KUNST CULTUUR
'Door hernia's ben ik Maxi niet meer'
Lichtstralen stelen de
show bij Conny Janssen;
Abba The Show: surrealistisch
gevoel bij nostalgisch concert
Concertgebouw
vreest einde s
radioconcert s
Art Rotterdam centrum hedendaagse kunst
1 -
Fonds voor
instrumenten
orkestleden
wm&Wm
mmm
J«f
WÈ>:
imim
ÊÊÈÊm- 1» JÉ!
Halle Berry. Foto: AP/Jockel Finck
Halle Berry
in Berlijn
beruin - De Amerikaanse actri
ce Halle Berry woonde gisteren
in Berlijn de première bij van
haar nieuwste film 'Gothika'.
De thriller van de Franse regis
seur Mathieu Kassovitz is vanaf
18 maart in de Nederlandse
bioscopen te zien.
Poëzie Prijs
voor Lloyd Haft
zutphen - Dichter, sinoloog en
vertaler Lloyd Haft krijgt de Ida
Gerhardt Poëzie Prijs van 2004
voor zijn bundel bewerkte psal
men. Haft is een Amerikaan die
in Nederland woont en in het
Nederlands werkt. De prijs,
2500 euro en een ets, wordt
hem op 12 maart uitgereikt. De
Ida Gerhardt Poëzie Prijs wordt
iedere twee jaar uitgereikt voor
een nieuw verschenen Neder
landstalige dichtbundel.
'Haagse' Picasso's
naar Malaga
malaga/den haag - De Spaan
se gemeente Mélaga heeft de
223 litho's van Picasso gekocht
die het Gemeentemuseum Den
Haag nu nog in bruikleen heeft
van een verzamelaar. Het gaat
om de collectie die ooit bijeen
werd gebracht door de Duitser
Jan Lohn. Picasso werd in 1881
in Mélaga geboren. De litho's
zijn gemaakt tussen 1945 en
1964 in Parijs en stellen onder
meer stillevens, stieren en an
dere dieren, mythologische on
derwerpen en vrouwen en kin
deren voor.
Balkenende opent
expo Helmantel
assen - Op verzoek van het 150-
jarig Drents Museum opende
minister-president Balkenende
gisteren de tentoonstelling
'Henk Helmantel Openbaring!'.
Naar verluidt omdat beiden
'streng gereformeerd' zouden
zijn. In werkelijkheid is de
schilder Helmantel in de ogen
van de premier iemand met
zijn kunst die een bijdrage le
vert aan het debat over waar
den en normen. De premier
roemt Helmantels hang naar
traditie en zijn keuze voor 'ou
derwetse onderwerpen' als stil
levens en kerkinterieurs. Kunst
kan wat Balkenende betreft een
goede bijdrage leveren aan het
debat over waarden en nor
men.
Groningen/ANP - Het Noord
Nederlands Orkest (NNO) richt
voor zijn orkestleden een speci
aal instrumentenfonds op. Veel
instrumenten zijn voor de mu
sici onbetaalbaar geworden en
bovendien kunnen ze sinds
kort niet meer bij de belasting
dienst als aftrekpost worden
opgevoerd. Het fonds werft geld
bij particulieren en bedrijven,
heeft NNO-directeur J. Vierkant
gisteren gezegd.
In eerste instantie kunnen al
leen kleine blaasinstrumenten
als een klarinet met geld uit het
fonds worden betaald. Volgens
Vierkant is dat omdat juist de
afschrijvingen van deze instru
menten, die gemiddeld zo'n
10.000 euro kosten, voor de ei
genaren niet meer aftrekbaar
zijn.
Kleine strijkinstrumenten zoals
violen behouden in de loop der
jaren wel hun waarde, waar
door de musici niet met af
schrijvingen te maken krijgen,
aldus de directeur uit. De dure
harpen en contrabassen, die
soms enkele honderdduizen
den euro's kosten, schaft het
NNO zelf aan.
Zonder het fonds zouden veel
musici in de problemen ko
men. Zo moeten ze bijvoor
beeld veel langer met hun in
strument doen voordat ze een
nieuwe kunnen kopen. Door
het fonds in het leven te roe
pen, kan ook nog in de toe
komst op een verantwoorde
manier kwalitatief goede mu
ziek worden gemaakt, aldus
Vierkant!J
im
donderdag 26 februari 20!~~
Rja
theater recensie
Maarten Baanders
Voorstelling: 'Licht' door Conny
Janssen Danst Gezien: 25/2, Leidse
Schouwburg.
Conny Janssen is een specia
liste in het bedenken van bij
zondere combinaties. In het
verleden nodigde ze break-
dancers of een groep van acht
cellisten uit om een speciale
samenwerking aan te gaan. Of
ze verwerkte moderne Neder
landse gedichten in haar cho
reografie. Voor 'Licht' vroeg ze
lichtontwerper Reinier Twee-
beeke met haar een voorstel
ling te maken. Het idee was
lichtstralen en -vlakken een
net zo gelijkwaardige plaats te
geven als de dansers. Het licht
van 120 lampen danst als het
ware met de dansers mee.
Tweebeeke is niet de eerste de
beste. Hij creëert met zijn be
lichting prachtige kleurrijke
effecten, die niet alleen een
sterke uitwerking op de sfeer
hebben en spanning oproe
pen, maar ook speels en hu
moristisch kunnen zijn. Het
licht lijkt de choreografie sterk
te sturen. Lichtvlakken schui
ven brutaal over de vloer en
lampen dalen af om contact
met de dansers te leggen,
waarbij zelfs een verlegen flirt
en een bloeiende intimiteit
kunnen ontstaan. Tweebeeke
bewijst dat lampen roman
tisch kunnen zijn!
De door Conny Janssen geko
zen combinatie is duidelijk
geslaagd, maar het lijkt of ze
als choreografe niet genoeg
vindingrijkheid heeft om haar
idee te kunnen evenaren. De
dans is soepel, vlot en toegan
kelijk. De dansers en danse
ressen bewegen krachtig,
stoer en soms met een pittige
agressie. Er zit vaart in de
voorstelling. Maar wat ont
breekt is een kern. Er wordt
trefzeker gedraaid, opgetild,
gerold, gegolfd, de armen en
benen worden fel geheven,
maar een markante stijl of een
persoonlijk accent heeft het
allemaal niet. Er zijn nauwe
lijks bewegingsthema's die
voor samenhang zorgen en °F
het lijkt of de choreografe nif c
het geduld heeft opgebracht
om aanzetten uit te werken ID
die op zichzelf best mogelijk-,
heden bevatten. De opzet va/O
'Licht' is erg fragmentarisch.
Opgebouwde spanning lost
het niets op.
Er zijn momenten die toch ?rc
wel de aandacht trekken. De®
dansers gaan bijvoorbeeld erP
voor een in slaaphouding lig|n
gen op rechthoekige lichtvlar1
ken of er wordt een kringvorp
mig bewegingsspel gespeeldfer
maar ergens toe leiden doet
het niet. Aanzetten beginnei
veelbelovend, maar lossen
gauw op in iets anders. Het r;
ene duet is nog niet begonnff?'
of het wordt al weggeduwd
door het volgende. Op deze
manier kan afwisseling toch
saai worden. Want er mogei
dan in korte tijd veel danssci
nes zijn, de energie die ervan
afstraalt blijft lang op hetzelf1"
de niveau, waardoor de ge-
spierd zwaaiende armen,
hoog geheven benen en het
zwierige optilwerk de aan
dacht niet vasthouden.
el
1 in
riUI
amsterdam/anp - Het Concert-
gebouw in Amsterdam is bang
dat de befaamde zondagoch
tendconcerten in gevaar komen
door de bezuinigingen van het
kabinet op de omroeporkesten.
„Hierdoor komen de radiocon
certen als eerste onder druk te
staan", zei Concertgebouw-di
recteur M. Sanders gisteren tij
dens de presentatie van de pro
grammering voor het seizoen
2004-2005. „Dat zou het einde
van een serie kunnen beteke
nen." In september bestaat het
zondagochtendconcert tien jaar.
Samen met de AVRO presen
teert het Concertgebouw vol
gend seizoen veertig zondag
ochtendconcerten, waarvan er
vijftien door omroeporkesten
worden verzorgd. Als onderdeel
van de bezuinigingen bij Pu
blieke Omroep moeten deze or
kesten geld inleveren en staan
er talloze banen op het spel.
Het zondagochtendconcert,
met een relatief lage toegangs-
prijs, is voor het Concertge
bouw een manier om een breed
publiek aan te trekken.
In totaal heeft het Concertge
bouw 361 concerten gepro
grammeerd, elf meer dan in het
huidige seizoen. In de serie
'Wereldberoemde Symfonieor
kesten' staan wederom het Ko
ninklijk Concertgebouw, de
Berliner Philharmoniker en de
Wiener Philharmoniker op de
agenda. Dirigenten Bernard
Haitink en Mariss Jansons ne
men hierbij ieder twee concer
ten voor hun rekening.
Nieuw in de programmering
van de muziektempel is de 'car
te blanche' voor twee topvoca-
listen: tenor Ian Bostridge en
bariton Thomas Quasthoff. Bei
de muzikale zwaargewichten
hebben een concertreeks sa
mengesteld waarin zij „het bes
te uit drie eeuwen met elkaar
ftj
verenigen". Vorig seizoen 'e*
één prominente musicus
nodigd om een programm;
men te stellen.
In het programma 'Hongf
aan Zee' in de laatste maarj
van 2004 spelen Hongi
topmusici kunst- en kle:
muziek uit hun vaderlandl
de jazzconcerten zijn coryft
als Dave Brubeck, Diana
en Wayne Shorter te gast.
de tweede keer komen oolrT
baretiers aan bod, die hi^
verweven met muziek. Koi
seizoen staan Freek de Jon^
Paul van Vliet een keer o)
bühne van het Concertgeb"
In juli en augustus 2004
zeventig concerten plaats i|\c
serie 'Robeco Zomerconceiy
Speciale aandacht gaat hi
uit naar muziekstukken
componisten die geïnspirf.1,
raakten door de natuur,
een restauratie van de
Zaal in het Concertgebouj
deze serie met tien conci
ingekort vergeleken met
huidige seizoen.
Door de verbouwing is de
ne muziekzaal drie maaiifii
dicht, waarbij net als in de
te Zaal een jaar geleden'
stoelen worden vemiei
Charlene de Carvalho, doi
van de overleden bierma^
Alfred Heineken, zal deze!
plaatsen bekostigen. Zij
ook de nieuwe stoelen ii
Grote Zaal voor haar rekeni
Volgens directeur Sanders 1 'r
de economische recessie
toeloop niet aangetast.
jaar ontving het Conce
bouw een recordaantal
ruim 850.000 bezoekers, „ft0'
wijst erop dat dit volgend
zoen lager zal zijn", aldus
ders. De sponsordekking til
de concerten is volgens
hoger dan ooit. Het Concei
bouw ontvangt geen overhd
subsidie voor zijn eigen r
grammering.
rotterdam/anp - Art Rotter
dam is enkele dagen hét cen
trum van de hedendaagse, ac
tuele kunst. De kunstbeurs op
de Kop van Zuid, die zijn vijfde
editie beleeft, is behoorlijk uit
zijn jasje gegroeid. De organisa
tie heeft voor het eerst galeries
uit het buitenland uitgenodigd,
en een programma voor inter
nationale curatoren samenge-
steldi
„Om de ontwikkelingen in de
hedendaagse kunst goed te la
ten zien, zijn deelnemers uit
andere landen noodzakelijk",
zegt P. Schuiten, voorzitter van
de Stichting Art Rotterdam. De
beurs in de Cruise Terminal en
Las Palmas telt 84 deelnemers,
waarvan 30 procent uit het bui
tenland.
Onder hen de Amerikaanse
kunstenares Janet Echelman
van de Florence Lynch gallery
uit New York. Zij bouwde een
ware blikvanger voor Art Rot
terdam: een tientallen meters
lange installatie van handgewe-
ven vistouwen, die langs de
Cruise Terminal bij de rivier
hangt. Acht families uit India
hielpen haar met het leggen
van de anderhalf miljoen kno
pen in het kunstwerk.
De hedendaagse kunst bestaat
vooral uit schilderijen en beel
den. Op de beurs is ook veel fo
tografie te zien, maar dat is vol
gens Schuiten niet meer zo
'hip' als de afgelopen jaren.
door Martin Hermens
arnhem/rotterdam - Het is een wonderlij
ke ervaring. 'Abba The Show' brengt het
succesvolle Zweedse popkwartet uit de ja
ren zeventig weer tot leven. Ook al lijken de
Zweedse zangeressen Katja Nord en Camil
la Dahlin niet echt op de voorbeelden uit
Abba. De nep-Frida is qua lichaamsbouw
breder dan het origineel. En de blonde na-
maak-Agnetha heeft toch echt een dikker
achterwerk dan de dame die destijds menig
mannenhart sneller deed kloppen.
De mannen doen daar niet voor onder. De
ze Benny heeft geen neigingen tot corpu
lentie. En Björn draagt de verkeerde pruik.
Maar de magie werkt. Zodra ze zingen en
spelen, hoor je Abba zoals Abba klonk in de
jaren zeventig en tachtig.
Even krijg je het idee dat je bij de neus ge
nomen wordt. Koortjes en akkoordjes zijn
nauwelijks van het origineel te onderschei
den. De solo's in de liedjes wel, want deze
twee Zweedse schoonheden brengen na
tuurlijk hun eigen stemgeluid in. Daar
doen ze in 'Abba The Show" ook niet moei
lijk over. Wat de originele Agnetha zong,
komt nu soms voor rekening van de nep-
Frida. Zo kun je eindelijk eens horen hoe
een nummer als 'The winner takes it all' in
de versie van Frida zou hebben geklonken.
De Abba-coverband Waterloo begon hal
verwege de jaren negentig en geldt sinds
dien als een van de beste in zijn soort. Juist
omdat deze groep die typische Abba-sound
zo treffend weet te reproduceren. „Dat
geeft een surrealistisch gevoel", zegt gitarist
Mats Ronander. Hij toerde met Abba eind
jaren zeventig over de wereld en is tegen
woordig regelmatig te gast bij 'Abba The
Show'. „Ik heb inmiddels veel Abba-cover
bands gezien, maar deze is echt de beste.
Tot in detail roepen deze muzikanten dat
complete Abba-gevoel weer op."
In de hoogtijdagen van de groep had Ro
nander zijn bedenkingen bij Abba. „Ik
vond het toen 'a piece of fuckin' rubbish'.
Daar stond ik niet alleen in in die tijd. Ik
was een anarchistische rocker en vond Ab
ba te commercieel. We realiseerden ons
destijds in Zweden niet dat Abba zo goed
was."
Saxofonist Ulf Andersson herinnert zich de
weerstand in de jaren zeventig nog leven
dig. „Ik werd er op aangekeken dat ik met
Abba samenwerkte. Daar heb ik me nooit
druk over gemaakt. Trouwens, de geschie
denis heeft me inmiddels gelijk gegeven,
toch?"
Samen met Ronander speelt hij tijdens de
komende concerten in Nederland. „Ik vind
het grappig om op die manier terug in de
tijd te gaan", vertelt Andersson. „Het is een
soort van 'nice trip'. Ik was trots toen ze mij
vroegen voor 'Abba The Show\ Alleen het
feit al dat deze jonge mensen zich konden
herinneren dat ik met Abba heb gewerkt, is
geweldig."
Abba The Show, onder andere te zien op
10 maart in de Rijnhal, Arnhem; 11 maart
Ahoy* Rotterdam.
Een scène uit 'Abba The Show' met nep-Frida en namaak-Agnetha.
Publiciteitsfoto/GPD/Robin Hagen
Rug- en nekproblemen nekken succesvol theaterduo
Werk van
kunstenares
Vanessa Jane
Phaff, te zien
op de vijfde
editie van Art
Rotterdam.
Foto: ANP/Ro
bin Utrecht
vallende publiekstrekker is een
'Hirosjima-bom' van de Rotter
damse galerie MAMA, die drei
gend boven de bezoekers
hangt.
Art Rotterdam trok afgelopen
jaar ongeveer 10.000 bezoeken.
Op de beurs worden goede za
ken gedaan. „Hedendaagse
kunst is voor de mensen betaal
baar. Ook veel bedrijven en ver
zamelaars kopen hier kunst
werken", aldus Schuiten.
De beurs wil tevens een ontr.
moetingsplaats zijn voor muse
umdirecteuren, curatoren en
kunstcritici. Voor hen worden
forumdiscussies en een video
en lezingenlounge georgani
seerd. Art Rotterdam duurt totj{
en met maandag.
den haag/anp - Rug- en nekproblemen bij
Peter de Jong (Maxi) zijn inderdaad de rede
nen om te stoppen met het succesvolle thea
terduo Mini Maxi. Eerder werd al bekend
dat het duo zou stoppen, maar de reden
daarvoor vertelden ze pas gisteren op een
persconferentie in de Koninklijke Schouw
burg in Den Haag.
De lange Maxi kampt al sinds 1991 met rug-
en nekletsel als gevolg van meerdere hernia's.
Afgelopen najaar was de pijn zo erg en traden
er zelfs verlammingsverschijnselen in de ar
men op, dat een operatie noodzakelijk bleek.
„Daarvan herstel ik nu. Ik moet van de dokter
zorgvuldig met mijn lichaam omgaan en
daarom vind ik zelf dat ik moet stoppen met
Mini Maxi. Door al die hernia's ben ik Maxi
niet meer", aldus De Jong.
Voor het verhaal van Mini (Karei de Rooij) en
Maxi bleek massale belangstelling te bestaan
en dat emotioneerde De Jong. „Ik realiseerde
me niet dat het zoveel los zou maken", zei hij
met een brok in zijn keel. „Maar het verhaal
kan ik saai houden: we hebben geen ruzie.
Het draait alleen om mijn hernia's."
Maxi heeft al een imposante ziektegeschiede
nis achter de rug. Zo bemerkte hij in 1998 bij
voorbeeld dat hij tijdens het piano spelen last
kreeg van 'dooie vingers' en gebeurde het
weieens dat hij tijdens een act ongepland
viel. De druppel die de emmer deed overlo
pen, was afgelopen najaar toen hij in een
Duits wegrestaurant niet eens meer een kopje
koffie naar zijn mond kon brengen en last
kreeg van verlammingsverschijnselen.
„Na die operatie ben ik gaan nadenken. Als ik
allemaal acts moet weglaten die ik vroeger
wel deed, dan gaan de mensen denken: 'hij is
niet zo leuk meer'. Ik ga er het liefst voor 300
procent in en als dat als bijna 57-jarige niet
meer kan, dan toch minstens voor 100 pro
cent. Maar ook dat kan niet meer."
De kleinere Karei de Rooij (Mini) heeft niet
geprobeerd zijn compaan op andere gedach
ten te brengen. „We kennen elkaar nu bijna
veertig jaar en diverse malen heb ik dat wel
gedaan. Maar nu zag ik dat het geen zin had,
ik geef hem groot gelijk."
Beiden stoppen met grote spijt, maar gaan
niet met de VUT. Vanaf half mei spelen ze de
hoofdrollen in het toneelstuk 'Wachten op
Godot
„Toneel, het kan niet mooier", zegt Mini.
„Hebben we twintig jaar op de planken geen
mond opengedaan en dan gaan we nu toneel
spelen. In het stuk zijn we ook nog eens twee
mannen die van elkaar houden, maar zich
ook aan elkaar ergeren en wachten op het
einde. Eigenlijk is het geen toeval dat we dit
stuk gaan spelen."
Karei de Rooij en Peter de Jong (rechts): „We hebben geen ruzie." Foto: ANP/Toussaint Kluiters