'Geloven doe ik tegen wil en dank REGIO Opstappen van wethouder Roest is volkomen terecht Duyvis en Segaar Niet iedereen heeft internet MAANDAG 15 MAART 2OO4 NAVRAAG Toetsenborden en telefoons zijn een brandhaard van bacteriën en virussen. Aan de toetsen kleven vierhonderd keer méér ziek tekiemen dan aan een 'Meeste bacteriën gemiddelde wc-bm, 7 y blijkt uit Amerikaans Zijn goed VOOV ons onderzoek. Krijgen mensen met smet vrees gelijk? Navraag bij de Leidse hoogleraar infectieziekten PJ. VAN DEN BROEK. Welke ziekten zou je kunnen oplopen van een vies toetsen bord? „Een kantoor is een droge omgeving. Dat betekent dat be paalde bacteriën lang kunnen overleven, andere juist niet. Tot de eerste categorie behoren bijvoorbeeld de stafilokok- ken. Daarvan kan je steenpuisten of wondinfecties krijgen. Kijk, wat je op een toetsenbord aantreft, zijn meestal gewoon huidbacteriën. Die zitten ook gewoon op je handen." Kan je er verkouden van worden? „Als iemand aan het toetsenbord heeft gezeten die snipver kouden is, vervolgens ga jij erachter zitten en je raakt met je handen je gezicht aan: dan wel, ja." Zouden bedrijven het ziekteverzuim kunnen terugdringen door toetsenborden te ontsmetten? „Nee, dat denk ik niet. Het probleem is dat je voor goede ont smetting subtiele elektronica nodig hebt. Met alcohol? Als je dat goed wil gebruiken, dan werkt je toetsenbord niet meer. Alleen een doekje is namelijk niet genoeg. Bij ons in het LUMC zijn infecties via apparatuur een pregnanter pro bleem. Er staan computers naast de bedden van patiënten en in laboratoria. Daarom zitten er hier hoezen om de toetsen borden. Je typt gewoon door de hoes heen, die zijn heel soe pel en gemakkelijk te reinigen of vervangen." Wat klopt er van het verhaal dat je dage lijks aan een hoeveel heid bacteriën bloot moet staan om je af weer in stand te hou den? „Dat is nog maar een hypothese, met voor- en tegenstanders. Je moet je realiseren dat de mens meer bacte riën aan boord heeft dan cellen. Aan je huid, in je darmen, in je mond, het zijn er miljarden. Die horen daar ook te zitten. Door te eten wordt je al gebombardeerd, maar je immuunapparaat zorgt ervoor dat het geen schadelijke gevolgen heeft. Alles wat je aanraakt, bevat virussen. De meeste zijn eerder goed voor ons dan slecht." tekst: Silvan Schoonhoven foto: ANP/Hans Steinmeier UIT DE ARCHIEVEN IER BOVEN Wat stelt geloof nog voor in de nieuwe eeuw? Voor de een is religie een lei draad in het leven, voor een ander volstaat een ge loof in 'iets'. In 'Hierboven' acht vragen aan een he dendaagse gelovige. Deze week aan kunsthistoricus Bernard Vermet (48) uit Voorschoten. Hij is be stuurslid van de Vrijzinnige Geloofsgemeenschap NPB Woubrugge/Nieuwveen en lid van de Vereniging van Vrijzinnig Hervormden Leiden/Oegstgeest. door Floor Ligtvoet Bent u gelovig opgevoed? „Ja, mijn vader was hervormd en heel vrijzinnig, mijn moeder van huis uit katholiek. Al voor ze trouw den is ook zij hervormd geworden. Dat ging toentertijd niet zonder slag of stoot. Mijn oma kreeg te horen dat haar dochter nu voor eeuwig verdoemd was. Als kind ging ik regelmatig naai- de kerk. In mijn puberteit moest ik ech ter niets van de kerk hebben. Toch zorgde mijn moeder ervoor dat ik eens per maand de jeugddienst op zondagavond bijwoonde. Wat heb ik Onze Lieve Heer toen vervloekt. Ze ker als Ajax van Feyenoord had ge wonnen en ik door die dienst de sa menvatting van de wedstrijd miste. Later begon het geloof me weer aan te spreken. Toen ik de doopsgezinde dominee Bilderbeek hoorde preken, dacht ik voor het eerst: het is toch niet allemaal onzin." Bernard Vermet: „Ik probeer niemand te overtuigen. Wel is het geloof een favoriet gespreksonderwerp. Ik kan redelijk pissig worden als mensen alle geloof afdoen als bijgeloof." Foto: Dick Hogewoning Waar draait volgens u het geloof om? „Geloven is bewuster leven. Het stelt je iedere dag vragen als: Waar sta ik voor? Wat doe ik met mijn leven? Je zus schopt als het ware de poten on der je stoel vandaan als je op je luie reet zit. Hij spreekt je aan op je eigen verantwoordelijkheid. Je leeft niet voor jezelf maar voor de medemens. Geloven doe ik tegen wil en dank, ik kan er gewoon niet om heen. God spreekt mij aan. Maar of Hij of Het (idee) mij nu aanspreekt? Ik hoef het niet te weten. Zelf geloof ik eigenlijk niet in een persoonlijke god. Dat an deren dat wel doen, stoort mij niet. Het is geen issue. Niemand kan im mers met zekerheid vertellen hoe het zit." Bent u een evangeliserend gelovige? „Nee. Ik probeer niemand te over tuigen. Wel is het geloof een favoriet gespreksonderwerp. Ik kan redelijk pissig worden als mensen alle g afdoen als bijgeloof, bijvoorbeeld omdat ze tot de verbluffende ont dekking zijn gekomen dat Adami Eva niet hebben bestaan. Het erg vind ik nog dat deze mensen dik« wel astrologie, paranormale ver schijnselen en New Age serieus n men. Dat zijn dan toch mensen het primitiefste soort. Gelooft u in de hemel en de hel? „Ja, hier op aaide, maar niet daai buiten. Ik ga er vanuit dat als ik di ben, ik tot stof verga en verder nii Vind het ook volstrekt onbelangii wat daarna gebeurt. Als ik alleen goed leef uit angst voor straf, is ra goedheid sowieso niets waard." Is de bijbel van kaft tot kaft waar „Nee, het is een inspiratiebron. E staan naast prachtige, tijdloze, oo gruwelijke en gedateerde verhalei in. Ik heb een hekel aan pseudo-li berale dominees die krampachtig proberen de bijbel eigentijds ten ken. Het verhaal van Sodom en G morra richt zich volgens hen dan niet tegen homoseksualiteit, maa tegen het schenden van het g recht. Onzin, de bijbel is ontzette anti-homo's. Maar dat was wel dt opinie van 2500 jaar geleden!" Wat vindt u de mooiste bijbelteH „Het scheppingsverhaal. Vroeger vond ik het stuitend dat de mens werd gestraft voor het eten van di boom van kennis van goed e kwaad. Totdat ik door kreeg dath verhaal eigenlijk gaat over volwas worden. In het paradijs is men ra zonder het te beseffen, ligt de les naast het lam en is er volop eteni de bomen. Dat is de wereld van d zoontje van anderhalf. Voor straf moet Adam zich in het zweet wei en moet Eva baren onder vreselij pijnen. Dat is de volwassen werd Wat de volwassene scheidt van hi kind is het verlies aan onschuld. Kennis is in die zin dus geen z maar een straf. Als je de tekst zo leest, is het een waanzinnig mooi verhaal. Het eindigt ook nog eens met de kernvraag waar alles om draait: Mens, waar ben je?" Is de kerk wel modern genoeg om jongeren te trekken? „Modern? Moet dat dan? Als jong ren niet uit zichzelf willen komen dan komen ze toch niet. Uiteinde gaat het om de inhoud, niet omi dieus gedoe. Laat de EO maar ziel tjes werven. Later als ze wellicht gaan nadenken, komen ze missel alsnog terecht bij de vrijzinnigen, Met welke van de tien geboden he u het meeste moeite? Als kunsthistoricus heb ik uitera moeite met 'Gij zult geen beeldec nóch afbeeldingen van enig weze maken'. Pure broodroof. Voor mi als gelovige mag de kerk helemaa kaal zijn. Het gaat om het Woord Toch ben ik erg blij dat men zich niet aan dit gebod heeft gehoude SCHRIJVENDE LEZERS AANGENAAM COLOFON Leidsch Dagblad HOOFDKANTOOR Rooseveltstraat 82, Leiden, tel. 071-5 356 356 Postadres: Postbus 54,2300 AB Leiden. Redactie fax 071-5 356 415 Advertentie fax 071-5 356 325 Familieberichten fax 023-515° 5^7 ADVERTENTIEVERKOOP Advertenties m.b.t.: Auto's: 072-6813661 Onroerend goed: 023-5150 543 Personeel: 075-6813677 Business to business: 072-519 6540 Overige detailhandel: 071-5 356 300 Reclamebureaus kunnen contact opnemen met: 075-6813636 LEZERSSERVICE 0800 -1711 (gratis) Mobiel: 072 - 5196800 ABONNEMENTEN Bij vooruitbetaling (acceptgiro) p/m €20,20 (alleen aut Inc.) p/kw €56,70 p/j €216,90 VERZENDING PER POST Voor abonnementen die per post (binnenland) worden verzonden geldt een toeslag van €0,50 aan portokosten per verschijndag. GEEN KRANT ONTVANGEN? Voor nabezorging: 0800-1711 (gratis). Mobiel- 072 - 5196800. ma t/m vr: 18-19.30 uur, za: 10-13 uur AUTEURSRECHTEN Alle auteursrechten en databankrechten ten aanzien van (de inhoud van) deze uitgave worden uitdrukkelijk voorbehouden. Deze rechten berusten bij HDC Uitgeverij Media BV c.q. de betreffende auteur. HDC Media BV, 2004 De publicatierechten van werken van beeldende kunstenaars aangesloten bij een CISAC-organisatie zijn geregeld met Stichting Beeldrecht te Amstelveen, HDC Media BV is belast met de verwerking van gegevens van abonnees van dit dagblad. Deze gegevens kunnen tevens worden gebruikt om gerichte informatie over voordeelaanbiedingen te geven, zowel door onszelf als door derden. Heeft u hier bezwaar tegen, dan kunt u dat schriftelijk laten weten aan HDC Media BV, Afdeling Lezersservice, postbus 2,1800 AA Alkmaar. Er was geen ontkomen aan voor Arie Roest. De wethouder van Leiderdorp heeft niet alleen veel geld verkwist, maar ook nog eens zijn mond hierover gehouden tegen de gemeenteraad (LD 10 en 11 maart). Roest moest zo snel mogelijk van het toneel verdwijnen. Hij heeft wijselijk de eer aan zichzelf gehouden, voordat hij door de raad naar huis is gestuurd. Wie zo met gemeenschapsgeld om gaat, heeft in het armlastige Leider dorp niets te zoeken als schatkistbe waarder. Met de weggekieperde acht ton euro's had de gemeente hele nuttige dingen kunnen doen. De bouw van de nieuwe Brede School Oude Dorp op veilige af stand van de snelweg had er bijvoor beeld van betaald kunnen worden. Ook de streekmuziekschool had dit geld goed kunnen gebruiken. Hopelijk zal het CDA een daadkrachtig opvolger van Roest presenteren. Een tje die binnen het college orde op za ken gaat stellen. Want laten we wel zijn: het huidige college maakt er een potje van. Het strijkt Jan en alleman (bewoners Holtlant, Vereniging Weg van de Snelweg, Houd Leiderdorp Groen, Leyhofbewoners tegen benzi nepomp, Stichting Comité Doesbrug, Belangengroep Achthovenerweg, be woners Vogelwijk, volkstuinders, Bo- menbond Rijnland, bewoners Van Al- phenplein, Tennispark Van Leeuwen, winkeliers Splinterlaan) tegen de ha ren en is allesbehalve constructief. Steeds meer burgers die bij de ge meente aankloppen, vinden er geen gehoor. Mails aan wethouders blijven onbeantwoord, gegevens die worden opgevraagd, blijven angstvallig verbor gen en WOB-verzoeken worden niet binnen de wettelijke termijn van twee weken gehonoreerd. Dat terwijl de ge meente te pas en te onpas rondba zuint dat het contact met de burger zo belangrijk is... De nieuwe CDA-wethouder staat voor de moeilijke opgave het slechte imago van het Leiderdorpse college weer enigszins op te poetsen. Dat zal moe ten gebeuren in samenspraak met de burgers. Steeds meer mensen zijn het beu om als speelbal gebruikt te wor den door een aantal regenten, die hun eigen ambities stellen boven het alge meen belang. Het is maar dat de opvolger van Roest het weet. Jan Brouwer de Koning, Leiderdorp. Het valt me steeds meer op dat ieder een maar wordt geacht internet te hebben. Kaartjes kopen voor de trein naar het buitenland bijvoorbeeld, kan binnenkort niet meer aan het loket. Naar verluidt komen de lokettisten van station Leiden in verzet. Ik vraag me trouwens af hoe lang ik nog van mijn kortingskaart kan genieten. Maar de trein is niet het enige voor beeld waar men verplicht wordt om nieuwe technieken te beheersen. En zodoende worden veel ouderen overal buiten gehouden. Alles draait om de jeugd. Oudere da mes kunnen bijna nergens nog kle ding kopen. Frank W. van Vliet, Leiderdorp. Jan Huigen en Jan Klaas- sen hebben er een en Piet Hein en Albert Heijn ook. Tom Egbers van Studio Sport heeft er een, net als Jan Marijnissen van de SP en misschien herinnert u zich Rinus Ferdinandusse nog, die er ook een heeft, evenals trouwens de fa milie Duyvis, van de pin da's. Ze hebben allemaal een patroniem als achter- Het woord patroniem be tekent vadersnaam en zo'n naam gaf dus oor spronkelijk aan wie ie mands vader was. Jan Huigen was de zoon van Huig en Jan Klaassen de zoon van Klaas. Nu onze achternamen sinds de in voering van de burgerlij ke stand officieel zijn vastgelegd, werkt dit na tuurlijk niet meer zo, maar het systeem heeft in onze streken honderden jaren prima gewerkt. Bij de Leidse volkstelling van augustus 1574 werd bijna iedereen met een patro niem benoemd. Op IJsland maken ze in het naamgevingssysteem trouwens nog steeds uit sluitend gebruik van pa- troniemen. Als je je daar als buitenlander blijvend wilt vestigen, moet je zelfs je huidige achter naam inruilen voor de naam van je vader. Ikzelf zou daar dus niet Tanne- ke Schoonheim, maar (de IJslandse variant van) Tanneke Willemsdochter heten. Niet alle patroniemen hebben dezelfde vorm. Er is bijvoorbeeld een grote groep die op -sen eindigt, wat de verzwakte vorm is van sone 'zoon'. We vin den deze vorm in de al genoemde namen Klaas sen en Marijnissen, maar natuurlijk ook in achter namen als Bernsen, Cor- nelissen, Petersen en Roe- lofsen. Jansen is in Lei den, net als overigens in de rest van Nederland, de meest voorkomende naam van deze groep. Namen op -zen, zoals Janzen en Peterzen, horen hier uiteraard ook bij. In veel Zeeuwse namen is de -n aan het eind van deze namen weggevallen, wat verklaart waarom we daar zoveel namen op -se tegenkomen. Wie een achternaam heeft als Abrahamse, Adriaanse, Ferdinandusse, Joziasse, Roelandse of Willemse moet niet raar opkijken als zijn wortels in Zeeland blijken te liggen. Een ander veel voorko mend type patroniem eindigt op een -s. Deze -s is de uitgang van de tweede naamval, de geni tief. Door het patroniem in de genitief te gebrui ken geef je een verwant schapsrelatie aan. Tom Egbers betekent letterlijk Tom (de zoon) van Eg- bert. Namen als Aalbers, Abrahams, Barends, Bar- tels (bij Bartholomeus) en Benjamins vormen slechts een klein deel van de grote groep namen van dit type. Er zijn ook patroniemen met een genitiefvorm die niet op een -s, maar op - en eindigt, bijvoorbeeld Huigen, Kersten (bij Christiaanen Nuiten (bij Arnout). Hierbij hoort ook de naam Roeleven, die is afgeleid van de voornaam Roelof. Deze namen kunnen overigens ook op -ens uitgaan, zoals blijkt uit namen als Hui- gens, Kerstens en Nuitens, waarbij aan de zwakke genitiefuitgang -en nog eens de -s van de sterke uitgang is toegevoegd. Een speciale vorm van deze patroniemen komt oorspronkelijk uit de Zaanstreek. Hier vinden we namelijk namen op - is, zoals Duyvis (uit Dui- vens, bij de voornaam Duivè) en Heinis (uit Hei- nerts, bij de voornaam Hein). Ten slotte zijn er nog pa troniemen zoals Hein en Heijn, die eruit zien als gewone voornamen, in dit geval afgeleid van Hendrik. In Leiden vin den we dit soort patro niemen bijvoorbeeld i achternamen als Lam bert, Olivier, Romboui Thijs en Thomas. Als b voornamen zijn die al lang niet meer ge' worden, zijn ze soms moeilijk herkenbaar. I is bijvoorbeeld het gei bij Bouter, een voorna uit boud 'dapper' en h 'leger', bij Siebert, uits 'zege, overwinning' en brecht 'schitterend', ol Walraven, uit waal 'W Fransman' en raven 'raaf. Waarom overigi een voornaam als W01 wel is blijven bestaani een vergelijkbare voor naam als Bouter niet, i niet goed te verklaren Ook de typisch Leidse naam Segaar hoort bij ze categorie patronie men. Segaar is nameli door Franse invloed 01 staan uit de voornaam gehard, uit sige 'ovenii ning' en hard 'sterk', i gehard werd samenge| trokken tot Sigard, Se$ en omdat de d aan hel eind van deze vormen het Frans niet werd uit sproken, ontstonden varianten als Segar, Se gaer en de in Leiden g bruikelijke variant: Se gaar. Reacties en tips voor di rubriek kunt u sturen naar de redactie van d krant, postbus 54, 230 AB Leiden, onder verrt ding van de rubrieks naam Aangenaam'. I mailen naar de autew kan ook: schoon- heim@inl.nl Tanneke Schoonheim ANNO 1979, donderdag 15 maart LEIDEN - Minister Beelaerts van Blokland kreeg gisteren bij zijn bezoek aan de eerste twee gere noveerde wonin gen aan de Drift straat in De Kooi een flinke stapel tekeningen aan geboden door jeugdige bewo nertjes van de wijk. Foto: archief Leidsch Dagblad Foto's in deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertien dagen na plaatsing 2,50 (voor een exemplaar van 13 bij 18 in zwart wit) over te maken op gironummer 57055 t.n.v. Dagbladuitgeverij Damlate b.v. Postbus 507, 2003 PA Haarlem, onder vermelding van Leidsch Dagblad, ANNO d.d.(datum van plaatsing) of door contante betaling aan de balie van het Leidsch Dagblad, Rooseveltstraat 82 te Lelden. U krijgt de foto binnen drie weken thuisgestuurd. ANNO 1904, Dinsdag 15 Maart GEMENGD NIEUWS - Heden is verschenen het voorloopig programma van het groot voorjaars-bloemen-corso, uitgeschreven door de 'Vereeni- gingtot bevordering van het Vreemdelingenverkeer te Leiden en Om streken'. Het Corso wordt gehouden in de maand April, waarschijnlijk op 19 April, den verjaardag van Z.K.H. Prins Hendrik. De deelneming is opengesteld voor Automobielen, Motorrijwielen en Rijwielen. In elke afdeeling worden prijzen beschikbaar gesteld voor de schoonst versierde voertuigen, bij de rijwielen zoowel voor Clubs als voor afzonderlijke personen. Te ongeveer 2.30 uren wordt een kleine omgang door de stad gehou den, waarna de automobielen een tochtje maken door de omgeving (waarschijnlijk tot Lisse) en de rijwielen zich naar het Feestterrein te- rugbegeven. Te 3 uren wordt op het Feestterrein een Polo-wedstrijd (Degonnen voor een beperkt aan tal teams. Prijzen worden beschikbaar ge steld voor de mooist versierde en de geestigst versierde automo bielen en rijwie len.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 8