Gevaren van de carnavalsoptocht! GESPREK VAN DE DAG Is ie't wel of is ie't niet?fè Archeologen vinden 2.500 jaar oude make-up bij Dode Zee A [te Eigen drank mee naar café Grote tractoren, overmoedige jongeren, veel drank Opzichters I"1 Omstreden Jezus-film bij voorbaat succes DAGELIJKS LEVEN ACS JZ- JE 6EPR/»AGT JE. UVÉL W/l/IST ME KOMEJ*4 1-IÜG6W MENSELIJK Israëlische archeologen hebben bij opgravingen bij de Dode Zee een 2.500 jaar oude verzameling siera den, make-up en een spiegel gevon den. Volgens onderzoekers gaat het waarschijnlijk om bezittingen van een joodse vrouw die in de zesde eeuw voor Christus was terugge keerd uit ballingschap in het toen malige Babyion. Volgens de onder zoekers gaat het om een zeer zeldza me en weelderige vondst. De ont dekking van onder meer een ketting met zo'n 130 kralen, edelstenen en goud, een scarabee, medaillons, rin gen, oorbellen en sieraden van Baby lonische afkomst werd gedaan met Trudy Horlacher De mens heeft alleen maar angst om te sterven als hij nog niet geleerd heeft te leven behulp van een metaaldetector. Ook werd iets gevonden dat volgens de onderzoekers op een poederdoos lijkt, een bronzen spiegel en een hei dense stempel van een Babylonische priester die knielt voor de maan. Volgens archeologen is de vondst van de sieraden niet alleen bijzonder omdat uit die periode weinig bekend is over het gebruik van make-up en versierselen door vrouwen. Omdat het om spullen lijkt te gaan die af komstig zijn uit Babyion, vormen ze mogelijk het bewijs voor de bijbelse vertelling over de terugkeer van de joden uit Babylon in de zesde eeuw voor onze jaartelling. De Babylonische koning Nebuchad nezzar veroverde in 597 v.C. het toenmalige Judea en nam een groot aantal joden mee als oorlogsbuit. Dezen en hun nakomelingen kregen volgens de overlevering in 538 v.C. van de Perzische koning Cyrus toe stemming om terug te keren naar Ju dea, het huidige Israël. Volgens Tsuk wijzen de sieradenvondst en andere spullen die bij de Dode zee zijn ge vonden op de aanwezigheid van een florerende gemeenschap van uit bal lingschap teruggekeerde joden, ap De KONING VAN CAMBODJA blijft voorstander van het HOMOHUWELIJK. Dat blijkt uit een brief die hij gisteren op zijn website heeft geplaatst. De koning geeft daarin antwoord op een 'beledigende' brief die hij van ene Tom Adams heeft ontvangen. Koning Norodom Sihanouk zag vorige week op de televisie beelden van de homohuwelijken in San Francisco. Naar aanleiding daarvan zei hij dat het homohuwelijk ook in Cambodja legaal zou moeten worden. Dat viel niet bij iedereen in goede aarde. ,,lk dank u dat u mij beledigt", schrijft de ko ning in zijn respons. „Ik ben geen homo, maar ik respecteer de rechten van ho mo's en lesbiennes. Het is niet hun schuld dat God hen zo gemaakt heeft", ver volgt hij. De koning schrijft dat hij als boeddhist compassie heeft voor iedereen, ook al zijn ze anders dan hijzelf, zolang ze niemand martelen of doden. Het rommelt in de fanclub van Idols-winnaar JAMAI. De WEBSITE van de Idols-ster is vorige week UIT DE LUCHT gehaald, omdat deze werd gehackt. De voorzitter van de fanclub is opgestapt en ook heeft het bestuur de webmaster aan de kant gezet. Jamai's manager beves tigde gisteren de problemen, maar meldde dat een nieuwe voorzitster is aangesteld. Het bestuur is druk be zig de website weer in de lucht te krijgen. Fans kunnen tijdelijk op de hoogte blijven via www.jamai.music.nl Steeds meer camavalvierders nemen hun eigen drank mee naar het café. De kaste leins, die veel inkomsten mislopen, hekelen dit fenomeen. De camavalvierders vinden de prijzen die voor een biertje of een Bacardi-cola moeten worden betaald te hoog en slaan daarom bij de supermarkt eigen voorraden in. Een woordvoerder van de FNV Horeca- bond moet lachen om de klachten van de kasteleins. „De kroegbazen moeten naar zichzelf kijken. Als een ondernemer merkt dat zijn klanten de prijzen te hoog vinden, dan moeten ze eens gaan nadenken over de prijsstelling." Dat is wel een heel mak kelijke oplossing, vindt de Horecabond Ne derland. „Iedereen weet dat het niet hoort om eigen drank het café mee in te nemen. Dit is een typisch voorbeeld van gebrek aan normen waarden, waar iedereen zich zo aan ergert." Olaf Janssen van een café in Heerlen vindt als bewijs van het 'illegale' gedrag bij het opruimen 'vreemde' lege bierblikken en flesjes. „We hebben iemand bij de deur staan die erop let, maar toch worden blik jes en flesjes mee naar binnen gesmok keld." Janssen vindt niet dat het cafébier te duur is. „In het Zuiden vallen de prijzen nog mee. In Amsterdam betaal je zo maar 2,15 euro. Hier kost een biertje 1,50." Het lijkt wel alsof mensen het normaal vin den dat zij drank van huis meenemen, zegt Marcel Entjes, café-eigenaar in Kerkrade. „Sommigen vragen zelfs glazen om hun ei gen drank in te kunnen schenken. Of be stellen zes cola en gaan daarmee naar bui ten en gooien er Bacardi in." Drank van huis meenemen wordt tijdens carnaval altijd al gedaan, maar dit jaar loopt het de spuigaten uit, vindt hij. „Bij een collega van mij stond iemand tijdens de optocht op zijn terras met een krat bier tussen zijn benen." Met lede ogen ziet hij toe hoe de tent af en toe vol zit, zonder dat de mensen iets bestellen. „Die hebben bui ten al genoeg gedronken." Entjes ziet geen mogelijkheden het verschijnsel tegen te gaan. „Je kunt niets anders doen dan de mensen erop aanspreken." Jos van de Kleut uit Eygelshoven heeft met zijn groep camavalvierders een mobiele tap. „We moeten wel oppassen dat we niet te dicht bij de cafés komen anders sturen ze ons weg." De supermarkten profiteren. „We hebben bier in de aanbieding gehad en dat is weggevlogen", zegt de bedrijfslei der van de Cl000 in Brunssum. gpd Het Texaanse supermodel JERRY HALL heeft gisteren een notering in het Guinness Book of Records ver diend. Op één avond was ze te be wonderen IN ZES VERSCHILLENDE MUSICALS in het Londense theater district West End. De 47-jarige ex- echtgenote van Mick Jagger had 3,5 uur nodig voor haar recordpoging. Verreweg de meeste tijd ging op aan onderweg zijn en omkleden. In to taal stond ze 33 minuten op de planken. Een van de rolletjes duur de niet langer dan een halve mi nuut. Tekst had ze in geen van de stukken. Foto: AP De Chinese regering staat niet langer toe dat media of parti culieren WEERSVOORSPEL LINGEN verspreiden die niet afkomstig zijn van het nationale meteorologische instituut. Overtreders, bijvoorbeeld Chinese websites met eigen weerberichten, kunnen een BOETE krijgen van meer dan 1.100 euro per keer. Een woordvoerder van het Chinese me- teo-bureau zegt dat de volksrepu bliek momenteel wordt overspoeld met weerberichten uit 'onbetrouw bare bronnen'. Directe aanleiding voor de actie zou de crisis rond de longziekte SARS van vorig jaar zijn geweest. Toen circuleerden er be richten op het internet dat een kou- defront boven China de verspreiding van de ziekte zou bevorderen. Het bericht zou hebben geleid tot pa niek. Critici denken overigens dat de werkelijke reden is dat het mete orologische instituut zijn monopo liepositie wil behouden en geld wil gaan verdienen met de verkoop van weersvoorspellingen. Schamperen over achterlijkheid geïmporteerd uit de binnenlanden van Marokko en Turkije is één ding, een beetje historisch zelfonderzoek is een ander. Ge lijkheid van man en vrouw is in de westerse cultuur van tamelijk recente datum. In de 19de eeuw -dat de cor voor prachtige BBC-series met Victoriaanse men sen uit de betere stand bij voorkeur- was het huwelijk voor de vrouw een gevangenis. Heersende gedachte was dat de vrouw qua intellect de mindere was van de man, ongeschikt voor ambt of zakenleven. Haar plaats was binnen de betengelde muren van het huis, waar zij haar van God gegeven roeping van liefdevol le echtgenote en moeder kon vervullen. Bij de notaris was haar handtekening inferieur aan die van haar man. Stemmen mocht ze niet. In Frankrijk werden vrouwen in die jaren meestal vrijgesproken bij pas sionele moord op echtgenoot of minnaar. Voorstan ders van vrouwenemancipatie stemde dat niet echt vrolijk, want de rechter kwam tot dat vonnis omdat hij er van uitging dat alle handelen van vrouwen ir rationeel was, niet door het verstand geleid. „Zij bad en spon", was de zuinige regel die een weduwnaar liet beitelen op de grafzerk van zijn vrouw. Ik bedoel maar. Dat was West-Europa in die dagen. En we hadden nog wel de Verlichting met een grote V achter de rug, terwijl de vrouwen in het Rifgeberg te nog heel lang onwetend en gelaten de geit en het familieschaap voederden, onttrokken aan elk oog der wellust door hun jaloerse echtgenoot die als de waard geen gast vertrouwde. En hoe lang is het helemaal geleden dat in de wester se dreven huwelijken vooral een kwestie waren van goed zoeken en langdurig uitonderhandelen van de betrokken families? Voordat bruid en bruidegom één enkele blik op elkaar was vergund, waren familie, ge zondheid en in het bijzonder slappe was als belang rijkste ondenverpen van overleg gepasseerd. En was het besluit eenmaal daar en aan het dikwerf wanho pige meisje meegedeeld dan betrad in die goede oude tijd een liefhebbende moeder met een eetlepel kalme ringsmiddel, bij voorkeur bromide, het boudoir en zei: „Lieve kind, de liefde komt later vanzelf wel." Zij kon het weten. Alle ideetjes, deze week de WD weer, om de moeiza me integratie van allochtone cohorten te stroomlij nen, zijn gebaat bij een goed geheugen. Veel dingen hebben gewoon tijd nodig. Neem de suggestie om een 'coach' toe te voegen aan nauwelijks ingeburgerde ge zinnen waarvan de leiding veel moeite heeft met wennen aan de gebruiken van het gastland. Dat is in het verleden in wat andere vorm ook aan de orde ge weest. Ik kom uit Den Haag. In de jaren tussen beide Jim Caviezel als Jezus in de film. Foto: AP eei new haven - Het wordt zo langzamerhand een hype. Iedere bewondfod van Vincent van Gogh (1853-1890) lijkt op zoek naar een foto van de jve Jaarlijks krijgt het Van Gogh Museum in Amsterdam zo'n 300 afbeel&gg gen van de beroemde schilder binnen. En onlangs lanceerde iemand j, 0 het zuiden van het land de vondst van een filmpje, waarop de schild^oi zien zou zijn. Het bleek onzin, omdat in die tijd nog geen films werde gemaakt. In New Haven in de Verenigde Staten is nu de vondst van nieuwe foto van Vincent gemeld. De vorm van het gezicht, het haar,, grootte van de ogen, alles zou perfect overeenkomen met de zelfpor^» ten, die Van Gogh schilderde. Blijkens de meldingen dateert de foto 1 1886. Bij het Van Gogh Museum is conservator Van Tilborgh vooral sfcc tisch over de berichten. Foto: AP/Victor Morin e p wereldoorlogen, wilde men daar gezinnen meteen asociale signatuur bijbrengen, hoe dat eigenlijk moest, 'netjes' wonen. Men bouwde in die tijd aan de rand van de toenmalige stad het 'Zomerhof, kleine huisjes rondom een open groene cour. Er waren uniek voor die tijd zelfs douches. Opzichters hiel- den permanent hun strenge oog in elk zeil. Hoe netter de bewoners werden, hoe minder rotzooi ze maakten, hoe meer ze aan de buitenkant van het complex mochten wonen. De Haagse volksmond doopte ze weldra 'controlewoningen' en zo heet ten ze nog heel lang nadat benamingen als 'asociaal' door sociologen en trendgevoelige ambtenaren (vaak overigens in één en dezelfde persoon verenigd) waren ge ëxcommuniceerd. Toen rond 1950 de voorgan ger van het huidige ministerie van volksge zondheid en welzijn werd opgericht kwam er een afdeling belast met 'maatschappelijk verworden'gezin nen. Het woord 'coach' moest nog worden uitgevonden, maar bemoei zucht is van alle tijden. Als Jozias van Aartsen zich dit maar realiseert, mag hij wat mij betreft een nieuwe poging wagen. Een carnavalsoptocht trekt door de straten van Maastricht. Foto: ANP/Robin Utrecht „Dit is pure pech", zegt wethouder Wim Hoezen van de gemeente Lith. „Watje ook voor maatregelen treft, zo'n ongeluk kan altijd gebeuren." Het carnaval in Lith kreeg maandag een stevige rouwrand aangeme ten: Anton van Geffen uit Lithoijen kwam te overlijden na een val van de wagen die hij met zijn vrienden had gebouwd. De 22- jarige carnavalsvierder werd overreden door de voorste wielen van de door een tractor voortgetrokken wagen. De optocht in Oijen zat er al op: de wagenbouwers waren op weg naar het café. Het incident roept de vraag op hoe veilig het carnaval is, en dan met name de tra ditionele optocht. In tal van plaatsen hebben de carnavalsverenigingen de re glementen voor de optochten de laatste jaren stevig aangescherpt. Het voor naamste streven daarbij was het beteuge len van het drankmisbruik; niet zelden kwam het voor dat chauffeurs van kolos sale praalwagens in kennelijke staat ach ter het stuur zaten. Ook op de wagens zelf werd vaak stevig ingenomen. De ge meente Dongen had afgelopen zondag de primeur van een verplichte blaastest voor alle bestuurders in de optocht. „Dat is zo goed bevallen dat we het volgend jaar weer doen", zegt Kees Broeders van de Dongense camavalsstichting. Op de wagen waardoor Anton van Geffen overreden werd, stonden volgens oogge tuigen enkele kratten bier. De politie doet nader onderzoek naar de toedracht van het ongeval. Of het slachtoffer ook zelf gedronken had, staat nog te bezien. Wet houder Hoezen: „Jongeren drinken na tuurlijk veel met carnaval. Ze worden overmoedig, gaan rare dingen doen. Er zijn meer van zulke valpartijen geweest, maar meestal brengen ze het er dan goed van af. Deze keer helaas niet". In overleg met de carnavalsverenigingen probeerde de gemeente Lith al enige jer ren paal en perk te stellen aan Hrs*.,, misbruik tijdens de optochten, werd er beduidend minder dan vroeger", zegt Henk de ter van de stichting carnaval in Lith. politie laat ook wel doorschemeren ds het ongeluk niemand te verwijten is."j|| Grote optochten in Schaijk en Berghe*' hebben het gebruik van tractoren verjrf den: hier worden alle praalwagens mé de hand getrokken. In andere plaatsetN zijn wagenbouwers verplicht de wielebn te schermen met plastic of houten ptyn< ten. „Het kan toch gevaarlijk zijn, bij-jdj voorbeeld met rondrennende kinderegic zegt Jan Poirters van de carnavalssticleg ting in Oisterwijk. „En tijdens de optdBe moet er naast elk wiel iemand lopen, jnri doet je uiterste best, maar zo'n ongelfl v als in Oijen kan overal gebeuren, ookfeei dens een bloemencorso." [si r] Rene van der Lee j, d in De omstreden film 'The Passion of the Christ' over het lijden en sterven van Jezus is in de Verenigde Staten al bij voorbaat een succes. Het epos van regisseur Mel Gibson is vanaf vandaag in 4.000 bioscopen te zien. De film gaat in première op Aswoens dag, het begin van de veertigdagentijd, de periode voor Pasen waarin christenen zich traditiegetrouw bezinnen op het leven en sterven van Jezus. In 'The Passion of the Christ' brengt Gibson de laatste uren van Jezus' leven zeer realistisch in beeld. Joodse en sommige christelijke groepen vrezen dat de film onbedoeld antisemitisme in de hand werkt, doordat de jo den de schuld voor Jezus' kruisdood in de schoenen ge schoven krijgen. Ter verdediging voerde Gibson in een televisie-interview aan dat hij slechts een getrouwe weergave van de evangeliën heeft willen brengen en niemand verantwoordelijk stelt voor Jezus' dood. John Dominic Crossan, hoogleraar religiestu dies aan de rooms-katholieke De Paul Univer siteit in Chicago, hekelt het gebrek aan histori sche context in de film. Doordat Gibson niet laat zien hoe een menigte joden Jezus juichend inhaalde in Jeruzalem, lijkt het alsof alle joden tegen hem waren. Crossan windt zich ook op over historische blunders in de film, die Latijns en Aramees gesproken is om het verhaal zo au thentiek mogelijk te laten overkomen. In Jezus' tijd was Latijn echter de taal van de elite en van officiële stukken, aldus Crossan. In Jeruzalem werd behalve Aramees vooral Grieks gespro ken. De Latijnse uitspraak van de acteurs is bo vendien zo beroerd dat de dialogen nauwelijks te volgen zijn, aldus Crossan. Antropoloog Joe Zias hekelt het feit dat Gibson Jezus heel stereotiep afbeeldt als een man met lang haar. Historische gegevens wijzen er vol gens hem op dat joodse mannen in die tijd hun haar kort droegen. „Joodse teksten maakten lang haar belachelijk als iets van de Romeinen en de Grieken." afp-rtr

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 2