KUNST CULTUUR De knieval van Melissa Etheridge Koninklijk Penningkabinet sluit in Leiden zijn deuren .!f.VYA*?.. Azijnzeikerij rco Müller raagd r Venetië Shania Twain: sexy rocktante en brave zangeres Geestig gesteggel van STAN rondom evolutieleer Darwin vrijdag 5 MAART 2004 R7 door Ad van Kaam >rdam krijgt jumhaven tm - Op een deel van NDSM-scheeps- isterdam-Noord Museumhaven deze ar deuren. Aan de ka- l dan twaalf histori- pen waaronder een jet-onderzeeër en de n voormalig oplei- p van de marine. Over moeten er veertig bezichtigen zijn. Het i richt zich vooral op l met kinderen. De wil ook festivals aantrekken. limentale NDSM-werf van het jaarlijkse IJ-festival. Amsterdam k het Scheepvaartmu- Bt een museumhaven jral historische binnen repen te zien zijn. -tenaars ri werk weg id/gpd - Aan een schil- jcpositie in het gemeen- _in Noord-Koggenland is vroegtijdig een komen. De twee plaat- linstenaars, Marco van i Frans Jansen, beslo- weg te halen, na- van het col- aaide dat drie schilde- verdwijnen. Op ïken prijken woorden en 'klootzak'. Alleen >thouder J. Burger be- ophef niet. „Volgens ™en die woorden in de 1 die schilderijen. Het is -laai fel, onstuimig ek en trends js op festival iuizen/gpd - Op het :ntenterrein van Six flland vindt van 11 tot juni een festival Éfeorganiseerd door ID i, Marco V, Anouk, Hind, Krezip, Dana, Pirn, Roog, Real, Di- irainpower treden op. 1 isatie rekent op 50.000 [in vier dagen en hoopt jstival de komende ja- it. Pop, dance en urban ltraal op het festival, rends op het gebied t, games, 'thrills', it, party, lifestyle, thea- Jm. ID&T ziet NJOY als iw soort festival. ;aro leden De Franse zanger en Claude Nougaro ('de Ier') is overleden. Hij is Jeworden. De van een ;e stem voorziene Nou- rd onder meer bekend jazz et la java'. Jazz was sie van hem, net als zijn festad Toulouse, waar- ïen lied opdroeg en I zal worden begraven. ag/gpd - Marco Müller aagd om directeur te ;van het Filmfestival van i De Zwitser Müller is lirecteur geweest van de ivals van Rotterdam en De laatste jaren is hij als producent actief ge- Zijn nieuwe benoeming pg worden goedgekeurd ït bestuur van de Bien- Êal de vervanger worden pritz de Hadeln wiens t na slechts twee dienst iet werd verlengd. Insi- enen dat De Hadeln in de viel omdat hij er vo- niet in slaagde om het kaar te ritselen dat de jGouden Leeuw zou toe- aan de Italiaan Marco ïio voor diens film Bu- io, Notte. het vakblad Variety is leln een ontslagpremie 000 euro aangeboden, waarde dat hij over de onden van zijn ontslag 'en zwijgen tot septem- het eerstvolgende festi- r devug is. Het aanbod hand gewezen. leiden - Voor de zekerheid waren er pa pieren zakdoekjes voorhanden op de af scheidsreceptie in het Rijksmuseum van Oudheden. Maar tranen werden er toch niet geplengd bij het officiële vertrek van het Koninklijk Penningkabinet uit Leiden. Een beetje omkijken in nostal gie, dat wel, maar toch vooral vooruit blikken naar de toekomst. In Utrecht ziet die er voor het nieuwe Geld- en Bankmuseum een stuk florissanter uit. Het vertrek uit Leiden van het Penning kabinet stond al een paar jaar vast. Het 188 jaar oude Kabinet is sinds februari gefuseerd met het Nederlands Munt- museum en de afdeling Numismatiek van de Nederlandsche Bank. Het Geld en Bankmuseum, dat naarstig op zoek is naar een moderne en 'snelle' naam a la Naturalis, vestigt zich in het gebouw van de Koninklijke Nederlandse Munt in Utrecht. Opmerkelijk genoeg staat dat aan de Leidseweg. Zo blijft er toch nog iets hangen van de Leidse periode. Daarmee komt een einde aan de pro blemen rond de huisvesting waarmee het Penningkabinet eigenlijk sinds zijn oprichting in 1816 heeft geworsteld. Oorspronkelijk gevestigd in het Maurits- huis, verhuisde de collectie munten, geld en gesneden stenen in Den Haag van locatie naar locatie zonder een vas te stek te vinden. Uiteindelijk kwam het Kabinet in 1986 naar Leiden waar het onderdak vond bij Oudheden. Maar meer dan één tentoonstellingszaal kon er niet vanaf voor een Rijksmuseum met één van de mooiste muntencollecties ter wereld. Aan die situatie komt nu een einde. Het nieuwe Geldmuseum krijgt alle ruimte in het gebouw van de Nederlandse Munt. De muntproductie - het slaan van de euro - blijft op deze locatie ge handhaafd en wordt straks gedeeltelijk zichtbaar voor het publiek. Aan de opening in 2006 gaat een groot scheepse verbouwing vooraf. Het mo numentale pand is in 1911 gebouwd volgens het ontwerp van de toenmalige Rijksbouwmeester C.H. Peters. De gevel is grotendeels vormgegeven in de zoge naamde Hollandse Renaissancestijl en verkeert nog in de oorspronkelijke staat. Het interieur is in de loop van de twin tigste eeuw diverse keren gerenoveerd en gemoderniseerd. Het fraaie, oor spronkelijke karakter dat hierdoor is aangetast, wordt door een grootscheep se verbouwing hersteld. Tegelijk wordt het interieur geschikt gemaakt voor alle toekomstige activiteiten. Het nieuwe museum krijgt naast een aantal vaste opstellingen veel ruimte voor wisseltentoonstellingen. Geld en wat geld met mensen doet, vormen hier de boventoon. In het Kenniscentrum kunnen verzamelaars, wetenschappers en geïnteresseerden zich verdiepen in alle facetten van de numismatiek. Leven van Amerikaanse rockzangeres begint bij de veertig door Theo Hakkert Amsterdam- Ooit werd ze zelfs de vrouwelijke Bruce Spring steen genoemd. Melissa Ethe ridge, rockchick met ruige gita ren. Een strijdbare lesbienne bo vendien. Maar in moeilijke tijden voor de muziekindustrie tellen reputaties niet. Ze werd ge dwongen een cover op te ne men. Kiezen? Alleen tussen graag of helemaal niet. Ze kreeg één liedje. „Take it or leave it." En dan is ze een ster van wie pop encyclopedieën melden dat ze een van de beste en belangrijk ste artiesten van de jaren ne gentig was. Melissa Etheridge, destijds een opdondertje uit Kansas, maar inmiddels is ze 42 jaar, een wijze vrouw, een lesbi sche moeder en nog altijd een gedreven rockmuzikante. 'Lucky'De titel van haar nieu we cd is voor velerlei uitleg vat baar. Maar wie haar verhaal hoort, zal toch het eerst en vooral houden op 'mazzel dat die cd er überhaupt gekomen is'. Haar eerste idee was een li- ve-cd te maken. Bij nader in zien toch maar niet en - ach, laat haar het zelf vertellen. „Het is een hele reis geweest. Het is waar: mijn eerste idee was om een live-plaat te ma ken. Omdat ik net van een tour nee kwam. Vervolgens werd het toch studio en toen vond de platenmaatschappij het niks. Het ontaardde in een discussie over de vraag tussen kunst en commercie. Zelf zat ik met de vraag waar ik zelf in deze zaak stond. Een compromis, een knieval? Zo ja, hoe diep? Kort om, het werd een gebed zonder eind." „Ik had, voor mijn gevoel, een heel oeuvre bij elkaar geschre ven en gespeeld. Een oeuvre dat staat. Allemaal zelf geschre ven nummers. Succes op alle continenten bij wijze van spre ken. En dan komt de platen maatschappij me vertellen dat ik een liedje van iemand anders op moet nemen omdat ze an ders niet achter mijn plaat kon den gaan staan. Daar moest ik even over nadenken, dat kun je je voorstellen." De keuze was al voor haar ge maakt. Ze kreeg 'Breathe' voor gelegd, een liedje van Green Wheel dat de groepsleden zelf niet uit wilden brengen omdat ze zich in een andere richting hadden ontwikkeld. Keuze? Melissa Etheridge: 'Ik ben van ver gekomen.' Foto: GPD 'Breathe'. 'Adem'. Ademen of stikken. Want de maatschappij hoorde bij haar eigen liedjes geen hit. „Het zijn bedrijven die worden gerund door boekhouders, ac countants en advocaten. Dat is treurig, maar zo is het. Het gaat om cijfers, zeker nu het zo slecht gaat met de verkopen. Zonder die cover zouden ze geen geld inzetten om een al bum van mij uit te brengen en te promoten. Dan sta je voor een dilemma. Gelukkig vond ik de song wel bij mij passen. Ge lukkig houden zij zich nu ook aan hun afspraken en promo ten ze me van alle kanten. Ik word van interview naar inter view gesleept, van radiostation naar radiostation. Goed!" De ironie wil dat er overigens wel een knaller op de cd staat. Misschien niet een commercië le hit, maar dat hoort ook hele maal niet bij Melissa Etheridge. „Ik ben geen hit-song schrijver. Zo zien mijn fans me helemaal niet. Hits kan ze geen donder schelen." De knaller - zelf spreekt ze van een tijdbom - heet 'Secret agent'. Een vlammende rockode aan een spetterende, bloedmooie lesbienne die man nen en vrouwen tot wanhoop drijft. Daar gaan straks alle Ahoy's van deze .wereld bij uit het dak. Ze grijnst, net zo overtuigd van de kwaliteit van de song, als de vrouw over wie ze zingt. „Dat liedje jaagt angst aan. Mijn ma nagement en de platenmaat schappij willen er niet eens over praten. Maar ik weet, en zij ook heus wel, dat 'Secret agent' live een geweldig succes zal worden. Het is nu al een tijd bom. Mensen zijn niet gewend aan een vrouw die krachtig in haar seksualiteit staat. Het is nieuw en dus beangstigend. Juist de manier waarop de mensen om me heen niet op de song reageren zegt veel." 'Lucky" betekent in haar geval ook levensgeluk. Een relatie liep ten einde. Een nieuwe begon. Daar horen kreten als deze bij: „Ik heb mijn grote liefde gevon den. Halverwege mijn leven." Het is haar achtste album. Te rugkijkend: „Ik leek zo jong. Wist ik toen eigenlijk wel wat ik deed? Nu zeg ik: ilk ben van ver gekomen. Het is een goed leven en een rare loopbaan. Het suc ces kwam en ging op verschil lende tijden op verschillende plaatsen. In Australië ben ik bij wijze van spreken aan de come back bezig. Daar representeer ik de jaren tachtig. In Amerika is het succes jonger. Eigenlijk wel lekker. Zo was er niet één liedje dat me wereldwijd op hetzelfde moment beroemd maakte. 'Like the way I do' en 'Bring me some water' zijn de enige twee liedjes die ik overal kan spelen en die overal het zelfde enthousiasme losma ken." Opdondertje uit Kansas. Ooit eert grote mond, grote gitaar, grote gebaren. Was dat iets van toen? „Meisjes spelen geen gi taar meer. Hip hop en r&b heb ben het overgenomen. Pink is de enige uitzondering. Niet dat ze gitaar speelt of anderszins op mij lijkt, maar de attitude is de zelfde. Ik ben blij met mijn leef tijd en mijn wijsheid. Ik ben niet jong. Ik ben niet oud. Mijn muziek is ook nog fris. Ik ben blij dat ik geen twintig meer ben en nog moet beginnen." muziek recensie Louis du Moulin Wonderlijk fenomeen, die Sha nia Twain (38). Enerzijds een wilde, sexy rocktante, maar vaak bijna tegelijkertijd een zeer brave zangeres, die haar giga-succes nog altijd goed weet te relativeren en ook soci aal probeert te 'exploiteren'. Vandaar dat haar officiële Ne derlandse concertdebuut gis teravond in het uitverkochte Ahoy' werd omlijst met een lo terij ten bate van Villa Pardoes voor ernstig zieke kinderen in Kaatsheuvel plus een adhesie betuiging tegen de commercië le zeehondenjacht in haar eigen Canada. Dat haar eerste Europese tour nee zo lang op zich heeft laten wachten kan niet alleen worden toegeschreven aan haar zwan gerschapsverlof rondom de ge boorte van haar eerste kind Eja, inmiddels alweer tweeënhalf. Twain, die al in 1998 met 'You're Still The One' haar eer ste hit aan deze oceaanzijde had en daarna aan de lopende band als platenartieste bleef scoren, was gewoon lange tijd niet erg reislustig. Hapklare popsongs produceren met haar uit de hardrock afkomstige echtgenoot Mutt Lange en die in flitsende videoclips de hele wereld over sturen, dat werkte wat haar betreft ook best. Zie de gigantische verkoopcijfers van met name haar internationale doorbraakalbum 'Come On Over', dik 35 miljoen exempla ren. Vorig jaar september trapte ze dan eindelijk af voor een lang durige concertreis over de halve aardbol met als alibi haai' nieu we cd 'Up!'. Het positivisme waar dat album van overloopt (als eigen antwoord op '11 sep tember') draagt ze ook op het podium aldoor uit: Shania Twain 'live' is twee uur lang een bruisende 'feel good happe ning', waarbij de dartele front vrouw geraffineerd gebruik maakt van haar ronde speel plaats in het hart van de arena en van haar negenkoppige ba sisband, die als een ring van vooruitgeschoven pionnen tus sen het musiceren door veel aanvullende lol trapt. Met country, ooit Shania's eer ste liefde, heeft het muzikaal vrijwel niets meer te maken, pi AD VAN KAAM Dat een profeet in eigen stad derde vijf 'Zonnebloemen'. Had niet wordt geëerd, is een uit- het aan hem gelegen dan waren drukking zo oud als de Bijbel dat er tivaalf geworden. Hij leef- zelf hij is van Mattheus. Een de alleen niet lang genoeg om spreuk van een andere tijd - dat plan ook daadwerkelijk te maar nog altijd actueel. verwezenlijken. Ander voor- Neem Jan Wolkers. Hij legt mo- beeld: Picasso had zijn blauwe menteel de laatste hand aan een en roze perioden. Fasen waarin kunstwerk dat is bedoeld om straks het Cen traal Station van Leiden op te fleuren. De inkt van het Leidsch Dag blad met een verhaal over de kunstenaar en een foto van de ma quette is nog niet droog of hup - daar valt de halve Leidse kunst wereld over de man en zijn zuil heen. De kritiek luidt: het object is te duur; waarom moet Wolkers het makenhet werk is niet origineel is, want in IJssel- stein staat een soortgelijke pilaar. Dit is nu weerzo'n typisch voor beeld van puur Hollandse en vooral zeer calvinistische azijn zeikerij. Kinnesinne ook. En wel hierom. Hoezo te kostbaar? Blijkbaar valt een kunstwerk van een man met de naam en faam van Wolkers iets duurder uit dan een schilderij van Fer Hakkaart of iets van de hand van Hester Keijser. Ik geef toe, 150.000 euro is geen kattendrek, maar exorbitant is het nu ook weer niet. Kijk en vergelijk maar eens wat er vandaag de dag om gaat in de kunsthandel. Veel geld vooral. Dan die ondemocratisch tot stand gekomen keuze voor Wol kers. Het gemeentebestuur is door de burgers aangesteld om keuzes te maken. Ik kan me voorstellen dat er ondenverpen zijn (verkiezing van een burge meester) waarvoor je de burger via een referendum raadpleegt. Maar voor de aanschaf van iets van anderhalve ton, hoefik echt niet naar de stembus. En al he lemaal zie ik er de zin niet van in om daar eens een brede maatschappelijke discussie over op te zetten. De zogenaamde kenner wil zus, de wijsneus wil zo en over dertig jaar staat er nog niets. Denk in dit verband aan de fontein van Theo van Doesburg. Zal die er ooit nog komen? En dan het derde punt: dat van de originaliteit. Van Gogh schil- hij aan de lo pende band kunstwerken produceerde die wel héél veel op elkaar leken. Fernan do Botero ging nog een stap verder. Zijn beeld van mensen, die net iets te hard opge pompt lijken, bleef hij her halen in sculpturen en schilderijen. Ze werden zijn handels merk. Ik wil er maar mee zeggen: repro duceren is niet ongewoon in de kunst. Doe mij nog een ets uit de serie van Rem brandt! Wolkers werkt ook volgens een vast stramien. De laatste jaren is hij vooral geïnspireerd door glas en staal. Die combinatie van materialen sluit perfect aan op de transparante constructie van Leiden CS en de ruimte daar omheen. Er is niks mis met de materiaalkeuze. Hooguit zou je kritiek kunnen hebben op de originaliteit. Dat 'zijn' stad ei genlijk een unica van zijn hand verdient. Geen replica. Maar welke Leidenaar komt er in 's hemelsnaam ooit in IJsselstein? Dat collega-kunstenaars het met de gang van zaken niet eens zijn, is vanzelfsprekend hun goed recht. Dat ze ingezonden brieven schrijven: prima. Wat me ergert is de toonzetting in sommige brieven. Een lezer schildert Wolkers zelfs af als profiteur. Maar Jan Wolkers, ge boren in Oegstgeest, getogen in Leiden, is één van de grootste nog levende kunstenaars van ons land. Eerst - en vooral - be roemd geworden met zijn boe ken, later (li)erkend als beel dend kunstenaar. Misschien niet de meester van hippe hype, maar in elk geval iemand met een eigen, herkenbare stijl. Zijn kunstiuerken vind je terug in tal van Nederlandse gemeenten. Maar niet in Leiden. Tenminste als het aan een aantal van zijn vakgenoten ligt. Die sturen een profeet uit eigen stad liever het bos in. Shania Twain in Ahoy'. Foto: ANP maar nog wel qua sfeer. Twain eenvoud uit van het Canadese mag dan al enige tijd doorgaan platteland. Zo zijn haar onder voor 's werelds mooiste pop- onsjes met haar fans geen inge- heldin (is sowieso de meest studeerde applaushalers, maar blozende 'vegetarienne'), ze vooral spontaan en daarom straalt nog steeds veel van de soms lekker rommelig. Hoe in genomen ze was met de gloed volle ontvangst liet ze nog even blijken door de 'toetjes' ('Any Man In Me', 'Rock This Coun try!') in een Oranje-shirt af te werken. theater recensie Dick van Teylingen Voorstelling: The Monkey Trial van STAN, gebaseerd op de transcriptie van The Scopes Trial. Vertaling: Martine Bom. Bewerking: Robbie Cleiren en Frank Vercruyssen. Spel: Robbie Cleiren, Damiaan De Schrijver en Frank Vercruyssen. Gezien 4/3 LAKtheater. Vanavond herhaling Een jaar of twintig geleden, en misschien doet hij het nog wel, reisde dominee Ouweneel door het land met de boodschap: de evolutieleer deugt niet. In Ne derland zijn de mensen die ge loven dat de aarde precies zo door God is geschapen als de bijbel beschrijft misschien een verwaarloosbare en stille min derheid, in Amerika is de bewe ging van de creationisten veel groter en machtiger. Op som mige scholen in het zuiden is de evolutieleer verboden. Is de mens geschapen naar Gods evenbeeld, uit stof dan wel de rib van Adam, of is hij het gevolg van zich steeds ver der ontwikkelende organismen? De discussie woedt al sinds Darwin 'The origin of Species' publiceerde. Een belangrijk evenement daarin is het proces van de staat Tennessee tegen John Scopes. Scopes had als in- val-biologieleraar de evolutie leer onderwezen (zoals bijna al zijn collega's deden), terwijl een wet in Tennessee dat verbood. Het Vlaamse toneelgezelschap STAN maakte een bloemlezing uit de verslagen van dit beruch te Monkey Trial en speelt het proces met drie acteurs. Dami aan De Schrijver is rechter Raulston, Robbie Cleiren en Frank Vercruyssen spelen de andere 36 personen die in de zaak een rol spelen: advocaten, getuigen, juryleden, enzovoort. Op een groot bord achter op het toneel zie je alle betrokke nen, met een lichtje achter de naam van de man die aan het woord is. Het gaat er niet om dat we al die personen van el kaar kunnen onderscheiden, maar om het volgen van het ju ridische gesteggel. Voor de aanklagers is het sim pel: er is een wet en die is over treden. De verdediging van Scopes wil een veel essentiëlere discussie: de wet is niet ver enigbaar met de grondwet, die godsdienstvrijheid belooft. En wat is het gezag van de bijbel? Moet je die letterlijk nemen en mag je die opvoeren als weten schappelijke autoriteit? Rechter en aanklagers weten te voorko men dat wetènschappers als deskundigen gehoord mogen worden en winnen uiteindelijk de godvrezend^iury voor hun zaak. Vorig jaar was Vercruyssen bij zonder op dreef in de bekroon de solo Vraagzucht, dat on schuldig begon en uitkwam bij wezenlijke vragen over wereld politiek en het Amerikaanse le ger. Nu lukt het STAN opnieuw om op het toneel iets wezenlijks te zeggen over actuele zaken als fundamentalisme, hoofddoek jes in de rechtszaal, een weder geboren christen die de roede niet spaart als wereldleider en de scheiding van kerk en staat. En dat gaat geen moment ten koste van de theatrale kwaliteit. The Monkey Trial zet je tot aan nadenken, is serieus, slim en geestig, en wordt drie uur lang heerlijk gespeeld.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 17