KUNST CULTUUR Pluk komt in zijn Petteflet tot leven Gratis liedjes van George Micha; Blof zowaar het klapstuk bij Counting Crows 'Food Coma' boeit kwartiei 'Saïdjah Adinda' in eigentijdse Javaanse setting Nederlandse Opts toont veel ambit' Seal in concert DONDERDAG 11 MAARTE lus tpr Prince. Foto: Reuters Prince-concert live in bioscopen los angeles - Liefhebbers van de muziek van Prince kunnen op 29 maart in meer dan dertig Amerikaanse bioscopen recht streeks meegenieten van een optreden in Los Angeles. De Amerikaanse superster begint in deze stad aan het eerste gro te optreden van het Amerikaan se deel van de 'Musicology- tour'. In deze shows met veel oude hits is Prince voor het eerst in zes jaar weer samen met de The New Power Genera tion. Voor de nieuwe cd van Prince is volgens het Ameri kaanse muziekblad Rolling Sto ne nog geen distributeur ge vonden. Over optredens in Eu ropa is nog geen informatie be kend, aldus de website van Prince. Borstbeeld Albert Mol Amsterdam - De Amsterdamse beeldhouwer Martin Abspoel gaat een levensgroot borstbeeld van de dinsdag overleden tv- persoonlijkheid Albert Mol (87) maken. Dat heeft de Gay Krant gisteren bekendgemaakt. Het beeld zal in eerste instantie een plaats krijgen in de hal van een van de kantoren van de Gay Krant in Best en Amsterdam. Later zal geprobeerd worden een ereplek voor de buste te vinden, bijvoorbeeld in de hal van een theater. Belangstellen den kunnen een verkleinde ko pie van het borstbeeld kopen. Operazanger Jan Derksen dood Amsterdam - De operazanger Jan Derksen is gisteren op 72- jarige leeftijd in Amsterdam overleden. Derksen werd vooral bekend door zijn baritonpartij en in opera's van Verdi. Hij ver tolkte veel titelrollen, waaron der de rol van Wozzeck in de opera van Alban Berg. Op latere leeftijd zong hij ook grote te norpartijen zoals Cavaradossi in 'Tosca' van Puccini en Par sifal in de opera van Wagner. Daarnaast werkte hij mee aan de eerste opvoering van 'Hou- dini' in Carré in 1977 en van 'Symposion' in 1994, beide opera's van de vorig jaar febru ari overleden componist Peter Schat. Derksen had veel trouwe bewonderaars in Nederland. Hij trad ook talrijke malen in het buitenland op. leiden - Het Wereld Muziekthe ater Festival 2004 brengt de ko mende weken vijf bijzondere producties uit Indonesië, Tur kije, Ivoorkust, Spanje en Japan op de planken van 26 theaters in Nederland en België. Vier van de vijf voorstellingen zijn deze en volgende maand ook te zien in de Leidse Schouwburg. Het Wereld Muziektheater Fes tival (WMTF) heeft de bedoe ling niet-westerse musici en theatermakers in staat te stellen om nieuw repertoire te maken en dat internationaal te presen teren. Dit jaar zijn vier van de vijf voorstellingen speciaal voor het WMTF geschreven en ge produceerd. Het festival begint komende vrijdag met de wereldpremière van de Javaanse 'Saïdjah Ad- inda', het beroemde tweetal uit de Max Havelaar van Multatuli, Wereld Muziektheater Festival doet Leidse Schouwburg viermaal aan in het KIT Tropentheater in Amsterdam. De theatermakers Kardjono, Miroto, Subono en Susilo hebben er een groots op gezette muziektheatervoorstel ling van gemaakt. Een ensem ble van 25 Indonesische ac teurs, musici en dansers ver tolkt de dramatische liefdesge schiedenis van Saïdjah en Adin da, die door het koloniale Ne derlandse bestuur en door de corrupte Javaanse machtheb bers uit elkaar worden gedre ven. „Daar waar Multatuli, betrok ken en geëngageerd, toch on vermijdelijk met een Neder landse blik naar de gebeurte nissen in het voormalig Neder- lands-Indië kijkt, is dit een vol ledig Indonesische interpretatie van het verhaal. Gezongen in het Bahasa Indonesia, gedanst in een eigentijdse interpretatie van de traditionele Javaanse dans en met begeleiding van een compleet Javaans game lanorkest ontvouwt het drama zich in deze dans- en muziek theaterproductie", aldus een woordvoerder van het Festival. De voorstelling is op zaterdag 20 maart in de Leidse Schouw burg te zien. Voorafgaand aan de Leidse uitvoering geeft Dik van der Meulen, winnaar van de AKO Literatuurprijs 2003, een lezing over zijn boek 'Mul tatuli, Leven en werk van Edu- ard Douwes Dekker'. De Nederlandse-Turkse thea tergroep RAST speelt het harts tochtelijke en hilarische zigeu nerspektakel 'De Kus van de Roos' waarin de vete tussen twee Romafamilies centraal staat. Ruzies worden ingevoch ten, een vermakelijk conflict over geld, bezit en potentie, maar ook een voorstelling vol weergaloze zigeunermuziek. Een van de hoofdrollen is voor de populaire Turkse pop/folk- zanger Kubat. 'De Kus van de Roos' gaat op 19 maart in Thea ter Zuidplein in Rotterdam in première en is vrijdag 26 maart te zien in Leiden. Theatermaker en meester- drummer Boni Gnahoré brengt zijn nieuwe productie 'Africa Non-Stop' in de vorm van een raamvertelling: korte verhalen uit verschillende Afrikaanse tra dities, gezongen, gespeeld, ge acteerd en gedanst, verhalen over de lotgevallen van een groep jonge artiesten op reis door het Afrikaanse continent. 'Africa Non-Stop' gaat 26 maart in première in De Meervaart in Amsterdam en is op zaterdag 3 april in de Leidse Schouwburg te zien. In de hartstochtelijke Spaanse flamenco-opera 'Madre' laat flamencolegende La Tati zich inspireren door de poëtische en ironische verhalen van de Gita- De Bi dski nos. De dialogen wojfor d mencodans vertaald 30-; stelling gaat in UtrecM t>e' Stadsschouwburg infbru; op 2 april en komt wojanej april naar de LeidsêvTP burg. van 'Lady Aoi' tenslotte is&iet sche bewerking van e >or bekendste theatersti evei het verfijnde Japansi apt pertoire. Dit dramatici1 haal wordt gedanst, edii gezongen door het j oor Kanze Ryu Noh-no-K kio. De première is in de Stadsschouw Eindhoven. Deze voo Nl niet in Leiden te zien. ■VELi Alle producties wordPP3 theaters voorzien var3") landse boventiteling, jnw compleet tourschemaf- D' www.wmtf.nl. >or ilani =?erp muziek recensie Louis Du Moulin De gelukkigste popmuzikant van Nederland heet voorlopig Paskal Jakobsen. Met zijn Blof heeft de Zeeuwse zanger einde lijk voor elkaar gekregen waar hij al zo'n tien jaar op had lo pen hopen: een serieuze com bine met de door hem zo be wonderde Amerikaanse collega Adam Duritz en diens Counting Crows. Na enige dagen oefenen in het diepste geheim in de Wisseloord Studio's leidde de publieke lancering van dat ex periment gisteravond tot een spetterende finale van het op treden van de 'Kraaienbende' uit San Francisco in Ahoy'. Het moet wel raar lopen wil de tweetalige coproductie 'Holiday in Spain' straks niet als single uitgroeien tot een vette hit. De Counting Crows maakten er vorig jaar juni op dezelfde speelplaats een dolle boel van door hun beide support acts Bettie Serveert en Solomon Burke uit te nodigen voor het slotakkoord 'Hanginaround'. Diezelfde geheide meezinger fungeerde ook ditmaal als 'toe gangsnummer' (zij het even eerder) voor zowel de verse vrienden van Blof als voorpro gramma The Sheer. Vanwaar zoveel gastvrijheid? Het is zeker niet alleen een sympathieke geste van de grote jongens rich ting kleinere helden, maar ook een manier om het vervallen in routineklussen te voorkomen. In feite was er slechts een reden voor een nieuw concertbezoek aan ons land, dat in 2003 al veelvuldig werd platgespeeld: het verschijnen van het 'best of-album 'Films About Ghosts'. Maar als de Counting Crows iets wilden vermijden, dan was het wel een platte grootste hits show. Met als gevolg dat alles bepalende frontman Duritz (39) soms doorsloeg bij het anders dan anders willen zijn. Door te veel prietpraat te ventileren en ook nog langdurig achter het toetsenbord te soleren met het eergisteren geschreven 'On A Tuesdaynight in Amsterdam Long Ago'. Dergelijke goedkope opvulling deed zonder meer af breuk aan de op zich geslaagde pogingen om verplichte, maar suf gespeelde kost als 'Mr.Jo- nes' en 'Round Here' in opge friste varianten te presenteren. Wellicht kan het geen kwaad dat de zes andere Crows toch eens hun aanvoerder, die door alle succes van een introverte gekwelde geest is geëvolueerd tot een soort zingende markt koopman, tot de orde gaan roe pen. Naast Jakobsen en Co zal The Sheer vast terugkijken op een onvergetelijke avond, want het podiumdebuut van het Haar lemse popkwartet op mega-for- maat werd door de 8000 Crow- fans welwillend ontvangen. Universal en Mojo, die - best bijzonder - samen in deze band hebben geïnvesteerd, zullen opgelucht adem hebben ge haald. mei amsterdam/gpd - Zonder chef dirigent, maar vol goede moed en met veel ambities begint de Nederlandse Opera aan het sei zoen 2004-2005. Edo de Waart neemt over enkele maanden af scheid, zijn opvolger Ingo Metzmacher treedt officieel aan in september 2005. Maar laatst genoemde is al volop betrokken bij het wel en wee in het Am sterdamse Muziektheater, aldus Pierre Audi, artistiek directeur van de Nederlandse Opera. De Duitse dirigent debuteert in april 2005 als gast met een van het festival van Salzburg over genomen productie van 'Die tote Stadt' van Komgold, gere gisseerd door Willy Decker. Andere voor Nederland nieuwe producties zijn: 'Mefistofele' (Boito), 'Lucio Silla' (Mozart), 'La Norma' (Bellini, met de Am sterdamse lieveling Nelly Miri- cioiu in de titelrol), 'L'amour des trois oranges' (Prokofjev) en 'Rage d'amours' (Zuidam). Laatstgenoemde opera komt volgend jaar in samenwerking met het Holland Festival tot stand. Rob Zuidam schreef het werk voor het festival van Tang- lewood (VS), waar 'Rage d'amours' in augustus 2003 in première ging. In het door de componist geschreven libretto draait het om Johanna de Waanzinnige, die het grootste deel van haar leven treurde om rla -4i i de Schone. Reinbert dirigeert, Guy Cassie-N seert. tvo Na de opvoering van fick küre' in het huidigeooi wordt de reprise vaniop 'Ring des Nibelungeniag 2005 voortgezet en /or met 'Das Rheingold', 'ak( en 'Götterdammenqjse gaat hier om de veelav regie van Pierre Audi,» h( derom Hartmut Haeiaat dirigent, deze keer me derlands Philharmonyi kest voor de hele cyclu Naast het werk van 'Tea' van Tan Dun d® eigentijdse opera. Ookf D se van dit werk wonvil door de componist, oei voor het Residentii a; komt te staan. Een aten prise is Verdi's 'Rigoleten De Nederlandse Opee l met het oog op de lez kunstnota een ambiten leidsplan ingediend, vjfe der meer de wenselijkhg: voren wordt gebraen 'tweede seizoen' van i een half jaar te realiser*», voor zou men over er zaal moeten kunnen ken. De Nederlandsi gaat er vanuit, dat dit n - terne verbouwing biizij complex van het Muzie zou kunnen. ie! te; -ve Amsterdam - De Engelse zanger Seal was gisteren voor een eenmalig, uitverkocht concert in de Pepsi Stage in Amsterdam. De laatste keer dat Seal een concert gaf in Nederland was in 1991 in Carré. Kort ge leden verscheen zijn nieuwe, vierde album, 'Seal IV'. Foto: EPA Jubileumboek de 'Koninklr den haag - Uitgever Walburg Pers geeft ter gelegenheid^ j 200-jarig jubileum van de Koninklijke Schouwburg een^ over de geschiedenis van dit theater. Het boek is geschre^ Paul Korenhof en kreeg de titel 'De Koninklijke Schouwbitf 2004. Een kleine Haagse cultuurgeschiedenis'. De presen^ het boek heeft plaats op zondag 28 maart tijdens de da; schouwburg, vanzelfsprekend in de Koninklijke Schout Den Haag. f' us jö Boek van Annie M.G. Schmidt vanaf 17 november in de bioscoop door Karin van Leeuwen almere - De Torteltuin links, het kraanwagentje rechts en de zandkleurige Petteflet vallen di rect op als je de set van Pluk van de Petteflet oploopt. En je zou in de buurtsuper van me neer Pen bij het zien van de boodschappen zo je pin trek ken. Maar ja, die bestond nog niet in de tijd dat Annie M.G. Schmidt het kinderboek schreef. In de studio's van het NOB is onder leiding van artdirector Michel de Graaf hard gewerkt aan de decorstukken. „In acht weken hebben ruim veertig man aan dit decor gewerkt. Het is nog niet helemaal klaar, maar het schiet op." Volgens De Graaf is de studio in Almere perfect. „De Petteflet neemt nogal wat ruimte in beslag, ik moest dus de hoogte in kun nen." De Graaf vond het ontwerpen van het decor niet moeilijk; de tekeningen van de onlangs overleden Fiep Westendorp zorgden voor genoeg inspiratie. „Haar tekeningen bevatten zo veel liefde en charme. Ik hoop dan ook dat het decor die liefde en charme uitademt." De film Pluk van de Petteflet is vanaf 17 november te zien in meer dan honderd bioscopen. De producent Bos Bros en film distributeur Warner Bros heb ben inmiddels een traditie op gebouwd met succesvolle fami lieverfilmingen van het werk van Annie M.G. Schmidt zoals 'Abeltje', 'Minoes' en 'Ja Zuster, Nee Zuster'. Het vinden van acteurs voor de film gaf weinig problemen; ie dereen wilde wel meespelen in het verhaal. Wat wel moeite kostte, was het vinden van de perfecte Pluk. Regisseur Ben den haag/gpd - Popzanger George Michael trekt zich terug uit de muziekindustrie en gaat voortaan zijn liedjes gratis op internet aanbieden. De steen rijke artiest heeft aangekondigd dat hij nooit meer een regulier album zal maken dat te koop zal zijn in de winkel. Michael verklaarde woensdag voor de BBC radio dat hij het geld niet nodig heeft en dat hij het ster rendom verafschuwt. Zijn nieuwste cd 'Patience', die de ze maand verschijnt, is zijn laatste. Fans die in de toekomst nieu we liedjes van Michael willen downloaden wordt de moge lijkheid gegeven om online do naties te doen. De opbrengsten gaan naar goede doelen. „Door George Michael. Foto: EPA mijn muziek weg te geven en er werkelijk iets positiefs mee te doen, word ik hopelijk een ge lukkiger man", aldus Ki „Mijn talenten zijn dt pen jaren rijkelijk bel| kan nu zonder het g consument." De voormalige voon Wham! gaat er vanuit |I beslissing de druk \jn schouders haalt om „oiïi> veel jaren een serie 2 liedjes te maken. Dat IS] bijna kapot gemaakt."!] roem ineens zal vervlitO looft hij niet. „Maar als?' in de wereld van vanO het financiële circus tei»| zal je geen geld vel maar ook geen geld kw| En de media zullen l hun belangstelling v| verliezen. Ik trek me t« deze hele negatieve bu# De 9-jarige Janieck (rechts) speelt de hoofdrol van Pluk in 'Pluk van de Petteflet'. De tienjarige Suzanne speelt Aagje, het vriendinnetje van Pluk. Arjan Ederveen kruipt in de huid Meneer Pen en de langharige hippie Kluizelaar en actrice Hanneke Riemer speelt Mevrouw Helderder, de moeder van Aagje. Foto: ANP Sombogaart zag talloze potenti ële Pluks voorbijkomen. „We konden het juiste jongetje maar niet vinden. We zochten een kind dat stevig in zijn schoenen staat, niet te groot is, een jaar of acht is en - niet onbelangrijk - dat het lijkt op Pluk. Bovendien moet de hoofdrolspeler onder alle omstandigheden zichzelf zijn. Dat is belangrijk, omdat er nogal wat op zo'n jongetje af komt. En onze Pluk moest ac tiever zijn dan de Pluk uit het boek", vertelt Sombogaart. N^i een lange zoektocht en vijf honderd jongetjes later, werd de ideale Pluk gevonden. Vol gens de regisseur is het niet ver wonderlijk dat de negenjarige Janieck de hoofdrol gaat spelen. „Het kereltje heeft treffende overkomsten met de door Fiep Westendorp getekende Pluk: een guitig gezicht en rood, rommelig haar." De tienjarige Suzanne speelt Aagje, het vrien dinnetje van Pluk. Naast deze jeugdige sterren doen ook routiniers uit het filmvak mee. Arjan Ederveen vindt het geweldig dat hij mQg meespelen in de familiefilm. „Het is de droom van iedere ac teur om twee karakters in één film te spelen", vindt de acteur. Hij neemt de rol van super markteigenaar Meneer Pen en de rol van de langharige hippie Kluizelaar voor zijn rekening. Ook actrice Hanneke Riemer vindt het bijna een eer om mee te spelen. „Ik speel Mevrouw Helderder, de moeder van Aag je. En ik ben zelf een soort Me vrouw Helderder; ik heb ook drie 'stampertjes' van vijf, ne gen en elf jaar. En als ik boe? ben, vals word of uit mijn slof schiet dan herkennen mijn jon gens een Mevrouw Helderder in mij." Naast Ederveen en Riemer heb ben onder anderen Erik van Muiswinkel, Paul Hoes, Jack Wouter en Erica Terpstra een rol in de film. En wie de film in november gaat bekijken, zal veel stemmen van de poppen uit Pluk van de Petteflet her kennen: Karin Bloemen, Dolf Jansen, Owen Schumacher en Marc-Marie Huijbrechts spre ken momenteel hun teksten inte theater recensie Wijnand Zeilstra Voorstelling: 'studio life: Food Coma', door Ton Kas en Marcel Musters i.s.m. Re-magazine. Gezien:10/3 LAKtheater Leiden. Aldaar nog te zien: vanavond. Je loopt langs de slager, je ziet een stuk biefstuk liggen en je bedenkt dat die biefstuk een deel van jezelf kan worden. In dergelijke bewoordingen begint 'studio life: Food Coma' - een theaterproductie met een extre me fascinatie voor voedsel als thema. Lees op een etiket van een willekeurig potje met etens waar, welke stoffen zich daarin bevinden, en je weet niet, of je eigenlijk nog wel moet toehap pen. Trek die lijn consequent door totdat de omgang met voedsel verwordt tot maniakafcl experimenten. De hoofdpersoon in de theater productie 'Food Coma' vertelt over zijn eetpatroon dat bewust alle grenzen van fysieke prikke lingen wil verkennen. Hij be schrijft uitvoerig het verterings proces en alle bizarre pogingen om dat proces te beïnvloeden. Alle mogelijke diëten heeft hij daarbij uitgeprobeerd. Ook het braken komt uitgebreid aan de orde. Je moet als toeschouwer een sterke maag hebben, de verhalen zijn tamelijk beeldend van aard. De tekst is (in een Engelstalige versie) na te lezen in 'Re-Maga zine', een 'tijdschrift over één persoon' dat na afloop van de voorstelling wordt uitgereikt. Daarin staan ook veel geënsce neerde foto's van acteur Marcel Musters die - zelf gezegend met enkele kilootjes - dit personage speelt. Hij mompelt, smakt, steunt, boert, zucht en vertelt*! terwijl zijn zwijgende t$ Ier Ton Kas videocam# dient, de belichting ters regelmatig wijzigt! tergrondmuziek mixt. j daar lijkt het op, mi doet de theatertechnil echte werk. Marcel Musters (Mul goudentand) en Ton 1] DeWe) zijn acteurs dii het theatrale experima gaan. Aan hun vakmans integere bedoelingen I beslist niet te twijfelen:! serieus te nemen thé kers. De gekozen vorm i ditmaal dusdanig extri je bij het uiteindelijke I vraagtekens mag plaat een kwartier is de opzet duidelijk, de rest dien nog een uur uit te zittel dat dat nog iets toevo het concept - alle videi ties van Musters en beli effecten ten spijt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 18