Co Westerik, 80 jaar verslaggever van het levé KUNST Altijd in touw en lichtelijk chaotisch dinsdag 9 MAART 2OO4" P 'Tekeningen en aquarellen' in Museum Boijmans Van Beuningen b door Peter Ouwerkerk Rotterdam - Tweeduizend teke ningen en aquarellen heeft Co Westerik gemaakt; het tienvou dige van zijn oeuvre aan schilde rijen. Het is nu eenmaal simpeler spontaan te registreren dan zorgvuldig te plannen. Tekenen kun je uit de losse hand, schilde ren is een moeizaam proces. Op 2 maart werd hij 80, de meester van het breekbare alledaagse. Ter gelegenheid van dat kroon jaar is er onder andere een over zicht van zijn 'Tekeningen en aquarellen' in Museum Boijmans Van Beuningen. Schilderen is eigenlijk 'een stuntelig etteren'. „Het pot loodje, daar begint alles mee", doceert de leraar in hem. Dat aftasten, dat registreren van dingetjes - dat blijft het meest directe. Ook met zijn schilderij en. Althans in zijn manier van werken. Karei Appel, dat is na tuurlijk een ander verhaal, diens schilderen komt recht streeks uit de spieren. Maar Westerik is vooral: potloodje, beetje aquarelverf, pennetje, krijtje. En luchtig dansen de lij nen, hoe zwaar soms ook de thematiek. Co Westerik noemt zijn teke ningen kamermuziek en zijn schilderijen symfonieën. Want daar kun je niet van zeggen: weg ermee. Dat is een heel an dere benadering. Daar staat het potloodje ook aan de basis, maar daar werkt hij bijna archi tectonisch. Wetend dat het lang, heel lang kan duren. De volgende dag opnieuw ertegen aan, hier wat bijschuren, daar wat wegnemen, en maar blijven uitbouwen tot de voorstelling begint te lijken op wat je hebt beoogd. Het is het voortdurende ge vecht van de geest met de tech niek. „Het idee in je kop is zui ver. Dat is nog onaangeraakt, nog onbesmet. Maar zodra het je kop verlaat, verliest het zijn perfectie. Komen er handelin gen aan te pas, die het idee gaan vervuilen, die de perfectie terugbrengen van honderd naar zestig, zeventig procent. Omdat er zoveel kan gebeuren. Je komt maar niet to the point, je moet als het ware maar concessies blijven doen." Hij weet niet of de vergelijking tussen een schilder en een schrijver van romans en tussen tekenaar/aquarellist en een elke brief van Van Gogh; waard. Dat vindt hij ooijl geweldige man. Maar at cent die status niet zouf zijn die brieven ineens veel geringer important „Och, dat moet de tijd doen." 1 In eigen land waardering nauwelijks daarbuiten. I5 er een verklaring voor: <P fectionist en de aard vai1 beestje. „Mijn tekening? aquarellen mogen er zijf1 als schilder heb ik eigen'' maar een heel klein oeu* maak drie, vier schilder? jaar. En daar is geen eni!1 te buitenlandse galerie? teresseerd. Die willen d? schilderijen per jaar var? die heb ik niet. Daar zou aan moeten denken! Du antwoord: ik heb een teï productie om door te bi Door te breken... mooi| dat eigenlijk." Co Westerik is herkend duizenden. Herkenbaar^ zijn techniek en themaf Nooit commentariëren? een spectaculaire afwijffi naar links of naar rechts11 andere perioden, tijdloc' kon in 2000 zijn gemaal' omgekeerd. Dat is hem' eens verweten, zegt hij,P ach... moet hij daar me? Waar het hem alleen m:( gaat, is dit: de verwond? van Co Westerik over al'1 tuaties, door de jaren he heeft hij het duidelijk S3 vat, eigenlijk. Ook al is 1> vindt hij, soms maar 70l cent. Want de geest blijl merkwaardig besturing? teem. Co Westerik slaagt daagse een voltage ven dat je raakt. Reikt tc spanning, levensgeva; er niet dood van, maarl wel een enorme krachtl „Voltage... Mooi! Kijk oude meesters, hier in mans - vier, vijf, zes eei oud. Als je er dan vooi dan voel je: ppi kloppend hart, a battel ways." Hij had een leraar op de! mie in zijn geboortest; Haag, die schilderde ze Maar die zei hem op ei stop, ik trek het niet me kan de verantwoording! meer aan. Hij ging er ging aan het hele ma: ten onder. Co Westerik. Tekening! aquarellen. Te zien: t/n Museum Boijmans vai' ningen, Rotterdam. Architectuurinstituut toont baanbrekende bouwkunst van Rem Koolhaas door Yvonne Keunen Rotterdam - De nieuwe Neder landse ambassade in Berlijn werd vorige week officieel ge opend door koningin Beatrix. Re den voor het Nederlands Archi tectuurinstituut (NAi), de Kunst hal en het Staatliche Museen Berlin om een overzichtsten toonstelling te wijden aan de ar chitect van de al bekroonde kan selarij: Rem Koolhaas. Afgelopen maanden was de rei zende expositie met recent werk als eerste te zien in de Duitse hoofdstad, eind deze maand is de Rotterdamse Kunsthal aan de beurt. Maar eerst licht het NAi voor de ten toonstelling START het eigen archief met het vroege werk van [Koolhaas en zijn bureau Office for Metropolitan Architecture (OMA). Bij binnenkomst in Zaal 1 stuit de bezoeker direct op een uit latten opgebouwd berghok waar je dwars doorheen kunt kijken. Vroeger zag je zulke bouwsels nog wel eens in een hoek van de supermarkt, volge stouwd met lege dozen. Ook in het NAi staan er dozen in. Acht entwintig in totaal. Niet leeg, maar boordevol. Ze komen van de zolder van het Office for Metropolitan Archi tecture (OMA) in Rotterdam en bevatten 'vuil' archief van Rem Koolhaas en zijn medewerkers. De verhuisdozen werden pas op het laatste moment naar het Museumpark gebracht. Maar daar maakt het NAi geen pro bleem van: de stukken worden tijdens de expositie 'live' gear chiveerd. De met stift volgeschreven do zen met nog niet bekeken ma teriaal staan symbool voor de werkwijze van Rem Koolhaas en zijn medewerkers: altijd in touw en lichtelijk chaotisch. Dat vormt een groot contrast met de zeer nauwgezette werk wijze van het NAi, dat in het be zit is van zo'n 30.000 schetsen en tekeningen en 28 maquettes van in totaal 44 projecten van Koolhaas uit de periode 1978- 1995. Tijdens het open depot laat het NAi niet alleen zien welk materiaal van OMA het in huis heeft, maar ook hoe het wordt behandeld. De tentoonstelling is deels op gebouwd uit vurenhouten kas ten die zijn aangepast aan het formaat van de mappen en do zen met archiefmateriaal van Koolhaas. Het publiek kan de inhoud in principe alleen door geel plexiglas zien, terwijl de medewerkers van het NAi aan de open kant van de kast met het materiaal werken. Niettemin hoeven de bezoekers het niet alleen te doen met schetsen die veilig achter glas zijn opgeborgen en schaalmo dellen waar hekjes omheen staan. In een speciaal ontwor pen database wordt volledig in zicht geboden in het archief van Koolhaas en kan de bezoe ker zelf op zoek gaan naar bij zondere tekeningen. Maar het publiek mag ook zelf in map pen snuffelen, al gaat daar wel een zorgvuldige procedure aan vooraf. „Eerst moet een formu lier worden ingevuld met alle benodigde gegevens, daarna kun je bladeren met hand schoenen aan. Het NAi bezit in totaal vijfhon derd archieven van architecten en genootschappen. Dat van Rem Koolhaas is een van de topstukken. „Dat behoort tot onze toptien", zegt Vlassen- rood. „Koolhaas is een van de belangrijkste architecten van dit moment. Zowel in Neder land als mondiaal gezien. Hij weet de discussie over architec tuur op scherp te zetten, zijn ideeën slaan in als een bom." Toch is er ook een tijd geweest dat het Koolhaas minder voor de wind ging. Weliswaar werd de zoon van schrijver Anton Koolhaas in zijn beginperiode in één klap bekend vanwege zijn theorieën in 'Delirious New York' en in de kilo's wegende 'bijbel' S,M,L,XL, de gebpuwen die hij ontwierp werden vaker niet dan wel gebouwd. Dat gold vooral voor Nederland. Kool haas was hier een graag geziene architect bij prijsvragen, maar winnen deed hij meestal niet. Bekende voorbeelden daarvan, zoals de uitbreiding van het Tweede Kamer-gebouw in Den Haag en een opvallende rij to rens aan de Boompjes in Rot terdam, zijn te zien als maquet te in het NAi. „Ze dateren uit een voor Koolhaas zwarte pe riode. Maar die is voorbij", zegt Vlassenrood. „Het blijft dit jaar niet bij de opening van de am bassade in Berlijn. Nog twee andere gebouwen van Koolhaas worden geopend: het concert gebouw van Porto en de biblio theek in Seattle." En als alles volgens planning verloopt wordt dit jaar de eerste paal ge slagen voor het enorme ge bouw 'De Rotterdam' op de Kop van Zuid. „Met 'START' drukken we uit hoe belangrijk we Koolhaas vin den", zegt Vlassenrood. „Leuke bijkomstigheid is dat het open depot een beeld geeft van hoe gebouwen van Koolhaas tot stand komen. Het NAi heeft er namelijk een gewoonte van ge maakt om werkelijk alles te ver zamelen dat met het ontwerp proces te maken heeft: van faxen en bestektekeningen tot aan maquettes en 'artwork'; de mooie tekeningen die vaak voor de verkoop worden gemaakt." „Door zoveel te verzamelen kun je goed analyseren hoe een gebouw tot stand is gekomen, wie een belangrijke rol heeft ge speeld en welke wijzigingen zijn aangebracht", zegt Vlassen rood. Wat haar bij Koolhaas' werkwijze opvalt, is het onein dige aantal faxen dat hij tijdens een ontwerpproces verzendt. „Koolhaas is iemand die vaak afwezig is. Dus als zijn mede werkers ideeën uitwerken, moeten die naar Koolhaas wor den gefaxt, waar ook ter wereld. Hij voorziet ze vervolgens van commentaar en faxt ze weer te rug. En dat gaat zo maar door, over de kleinste details. We hebben bergen met faxen. OMA is een bureau waar het licht nooit uitgaat. Aan een gebouw gaan honderden vormstudies vooraf." Dat het NAi niet zelf de grotere tentoonstelling 'CONTENT' over Koolhaas kan laten zien, vindt Vlassenrood jammer. „Maar Koolhaas wilde graag naar de Kunsthal. Dat is na tuurlijk het gebouw dat hij ont wierp. Daar heb ik wel begrip voor." Voordeel is wel dat de curator nu de vrije hand had in de in richting van de tentoonstelling. „Want voor 'CONTENT' werd de vormgeving uiteraard ge daan door OMA. Daar komt bij dat onze expositie ook interes sant is voor mensen die niet di rect fan zijn van Koolhaas, want wij laten ook zien hoe we archi veren." 'START', de Rem Koolhaas- OMA Collectie 1978-1995. Te zien: t/m 31 mei n het Neder lands Aarchitectuurinstituut, Museumpark, Rotterdam. 'CONTENT', gebouwen, pro jecten en concepten van OMA en AMO sinds 1996, van 27 maart t/m 29 augustus in de Kunsthal, Museumpark, Rot terdam. Co Westerik in Museum Boijmans Van Beuningen waar een overzicht is te zien van zijn tekeningen en aquarellen: „Het potloodje, daar begint alles mee." Foto: WFA/Frank van Rossum schrijver van korte verhalen echt opgaat „Maar er zit wel iets in. Voor een roman moet je veel meer snuffelen, veel meer dingen aandragen, veel meer met een plot werken, veel meer denken hoe de volgorde moet zijn." Er is - in sommige kringen - meer achting voor romans dan voor korte verhalen. Tegen de verhalenschrijver: ga nou maar eens echt aan het werk. Voor een tekening/aquarel doe je minder moeite, ben je veel sneller klaar, benader je de 75 procent van de perfectie snel ler. Westerik kan het niet ont kennen. „De kans op vervuiling van het idee is bij een tekening veel minder aanwezig. Er zitten geen uren van zweet en gelazer tussen. Je blijft er ook af als het klaar is. Je zit er hooguit nog een tweede dag aan te pielen, maar daarna: schluss. Toch kun je je op die manier ook door je eigen werk laten verneuken: je dacht dat het goed is, maar achteraf is het helemaal niet zo goed." Hij heeft in al zijn werk zo zijn verliesposten. „Je redt het niet met wat je in je kop hebt. Het moet ook nog uit je handen komen." Maar, sus send: „Ik haal ook wel eens tachtig procent, hoor..." Eerst was er het schilderijen- boek, daarna de verzamelde zelfportretten, vervolgens de samenwerking met onder an deren Rutger Kopland aan 'Ik wil Bet niet zien maar het moet' (boekje met schilderijen en ge dichten, plus een dvd met film en alle schilderijen) en nu dus de catalogus/cd-rom met de te keningen en aquarellen. Maar, wat dacht hij van al die notities? Dagelijks gemaakt vanuit zijn atelier aan het Rot terdamse Eendrachtsplein. In een gekalligrafeerd handschrift, dat jaloers en razend nieuws gierig maakt. Hij wuift het weg. „Och, dat is voornamelijk pri vé..." Hij noemt het zijn log boeken. Werkboeken, met aan tekeningen van hoe hij bepaal de schilderijen heeft opgezet, keuzes heeft gemaakt, verven, kwasten, technieken heeft ge bruikt. „Maar ook dat ik weer eens pijn in mijn kop had, of een lege dag, en mijn hond een keer extra lang heb uitgelaten." Moet dat dan niet gepubliceerd om het beeld van Co Westerik te vervolmaken? De tachtiger, die ooit toneelspeler wilde wor den. Die halfjaarlijks om-en-om in Rotterdam en Frankrijk werkt en leeft. Die als grote stads mens ook een obsessie heeft voor de natuur, die in het gras de haren van de aardkloot voelt. Die net als onze prinses de warmte van bomen ervaart. Wiens 'Snijden aan gras' ooit uit de NS-coupés werd verwij derd omdat een deel der mens heid de bebloede vinger te con fronterend vond. Die zich al de cennia tot de bestgeprijsde beeldend kunstenaars van Ne derland mag rekenen? Dat logboek - mocht hij ooit beroemd worden, dan is het wel aardig natuurlijk. Immers,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 20