Man Ray en zijn liefde Lee Miller KUNST CULTUUR NMa neemt 'Mojopolie' onder de loep Het tapijt: oorlog zag er zelden zo feestelijk uit lerdigein uit The Lion King R7 Dubbeltentoonstelling in Foam Amsterdam Kunstenaars tegen de muur zoeken toenadering Double Dutch in Boymans Jan Keizer van BZN. Fotb: Lex van Rossen Nederlandse ^album BZN goud nd|. voiendam - Het album 'Leef je PP1 leven' van de Volendamse for- matie BZN heeft de gouden sta- lus bereikt (40.000 exemplaren) De cd werd in september uit- jebracht. BZN, dat sinds 1966 wa bestaat, heeft al een reeks gou- ^an on -7olfc nlifino nlaton t"lo den en zelfs platina platen. De P,' groep heeft inmiddels 53 sin- ,c^gles en 35 albums het licht doen zien en dat is meer dan Nederlandse collega's als de Golden Earring, André Hazes en Marco Borsato. Bekende vrouwen "in Kunsthal (otterdam - Fotograaf Eric van den Eisen toont vanaf zaterdag in de Kunsthal in Rotterdam zijn serie over bekende Neder- landse vrouwen. Het gezamen- lijk kenmerk van de vrouwen is dat ze een bestaan hebben op- q r gebouwd waarin hun uiterlijk - li een belangrijke rol speelt. De serie in de Kunsthal bestaat uit 15 foto's van 15 vrouwen onder H vie Katja Schuurman, Angela Schijf, Heieen van Royen, Syl- rana Simons, Kim van Kooten m Carice van Houten. 'ete Theaterdag voor jongeren (otterdam - Het theater Zuid- dein in Rotterdam is zondag de locatie voor de 34e Jongeren- theaterdag. De organisatie wist meer dan 25 humoristische, ab- s' surde, muzikale, spectaculaire as" en hilarische artiesten of groe- pen te strikken. Op het pro- a^v( [tamma staan onder meer Thijs ran Domburg, Neveneffecten, se Use Warringa, Dimitri Desmyter g j en Jochen Otten. "J Fiscus bedreigt Tulpenkoorts' "F10 den haag - Het is hoogst onze ker geworden of de opnamen zullen doorgaan voor 'Tulip Fe- roof rer', de speelfilm die regisseur lohn Madden (Shakespeare in Love) zou maken over de Hol- landse tulpenkoorts in de ze ventiende eeuw. Jude Law (Cold Mountain) en Keira t hightley (Pirates of the Carib bean) zouden er hoofdrollen in ipelen. De financiering van het iroject is op losse schroeven omen te staan nu de Britse re- otaa! gering heeft besloten ingrijpend plaai te gaan korten op de filmsubsi- beek dies. Tioet 10 :ollej ïbodf opvs n) ten» e ze el on plaal l esbu zet dt nen inde donderdag 19 februari 2004 door Louis Du Moulin delft - In het popcircuit wordt er wel eens gesproken van 'Mo jopolie'. Waarmee ingewijden dan meteen duidelijk is wat er wordt bedoeld: de dominante positie van Mojo Concerts als organisator van concerten en festivals in ons land. De NMa, bewakingsdienst op het gebied van economische machtsbun deling, is inmiddels een onder zoek gestart naar de praktijken van het Delftse boekingsbu reau. Mojo zegt er niet door verontrust te zijn: „We hebben niets te verbergen, het werk gaat gewoon door." Prijs concertkaartjes explosief gestegen Het initiatief van de NMa vloeit voort uit signalen van (waar schijnlijk) branchegenoten en berichtgeving in de media. Mo jo Concerts kwam eind vorig jaar zelf met het nieuws naar buiten dat 2003 een absoluut topjaar was geweest. Welgeteld 1,2 miljoen Nederlanders had den een door Mojo georgani seerd evenement bezocht en de verwachting was dat, ondanks de recessie, de groei in 2004 nog wel even zou doorzetten. Dat goede nieuws heeft in Ne derland Muziekland meteen de discussie weer doen oplaaien over de prijsstijgingen van con certkaartjes, die de afgelopen paar jaar enorm zijn geweest. Mojo Concerts heeft steeds be weerd dat die 'explosie' deels is te wijten aan de overname van het concern door een grotere buitenlandse promotor: het Amerikaanse SFX, dat in 2000 het Nederlandse bedrijf kocht en het even later overdeed aan het eveneens Amerikaanse boe kingskantoor Clear Channel. Hierdoor is een soort inhaalslag in werking gezet, heeft direc teur L. Ramakers meer dan eens laten weten. „Jarenlang zijn we in Nederland goedkoop uit geweest, nu worden we langzaam naar het internatio nale prijsniveau getrokken." Als tweede oorzaak van de ge staag duurdere tickets geeft Mojo de fors gestegen gages van de artiesten op. De grote namen zijn zich bewuster ge worden van hun marktwaarde als live-attractie. Daarnaast is hun geldzucht binnen het con certcircuit ook nog eens toege nomen door het ineenstorten van de platenverkopen. Ter in dicatie: nieuwe geluidsdragers van The Rolling Stones zijn al jaren geen echte bestsellers meer, maar hun concerten zijn gewilder dan ooit. Mojo, al sinds eind jaren zestig door Jos Bloemkolk amsterdam - Een prachtige dub beltentoonstelling in Foam: fo to's van het Amerikaanse, in Pa rijs wonende paar Man Ray en Lee Miller. Ze staan ook op el- kaars foto's. De jaloerse minnaar Man Ray en Lee Miller, zijn leer linge en muze, hadden een tur bulente verhouding. Ze verliet hem na vier jaar. In haar werk had zij haar eigen stijl gevonden. De meest aandoenlijke foto op de dubbeltentoonstelling 'Man Ray Lee Miller' is niet van Man Ray en niet van Lee Miller. Zij staan er wel samen op. De foto werd in 1975 genomen door Eileen Tweedy, tijdens de opening van een tentoonstel ling van Man Ray in Londen. Hun hevige verhouding is dan al een jaar of veertig voorbij en ze zullen binnen enkele jaren overlijden. Ze kijken elkaar aan met een intens warme blik. De turbulenties en de bitterheid liggen ver achter hen, dit is vriendschap. Vlakbij hangt nog een foto waarop ze samen staan, in 1929 gemaakt 'door een onbekende fotograafMan Ray, Lee Miller aan zijn zijde, heeft zojuist raak geschoten op de kermis. 'Man Ray Lee Miller' is een rijke tentoonstelling. Hun ver houding volgen is een van de manieren waarop je ernaar kunt kijken. Ook hun beider biografieën zijn een prachtig onderwerp, die van Lee Miller nog meer dan die van Man Ray. De fotografie zelf is vanzelf sprekend het hoofdonderwerp, want ook Miller werd een be roemde fotograaf, maar samen stelster Colette Olof, die op het idee kwam de twee fotografen samen te brengen (een pri meur), was het vooral te doen om de relatie leraar-leerling. Man Ray (1890-1976), de in Pa rijs wonende, beroemde Ameri kaanse surrealist, was de leraar, Lee Miller (1907-1977), fotomo del en talentvol beginnend fo tografe, de leerling. Miller was al eens in Parijs geweest, maar besloot in 1929 nogmaals te gaan en nu langdurig. Haar beeltenis, gefotografeerd door Edward Steichen, was buiten haar medeweten verschenen in de eerste maandverbandrecla me met een echt bestaande vrouw. Daarover ontstond zo veel opschudding dat zij uit Amerika weg wilde. Maar ze wilde toch al naar Parijs, omdat ze les wilde van Man Ray. Ze belde onaangekondigd bij hem aan, kreeg te horen dat hij juist 'Noire et Blanche', van Man Ray, is te zien op de tentoonstelling in Foam. Foto: GPD/Sabam Belgium 2003 op het punt stond op vakantie te gaan en stelde voor hem te vergezellen. Enzovoort. Miller werd Man Ray's geliefde, leerling, model, assistent en muze. Haar vroege werk is dui delijk door hem beïnvloed, al wordt snel duidelijk dat Miller haar eigen stijl heeft. Zij heeft net als Man Ray oog voor het surrealistische, maar zij zoekt dat in de bestaande werkelijk heid, terwijl Man Ray de dingen arrangeerde en naar nieuwe technieken zocht. 'Man Ray Lee Miller' volgt haar werk tot een jaar of twaalf na haar ken nismaking met Man Ray in 1929. Lee Miller duikt meermalen op in het werk van Man Ray en omgekeerd. De foto van een in gezeepte Man Ray is een plage rijtje van Miller. Ray was een bloedserieuze mem, die zich vormelijk kleedde en de Grote Kunstenaar wilde zijn. Miller was vrolijker en relativerender. Ze kon hem veel verdriet doen in de kleine vier jaar dat hun re latie duurde. Volgens de onbur gerlijke ideologie van de surrea listen behoorde de liefde vrij te zijn. Dat vond ook Man Ray, maar hij maakte een uitzonde ring voor zijn eigen geliefde. Maar Miller gebruikte haar vrij heid en Man Ray werd gek van jaloezie. Toen zij hem had ver laten, maakte hij diezelfde nacht nog een zelfportret met fles, glas, touw om de nek en pistool in de hand: 'Suicide'. De afdeling Man Ray op de ten toonstelling heeft veel aandacht voor zijn techniek. De gesolari- seerde foto's, zijn handelsmerk, schijnen oorspronkelijk te zijn ontstaan door toedoen van Mil ler. Zij was in de donkere kamer bezig met het ontwikkelen van glasnegatieven, toen een rat over haar voet liep. Ze gaf een gil en deed het licht aan. Man Ray kwam de kamer binnen, greep de platen en stopte ze ra zendsnel in de fixeer om ze als nog te redden. Daardoor ont stond een diepe zwarte lijn om de lichtere gedeelten. Later imi teerde hij dat effect met succes. Het werk van Lee Miller, min der bekend dan dat van Man Ray, schittert niet alleen in een gemeenschappelijk zaaltje, maar ook geheel op zichzelf in aparte zalen. Haar biografie is er aan af te lezen. Haar Egypti sche foto's waren het gevolg van haar huwelijk met een Egyptische zakenman in 1934. Die foto's staan ver af van de toeristische kiekjes. De Grote Piramide is alleen te zien door de schaduw die hij in het zand werpt. In 1939 verliet zij de Egyptenaar en trok zij in bij de Londense surrealist Ronald Penrose. Ze was dus in Londen toen de bommen vielen en fotografeer de de gevolgen van die bom bardementen. Je kimt volhou den dat zulke foto's per defini tie surrealistisch zijn, maar wat Miller ermee doet, versterkt dat effect. Ze zou later de geallieer de opmars fotograferen en de bevrijding van Dachau, maar die foto's hangen niet in Foam. 'Man Ray Lee Milleri, te zien t/m 2 juni in Foam, Keizers gracht 609, Amsterdam, www- .foam.nl actief en uitgegroeid tot een on derneming met bijna honderd mensen in dienst, heeft in prin cipe in ons land makkelijk pra ten, omdat het bureau de enige serieuze speler is op de con- certmarkt waar het de aller grootste sterren betreft. Op de vluchtiger circuits (dance- en r b) heeft het Delftse impresa riaat evenwel nooit goed grip kunnen, dan wel willen krijgen. Daarnaast heeft Mojo altijd ruimte gelaten voor minder 'hete' terreinen als country, folk en 'golden oldies'. Vertegen woordigers uit die sectoren zijn positief over de samenwerking met de onbetwiste marktleider. den haag - Tel Aviv 1948. Op het strand van de toen nog pril le Israëlische stad staat een man in badkostuum. Op de achtergrond een schip en tallo ze badgasten. Op het eerste ge zicht een mooie, onschuldige foto. Niet te zien is dat met de ze boot mensen naar Israël werden getransporteerd die uit de concentratiekampen van de nazi's kwamen. Al te welkom waren ze niet: het schip lag zes weken voor de kust, voordat de opvarenden tenslotte naar Cy prus werden gebracht Het is slechts een voorbeeld van het andere, diepere verhaal dat deze foto's laten zien. Sa men met meer actuele foto's worden ze vanaf vandaag ge toond in de Vrije Academie in Den Haag. Tevens zijn video's te zien van de Palestijnse kun stenaar Rashid Masharawi (1962). Net als de even geënga geerde Israëlische Michal Hei man (1954) laat hij met zijn werk niet het bloederige geweld zien van de al jaren durende Palestijns-Israëlische crisis, maar beelden van het leven van alledag. „Dat is het mooie en trieste ervan", vertelt Ingrid Rollema, directeur van de Vrije Academie. „De werkelijkheid is zoveel bloediger." De tentoonstelling moet een symposium ondersteunen dat 21 februari in de Academie wordt gehouden. Doel is toe gankelijke achtergrondinforma tie verschaffen over de Pales tijns-Israëlische kwestie en met name de muur die Israël bouwt rondom de bezette Westelijke Jordaanoever. Dat gebeurt aan de vooravond van het advies dat de Verenigde Naties hebben gevraagd aan het Internationale Gerechtshof over de rechtma tigheid van 'de Muur'. Rollema heeft een band met het onderwerp. Sinds negen jaar heeft zij samen met anderen een atelier in Palestina waar ze vier keer per jaar naartoe gaat. „Daar hebben wij de Stichting HOPE (Holland Office for Per sonal Encouragement). HOPE helpt getraumatiseerde Pales tijnse kinderen. Dit doen we door middel van tekenen, mu ziektherapie en toneel." Rollema is beducht voor vurige reacties op de tentoonstelling. „De emoties kunnen heel hoog oplopen. De uitgebrande bus die Israël naar Den Haag stuurt en voor het Gerechtshof wil neerzetten, is ook niet echt be vorderlijk voor een rustig debat. Wij proberen met deze exposi tie juist toenadering te zoeken." 'Kunstenaars tegen de muur': te zien t/m 21 maart (10-17 uur). rotterdam - In Museum Boymans van Beuningen in Rotterdam van kunstenaar Yinka Shonibare. De expositie gaat morgen open wordt gewerkt aan de opbouw van de tentoonstelling Double Dutch voor het publiek. Foto: ANP/Robin Utrecht theater recensie Dick van Teylingen Voorstelling: 'Het tapijt' van De firma Rieks Swarte. Regie en decor: Rieks Swarte Spel: Bram de Coeij, Ferdi Janssen en Rafaèl Troch. Gezien: 18/2, LAKtheater, Leiden. Nog te zien aldaar vanavond. Twee mannen staan tegenover elkaar. Om de beurt zoeven ze een bamboe tuinstokje door de lucht. Achter hen laat een derde een liniaal op de tafelrand tril len en iedereen weet ook zon der dat er pijlen en bogen in beeld zijn wat er aan de hand is. Aanleiding voor het geab straheerde gevecht is een van de scènes op het wereldbe roemde wandtapijt van Bayeux, een geborduurd stripverhaal van zeventig meter lang en bij na duizend jaar oud. Het tapijt was vijftien jaar gele den een van de eerste speel' goedvoorstellingen van Rieks Swarte. Hij begon hoogstper soonlijk een nieuw genre waar op hij nog steeds niet uitgeke ken is en waar we nog steeds plezier van hebben. Swarte blijft inventief met materialen, voorwerpen die een tweede le ven krijgen, gefiguurzaagde en getimmerde poppetjes, beestjes en huisjes. Theater is een vluchtige kunst met gemiddeld weinig neiging om terug te kij ken, maar gelukkig krijgen we de kans deze klassieker nog een keer te zien. Anders dan eerdere voorstellin gen, zoals 'Frankenstein' en 'Ubu roi', heeft 'Het tapijt' geen afgerond literair verhaal. In de voorstelling vertellen Ferdi Janssen (die in 1989 ook al meedeed), Bram de Goeij en Rafaël Troch een stukje ge schiedenis. Rond 1066 hebben Engelse en Franse heersers het met elkaar aan de stok, wat uit mondt in de slag bij Hastings. Daar wint Willem van Norman- dië (later de Veroveraar ge noemd) van Harold van Wes- sex. We zien in korte scènes het voorspel, waarin druk heen en weer gevaren wordt tussen even simpele als ingenieuze golven door. En als de gelegen heid er toch is, dan maken de spelers daar met kinderlijk ple zier gebruik van en varen er niet alleen allertafc vormen van bootjes langs, maar ook een haaievin, een walvis en een zin kende Titanic. Na de voorafgaande schermut selingen staan de veldheren te genover elkaar en wordt het to neel klaargemaakt voor de oor log. De onderhandelingen mis lukken. Achter de heuvels staan houten paardjes klaar, maar verder staat het slagveld vol met veel minder herkenbare dingen. Plankjes, met of zonder lijrrüdemmen eraan, houten leesten en knijpers met veren, als je het maar in slagorde op stelt kun je er fijn oorlog mee voeren, zeker als het ook nog herrie maakt. De houten zwaar den zwaaien in het rond, de mannen vallen keer op keer neer, de plankjes kletteren en worden weer neergezet, de leesten krijgen een klap op hun neus en vliegen de lucht in. Oorlog, een aaneenschakeling van voorspelbare herhaalde ac ties, zag er zelden zo feestelijk en komisch uit. Toneelspelen kan een heerlijk en simpel spel zijn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 19