'Het wonder in jouw dans' REGIO Ex-patiënten met boekje langs de deur Buurmans oneerbare voorstel GERECHT DONDERDAG 25 MAART 2004 NAVRAAG uitvaart van prinses Juliana wordt geleid door de remonstrantse edikante Weimet Hudig-Semeijns de Vries (foto) uit Rotterdam. In delen van kerkelijk Neder- Weimet Hudig kan heel mooi preken land heerst een licht op gewonden stemming over deze keus. DICK PE TERS, predikant van de re- onstrantse gemeenschap in Alphen aan den Rijn, is niet echt ver- asd. „Wie de voorkeuren van prinses Juliana kent is minder ver- n vrouwelijke remonstrantse edikant was de wens van de inses. Laat ze hiermee haar jzinnige gezicht zien? Iet past helemaal in het beeld, inses Juliana voelde zich zeer uis in de vrijzinnige geloofsge- eenschap in Baam en liet dat k vaak blijken. Trouwens, de ie koninklijke familie kiest ieds voor de vrijzinnige lijn. Ni- en Carel ter Linden en zeker ine van der Meiden zijn ook en doorsnee hervormde predi- nten." dat uw collega Htulig een ede vriendin van haar was? lee, dat is altijd een goed be- tard geheim gebleven. Hudig eft dat ook nooit openbaar ge- aakt. Toevallig - en nu pas kan dat puzzelstukje plaatsen - heb ik prinses Juliana ontmoet bij de ropening van de Oudshoomse kerk in Alphen in 1983. In een izit vertrouwde zij mij toe dat zij vond dat de bijbel zo herken- ar door mannen was geschreven. Een vriendin van haar, zei ze, bezig was met de studie van de bijbel keek met de ogen van n vrouw. Ze liet weten dat heel aangenaam te A/inden. Dat was s haar geestverwante Hudig." •Imet Hudig is dus een logische keus? eker. Naar we nu weten heeft ze Juliana heel goed gekend. Hu- l was voor de prinses een gesprekspartner op 'theologische en iritueel gebied'. En niets is fijner dan een verhaal houden over nand die je hebt gevolgd in het leven." eft u vertrouwen in haar? I ja, in onze gemeenschap zijn vrouwelijke predikanten geen bij- nderheid. Daar praten we niet eens meer over. Al vele jaren is zonder meer geaccepteerd. Weimet Hudig is wel een bijzonde- vrouw, die heel mooi kan preken, die mensen aan het denken t. Dat is denk ik ook de kracht van onze gemeenschap: we geven imte voor een persoonlijke geloofsbeleving. En die rol heeft ze Heel bijzonder." ist: Saskia Stoelinga foto: ANP/Frank van den Ham Afrikaanse muziek en dans als 'geestverruimde' therapie UIT DE ARCHIEVEN NO 1904, Vrijdag 25 Maart GEMEEN - Tot de nagekomen stukken van de Nicolaas-Beets-ten- lènstelling behoort - behalve de oorspronkelijke teekening van het or Jan Veth geteekende portret - een brief van Beets, welken de i nmissie van den eerw. heer Donner te Amersfoort heeft ontvangen, nze moest voor zijn literarisch examen aan de theologische school te mpen een opstel over de 'Camera Obscura' inleveren en had aan - if. Beets gevraagd, hoe deze aan den naam Hildebrand was geko- in. Het antwoord luidde: éarne aan uw beleefd verzoek willende voldoen, heb ik mij onmid- llijk tot Hildebrand gewend om hem te vragen hoe hij aan zijn naam nam? Hij wist het zelf niet. Van den Paus van dien naam had hij niet il; en het Hildebrands-lied was hem eerst later bekend geworden, p^t schijnt een greep in 't wilde geweest te zijn, en hij was er maar f mee tevreden. Ziedaar alles wat ik u melden kan. Moge u onwe- idheid op dit punt u niet schaden bij het examen, waarop ik u in alle iizichten blinkend succes toewensch.' NO 1979, maandag 26 maart DEN - Muziekvereniging De Burcht heeft voor het eerst in haar 25- ig bestaan een eigen huisvesting. De nieuwe accommodatie is ge- itigd in de Morspoortkazerne en is onderverdeeld in verscheidene mten. Foto: archief Leidsch Dagblad óto's in deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertic latsing 2,50 (voor een exemplaar van 13 bij 18 in zwart wit) over I ironummer 57055 t.n.v. Dagbladuitgeverij Damiate b.v. Postbus 507, 2003 PA Haarlem, onder vermelding van Leidsch Dagblad, ANPlO d.d.(datum van plaatsing) of door contante betaling aan de balie van het Leidsch Dagblad, tooseveltstraat 82 te Leiden. U krijgt de foto binnen drie weken thuisgestuurd. op COLOFON Leidsch Dagblad L ■jjdfdkantoor ieveltstraat 82, Leiden, tel. 071-5 356 356 adres: Postbus 54,2300 AB Leiden, dictie fax 071-5 356415 Sjertentie fax 071-5 356 325 - filieberichten fax 023-5150 567 Nrtentieverkoop illErtenties m.b.t.: I p's: 072-681 3661 Berend goed: 023-5150 543 Joneel: 075-6813677 Tige detailhandel: 071-5 356 300 e«mebureaus kunnen contact opnemen 5 tl 075-6813636 ssservice 1711 (gratis) nbiel: 072 - 5196800 nnementen oruitbetaling (acceptgiro) ij €20,20 (alleen aUt. ine.) v €56,70 p/j €216,90 verzending per post Voor abonnementen die per post (binnenland) worden verzonden geldt een toeslag van €0,50 aan portokosten per verschijndag. geen krant ontvangen? Voor nabezorging: 0800-1711 (gratis). Mobiel: 072 - 5196800. ma t/m vr: 18-19.30 uur, za: 10-13 uur auteursrechten Alle auteursrechten en databankrechten ten aanzien van (de inhoud van) deze uitgave worden uitdrukkelijk voorbehouden. Deze rechten berusten bij HDC Uitgeverij Media BV c.q. de betreffende auteur. HDC Media BV, 2004 De publicatierechten van werken van beeldende kunstenaars aangesloten bij een CISAC-organisatle zijn geregeld met Stichting Beeldrecht te Amstelveen. HDC Media BV is belast met de verwerking van gegevens van abonnees van dit dagblad. Deze gegevens kunnen tevens worden gebruikt om gerichte informatie over voordeelaanbieding en te geven, zowel door onszelf als door derden Heeft u hier bezwaar tegen, dan kunt u dat laten weten aan HDC Media BV, Afdeling If Lezersservice, postbus 2,1800 AA Alkmaar. Spiritueel therapeute Els Heitink met twee van de borstbeelden die ze jaren geleden maakte. Je kunt iets scheppen en op dat moment niet beseffen dat daar veel meer achter zit." Foto: Mark Lamers „Dag mevrouw, sorry dat ik u even stoor. Ik ben een werkloze, ex-psy chiatrische patiënt die zelf iets wil ondernemen en daarom heb ik een boekje geschreven dat ik aan de mensen wil aanbieden. Ik wil u vra gen of u aan dit project wilt mee doen." Katwijker Wim Olijve schaamt zich niet voor zijn geschiedenis. Vanwe ge schizofrenie en psychoses ver bleef hij drie jaar in Langeveld in Noordwijk. Aanvankelijk op een af deling, later in een zogenoemde so- ciowoning met vier lotgenoten en een begeleidster. Over de wonder baarlijke wereld en de bijzondere mensen die hij daar ontmoette, schreef hij een boekje, Een wereld opzij, belevenissen uit de psychia trie. Samen met zijn vriend Dirk van Duijn en drie andere ex-psychiatri- sche patiënten gaat Olijve huis- aan-huis door de hele regio, in een poging zijn boek aan de deur te verkopen. Want Olijve heeft drie ambities: hij wil dolgraag als schrij ver worden erkend, mensen meer leren over de psychiatrie én hij wil zijn lotgenoten op weg helpen, te rug naar de maatschappij. Hij werkt op non-profit basis, wil Olijve benadrukken. Natuurlijk, hij hoopt met de verkoop van zijn boek naamsbekendheid te krijgen. Maar vooralsnog verdient hij er niets mee. Van de zes euro die mensen voor het boekje afrekenen, is drie euro voor de verkoper en vijftig cent voor de chauffeur die die dag heeft gereden. De rest gaat in de pot waaruit de volgende her druk wordt betaald. Het was zijn vriend Van Duijn die hem op het idee bracht om het boekje met hulp van ex-patiënten aan de man te brengen. Olijve schreef talloze gemeenten aan met het verzoek langs de deukte mogen Wim Olijve (rechts) en Dirk van Duijn proberen in de Stevenshof het boek van Olijve over psychiatrie onder de aandacht te brengen. Foto: Mark Lamers verkopen en kreeg toestemming van onder andere Leiden, Katwijk, Noordwijk, Noordwijkerhout, Was senaar, Rijnsburg, Valkenburg, Lei derdorp, Oegstgeest, Voorschoten en Alphen aan den Rijn. Bewoners uit deze plaatsen kunnen Olijve en zijn maten de komende tijd nog aan de deur verwachten. Op een druilerige middag in de Leidse Stevenshof laten Olijve en Van Duijn zien hoe ze te werk gaan. Met een vriendelijke uitstraling leg gen ze kort uit waarvoor ze aanbel len. Al bij de tweede deur is het raak voor Olijve. T. Yperlaan koopt een boekje. „Ik zag net op tv iets over stemmen in je hoofd, je zal zelf een kind hebben met zoiets. Deze jongens kunnen best een beetje hulp gebruiken, het is toch al zo'n harde maatschappij", ver klaart ze haar aankoop. Een paar huizen verder grijpt ook V. Weeren-Filemon haar porte monnee. „Eigenlijk koop ik nooit aan de deur, want je wordt zo vaak beduveld. Maar deze keer zegt iets me: dit zit wel goed." Olijve glun dert als hij dat hoort. Met een beet je geluk kan hij in een paar uur tijd vijftien tot twintig boekjes verko pen. Vaker krijgt hij nee te horen. C. Hartevelt legt uit waarom ze be dankt voor het boekje. „Ik krijg elke week wel een paar mensen aan de deur. Het wordt gewoon een beetje veel. Dit is natuurlijk een heel goed doel, maar als ik elke keer mijn hart laat spreken, kom ik aan het eind van de maand zelf geld tekort." Ondanks zijn goede start deze mid dag, is het enthousiasme van Olijve plotseling gedoofd. Hij staat met hangende schouders op straat. „Soms heb ik weer even een dipje, weet je. Ik rook even rustig een peuk, dan gaat het zo wel weer." Saskia Buitelaar Een jonge alleenstaande Marokkaanse moeder woont in een flatje in Leiden. Als blijkt dat haar naaste huurders eveneens van Marok kaanse afkomst zijn, is het ijs tussen de buren snel gebroken. In hun moerstaal praten de vrouw en het gepensio neerde stel honderduit over koetjes en kalfjes. Als op een dag de oude buurman plotseling al leen voor haar deur staat, blijkt tot grote schrik van de jonge vrouw, dat de man het amicale burencontact wel erg persoonlijk op vat. Op dwingende toon verklaart hij met haar te willen vrijen. De vrouw kan aanvankelijk haar oren niet geloven en blijft verbijsterd in de deuropening staan. In plaats van het vrij postige voorstel van de man direct af te wijzen, belt ze haar buurvrouw op. Ze legt de situatie uit en eindigt haar gesprek met het verzoek of de vrouw haar man zo snel mogelijk wil komen op halen. Dat zijn echtgenote nu op de hoogte is van zijn voornemen een scheve schaats te rijden, valt bij de hitsige buurman be paald niet in goede aar de. Als reactie grist hij boos de mobiele tele foon uit haar handen en gooit de gsm van de zes de verdieping naar be neden. De vrouw holt naar beneden en treft op de begane grond het telefoontje in stukken aan. De buurman die haar achterna is gerend, laat weten dat zijn wraak niet beperkt zal blijven tot het vernielen van eigendommen. „Voor dit maak ik je dood", sist hij haar toe. Om zijn woorden kracht bij te zetten, strijkt hij met de hand langs zijn hals. De vrouw, die vreest voor haar eigen veiligheid en die van haar kind, doet aangifte bij de politie van bedrei ging en vernieling. In de rechtszaal windt de man er geen doekjes om. Hij erkent ronduit de vrouw te hebben be dreigd. „Maar ik heb het slechts één keer ge zegd", nuanceert hij. „Ik was op dat moment erg boos." Over het vernie len van de telefoon is de buurman een stuk min der toegeeflijk. „Ik heb dat ding niet naar bene den gegooid. Dat heeft ze zelf gedaan." Ook als even later blijkt dat hij het slachtoffer tachtig euro heeft betaald om de schade te vergoeden, stelt hij zijn verklaring niet bij. Nu de kosten zijn betaald, is voor hem de zaak afgehandeld. Hij wil er geen woord meer aan vuilmaken. Voor de officier van jus titie en de rechter blijft de vernieling hierdoor in nevelen gehuld. Wel geven beiden duidelijk de voorkeur aan de ver sie van het slachtoffer. Dat de vrouw zelf haar telefoon naar beneden zou hebben gegooid en vervolgens door de buurman haar schade vergoed krijgt, lijkt hen zeer onlogisch. Maar een veel kwalijkere zaak waaraan de man schuldig wordt bevon den,^ de bedreiging met'de dood. „Ik kan me goed voorstellen dat de aangeefster zich van af dat moment niet meer op haar gemak voelde", aldus de offi cier. De rechter sluit zich hierbij aan en legt de man 300 euro geld boete op waarvan 200 euro voorwaardelijk. De buurman lijkt na af loop de boodschap te hebben begrepen. Ter wijl hij aanstalten maakt om te vertrekken, kijkt hij de rechter nog één keer aan en belooft plechtig dat hij zich hier nooit meer zal laten Floor Ligtvoet De horlepiep of een traditionele Afrikaanse dans - de manier van bewegen brengt een wereld van verschil, is de overtuiging van Els Heitink. „Afri ka heeft ons westerlingen belangrijke lessen te leren. In dat werelddeel zijn de mensen spiritu eel zonder dat ze dit zelf beseffen. Muziek en dans spelen daarbij een belangrijke rol." Heitink, die verscheidene reizen door Afrika maakte, kwam onlangs terug uit Senegal waar zij zich heeft voorbereid op de dans- en muziekcursus die ze binnenkort in Alphen aan den Rijn gaat geven. Ze heeft 'iets' met Afrika, vertelt ze. De laatste tijd vallen de puzzelstukken op hun plaats. De borstbeelden van keramiek, bijvoorbeeld, die de spiritueel therapeute jaren geleden maakte. „Je kunt iets scheppen en op dat moment niet beseffen dat daar veel meer achter zit." Van twee van de drie Afrikaanse 'koppen' die in haar prak tijkruimte staan, kent ze inmiddels de her komst. Vader en zoon: Tigari-pries- ters oftewel medi cijnmannen. Tigari is de naam van een welwillen de Afrikaanse geest, die mensen helpt persoonlijke en so ciale problemen op te lossen. Pre cies wat Els Heitink met Shiva - zo heet haar praktijk voor spirituele lichaams- therapie en bewust- zijnsontwikkeling - ook doet. „Ik had mu ziek aan en deed een meditatieoefening. Plot seling kwamen de beel den en verhalen van de ze twee mannen bij me naar boven." Ze komt er ook nog wel achter wat borstbeeld nummer drie bij haar zoekt. „Ik ben ervan overtuigd dat ik een vorig leven in Afrika leefde en weet ook zeker dat ik er dit leven terugkeer. Niet alleen als reiziger. Ik heb daar ook nog een andere bestemming. Welke dat is, weet ik nu nog niet. Wel weet ik zeker dat ik nog de mensen moet ontmoeten die me uiteindelijk naar Afrika doen verhui- Dankzij muziek kun je in contact komen met de diepere lagen in jezelf, is Heitinks ervaring. „Muziek kan je naar verborgen besef en ver stopte gevoelens brengen, die gewoonlijk door het denken worden onderdrukt en afgeslo ten." Muziek is voor de Alphense dus veel meer dan een deuntje dat lekker klinkt; ze is een 'geestverruimend' middel. Elke muzieksoort heeft een eigen invloed. Me nig mens zal beamen dat muziek heel ont spannend kan werken. Heitink gaat een stapje verder en gebruikt muziek als therapeutisch instrument. „Vooral dankzij dynamische Afri kaanse ritmes bereik je de puurste kracht in jezelf. Te veel mensen weten die aange boren energie niet te vinden." Els Heitink (1958) vertelt dat ze eerst de vijfjarige astrologische beroeps opleiding bij AsceUa in 's Herto- genbosch heeft afgesloten. Daar na kon ze niet meer blijven 'stilstaan'. Ze volgde trainingen holistische massage en deed tal van workshops. Uiteindelijk schreef ze zich in bij De Leonardushoeve. Daar volgde ze een oplei ding tot spiritueel therapeut. „Bij spi rituele therapie ga je er als hulpverlener van uit dat onze ziel naar aarde gaat om daar ervaringen op te doen." Ons aardse bestaan is, volgens die theorie, dus een les. In haar praktijk helpt Els Heitink mensen om hun lessen (er varingen) een oede plaats in hun belevingswereld te geven. Dat doet ze met gesprekstherapie, bewegings- en ontspan ningsoefeningen, meditatie, massage en tal van andere werkvormen. „En humor niet te vergeten. Een onmisbaar element. Muziek is uiteraard de andere onontbeerlijke factor." Ze heeft al veel van de wereld gezien. Ze is bij voorbeeld in India, Tibet en Nepal geweest. En in Ethiopië, Kenia, Tanzania en Mali. .Afrika doet het meest met me." De reizen door dit continent deden haar beseffen hoeveel kracht de pure Afrikaanse muziek bij mensen naar boven kan halen. In de cursus 'Het wonder in jouw dans', laat ze dat de deelnemers ervaren. Afrikaanse muziek wordt vooral gekleurd door de djembé, een bekervormige trommel die ook in ons land grote populariteit begint te genie ten. De lage bas, de hoge en de andere tonen geven het instrument zijn eigen geluid en ka rakter. In de vijfdaagse training die Els Heitink heeft ontwikkeld, is de djembé onmisbaar. Ze heeft percussiespeler Victor Sams uitgenodigd om djembé te spelen voor en met de groep. Oorspronkelijk komt de trommel uit West- Afrika, waar de Malinke (of Maninka) één van de bevolkingsgroepen is. Zelf is de Alphense begeesterd geraakt van de Malinke ritmes. „Ik ben, zoals gezegd, in aardig wat Afrikaanse landen geweest, maar voor de beste muziek moet je aan de westkust zijn. Victor heeft de Malinke ritmes en de historie daarvan inten sief bestudeerd. Met zijn doorleefde passie en positieve benadering is hij een ideale gast docent." Voor de dans heeft ze Djem's N'Zau aange trokken, die bij het nationaal ballet van Congo heeft gedanst en te genwoordig in Frankrijk leiding geeft aan zijn balletgroep 'Kapia'. Onlangs verbleef de Alphense een paar weken in Senegal waar ze in een traditioneel platte landsdorp dagen achtereen danste en muziek maakte. Ter voorbereiding op de cursus. „Ik kreeg te horen dat ik als een echte Afrikaanse dans. Ik voel me ook helemaal één met de mu ziek." De cursus bestaat overigens niet alleen uit Afrikaanse zang en dans. Als de innerlijke kracht daarmee eenmaal is aangeboord, kan 'oud zeer' worden opgeruimd. Volgens de Al phense therapeute leent Afrikaanse muziek en dans zich bij uitstek voor zo'n innerlijke schoonmaakbeurt. „In het Westen zijn we ge neigd in tegenstellingen te denken. lichaam en geest, bijvoorbeeld. Of goddelijke kracht en menselijk onvermogen. In de traditionele Afri kaanse culturen wordt zo niet gedacht. En dat vind je ook terug in de muziek die vaak helend werkt." De vijfdaagse training die Heitink geeft, is niet voor iedereen geschikt. „Wie in een psychose verkeert of daarvoor gevoelig is, kan beter niet meedoen. Afrikanen zeggen wel eens dat hun muziek naar het hoofd stuwt." De cursus be gint op vrijdagavond 30 april en duurt tot en met woensdag 5 mei. De deelnemers werken en verblijven in spiritueel centrum De Linde hoeve in Alphen. Voor het complete program ma, het verblijf en de maaltijden betaalt een deelnemer 580 euro. Voor meer informatie: 0172-476482.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 17