Olijke Franse knipogen op Boekenb Einde cd-tijdperk in 'Schilderen is je verliezen in een fantasiewereld' Normen, waarden en de geit van Albee KUNST CULTUUR In Leiden en de regio bestaat grote belangstelling voor professionele- en amateuristische kunstbeoefening. Heilig Vuur volgt stad- en regiogenoten die musiceren, zingen, dansen, toneelspelen, fotograferen of op andere wijze actief zijn. Vandaag: Renée de Vries. Het zijn in elk geval schilderij en die opvallen, de doeken van Renée de Vries. Loop galerie 'De Engel van Hoogland aan de Nieuwstraat binnen en je ziet het meteen. De felle kleu ren spatten er vanaf. Heel in dringend, rood, geel, blauw, groen. Wat ook opvalt: op bij na al haar schilderijen is een vrouw te zien. Of meerdere vrouwen. Fraai aangekleed, of halfnaakt. Renée de Vries heeft die op merkingen al veel vaker ge hoord. „Men vraagt wel eens of ik lesbisch ben, omdat ik bijna alleen vrouwen schilder. Nou, dat ben ik niet. Het is iets uit mijn jeugd. Als kind was ik een echt poppenmeisje, ik speelde veel met poppen. Ik maakte zelf kleertjes en mooie draperieën, ik kleedde ze aan. De vrouwen die ik schilder ver kleed ik ook. Met bloemen, of ëen hoedje. Of ik kleed ze juist een beetje uit. Ik vind het ook leuk om mezelf te verkleden." „Vroeger keek ik vaak in een fotoboek 'Vrouwen van Parijs'. Ik ben ook een fan van de ver halen van Guy de Maupassant. Die sfeer vind je terug in som mige van mijn schilderijen. Maar zo werkt het niet altijd. Ik ■ben bijvoorbeeld ook een fan Van Picasso, maar dat betekent niet automatisch dat ik zijn werk probeer te kopiëren. Je moet komen met iets van je zelf. Ik heb in de loop der jaren een eigen stijl ontwikkeld." „Onder meer door die vrou wen, ja. Vrouwen zijn gewoon mooi om te schilderen. Punt uit! Ik laat me makkelijker gaan als ik vrouwen schilder. Dat doe ik uit mijn hoofd, ik ge bruik geen modellen. Bij man nen denk ik al gauw aan iets krachtigs, als ik schilder. Ik schilder ze af en toe wel, maar dan ontstaan er andere schil derijen. Glenn Gould bijvoor beeld, de grote pianist, zet ik meteen neer. Baf-baf-baf. Die is hoekiger dan de vrouwen die ik schilder." En dan de felle kleuren. Daar heeft ze ook een simpele ver klaring voor. „De kleuren zijn on-Hollands. Het zijn de kleu ren van warme landen, warme mensen. Ik zou het liefst weg willen vluchten uit dit klimaat. Mijn zus woont in Zuid-Afrika. Ik ben er nu zeven keer ge weest, heb er ook gereisd. Het is er echt beeldschoon. De kleuren zijn er zo anders. Ik denk dat het ook door het licht komt. Zo mooi! Maar dat bete kent niet dat ik altijd kies voor felle kleuren. Ik heb wel eens vrij somber geschilderd, qua kleur. Zoiets heeft ook met stemming te maken, met wat Renée de Vries: „Vrouwen zijn gewoon mooi om te schilderen. Punt uit! Ik laat me makkelijker gaan als ik vrouwen schilder. Foto: Dick Hogewoning je meemaakt. Ik had het toen wat moeilijker." „Zo ben ik ooit toegelaten tot de Rietveld Academie, maar ik ben er uiteindelijk nooit naar toegegaan. Ik was vaak ziek, had een rolstoel nodig. Nou, ik zag me zelf niet met een rol stoel tussen de Rietveld-jon gens. In plaats daarvan ben ik een schildercursus gaan vol gen bij een kunstschilder, Dirk Annokee. Na de tweede les haalde hij mij eruit. Hij vroeg me iets wat hij normaal nooit aan zijn cursisten vroeg: of ik bij hem in het atelier wilde ko men als leerling. Ik ben daar vijf jaar geweest. Ik heb het dus in de praktijk geleerd. Dat was leerling en meester, net zoals het vroeger ging. Ik heb veel van hem geleerd. Techniek, vrijheid, met materiaal om gaan... en durven schilderen. Hij is een buitengewoon opti mistisch, vrolijk mens en maakte toen grote, abstracte kleurrijke werken. Dat zal ook wel van invloed zijn geweest op mijn latere werk." „Over zijn invloed gesproken, ik schilder alleen met het pa letmes. Dat deed hij ook. Ik zou het niet meer anders kun nen. De verf komt anders op je doek. Levendiger, minder plat. Dat fascineert me. Schilderen heeft me sowieso altijd gefasci neerd. Ik was 22 toen ik bij An nokee kwam, maar daarvoor had ik al heel veel getekend en gefröbeld. Mijn oom is ook kunstschilder. Als klein meisje had ik al het idee: dat wil ik ook. Het mooie is dat je je er in kunt verliezen, je zit in je eigen fantasiewereld." Werk van Renée de Vries is te zien in galerie 'De Engel van Hoogland', aan de Nieuw straat 27 in Leiden. Voor meer informatie: 071- 5232283. Herman Joustra Sopraan te zwaar voor rol londen - The Royal Opera House heeft de Amerikaanse sopraan Deborah Voigt wegens haar omvang laten vallen voor de rol van Ariadne in de opera 'Ariadne auf Naxos' van Ri chard Strauss. Castingregisseur Peter Katona heeft bedacht dat Ariadne een elegante zwarte avondjurk moet dragen, in plaats van het gebruikelijke to ga-achtige gewaad. In plaats van Voigt zal nu de slankere, maar minder bekende Anne Schwanewilms de rol van Ari adne zingen. Deep Purple op Bospop weert - Deep Purple, Status Quo, Cheap Trick, Anthrax, Walter Trout, Wishbone Ash, Di-rect en Blof zijn de eerste grote namen van het jaarlijkse Bospop festival, dat dit jaar op 9 en 10 juli in Weert wordt ge houden. Bospop is een festival met een festivalcamping, een nachtcafé en een markt. Meer informatie: www.bospop.nl. Rubens-overzicht geopend in Lille lille - Het Palais des Beaux-Arts in de Franse stad Lille toont dit jaar maar liefst 160 werken van Peter Paul Rubens. De doeken van de Vlaamse barokschilder zijn bijeengebracht uit ver scheidene collecties, zoals die van de National Gallery in Lon den, het Museum of Art in Phi ladelphia, de Galleria degli Uffi- zi in Florence en het Louvre in Parijs. De expositie duurt tot en met 14 juni. Het evenement moet een van de hoogtepunten worden van de manifestatie Lil le 2004, Culturele Hoofdstad van Europa. Er zijn in de voor verkoop al 60.000 kaarten ver kocht. Zullen Ilse en Krezip het redden op internet? door Wijbrand Schaap theater recensie Dick van Teylingen Voorstelling: The goat of Wie is Sylvia? Tekst Edward Albee. Vertaling: Coot van Doesburgh. Spel: Linda van Dyck, Rik Launspach, Sjoerd Pleijsier en Marcel Osterop. Gezien: 6/3, IJmuiden. Nog te zien: vanavond in de Leidse Schouwburg. 'Who's afraid of Viginia Woolf?' zal veel top-vijf-lijstjes halen met de beste toneelstukken van de twintigste eeuw. Een nieuw stuk van Edward Albee is daar om een evenement. En hij mag de zeventig ruim zijn gepas seerd, het lukt hem weer zijn publiek tegen de haren in te strijken, voortijdig weg te laten lopen, stevig te laten discussië ren na afloop. In 2002 kreeg hij voor 'The goat, or Who is Syl via' in Amerika de Tony Award voor het beste nieuwe stuk. Het zit overzichtelijk in elkaar. De wereldberoemde architect Martin wordt geïnterviewd door zijn oude vriend Ron. Martin is erg afwezig. Uiteinde lijk vertelt hij Ron de reden: Martin heeft een affaire met een geit, inclusief de lichamelij ke consequenties. Ron is ge schokt en informeert per brief Stella, met wie Martin lang, ge lukkig en monogaam getrouwd is. Scène twee: Stella heeft de brief gelezen en trekt alle regis ters open. Uiteindelijk ver dwijnt ze woedend. Scène drie: Martin zit tussen en met de brokken en zijn homoseksuele zoon Paul helpt opruimen. In zijn wanhoop zoent Paul zijn vader hartstochtelijk. Ron komt opnieuw zeggen hoe pervers hij het allemaal vindt. Ook Stella komt terug. Albee schetst Martin als een in teger personage: hij heeft de zuiverheid ontmoet in de ogen van een geit. Is dat gekker dan communiceren met bomen en dolfijnen, of knuffelen met var kens? Op het platteland zoeken ontluikende halfvolwassenen hun gerief nogal eens bij die ren. Hoe moet je oordelen over een oprechte verliefdheid op een geit? Ron, een botte media- man, weet het wel: overspel is menselijker dan trouw, lekker rampetampen met een tijdelij ke hulpverloofde, haha, hij ziet het helemaal zitten, nou en of. Maar dit is moreel verwerpelijk, pervers zelfs. Stella heeft veel meer recht op haar woede, maar in haar verontwaardiging luistert ze ook niet. 'The goat' past helemaal in de lijn van Albee (en die van het absurde theater): onder het sui- kerglazuur van Amerikaanse droom is een hoop stront te vinden, en Albee mag daar graag in roeren. Zijn intellectu ele, overbewuste personages doen ook in een knallende ru zie nog aan zelfbeschouwing en complimenteren elkaar met sterke argumenten en metafo ren. Toneel spelen is een ande re manier om om te gaan met het menselijk tekort. Waar ligt de grens van het moreel en emotioneel verwerpelijke? Al bee laat de conclusie aan de kij ker en verkoopt zijn ongemak kelijke vraag met veel humor, zij het soms van de lach-of-ik- schiet-soort, en schuwt de sen timentaliteit niet. In de eerste Nederlandse versie van 'The goat' speelt Rik Laun spach een aardige, kwetsbare architect en Marcel Osterop een genuanceerde zoon. Sjoerd Pleijsier is een platte tv-bons waarvan je niet snapt dat hij Martins beste vriend is. De moeilijkste rol is voor Linda van Dyck. Zij moet heel veel tege lijk: wanhoop, tranen, humor, schreeuwen, woede, agressie, dierlijke grommen, hysterie, cy nisme, en nog zo het een en an der. Een beetje té veel. Amsterdam - De plotselinge dakloosheid van Ilse DeLange en Krezip is een symptoom van een veel grotere revolutie. Met de sluiting van het Benelux-filiaal van hun platenmaatschappij Warner Music is het einde van de muziekindustrie zoals wij die kennen voor het eerst duidelijk voelbaar geworden in Neder land. „Als je zelf verkoopt, heb je aan honderdduizend verkopen van een paar euro al een leuk jaarinkomen." Marco Borsato's nieuwe album verschijnt op 18 maart aan staande alleen op dvd, met mooie clips. Dvd's zijn nu nog te groot om snel te verspreiden via intemet-uitwisselingspro- gramma's als KaZaa. Zo denkt platenmaatschappij Universal illegalè kopieerders te slim af te zijn. Intussen wordt de gewone cd van hetzelfde album ver spreid via een telefoonbedrijf. Er bestaat dan ook een groot ri sico dat deze cd weer wel ille gaal verspreid zal gaan worden. Volgens sommigen zal dat ech ter geen probleem zijn: platen- verkopers verwachten dat het succes in het illegale circuit de verkoop van de dure dvd alleen maar zal stimuleren. Deze cd-intemet-dvd-construc- tie is aardig, maar platenmaat schappijen moeten weten dat dit niet meer dan een tijdelijke oplossing is. Ieder jaar halveren de bestandsgroottes van video bestanden en verdubbelen de transportsnelheden op internet, waardoor op termijn ook een dvd binnen no-time 'geript' en via een 'p2p'-programma als KaZaa verspreid is. Het einde van het cd-tijdperk, dat met 20 jaar alweer de helft duurde van het cassettetijdperk (40 jaar), is slechts een kwestie van tijd, zo als ook de dvd, super-audio cd, of de nieuwste blue ray super dvd het uiteindelijk zal afleggen tegen het gemak van internet en vaste geluidsdragers als de harde schijf van Apple's iPod of de usb-chip van Creative's Mu- Vo, om maar eens een paar voorbeelden van de nieuwe techniek te noemen. Het einde van de traditionele, losse geluidsdrager als handels product betekent een revolutie voor de muziekindustrie. Mu ziek - en op termijn ook film - gaan een volledig digitale toe komst tegemoet en steeds meer bedrijven bedenken op dit mo ment al methodes om van die Schrijver Cees Nooteboom in gesprek met Hans van Mierlo en Connie Palmen. Foto: ANP/Marcel Antonisse door Francoise Ledeboer Amsterdam - Dat Nederland massaal Franse schrijvers leest, nou nee. De Franse cultuur had zich gisteravond voor het begin van het Boe kenbal dan ook geen mooiere publiciteitsstunt kunnen wensen. Voor de Stadsschouwburg in Amsterdam maakten Solexen en Lelijke Eend jes puffend en tuffend gezellig rumoerig recla me voor 'Gare de Nord - Ontmoetingen met Frankrijk', tot en met 20 maart het thema van de Boekenweek 2004. Maar eerst was er de jaarlijkse ontmoeting van literair Nederland zelf. Dit keer in een décor - hoe kon het ook an ders - met veel olijke Franse knipogen. Onder de zeshonderd officiële genodigden van 'Le Bal Tricolore' was in meerdere op zichten een prominente rol weggelegd voor Thomas Rosenboom. De auteur van het Boe kenweekgeschenk werd in het gezelschap van andere schrijvers uit de stal van zijn uitgeverij Querido bij de schouwburg afgeleverd in een Deux Chevaux. Directeur Henk Kraima van de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) heette Rosenboom in de hal welkom tussen met Franse vlagge tjes opgesierde rozenboompjes met op de achtergrond een fraaie foto van de Eiffelto- ren. En ook in 'La Faim Fameuse', de brasse rie waar de gasten zich tegoed konden doen aan slakken, oesters en andere Franse heer lijkheden, kon Rosenboom zich gestreeld voelen: de wijnen werden daar gepresenteerd onder de noemer '1' Arbre des Roses'. De entrée van de gasten werd zoals gebruike lijk op straat bekeken door een aantal nieuwsgierigen dat zich amuseerde met na men raden. Naar alle waarschijnlijkheid zel den geraden: de Franse ambassadeur in Ne derland A. Gazeau-Secret, de Nederlandse ambassadeur in Frankrijk C. Kroner en de Franse auteurs A. Maalouf, J.P. Toussaint en Tahar Ben Jelloun die tijdens de Boekenweek door ons land zal toeren. Wie weet al wél ge raden: staatssecretaris Medy van der Laan van cultuur. En door de Amsterdammers zé ker: hun immer flamboyant ogende cultuur wethouder Hannah Belliot. Adriaan van Dis, auteur van het Boekenweek essay, was er ook en als televisiepersoonlijk heid natuurlijk een makkie om te herkennen. De score van andere min of meer Bekende Nederlanders die ook een boek of boeken op hun naam hebben staan, liep met gasten als Philip Freriks, Freek de Jonge, Youp van 't Hek, Huub van der Lubbe, Henk Spaan, Her man Koch, Daphne Deckers en Jan Mulder gauw hoog op. Dat Harry Mulisch, Simon Vinkenoog en A.F.Th. van der Heijden er ook waren, verraste niemand, die zijn er nu een maal altijd. En Heieen van Royen was er ook, na haar ontboezemingen over Rob Oudkerk weliswaar Parool-columnist af, maar - ere wie toekomt - in de eerste plaats bestsellerauteur. Wie zijn ogen goed de kost gaf kon echter ook P.C. Hooftprijs-winnaar Cees Nooteboom, diens kompanen Rudy Kousbroek, Maarten 't Hart, Carl Friedman, Mensje van Keulen, Ni- colaas Matsier, Marga Minco en Judith Herz- berg en tal van andere minder mediagenieke auteurs de schouwburg zien binnenkomen. En als grote verassing: Hella Haasse, ver in de tachtig en Grande Dame van de Nederlandse literatuur. De gasten - na de varieté-achtige opening on der leiding van Erik van Muiswinkels alter ego Henk van Zon kwamen er nog zo'n achthon derd bij - belandden in de hal over een groe ne loper eerst in een sfeer van Franse gran deur. De rest van het décor, traditiegetrouw ontworpen door Joep Mutsaers en Leontine Franssen, was van een aardser allooi. In het linkertrappenhuis hingen dikke naakte vrou wen van piepschuim, vrij naar Nikki de Saint Phalle, in het rechter waren banieren in de kleuren van de Franse vlag opgesierd met zwarte en rode behaatjes, veren en lange zwarte handschoenen. Uitrusten kon in bou doirs met mierzoete roze veren krukjes, te be treden door een gang die met pikante kou senbanden was versierd. Tot de zeden en gewoonten van het Boeken bal behoort elk jaar het slopen van het décor. Letterlijk voor het grijpen stonden dit keer op een richel naar de tweede wijn met speciale etiketten als en Texel' (ter ere van Jan Wolkers) naire' (Chateau de Reve), (voor Flella Haasse) en 'Chateau (voor iedereen). De CPNB stelde het etiket echter niet de trillende handen, penisnijd, writers block die het opdrinken veroorzaken. Voor een aantal aanwezigen op bal moet de kater zaterdag hoe verdreven: dan rijdt de Thalys uur 's ochtends vanuit Amsterdam foort, Deventer, Nijmegen en Den rondje Nederland met aan boord nen, die onder meer Nelleke Philip Freriks, Ilja Leonard Leeuw en Elly de Waard over hun Frankrijk interviewt. Daarnaast Freriks en Youp van 't Hek elkaar tieme Gare du Nord-boek. Op de gen varieté-acts voor een Frans meer informatie: Ilse DeLange: dakloos. Publiciteitsfoto: GPD Thomas Rosenboom, schrijver van het Boekenweekgeschenk, arriveert met zijn De schrijvers Harry Mulisch, Cees Nooteboom en Hella Haasse tijdens het partner bij de Stadsschouwburg. Foto: ANP/Marcel Antonisse Foto: ANP/Marcel Antonisse digitale toekomst rijk te wor den. In Amerika is computer bouwer Apple begonnen met iTunes, een betaalde muzieks- ervice voor de razendpopulaire muziekspeler iPod. In Engeland heeft Virgin een eigen betaalde downloadservice, en inmiddels zijn zelfs giganten als Coca Cola (via Microsoft) en Pepsi (via Ap ple) op het toneel verschenen. Nederland kent sinds oktober vorig jaar de downlaod- en webcast-site Yeahronimo, waar liefhebbers voor 1,20 euro een nummer van hun favoriete ar tiest kunnen downloaden. Als het nu nog een beetje wil vlot ten met de ontwikkeling van gebruikersvriendelijke anti- kraak-routines is de legale en commerciële verspreiding van muziek via internet geregeld. Maar hoe zit het met de arties ten? Volgens Paul Brinks, direc teur van The Entertainment Group, zal het wegvallen van de traditionele drager voor muziek alleen maar nieuwe kansen bie den voor artiesten. In een inter view in het blad Muziek en Beeld verklaarde hij dat voor een artiest als Marco Borsato de cd nu al onbelangrijk is: „Mar co heeft een potentieel aantal fans van twee a tweeëneenhalf miljoen. De cd is echter aan het eind van zijn levenscyclus. Daardoor wordt er veel minder verkocht dan het potentieel en ontstaat er een vacuüm." Vol gens deze marketinggoeroe gaat het bij sterren van het for maat Borsato meer om het scheppen van naamsbekend heid en het koppelen van de ster aan een ander A-merk: „In de toekomst moet het geld ver diend worden uit het artiest traffic len in de samenwerking merken die belang die traffic en dus daarin te investeren, zien dat de merken- en dustrie wegvalt." j Volgens Aldo Perottië kleine onafhankelijk^ Konkurrent is een dergi nario ook realistisch fc DeLange en Krezip, de die nu even geen pla! schappij meer hebbel net biedt voor zulke kl> ren alleen maar meer 1 heden", zegt hij. „Ik 1) dat ze zelf wat meer d( uit de mouwen moei* steken. Zélf contact zoïi grote bedrijven als Co&e Pepsi, en dan zorgen L zaak in eigen hand hou zelf verkoopt heb je derdduizend verkopei paar euro al een leuk men binnen, toch?" Angst voor het verdwij de cd of dvd als gelul' heeft hij overigens nie\ sen hebben toch graag? baars in handen. Je zifr steeds meer groepen L het cd-doosje ook s moois maken. Dat zJl maar sterker worden."' drijf, dat naast cd's steeds vinyl-langspi verkoopt, ziet de toekC ook zonnig tegemoet: f tenmaatschappijen I echter wel oppassen, vj het massagoed, waar z? delen, is internet wel een bedreiging."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 16