Geldkraan dicht voor filmsector KUNST CULTUUR Uitgeven in eigen beheer steeds populairder Cancan dansend de Boekenweek in n Meesterstuk van Daniël Wayenberg 'Hadassa' komt niet tot leven Turk-Duitse actrice met dood bedreigd wegens pornoverleden Mimosa krans voor David Dee. Foto: AP ice Frances overleden seles - De Hollywood-ac- lances Dee, in de jaren 40 de tegenspeelster van lurs als Maurice Cheva- ary Cooper, is zaterdag ralk in de staat Connec- rleden. Volgens haar iwas ze 94, volgens ande nen 96. Dee werd in jroemd als tegenspeel- Ni Chevalier in 'The Play- >aris', een van de eerste s in het tijdperk van na 'ende film. Een jaar later de de brunette in 'An an Tragedy'. Later speel - ider meer in 'Little Wo- amen met Katharine In 1953 maakte ze tste film. sterwerken I bezocht dam - Het Rijksmuseum erdam heeft al 100.000 ;rs mogen verwelkomen tentoonstelling 'De rwerken'. De tentoon- opende op 20 decem- 1 (topstukken van het 1-iiseum hangen voor een van 4,5 jaar in de Phi- ir [gel. In die tijd wordt het rejïbouw ingrijpend ver- ir(j Onder de titel De rwerken is een selectie ihonderd werken sa- 12 leid die het verhaal van w(pndse Gouden Eeuw r J1" ian Rushdie voorzitter iebx - Salman Rushdie is nsid tot voorzitter van de eeaanse tak van de schrij- anisatie PEN. Rushdie jlf veel steun van PEN ^jzat ondergedoken we- t doodvonnis dat de ayatollah Rudollah mi over hem had uitge- i naar aanleiding van tan 'De Duivelsverzen'. n zijn eigen woorden eschiedenis" is, vindt wi het tijd om iets terug te aalor PEN. De 56-jarige red zei als voorzitter twee sleïe hebben: meer jonge- ïkftrekken en misstanden d. irenigde Staten aan de ft ellen. Volgens Rushdie is mfeid van meningsuiting vf aanslagen van 11 sep- viin het gedrang en wor- gfclims en mensen uit onlanden gediscrimineerd. muziek recensie Lidy van der Spek Concert: Daniël Wayenberg. piano. Gezien: 7/3, Palace Hotel, Noordwijkaan Een klavierleeuw van de oude stempel ten voeten uit, Daniël Wayenberg. Door zijn oude vriend, de violist Theo Olof ver leid om het slotconcert te ver zorgen van de Stichting Klamu- ze, Klassieke Muziek aan Zee. Wayenberg is nog steeds de ou de: energiek, vol spirit en vooral een gedreven musicus. Er kleeft maar één minpuntje aan zijn optreden. Op het zeer uiteenlo pende programma staat een groot aantal pianowerken, en overdaad kan nu eenmaal scha den. Dat iets overdadige heeft ook te maken met zijn bevlo gen, hartstochtelijke spel. Way enberg laat je niet los, geeft geen gelegenheid ook maar eventjes onderuit te zakken; dat is overigens ook een pluspunt. Met twee Rhapsodieën (opus 79) van Brahms gooit Wayen berg meteen de beuk erin. Hoe wel hij de streng opgebouwde vorm niet overschrijdt, diept hij die vorm wel uit tot op het bot, de Hongaarse zigeunerziel blootleggend. De contrasten tussen tere motiefjes en don kergloeiende robuuste harmo nieën doseert Wayenberg meesterlijk. Spannender, interessanter nog is de Sonate in F (Appassionata) van L. van Beethoven. Als een verlengstuk aan zijn eigen per soonlijkheid tracht Wayenberg te doorgronden wat er omging in Beethovens innerlijk. Zéér geraffineerd weet hij het tweede overdonderende thema in een oogwenk terug te draaien naar het eerste vlinderlichte thema dat qua melodie sprekend op het tweede lijkt, maar complex er is getoonzet en een totaal an dere sfeer oproept. Het middendeel houdt Wayen berg ingetogen, bijna pastoraal, niettemin strak in de maat zon der noemenswaardig pedaalge- bruik. Omdat er veel meer snel le nootjes in het derde deel zijn verwerkt, lijkt het of dit stuk een veel sneller tempo heeft. Vol hartstocht draaft de melodie bijkans voor zichzelf uit, om woeld door vitale omspelingen en sprankelend passagewerk. Wayenberg levert hier een meesterstuk. Het verhalend karakter van de Ballades van Chopin buit Way enberg wel uit, maar ook hier gebruikt hij weinig pedaal. De zeer intiem gespeelde eerste helft van de 2e Ballade in F zet hij plotsklaps om in een we reldomvattend 'subito' (uitbar sting), om dat gaandeweg als de Noordzee bij eb weer terug te trekken. De uitsmijter van het concert is de Spaanse componist Albéniz met vier dansen uit de Suite Iberia. ImuÉteies uit Granada, Ronda, Alndfftta en Sevilla. In ijzeren ritmes, met veel aplomb, maar af en toe ook een beetje slordig, leeft Wayenberg zich uit als een flamenco dan ser. Bijzonder fraai wordt de sfeer in de gloeihitte van haven stad Almeria getekend. Wayen berg neemt je mee loom deinend op een vissersbootje, dat door de zee eindeloos wordt gewiegd. Even door een bries heen en weer gekwakt, en weer tot rust gekomen. Door fluisterzacht op te stijgen naar het hoogste register gaat het bootje bijkans zweven langs een trap naar de hemel. Intens mooi gespeeld. Talent verloochent zich niet, en oud betekent zeker niet uitge blust! ffa; jeugdtheater recensie Paulien Koopmans Voorstelling: 'Hadassa, stem van Perzië'. Door John de Winter. Spel: John de Winter. Gezien: 7/3, LAKtheater, Leiden, 'Hadassa, stem van Perzië' lijkt alles in huis lijkt te heb ben om een geslaagde voor stelling te worden. Een ver haal over list en bedrog. De liefde tussen het haremmeis je Hadassa en de Perzische koning. Een spannend plot waarbij een schurk de ko ning van zijn troon wil sto ten. Dit alles gespeeld door één acteur. Met poppen, maskers en een breed reper toire aan stemmen steekt John de Winter het oude bij belverhaal in een gloed nieuw jasje. De voorstelling begint met de geheimzinnige woorden: 'Alles blijft verborgen'. De hofkleermaker Hegai doelt op zijn eigen werkzaamhe den. Met kleding verbergt hij: vetrollen, speknekken en hangende billen. Maar tege lijk verwijst hij naar het sno de plan van de eerste minis ter om de koning onopval lend te laten vermoorden. Aan het eind van de voor stelling keren deze woorden nog een keer terug. Zo'n cyclische vorm geeft een gevoel van eeuwigheids waarde: alles eindigt zoals het is begonnen. Ook de mij meringen van Hadassa en de koning onder de sterrenhe mel suggereren een diepere boodschap. Hadassa zegt: 'onder de sterren ben je nooit alleen. Ze waken over ons als een koning over zijn volk'. Ondanks dat alle elementen kloppen, wil 'Hadassa, stem van Perzië' niet echt tot le ven komen. Het verhaal loopt traag en de teksten zijn niet scherp genoeg. Ze klin ken gekunsteld en zijn soms net iets té grappig. Zo wordt er regelmatig flink op los ge scholden: 'darmkwaal', 'speklap' of 'eikel'. Een an dere keer zijn ze de dialogen weer min of meer filosofisch of romantisch van aard. Wat moet je nu met een ontboe zeming van Hadassa tegen de koning als: 'Ik weet, je moet zijn wat je bent?' Dat maakt dat je bij deze voor stelling maar steeds niet weet of je nu vlees of vis krijgt voorgeschoteld. 6si Nederland zit boordevol schrijvers in spe, alleen de boekwinkel zullen ze nooit bereiken p( amsterdam/anp - In de Am sterdamse Stadsschouwburg wordt vanavond weer het Boe kenbal gehouden. Het festijn is de traditionele aftrap van de Boekenweek. 'Gare du Nord - Ontmoetingen met Frankrijk' is het thema van de 69ste editie van de promo- tiedagen van het boek. De ope ning bestaat dan ook uit een Frans-getint variétéprogramma, inclusief cancandanseressen. In deze Boekenweek toeren vijf tien Franse auteurs door het land. Vier hebben zich aange meld voor het zeshonderd gas ten tellende Boekenbal: Amin Maalouf, J.M.G. Ie Clezio, Tahar ben Jelloun en Jean-Philippe Toussaint. Ook een groot aantal Nederlandse auteurs heeft de uitnodiging aanvaard, onder wie Thomas Rosenboom, schrijver van het Boekenweek geschenk, en de in Parijs wo nende Adriaan van Dis, auteur van het Boekenweekessay. On der de vele bekende Nederland se auteurs zijn onder anderen de cracks Harry Mulisch en Hella Haasse, beiden in de voorbije jaren al voorzien van hoge Franse onderscheidingen. Met name Haasse is bij de Fransen bijzonder geliefd. De Boekenweek heeft elke dag een ander thema. Morgen is dat de Franse Revolutie, donderdag de filosofie, vrijdag stripalbums ('van Asterix tot Proust'), zater dag poëzie en chansons, zon dag het Pantheon met zijn daarin bijgezette 'onsterfelij- ken', maandag 15 maart de Franse film, dinsdag 16 maart 'de encyclopedisten', woensdag 17 maart de Franse keuken, donderdag 18 maart 'Als God in Frankrijk', vrijdag 19 maart de Franse schilderkunst en zater dag 20 maart als spetterende af sluiter Franse wijn. De Fransen worden steeds en thousiaster over de Nederland se literatuur, zo bleek vorig jaar al tijdens de Franse boeken beurs Salon du Livre. In 1991 werden nog vijftien oorspron kelijk Nederlandse titels in het Frans vertaald, in 2002 waren het er veertig. Voor en tijdens de Salon du Livre waren het er al zeventig. im e d Knol :en quiiG - Nu de Boekenweek Jtebint, puilen de boekhan- Nns land de komende tijd r galloze nieuwe en oude Tep. Eén boek ontbreekt i toet boek dat in eigen be- d ffitgegeven. Toch neemt ^jal daarvan sinds de digi- tlutie enorm toe. Neder- boordevol schrijvers en in spe, alleen de boek- uilen ze (vrijwel) nooit :1 groepen waarvoor dit isept name geschreven is, casters van financiën, ie fcteuren en het wereld wijst- Al zou maar één V(£ drie groepen dit boek ijfepu mij dit al grote vol- i ui scheppen.' Ambitie puiuteur van het boek 'Fa- map de aarde' niet te ont- HP1331 geen officiële uit- n die het wilde hebben, nsefret nu al aan zijn een- vlogste druk toe en dat al- ;r nlankzij www.mijneigen- had De eenentwintigste lllet 3 b(website verklaart moe- a ddjf Uitgeverij Gopher 5ld,!rs hoe dat kan: 'Wij eejfen onze boeken name- ijn pagina 2 van het boek. ;sty iedere auteur na het vajXemplaar (derde druk) j ^bestsellerschrijver, een de bijkomstigheid van ons xpo>' Met andere woorden: heeft feitelijk een opla- r deleenentwintig en geen gehj er ijk uitgeven m eigen be- r te^l 20 0U(i sis de boek- me|St zelve, maar met de jnlan de digitale wonder- htijh is er geen houden an. Iedereen die wel In de drukkerij van Koopman Kraaijenbrink in Delft wordt een boek gemaakt. Linksboven wordt gewerkt aan de opmaak van het boek. Rechtsboven rollen de pagina's uit de printer. Linksonder wordt de kaft van het boek gelamineerd en tot slot wordt het boek op maat gesne den. Foto: GPD/Phil Nijhuis eens een manuscript naar een gerenommeerde uitgever heeft gestuurd en het met een 'harte lijk dank voor uw moeite'-brief je terug heeft gekregen, kan het alsnog in druk zien verschijnen dankzij een keur aan intemet- bedrijfjes. Zo zagen de afgelopen jaren boeken het licht als 'Aftakelen en ophijsen' van José van den Diepstraten, 'Dood in schaft tijd' van Kees Haeck, de trilogie 'Hartjes in de luiken' van J. In- verno, 'Alloch Toontje Lager' van Rudolf de Wit, 'Gedichten over een leven in oorlog en vre de' van G.A. Ankoné en 'Cirkels van Licht en Liefde' van Andre as van der Wal. Deze laatste blijkt volgens zijn internetsite al niet minder dan veertien boe ken te hebben geschreven en hij is maar al te graag andere mensen behulpzaam, die bij de officiële uitgeverijen nul op het rekest hebben gekregen. Dat zijn er overigens nogal wat, want Nederland telt, volgens het laatst bekende NIPO-onder zoek, meer dan driehonderd duizend would-be schrijvers. Bij Uitgeverij De Arbeiderspers komen er één of twee manu scripten per dag binnen, zo'n 500 stuks per jaar. „Maar het is minimaal wat daar van wordt uitgegeven", aldus een zegs man. ,,Als je één manuscript in twee jaar kunt uitgeven, bén je leuk bezig." Ook bij uitgeverij De Geus in Breda komen per jaar zo'n 400 tot 500 manu scripten binnen, waarvan vol gens een woordvoerder hoog stens een kwart procentje iets meer dan de gebruikelijke aan dacht verdient. „De rest gaat retour. Dat is nogal wat, maar het is niet anders." Uitgeven in eigen beheer is voor een hoop mensen wellicht een optie, op pert men bij De Geus, „maar het probleem is dat er geen dis tributie-apparaat voor bestaat; zo'n boek komt niet in de boek handel." Volgens een woordvoerster van www.mijneigenboek.nl is het de meesten van hun schrijvers daar ook geenszins om te doen. „Wij ontvangen vooral boeken van mensen die iets vertellen wat voor hem of haar heel be langrijk is, de ziekte waaraan ie mands vrouw is overleden, een periode uit zijn leven, of zijn hele leven. Het zijn vaak monu mentjes voor iemand uit de naaste omgeving." Per jaar komen er bij mijnei- genboek zo'n 50 tot 60 verzoe ken binnen om dergelijke boe ken uit te geven; ze zijn meestal slechts interessant voor de ei gen familie- of vriendenkring. „We laten er bij de mensen er ook geen illusie over bestaan, dat die boeken niet meer nodig hebben dan een oplage van vijftig", aldus de zegsvrouw. „Maar ze voorzien duidelijk in een behoefte. Vaak worden ze door vutters geschreven, die nog één bepaald verhaal willen vertellen voor hun kinderen en kleinkinderen. Onder het motto 'het laatste hemd heeft toch geen zakken' hebben ze het er dan het geld voor over om zo'n boek te laten maken." Het is, zegt ze, dankbaar werk. „Mensen zijn vaak dolgelukkig met de manier waarop we hun werk met liefde behandelen. We krijgen regelmatig taart, bloemen en zelfs knuffels toe gestuurd." Soms moeten schrij vers echter ook in bescherming worden genomen: „Iemand die uit rancune per boek een cam pagne tegen zijn ex-vrouw wil voeren, dat doen we niet." den haag/anp - Na dit jaar is het echt afgelopen met de riante belastingaftrek voor mensen die geld steken in speelfilms. Minis ter Brinkhorst van Economische Zaken schrijft dat aan de Tweede Kamer. Hij en zijn collega Zalm (Finan ciën) zullen in de toekomst geen rol meer vervullen in de filmfinanciering en er ook geen specifieke financiële bijdrage aan leveren. Wel zal staatsse cretaris Van der Laan (Cultuur en Media) stimuleren dat de publieke omroep nauwer gaat samenwerken met de filmindu strie. Ook wil zij bevorderen dat de Nederlandse filmsector vol op gebruik gaat maken van een toekomstig Europees stimule ringsprogramma. In 1999 ging voor de duur van vijf jaar een regeling van start, die ertoe leidde dat mensen die investeerden in films nauwe lijks financieel risico liepen. Volgens critici leidde dit meer tot verrijking van de calculeren de burger dein tot verrijking van onze cultuur. Het kabinet wilde de regeling aanvankelijk niet verlengen tot na 2004, maar door een motie van de Tweede- Kamerleden Bakker (D66) en De Grave (WD) werd daar een jaar aan vastgeknoopt. Volgens D66-bewindsman Brinkhorst blijft het daarbij. Zijn partijgenoot Bakker vindt dat nu „het kind met het bad water" wordt weggegooid. Hij wil niet per se vasthouden aan de bestaande regeling, die de belastingbetaler handenvol geld kost. Maar Bakker vindt het wel van belang dat „publieksfilms" niet alleen aangewezen zijn op subsidies, maar dat ook de pri vate financiering een steun in de rug krijgt. Volgens Bakker heeft de regeling ertoe geleid dat de Nederlandse speelfilms inmiddels goed zijn voor een marktaandeel van 12 tot 14 pro cent. istanbul/gpd - In Duitsland is ze een ster, in eigen land wordt ze met de dood bedreigd: de Turk-Duitse actrice Sibel Kekil- li. Vorige maand won ze op het filmfestival in Berlijn De Gou den Beer voor de film 'Gegan die Wand'. Bij de première van de rolprent in eigen land, gis teravond, waren exceptionele veiligheidsmaatregelen getrof fen. De woede van menig Turk is opgewekt door het bericht dat Kekilli in haar jonge jaren actief was als pornoster. De actrice schrijft de bedreigingen toe aan een tv-programma waarin haar ouders werden geïnterviewd over hun dochter. Daarbij ging het niet over de filmprijs maar alleen over de 'pornovrouw Si- bel Kekilli'. Vader Mehmet werd in het tv- programma getoond terwijl hij met tranende ogen door de Turkse krant Hürriyet bladerde en naar een foto keek van een scène uit één van de elf hardco re pornofilms waarin Sibel meedeed. „Dit wens ik mijn ergste vijand niet toe", was zijn commentaar. „Ik vertrouwde haar. Ze heeft de eer van onze familie geschonden. Toen ik het nieuws hoorde, stortte mijn we reld in. Ik heb veel familieleden verloren. Maar niets heeft me zo erg verwond als dit." „Ik vermoedde al dat de pers mijn verleden zou oprakelen", sprak Sibel Kekilli nadat het nieuws over haar vroegere le ven bekend werd. De Turks- Duitse zei begrip te hebben voor het verdriet van haar ou ders. „Natuurlijk vind ik het erg dat mijn vader mij heeft versto ten. Maar ik wil aan niemand mijn excuus aanbieden. Het is mijn leven." Turkse kranten schreven dat vader Kekilli zijn dochter wil vermoorden. Maar die ontken de dat. „Ik ben niet achterlijk. Als ik eerwraak zou plegen, be land ik voor vijftien jaar achter de tralies. Ik heb nog andere kinderen en een vrouw. Dat kan ik ze niet aandoen." Uit veiligheidsoverwegingen verscheen de actrice gister avond niet op de persconferen tie ter gelegenheid van de pre mière van 'Gegen die Wand' in Istanbul. Ze woonde de verto ning van de film wel bij. De berichtgeving over Kekilli heeft in Turkije ook een woe dende tegenreacties opgeroe pen. Critici vinden het 'bela chelijk' dat de media geen aan dacht schenken aan de prijs die de Turkse film in het buiten land wist te behalen. Op de persconferentie ontken de regisseur Fatih Akin iets van het verleden van zijn hoofdrol speelster te hebben geweten. „Het maakt me ook niets uit. De negatieve verhalen over Si bel maken me woest. Ik heb alle vertrouwen in mijn film en in mijn acteurs. Sibel zet een uit stekende performance neer. Ook als ik het wist, had ik haar gekozen voor die rol." rome - Het wereldberoemde standbeeld David van Michelangelo kreeg gisteren, ter gelegenheid van In ternationale Vrouwendag, een mimosakrans op het hoofd. Het beeld ondergaat op dit moment een 'schoonheidsbehandeling'. Daarbij is men er achter gekomen dat David kampt met problemen aan de enkel. Een uitvoerig röngtenonderzoek moet duidelijk maken hoe groot de schade aan de marmeren sculptuur is. Het gewricht wordt door de licht naar voren gebogen houding van het bijna vijf meter hoge beeld zeer sterk belast. Er zijn al scheurtjes geconstateerd, aldus de directie van het museum Galleria del- l'Accademia in Florence, waar David is opgesteld. De restauratie moet volgend jaar, vijf eeuwen na de onthulling van het kunstwerk, zijn afgerond. Foto: Reuters/Max Rossi

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 19