Nieuwe rubriek EO over Derde Wereld MEDIA De Forsyte Saga keert terug in een nieuwe jas Feesttaarten-tv bij de VPRO VRT wint slag ot Vlaamse tv-kijk^ Karskens en de vliegende koffiemolen Wendy gezicht van La] Top 40 terug op de buis bij TMF Bakker Siemon: 'Kinderen zijn net mensen' Pink, Britney en Sita in TMF-special zaterdag f FEBRUARI 200, brussel/anp - De Vlaamse pu blieke omroep VHT laat zien dat publieke omroepen geen tv-kij- kers hoeven te verliezen aan commerciële concurrenten. Na een gestage groei is de publieke omroep in Vlaanderen de com merciële zenders in 2003 gepas seerd, wat betreft het aantal kij kers. De VRT-zenders TV1 en Ketnet- Canvas boeiden 37,9 procent van de kijkers; concurrenten VTM, Kanaal2 en VT4 bleven steken op 36,5 procent. De trend is in januari doorgezet, blijkt uit de eerste cijfers over 2004 die de Vlaamse kijkcijfer- dienst Audimetri deze week pu bliceerde. De poplaire publieke TV1 dankt zijn popif vooral aan programma's^ De Kampioenen en de De politieserie Witse. Die tet steeds 1,1 tot 1,7 miljoJ" kers. Ketnet is het VlaamP derstation a la Z@ppel Canvas is enigszins te vi ken met Nederland 3. In Nederland hebben d blieke omroepen de afgP jaren terrein verloren f- commerciële concuij Nederland 1, 2 en 3 treki men circa 38 procent 1 kijkers. Bijna 60 procent Nederlanders zapt nal commerciële zenders alsP en SBS 6. maarssen - Tv-ster Wendy van Dijk wordt het nieuwe gezicht van Lay's. Ze heeft een contract getekend waardoor ze voortaan voorkomt in alle reclame-uitin gen van Nederlands grootste chipsmerk. Ze treedt daarmee in de voetsporen van Marco Borsato, die tot 2002 vijf jaar lang zijn naam en gezicht aan Lay's verbond. Van Dijk (33) won in 2003 twee Gouden Tele- Vizier-ringen, één als tv-vrouw van het jaar en één als presen tatrice van het programma Hart in Aktie. Daarnaast presenteert ze Hoe gaat het met? en is ze bekend geworden als de Japan se nep-journaliste Ushi, die veel Wendy van Dijk Foto: ANP/De Kroon bekende Nederlanders tenlandse sterren op ko wijze interviewt. Hilversum - Bij TMF staat vanaf maandag iedere week een su perster centraal. Maandag start TMF met de Pink-week. De week daarop is de eer aan Brit ney Spears en vanaf 23 februari iè het Sita-week op TMF. Iedere donderdag staan de program ma's Play en Babetrap in het te ken van de gekozen artiest. De 'Artist Top 10' brengt iedere woensdag en zondag de tien beste video's van de artiesten. Hele middag daten bij MTV Hilversum - Daten staat dit weekend centraal bij MTV. Tus sen 12.00 en 17.00 uur worden vele harten gebroken en nieuwe liefdes geboren tijdens MTV's datingshow 'Dismissed'. Het is een datingshow waarin de kan didaten twee afspraakjes op hetzelfde moment heeft. Tij dens de date moeten de rivali serende heren of dames vech ten om het hart van de gelukki ge kiezer. Halverwege de avond stuurt de kandidaat één van de twee dates naar huis. Asieldebat rechtstreeks Hilversum - NOS Actueel doet maandag op Nederland 2 recht streeks verslag van het asielde bat vanuit de Tweede Kamer. Aanleiding voor dit debat is het plan van minister Verdonk om 26.000 uitgeprocedeerde asiel zoekers het land uit te zetten. De uitzending duurt van tien tot half zes. door Berrit de Lange Hilversum - De EO begint vol gende week met een nieuwe, wekelijkse actualiteitenrubriek over onderwerpen uit de Derde Wereld. Wereldjournaal be steedt elke maandag even na vijven een half uur aandacht aan 'nieuws dat geen nieuws meer is, of nooit nieuws is geworden'. 'Oorlogen en rampen zijn da genlang onderwerp van het nieuws. Maar zodra de wapens zijn neergelegd of de slachtof fers geborgen, stormen de me dia al weer naar de volgende brandhaard', zo verklaart de EO de komst van de rubriek. Met nieuws en actualiteiten, reportages, studiogesprekken en achtergrondverhalen poogt Wereldjournaal, gepresenteerd door Joanne Brouwer, te voor komen dat crisisgebieden uit het collectieve geheugen gewist worden. In het programma ko men ook thema's als mensen rechten, democratie, honger, handel en ontwikkelingssa menwerking aan bod. Adviseur van Wereldjournaal is Aad van den Heuvel, voormalig boegbeeld van De Nieuwe Om roep (DNO). Die organisatie probeert ook zonder Van den Heuvel nog steeds naarstig een plek in het omroepbestel te verwerven, met als argument dat er op de buis te weinig aan dacht is voor de Derde Wereld vraagstukken. Van den Heuvel: „De komst van Wereldjournaal betekent niet dat DNO overbodig is. Er zou veel meer aandacht moe ten zijn voor de Derde Wereld. Maar de EO doet tenminste iets. Andere omroepen hebben er helemaal niets voor over." Het adviseurschap van Wereld journaal houdt in dat Van den Heuvel onderwerpen aan draagt, meedenkt over de uit werking en teksten doorneemt. Hij zegt: „Toevallig heb ik van morgen nog gepleit voor een reportage over de nasleep van de aardbeving in Iran." bussum - De Top 40 keert terug op televisie. De oudste Neder landse hitlijst is vanaf zondag 7 maart te zien op TMF. Elke zondag en woensdag van 14.00 tot 16.00 uur presenteert Jeroen Nieuwenhuize de beste platen. Daarnaast brengt het station el ke zaterdagochtend (8.00 tot 11.00) alle video's uit de Top 40 op televisie. De eerste Top 40 werd op 2 januari 1965 uitge zonden door Radio Veronica. Joost den Draaijer kondigde de eerste nummer 1-hit aan, 'I Feel Fine' van The Beatles. Nadien ging de lijst, samenge steld door de Stichting Neder landse Top 40, over op de TROS (presentatie Ferry Maat). Toen Veronica in het publieke bestel terugkeerde, nam de zender de Top 40 weer onder zijn hoede (presentatie Lex Harding, Erik de Zwart, Gijs Staverman). Be gin jaren '90 verhuisde de hit lijst naar Radio 538, waar Erik de Zwart de plaatjes aan elkaar praatte. Dat deed hij ook toen de Top 40 in 1995 bij TMF op tv kwam. In 2002 maakte de lijst een uitje naar MTV. Nu keert de 39-jarige terug naar TMF. Hilversum - Schandaal, seks, jaloezie, intriges, familiegeheimen, oud geld; de gloednieuwe ITV-serie The Forsyte Sa ga, vanaf morgenavond wekelijks te zien bij de NCRV, staat garant voor een pittige dosis drama. Kostuumdra ma weliswaar, want de serie speelt zich af in welgestelde kringen rond het einde van de negentiende eeuw. Bij oudere kijkers zal de titel wellicht een lichtje doen branden: eind jaren zestig maakte de BBC een inmiddels legendarische, 26-delige bewerking van de in totaal negen romans van de Britse Nobelprijs-winnaar John Gals worthy, waarop de serie is gebaseerd. De zwartwitserie van destijds, met Susan Hampshire, Eric Porter én Mi chael York, die zijn doorbraak als ac teur te danken heeft aan de serie, werd een ongekend succes. Toen The Forsy te Saga in Groot-Brittannië werd her haald, zaten er op een gegeven mo ment ruim achttien miljoen mensen voor de buis, waardoor dominees zich beklaagden dat zij op zondagavond hun kerken wel konden sluiten. TV-producer Sita Williams waagde zich dertig jaar later opnieuw aan een bewerking van de boeken van Gals worthy. „De druk was groot", erkent ze. „The Forsyte Saga is een icoon van het Britse drama, dus er was enorm veel belangstelling voor hoe we het er van af zouden brengen. Daarnaast ver gelijk iedereen 'onze' versie met die van de BBC. Onzin natuurlijk, dit is ge woon een ander project: een eigentijd se versie met eigentijdse acteurs." „Het was destijds het eerste grote dra ma, met geweldige acteurs en goede scripts, een legendarische serie in de geschiedenis van de Britse tv en dus moeilijk te evenaren. Sommigen von den dus dat we daar niet aan mochten komen. Terwijl twee generaties abso luut nog nooit van de serie hebben ge Damien Lewis speelt de rol van de onbuigzame, conservatieve en seksueel gefrustreerde Soames Forsyte. Rechts Gina McKee als Soames' vrouw Irene. Foto: GPD/Granada hoord. We voelden ons verplicht hen ook kennis te laten maken met deze fantastische verhalen." Williams liet drie van de Forsyte-boe- ken van Galsworthy bewerken. Deze draaien om de verwikkelingen in een familie in goede doen, en met name om de onbuigzame, conservatieve en seksueel gefrustreerde Soames Forsy te, zijn hartstochtelijke en ongelukkige vrouw Irene en haar minnaar Phil Bosinney. Soames, die symbool staat voor de Victoriaanse hogere klassen en is op gegroeid in een wereld waarin die klasse je verleden en toekomst be paalt, kan niet omgaan met de maat schappelijke veranderingen. Williams: „Mijn focus ligt met name op de ande re manier waarop tegen de rol van de vrouw werd aangekeken. In onze ver sie is Irene ook onafhankelijker dan in de BBC-adaptatie." Soames wordt gespeeld door Damien Lewis, die de Nederlandse kijkers al eerder zagen in de NPS-serie Hearts and Bones als Mark Rose, maar ook was hij te zien in de film Band of Bro thers van Steven Spielberg. Williams had Lewis voor die rol al meteen op het oog. Williams: „In de BBC-versie is Soames het stereotype schurk, een weerzinwekkende rotzak. Ik wilde een andere Soames laten zien. Ik was vooral geïnteresseerd in zijn seksuele frustraties, het feit dat hij niet weet hoe hij met zijn eigen seksualiteit om moet gaan en daarom vreselijk de fout in gaat." „Door die context zie je hem niet al leen maar als afschuwelijke, wrede man, maar begrijp je als kijker wat meer van zijn beweegredenen. Je krijgt zelfs medelijden met hem als je ziet dat hij steeds probeert het goede te doen maar dat dat op één of andere manier steeds verkeerd uitpakt. Lewis is de ideale acteur voor deze rol. Hij komt zelf van Eton (een prestigieuze kostschool red.) en heeft een enorm zelfbewustzijn en uitstraling. Daarbij is hij sexy en aantrekkelijk én een fan tastische acteur met een groot bereik." De serie is voornamelijk gefilmd in en om Liverpool, alhoewel de gebeurte nissen zich afspelen in Londen. „Li verpool was destijds een belangrijke haven en er was dus veel geld. Je ziet het aan de huizen, aan de atmosfeer. In Londen is het onmogelijk geworden kostuumdrama te filmen. Overal staan parkeermeters, straatlantaarns er zijn rode strepen, gele strepen, blauwe strepen. Daarmee schep je niet be paald een negentiende-eeuwse sfeer." Monique Brandt The Forsyte Saga, vanaf morgenavond om 22.50 uur bij de NCRV op Neder land 1 Amsterdam - Ghizlane heeft de maximale spanwijdte van haar armen nodig om het deeg van haar taart samen te drukken. De extra grote deegroller van Abel, vertolkt door taartenbakker Sie mon de Jong uit De Pijp, is niet op kinderhanden berekend. In de jeugdserie De taarten van Abel bakt hij extravagante taarten met kinderen. door Bart van Zoelen Terwijl ze het deeg kneden en de cake versieren, komen de tongen los. „Deze taart is voor u, voor de Marokkanen die slecht zijn en de goede Marok kanen", oefent het negenjarige Amsterdamse meisje Ghizlane in de veilige beschutting van de bakkerij. De taart waarop ze burgemeester Job Cohen wil trakteren is een heuse Amster damse feesttaart, compleet met Amsterdammertjes en grach tenpandjes van chocolade. Maar hoe bijdehand ook, een beetje zenuwachtig wordt ze wel nu het moment waarop ze de burgemeester in levende lij ve zal ontmoeten snel naderbij komt. „Ik bibber helemaal", zegt ze en de raampjes die ze met kleurig glazuur tekent op de huisjes zijn verre van vier kant. Duizend probleemjongeren werpen hun schaduw over de gehele Marokkaanse gemeen schap in Amsterdam. Er zijn maar een paar rotjongens bij, weet Abel, maar die zijn altijd in het nieuws. „Vervelende jon gens hebben expres een hek stuk gemaakt", zegt Ghizlane. „Maar mijn ooms, mijn neven en mijn nichten doen zoiets niet." En dan met een bedrukt stemmetje over Cohen: „Hij zegt dat er helemaal geen goede Marokkanen zijn." In het succesvolle jongerenpro gramma De taarten van Abel vertellen kinderen in de leeftijd van acht tot twaalf jaar hon derduit aan wie en waarom ze de lekkernij aan willen bieden, met veel ontroerende momen ten als gevolg. Deze week werd bekend dat de serie genomi neerd is voor de Gouden Roos, een prestigieuze tv-prijs. Vorig jaar sleepte het kinderprogram ma al nominaties in de wacht voor een Gouden Beeld in de categorie jeugd en de grote kin- derkastprijzen van Cinekid. „Het gesprek wordt krampach tig wanneer je er speciaal voor gaat zitten," zegt Siemon de Jong in zijn patisserie 'De taart van m'n tante' in Amsterdam. De hoofdpersonen hebben bij zondere dingen meegemaakt, die voor veel kinderen herken baar zullen zijn. Als in een talk show praten ze openhartig over het overlijden van hun dierbare oma, de scheiding van hun ou ders, bij het Leger des Heils zit ten, huisdieren, over hun Downsyndroom, slaapangst of emigreren. „Zoals bij de afwas lopen de gesprekken veel lek kerder", zegt De Jong. „'Achter af kan ik me er nog over verba- hilversum - Hij heeft zich wel eens opengehaald als hij naar de grond moest duiken om schoten te ontwijken. En hij heeft 'gekken' tegenover zich gehad die met van alles dreig den, al kon hij daar tenminste nog op inpraten. „Maar tegen een helikopter die naar bene den flikkert, heb je niets in te brengen. Dan ben je pas echt machteloos." Arnold Karskens (49) doet ruim twintig jaar verslag van militaire conflicten over de hele wereld. Bij zijn recente trip naar Ugan da raakte hij voor het eerst noe menswaardig gewond. 'Dit was het dus' flitste door hem heen toen de legerhelikopter in het noordoosten van Uganda, ge bied in handen van de rebellen, zo'n dertig meter naar beneden stortte. De beoogde serie Verge ten Oorlogen voor de RVU-ra- dio, bestaat daarom vooralsnog uit slechts één reportage. De oorlogsverslaggever hield het even voor gezien. Karskens was in Uganda om aandacht te vragen voor het bloedige conflict tussen het re geringsleger en de rebellen van het Verzetsleger van de Heer al daar. Na alle mondiale belang stelling voor de crisis in Irak - waaraan Karskens overigens vanaf het dak van het Palestine Hotel in Bagdad zelf ook ruim schoots bijdroeg - richtte hij zijn vizier op alle lang slepende conflicten in Afrika. In de documentaire zoekt hij antwoord op de vraag waarom de gemiddelde westerling nau welijks weet heeft van al het Ex-kindsoldaten kijken naar omgekomen LRA-rebellen in het Uganda district Pader. De foto is vorige maand gemaakt. Foto: GPD/RVU/Arnold Karskens gruwelijke geweld in dit conti nent. „Er zijn veel redenen waarom deze oorlogen buiten de publiciteit vallen; de landen zijn politiek gezien niet interes sant, of er worden geen bijzon dere grondstoffen geprodu ceerd." Vanuit journalistiek oogpunt is de desinteresse meestal heel lo gisch, stelt Karskens. Toch was het wrang om te zien hoeveel schade de Ugandese burger oorlog het land heeft toege bracht. „De situatie is zeer schrijnend. Het platteland is bijna geheel ontvolkt, mensen zijn uit hun traditionele samen leving gerukt en zitten nu in tentenkampen. Volgens schat tingen vallen hier meer doden dan in Irak en door het Israë lisch/Palestijns conflict bij el kaar, terwijl het geweld hier nog geen fractie van de aandacht krijgt." Na een aantal dagen werd Kars kens uitgenodigd door een plaatselijke commando-een heid voor een tocht naar het noorden van Uganda, waar de rebellen overwegend heer en meester zijn. Het leger had daar zojuist een grote slag gewon nen. Bij het landen kwam de le gerhelikopter in de problemen; het land was in brand gezet. Door de roetwolken verloor de piloot zijn oriëntatie, de staart van het toestel raakte een boomtop en brak af. „En zonder staart is zo'n heli net een vliegende koffiemolen." Karskens sloeg door de klap met zijn rug tegen de wand van het toestel, en kreeg rondvlie gende munitiekisten over zich heen. De zestien inzittenden overleefden het ongeluk, de pi loot wist een ontploffing te voorkomen. Eén soldaat aan de grond werd gekliefd door een wiek. Een tocht van zes uur door de jungle, en bovendien rebellengebied, volgde voordat de groep kon worden opgepikt. Karskens liet zijn plan maar va ren om voor deel twee van de serie duizend kilometer oost waarts te gaan. „Het was echt een enorme dreun, onderschat niet wat dat doet met je li chaam. Voor mijn laatste inter views heb ik me achterin een taxi gelegd en me naar die mensen laten brengen. Maar daarna vond ik het mooi ge weest. Ik wilde naar huis." Naar Uganda wil hij niet meer, maar van oorlogsverslaggeving krijgt Karskens, vaak wat sma lend gezien als de Kuifje van de Nederlandse journalistiek, niet genoeg. Hij noemt het dank baar werk. „De gesprekken gaan wel over iets treurigs, maar je laat wel mensen aan het woord die het heerlijk vin den als er iemand luistert. Er is niets zö verschrikkelijk als wan neer je in je persoonlijke leven iets overkomt, en je kunt het te gen niemand vertellen. Dus het werkt twee kanten op. Ik voel me als journalist op de plek waar ik moet zijn, en die men sen zijn blij dat iemand van zo ver is gekomen om naar hen te luisteren." Bernice Breure Vergeten oorlogen, vandaag om 15 uur op Radio 747 AM Ghizlane en bakker Siemon in de Taarten van Abel. Foto: GPD/VPRO zen hoe stil het was tijdens de opnames, zo sereen." Hij laat de kinderen aan het woord, zonder belerend te wil len zijn. „Ik ben gewoon wie ik ben en vraag wat ik zelf wil we ten. Kinderen zijn net mensen", zegt De Jong. Zelfheeft hij geen kinderen. „Ik doe maar wat, heb er niet voor geleerd", zegt hij. Vorig jaar vroeg regisseur Machteld van Gelder hem om zijn medewerking aan een 'on verantwoord kookprogramma'. Zij kenden elkaar nog van 'de taart van de week', een pro gramma bij de lokale zender AT 5. „Ik stel gewoon open vragen", zegt De Jong. „Wat denk je? Hoe voel je je? Zo voorkom ik dat de kinderen meteen dicht slaan." Maar onderwijl stelt hij ook zichzelf open. Tegen een jongen met slaapangst erkent hij volmondig dat hij ook wel eens bij de psycholoog is ge weest, nota bene vanwege zijn verlegenheid. „Nou, geeft de bakker zich bloot of niet?" Ten slotte leidt hij met een nauwlet tend oog het bakken in goede banen. „Het is natuurlijk ook nog be langrijk hoe de taart eruit komt te zien." De baktips die hij en passant heeft voor de kijkers geven het programma een extra educatieve waarde. Bewust houdt hij de aanwijzingen enigszins eenvoudig. "We ge bruiken voor de televisie ook voornamelijk ingrediënten die in de supermarkt verkrijgbaar zijn." Waarom de kinderen toch zo graag een taart cadeau willen doen, weet hij niet goed. „Sui kers zijn een soort drugs voor ze", aarzelt hij. „En in het alge meen gesproken zijn taarten natuurlijk een offer. Aan de bruidstaart is dat nog het beste te zien. Het mes dat door de ca ke glijdt, symboliseert de bruid." Ghizlane wil zangeres worden als ze later groot politieagent. „Misschien gelijk solliciteren bij burg meester Cohen", suggere j! bakker Abel. „Hij is immn het hoofd van de politie.'» problematiek van de Maigl kaanse rotjochies wil ze vi t> lossen. „Ik zou hun oudefer bellen en als ze echt niet £el houden zou ik ze arrester^ moeten gewoon naar sch^, gaan." Cohen zelf verschijnt in dl deuropening om de twee! diepingen hoge taart in oi vangst te nemen. „Ik wee beter", zegt Cohen vaderl Ghizlane hem voor de vofi werpt dat er naar zijn meF geen goede Marokkanen j „Maar er zijn er ook wel e paar die rotdingen doen.' De taarten van Abel, mori de VPRO op Nederland 3,1 uur

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 28