Ulysses nog springlevend Het jaar dat Jerry Lee Lewis de rock-'n-roll regeerde Auteur James Joyce was vreemde eend in de Ierse literatuur DAC32 Duivel, drank en dollars Maandag geeft de nu 68-jarige rocker Jerry Lee Lewis een eenmalig concert in ons land. In Paradiso. Een terugblik op het meest roemruchte jaar uit zijn carrière - tussen de zomers van 1957 en 1958 - toen hij, de duivel tartend, zijn grootste hit 'Great Balls of Fire' opnam, zijn dertienjarige nichtje trouwde en voor het eerst Europa aandeed. door Peter Bruyn Er was drank in het spel. Natuurlijk was er drank in het spel. Jerry Lee Le wis kan, met de tekst van Great Balls of Fire voor zich, in eerste instantie niets an ders uitbrengen, dan: 'Heil!'. Producer en platenbaas Sam Phillips, die niets meer van zijn - doorgaans toch hel en verdoemenis trotserende ster begrijpt, zegt: „Ik kan dit niet geloven." Drummer James van Eaton, die ook een duit in het zakje wil doen, roept: 'Goeie God allemachtig. Grote vuurballen!'. Optreden van Jerry Lee Lewis in Amsterdam, februari 1980. Foto: Lex van Rossen En dan Jerry Lee weer. Die probeert met dubbele tong uit te leggen dat dit nummer toch écht niet kan. Minutenlang gaat het zo door, op die alco- holdoordrenkte avond in de Sun Studio in Memphis Tennessee, ergens in de derde week van augustus 1957. Dat soort taferelen zullen zich bij talloze plaatopnamen van evenzovele pop- en rockartiesten hebben af gespeeld. Maar het bijzondere is dat deze scène uit de keuken van de rockmuziek voor de eeuwigheid bewaard is gebleven. We ken nen de klassieke pop- en rockhits, maar niet of nauwelijks het totstandkomen ervan. Toen zich tijdens een drinkpauze in de op name-sessies voor Great Balls of Fire plotse ling bovenstaande discussie ontspon, had technicus Jack Clement namelijk de tegen woordigheid van geest om de opname-knop van de tapemachine in te drukken. Want al was Jerry Lee Lewis ongetwijfeld on der invloed toen hij over de tekst van het liedje begon, er zat wel dégelijk een interes sante inhoudelijke kant aan. Great Balls of Fire was geschreven door Jack Hammer, een sessiepianist uit New York, en de zwarte tekstdichter Otis Blackwell, die bekendheid had verworven met de hits Don't be cruel en All Shook up voor Elvis Presley. En zoals bij bijna iedere rock-'n-roll-tekst uit die tijd het geval was, riepen de 'grote vurige ballen' uit het lied bij vrijwel iedereen in de eerste plaats seksuele associaties op. Zo niet bij Jer ry Lee. Hij was immers grootgebracht in de Pinkstergemeente. En dat was nou nèt die stroming binnen het christelijk geloof die al le kaarten graag zette op de Heilige Geest die met Pinksteren als vurige tongen aan de ge lovigen verscheen. Great Balls of Fire: Voor Jerry Lee, beneveld door de drank, kon het nummer niets min der dan blasfemie zijn. Totdat hij het uren later en sufgeluld door Sam Phillips en de anderen in één keer rauw en compromisloos op de band zette. Het verhaal van Jerry Lee Lewis en Great Balls of Fire is een verhaal over God, duivel en dollars. Als de plaat begin november op de markt komt, is het al snel het grootste succes dat platenmaatschappij Sun gekend heeft. Een jaar eerder heeft Sam Phillips zijn goudhaantje Elvis naar het grote RCA laten gaan, maar met Lewis lijkt hij minstens zo'n ster in handen te hebben. Het optreden van de blonde rock-hillbillie Jerry Lee aan de piano is ronduit explosief. Roel Bentz van dan Berg heeft het in NRC-Handelsblad eens fraai omschreven: 'Het is alsof je een rilling door de piano ziet gaan wanneer Jerry Lee zijn handen naar haar uitsteekt, een menge ling van vrees en genot.' Lewis was eind 1956 als sessiepianist bij Sun Records gekomen, maar nam al snel geen genoegen meer met een dienende rol. Dat moesten ook de andere artiesten op het la bel tot hun schrik ervaren. Carl Perkins was dankzij de hit Blue Suede Shoes een ster. Maar toen Jerry Lee zomer 1957 zijn tweede single Whole lotta Shakin'goin' on had op genomen en er meer dan een miljoen exem plaren van verkocht, moest Perkins ervaren dat Phillips en de anderen bij Sun nauwe lijks nog aandacht voor hem hadden. Hij was van een ster in één keer een 'has been' geworden. En toen Great Balls of Fire kort daama een nög grotere hit was geworden, gingen bij Jer ry Lee alle remmen los. Hij kocht auto's en huizen voor familieleden en trouwde met zijn dertienjarige nichtje Myra Gale, die de dochter was van zijn neef en live-bassist JW Brown. Zijn eerdere twee huwelijken waren nog niet eens formeel ontbonden. Jerry Lee was op dat moment tweeëntwintig jaar. Hij begon het jaar 1958 als de grootste rock- 'n-roll-ster van zijn tijd. Elvis vertrok naar Duitsland om zijn dienstplicht te vervullen. En wat was er verder nog aan concurrentie? Chuck Berry, de man van de 'duckwalk' en de befaamde rockgitaar-intro's wellicht? Jer ry Lee dacht van niet. Hij wist dat wel héél zeker! Eén verhaal is legendarisch en te mooi om niet waar te zijn. Op 28 maart staan Chuck en Jerry Lee samen in één program ma geboekt. De organisator heeft bepaald dat Berry - de oudste van de twee - als laat ste mag spelen. Een belediging voor Lewis. Maar hij gaat toch als eerste het podium op, speelt de ruigste set van z'n leven, haalt als het publiek uitzinnig van opwinding is, een flesje benzine tevoorschijn dat hij leeg gooit over het klavier, steekt het aan en blijft op de vlammende toetsen doorhameren. Dan slaat hij de klep van de piano neer, loopt rustig van het podium en zegt tegen Chuck Berry die in de coulissen staat te wachten: „Ga daar nog maar eens overheen, nikker!" Later is het toch nog goed gekomen tussen de twee. De top was bereikt. Spoedig zou het afdalen beginnen. Minder dan twee maanden later ging Jerry Lee voor het eerst uitgebreid op tournee in Engeland. Myra Gale ging mee. Engeland was het zuiden van de Verenigde Staten niet. En Jerry Lee was zich daar niet van bewust. In het Verenigd Koninkrijk ston den de journalisten met geslepen messen klaar. Ze hadden lucht gekregen van het hu welijk met een dertienjarige. Lewis begreep niet wat daar zo raai- aan was. Maar het tij was al gekeerd. Ook een deel van de Ameri kaanse pers begon nu in het privé-leven van de zanger te wroeten. Radiostations wilden de vingers niet langer branden aan Great Balls of Fire en z'n latere singles waren nog minder in trek. De verkoop stokte, de rocker moest voor steeds lagere gages opdraven. Dat was een half jaar na z'n grootste hit. Great Balls of Fire, opgenomen met alleen piano, drums en de magische akoestiek van de Sun Studio. De explosie duurde precies één minuut en negenenveertig seconden. ZATERDAG 28 FEBRUARI 2004 ER BIJ Van april tot september viert Ierland, in het bijzonder de hoofdstad Dublin, dit jaar het eeuwfeest van Bloomsday, 16 juni 1904. Op die dag speelt het verhaal van Leopold Bloom, hoofdpersoon uit de roman Ulysses van James Joyce, zich af. Een zeer Iers boek van een heel on-lerse schrijver. door James McGonigal James Joyce (1882-1941) wordt ge zien als het symbool van de Ierse li teratuur van de twintigste eeuw. Ier land heeft vier winnaars gehad van de Nobelprijs voor literatuur (Shaw, Yeats, Beckett, Heaney), maar geen van hen heeft zo'n greep op een in ternationaal miljoenenpubliek als Joyce. Hij schreef vier boeken (Dubliners, Portrait of the Artist as a Young Man, Ulysses en Finnegan's Wake), maar is na Shakespeare de meest vertaalde Engelstalige schrij ver. Joyce voldoet echter allesbehalve aan het gangbare beeld van een Ier se schrijver. Hij bezocht als 14-jarige prostituees, zwoor op de middelbare school het katholieke geloof af, trouwde pas na de geboorte van twee kinderen met zijn vriendin en emigreerde op 22-jarige leeftijd om nooit meer in Ierland te wonen. Joyce nam echter geen afscheid van de Ieren en van Dublin. Hij las zijn hele leven Ierse regionale kranten die hij liet opsturen en schreef alleen maar over Ierland, vooral over het leven in Dublin. Analytici zeggen dat hij alleen maar zo boeiend en Iers kon schrijven, omdat hij vanuit Triëst, Parijs en Zürich een interna tionale dimensie aan zijn Keltische denken had gegeven. Wat traditioneel Ierland, zeker in de vorige eeuw, misschien nog het meest tegen de borst stuitte is dat hij in 1902 zijn moeder op haar sterfbed een laatste verzoek weigerde: samen voor haar zielenheil te bidden. Hij geloofde immers niet meer; dan moet je consequent zijn. Het heeft Ierland moeite gekost deze merkwaardige zoon in de armen te sluiten. Niet zo ongebruikelijk als het gaat om schrijvers: pas sinds de jaren tachtig heeft Dublin musea die herinneren aan de geweldige rol die dit kleine volk ruim een eeuw in de wereldliteratuur heeft gespeeld. De Keltische vertellerstraditie die daar aan ten grondslag ligt is in het bui tenland eerder herkend dan in Ier land zelf. Is dat bescheidenheid of meer een gevoel van minderwaar digheid? Wat Joyce betreft zijn de Ieren er nu wel uit: zijn boeken mogen wat on toegankelijk zijn (volgens de weinige critici te lang en mede daardoor on leesbaar) - maar zij geven oermense- lijke emoties op een prachtige wijze gestalte. „Wie herkent niet liefde, verdriet, schuld, berouw? Die dingen komen voor in ieders leven, ook in de 21ste eeuw. Dat zegt de Ameri kaanse Laura Weldon. Zij is letter kundige en zakenvrouw (Harvard MBA) en is voorzitter van het comité dat honderd jaar Bloomsday dit jaar viert met een festival dat bijna een half jaar zal duren. Weldon heeft een programma opge tuigd van toneelstukken, lezingen, tentoonstellingen, pop- en andere concerten, waar iedereen zich bij kan thuis voelen, zegt zij. „Wij willen zowel de literaire wetenschapper wat bieden, als de algemeen in Ier land geïnteresseerde toerist. Want dat is ook de aantrekkingskracht van het boek van Joyce: iederéén kan er iets in vinden." Joyce-kenner David Norris is politi cus (hij is lid van de senaat) en pu blicist. Hij bestudeert al meer dan veertig jaar de schrijver en zijn boe ken. „Joyce boeit nog steeds, omdat hij doorgrondt wat het leven werke lijk is. Dat is niet symmetrisch of ele gant. Het is slordig, oneerlijk, soms gemeen. Maar we moeten het ermee doen. Dat maakt Joyce, en vooral het boek Ulysses, ook in 2004 zeer rele vant. Joyce beschrijft wat iedereen dagelijks ervaart - positief en nega tief." Luca Crispi is bij de National Library of Ierland (de Ierse Koninklijke Bi bliotheek) gespecialiseerd in Joyce en Ulysses. Zijn instelling heeft re centelijk negentien tot nog toe onbe kende schrijfblokken van Joyce in handen gekregen, waarin de eerste hoofdstukken van Ulysses gestalte krijgen. Die zijn vanaf juni te zien op een speciale Bloomsday-ientoon- stelling. „Dit is bijna over de schou der van Joyce meekijken, terwijl hij schrijft", legt Crispi uit. „Het creatief proces van Joyce was heel ingewik keld. Hij maakte een eerste versie, corrigeerde en vulde die aan, steeds weer. Deze aantekeningen laten dat zien." De pre-manuscripten van Joyce zijn visuele kunstwerken op zich. Tekst, aantekeningen in de marge, ge schrapte passages, aanvullingen, herschikking van alinegs, gebruik van symbolen en kleuren om orde in de chaos te scheppen. Joyce was een edelsmid van woorden, een minuti eus vakman. En met zijn manuscript was het proces lang niet ten einde. In het James Joyce Museum in San- dycove is een drukproef te zien. De Franse drukker moet stapelgek zijn geworden: Joyce herschreef, rearran- geerde, vulde aan, schrapte in de drukproeven - die bedoeld zijn voor kleine correcties. Maar Joyce wilde bijna tot aan het starten van de drukpers zijn werk bijslijpen. Een vriend in Zürich kwam destijds een tevreden kijkende Joyce tegen in het park. 'Lekker gewerkt?' 'Zeker', antwoordde Joyce. 'Heb je een hoofdstuk geschreven?' 'Neen'. 'Een bladzijde?' 'Neen'. 'Een alinea dan?' 'Ik heb vandaag twee zinnen ge schreven'. 'Kon je de woorden niet vinden?' En Joyces repliek schetst de kem van zijn werkwijze: „De woorden had ik gisteren al. Vandaag heb ik ze in de juiste volgorde kunnen plaatsen." Toen hij zijn voltooide manuscript met moeite uit handen had gegeven, begonnen de problemen pas echt. Ierse en Engelse uitgevers dorsten hun handen er niet aan te branden. Het boek was te expliciet in lichame lijke functies. Niet alleen seksueel - het werd als pornografisch be schouwd - maar ook scatologisch. Het genoegen dat Leopold Bloom beleeft van een geurige ontlasting, of de opluchting van het net op tijd le gen van een overvolle blaas, kon niet door de beugel. Joyce vond in Parijs een rijke Ameri kaanse, die daar een klein uitgeverij tje dreef, de Shakespeare Press. Syl- Jerry Lee Lewis trouwde in 1957 op 22-jarige leeftijd met zijn 13-jarige nichtje Myra Gale, terwijl zijn twee eerdere huwelijken nog niet eens waren ontbonden. Foto: Spaarnestad Fotoarchief deze omslag van Ulysses blijkt hoeveel verwar- er bestaat over de tekst van het in 1922 ver- boek. Dit is een Amerikaanse editie uit gebaseerd op een tekst uit 1934, gecorrigeerd de inzichten van 1961. vya Beach zag de kwaliteit van het boek en durfde een eerste druk aan. Het boek verkocht aanvankelijk slecht. De Britse douane confis queerde en verbrandde ingevoerde exemplaren, de Ierse autoriteiten verbanden het niet officieel, maar lieten het evenmin toe. In Amerika werd het boek bestempeld als zowel immoreel als pornografisch: officiële censuur. Anno 2004 is het merkwaardig te er varen dat Ulysses zulke heftige reac ties van de overheid teweeg bracht. Liefhebbers smokkelden het boek per stuk de wereld over, in vaak on succesvolle pogingen de censuur te ontwijken. Begin jaren dertig durfde een Amerikaanse uitgever een proef proces aan te spannen: een boek kan wel lichamelijk duidelijk zijn, maar er is een verschil tussen literatuur en pornografie. Dat erkende de Ameri kaanse rechter John M. Woolsey in december 1933. Hij vond het een moeilijk boek. Hij was ook niet ge charmeerd van de be schreven fysieke pas sages (seksueel of an derszins), maar begreep heel duidelijk dat Joyce niet de bedoeling had te prikkelen - het ging om kunst zinnige doelstellingen. Het ver bod op Ulysses werd voor de VS opgeheven, en dus in de praktijk voor de hele wereld. Acht jaar voor zijn dood had Joyce gezegevierd met een werk waaraan hij tussen 1914 en 1922 had gewerkt. Dat er nu nog ruzie is over de inter pretatie van het boek, en over de mogelijke fouten die verschillende uitgevers en drukkers hebben ge maakt of laten passeren, zegt maar één ding. James Joyces Ulysses is in 2004 een springlevend werk. Ierland en vooral Dublin staan de hele zomer in het teken van Joyce en Ulysses. Tal van reisorganisaties en luch tvaartmaatschappijen grijpen het Joyce/Bloomsday-jaar aan voor aanbiedingen. Info: www.rejoycedublin2004.com James Joyce. Foto: GPD

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 3