Diana Ross is verre van versleten KUNST CULTUUR Zestienjarige Joss Stone overtuigt vol Paradiso r 'iomeneo: Tijdloze hoonheid LKO met veel allure The Cureheads: leuk voor doorgewinterde Curefans Maar hoe zit het eigenlijk met Harry uw festival !e steigers roam - Evenementenor- [tie ID&T begint een j meerdaags festival op [rein naast attractiepark igs in Biddinghuizen. Op fde locatie wordt ook al- it bekende Lowlands festi- prganiseerd door Mojo jrts, een concurrent van Het nieuwe evenement (11 tot en met 14 ju- herbergt muziek, sport, thrills, street-art, theater Artiesten als Kane, de Heideroosjes, Van Krezip, Hind, Dana, Marco V en Di-rect zijn al istbeurs Tefaf ;int goed [richt - De internationale beurs Tefaf in Maastricht le eerste vier dagen ruim bezoekers getrokken, 1,5 procent meer dan vo- De verkoop van kunst verliep eveneens goed het eerste weekeinde, [e editie van de beurs log tot en met 14 maart. muziek recensie Aad van der Ven ling: 'Idomeneo' van Mozart door •rlandse Opera. Muzikale leiding: Haenchen. Solisten, Koor van de iriandse Opera en Nederlands ':est Gezien: 4/3, Muziektheater, im. Nog te zien aldaar: 10,14, 20,23,26 en 30 maart. Italianen en ijnoedige Russen voelen zoveel. Ook met Wagner p ze weinig affiniteit. Ur- nKarl-Emst Herrmann en- ifen het liefst opera's 1 de expressie de vorm jrerwoekert. Hun triomfen ^bovenal bij Mozart, j 1982, toen het echtpaar issel een alom bewonder- van 'La clemenza b' tot stand bracht, zijn n later in Salzburg prach- ozart-voorstellingen ont- Een van de laatste is nu Amsterdam gekomen: tneo'. Daar dirigeert ut Haenchen een pro die Ursel en Karl-Ernst hebben geregisseerd, ineo' werd wel drastisch >ast met het oog op het e formaat van het toneel et Amsterdamse Muziek- r. Mede door de sober- tn de strakheid van het s de ruimtelijkheid spec- r. Soms lijken de perso- nietige figuren, speelbal zijn van meestal vrees- ende goden. Toch mo- e er zijn, koning Ido- (Torsten Kerl), zijn zoon nte (travestierol van Joy- Jonato), zijn aanstaande idochter Ilia (de ontroe- lebecca Evans) en de an- Ze stralen intensiteit uit, leen door hun eigen so- e kwaliteiten, maar ook j het echtpaar Herr- dat elk personage over- [skracht geeft, t moet sterk zijn gefasci- door de Griekse mythe koning Idomeneo, wiens in een storm dreigt te ver- die in ruil voor zijn le- god Neptunus een men- %r belooft, namelijk de persoon die hij ontmoet hij voet aan land heeft blijkt zijn eigen zoon T Het aandeel van het or- veelzijdiger en dramati- in welke andere ope- hzijn hand. Ook de rol van is hier buitengewoon Het is hier het volk, dat ware een 'tegenkracht' "ji dit werk vormt. Vooral speet komt bij de Herr- 4 prachtig tot uitdrukking he rijkdom aan afwisseling intensiteit van de bewe- povendien is het Koor van "jderlandse Opera hier op %t, net als het Nederlands êforkest trouwens. :Ijin deze enscenering is vfcer gedoseerd en heeft Hnis. De strakheid en de ^ud van de visuele vorm- oogt modern, maar de che effecten worden op ambachtelijke wij- pikt. Donkere, opbollende !i zijn hier gevaarlijke gol- 7p tegen de rotsen slaan en akel, dat namens de god pus aan het einde ieder- [Jnade schenkt, is een fel Jat plotseling alle kleuren jferanderen. Het is de een- gjVan middelen in combi- spet een moeilijk te defini- pjiaar zich voortdurend op veaus manifesterend stijl- U waardoor deze produc- nVn bijzondere, tijdloze afiheid bezit. muziek recensie Lidy van der Spek Concert Leiderdorps Kamer Orkest o.l.v. Stephan Pas. Gezien: 6/3, Geref. Kerk, Leiden. Met de slogan 'Wie is er bang voor Nederlandse muziek?' no digt het Leiderdorps Kamer Or kest uit te luisteren naar vier Nederlandse componisten: Al lereerst Rudolf Eschers 'Six épi- graphes antiques, naar Debus sy' rond 1976 geschreven. Van Debussy nam Escher voorna melijk de bezetting over: flui ten, harpen en celesta. Wat op valt is de opstelling van het or kest. Zijn de violen bijna altijd prominent zichtbaar aanwezig, hier zijn het de blazers, fluiten, hobo's, klarinetten en fagot die in de voorste halve cirkel zitten, geflankeerd door twee harpen en celesta. De strijkers hebben achteraan een dienende func tie. De blazers, harpen en ce lesta profileren zich om beur ten, niet als haantjes die ge hoord willen worden, maar ver fijnd met beheerste dramatiek, als wachters op de toren. De gedichten die ten grondslag liggen aan de muziek zijn in houdelijk zinvol gericht. Ze gaan over de god Pan, over een graf zonder naam, via een ge nadige nacht naar elegante vro lijkheid 'om de ochtendregen te bedanken'. Het kleine drama zwelt aan, viert hoogtij en gaat slepend zijns weegs. In het laat ste miniatuur zet de regen de ganse natuur in beweging. De hele orkestklank tinkelt, bruist en borrelt als een groot water feest, dat zomaar, plotseling ophoudt met één regenplopje van de contrabas. Zes miniatu ren buitengewoon sfeervol, éénsgezind door een gezamen lijke visie vertolkt. In aanwezigheid van de vrouw van de componist Hans Kox weerklinkt het 'Concerto pour Orchestre' (1959). De dwingen de directie van Stephan Pas is adequaat. Zelden speelde het LKO zo kleurrijk, met zoveel al lure. Het energieke Adagio loopt heel natuurlijk over in een Allegro Vivace. Alert ritmisch en transparant swingen de strij kers. Markant slagwerk onder streept de overgang naar een marstempo. In de Canzona zin gen de blazers in fraaie lijnen hun lied. Licht dreinen de flui ten en hobo in kleine motiefjes boven de warme klank van celli en contrabas. De 'Danza' be gint abrupt met een heksenke tel van klank, kleur en decibel len boven een zacht maar on ophoudelijk dreunende trom. Met tegendraadse ritmes over heersend in de viool partij, op genomen in een overweldigend aanstormende klankenzee van grote blazers, waan je je af en toe in de eindfase van Ravels Boléro. Met steeds weer opdui kende luchthartige intermezzi tussen helle schetterende har monieën spoedt de dans naar zijn einde. Diepenbrocks Ballet Suite im poneert minder, mede omdat de violen hier beduidend min der zuiver spelen. Maar in Léon Orthels Symfonie nr 2 kan het LKO nog eenmaal zijn energie kwijt in kleurrijk orkestspel. muziek recensie Hans Keijzers Concert: The Cureheads. Gezien: 6/3, LVC, Leiden. Handelsmerk van Robert Smith, voorganger van the Cu re, is al 25 jaar hetzelfde: don kere kleding, breed uitwaaie rende coupe, zwarte ogenscha- duw en rijk bedeelde rode lip penstift ver over de lippen. The Cure zelf ligt al een tijdje stil. Net uit is de mooie b-kant- jes box 'Join the Dots' maar voor een nieuw album van de heren moeten we nog even ge duld hebben. Het leek zaterdag in het LVC of Robert Smith zelf even langskwam bij zijn eigen coverbandje The Cureheads. In het publiek stond namelijk een griezelig echte Robert Smith look-a-like de show te aan schouwen. Veel coverbandjes kiezen voor een snelle 'best of-set en spe len op zeker. The Cureheads kiezen vooral uit de eerste pe riode van The Cure. Het wordt zo een klein feestje voor vooral de doorgewinterde gothic Cure fans. Dat betekent rijkelijk cite ren uit vooral de lekkere doem- periode van the Cure. De don kere vleermuizenperiode, waar Robert Smith niet ver van een r touw aan een balk af was. 'Cold' en 'The Hanging garden' van 'Pornography', 'Play for to day' en 'A forest' van 'Sevent een seconds' en niet te vergeten 'Pictures of you' en 'Fascina tion Street' van 'Disintegration' zijnniet bepaald nummers waarmee je meteen vrienden maakt. The Cureheads zorgen bij deze nummers voor bloed stollende doemtapijtjes. De bandleden hebben namen ge kregen als Rabbit Schmidt, Bol lock Tolhurst en Simon Gulp, naar hun voorbeelden. Vooral de laatste vertoont door de waanzinnig» opgedofte coupe een aardigrgelijkenis. Je nek uitsteken met repertoire is één, maar je publiek voor je winnen is een ander verhaal. „My voice sounds as Rod Ste wart", heeft Schmidt al geroe pen. Tel daarbij op de geluids mixer die de hele avond zit te slapen en de veelvuldige foutjes die de band maakt. Potsierlijk wordt dat als we bij de hitjes zijn aanbeland. 'Inbetween days' bij de toegift gaat hope loos de mist in en Schmidt doet net alsof hij zich aan een denk beeldig touw wil ophangen. Met 'Boys don't cry', 'Friday I'm in love' en 'Killing an Arab' komt de hitjesfabriek verder goed op gang en zorgen The Cureheads tot besluit nog even voor een aangenaam warm bad. muziek recensie Richard Stekelenburg Kunnen verwachtingen hoger gespannen zijn dan ze vooraf gaand aan het Nederlandse po diumdebuut van zangeres Joss Stone afgelopen zaterdag wa ren? Nauwelijks. Ze wordt aan geprezen als regelrechte soul- sensatie, ja, als een nieuwe Are tha Franldin zelfs. Joss Stone, nota bene een blank, blond meisje uit het zuiden van Enge land - zestien lentes jong nog maar. Stralend komt ze op. Een engel achtig gezichtje, de lange blon de haren los, T-shirtje en een lange wijde rok. Daaronder blo te voeten, met aan haar rechter een teenring. Een modern hip piemeisje. Met vet Zuid-Engels accent heet ze het volgepakte en meteen al juichende Paradi so welkom. Ze giechelt, zoals alleen een tienermeisje dat kan. En dan, dan begint ze te zingen. Ze opent met 'The chokin' kind', het openingsnummer op haar semi-debuut 'The soul sessions'. Vol klinkt haar stem - verbazingwekkend volwassen voor haar leeftijd, opzienba rend 'zwart' voor de bleek scheet die ze is. Nee, ze speelt r zeker geen Lolita. Ze zingt, dui delijk geïnspireerd door de gro te vrouwelijke stemmen uit de klassieke soul. Geen stupide toonladdertjesgeriedel dus, waar de moderne r&b mee ver geven is. Ze zingt - soms liefe lijk dromerig, soms met een ge tourmenteerde snik, en op haar best met directe uithalen waar in ze haar stem venijnig laat raspen. Joss Stone (echte naam: Josce- lyn Eve Stoker) was begin vorig jaar, op haar vijftiende dus, be zig aan haar debuutplaat toen ze werd voorgesteld aan de Amerikaanse soulveterane Bet ty Wright. Die nam de jonge zangeres onder haar hoede en na vier dagen in de studio lag hij daar: 'The soul sessions'. Niet veel later was er de com motie, de sensatie en de hype rondom dat jonge blonde meis je dat zo gloedvol oude soul- klassiekers had ingezongen. Natuurlijk heeft alle drukte rondom Stone te maken met haar leeftijd en het feit dat ze blank is. Heeft ze daarnaast ook echt een goede stem? Ja - ze heeft een hele mooie, volle stem die kan uitgroeien tot nog iets veel mooiers. Is ze een nieuwe Aretha Franklin? Nee natuurlijk. Leg voor de aardig heid Stone's plaat maar eens naast het prille werk van Frank lin, recentelijk nog bijeenge bracht op de cd 'Queen in wai ting'. Die vergelijking overleeft Stone niet. .Joss Stone is ook geen natuur- Joss Stone, zestien lentes jong nog uit de klassieke soul. Foto: Lex van lijke 'verteller' zoals haar soul- voorbeelden uit de jaren zestig. Dat blijkt in Paradiso duidelijk in een nummer als 'Dirty man' - over een huisvrouw die de vloer aanveegt met haar over spelige echtgenoot: een num mer dat gezien Stone's leeftijd maar, zingt duidelijk geïnspireerd door de grote vrouwelijke stemmen Rossen toch al op het randje ligt. Sto- in die richting. Daar is niks mis ne's manier van zingen ligt toch mee. Naast een talent als bijna eerder bij de modernere soul zangeressen. De twee eigen nummers waar mee ze een tipje oplicht van hoe haar echte debuut straks zal klinken, duiden ook eerder generatiegenoot Alicia Keys is Joss Stone een prachtige nieuwkomer. De tijd zal leren hoe haar stem zich verder ont wikkelt. En tijd heeft Stone dus nog zat. Marnix Rueb signeert in de Openbare Bibliotheek zijn strips van Haagse Harry. Foto: Taco van der Eb Marnix Rueb gasttekenaar op 18de Leidse Stripdag door Ad van Kaam leiden - Van Suske Wiske tot Joop Klepzeiker en van Franka tot Sjors Sjimmie; de echte liefhebber kwam op de 18de Leidse Stripdag weer volop aan zijn trekken. De verzamelaars kwamen dan ook van heinde en verre - tot uit Gent in België aan toe. Al was het alleen maar om te vernemen van gastteke naar Marnix Rueb of er nu toch echt dit jaar nog de lang verwachte aflevering van Haagse Harry zit aan te komen. In de Openbare Bibliotheek aan de Nieuwstraat kauwde de schepper van dit strip- en cult- figuurtje tussen het signeren door bedaard op een broodje. Helemaal tevredenstellen kon hij zijn trouwe schare fans niet. Hij hield een slag om de arm voor wat betreft boek 4 met nieuwe avonturen van Harry. Die met zijn camping-smo king, matje, onvervalste Haags accent, en ongezouten uitspra ken ook 'wereldberoemd' is geworden buiten de hofstad. „Het zou best kunnen", ver trouwde hij ene Chris toe. Die het overigens onbegrijpelijk vond dat de tekenaar hem niet meer herkende. Twee jaar gele den nog had hij 'Dachet Nie' speciaal voor hem gesigneerd op de stripbeurs in de Rijnhal in Arnhem. „Ik zie bij dit soort sessies duizenden mensen per jaar voorbij trekken", ver zuchtte Rueb. „Ik kan niet alle gezichten onthouden." Wat dat aangaat had hij giste ren tijd zat om de trekken van zijn fans eens rustig te bestu deren. Want het liep niet be paald storm op de beurs die doorgaans rond de duizend mensen trekt. Organisator Hans Edink van de Leidse Stripshop weet het behalve aan het mooie weer indirect aan de keuze voor de gasttekenaar. „Vorig jaar hadden we Henk Kuijpers van Franka. De beste striptekenaar van Nederland. Daar komen de mensen nog voor uit hun stoel. Marnix Ru- eb woont hier bij wijze van spreken om de hoek. Die sig neert wel vaker in de buurt. Die vinden ze niet bijzonder genoeg." Of de wat mindere belangstel ling iets te maken zou hebben met een eventuele verzadiging van de stripmarkt, daarvan wil de Edink beslist niet weten. „Oh nee. Strips zijn onvermin derd in trek. Ook bij de jeugd. De invloed van de moderne media als tv en internet ten spijt. Er komen zo'n duizend titels per jaar uit. Bijna de helft daarvan is gericht op de jeugd. Fantasy vooral, in de stijl van Lord of the Rings. En hard. Veel geweld, veel seks. Ja, ook de manga uit Japan loopt als een trein. Dat zo'n boekje 25 tot 30 euro kost, interesseert ze geen bal. Gewoon kopen. Tja." Maar hoe is het nu eigenlijk met Harry? Komt deel vier ooit nog uit of hoe zit het Mamix? „Ik heb wat scenario's, ik heb wat plaatjes. Ja, met Maxima en Mabel in de buurt is inspi ratie geen probleem. De plaat jes moeten echt leuk zijn, an ders kom ik er niet mee. Als ik al met een album kom, is het rond de feestdagen, Dat ver koopt beter. Maar ik beloof niks. Ik hoef het er niet van te hebben. Ik heb opdrachten ge noeg. Nogmaals het moet uit zonderlijk goed zijn. Je zelf herhalen heeft geen zin. Ik doe het voor de lol en de luxe. Dus we zien wel." Concert: Diana Ross in het kader van 'Live Love Tour1. Gezien: 6/3, Ahoy', Rotterdam. Diana Ross en Nederland heb ben elkaar weer helemaal ge vonden. Na een afwezigheid van zeven jaar heroverde de Amerikaanse showbizdiva (bij na 60) haar favoriete speel plaats Ahoy" zaterdagavond op ronduit indrukwekkende wijze. Alle vooruit gesnelde berichten over haar (neutraal samenge vat) verminderde algehele con ditie ten spijt straalde ze toch weer als vanouds, zowel vocaal als fysiek. Jammer alleen was de matige muzikale begeleiding van haar mini-orkest, die aan vankelijk nog eens werd bena drukt door een rommelige zaal versterking. In de jaren tachtig en negentig waren haar concertbezoeken aan het Rotterdamse sportpa leis telkens regelrechte sensa ties in Holland Glamourland. Door het verlies van haar hitge voeligheid en het worstelen met allerlei privéproblemen (drank, echtscheiding) is La Ross die vaste grip inmiddels kwijtge raakt. Waar ze ooit Ahoy" soe peitjes vijfmaal uitverkocht, moest er nu flink wat promotie- geweld (televisiereclame!) aan te pas komen om de tent te la ten vollopen. Dat die krachttoer ook lukte mag worden toege schreven aan de 'adoptie' door de homo-scene, die haar in na volging van Shirley Bassey en Liza Minnelli intussen als haar 'Queen Mother' koestert. De daarin opgesloten hang naar extravaganza werd even wel maar in beperkte mate be vredigd. Weliswaar presenteer de Ross zich tot vijfmaal toe in fraaie glitter- en verenpracht, verder viel er geen enkele franje te bespeuren. Haar podium in het hart van de arena was laag en kaal en anders dan bij haar voorgangster ter plekke Shania Twain hing er geen ring van vi deoschermen boven. Ofwel: Diana Ross (bijna 6o) straalde weer als vanouds, zowel vocaal als fysiek. Foto: ANP/Rick Nederstigt 'Black Lady Di' vertrouwde dus volledig op haar eigen charisma en de gretigheid van het pu bliek. Door vrijwel uitsluitend 'gouwe ouwen' op te dienen (voor de pauze uit haar Supremes-Mo- towntijd, erna de meer recente) was de interactie ook voortdu rend optimaal en leek het alsof de klok vijftien of twintig jaar was teruggedraaid. Niet in de laatste plaats doordat Ross, voor wie Rotterdam de eerste halte op haar Europese 'Live Love Tour' was, steeds beter ging zingen. Het meest overtui gend werd haar pre-finale, het 'bluesblokje', waarbij ze ook nog even als haar inspiratie bron Billie Holiday was uitge dost. Dat er sinds haar hoogtijdagen toch wel iets is veranderd werd duidelijk bij het afscheid ne men. In plaats van het voor heen onvermijdelijke verbroe deringslied 'Reach Out And Touch' greep Ross met veel vuur terug op 'I Will Survive' en "The Best Years Of My Live'. Tussendoor legde ze - snel in trainingspak gestoken - uit dat de voorbije jaren heftig en zwaar zijn geweest, maar dat haar liefde voor het zingen en haar fans haar altijd op de been zullen houden. Meer dan ooit kwamen haar lieve woorden oprecht over.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 15