KUNST CULTUUR 'Het leven is niet alleen maar leuk' Katwijks Museum bouwde in tien jaar mooie verzameling op Blof in Groenoordhallen Hoogmis voor popgenie Brian Wilson De hydropathen: Masai en avant-garde zaterdag 28 februari 2004 nml jheie Stone. i Lex van Rossen igie Stone op lileum NSJF gheist*d/de«l haag - Het ,e z|h Sea Jazz Festival Cape Jeren viert op 10 en 11 april d. vijfjarig jubileum met meer dertig internationale en :aanse acts. Het program- naarfoor de vier podia is bijna ,oorl. Op dit moment zijn on- tnderen Angie Stone, Cas- Ira Wilson en Miriam £ba gecontracteerd. Neder- 1 wordt vertegenwoordigd r Toon Roos en Tasha's ld. Meer namen zijn te vin- 16. Lïa de site www.northsea- ,com De 29e editie van het ;se North Sea Jazz Festival plaats op 9,10 en 11 juli De kaartverkoop voor het horfal begint zaterdag 15 mei. 2g|n met 31 maart is het mo de met korting 3-dagenkaar- 00 ie bestellen via de festivalsi- door Bernadette van der Goes leiden - Twee zeldzame zeventiende- eeuwse avondmaalsbekers van Leids zil ver, een anderhalve eeuw geleden met veel zorg en liefde vervaardigde doop jurk, een paar tekeningen, maar vooral veel schilderijen heeft het Katwijks Mu seum de afgelopen tien jaar verzameld. Tot eind maart toont het museum wat het gedurende die periode door schen king verwierf, zelf kocht of in langdurig bruikleen kreeg. Het leuke van zo'n ten toonstelling is dat de bezoeker een goed inzicht krijgt in het verzamelbeleid. De tijd dat kleine musea klakkeloos alles wat ze aangeboden kregen accepteer den, ligt inmiddels ver achter ons. Ze zijn duidelijk kieskeuriger geworden, ba kenen hun verzamelgebied af en gaan actief op zoek naar stukken die in hun collectie ontbreken. Het Katwijks Museum heeft op die ma nier een aantrekkelijke verzameling te keningen en schilderijen opgebouwd van kunstenaars die typisch Katwijkse onderwerpen weergeven. Daarom zien we op de tentoonstelling vooral portret ten van vrouwen in Katwijkse kleder dracht, interieurs met huiselijke tafereel tjes uit het vissersleven, dorps- en zee gezichten. Vooral de laatste twee catego rieën zijn ruim vertegenwoordigd. Het vroegste gezicht op Katwijk in de exposi tie is een achttiende-eeuwse krijtteke ning van Comelis van Noorde. We zien het strand, wat mensen, een kar met twee paarden en rechts de oude Kat wijkse kerk. Op schilderijen uit de negentiende eeuw keert dit witte kerkje aan zee talloze ma len terug. In die tijd werd Katwijk name lijk door kunstenaars als inspiratiebron ontdekt. Een aantal van hen, zoals Jozef Israëls, Jan Toorop, B.J. Blommers en GAL. Morgenstjeme Munthe, verbleef er zelfs voor langere of kortere tijd. Van ieder van hen is werk op de tentoonstel ling aanwezig. Zo is er van Toorop een indrukwekkend schilderij van mannen die bezig zijn een enorme bomschuit vanaf het strand richting zee te duwen. De voorstelling is opgezet in forse, brede penseelstreken. Overheersende kleur is bruin. Toorop heeft het schip beeldvul- lend weergegeven, waardoor de mannen er extra klein en nietig uitzien. En het bovendien lijkt alsof hun gezwoeg geen enkel resultaat oplevert. Dat ook hedendaagse kunstenaars zich nog steeds door Katwijk laten inspireren blijkt uit het schilderij dat Jan de Beus in 1997 van de Oude Kerk maakte. Heel toepasselijk hangt het naast een werk van de negentiende-eeuwse kunstenaar Jan Hillebrand Wijsmuller, die in de stijl van de Haagse School schilderde. Ook hij heeft het karakteristieke witte kerkje afgebeeld. Direct herkenbaar verrijst het naast het strand. Een eeuw later pakte De Beus het heel anders aan. Op zijn schilderij zien we brede, klodderige stre pen verf in rode, zwarte, bruine en licht blauwe tinten. Op het eerste gezicht lijkt het een abstract werk, maar wie een stapje terugdoet, ziet dat in het reliëf van de zeer dik opgebrachte verf wel degelijk de contouren van het kerkje zijn te her kennen. Een groter contrast dan met de eerdergenoemde krijttekening, die Cor- nelis van Noorde twee eeuwen voor die tijd maakte, is bijna niet mogelijk. Expositie: Aanwinsten van de afgelo pen tien jaar. Te zien: t/m 27/3, di t/m za 10-17 uur, Katwijks Museum, Voor straat 46, Katwijk aan Zee. Een huiselijk tafereeltje van DA.C. Artz, een van de nieuwe aanwin sten van het Katwijks Museum. Publiciteitsfoto Claudia de Breij: bekend van radio en tv, maar ook te zien in het theater egezichten in t Van Gogh terdam - De zomerten- istelling van het Van Gogh leum in Amsterdam zal ge- Jrijn aan de relatief onbe- e zeegezichten van ard Manet. Nederland is ;r\ige land buiten de Ver- *e Staten dat de veertig ;zichten van de schilder tenlijk kan tonen. Het is :xpositie in samenwerking |The Art Institute of Chica- het Philadelphia Museum De doeken zijn nog tot iet 30 mei in Philadelphia in. Vanaf 18 juni komen ze t Van Gogh, samen met «gezichten van tijdgenoten. dse band Hnaar finale u - De Leidse band ld zich geplaatst voor de fi- van de Grote Prijs van Holland. In totaal streden tien groepen verdeeld over voorronden om de zes po nplaatsen van de eindstrijd, eet het spits af in het Leidse en eindigde ook vooraan, land mag nu op 19 maart in Rotterdamse Waterfront •eren de landelijke eind- 1 te halen van deze talen acht. door Ton Ouwehand Hilversum - Als kind wilde ze Herman van Veen worden of Mies Bouwman. Ze werd Claudia de Breij, bekend van radio, tv en theater. Sinds okto ber vorig jaar presenteert ze afwisselend met Dolf Jansen het tv-programma 'VARA Laat'. En ze heeft al een paar jaar haar eigen radioprogramma op 3FM: Claudia d'rop! Maar ze staat ook in de theaters met haar pro gramma 'Claudia Zuigt'. En hoewel ze zich met volle overgave stort op het tv- en radiowerk, het gaat haar uiteindelijk wel om het theater. „Laat ik vooropstellen dat ik geen van drieën kan missen. In de radiostudio werk ik met hart en ziel, bij de tv doe ik dat ook. Maar ik denk dat ik theater het belangrijkste vind." Al acht jaar werkt ze in de theaters samen met de muzikanten Rogier Wagenaar en Sander Ge- boers. Daar is vorig jaar de bassiste Phaedra Kwant bij gekomen. „Met twee dagen radio en twee dagen tv, ben je best wel moe. Als ik dan in mijn eentje naar Almelo zou moeten rijden om de mensen daar aan het lachen te maken, dan zou ik weliswaar die anderhalf uur een mooie tijd hebben, maar ervoor en erna zou heel eenzaam zijn. Nu heb ik het samen met de jongens heel goed. Dat ontspant. We kunnen ons ei erin kwijt, genieten van eikaars talent. Op het podium hoor je ze niet spreken, maar als de muzikanten er niet waren, zou ik die theateroptredens misschien niet eens doen." Rode draad is een groot woord, maar een onder liggend thema dat in haar theaterprogramma tel kens zo'n beetje de kop op steekt is bewustwor ding. „Naar mijn idee vallen we op een bepaald moment uit het paradijs. Als kind denk je eerst dat je ouders helden zijn, je bent ervan overtuigd dat Sinterklaas en God bestaan en je weet dat Mi chael Jackson onschuldig is. Maar dan kom het moment dat je erachter komt dat het leven nog wel leuk is, maar niet alleen maar leuk. Daar gaat mijn programma over." Ze neemt het schrijven van liedteksten heel seri eus. „Mijn oudere broer is advocaat. Dat is uit eindelijk ook een beroep waar je goed moet na denken over formuleringen. In complimenteuze buien, zegt mijn broer wel eens dat ik mijn lied teksten bijna juridisch schrijf. Geen woord te veel of te weinig. Mooi dat hij dat zegt. Het gaat mij om grote gevoelens zo accuraat mogelijk probe ren te verwoorden. En het is een kwestie van am bachtelijk te werk te gaan. En dat is een kwestie van hard werken." Ze is geboren in de Betuwe, Hagestein. „Ik kom uit een gezin waar niemand aan theater deed, maar artisticiteit werd er niet gek gevonden. Toen ik klein was, eind jaren zeventig had je in de Betuwe veel van die hippiegezinnen. Die hin gen oude lappen in de garage en daar gingen ze dan toneelstukjes opvoeren. Dat vonden wij een beetje viezig. Uit zo'n artistiek hippienest kom ik niet. Maar wel een gezin met taalgevoel en inte resse in theater. Al heel jong werd ik door mijn vader en moeder meegenomen naar een voor stelling van Herman ven Veen. Ik dacht direct: dat wil ik ook. En dat is heel lang zo gebleven. Ik wilde Herman van Veen worden of Mies Bouw man." „Als kind was ik erg in mezelf gekeerd. Ik was een binnenkind, een lezertje. Op de middelbare school kwam ik een beetje los, toen ik een rol had in de schoolmusical. Dat was voor mij een ommezwaai. Die musical speelde zich af in een asiel. Ik was een hasjhond die teveel van zijn vak was gaan houden. Een Koos Koets-achtig type. Ik kon daar veel in improviseren. Het was zo'n suc ces dat ik helemaal begon te freaken. Ik kwam helemaal los. Toen dacht ik: dit is het, dit moet ik gaan doen." Een kleinkunst of theateropleiding deed ze des ondanks niet. „Ik wist wel dat ik het theater in wilde, maar er was een hele generatie cabaretiers die Nederlands had gestudeerd. Ik dacht: zo kan het dus ook. Daarom ging ik algemene letteren studeren in Utrecht. Maar die studie vond ik niet leuk. Na het eerste jaar deed ik auditie voor de kleinkunst academie. Afgewezen. Ze vonden me niet theatraal genoeg. Ze hadden gelijk. Ik moest wel even slikken, maar ik realiseerde me dat ik het dus anders moest doen. Ik ben blijven optre den. Op het Amsterdams Kleinkunst Festival werd ik derde in 1998." „De studie heb ik twee jaar volgehouden. Toen ik mijn propedeuse haalde, heb ik een afstudeer- feest gegeven. Het sloeg natuurlijk nergens op, maar ik heb dat beschouwd als het einde van mijn studie. Ik was intussen al voor de radio gaan werken. Via de stadsomroep Utrecht, kwam ik bij Radio West. En toen kwam BNN en een paar jaar daarna 3FM." Sinds oktober presenteert ze "VARA Laat'. „Ik werd gewoon gevraagd. Bij de screentest werd me duidelijk gemaakt dat ik moest afwisselen met Dolf Jansen. Nu wordt het wel heel erg seri eus, dacht ik. Maar het is belachelijk hoe snel je daaraan went. Gisteren zat ik met Dolf te overleg- Claudia de Breij: „Naar mijn idee vallen we op een bepaald moment uit het paradijs.' Publiciteitsfoto: GPD gen. Ik realiseerde me ineens dat ik daar niets bijzonders aan vond. Maar toen ik vorig jaar met die gedachte werd geconfronteerd vond ik het wel een hele stap. Twee avonden late night voor de VARA. Paul de Leeuw heeft het altijd gewild, ik mocht het doen. Raar hoe het kan lopen." 'Claudia Zuigt'. Te zien: 27 maart, De Alke burcht, Roelofarendsveen; 7 en 8 april, Het Ou de Raadhuis, Hoofddorp. Welke film zou iedereen gezien moeten hebben? Wat is het mooiste boek ooit geschreven? Welke muziek weet telkens weer te ontroeren? Wat is het mooiste kunstwerk aller tijden? Kortom: waarmee is Leiderdorper Hans van Polanen, orga nisator van popconcerten en eigenaar van een cd- winkel in de zevende he mel? Beste cd? „Een mensenleven is te kort om alle mooie muziek te be luisteren. Als ik moet kiezen, kies ik toch voor mijn allereer ste ontdekking, Eric Andersen, ook uit nostalgische overwe gingen. Het was in 1968, bij de uitverkoop in de Bijenkorf, ik was toen zestien. Samen met mijn broer was ik altijd op zoek naar onbekende, nieuwe mu ziek. Daar zag ik de plaat 'Tin Can Alley' van Andersen. Ik vond de muziek geweldig. An dersen dateert van het Dylan- tijdperk. Het is een muzikant die altijd tegen de stroom in heeft geroeid, steeds weer iets anders deed dan de platen maatschappij van hem ver wachtte. Dat doet hij nog steeds. De ene keer speelt hij folk, de andere keer blues, dan weer jazz. Elke keer laat hij ie- DE ZEVENDE HEMEL dereen weer in verwarring ach ter. Ik geloof dat z'n hele oeu vre inmiddels 22 cd's beslaat. Zijn mooiste cd is 'Blue River'. Daarop beschrijft hij de hele liefdescyclus, van de prille ver liefdheid tot aan het verval. Dat kan hij als geen ander. Alle liedjes gaan rechtstreeks naar je hart." Beste boek? „De hele cyclus van 'Het Bu reau' van Voskuil. Het beklem mende van hoe de mensen op een kantoor met eikaar om gaan, de kleinzieligheid. Hij beschrijft dat aan de hand van een eindeloze reeks gebeurte nissen. Op een droogkomische manier. De hoofdpersoon Maarten Koning verricht zijn werk, werk wat hij zinloos vindt. Maar tegelijkertijd vindt hij ook dat hij er niet met de pet naar mag gooien. Sterker nog. Als anderen zeggen dat zijn werk zinloos is, wordt hij kwaad. Dat hebben veel men sen. Ze vragen zich met recht af of datgene wat ze doen wel datgene is wat ze willen doen. Of dat nou datgene is waar het in het leven om draait. Maar tegelijkertijd ondernemen ze geen pogingen om te ontsnap pen. Zitten ze op de een of an dere manier gevangen. Dat is heel beklemmend en Voskuil beschrijft dat prachtig." Beste film? „Een zwartwitfilm, 'Raging Bull' van Martin Scorsese. Met Robert de Niro. Die film heeft een enorme indruk op me ge maakt. Ik heb altijd van boksen gehouden. Van jongs af aan. Mijn vader maakte me 's nachts wakker om op televisie naar Ali tegen Frazier te kijken. Prachtig vind ik dat. Het mooie van 'Raging Buil' vind ik het in beeld brengen van de opkomst en het verval van de hoofdper soon, bokser Jake La Motta. Zoals dat in elke liefde, elke carrière en elk leven voorkomt. Het geheel is op een mooie, sobere manier gefilmd." Beste kunstwerk? „Het werk van Wim T. Schip pers. Onvoorspelbaar en on grijpbaar. Hij drijft de spot met kunst zoals die wordt bedreven door grote kunstbewegingen. Met name die pindakaasvloer die ik heb gezien bij een over zichtstentoonstelling in Utrecht, vond ik prachtig. Je rook het meteen toen je bin nenkwam. Ook op televisie overschreed hij veel grenzen. Zoals met Hoepla en de Fred Haché Show. Het leuke is dat zijn anti-kunst uiteindelijk toch in musea terecht is geko men. En dat er toch weer een elite is die achter zijn kunst aanloopt." tekst: Herman Joustra foto: Publiciteitsfoto leiden - De Zeeuwse groep Blof geeft vrijdag 16 april een con cert in de Groenoordhallen. Het is een tijd geleden dat de groep optrad in Leiden. Afgelopen zo mer zou Blof op het podium staan tijdens het Rapenburg Festival, maar dit concert ging uiteindelijk niet door omdat een te grote toeloop werd ver wacht. In hun 12-jarig bestaan is de groep van zanger/gitarist Paskal Jakobsen, bassist Peter Slager, drummer Norman Bonink en toetsenist Bas Kennis een be grip geworden in de Neder landse popmuziek. Enkele maanden geleden werd de groep nog onderscheiden met de felbegeerde Popprijs. In de afgelopen jaren wist Blof al vele malen de Rotterdamse Ahoy' uit te verkopen. Nu is de beurt aan de Groenoordhallen. Tij dens het concert speelt de groep veel nummers van hun laatste album 'Omarm', maar ook andere grote hits. De Groenoordhallen opent op vrijdag 16 april om 19.00 uur de deuren. Het voorprogramma begint om 20.00 uur. Kaarten voor het concert (21,50 euro, exclusief reserveringskosten) zijn verkrijgbaar via www.blof- .nl of via ticketservice 0900- 3001250, de grote postkantoren en andere voorverkoopadres- muziek recensie Mark van de Voort Concert: 'Smile' door Brian Wilson. Gezien: 24/2, Royal Festival Hall. Londen. Nog te zien: 13/3, Pepsi Stage, Een popvisioen zonder weerga. Niemand hield het nog voor mogelijk. Maar afgelopen week presenteerde de Amerikaanse opper-Beach-Boy Brian Wilson zijn verloren gewaande mag num opus 'Smile' (1967) voor de eerste keer. In het Londense Royal Festival Hall waren deze week de premièrevoorstellin- gen. De plek waar Wilson afge lopen jaren al triomfen vierde met zijn 'Pet Sounds Tour'. 'Pet Sounds' is hét klassieke Beach Boys album, maar met 'Smile' tilde Brian Wilson zijn popdromen naar nieuwe di mensies. De opvolger van 'Pet Sounds' moest nog grootser worden en stond gepland voor begin 1967. De platenhoezen voor 'Smile' lagen destijds al klaar, maar het project strand de jammerlijk. De zwaar ver slaafde Wilson was letterlijk en figuurlijk niet meer van deze wereld, en de andere Beach Boys konden hem allang niet meer bijbenen. Wat restte was uren aan ma gisch materiaal in de magazij nen. Puzzelstukjes briljante popmuziek die in de jaren daarna op talloze bootlegs ver schenen. Onder aansporing van zijn huidige vrouw en zijn band The Wondermints pakte Wilson 'Smile' weer op. En het resul taat is in één woord verbluf fend. 'Smile' blijkt een weids poppanorama in drie delen, een werk van symfonische pro porties. Bekende 'Smile'-songs als Good Vibrations', Heroes and Villains' en 'Surf s Up' vor men het fundament van deze vijftig minuten durende knots gekke hoogmis voor het muzi kale genie Brian Wilson. De puzzel valt wonderwel samen: op en neer klotsende harmo nieën in 'Cabinessence', ont spoorde folkblues, Hawaï-gos- pel, countryballades, avant-gar de experimenten en pure 'Cali- fomische' zomerliedjes als "Wonderful'. Zuiver zingen kan Wilson al een tijdje niet meer. Maar zijn ont roerende enthousiasme in combinatie met het tomeloze perfectionisme van The Won dermints zorgden voor een krankzinnig goede uitvoering. Het publiek was daarvoor al ge trakteerd op een ruime selectie Beach Boys hits waaronder 'Sloop John B', California Girls' en 'God Only Knows'. Maar al les stond deze avond in de schaduw van 'Smile'Waarlijk muziek van een andere planeet, in 1967 al, maar 37 jaar later nog steeds. theater recensie Dick van Teylingen Voorstelling: De hydropathen van Hans Dagelet cs en Apituleys Loco Motiv. Spel: Hans Dagelet en Lizzy Timmers. Muziek: Telemann, Ford, Riley en anderen, gespeeld door het Alt-tijd kwartet. Tekst: Aragon, Handke, Charms. Regie: Gijs de Lange. Kleding: Carin Eilers. Gezien in het LAKtheater op 27 februari. Vanavond herhaling. In de muziek is het bon ton om grapjes te maken over de altvio list, de suffe Belg van het orkest. Onzin natuurlijk. Ga bij twijfel naar De hydropathen, waarin maar liefst vier altviolisten mee spelen. Esther Apituley, Mieke Honingh, Ernst Grapperhaus en Rogier van der Tak zijn sen sitieve, boeiende musici. Ze spelen stukken van Telemann, Ron Ford, Hindemith, Terry Riley, Apituley zelf en anderen die je nieuwsgierig maken naar meer muziek voor alleen altvio len. De voorstelling is genoemd naar een kunstenaarsgroep in Parijs die rond 1870 gerucht makende bijeenkomsten orga niseerde. Hydro is afgeleid van het Griekse woord voor water, pathen komt van pattes (poten) hydropathen zijn dus wezens die op het water lopen. De groep geldt als voorlopers van surrealisme en dada. Voor de (weinige) teksten in de voorstel ling is ook geput uit werken van avant-gardekunstenaars: Louis Aragon, Daniil Charms en Peter Handke. Acteur en theatermaker Dagelet kwam met het idee voor de voorstelling na een reis door Tanzania, waar de elegantie van de Masai hem trof. De bewe gingen van Dagelet en Lizzy Timmers in de voorstelling doen denken aan dieren, vooral kippen en apen, maar hebben ook wat van de triadische bal letten van Oscar Schlemmer. Het streven was niet iets te ver tellen in de voorstelling, maar de elementen voor zich te laten spreken. Het muzikale genoe gen is groot, in beweging en taal heeft De hydropathen wei nig om het lijf. Soms versterken muziek en taal elkaar, zoals het poëziefragment van Aragon over vissen prachtig samengaat met een pizzicatocanon. Andere teksten gaan over ge boorte en zelfontdekking, maar zijn niet stevig genoeg gekozen en gerangschikt om de voor stelling inhoudelijk ruggengraat te geven. Het is geen straf om Dagelet en Timmers te zien be wegen, maar evenmin een openbaring. Gelukkig is de hy dropathen veel minder preten tieus dan vorige voorstellingen van Hans Dagelet, zoals die over Beethoven. En voor die vier altviolen kun je rustig naar het theater gaan.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 27