondo in de hoofdrol. Kinderen die toneelspelen doen dat niet als volwassenen. „We leren ze improviseren. Zeker de heel jonge kinderen zitten niet vast aan een tekst." Foto: Mark Lamers alle lessen heen zit ook thea tertechniek verweven. Zo leren we kinderen bijvoorbeeld zorg vuldig te praten, te articuleren. En we leren ze dat ze met hun gezicht naar het publiek moe ten staan. We vragen ze ook goed naar elkaar te luisteren, naar elkaar te kijken. Nog een belangrijk iets: kinderen zijn geneigd alles te vertellen, ter wijl je ook zonder het te zeggen dingen duidelijk kunt maken. Met gebaren bijvoorbeeld. Dus niet: „Oh, oh, oh, wat is het heet." Maar door je voorhoofd af te vegen en te puffen. Of door iets te drinken te halen. Zo steken ze in een jaar heel wat op." Wat niet wegneemt dat Kupe- rus, die nu vier jaar regisseert bij Pats, toch geregeld de krie bels heeft vlak voor de voor stellingen. „Tot het moment van de uitvoering denk je: dit wordt niks. Een week van tevo ren kennen ze het stuk nog niet goed genoeg. Ze zijn moe na een jaar, ze zijn het ook een beetje zat. Maar als ze eenmaal geschminkt zijn en het licht op het podium gaat aan, dan staén ze er ineens. Dan gaat het toch. Dat is heel wonder baarlijk. Op de een of andere manier hebben ze alles dan toch opgeslagen." Daarom denkt Kuperus dat de uitvoering van 'Spinsels', het nieuwe stuk, ook goed zal ver lopen. „Het is een leuk stuk over kinderen die een nachtje gaan logeren in het oude tuin huisje van oma. Al heel lang is niemand daar geweest. Het is er dan ook erg vies. Een van de meisjes wil een grote schoon maak houden. Daarmee begin nen de problemen voor haar. Het is aan de andere kinderen om een oplossing te zoeken." 'Spinsels', te zien in Imperi um, Oude Vest 33e, Leiden, op vrijdag 2 april (uitverkocht) en zondag 4 april (15.00 uur). Reserveren: 071-5139831 (van 20 tot 21 uur). Amsterdam - Birgit Schuurman gaat de hoofdrol van Toffe Jans vertolken in de nieuwe versie van 'De Jantjes'. Schuurman, bekend als zangeres en binnen kort te zien in de nieuwe film 'Floris', maakt met deze rol haar musicaldebuut. De klassieker 'De Jantjes', met overbekende nummers als 'Wordt Nooit Verliefd' en 'Om dat ik zoveel van je hou', is in een nieuwe regie van Dick Hau- ser vanaf december 2004 te zien in de Nederlandse theaters. De casting is nog in volle gang. Joop van den Ende Theaterpro ducties verwacht de komende weken bekend te kunnen ma ken wie in deze versie de rollen van Dolle Dries, Schele Manus, Blauwe Toon en alle anderen zullen gaan vervullen. Het verhaal van 'De Jantjes' speelt zich af in de Jordaan in het begin van deze eeuw. Het 'toneelstuk met liedjes' van Herman Bouber beleefde wereldpremière op 14 septe ber 1920. 'De Jantjes' mag t voorloper van de Nederland musical met recht een klas; ker worden genoemd. t Al voor de oorlog beleefde s Jantjes' meerdere reprises, ei de oorlog werd het stuk veelt dig gespeeld door het Amsi"? dams Volkstoneel en Nod" Volkstheater. In de loop der ren hebben veel bekende l! teurs en actrices in het popu re stuk gespeeld, onder Johnny Jordaan, Ramses Shag Albert Mol, Beppie Nooy Herman Bouber zelf. Van Jantjes zijn diverse registrar gemaakt. De eerste 'stomr verfilming dateert uit 1934 n Louis Davids in de hoofdrol. In Leiden en de regio bestaat grote belangstelling voor profes sionele en amateuristische-kunstbeoefening. Heilig Vuur volgt stad- en regiogenoten die musiceren, zingen, dansen, toneel spelen, fotograferen of op andere wijze actief zijn. Vandaag: re gisseuse Sjoukje Kuperus van Jeugdtheater Pats uit Leiden. Toneel is van en voor alle leef tijden. Zo verzorgt het Leidse Jeugdtheater Pats al vijftien jaar theatercursussen voor kin deren in de basisschoolleeftijd. En Pats maakt elk jaar een the aterproductie, een toneelstuk, met alles erop en eraan, van kostuums tot decors. Hoe gaat dat in zijn werk? Kinderen die toneelspelen doen dat niet als volwassenen. Zeker jonge kin deren niet, leerlingen van de basisschool. Hoe kunnen die in 's hemelsnaam hele lappen tekst in hun hoofd stampen? Kortom, wat is het geheim van de smid? „We leren de kinderen spelen met wat er om hen heen ge beurt", vertelt regisseuse Sjoukje Kuperus. „We leren ze improviseren, we trainen daar op. Zeker de heel jonge kinde ren zitten niet echt vast aan een tekst. In principe wordt er ook niet gesouffleerd, ze moe ten zelf een oplossing zoeken. Tenzij ze iets cruciaals verge ten, dan grijpen we wel in. Maar dat is niet vaak nodig, ze weten wel hoe het verhaal gaat. En ze hebben leren improvise ren. Vorig jaar viel het licht uit tijdens een voorstelling. De volgende voorstelling gebeurde dat wéér. Zegt een van de kin deren: Hè, is dat licht weer uit!". En drukt vervolgens een paar keer op een lichtknopje. Alsof dat bij het stuk hoorde." Vrijdag en zondag staan er twee voorstellingen op het pro gramma van een nieuw stuk met de naam 'Spinsels', ge speeld door de jongste groep van het jeugdtheater, Pats Po wer. Het aardige is dat de kin deren nauw betrokken zijn ge weest bij de totstandkoming ervan. Kuperus: „We spelen geen bestaande stukken. Alles wat we spelen is samen met de kinderen geschreven. De eerste lessen van een jaar hebben elk een thema, zoals bewegen, die ren, of een spannende gebeur tenis. Ik vraag de kinderen bij zo'n thema van alles te verzin nen. Zo komen we stapsgewijs verder en kan een verhaal, een toneelstuk ontstaan." Een verhaal alleen is echter niet genoeg. Kinderen of niet, ze moeten wel eerst een paar toneelvaardigheden leren. „In theater recensie Wijnand Zeilstra Voorstelling: 'De Scheepsjongens van Bontekoe'. Tekst Pieter van de Waterbeemd. Regie: Peter de Baan. Spel: Frans van Deursen, Lottie Hellingman, Jeroen van Koningsbrugge, Marijn Klaver, Arjan Duine e.a. Gezien: 30/3, schouwburg Leiden. Aldaar nog te zien: vanavond (19.00 uur). Hoe een verhaal een eigen le ven kan gaan leiden. Van scheepsjournaal uit 1646 van de Hoomse schipper Willem Ysbrandsz. Bontekoe via het klassieke jongensboek van Jo- han Fabricius naar een eigen tijdse musical. Het is bijna net zo avontuurlijk als de inhoud van het gegeven. Avonturen op zee in een theater. Dat lukt al leen als de theatermakers op geraffineerde wijze appelleren aan je fantasie. En dat gebeurt: deze musicalversie van 'De Scheepjongens van Bontekoe' zit vindingrijk en vernuftig in elkaar. Dit is nu eens een spektakel waarin met betrekkelijk een voudige middelen een verhaal tot leven komt In film of op dvd kun je verbijsterende tech nische hoogstandjes uithalen om alles maar zo echt mogelijk te laten lijken. Hier loopt het schip op wieltjes en kan alleen maar ronddraaien en heen en weer wiebelen. En toch, het ef fect van het fraaie decorstuk is in al zijn fiere eenvoud betove rend. Men pakt wel uit, maar zonder patserig imponeerge drag. Het elementaire spelele ment krijgt hier volop de kans. Vriendschap, doorzettingsver mogen, loyaliteit - de opvoe dende waarde van het geheel valt niet te miskennen. Maar er gebeurt genoeg om saaie braaf heid te voorkomen. Vooral het leven aan boord voor de pauze levert in tal van korte scènes veel bezienswaardigs op. Het tempo ligt gelukkig hoog, de liedjes zijn stuk voor stuk waar devolle rustpunten. Geen echte musical zonder een liefdeslijntje. De makers heb ben hier een aardige toevoeging bedacht. De scheepsjongens Hajo, Padde en Rolf krijgen ge zelschap van een meisje dat na tuurlijk verkleed als jongen aanmonstert. Zoiets kan in zo'n kleine gemeenschap aan boord niet geheim blijven, wat dus ook weer leuke scènes oplevert. Lottie Hellingman is geknipt voor een dergelijke stoere rol die ze dan ook met verve ver tolkt. Maar hetzelfde geldt voor haar geliefde Hajo (Jeroen van Koningsbrugge). Temidden van het zorgvuldige groepswerk is er nog de opvallende dubbelrol van Frans van Deursen die èn als schipper Bontekoe èn als de altijd dronken Schele een be langrijke bijdrage aan het ge heel levert. Zo komt een oude roman tot verrassend nieuw leven smaakvol gedaan. leiden - Compagnie Dakar staat woensdag 7 april op de planken van het LAKtheater met 'Gene raal D.' Deze voorstelling komt in de plaats van 'Het regent' van Keesen Co, dat om artis tieke redenen is afgelast. De D in de titel van de voorstel ling staat voor Dallaire, de ge neraal die tijdens de genocide in Rwanda opperbevelhebber van de VN-troepen was. De ge neraal wilde zelf ingrijpen, maar kreeg geen toestemming. Sterker nog, de VN trokken de vredesmacht terug uit Rwanda, het land in chaos achterlatend. Uiteindelijk vonden 800.000 Rwandezen de dood. Dakar heeft de voorstelling ge baseerd op interviews met voormalige VN-militairen in Rwanda en journalisten. Cen traal dilemma: heeft een mens de morele plicht in te grijpen als hij getuige is van geweld? De voorstelling heeft plaats op de dag dat wereldwijd het begin van de massamoord wordt her dacht, dan precies tien jaar ge leden: op 7 april 1994. De secre taris-generaal van de VN, Kofi Anan, heeft alle staatshoofden en regeringsleiders verzocht, om twaalf uur 's middags plaat selijke tijd, een minuut stilte in acht te nemen. De aanvang van de voorstelling is 20.30 uur. Expositie: 'Meisjes van 40', gefotografeerde vrouwenportretten van Bob Bronshoff. Te zien: t/m 22/4, dagelijks 12-18 uur, fotogalerie De Kleine Klup, onder café Van Engelen, Nieuwe Rijn 1, Leiden. Eind vorig jaar publiceerden fo tograaf Bob Bronshoff en schrijfster Marja Pruis het boek 'Meisjes van 40'. Zoals de titel al suggereert, gaat het daarbij niet over echte meisjes, maar over volwassen vrouwen. In het boek is een aantal bijzonder mooie foto's samengebracht van vrouwen van boven de veertig, die Bronshoff, zelf ook veertiger, op de een of andere wijze heeft leren kennen. Een aantal van deze foto's is nu te zien in fotogalerie De Kleine Klup. Sterk uitvergroot hangen de 'meisjes' in zwart-wit aan de wanden. De vrij kleine ruimte van de galerie ziet er daardoor gevuld en levendig uit. Er is geen ontkomen aan. Wie een maal binnen is, moet wel een rondje maken langs de vrou wen, die Bronshoff zo intrigeer den dat hij besloot hen op twee verschillende momenten te fo tograferen. Doordat ieder por tret dus een pendant heeft, ont staat als vanzelf een serie ver halen. Zo zien we presentatrice Mieke van der Weij op twee momenten van de dag. Om ze ven uur 's ochtends, nadat zij net is opgestaan, met verward haar en ogen die nog klein zijn van de slaap. En om vijf uur 's middags. Keurig gekapt en op gemaakt lijkt zij op deze foto een andere vrouw. Ook bij de overige portretten is Bronshoff op zoek gegaan naar contrasten in het leven van de vrouwen. Soms doet hij dat door hen op de ene foto tijdens hun werk af te beelden en op de andere terwijl zij zich ont spannen. Journaliste Margreet Fogteloo fotografeerde hij ach ter haar tekstverwerker, terwijl zij met samengeknepen lippen aan het stressen is om iets af te krijgen. Op de tweede foto ligt zij lekker in bad te telefoneren. Niet alleen ziet zij er op deze fo to een stuk jonger uit. Ze is ook mooier. Op sommige foto's staan de verschillende soorten relaties die vrouwen hebben centraal. Bronshoff beeldt dan bijvoor beeld de vrouw eerst in omhel zing met haar vriend af, en daarna poserend met haar kin deren uit een eerdere verbinte nis. Actrice Alice van Gorp foto grafeerde hij zowel met haar vorige lesbische geliefde als met haar huidige mannelijke part ner. Een contrast dat Bronshoff londen - Veilinghuis Sotheby's in Londen brengt een nieuw toegeschreven werk van schilder Johannes Vermeer onder de hamer. Het schilderij 'Jonge vrouw gezeten aan een virginaal' (1670). Een virginaal is een soort klavecimbel. Het muziekinstrument was speciaal bestemd voor jonge vrouwen. Eind 2003 werd het schilderij, na meer dan tien jaar onderzoek, door een commissie aan Vermeer toegeschreven. Het doek behoort tot de werken die aanvankelijk zijn af geschreven als echte Vermeers nadat meestervervalser Han van Meegeren in 1947 had bekend zeven valse Vermeers aan musea en verzamelaars te hebben verkocht. Dat het toch een Vermeer moet zijn leidt Gregory Rubinstein, bij Sotheby's gespeciali seerd in oude meesters, onder meer af uit de gebruikte pigmenten. Die werden alleen door Vermeer gebruikt, niet door zijn tijdgenoten, en raakten na de zeventiende e in onbruik. Bovendien komen de afmetingen en de ongebruikelijke structuur van hér doek precies overeen met een ander schilderij van Vermeer. »e: Een lichte restauratie heeft het schilderij een gedaanteverandering doen ondergaan^ zegt een woordvoerder van Sotheby's. „De ruimte kwam tot leven. Het koele, serenid' licht dat typisch is voor Vermeer kwam terug. Een nieuw, overtuigend en betoverenft karakteristiek werk kwam naar boven." en Het schilderij kan op 8 juli worden gekocht op een veiling van oude meesters bij Sotfre by's. Het veilinghuis rekent er op dat het doek ruim 4*5 miljoen euro opbrengt. 'n( Foto: Reuters/ Paul Hackett h muziek recensie Peter Bruyn Het podiumbeeld in de uitver kochte Heineken Music Hall had wel iets van een lijsttrek kersdebat. Vier mannen in zwarte pakken, rode shirts en zwarte dassen op een rij achter evenzoveel lessenaartjes. Daar op strakke platte schermen. Maar de vier mannen debat teerden niet; ze spraken op één van hen na zelfs geen woord. Kraftwerk is de naam en ze ma ken muziek waarbij ze de ver schillen tussen mens en machi ne trachten te verdoezelen - of in ieder geval camoufleren. En dat doen ze inmiddels al méér dan dertig jaar. Het massale enthousiasme van het Nederlandse publiek voor de groep uit Düsseldorff lijkt een mix van honger naar 'camp' en een oprechte bewon dering voor het pioniersimago van de Duitsers. Kraftwerk heeft een godfather-achtige status in de elektronische muziek en geldt als inspiratiebron voor zo wel de house en techno als voor de hiphop. Na drie zeer experimentele elektronica-albums in de prille jaren zeventig braken Florian Schneider en Ralf Hütter, die tot op de dag van vandaag de kern van de groep vormen, in 1974 internationaal door met de klassieker 'Autobahn', om rond 1980 vrijwel van het toneel te verdwijnen. In 2004 staan ze daar echter weer en maken meer indruk dan ooit. Kraftwerk moet het niet van de kwaliteit van de composities hebben - 'The Mo del' is het enige liedje dat echt op eigen benen kan staan. Evenmin is het de ambachte lijkheid van het musiceren op het podium die bewondering af dwingt; het blijft eigenlijk vol le strekt onduidelijk of er it maar iets 'live' gespeeld wa door de vier heren. En dat dN( er uiteindelijk ook niet mWc toe. De kracht van de groep is (e machtige, uitgebalance&ri zaalgeluid in combinatie iji d de prachtige, vele meters gijar videobeelden boven het pin um die feilloos synchroonjofc {Jen met de muziek. Ieder st K< en er worden vrijwel loj»! Kraftwerk-klassiekers als mi dioactivity', 'Autobahn' >n 'Pocket Calculator' gespee hi wordt weer omlijst door ani verrassende lichtbeelden. Q( troef van Kraftwerk anno 2 is bovenal het totale 'desi ik Om preciezer te zijn, de spi halschaal waarop dat de.fto. gepresenteerd wordt. Want, maar eens één van de hoo personen uit Donna Tartts man 'De verborgen Geschie nis' te parafraseren: 'Als schaal waarop iets gebei maar groot genoeg is, wordtf les geweldig!' e tij ■de nog extra heeft benadrukt tJo de beide vriendinnen in donkere studio te portrette r r terwijl Van Gorp op de twe VI foto met haar nieuwe man j buiten staat, in een door de It merzon beschenen park. Het is aardig te ontdekken Bronshoff in deze reponera naar zijn vrouwelijke leeftiji ud< noten kijkt. Dat hij er alles wc doet om hen zo interes; mogelijk over te laten kon Daar spreekt vakmanschap maar vooral toont hij daan rot hoezeer hij hen bewondert,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 16