KUNST CULTUUR Nieuw werk van Hans van Manen Wintercollectie Klunzigheid maskeert perfectie 'Venus and Adonis': hartveroverend Richard III blijft bij buitenkant Een kijkshop vol licht, maar zonder juffrouw zaterdag 13 maart 2oo4 jortret van Bram van Velde. liciteitsfoto in Velde or Lakenhal - Stedelijk Museum De enhal heeft een zelfportret de Zoeterwoudse kunste- rBram van Velde aange- ht, Van Velde (1895-1981) Iderde het doek in 1922 tij- s een verblijf in Duitsland. 995 organiseerde De Laken- een tentoonstelling van het kvan Van Velde die vooral endheid verwierf door zijn ienbarend kleurgebruik en ongepolijste techniek. •gacontract or Jan Smit ndam - De Volendamse ;er Jan Smit heeft een meg- itract getekend voor een s optredens in Duitse con- ïalen. De boekingen lopen 1006. De 18-jarige artiest is n Duitsland aan het repete- voor de nieuwe shows. Bij 'concerten staat de Volen ti imer op het podium met iü b Duitse namen van het srepertoire. Om beurten in zij hun liedjes. Smits ager Jaap Buys zegt dat de sers zo gek zijn op Jan Smit ehem een geweldige gage len. amsterdam - Hans van Ma nen krijgt een belangrijke rol in het komende seizoen van Het Nationale Ballet (HNB). De wereldwijd druk bezette choreograaf heeft tijd vrij ge maakt om voor het eerst in zeven jaar een nieuw ballet voor het gezelschap te ma ken. De wereldpremière is gepland in maart 2005. Van Manen opent in juli 2005 bovendien de nieuwe Carte Blanche-serie. HNB- directeur Ted Brandsen maakte gisteren bij de pre sentatie van het seizoen 2004-2005 bekend dat na Van Manen eens in de twee jaar bekende namen van binnen en buiten de dans kunst carte blanche' krijgen bij de samenstelling van een voorstelling. Naast de klassieke sprookjes voorstelling 'Assepoester' en 'oude' meesterwerken op het repertoire van choreografen als George Balanchine en Frederick Ashton, heeft HNB voor het komende seizoen vier Nederlandse premières en zeven wereldpremières geprogrammeerd. Meest ambitieuze wereldpremière is de voorstelling 'Don Gio vanni' op een choreografie van Krysztof Pastor. Rob Zuidam maakt daarvoor een nieuwe compositie op basis van Mozarts meesterwerk. Het gezelschap doet in juni 2005 mee aan het Holland Festival met de productie 'Ballet Now". Dirigent Er- manno Florio zal met ingang van het seizoen 2005-2006 de lacune van muzikaal lei der van HNB opvullen. parijs - Met de lente in aantocht presenteerde de beroemde Franse modehuizen afgelopen dagen hun nieuwe herfst en wintercollecties voor 2004-2005. De modeontwerpers bleken zich vooral te hebben laten inspireren door de jaren vijftig. Op de foto de kleurrijke modellen van de Spaanse ontwerpster Agatha Ruiz de la Prada. Foto: Reuters/Philipp Wojazer theater i Wijnand Zeilstra Scott Muriel's BIC SHOW! BtMuriël Brugman, Scott Nelson- en Joe Dieffenbacher. Regie: Pieter Ihmer. Gezien: 12/3 (landelijke ïemière)schouwburg Leiden. zijn klassieke ingrediënten in verfrissende verpakking Scott en Muriel brengen, doorgezaagde meisje bij- beeld, is zo'n klassieker die een beduidend andere ling krijgt. Aanvankelijk is :en pop die nog vóór het zagen al in stukken uiteen- En terwijl we kijken naar ebruikelijke opstelling van de befaamde act, begint het poppenhoofd ineens te bewe gen en springt de echte Muriel naar buiten. De goochelaar en zijn assisten te zijn een feit - hier zelfs met de toevoeging van een wonder lijke toneelknecht. Vaak misluk ken de acts en zien we als het ware de truc van de truc. Maar natuurlijk worden we op het verkeerde been gezet en gebeu ren er alsnog wonderlijke za ken. Klunzigheid maskeert in deze show de technische per fectie. Voor de pauze speelt zich dat alles af in een stoffig vaudeville-sfeertje, daarna is de ambiance een gelikte show. Aan afwisseling, vaart, perfecte timing en visuele humor geen gebrek in dit avondvullend pro gramma waarin bijna geen en kel woord wordt gesproken. Scott Muriel doen denken aan Mini Maxi die onlangs het einde van hun shows aan kondigden. Ze zijn - weliswaar met andere accenten - waardi ge opvolgers en worden ook niet toevallig door Karei de Rooy (Mini) gecoacht. Natuurlijk moet je een dergelijk programma afsluiten met een spectaculaire verdwijnact. En ja hoor, Muriel is plotseling ver dwenen om net op tijd weer in volle glorie voor het eindap- plaus te verschijnen. En dat in de schouwburg van Leiden, de stad waar Muriel Brugman van 1989 tot 1993 Nederlands stu deerde en ook woonde. Haar carrière is anders gelopen, ze is nu de ster in een show met acts van internationale allure. muziek recensie Lidy van der Spek 'Venus and Adonis' door solisten, koor en barokorkest van het Koninklijk Conservatorium o.l.v. Nigel North, luit. 12/3, Dorpskerk, Voorschoten. De 'Sturm und Drang'-periode ligt al ver achter ons, maar Sturm und Drang zal eeuwig tieren. 'Venus and Adonis', het enige maskerspel dat John Blow schreef tot vermaak van koning Karei II 'getuigde daar al van in de 17de eeuw. En in de 21ste eeuw zijn zang, dans en sna renspel in dit werk nog steeds stormachtig en dringend aan wezig. Niet heftiger te ervaren dan met 34 jonge mensen; so listen, koor, en barokorkest van het Koninklijk Conservatorium onder leiding van Nigel North. Levenslust en bevlogenheid ge combineerd met puur talent maakt dit kleine half-scenische operatje-in-de-dop hartverove rend en onvergetelijk. Met weinig middelen wordt veel gesuggereerd. Adonis in bloedrood (coltruitje), Venus in glanzend blauwe taft, Cupido in rose pakje met zwanendonzen vleugeltjes plus pijl en boog, drie pré-cupidotjes slechts met een wit tulen propje op de rug, herders en jagers (koor) in zwarte blouse en jeans (of iets daaromtrent), en een rose sofa voor de geliefden. Voor het po dium zit het orkest en speelt de planeten van de hemel. Als er nog lieden in de stampvolle Dorpskerk zitten die oude mu ziek maar saai vinden, dan kun nen zij dat tijdens dit concert onmogelijk volhouden. De mu ziek van Blow nodigt onbe schroomd uit tot liefde, dans, het vrolijke landlèven, maar ook tot dodelijke droefenis en rouw. 'Venus en Adonis, ze hadden elkander zo lief. Maar om die liefde spannend te houden spoort de godin haar vriendje aan om met een aantal vrien den mee op jacht te gaan om een vraatzuchtig wild zwijn te doden dat de buurt onveilig maakt. Adonis wordt echter door het zwijn dodelijk ver wond. Kreunend wordt hij naar huis gedragen waar Venus hem opwacht. Hij smeekt haar om aan haar zachte boezem te mo gen sterven. Waarop Venus (Michelle Mallinger) hartver scheurend fraai haar afscheids lied zingt en het koor hem de laatste eer toedicht in monu mentale samenzang vol drama en compassie. De betrekkelijk kleine rol van Adonis wordt overtuigend vertolkt door Hugo Peixoto de Oliveira met zijn so nore, bloedwarme bariton. De hoofd-cupido Sarah Marie Kra mer zingt als een sardonisch pest-engeltje, prachtig heilig, grappig en doordringend. Ze is nét zo'n lekkere Witch uit Pur- celTs 'Dido and Aeneas', zes jaar later geschreven. Purcell's originele gepunteerde ritmes heeft hij helemaal zelf bedacht, maar deze leerling van John Blow is door dit beeldschone maskerspel wel degelijk geïn spireerd. Alle emoties die or kest, koor en solisten actief overkomen zijn van een vitali teit en gedrevenheid die ook zónder Cupido's pijlen recht streeks doel treffen; het hart van de luisteraar. theater recensie Susanne Lammers Voorstelling: Richard III van Shakespeare door Annette Speelt. Regie: Erik Whien. Gezien: 12/3, LAKtheater, Leiden. Nogte zien: vanavond, aldaar. Het is een zielige figuur. Uitge kotst door iedereen, lelijk, kreu pel en geen succes bij" de vrou wen. Richard III is een monster dat wraak neemt op de wereld. Hij verlustigt zich in een orgie van geweld en bloed. Hij ver moordt zijn broer, zijn neven en iedereen die hem in de weg staat op zijn weg naar de troon. Ook bij Annette Speelt. Alleen is hun Richard, gespeeld door Thijs Römer, een jonge god. Römer vertoont meer gelij kenis met een Christusbeeld dan met een nare gnoom; zijn blauwe ogen boezemen ver trouwen in, zijn taal vloeit als honing. Dat maakt het lastig om te geloven in het stuk. We zien het onheil dat hij aanricht, de vrouwen die hij te gronde richt, maar begrijpen doen we het niet. Heel in het begin wordt even gesproken over Ri chards seksuele frustraties, maar zijn rancune blijft onver klaard. Het blijft buitenkant, een relaas. Wel een mooi relaas, dat met duidelijk genoegen, soms zelfs wellust gebracht wordt door Annette Speelt, en waarin de li neair opgebouwde spanning en de steeds heftiger wordende speelstijl handig lucht krijgen door satirische intermezzi en bedoeld of onbedoeld komi sche momenten. Annette Speelt richt zich in de eerste plaats op het tonen van verglijdende loyaliteit, de on trouw en het opportunisme waaraan nauwelijks een perso nage ontkomt. Het scherpst komt dat tot uiting bij de da mes, die de moordenaar van hun dierbaren zo makkelijk om zijn vinger kan winden, maar ook de heren tonen weinig rug gengraat, en spelen als dat zo uitkomt schaak met echte men sen. Maar net zo min als de meedogenloosheid van de ti ran, wordt hun naïviteit of machtsverlangen gemotiveerd door hun spel. Dat maakt deze Richard III toch een stuk dat aan je voorbij trekt, hoe fraai het politieke beest dat Michel Sluysmans maakt van de griezelig glijerige Bucking ham, of hoe overtuigend de Ko ningin Elizabeth van Astrid van Eek ook is. Opkomst en onder gang van een nietsontziend heerser met zijn entourage - niet minder, maar ook niet meer toont Annette Speelt. Welke film zou iedereen ge zien moeten hebben? Wat is het mooiste boek ooit ge schreven? Welke muziek weet telkens weer te ont roeren? Wat is het fraaiste kunstwerk aller tijden? Kortom: waarmee is Fik Meijer, hoogleraar oude ge schiedenis en auteur van onder andere het boekje Vercingetorix in de zevende hemel? Beste boek? ,,Dat wisselt, maar als ik moet kiezen, dan toch voor de 'Ilias' van Homerus. Een fantastisch mooi geschrift in, let wel, een eigenlijk schriftloze tijd - de achtste eeuw voor Christus. Het is een absoluut meester werk. Een zoektocht, en daar hou ik eigenlijk nog het meeste van. Daarom vind ik die boek jes van Paolo Coelho ook zo aardig. Verhalen met een open einde. Ook weergaloos ge schreven vind ik 'Salammbo' van Gustave Flaubert. Beter nog dan 'Madame de Bovary', zijn bekendste werk. Het gaat over de liefde van een Cartha- geense prinses voor een huur lingenaanvoerder. Beste film? „Ik moet tot mijn schande be kennen dat ik veel te weinig ga, want het medium op zich vind DE ZEVENDE HEMEL ik geweldig. 'II Postino' springt er voor mij bovenuit. De film gaat over de dichter Pablo Ne- ruda die is ondergedoken op een eiland en daar bevriend raakt met een ongeletterde postbode. Verder ben ik gek op de sfeer van de Franse films uit de jaren zeventig met Jeanne Moreau, Simone Signoret en Alain Delon. Omdat ik bezig ben met een boek over wagen rennen in de klassieke oud heid, heb ik 'Gladiator' beke ken. Leuke film hoor, goed ge maakt ook, maar er ldopt na tuurlijk geen zak van. Beste muziek? „Ik ben een enorme fan van Monteverdi. Ik heb alles van deze componist. Ik ga er niet speciaal voor zitten, maar zet het op als achtergrondmuziek bij mijn werk. Dan draai ik ook Mozart, Bach, Schubert en Brahms. Ik ga ook graag naar de opera. Van moderne mu ziek weet ik niet zo veel af. Die Jim Morrisson mag ik wel. Van de Doors, ja. Maar doe mij maar muziek uit de zestiende, zeventiende eeuw." Beste kunstwerk? „Ik ben gek van Rome, daar kom ik wel twee keer per jaar. 'De Stervende Galliër' is een Romeinse kopie van een beeld uit de derde eeuw voor Chris tus. Hij ligt daar dodelijk ver wond. Zó ontroerend! Alle stemmingen die een mens maar kan hebben zitten in die sculptuur opgesloten. Verder ben ik helemaal weg van Cara- vaggio. In de kerk van St. Maria del Populo stop je een muntje in een gleuf en dan gaat het licht aan. Een zacht schijnsel straalt over 'De Bekering van Paulus' en 'De Kruisiging van Petrus'. Twee schitterende bij belse scènes. Bij het maken van dit soort keuzes laat ik me maar leiden door mijn herin neringen. Maar het blijft moei- lijk, hoor. Hoe vergelijk je in vredesnaam Rembrandt en Van Gogh? Appelen met peren. O ja, nu schiet me te binnen dat ik ook erg gesteld ben op een schilderij van mijn oude klasgenoot Fer Hakkaart. Ik ben alleen de titel kwijt." Tekst: Ad van Kaam Foto: Hielco Kuipers door Herman Joustra leiden - Vroeger, toen er nog auto's werden tentoongesteld, was het al een opvallend pand. De garage van Huisman, een groot, hoekig, glazen gevaarte aan het Levendaal. Nu de au to's zijn verdwenen en plaats hebben gemaakt voor verschil lende vormen van licht, springt het zo mogelijk nog meer in het oog. Vooral 's nachts. Dan lijkt het gebouw op een reusachtige lamp, met allemaal kleine lampjes erin. De grote letters 'LICHT' die op de gevel staan, dienen dan ook niet ter verdui delijking. Ze zijn een verwijzing naar de man die erachter zit, die dit glasgebouw weer tot le ven heeft gewekt. Een deel van de begane grond van het pand aan het Levendaal wordt sinds kort gebruikt door Frans van Nieuwenborg, indu strieel ontwerper en lichtkun stenaar. „Het is een gek pand en eigenlijk helemaal niet zo mooi", zegt hij. „Maar het is een gewaagd pand, zo'n glazen doos. Het staat daar heel ponti ficaal aan het Levendaal, heel beeldbepalend." Kortom, hele maal niet zo'n gekke plek om eigen creaties te tonen. Wie er langs loopt werpt automatisch een blik naar binnen. Van Nieuwenborg hoefde dan ook niet lang na te denken toen eigenaar Herbert van Hoogda- lem hem benaderde met de vraag of hij belangstelling had de benedenverdieping te hu ren. „Het is geen showroom", zegt Van Nieuwenborg. „In die zin dat er niet allerlei produc ten van mij te zien zijn. Wat ik hier wil is steeds één product in meervoudigheid laten zien. Dus meerdere exemplaren. Op die manier hoop ik dat mensen er anders naar gaan kijken. Om de drie maanden wil ik van pro duct wisselen. Zie het als een Een reusachtige lamp, met allemaal kleine lampjes. Foto: Mark Lamers soort kijkshop, maar dan eentje zonder juffrouw. De prijs, mijn telefoonnummer en adres staan wel duidelijk aangegeven." Van Nieuwenborg woont en werkt op een steenworp af stand, aan het Plantsoen. „Dit is dus bijna aan huis, de men sen hoeven maar even te lopen. Als aan het Levendaal tien mensen voor de ruiten staan te kijken, vind ik dat prima. Maar hier aan huis moet ik dat niet hebben. Dat is te onrustig. Ik merk al wel dat de nieuwe plek me prikkelt om nieuwe ontwer pen te maken.' Aan het Levendaal hangt nu nog een aantal, oudere lampen van Van Nieuwenborg, exem plaren van het model 'Delight' dat hij ontwierp samen met Martijn Wegman. Niet het eer ste de beste ontwerp. 'Delight' is ook te zien in het Museum of Modern Art in New York, in het Stedelijk Museum van Amster dam en in De Lakenhal.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 23