Soldaat van Oranje rouwt bij Studio NL
MEDIA
Het hartverscheurende
relaas van Khadra
Het jonge zusje van Opzij
Moeder des vaderlands
LPF: Zorgen over recht op vrije meningsuiting
Herkansing voor
SMSmee's Poessie
8& ÊÊk 9RM KPfe. H MÊk. donderdag 2$ maart 2oo4
Abdel Kadir (17), Saadya (15) en Said (13) in vluchtelingenkamp Kakuma in Kenya. Foto: GPD/Rob Groe-
nenhuizen, Humanistische Omroep
Hilversum - Hartverscheurend.
Dat is de documentaire 'Het
zijn écht mijn kinderen' die de
Humanistische Omroep van
avond uitzendt in de serie De
Donderdag Documentaire. Pro
grammamaakster Eveline van
Dijck volgt het zenuwslopende
proces van de gezinshereniging
van de Somalische vluchtelinge
Khadra en haar kinderen.
Vijf jaar geleden arriveert Kha
dra in Nederland. In haar thuis
land Somalië woedt een bur
geroorlog. Een jaar eerder treft
ze bij thuiskomst haar man
dood aan, net als haar dertien
jarige zoon. De andere vier kin
deren zijn spoorloos. Khadra
zoekt maanden tevergeefs naar
haar kinderen en vlucht uitein
delijk naar Nederland. Een zor
geloos bestaan in Somalië, met
een mooi huis en een gezond
gezin, valt in duigen.
In Nederland wordt Khadra op
genomen in De Vonk, een cen
trum voor getraumatiseerde
asielzoekers. Daar ontmoet ze
programmamaakster Van Dijck.
Die filmt haar behandeling en
besluit haar te blijven volgen. In
De Vonk gaat het aanvankelijk
slecht met Khadra. Ze huilt
voortdurend en is wanhopig. Ze
vreest dat haar kinderen niet
meer in leven zijn. „Ik wil ze
kerheid. Dan kan ik er vrede
mee hebben", zegt ze wanho
pig-
In december 2002 krijgt Khadra
te horen dat drie van de vier
kinderen nog leven. Haar oud
ste dochter blijkt te zijn omge
komen, maar twee zoons en
een dochter zitten in een vluch
telingenkamp in Kenya. Ook
krijgt ze in die periode een per
manente verblijfsvergunning en
kan ze op zoek naar een huis.
De medewerkers van het Rode
Kruis die haar het goede nieu
we over de kinderen vertellen,
kunnen hun oren en ogen zelf
ook bijna niet geloven. Het
komt zelden voor dat ouders en
kinderen herenigd worden. Het
liefst zou Khadra zelf naar Ke
nia vliegen om haar kinderen
op te zoeken, maar ze mag van
de Nederlandse overheid nog
niet reizen. Dus gaat Van Dijck.
In Kenya wordt duidelijk hoe
veel geluk Khadra gehad heeft,
relatief. Haar kinderen verblij
ven in een vluchtelingenkamp,
maar hebben zich niet laten re
gisteren. Toevallig ontdekt ie
mand hun namen op een lijst
die ergens in het kamp op een
bord hangt. Met de kinderen
gaat het slecht. Ze wonen bij
anderen in, hebben eenmaal
per dag een schamel maaltje en
geen geld of werk.
Dan begint het zenuwslopende
proces van gezinshereniging.
Want toon maar eens aan dat
het echt je kinderen zijn. Na
een jaar van heen en weer stu
ren van bewijzen, volgt de posi
tieve uitslag. Ook nu weer is het
Rode Kruis verbaasd, meestal
duurt het veel langer. Khadra
maalt er niet om. Zij kan op
Schiphol haar drie kinderen,
Abdel Kadir (17), Saadya (15) en
Said (13) in haar armen sluiten.
Wat de documentaire hartver
scheurend maakt, zijn de beel
den van de wanhopende moe
der en de reportage uit de vol
strekt uitzichtloze situatie in het
vluchtelingenkamp. Ook het
wachten en de onzekerheid
gaan door merg en been. Van
Dijck heeft een bijzonder ver
haal gefilmd waarin wordt ge
toond dat asielzoekers niet alle
maal voor de lol naar Neder
land komen en net als ieder an
der zich zorgen maken om en
inzetten voor het lot van familie
en vrienden. Helemaal verwon
derlijk is die rode draad overi
gens niet. Aangezien de men
senrechtenorganisatie Amnesty
heeft meebetaald aan het ma
ken van de film.
Wel heeft Van Dijck erg veel tijd
nodig om haar verhaal te vertel
len. De documentaire had een
voudig een stuk korter gekund
zonder iets aan kracht in te
boeten.
Dolf Rogmans
Het zijn écht mijn kinderen, Ne
derland 1, 22.58 uur
Hilversum - Het nieuwe pro
gramma van Paul de Leeuw,
SMSmee's Poessie, beleeft za
terdag een herkansing. Deze
parodie op soapprogramma's
zou aanvankelijk vorige week
starten, maar kwam te vervallen
door het overlijden van prinses
Juliana. Kijkers van Papaul ken
nen zijn typetje SMSmee al,
aangezien ze dagelijks het bel-
spelletje voor haar rekening
nam. Begin februari paste ze
zogenaamd een week lang op
zijn huis, waarna de VARA be
sloot haar een eigen reallife
programma te geven op zater
dagavond. De eerste aflevering
begint zaterdag om 19.35 urn-
bij de VARA op Nederland 3.
Finale van beste
dancetrack 3FM
Hilversum - Dj Ferry Corsten
maakt morgen tussen 14.00 en
16.00 uur in het 3FM-program-
ma JACobus! de winnaars be
kend van de Ferry Important
Dance Contest, de wedstrijd
waarmee sinds februari wordt
gezocht naar de beste danspro-
ductie van Nederland. Naast de
juyrprijs is er een publieksprijs.
Genomineerd zijn Alankara en
Rafael Frost, die hun mix dins
dag lieten horen vanaf een
truck, en Joeri van Dongen en
QIVON die gisteren vanaf klip
per Jacoba hun track lieten ho
ren. Vanmiddag stapten Marcel
Groesbeek en dj Eddy B dj
Chard op de stoomtrein om te
laten horen hoe hun mix be
stand is tegen het geboemel.
Get the Picture
verhuist naar EO
Hilversum - Het tv-spelletje Get
the Picture (Nederland 1) ver
huist komend najaar van de
AVRO naar de EO. Daarmee is
het voortbestaan van het goed-
bekeken programma voorlopig
gegarandeerd. Wie het pro
gramma bij de Evangelische
Omroep gaat presenteren is
nog niet bekend. Op dit mo
ment tekent Lucille Wemer
voor de presentatie. De AVRO
stopt met het spelletje omdat
de omroep primair via Neder
land 2 is gaan uitzenden. Sa
men met de andere omroepen
gaat de AVRO zich op deze zen
der meer richten op drama.
Kort geding
tegen EO en
Andries Knevel
amsterdam/mediaredactie -
Het programma Knevel op za
terdag moet een reportage over
uitbuiting, mishandeling en op
lichting van Portugese uitzend
krachten rectificeren, op straffe
van een dwangsom van 500.000
euro. Dat eist het bedrijf Co
lumbus Detacheringen uit Bla-
del in een kort geding tegen de
Evangelische Omroep (EO) en
Andries Knevel.
De reportage, uitgezonden op
13 maart, stelde dat werkne
mers uit Portugal onder valse
voorwendselen naar Nederland
worden gehaald, keihard moe
ten werken voor te weinig geld
en ook nog niet overeengeko
men afdrachten moeten doen
voor kost, inwoning en vervoer.
Wie zich niet aan cfie regels zou
houden, zou kunnen rekenen
op mishandeling. In de reporta
ge- werden twee bedrijven ge
noemd, waaronder Columbus
Detacheringen. Doorgaans zijn
via dit bedijf zo'n 250 Portuge
zen in Nederland gedetacheerd.
Het gaat daarbij om eenvoudig
productiewerk in bijvoorbeeld
de kippenindustrie.
Het bedrijf uit Bladel stelde gis
teren voor de Amsterdamse
reqhtbank dat het in een kwaad
daglicht is gesteld. Het ver
moedt dat een voormalige za
kelijke compagnon Columbus
zwart wil maken. „Die is er nu
dus in geslaagd de EO mee te
krijgen", aldus raadsman H.
Nieuwenhuizen. Ook heeft de
EO onvoldoende wederhoor
toegepast, vindt het bedrijf. Er
werd een lang interview met
een van de directeuren ge
maakt, maar hiervan werden
slechts twee korte citaten uitge
zonden. De redactie van Knevel
op zaterdag, gisteren drie man
sterk vertegenwoordigd bij de
Amsterdamse rechtbank, houdt
vast aan de juistheid van de uit
zending.
den haag/anp-gpd - Tweede-
Kamerlid Eerdmans van de LPF
maakt zich zorgen over de vrij
heid van meningsuiting in Ne
derland. Hij is geschrokken van
het besluit van columnist Paul
Cliteur om diens toon te mati
gen. Aanleiding daarvoor vorm
de een rapport van de inlichtin
gendienst AIVD, waarin staat
dat bepaalde opiniemakers me-
deverwantwoordelijk zouden
zijn voor de toename van het
moslimfundamentalisme in
Nederland.
Eerdmans heeft gisteren schrif
telijke yragen gesteld aan pre
mier balkenende en minister
Remkes van binnenlandse za
ken over deze kwestie. Daarin
stelt hij dat 'de Nederlandse re
gering de zware verantwoorde
lijkheid heeft om de Nederland
se grondrechten, waaronder de
vrijheid van meninsguiting, te
allen tijde te beschermen'.
Columnist
Cliteur, als columnist onder
meer verbonden aan de tv-ru-
briek Buitenhof, liet dinsdag in
Het Parool weten dat hij voort
aan omstreden onderwerpen
zal mijden. Hij heeft genoeg
yan de 'eeuwige verdachtma
kingen' dat hij ultrarecktse
standpunten zou huldigen.
„Ik vind dat ik mezelf netjes en
gematigd uitlaat. Het is mooi
dat in de westerse maatschap
pij vrijheid van meningsuiting
ook geldt voor kritiek op gods
dienst. Maar kennelijk komt het
niet over. Met modder gooien is
niet mijn stijl. Ik probeer te
analyseren, maar dat lukt in dit
land niet meer. Ik ben geen
Don Quichotte." Hij zegt niet
direct bedreigd te zijn, maar
noemt het klimaat bedreigend.
„Ik capituleer in zekere zin wel
onder druk."
Eerdmans zegt te kunnenHae-
grijpen waarom Cliteur tot^ze
zelfscensuur heeft besloten.
„Zelf voel ik mij als opinievor-
mer ook beperkt in mijn recht
om mijn mening te uiten. De
rapportage van de AIVD heeft
ook mij geraakt." Eerdmans
legt een verband met de ver
moorde LPF-oprichter Pim For-
tuyn, die wegens zijn uitlatin
gen werd 'gedemoniseerd'.
Eerder uitte fractieleider Van
Aartsen van de WD al kritiek
op het betreffende AIVD-rap-
port. „Het is niet de taak van de
AIVD het opinieklimaat in dit
land te opiniëren", zei hij twee
weken terug tijdens een partij
bijeenkomst.
BVN-TV biedt Nederlanders in den vreemde podium voor herdenken Juliana
Glossy Sis wil onontgonnen markt van 'spending ladies' veroveren
Door het overlijden van prinses Ju
liana merken ze bij de Wereldom
roep meer dan ooit hoe geëmi
greerde Nederlanders meeleven
met het vaderland. Van Curasao
tot Canada en van Nieuw-Zeeland
tot Hawaï wordt gerouwd. Het te
levisieprogramma Studio NL Live
biedt die honderdduizenden Ne
derlanders in den vreemde een po
dium om de prinses samen te her
denken.
door Nico Postma
Hilversum - Om acht uur heet pre
sentatrice Margriet Vroomans de
kijkers wereldwijd welkom en ver
telt ze dat Studio NL Live op deze
woensdagavond gewijd is aan her
inneringen aan prinses Juliana. Op
de telefonische oproep wordt ver
volgens flink gereageerd vanaf de
verste bestemmingen.
Helemaal vanaf Hawaï reageert
Erik Hazelhoff Roelfzema, dé Sol
daat van Oranje. Hij had al gebruik
gemaakt van het speciale condole
anceregister op de website van de
Wereldomroep en bracht daarmee
de redactie op een idee hem in de
uitzending te halen, al is het op
het tropische eiland nog vroeg in
de ochtend. Hij noemt Juliana
'een schat van een vrouw' en her
innert zich vooral haar scherpe
humor.
„Ik was eens op Soestdijk toen de
koningin met prins Bemhard net
van het jagen was teruggekeerd uit
Duitsland. Ik vroeg haar of ze ook
nog had geschoten. 'Nee, alleen
bokken', antwoordde ze ad rem.
Ze reageerde altijd briljant snel."
Hazelhoff Roelfzema zegt niet
aanwezig te kunnen zijn in Delft
bij de bijzetting.
Hij heeft net een griepje achter de
rug en de vermoeiende reis duurt
hem te lang.
Na alle telefoontjes uit onder meer
Nieuw-Zeeland, Australië, Canada,
Duitsland, Zwitserland, Curagao
en Zuid-Afrika sluit Margriet Vroo
mans de uitzending tevreden af.
Ze blijft zich nog steeds verbazen
over al die satellieten en tijdzones.
Vroomans: „Het lijkt zo gewoon,
maar als je het allemaal optelt,
denk ik weer: hoe is het mogelijk?"
Studio NL Live is iedere woensdag
wereldwijd te zien, en wordt uitge
zonden als onderdeel van BVN-
TV, dat via satellieten over de aar
de wordt verspreid. Dagelijks kij
ken zo'n 250.000 tot 400.000 men
sen naar BNV-tv, vertelt program
maleider Pieter Landman.Antilli-
anen, vakantiegangers, emigran
ten en de militairen in Irak." Ieder
jaar vertrekken 70 tot 80.000 Ne
derlanders naar het buitenland.
„Iedere week krijgen we wel hon
derd mailtjes van mensen die ver
trekken en zich afvragen hoe ze
ons kunnen ontvangen. Ik ga er
dus van uit dat we er elke week zo
veel kijkers bij krijgen", vertelt Ka
rin van den Boogaert, die het pro
gramma om de beurt met Vroo
mans presenteert.
Vroomans: „Vergis je niet. Er is
geen enkel ander programma voor
Nederlanders in het buitenland.
Juist dit programma is heel bijzon
der, omdat het interactief is en de
mensen mee kunnen praten. In
Nederland verwerken we de dood
van de prinses met elkaar, maar
Nederlanders in het buitenland
hebben dat niet."
„Via de tv kunnen we op deze ma
nier toch een sfeer creëren om sa
men herinneringen op te halen,
net als op een begrafenis. In een
vertrouwde omgeving kunnen
mensen reageren en hun gevoe
lens kwijt. Noem het een commu-
nitygevoel. In Nederland wordt
vaak gedacht dat emigranten niet
weten wat hier speelt, nou vergeet
het maar."
Landman is het met Vroomans
eens: „Onze doelgroep hecht meer
aan gebeurtenissen als deze of een
huwelijk binnen de koninklijke fa
milie." Vroomans: „De Wereldom
roep is in deze tijden een binden
de factor, het puntje in de wereld
waar je terecht kunt met je verhaal
dat je niet met je buurvrouw in
Canada kun delen. Onze kijkers
vinden het lekker om er in hun ei
gen taal over te praten en geven
elkaar een gevoel van herken
ning." Zo gek is het dus niet dat
kijkers BVN-TV mailen met de
vraag of de bijzetting dinsdag live
wordt uitgezonden.
Studio NL Live, Herinneringen aan
Juliana, is tot volgende week nog te
zien op internet: www.bvn.tv
door Patrick van den Hurk
Amsterdam - Wie zijn - of in dit
geval misschien beter héér -
nieuwe glossy 'Sis' noemt en
daarmee zus bedoelt, komt niet
om de familiemetaforen heen.
Die waren dan ook niet van de
lucht toen het eerste nummer
van het blad ten doop werd ge
houden in het eveneens nagel-
nieuwe Amsterdamse restau
rant Cineac.
Uitgever Hendrik-Jan Schoo
van de weekbladpers sprak over
'warme familiebanden', en het
eerste exemplaar ging naar
'eeuwige jongste zus' Cisca
Dresselhuys, hoofdredacteur
van Opzij. Met Sis heeft dat fe
ministische maandblad na 32
jaar een glossy zusje voor de
jongere, werkende vrouw ge
kregen. Vanaf vandaag liggen er
een kleine 60.000 exemplaren
in de winkel. De overige 44.000
gaan naar de abonnees van Op
zij. Sis - 'voor tijdens en na je
werk' - gaat eens in de drie
maanden verschijnen. Het
wordt een blad voor de genera
tie vrouwen die volop gebruik
maakt van de verworvenheden
en vrijheden die door de Opzij
generatie zijn bereikt, zo zien
uitgever en redactie het.
Het blad moet ook vrouwen
gaan aanspreken die Opzij niet
lezen, vertelt projectleider As-
trid Feiter, zelf 38. „De genera
tie die niet is opgegroeid met de
tweede feministische golf, maar
er wel het product van is, zoals
ikzelf. Dat is een duidelijke
blad dat ik
Feiter heeft ooi
het buitenland unugcr>cj\c
daar bladformules bestond 1
waarnaar Sis zou kunnen v
den gemodelleerd. „Want
natuurlijk toch makkelijker
van nul af aan beginnen. M
alleen in Duitsland en de V
staan titels die een beetje ii
buurt komen, en dan warei 1
het nog niet helemaal.
Het gevecht om nog niet a
boorde segmenten van de t
schriftenmarkt is doorgaan
hard. Terwijl Sis nummer
nog niet eens in de winkels
wordt de concurrentie dan
al een beetje zenuwachtig,
noma schijnt al met iets ve
lijkbaars bezig te zijn", zeg
ter. „Ze willen blijkbaar eei
soort revanche nemen. Ik c
in elk geval te zeggen dat z<
daar een beetje jaloers zijn
ook van Reed Elsevier heb
dat gehoord."
„Ik ben niet bang voor een
harde concurrentiestrijd, z
ooit tussen VNU en De Tel
graaf om de vrouwenblade
markt. Die strijd zouden w
niet eens kunnen aangaan,
mochten we dat al willen.
denk dat we het gewoon oj
gen kracht redden. Het wa
eerst de bedoeling dat we t
nummers zouden maken,
daarna te beslissen of we c
gaan. Maar de advertenties
koop loopt zó goed en de 1
ties zijn dermate positief, c
we het nu al over nummer
hebben."
De blaadjes vielen vroeg. Maandag al
lagen Privé en Story met een specia
le editie in de winkels, dinsdag volg
de Weekend. Alledrie pakken ze uiteraard
flink uit over de ons ontvallen prinses Juli
ana, die trouwens door Willem Duys in de
Story in zijn officiële reactie halsstarrig Ko
ningin Juliana wordt genoemd.
Duys was een keer op Soestdijk toen er
werd gecollecteerd voor een goed doel. De
koningin pakte zelf haar portemonnee.
Toen ze hem opende rolde er kleingeld op
de grond. 'Majesteit, u moet niet met uw
zelfportret gaan gooien', had de grappige
Duys geroepen. Dat viel in verkeerde aarde.
Duys kreeg naar eigen zeggen een repri
mande die hij niet meer kan herhalen,
maar waar hij wel erg van schrok.
In de Privé vertelt televisiemaker Rik Fel-
derhof dat zijn ouders vroeger naar Paleis
Soestdijk gingen als de vorstin met haar to
neelgezelschap een voorstelling gaf. 'Ze
speelde altijd gemene vrouwen, rollen die
ver van haar status als vorstin aflagen', her
innert Felderhof zich. Hij liep als kind wel
mee in het défilé.
Privé heeft er uiterlijk een sobere ingetogen
aflevering van gemaakt. Voorop ditmaal
geen schreeuwende insinuerende lekker-
makertjes. De cover wordt,respectvol ge
vuld met een portretfoto van de voormalige
vorstin, met haar hondje Zara op schoot.
Beiden kijken serieus in de lens. De helft
van het blad, inclusief de midden- en ach
terpagina gaat op aan 'Afscheid van Moe
der Majesteit' zoals het themanummer is
genoemd. De vrolijke wintersportfoto's van
Foto: United Photos de Boer
het gezinnetje van kleinzoon Wïllem-
Alexander zijn voor deze gelegenheid maar
verschoven naar achterin.
Weekend heeft een uitneembaar katern van
32 pagina's met als titel Juliana, een onver
getelijke prinses. Het hele leven wordt met
prachtige foto's gelardeerd opgediend. Een
mooie bijlage die door het afwijkende let
tertype de indruk wekt al heel lang gedrukt
en wel klaar te hebben gelegen. Weekend
laat het daar niet bij. De eerste twaalf pagi
na's worden ook besteed aan Juliana. On
der andere tonen ze foto's van een witte
doek waarin ongetwijfeld Claus jr. ver]
zit, de pasgeboren zoon van Laurentie
Constantijn. 'Zorgde verdriet om Julia
voor voortijdige bevalling?' vraagt het
zich af. Nederland verliest haar moed<
stelt Story, terwijl het blad in 26 extra
na's Juliana's leven in beeld brengt.
Story heeft meer te mélden. Commissi
van de Koningin in Friesland Ed Nijpe
presenteert voor RTL 5 het programm
Back to Business. Het blad achterhaal'
'waarheid achter de sluwe formule' va
programma. Bedrijven die in dat als o|
tief en onafhankelijk informatief beste
pelde programma aanschuiven, diene
10.000 euro te betalen. En moet er tijd
het gesprek nog een promotiefilmpje
den vertoond? Tweeduizend extra. SP
tievoorzitter Jan Marijnissen wil actie
dememen, en Story sluit niét uit dat n
ter Johan Remkes Ed Nijpels op hét m
gaat roepen.
Die Ed. Terwijl hij in Privé nog een aa
herinnering aan, zoals hij dat noemt,
'lieve bescheiden koningin, die zo die
de mensen stond' heeft. Toen hij in 1!
Kamerlid werd, vertelt Nijpels, werd t
voordat hij een gesprek met de konini
voerde, geïnstrueerd over de code. Al:
hofdame haar tasje op schoot zette, n
de commissievoorzitter afsluiten en d
ken voor het gesprek.
Nu ga je toch afvragen wat de vorstin
moest betalen voor zo'n gesprek met
pels.
Ton Ou;vehand
Een archieffoto van Soldaat van Oranje Eric Hazelhoff Roelfzema op het Verzetsplein in Zandvoort. Hij nam gisteren
(waar hij woont) deel aan het condoleanceprogramma over prinses Juliana via het internationale BVN-TV.
Foto: United Photos de Boer
doelgroep, hoog opgeleid en
welvarend. Het zijn 'spending
ladies'. Dat is voor adverteer
ders interessant. De Weekblad
pers wil zo ook een voet tussen
de deur krijgen in de glossy ad
vertentiemarkt. Er loopt hier al
iemand van Vichy rond, en dat
bedrijf kwam echt niet op Opzij
af."
Het zusje heeft telkens een the
ma. In het eerste nummer is dat
macht. 'Om eens af te rekenen
met het idee dat het daarbij
vooral gaat om status, geld en
aanzien', schrijft Feiter in haar
voorwoord. Vrouwen willen
niet altijd meedoen aan 'de be-
rendans in de top van organisa
ties, waar macht veel meer met
agressie te maken heeft'. Maar
de Sis-lezeres wil er wél bij zijn,
'anders veranderen we de spel
regels natuurlijk nooit'.
Intimideren
In de eerste Sis staan onder
meer portretten van 'Machtige
Mabel' Wisse Smit, topkok Mar-
go Reuten en 'dames met in
vloed' bij de tv en in de rechter
lijke macht. Sis biedt handlei
dingen hoe te leren intimideren
of daar juist mee op te houden,
en voor succesvol onderhande
len over wie wat doet in een re
latie. Sis brengt ook lifestyle, ge
zondheid en mode, maar bij
dat laatste gaat het dan wel om
powerdressen of om wat suc
cesvolle zakenvrouwen dragen.
Feiter weet dat er andere bla
den zijn die deels dezelfde on
derwerpen brengen als Sis, en
die zich ook deels op de jonge
re, werkende en kapitaalkrach
tige vrouw richten. „Alles wat in
Sis staat, kun je inderdaad in
andere Nederlandse bladen
vinden, maar dan moetje ér
wél tien kopen en dan ben je 40
euro kwijt", zegt ze. „En nu ben
je voor 4 euro 20 klaar." Boven
dien brengt geen bestaand blad
het zoals Sis het doet, meent
Feiter.
„Neem Blvd. Dat richt zich in
derdaad ongeveer op dezelfde
groep, maar het is heel erg ge
richt op de trendy vrouw, en
dat hoeft voor mij helemaal
niet. De meeste van onze po
tentiële lezeressen hebben het
gewoon veel te druk met hun
werk en hun privéleven om ook
nog eens trendy te zijn. Ik denk
dat we echt een nieuw markt
segment aanboren. Sis is het