élé
Woede over
radio-orkest
Rockhelden leven voort in tributebands
KUNST CULTUUR
'Christ You Know'
Lint van levende muziek door Leidse binnenstat
Komrij in de schijnwerpe
f
'J'
,.'r "4
mL
js
yv -
Labij en Nijholt kunm
mager stuk niet reddei
donderdag 4 maart 2o0j
Van Morrison.
Foto: Reuters/Herwig Prammer
Van Morrison
naar Utrecht
utrecht - De Ierse zanger en
liedjeschrijver Van Morrison,
onder meer bekend van succes
nummers als 'Brown-Eyed Girl'
en 'Have I Told You Lately'
geeft op 19 en 20 mei een con
cert in Vredenburg in Utrecht.
De kaartverkoop voor de con
certen begint zaterdag.
Spider-Man 3
in voorbereiding
den haag - Terwijl een vervolg
op de succesvolle stripverfil
ming 'Spider-Man' pas in juli in
première gaat, wordt er al ge
werkt aan de voorbereidingen
van Spider-Man 3. Sony Pictu
res en de Marvel Studio's gaan
er alle twee vanuit dat er in
2006 of uiterlijk 2007 een nieuw
avontuur van de stripheld ver
wacht mag worden. Regisseur
Sam Raimi zou al een contract
hebben getekend en de mana
gers van hoofdrolspeler Tobey
Maguire zijn al betrokken bij
een eventueel draaischema. De
eerste Spider-Man-film werd
gemaakt met een budget van
125 miljoen dollar en speelde in
2002 maar liefst 800 miljoen
binnen.
Joost Prinsen
jubileert
Groningen - Een mijlpaal,
noemt Joost Prinsen zijn 35-ja-
rig jubileum in het theatervak.
Mede daarom kijkt hij terug op
zijn acteren, zingen, zijn grote
voorbeelden en de dingen die
hij zelf mooi vindt. Tijdens een
eenmalige bijeenkomst in de
Machinefabriek in Groningen
staat Prinsen op 19 maart in het
middelpunt van de belangstel
ling. Met videofragmenten, op
tredens en een vraaggesprek
blikt hij terug op zijn veelzijdige
carrière. Prinsen bereidt ook
een lezing voor waarmee hij ko
mend seizoen op tournee gaat
langs de literaire podia.
door Nico Postma
Hilversum - Chef-dirigent Hans
Vonk van het Nederlands Radio
Symfonie Orkest is furieus over
de dreigende opheffing van zijn
omroeporkest. „Het is tot mij
doorgedrongen dat er een
moord gepleegd wordt op een
van de beste symfonie orkesten
van Nederland", schrijft Vonk in
een boze brief aan het toezicht
houdend college van het Mu
ziekcentrum van de Omroep
(MCO) in Hilversum, dat zeer
binnenkort een definitief stand
punt inneemt.
Vonk reageert met zijn brief op
het bezuinigingsplan van de
MCO-directie, dat voorstelt het
Radio Symfonie Orkest op te
heffen. Vonk noemt dit 'mense
lijk gezien asociaal' en 'onge
fundeerd'. Hij hoopt de leden
van het curatorium van het
MCO te overtuigen dat fuseren
met het Radio Kamer Orkest
nog altijd beter is dan het zo-
maai- 'slachten' van het Radio
Symfonie Orkest.
De directie van het Muziekcen
trum ziet een fusie niet zitten,
omdat een fusieorkest jaren no
dig zou hebben om het kwali
teitsniveau van de oorspronke
lijke orkesten te bereiken. Vonk
is het hier niet mee eens, licht
orkestmanager Henk Smit toe.
„Het plan om ons orkest op te
heffen wordt artistiek totaal niet
onderbouwd. Een fusie tussen
de orkesten is, indien bezuini
gingen onvermijdelijk zijn, nog
de minst slechte oplossing. Ten
eerste zou dit nauwelijks ont
slagen kosten bij het Radio Ka
mer Orkest en het Radio Sym
fonie Orkest. Ten tweede zijn
wij van mening dat de kwaliteit
wel degelijk op hetzelfde niveau
kan blijven of zelfs kan verbete
ren. Het idee dat het jaren
duurt voordat de kwaliteit weer
op peil is, is echt onzin."
Wat Vonk vooral dwarszit is dat
hij als chef-dirigent vorige week
niet betrokken was bij de pre
sentatie van het voorstel. Bui
ten Vonk om heeft de directie
van het Muziekcentrum van de
Omroep het scenario gepresen
teerd aan de raad van bestuur
van Publieke Omroep en het
curatorium, zegt Smit. „De diri
genten van het Radio Kamer
Orkest en het Radio Filharmo
nisch Orkest waren wel bij de
presentatie aanwezig." Vonk is
pas later telefonisch op de
hoogte gesteld van het in zijn
ogen 'catastrofale besluit'. Vonk
noemt de directie van het MCO
daarom onbetrouwbaar' en
vindt dat er sprake is van ge
klungel. „Een dergelijke bruske-
ring van mijn autoriteit heb ik
nog nooit meegemaakt."
Behalve Vonk voelt ook het or
kest zich belazerd, zegt Smit.
„De orkestleden wisten van
niets, behalve dan dat er bezui
nigd moet worden. Zij zijn niet
ingelicht over opheffing van het
Radio Symfonie Orkest en kre
gen het plan via een zijweg on
der ogen. De directie van het
MCO is meteen verzocht tekst
en uitleg te geven. De musici
kregen de gelegenheid hun
woede te uiten, maar de uitleg
van de directie was niet bevre
digend. Het orkest is vooral
woedend over de manier waar
op dit gegaan is, dat hun topdi-
rigent buitenspel gezet is. Het
orkest vindt dat de directie van
het Muziekcentrum de belan
gen van het Radio Symfonie Or
kest niet goed behartigd heeft."
De hoop van het bedreigde or
kest is nu gevestigd op het cu
ratorium van het Muziekcen
trum van de Omroep. Dit toe
zichthoudende college moet
binnenkort met een definitief
standpunt komen. Hetzelfde
geldt voor de Publieke Omroep,
die zich eerder door een stuur
groep liet adviseren om twee
orkesten te laten fuseren. Zowel
Publieke Omroep als het cura
torium heeft nog geen definitief
standpunt ingenomen. Van
staatssecretaris Medy van der
Laan (Cultuur en Media) krij
gen beide instanties hiervoor
nog tot 15 maart de tijd.
Londen - 'Christ You Know It Ain't Easy' is de titel van dit kunstwerk van de Britse
kunstenares Sarah Lucas. Het is gemaakt van sigaretten en fiberglas en maakt deel uit
van de tentoonstelling 'In-A-Gadda-Da-Vida' in de Londense Tate Gallery. Op de expo
sitie, die loopt tot 31 mei, is ook werk te zien van de veelbesproken Damien Hirst
van Angus Fairhurst.
Foto: Reuters/Peter Macdiarmid
Twee dagen lang honderden muzikanten op veertig verschillende plekken
door Herman Joustra
leiden- Zo op het eerste gezicht oogt het
groot en ambitieus: twee dagen lang le
vende muziek in de Leidse binnenstad,
op bijna veertig verschillende plekken.
Op 8 en 15 mei, onder de noemer mu
ziekfestival. Maar volgens de organisatie,
de stichting Kunst in de Wijk, valt het
reuze mee. Het is weliswaar een groot
festival, maar een zonder pretenties. Of
het moet zijn dat duizenden mensen
zich hiermee kunnen vermaken.
Ton van Noort van de stichting kijkt in
elk geval reikhalzend uit naar het evene
ment. De organisatie ervan ligt keurig op
schema. Niet zo vreemd, zegt hij, want
de stichting heeft in het recente verle
den met hetzelfde bijltje gehakt en al
meerdere activiteiten op touw gezet. Vo
rig jaar is, onder de noemer 'Kunst in de
Wijk', een route langs talrijke winkels in
de Leidse binnenstad uitgestippeld,
waarbij kunstliefhebbers en wandelaars
hun hart konden ophalen aan beelden
de kunst. „Daar hebben tienduizend
mensen aan meegedaan. Dan kun je
toch spreken van een geslaagd evene
ment. Uit ervaring weten we nu dat je
zeker een jaar nodig hebt om zulke
grootschalige evenementen goed op po
ten te zetten."
'Kunst in de Wijk' ontstond drie jaar ge
leden om het 25-jarig jubileum van de
Pieters- en Academiewijk en Levendaal-
West luister bij te zetten. Omdat de or
ganisatie de smaak te pakken heeft ge
kregen, rolde dit nieuwe evenement, het
muziekfestival, uit de koker. „Ja, zo sim
pel is het. We vinden de binnenstad
heerlijk, prachtig. Dan is het toch mooi
om in dat oude centrum culturele activi
teiten te organiseren? Bovendien mer
ken we dat de mensen dit waarderen."
De opzet van het festival is vergelijkbaar
met die van de kunstwandeling. Kriskras
verspreid over de binnenstad staan ver
schillende muziekgroepen en solisten te
musiceren, van de Hortus tot de Burcht,
van klassiek tot pop en jazz. Burgemees
ter Lenferink opent het festival op 8 mei
officieel, door bij een optreden van jong
K&G het dirigeerstokje ter hand 1
men.
Daarna nemen honderden muzik
het over. Om het een week late
eens dunnetjes over te doen. Van 1
„Twee dagen muziek, ja. Waarom
Dan kunnen de mensen twee kei
nieten. En ze kunnen naar muzik
gaan luisteren die ze de eerste keei
ben gemist."
Hoewel de meeste muziekgezels
pen al bekend zijn, zijn er nog
plekken over, zegt Van Noort. „W
kan zich gerust opgeven."
Voor meer informatie: Ton van T
tel. 071-5123113.
The CUREheads, een sensatie in Engeland, zaterdag op het podium van het LVC
door Bart Ebisch
Amsterdam - Wil je succes heb
ben als muzikant? Begin een tri-
buteband. Ofwel, doe alsof je
AC/DC bent, Kiss of The Doors.
Zaalhouders en publiek lusten er
wel pap van. Komende zaterdag
betreden The CUREheads uit En
geland het podium van het LVC.
Daar een sensatie omdat ze als
twee druppels water lijken op de
wave-iconen uit de jaren tachtig:
The Cure.
Het gebeurde onlangs ook in
Vicar Street, een van de groot
ste poptempels van Dublin. De
rockgroep Parris overrompelde
de tweeduizend bezoekers met
een daverende Thin Lizzy-
show, de band van wijlen Phil
Lynott die jaarlijks in de Ierse
hoofdstad wordt herdacht met
een rockfestival.
De bandleden van Action In
DC, een coverband die AC/DC
nadoet, overkwam enkele jaren
geleden hetzelfde in Australië
waar ze vier avonden op rij
speelden in Melbourne, vertelt
zanger Mario Vermulst. „De
eerste avond kwamen tachtig
mensen de kat uit de boom kij
ken, de tweede avond waren er
meer dan duizend en de laatste
twee optredens waren helemaal
uitverkocht. Zelfs vanuit Perth
en Sydney kwamen mensen
overvliegen om ons te zien."
Het is de ultieme vorm van suc
ces. Een band die een volle zaal
plat speelt. De droom ook van
iedere popmuzikant. Voor ver
reweg de meeste rockgroepen
blijft het echter een droom,
want de concurrentie is moor
dend in muziekland. Heb je
geen platendeal, dan kun je het
sowieso vergeten in het clubcir
cuit. En anders mag je meestal
spelen voor tien verveelde pu
bers die aan de bar staan met
hun rug naar je toe. Je kunt het
proberen als Top 40-orkest in
de discotheken, maar daar zijn
er zoveel van dat ook hier de
kans op succes erg klein is.
Dus begon Vermulst vijftien
jaar geleden een AC/DC-tribu-
teband ter nagedachtenis aan
zanger Bon Scott, die op 19 fe
bruari 1%0 overleed. „Je kunt
Kiss This, een Kiss-tributeband uit Rotterdam, met een sprekend lijkende Gene Simmons, fameus vanwege zijn lange tong.
Publiciteitsfoto: GPD
wel eigen nummers gaan spe
len, maar slechts een enkeling
heeft er succes mee. Ik had bo
vendien geen zin om voor lege
zaaltjes te spelen. Daarom zijn
we Action In DC begonnen, een
van de allereerste tributebands.
In het begin moesten we op
boksen tegen ongeloof. Het co
veren van één band was in die
tijd iets totaal nieuws. Maar ik
merkte wel dat bekende num-
niers als 'Whole lotta Rosie' en
'Highway to hell' het heel goed
deden bij het publiek. Daar
hebben we uiteindelijk een hele
AC/DC-show van gemaakt."
Daarmee viert Action In DC te
genwoordig triomfen. Ze speel
den op befaamde hardrockfes-
tivals als Roeselare en Lichten
voorde. Afgelopen jaar stonden
ze op Bospop in Weert. Van
hun eerste cd met allemaal AC-
/DC-covers zijn inmiddels ze
venduizend stuks verkocht.
„We gaan een tweede cd opne
men", vertelt Vermulst. „'Back
in Bon', ofwel een bewerking
van 'Back in Black', dat uit
kwam na de dood van Bon
Scott met de nieuwe zanger Bri
an Johnson. We willen laten ho
ren hoe dat album geklonken
zou hebben met Bon in plaats
van Brian achter de micro
foon."
Voor de doorgewinterde pop
journalist Hans van den Heuvel
van muziekmagazine Oor komt
het fenomeen tributebands niet
als een verrassing. „Voor de
doorsnee popliefhebber is het
aanbod onoverzichtelijk. Nooit
eerder kwam er zoveel muziek
uit als nu. Mensen raken het
overzicht kwijt. Je ziet dan ge
beuren dat ze kiezen voor
bands en artiesten die zich al
bewezen hebben. De Rolling
Stones bijvoorbeeld, of Robbie
Williams. Alleen spelen die niet
zo vaak in Nederland. En wil je
ze zien, dan ben je al gauw
honderd euro kwijt. Een tribu-
teband is vaak een alternatief."
Wat volgens Van den Heuvel
ook een rol speelt is dat het pu
bliek graag een spectaculaire
show ziet op het podium. Dat
wil niet langer naar een ver
veeld bandje gaan kijken. Ac
tion In DC vormt een alterna
tief. Die jongens laten wat zien.
Dichter bij het origineel kun je
welhaast niet komen."
Of neem de jongens van Kiss
This, een Kiss-tributeband uit
Rotterdam en omgeving. Kijk
eens naar de publiciteitsfoto.
Bassist Anton Arema lijkt spre
kend op Gene Simmons, de
bloedspuwende bassist van
Kiss, en fameus vanwege zijn
lange tong. „De mijne is iets
korter, maar mag er wel wezen
hoor", lacht Arema. Zodra hij
het glitterpak aan heeft en de
schmink op, dan voelt hij zich
als Simmons. „Het is net of Ge
ne in mijn huid kruipt, alsof ik
in hem verander. Mijn stem
verandert ook vanzelf.
Niet alle tributebands hebben
trouwens succes. Hans van den
Heuvel noemt enkele criteria
waaraan een succesvolle tribu-
teband moet voldoen: „Je hebt
zonder meer een meerwaarde
als de frontman is overleden,
zoals Freddie Mercury van
Queen, Jim Morrisson van The
Doors en Kurt Cobain van Nir
vana. Verder moet de band een
eigen stijl hebben met een inte
ressante persoonlijkheid, plus
de muziek moet iets magisch
hebben. U2 bijvoorbeeld zou
het erg goed doen, vanwege de
uitstraling van Bono."
De aanwas van tributebands is
zo groot dat Mario Vermulst vo
rig jaar een boekingskantoor is
gestart. Nieuwe aanwinsten zijn
Skinner (Lynyrd Skynyrd), De-
molution (Nirvana), The Adams
Family (Brian Adams) en Quo
tation (Status Quo). Inmiddels
hebben er festivals voor tribute
bands plaats en talentenjach
ten. Vorig jaar won Flip the
Switch, een Rolling Stones-act,
een landelijke wedstrijd en die
liet 'The Police', 'Guns 'n Roses'
en 'Deep Purple' achter zich.
Meer info: www.tributeband.nl
amsterdam/anp - Uitgeverij De
Bezige Bij besteedt veel aan
dacht aan de zestigste 'verjaar
dag van Gerrit Komrij. De voor
malige Dichter des Vaderlands
bereikt die leeftijd op 30 maart.
Op 25 maart verschijnt 'Hercu-*
les', de nieuwe roman van
Komrij. Volgens de uitgever een
roman vol hachelijke avonturen
van een antiheld en een nieuw
hoogtepunt in het oeuvre van
Komrij. Verder verschijnen er
drie bijzondere uitgaven: een
herziene en sterk uitgebreide
editie van zijn verzamelde ge
dichten, 'Alle gedichten tot gis
teren', een gebonden heruitga
ve van 'Verwoest Arcadië', de
geschreven terugkeer naar
Komrij's jeugdjaren en 'H
beldier dat Komrij heet',
ze uitgave beschrijft jour
Onno Blom het leven van
rij aan de hand van noj
eerder gepubliceerd mat
uit het persoonlijk archie
de schrijver.
Op 28 maart opent Gerrit
rij in zijn geboortedorp
terswijk een tentoonst
over hemzelf in het plaats
museum. Ook geeft hij da;
lezing en zal Onno Blom
interviewen. Op 26 maart 1
'Het fabeldier dat Komrij
gepresenteerd in het Lette
dig Museum. Ook daar i
expositie over het leven en
van de schrijver.
theater recensie
Wijnand Zeilstra
Voorstelling: 'De vrouw die haar man
opvrat' van Debbie Isitt. Spel: Willem
Nijholt, Trudy Labij en Hymke de Vries.
Regie: Robert Prager. Gezien: 3/3
schouwburg Leiden. Aldaar nog te zien:
vanavond.
De titel klinkt leuk: 'De vrouw
die haar man opvrat'. En als
Trudy Labij de vrouw speelt en
Willem Nijholt de man, dan kan
het alleen maar nog leuker wor
den. Maar het is helaas een to
neelstuk zonder enige nuance
ring. De karaktertekening van
de drie personages vertoont
nauwelijks enige gelaagdheid.
Hij is een weergaloze egoïst.
Zijn ex-vrouw verwijt hij de te
loorgang van haar aantrek
kingskracht. Zijn nieuwe vrouw
deugt in zijn ogen niet, omdat
ze van het huishouden een jan
boel maakt en vooral omdat ze
niet kan koken. Onderwijl
snoept hij mooi van twee walle
tjes. Dat levert spanningen op
die door de beide vrouwen ge
zamenlijk worden gewroken.
Blijspelacteurs van het kaliber
van Willem Nijholt, Trudy Labij
en Hymke de Vries kunnen van
zo'n eendimensionaal verhaal
vaak toch nog heel wat maken.
Zo dankt Trudy Labij haar faam
onder meer aan de aanstekelij
ke wijze waarop zij platvloers
kwaad kan worden. Dat komt;
hier goed van pas, het kiftgehal-
te ligt hoog. In dit stuk
man met zijn nieuwe vi
voor een etentje bij zijn vrj
re echtgenote uitgenodigd
gespannen sfeer en de
spelbare hatelijkheden 11
dus voor het grijpen. Labi
zich in haar verontwaard
uitleven, wat ze dan ook
In reactie daarop laat N
zijn personage zich in alle
centrische valsheid wentelj
Toch kunnen ook deze en
blijspelacteurs het stuk j
echt redden. Sterker noj
voeren het motortje een U
te veel op en spelen vaak
vaak zelfs, met een geagu
toontje. Hymke de Vries m
daarop min of meer een ui
dering. Zij blijft relatief tj
houdender spelen. Nijhoi
zeker ook Labij halen daar
gen alles uit de kast, als
daarmee het verhaal kd
opkrikken. En helaas werlJ
eerder contraproductief.
Daarbij zit het decor ook)
mee. Een kille bedoenini
voor de sfeertekening niej
paald bevorderlijk is. Er
staat een min of meer absd
speelruimte, waartegen dl
houdelijk magere stuk niej
stand blijkt te zijn. Bij de
regie en vormgeving zijn!
denkelijke keuzes geml
Jammer, al gaat het te vej
van een verloren avond te j
ken. Maar van het weerzien
de combinatie Nijholt en
met versterking van het tj
van Hymke de Vries verwad
gewoon méér.