KUNST CULTUUR Kamer wil podiumkunstenaars ontzien Harry Potter meets Jackie Chan w 'Dat we er nog zijn, is een kwestie van geluk' Gevoel voor sfeefe bij Vocale Grappig spelschema Paul Haenen The Doobie Brothers na 15 jaar weer in Nederland Eerste Leidse misdaad-martial arts-fantasy-actiefilm in première Swingen voor Iran Mimoun Oaissa in 'Shouf Shouf Habibi!' Publiciteitsfoto Veel bezoekers voor Shouf Shouf Amsterdam - De tragikomedie 'Shouf Shouf Habibi!' heeft de eerste draaidag verhoudingsge wijs een recordaantal bezoekers getrokken. De film vertelt over de pogingen van een jonge Ma rokkaan om in Nederland een succesvolle carrière op te bou wen. Geen Nederlandse pro ductie trok op de première avond per bioscoopzaal zoveel bezoekers. Al 8500 mensen za gen de film. 'Costa!' en Volle Maan' trokken weliswaar meer bezoekers, maar draaiden ook in drie keer zoveel zalen. 'Shouf Shouf Habibi!' is in relatief wei nig bioscopen te zien. Veel van de dertig zalen waren echter volledig uitverkocht. Volgende week zal de film in veel meer bioscopen te zien zijn. 'Shouf Shouf Habibi!' doet het vooral goed onder Marokkaanse jon geren in de randstad. De film is volgende week ook te zien op het filmfestival in Berlijn. Filmfestival evenaart record Rotterdam - Het International Film Festival Rotterdam (IFFR) heeft dit jaar het bezoekersre cord van 2003 geëvenaard. De afgelopen dagen kwamen 355.000 mensen af op de films, tentoonstellingen, debatten en talkshows. Naast de 'gewone' bezoekers trok het IFFR ook nog 2500 gasten, onder wie de filmmakers Takeshi Kitano en Catherine Breillat en voetballe gende Johan Cruijff. De 33e fes tivaleditie werd gemarkeerd door het afscheid van directeur Simon Field.Op 1 maart 2004 volgt Sandra den Hamer hem op als algemeen directeur. Cursus literatuur in bibliotheek oecstgeest - Wie graag zijn ho rizon wil verbreden op het ge bied van literatuur en meer wil weten over de achtergronden van verschillende auteurs en hun manier van schrijven, kan zich opgeven voor een korte cursus, geleid door een Neer landicus, in de Bibliotheek Oegstgeest. De cursus bestaat uit vier bijeenkomsten in febru ari en april, op de donderdag morgen. Meer informatie of op geven: bij de informatiebalie van de bibliotheek aan de Flo ralaan 50 in Oegstgeest. Komrij stopt ook ais ad interim Groningen - Vorige week maakte hij zijn aftreden als Dichter des Vaderlands al be kend, zaterdag in Groningen vertelde Gerrit Komrij dat hij ook stopt als ad interim. Wat er ook moge gebeuren komend jaar, Komrij zal er niet over dichten. „We leven in een stad houderloos tijdperk. Vanaf nu ben ik volkomen absent." Het gevolg is wel dat Nederland het nu een jaar lang zonder Dichter des Vaderland moet doen. Pas begin 2005 wordt, na raadple ging van het lezerspubliek, Komrijs opvolger gekozen. Komrij: „Misschien dat ik in de cember een bescheiden stem advies uitbreng." maandag 2 FEBRUARI 2004 ger HEN isoft /en p tij( eur neri ;jvan gen. jsoft iitei 'rog tnet ïslui muziek recensie var Lidy van der Spek )ncu ;nn Concert: Klein Gemengd Koor Voedde o.l.v. Anne Postma, m.m.v. Mette Lln Boumeester. Gezien: 1/2, Lokhorstki Leiden. Ie 'Drömmama' (dromen) is h leidmotief dat Anne Posting* dirigent van het Klein Ge- CFP mengd Koor Vocalei aan har en programma heeft gegeven. !avei Het zijn niet louter dromeri*-en en, maar veel liederen hebtF'^i iets sprookjesachtigs. Ze zijl*1 d met zorg en gevoel voor sfer^1 vergaard. 'e Er is ruim plaats gemaakt ;fpn voor Scandinavische comp<"eJ nisten als Grieg, Gade, LincPs d blad, Sibelius (Fins) en minlt Pf der bekenden als Peterson :n Berger en Alfvén. Vocalei b«ven gint met drie liederen van ltlej Haydn, Bruch en Bruckner.1 ov En eindigt met Moravische 0. volkspoëzie van Dvorak, be werkt door Leo- Janacek inj(f een vierstemmige zetting v<# gemengd koor. 'P Aan de muzikale capaciteit! van Anne Postma ligt het z£VEI ker niet. Zij weet waar ze hé1 z' over heeft, al dirigerend: wé ke sfeer ze moet oproepen, den waar dynamiek en tempo b*enj langrijk zijn, waar accenten^ gelegd moeten worden. WaPr e dat betreft is er niets op he#er concert aan te merken. Er 2*e fraaie momenten te beluistiC01 ren, direct al bij het eerste lee^ woord 'Herr, Herr', evocatiiOC( en krachtig als uit één monem neergezet. Maar dan komt p stl malaise in 'Abendlied zu GP- met onzekere en onzuiveree d' intonaties, en een brokkelitme samenklank. Vooral de sop"en nen hebben het hier moeüierd in het hoogste register. at r In 'Christus factus est' van Anton Bruckner wordt de te klankkleur pas echt warm e, homogeen, vallen de woorflfl den mooi op hun plaats in romantische zeer harmoniJRC ze melodie. Maar ook hier ïrn' loopt het niet helemaal lekle^a in de lage baspartij; voor d£ 81 baritons duidelijk té laag. va De acht 'Dromen' van de lar15 eeuwse Zweed A.F. Lindblayer zijn weinig diepgravende, i,e§' vervoering brengende comP^e posities. Meer vriendelijke,1 ov licht melancholische, preté11* tieloze evergreens, aange- me naam van melodie, fraai m n(? voorspelbaar van harmonie opbouw. Kleine dingetjes ifer ken de liedjes verrassend, i als de springerigheid in lie^- twee 'licht, licht verspreide - de dromen zich in alle richlK tingen'. In lied drie veel on kerheid en treurnis, niet alAC leen in de tekst maar ook e?rït vooral in de koorklank. DafJ entegen hangt lied acht we"e onbekommerd als een leeipP1 werik in de lucht. Mooie oj"c harmonieën 'hangen' everfUI eens aan een simpele, vrol?;z lijnen. Lichte accenten en z grappige herhalingen geve^ P een snuifje humor aan 'dePn parel van dauw'. 2SC Sfeer en 'Stamning' is er o<P v na de pauze. In 'Zuversich'or< (Vertrouwen) van Janécek weer prachtige, kleurrijke 1 barstingen, maar ook helej griezelige onzuiverheid te I ren (sieh die kahle, trockn(0 Erde). Mette Lise Boumeester, dif veel liederen mooi, opvallé11 dienend begeleidt, zorgt o^P voor twee intermezzo's, oJer 'Notturno' en 'In de lente' jml de Lyrische Stücke van Ed: 8€ vard Grieg. Haar pianospe.lt" heeft sfeer, maar weinig zé31, gingskracht. Zij bouwt geerei spanning op, en wijst niet 6° vooruit. vai tei fes door Harry de Jong Amsterdam - Het is alweer meer dan vijftien jaar geleden dat The Doobie Bro thers in Nederland optraden, maar zan ger/gitarist Pat Simmons is dat uitstapje nog niet vergeten. Integendeel: hij koes tert zijn herinneringen aan 'Holland'. „We waren destijds op tournee door Eu ropa met The Allman Brothers en deden bij jullie een openluchtconcert. Man, het lijkt wel alsof het gisteren was. Als ik aan Holland denk, denk ik in de eerste plaats aan Amsterdam. Lekker door de straten slenteren, hasj roken, barretje in, barre tje uit. We zijn in Paradiso nog aan het jammen geweest met Gregg Allman. Een geweldige tijd." Pat Simmons stond in 1969 aan de wieg van de inmiddels tot legendarische pro porties uitgegroeide Doobie Brothers. Komende woensdag geeft de groep een eenmalig concert in Amsterdam. „Ik hoop dat de jongens van Golden Earring ook komen", zegt Simmons. „Want als wij vroeger in Nederland optraden, wa ren zij er altijd bij. Ze hebben meerdere malen ons voorprogramma gedaan en in die tijd zijn we goede vrienden gewor den." The Doobie Brothers maakten zich in 1972 onsterfelijk met de hit 'Listen To The Music', een jaar later gevolgd door 'Jesus Is Just Alright'. In 1973 zette de groep ook met 'Long Train Runnin" en 'China Groove' twee 'krakers' op z'n naam, maar vervolgens zou het tot 1986 duren voordat opnieuw de hitlijsten werden gehaald met 'What A Fool Belie ves'. Het laatste hitje 'The Doctor' stamt alweer van 1989, maar dat betekent al lerminst dat de groep in de vergetelheid is geraakt. In Amerika treden The Doobies nog een slordige honderd maal per jaar op. Hun mix van southernrock, jazz, country en blues is dan ook tijd loos. „Nou ja, het is natuurlijk net zo goed een kwestie van doodgewoon ge luk dat we er nog steeds zijn," relativeert Simmons. Het is de afgelopen decennia natuurlijk niet altijd rozengeur en maneschijn ge weest. In 1982 besloten de muzikanten er zelfs definitief een punt achter te zet ten omdat het heilige vuur leek te zijn gedoofd. „We moesten gewoon even af stand van elkaar en onze muziek ne men", vertelt Simmons. „Vanaf 1969 hadden we vrijwel constant op eikaars lip gezeten en het leek een verademing om iets voor onszelf te kunnen doen." Simmons bracht in die periode een aan tal solo-platen. „Dat was wel leuk, maar ik putte er eerlijk gezegd lang niet zoveel bevrediging uit als spelen met The Doobies", bekent hij twintig jaar later. „Ik miste de anderen, ik kon als solist m'n draai niet vinden. Toen ontdekte ik pas hoe diep het bandgevoel in mij zat, hoezeer ik verknocht was aan The Doobie Brothers." De andere leden dachten er kennelijk precies zo over, want eind 1986 werd de draad weer opgepakt. Sindsdien zijn The Doobie Brothers niet meer van het to neel geweest. „We treden ongeveer hon derd keer per jaar op en gaan regelmatig naar Nieuw-Zeeland, Australië en Japan, want daar krijgen ze maar niet genoeg van onze muziek." The Doobie Brothers: 4 februari in de Heineken Music Hall in Amsterdam. Het is niet altijd rozengeur en maneschijn geweest, maar anno 2003 peinzen The Doobies er niet ovf111 met pensioen te gaan. Publiciteitsfoto: GPD llu den haag/gpd - Een meerderheid in de Tweede Kamer wil de inkomenspositie van podiumkunste naars en musici met kortlopende contracten ont zien bij de verandering van de zogeheten dagloon- regels. Vandaag demonstreerden in Den Haag ac teurs en musici tegen de inkomensplannen die het kabinet voor deze beroepsgroepen heeft omdat in de Tweede Kamer werd gedebatteerd over de ver eenvoudiging van de sociale zekerheidswetten (de zogeheten 'Wet Walvis'), waar de dagloonregels onderdeel van uitmaken. Een van de gevolgen van de beoogde wetsveran dering is dat naar schatting van de vakbond FNV- Kiem duizenden podiumkunstenaars er straks fors in inkomen op achteruit zullen gaan. Nu be staat er voor hen nog een aparte WW-regeling, omdat zij vaak niet in dienst zijn van een vast theatergezelschap en tussen twee producties door zonder inkomen thuis zitten. De WW-uitke- ring die zij in die periode krijgen is gebaseerd op het daadwerkelijk verdiende loon in een jaar, ge deeld door 130 dagen. Minister De Geus wil hier van af en het dagloon waarop hun WW-uitkering is gebaseerd gelijk trekken met die in andere regelingen. Het gevolg is dat de WW-uitkering voor kunstenaars in veel gevallen zal halveren. Volgens De Geus is het nu echter zo dat een musicus of artiest soms meer uitkering ontvangt dan hij of zij gemiddeld ver diend. Dat is niet te verkopen, vindt de minister. De getroffen kunstenaars denken hier anders over. Volgens hen zitten zij de ww-periode niet duimen te draaien, maar hebben zij die tijd no dig om auditie te doen en te repeteren. Zij vrezen dat ze straks zo weinig geld overhouden, dat ze gedwongen worden ander werk te gaan doen. In de Tweede Kamer bestaat begrip voor hun argu menten. Regeringspartij CDA zal samen met D66 CDA- minister De Geus oproepen de maatregel te ver zachten. Zij leggen zelf een plan op tafel waarin staat dat kunstenaars de WW-uitkering die is ont vangen in de voorgaande jaren mogen optellen bij het loon waarover hun nieuwe uitkering wordt berekend. Hierdoor houden ze meer geld over. „Maar nooit zo veel dat het meer is dan hun salaris", zegt CDA'er Omtzigt. „Daarmee is dat bezwaar van de minister ondervangen." Ook de PvdA wil iets doen, al laat die partij de rege ling het liefst voortbestaan zoals die nu is. De Wet-Walvis beoogt verder ondermeer dat er voortaan over hetzelfde loonbedrag belasting en sociale premies wordt betaald. Nu is dat nog ver schillend, wat het voor de loonadministratie van bedrijven erg ingewikkeld maakt. De aanpassing past in het streven van het kabinet om de papier winkel waar burgers en bedrijven dagelijks mee te maken hebben te verkleinen. leiden - The Backseat Windows was een van de zes groepen die afgelopen zaterdag in O-bus belange loos het podium beklom, om zo geld bijeen te krij gen voor de slachtoffers van de aardbeving. Yalda Bagherzadeh Hamedani, een Iranese die nu ruim twee jaar in Nederland verblijft, kondigde de ver schillende groepen aan. De avond trok uiteindelijk naar schatting zo'n 150 belangstellenden. Na af trek van de kosten bleef er uiteindelijk een bedrag over van 1100 euro. „We hebben het dus niet voor niets gedaan", zei organisator Willem Gressie te vreden. „Ik ga het geld snel storten." Foto: Mark Lamers theater recensie Wijnand Zeilstra Voorstelling: Treinen kunnen keren' van Paul Haenen. Regie: Mette Bouhuijs. Spel: Nelly Frijda, Tjitske Reidinga, Hugo Haenen en Vincent Croiset. Gezien: 31/1 (première), schouwburg, Leiden. Het nieuwe stuk van Paul Hae nen is erg overzichtelijk. Zo zeer zelfs dat je het schema tisch kunt noemen. De duide lijk op effect gerichte construc tie graaft beslist niet diep, maar staat wel garant voor een grap pig spelschema waar spelers goed mee uit de voeten kun nen. Dat geldt natuurlijk voor Nelly Frijda voor wie Haenen zijn stuk geschreven heeft. Frij da dankt haar faam aan haar vermogen om droogkomisch en een beetje sarcastisch com mentaar te kunnen leveren op licht-absurde situaties. Haenen bedient haar in 'Treinen kun nen keren' op haar wenken. En we zien Nelly Frijda dan ook op de van haar bekende manier aan de slag. Het stuk is echter ook bedoeld voor Tjitske Reidinga die veel overtuigender met de eer gaat strijken. Zij is eigenlijk de ver rassing van de avond. Uit bijna al haar zinnen en spelscènes weet zij de Haenen-humor te destilleren. Ze balanceert als een ware evenwichtkunstenares op de rand van groteske over drijving en weet steeds nog net leuk te blijven. En daar moet dit stuk het nu juist van hebben. Vier mensen gaan een experi ment met elkaar aan. Eerst is er een gescheiden echtpaar (Nelly Frijda en Hugo Haenen) dat op de dag van de scheiding besluit om als ruimdenkende, goede vrienden toch maar te blijven samenwonen. De man neemt echter wel zijn vriendin (Tjitske Reidinga) in huis, wat natuur lijk de ruimdenkendheid danig op de proef stelt. Dat wordt nog erger, als de vriendin er ook nog eens een minnaar (Vincent Croiset) bij neemt die op zijn beurt weer een soort van avan ces maakt naar de vrouw des huizes. De afloop is voorspel baar, wat in dit geval niet be zwaarlijk is, omdat dit het spelschema kloppend maakt. Je voelt op je klompen aan, waar het naar toe moet. Maar het is leuk om te zien hoe Haenen dat speltechnisch organiseert. Zwakke punten zijn er zeer ze ker. Het effectbejag van de schrijver is soms storend. Om maar genoeg compromitteren de scènes te realiseren neemt hij al te makkelijk zijn toevlucht tot platvloersheden en een on geloofwaardige uitvergroting van clichés. Een artistiekerige sessie van man, vrouw en min nares bij een fotograaf bijvoor beeld is als zodanig een zwakte bod. Ook de rolbezetting is bij de invulling van het echtpaar niet sterk. In Hugo Haenen en Nelly Frijda als voormalig echt paar valt nauwelijks te geloven, laat staan in het bijzondere ex periment van dit stel. Wanneer je je daaraan niet al te veel stoort en vooral let op die typische Paul Haenen-dialogen, levert 'Treinen kunnen keren' een aardige avond op. film recensie Dick van Teylingen Film: Ghost City van Frank van Straalen. Met vele andere medewerkers. Gezien: 31/1, Luxor, Leiden. De professioneel gemaakte pos ter hangt te glimmen in de Luxorvitrine. 'The Mystery, the Fight, the Place. GHOST CITY. Edited by Floris van Straalen. Written, Directed en Produced by Floris van Straalen'. Daar hang je dan maar mooi tussen Jack Nicholson, Uma Thurman, Spiderman 2 en Cher. In de bioscoop lopen ske letten in zwarte gewaden met lange capuchons en bijlen de sfeer te verhogen. Op het podi um voor het doek staat een mi crofoon, een keyboard en een elektrisch drumstel. Floris van Straalen, met zonnebril, spreekt eerst zijn publiek toe. In het En gels dankt hij ons dat we zijn gekomen en noemt hij de onge lukkige liefde waarvan iets in de film gebruikt is. Hij drumt en speelt wat sfeermuziek. Dan kan de film beginnen. Welkom bij de Floris van Straalen-show. Een feestje mag ook wel, nu het eindelijk zover is. De eerste ideeën en opnamen zijn een jaar of tien oud, op deze over goten januarizaterdag gaat de eerste Leidse misdaad-martial arts-fantasy-actiefilm in pre mière. The Mystery komt voor rekening van de krankzinnige arts, trawant van de duivel, die handig is in teleporten en met Floris van Straalen drumt tijdens de première van 'Ghost City* in het Leidse Luxor theater. Foto: Dick Hogewoning zijn chemicaliën van mensen zombies maakt die doen wat hij ze opdraagt via een rood op lichtend bol. Ze maken slacht offers die weer worden inge spoten, en zo neemt hij langza merhand de hele stad over. The Fight is de kruistocht van held Flores Vermont (Floris van Straalen) tegen de waanzinnige wetenschapper, die er een hob by van maakt modellen te ver zamelen die tot de kennissen kring van Flores behoren. Hij was turnkampioen, had zijn kracht al eerder gebruikt om heel wat criminelen achter de tralies te krijgen, maar dit is an dere koek: nu gaat hij het bo vennatuurlijke te lijf. The Place is Leiden en omstre ken. We maken achtervolgin gen mee door de binnenstad, rampartijen in steegjes, ontvoe ringen en andere misdaden in de Merenwijk en Oegstgeest. Een eeuwenoude tovenaar in het Land van de Verlaten Vlak tes, niet ver van Katwijk, helpt mee om de duivel weer in de hel te krijgen. Flores Vermont redt de stad. Harry Potter meets Jackie Chan. Sterke en terugkerende punten in de film zijn de beeldeffecten, het wegrijden van stoere auto's en de vuistslagen en trappen die gepaard gaan met het juiste geluid en een keer of drie, vier herhaald worden. Dit is cow- boytje spelen op hoog niveau. Voor verbetering vatbaar zijn de beeldkwaliteit (vaak niet beter dan America's funniest home video's), het geluid (hard, maar moeilijk te verstaan, ook door de onheilspellende muziek die meestal meedoet), het spel en de teksten. Aan de ene kant is er in de film wel enige zelfrelativering te vin den. Het valse lachje van de arts werkt als een running gag, en ook zijn regelmatig acteurs te zien die hun lachen niet kun nen houden, met als hoogte punt de dames van de beroofde kapsalon. 'Ghost City" zou daarom een cultfilm kunnen worden. Aan de andere kant is drie uur wel erg lang. Dat mag allemaal zo zijn, intus sen is Floris van Straalen er wel in geslaagd zijn kind na een lange draagtijd aan de wereld te laten zien. Tientallen mensen heeft hij geïnteresseerd en warm gemaakt voor zijn pro ject; de lijst met credits duurt vele minuten. Als over tien jaar 'Ghost City II' in première gaat, kom ik weer.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2004 | | pagina 10