'Ik geloof dat alles een reden heef! REGIO AA 1 SBOVEN Johannes Geen blanco cheque voor col] MAANDAG 8 MAART 2OO4" NAVRAAG De vrouwenemancipatie is 94 jaar na de eerste Vrouwendag 'nog maar net halverwege', aldus Mirjam de Rijk. Als voorzitter van de Vrouwen Alliantie pleitte 'Een Vrouwendag ze zaterdag voor meer f. j y strijd. Niet alleen kan de heeft nog steeds nut positie van allochtone vrouwen een stuk verbe teren, maar ook witte Nederlandse vrouwen verkeren volgens De Rijk nog steeds in een achterstandspositie. LIESBETH HESSELINK, historica en PvdA-raadslid in Leiden, voelt ook voor meer strijd. Is de sombere constatering van De Rijk terecht? „Ach ja, je belandt dan al snel in een discussie over de vraag of het glas halfvol of halfleeg is. Ik hoop maar dat we over de helft zijn." U bent het dus niet eens met minister De Geus, die onlangs be weerde dat de vrouwenemancipatie zo goed als voltooid is? „Ik hoor bij de wouwen die vinden dat een jaarlijkse Vrouwendag op 8 maart nog steeds nut heeft. De werkloosheid onder wouwen is hoger dan onder mannen. Op de arbeidsmarkt hebben wouwen een slechtere positie dan mannen. Er zitten meer wouwen in de wao dan mannen. En dan heb je ook nog altijd de buitenpropor tionele aandacht voor het uiterlijk van wouwen. Neem nou die enorme aandacht voor het hoofddoekje, zo'n heel klein lapje stof." U heeft moeite met de discussie over het al dan niet dragen van hoofddoeken? „Ja, ik ben het een beetje zat. De discussie verhardt zich nogal. Voor veel meisjes is dat juist een prikkel om een hoofddoek te gaan dragen." Vindt 11 het, netzoals De Rijk, onterecht dat het kabinet alleen aandacht besteedt aan de positie van al lochtone vrouwen? „Als ze daar echt aandacht aan besteden zou dat goed zijn. Al moet een derde emancipatiegolf toch vooral vanuit de wouwen zelf komen." Wat moet er veranderen voor witte vrouwen? „Nederlandse wouwen hebben te snel gedacht dat alles geregeld is. In formele sfeer is de afgelopen decennia heel veel veranderd, maar wouwen raken toch heel vaak in de problemen door een dubbele belasting. De traditie van 'zorgen' is hier veel dieper ge worteld dan in de ons omringende landen, zoals Frankrijk, Duits land of in Scandinavië. Daar werken wouwen fulltime, terwijl ze ook kinderen hebben. Ze hebben blijkbaar minder moeite met professionele kinderopvang." Luidt de conclusie dat het glas halfvol is, of halfleeg? „Wat mij betreft halfvol. Aan de ene kant zie je dat wouwen van dertig het allemaal goed voor elkaar hebben. Maar als ze eind der tig zijn en kinderen hebben, zie je ook wel weer vaak dat ze het niet meer rooien. Of dat ze besluiten helemaal geen kinderen te nemen. Ik hoop maar dat de generatie dertigers 't redt zonder kleerscheuren." tekst: Erna Straatsma archieffoto: Loek Zuyderduin UIT DE ARCHIEVEN ANNO 1904, Dinsdag 8 Maart LEIDEN - Het zal misschien aan vele onzer lezers niet bekend zijn dat in het midden der 18de eeuw in Leiden een groot opticus, Dellebarre genaamd, leefde en werkte, die microscopen vervaardigde, welke lan gen tijd groote beroemdheid hebben gehad omdat ze in dien tijd iets nieuws waren op dit gebied. Van deze man is thans nog in Leiden een microscoop aanwezig, naar men vermoedt de eenige, die in ons land te vinden is. Immers, toen in 1891 in Antwerpen een groote internatio nale tentoonstelling van algemeene en retrospectieve microscopen werd gehouden, werden bij den bezitter pogingen aangewend ook deze microscoop in te zenden omdat men van Dellebarre er geen andere had. De tegenwoordige bezitter, de heer J.F. Schnaar, directeur van het H. G. Weeshuis aan de Hoogl. Kerkgracht, is gaarne bereid belang stellenden dezen microscoop van een Leidsch uitvinder te laten zien. ANNO 1979, donderdag 8 maart LEIDEN - Over enkele dagen is Leiden weer een fraaie sportvoorzie- ning rijker. Ruim een jaar nadat wethouder Tesselaar de eerste paal sloeg zal zaterdag het nieuwe zwembadcomplex aan de Boshuizer- laan officieel worden geopend. Foto: archief Leidsch Dagblad Foto's in deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertien dagen na plaatsing 2,50 (voor een exemplaar van 13 bij 18 in zwart wit) over te maken op gironummer 57055 Ln.v. Dagbladuitgeverij Damiate b.v. Postbus 507, 2003 PA Haarlem, onder vermelding van Leidsch Dagblad, ANNO <Ld.(datum van plaatsing) of door contante betaling aan de balie van het Leidsch Dagblad, Rooseveltstraat 82 te Leiden. U krijgt de foto binnen drie weken thuisgestuurd. COLOFON Leidsch Dagblad HOOFDKANTOOR Rooseveltstraat 82, Leiden, tel. 071-5 356 356 Postadres: Postbus 54,2300 AB Leiden. Redactie fax 071-5 356 415 Advertentie fax 071-5 356 325 Familieberichten fax 023-5150 567 ADVERTENTIEVERKOOP Advertenties m.b.t,: Auto's: 072-6813661 Onroerend goed: 023-515° 543 Personeel: 075-6813677 Business to business: 072-519 6540 Overige detailhandel: 071-5 356 300 Reclamebureaus kunnen contact opnemen met: 075-6813636 LEZERSSERVICE 0800-1711 (gratis) Mobiel: 072 - 5196800 ABONNEMENTEN Bij vooruitbetaling (acceptgiro) p/m €20,20 (alleen aut. Inc.) p/kw €56,70 p/j €216,90 Abonnees die ons een machtiging verstrekken tot het automatisch afschrijven van het VERZENDING PER POST Voor abonnementen die per post (binnenland) worden verzonden geldt een toeslag van €0,50 aan portokosten per verschijndag. GEEN KRANT ONTVANGEN? Voor nabezorging: 0800-1711 (gratis). Mobiel: 072 - 5196800. ma t/m vr: 18-19.30 uur, za: 10-13 uur AUTEURSRECHTEN Alle auteursrechten en databankrechten ten aanzien van (de inhoud van) deze uitgave worden uitdrukkelijk voorbehouden. Deze rechten berusten bij HDC Uitgeverij Media BV c.q de betreffende auteur. HDC Media BV, 2004 De publicatierechten van werken van beeldende kunstenaars aangesloten bij een CISAC-organlsatie zijn geregeld met Stichting Beeldrecht te Amstelveen. HDC Media BV is belast met de verwerking van gegevens van abonnees van dit dagblad. Deze gegevens kunnen tevens worden gebruikt om gerichte informatie over voordeelaanbiedingen te geven, zowel door onszelf als door derden. Heeft u hier bezwaar tepen, dan kunt u dat schriftelijk laten wèt$ as n HDC Media BV, Afdeling Lezersservice, postbus 2,1800 AA Alkmaar. IS I E R Wat stelt geloof nog voor in de nieuwe eeuw? Voor de een is religie de leidraad in het leven, voor een an der volstaat een geloof aan 'iets'. In 'Hierboven' acht vragen aan een heden daagse gelovige. Deze week aan Jan-Willem Bes- selse (20), keeper van Lug- dunum. In het LD-klasse- ment was hij vorig seizoen beste speler van de lagere amateurklassen. door Robbert Minkhorst Wat betekent het geloof voor jou? „Geloof is een houvast. Iets waar ik altijd op kan terugvallen. Zeker als het even wat moeilijker gaat, heb ik uiteindelijk heel veel steun aan het geloof. Bij mijn moeder weet ik nu dat ze goed terecht is in de hemel. Dat helpt ook bij het verwerken van haar dood. De kerk waar ik bij zit, de Nieuw Apostolische kerk, daar zit een vaste kem van mensen die ik wekelijks tegenkom en daar heb ik - buiten mijn familie: mijn zussen, mijn vader - ook veel steun aan. Bij je directe familie zoek je als eerste steun. Je krijgt, en je geeft. Zonder hen had ik het niet verwerkt. Aan de mensen bij Lugdunum heb ik ook veel gehad. De ziekte van mijn moe der en haar overlijden vorig jaar, dat heeft heel veel met me gedaan. De ene keer had ik veel steun aan God, maar de andere keer schreeuwde ik het uit: Waarom, God? Maar die vraag moetje nooit stellen. Waarom is altijd zinloos. Waarom vraag je bij dingen die sowieso gaan gebeuren of die gebeurd zijn." Dat klinkt niet alleen filosofisch, maar ook fatalistisch, vind je niet? „Je kunt er ook niks aan veranderen. Je kunt er maar beter mee omgaan, dan de vraag blijven stellen. Anders kom je niet aan het verwerken toe. Het lijkt zo geruststellend, maar als we alles zouden weten, denk ik niet dat we gelukkig worden. Mijn moe der zou toch al ziek worden, waarom moet je dan nog weten waarom? Ik geloof dat alles een reden heeft. Je Jan-Willem Besselse: „Als je een geloof wilt volgen, moet je dat absoluut doen. Alleen dat extreme, dat hoeft voor mij niet." Foto: Hielco Kuipers kunt je afvragen waarom, maar ik kan het ook mijn moeder minder moeilijk maken. Dat is veel beter dan zelf in de put gaan zitten." Hoe in terpreteer jij de bijbel? AANGENAAM „Ik lees hem niet vaak. Eigenlijk zel den. Omdat ik niet voor honderd procent durf te zeggen dat alles waar is wat er staat. Het is natuurlijk ge loof. Geen waarheid. De bijbel is wel de basis van het geloof. Bijbelkennis vind ik wel belangrijk. Er zitten heel mooie boeken en verhalen in, die ik graag lees en graag aanhaal. Het ver haal van Mozes en dat van Jozef en zijn dromen. Hij kon dromen uitleg gen, had voorspellende dromen. Hij heeft zo Egypte van de ondei gered. Wat ik aan dat verhaal mooie vind, is dat Jozef een heeft en die weet te ontwikkelie je daarmee anderen kunt helj ben je heel nuttig bezig voor Dienstbaarheid, is dat belang voor jou? En de Tien Gebodenil die dat? „Ik vind iets voor een ander dj heel belangrijk. Het is je plicht mens. Als iedereen het zou do zou de wereld er een heel stu^ er uit zien. En de geboden: gij) niet stelen, gij zult niet do dei uw vader en uw moeder - ik niet meer dan logisch. Daarv< hoef je niet eens gelovig te zijj hoort bij je sociale opvoedinj Sport en religie gaan niet altijl men. In hoeverre geldt dat voo* „Ik ben bij UVS weggegaan. IP daar in het tweede elftal terecP gekomen en dat speelt op zorf| ochtend. Dan kon ik niet naaf kerk. Als ik op het voetbalveld' ben ik niet met het geloof bez?; de kerk denk ik niet aan voetlj{ Hoe sta jij tegenover de koran} lam, de multiculturele samem „Geloof is iets voor jezelf. AlsI geloof wilt volgen, moet je daP luut doen. Alleen dat extreme?] hoeft voor mij niet. Vorig jaar? een jongen in Venlo werd dof stoken en zijn vader op tv zeif was Gods wil', dan moet echtf levisie even uit. Daar word ikf misselijk van." Wanneer begrijp jij jouw God „Soms, op de momenten dat gen wil die niet kunnen. Het i I hankelijk van wat je aan hem j als je bidt. Ik kan wel elke daj den voor een Porsche, maar 1 er morgen echt niet. Dus met, begrijp ik hem aardig. Ik heb voor een teamgenoot 1' veel gebeden voor zijn kind. I toen die overleed, heb ik echt, gehad met God. Bij mijn moe, had ik me er op een gegeven ment bij neergelegd dat ze zo lijden. Mijn moeder heeft eer bed gehad. Maar zo'n jong ld onverwacht, dat vond ik ome vaardig. Ook van mijn God. 1 moest ik wel even alleen zijn. op de muren geslagen, naar muziek van Acda en De Mun luisterd en ben met tranen in slaap vallen. Daarna heb ik al maar gebeden voor hem en z vriendin: God, geef ze de stei ze nodig hebben." Hoe zie je de hemel en de hel „Een hel bestaat voor mij so\ niet. Hoewel, als je nou het p met Dutroux ziet, die hoeft d mij echt niet in de hemel te k Ik weet alleen gewoon niet h( een hel zou moeten voorstell Mocht er een zijn, dan is die de Osama's, de Saddams en Dutrouxs. Mijn droombeeld 1 hemel is dat het zoiets moois je het niet kunt bevatten. Er i) geval rust, heel veel rust, en n moeder wacht daar op me. lij alles terug wat ik heb verlorei Thuis speelden we vroeger wel eens een spelletje, waarbij iemand een woord bedacht en we vervolgens probeerden met de letters van dat woord zoveel mo gelijk andere woorden te maken. In een aangepaste variant zou je dat spelletje ook met voornamen kun nen doen. Iemand be denkt dan een voornaam en vervolgens probeer je bij die voornaam zoveel mogelijk namen te beden ken die van die voornaam zijne In veel gevallen levert dat een verbazingwekkende hoeveelheid verschillende namen op. We kunnen dat eens uitproberen met de van oorsprong bijbelse naam Johannes, die uit het Hebreeuws komt en 'God is genadig' betekent. Jo hannes en de daarvan af geleide namen zijn eeu wenlang zeer populair ge weest in Nederland, wat we nog kunnen zien aan de grote hoeveelheid ge zegdes en uitdrukkingen waarin de voornaam Jan voorkomt. Je kunt van de naam Jo hannes bijvoorbeeld het laatste deel weglaten, zo dat je Johan overhoudt, wat weer verder kan wor den verkort tot Jo. Als je daarentegen het eerste deel van Johannes weglaat ontstaat de naam Hannes, die we over het algëmeen als een ouderwetse naam beschouwen en liever ver vangen door het moderner klinkende Hans. Han is natuurlijk ook een korte vorm bij Johannes net als de bekendste variant van deze naam: Jan. Dit Jan werd in het verleden vaak gelatiniseerd tot Janus, bij voorbeeld door de zestien- de-eeuwse bekende Leide- naar Janus Douza. Een andere verkorting van Johannes is de voornaam Jannes. Deze naam was een aantal jaar geleden re delijk vaak in het nieuws door de dammer Jannes van der Wal. Naast Jannes komt ook Jans als jongens naam voor. Deze naam kennen we uit de sport via de Nederlandse wielren ner Jans Koerts. Van de koppels Jannes - Jans en Hannes - Hans komt al leen Hans nog redelijk vaak voor; de andere na men komen we slechts mondjesmaat tegen. Ver der kunnen Jos en Joop na men zijn die van Johannes eid, al kunnen deze ook van Jozef komen. Datzelfde geldt overigens voor de al genoemde vorm Niet alle varianten van Jo hannes worden door het hele land evenveel ge bruikt. Zo hebben we de Friese variant Jehannes met korte vormen als Jeen, Jen, Jens en Jent. De Friese winnaar van de elfsteden tocht van 1956 heette Jeen van den Berg. Een echte Limburgse variant van Jo hannes is Sjeng, zoals in de naam van de tennisser Sjeng Schalken. Het is de Limburgse weergave van Jean, een Franse verkor ting van Johannes. De ook voorkomende en eveneens Limburgse variant Sjang staat wat de spelling be treft nog iets dichter bij zijn Franse voorbeeld. Be halve Sjeng en Sjang kent het Limburgs ook de vari anten Jeng en Jang. In Zee land komt naast Johannes de variant Jowannes voor. Hierbij zijn weer korte vor men gemaakt als Jewan en Jowan, maar ook Wanne en Wannes. Veel in Nederland voorko mende varianten van de naam Johannes komen oorspronkelijk uit het bui tenland. Zo komt de naam Hans waarschijnlijk uit Duitsland, waar hij in de veertiende eeuw uit Johans is ontstaan met de klem toon op de laatste letter greep. Via het Frans is zo als gezegd de naam Jean binnengekomen en uit het dialect van Bretagne komt Yann, waarvan de jon gensnaam Yannick is afge leid. Uit het Spaans ken nen we Juan en uit het Ita liaans Gianni. Iwan is Rus- sich van oorsprong en Ja- nosch Hongaars. Het Schots heeft ons de variant Ian opgeleverd, het Iers Sean en het Welsh Evan. De bekendste Engelse ver korting is natuurlijk John, dat in het Nederlands vooral in de jaren zestig en zeventig werd overgeno men als Sjon en Sjonnie. Zelfs de Engelse naam Jack blijkt afkomstig te zijn uit Johannes en wel via het Nederlands of, beter ge zegd, het Vlaams. In Vlaanderen bestond na melijk al in de Middeleeu wen de variant Jakke bij de zeer populaire naam Jan- nekin 'Jantje'. Omdat er een levendige lakenhandel bestond tussen Vlaande ren en Engeland en zeer veel Vlaamse lakenwevers in de loop van de tijd naar Engeland overstaken, raakte deze naam daar he lemaal ingeburgerd en werd hij ook overgenomen door de Engelsen. Uitein delijk werd hij in Engeland zo populair dat hij zelfs gebruikt werd in de naam van de Engelse vlag: de Union Jack. Reacties en tips voor deze rubriek kunt u sturen naar 'Aangenaam', postbus 54, 2300AB Leiden. E-mailen tiaar de auteur kan ook: schoonheim@inl. nl Tanneke Schoonheim SCHRIJVENDE LEZERS Op de ingezonden brief van Hester Keijser in het Leidsch Dagblad heb ik niet gereageerd. Hoewel er on juistheden in de brief stonden. Maar als ik eraan zou moeten beginnen om alle onjuistheden recht te zetten, dan zou ik mijn baan echt moeten opzeggen. Bovendien was ik er als historica wel van gecharmeerd dat ze een wethouder - zij het de ver keerde, namelijk Hillebrand in plaats van de wethouder van cultuur Hes- sing - met pek en veren besmeurd de stad wilde uitsturen. Zo vaak kom ik het niet tegen dat mensen hun (straf) geschiedenis kennen. Maar nu in reactie op Hester Keijzer mijn oud-collega Van Beest, die ik als een verstandig man heb gekend, deze onjuistheden gaat herhalen, klim ik wel in de pen. Waar gaat het om? De gemeenteraad zou bij de aanschaf van het kunst werk van Jan Wolkers, dat straks op het Stationsplein moet komen te staan, geheel buitenspel zijn geble ven omdat de gemeenteraad zijn be slissingsbevoegdheden met betrek king tot uitgaven van minder dan een half miljoen euro geheel uit han den gegeven zou hebben. Sinds de invoering van het dualisme, waartoe de Tweede en Eerste Kamer hebben besloten, stelt de gemeente raad de kaders vast en stelt het een bedrag daarvoor beschikbaar. Ver volgens voert het college van burge meester en wethouders uit. In dit ge val zou het kader geluid moeten hebben: zorg voor een passende aankleding van het Stationsplein. (Ik schrijf 'zou geluid moeten hebben' omdat het hier een besluit uit de vo rige raadsperiode betreft dat dus da teert van vóór het dualisme.) Vervol gens is het aan het college om hier aan uitvoering te geven, uitei binnen het daarvoor door de beschikbaar gestelde budget, Dus punt 1: de gemeenteraac niet welke kunstenaar het be iets anders fraais - mag makt Dan het misverstand, zowel I ter Keijzer als bij Van Beest - vele anderen - dat de raad h( ge een blanco cheque gegeve hebben voor uitgaven van mi dan een half miljoen euro. Ik neem aan dat 'men' weet gemeenteraad elk jaar in oktober/november de begroi voor het volgende jaar vastst college is uiteraard aan de ka van de begroting gehouden, de realiteit weerbarstig is, ka voorkomen dat het college vi tingen wil aangaan die nog i) door de raad vastgestelde be zijn opgenomen. In een keiu ordening is geregeld aan wel ria het college in dergelijke s: is gebonden. Natuurlijk moe raad daarover vooraf worder formeerd. Nu kan het voorkomen dat d standigheden het college dw tot direct ingrijpen, bijvoorb een grote vakantie. Daarom die verordening een ontsnai clausule opgenomen waarbi college de mogelijkheid heel plichtmgen aan te gaan tot - komt ie - maximaal 500.000 de raad pas achteraf hierove formeren. Dus punt 2: het is een misve om te denken dat de raad h( een vrijbrief zou hebben geg om een half miljoen uit te g( Liesbeth K

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 12